karkeaa suolaa

vai hienoa

Tuli ystävän kanssa juttua suolasta ja hän sanoi karkean suolan olevan terveellisempää kuin hienon suolan. Ihmettelin mihin perustuu väite, ei muistanut syytä eikä mistä tietonsa saanu. Mua alkoi kiinnostaa onko näin ja mistäköhän johtuu....????

9

1959

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • siltä

perusteluja väitteelleen!

Taitaa olla pelkkää urbaanilegendaa.

• ettei muista

Juurihan sanoin että hän ei muista mistä tietonsa saanut!

• Oli karkeaa tai
        ettei muista kirjoitti:

Juurihan sanoin että hän ei muista mistä tietonsa saanut!

Hienoa. Merisuola parasta, joko karkeana tai hienona. Hieno suola imeytyy nopeammin kuin karkea, ehkä siinä on sen ero. Keittoruuissa ei mitään väliä kumpaa laittaa kun grammamäärät ovat samat.

• Hienoon suolaan
        Oli karkeaa tai kirjoitti:

Hienoa. Merisuola parasta, joko karkeana tai hienona. Hieno suola imeytyy nopeammin kuin karkea, ehkä siinä on sen ero. Keittoruuissa ei mitään väliä kumpaa laittaa kun grammamäärät ovat samat.

lisätään paakkuuntumisenestoainetta, joka estää ulosteenkin paakkuuntumisen ja se lentääkin tavallista kauemmas.

• vai onko
        Hienoon suolaan kirjoitti:

lisätään paakkuuntumisenestoainetta, joka estää ulosteenkin paakkuuntumisen ja se lentääkin tavallista kauemmas.

Teepä uuden vuoden lupaus ja päätä hankkia oma ELÄMÄ!!!!!!!!!
        Ja suolasta kysyjälle vastaisin että saatko yhteyttä aki wahlmaniin,laittaa joka ruokaan myllystä karkeaa suolaa eli kyllä siinä joku ero on.....

• w46uw6u
        vai onko kirjoitti:

Teepä uuden vuoden lupaus ja päätä hankkia oma ELÄMÄ!!!!!!!!!
        Ja suolasta kysyjälle vastaisin että saatko yhteyttä aki wahlmaniin,laittaa joka ruokaan myllystä karkeaa suolaa eli kyllä siinä joku ero on.....

Suolaa laitetaan myllystä, että se maistuisi voimakkaammalle ja sitä tarvitaankin silloin vähemmän (eli samalla vähän terveellisempää). Eli kun kokonainen kide/vastaava hajoaa juuri myllystä käännettäessä, se ei ehdi "väljähtyä", niin kuin jopa vuoden purkissa ollut sirotesuola.
        Terveydellistä eroa näissä ei ole, molemmissa noin 40% natriumia, joka on juuri se liiallisesti syötynä haitallinen aine.

Ehkä alkuperäisen ystävä tarkoitti mineraalisuolaa? Siinä osa natriumista on korvattu kaliumilla ja on näin vähän terveellisempää.

Itse käytän eniten gourmetsuolaa, eli sormisuolaa. Ei myllystä vaan suoraan ruoan pintaan isoina kiteinä pakkauksesta; vähän rouhennan pienemmäksi sormien välissä. Tällä tavalla suola tulee esille maksimaalisesti ja sitä tulee käytettyä grammoina huomattavasti vähemmän kuin jos "tönkkösuolaisin" ruoan sitä valmistettaessa.

• Eri suolalajeja on useita - merestä liuotettu suola, vuorisuola päälajeina, mutta myös suolan tuotantotapa vaikuttaa suolan makuun. Samoin kuin suolan raekoko vaikutta sen käyttötarkoitukseen.

Suola ei olekaan niin yksinkertainen asia kuin luulisi.

Aihhesta on olemassa hyvä kirja: Marki Kurlansky - Suola, eräs maailmanhistoria. Kannattaa lukea!

• Vanha kokki

Löytynee jostain kirjastosta, ellei kotipaikkakuntasi kirjastosta sitä löydy.
        Muuten olen samaa mieltä, kannattaa ehdottomasti lukea.

• Vanha kokki kirjoitti:

Löytynee jostain kirjastosta, ellei kotipaikkakuntasi kirjastosta sitä löydy.
        Muuten olen samaa mieltä, kannattaa ehdottomasti lukea.

Olet aivan oikeassa, vanha kokki, kirjasto on oikea paikka, jollei halua hankkia omaan kirjastoon.

Ja tervetuloa palstoille vuodenvaihteen tauon jälkeen!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En löydä sinua

En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      23
      2642
    2. Mihin kaivattusi

Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      65
      2586
    3. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      106
      2310
    4. Opettelen sun jokaisen virheen

ja rakastan sua.
      Ikävä
      34
      1599
    5. Hajoaako persut kuten 2017?

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen
      Maailman menoa
      239
      1553
    6. Mihin se sysipska hävisi?

Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      32
      1537
    7. Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle

IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt
      Kankaanpää
      37
      1462
    8. Mitä haluat oikeasti

Mun ymmärtävän? Sitäkö ettet rakasta ja ole valmis mihinkään?
      Ikävä
      28
      1260
    9. Ne oli ne hymyt

Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      20
      1216
    10. Mitä uskot sinun

Ja kaivattusi välillä tulevan tapahtumaan lähiaikoina
      Ikävä
      95
      1181
    Aihe