säätiedotukset

selkokielellä!

AVOIN KIRJE METEOROLOGEILLE

Ei mitään uusia ihmeellisiä ilmauksia, eikä sitä ainaista Tosiaan-sanan hokemista. Mikä helvetti siinä on, että säätiedotuksessa (yle) pitää pätkäyttää jopa neljä kertaa tosiaan sana. Jos se kaikkien säätyttöjen ja poikien äiti sitä jankuttaa (Seija Paasonen), niin pitääkö matkia? Eikä "kaakonkulmalla" vaan kaakkois-suomessa. Eikä aina sitä "silkkaa" vettä tms. vaan ihan vain vettä.

Te ette ole mitään runonikkareita tai suomenkielen uudistajia, lukekaa ne tiedotukset vain ihan kirjakielellä.

Tämä siksi, että kun ihmisiä alkaa potuttaa nuo oudot ilmaisut, menee koko säätiedotus ohi ja sitten potuttaa yhä lisää

6

479

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fdgdfgdfg

On vittu ihmisillä ongelmat huhhuh...

• iso ongelma

Ku sinut teki. Taitaa olla HOMO!

• ymmärrettävyys parempi

Olen harmitellut radion säätiedotusten lukijan omaperäisiä ilmauksia. Vika ei mielestäni ole meteorologeissa, vaan toimittajan plantuissa jotka yrittävät olla omaperäisiä ja "luovia".

Hiiteen sellainen luovuus. Säätiedoituksen kuuluu olla määrämuotoinen, selkeä ja yksiselitteinen. Runosuonen voi antaa pulputa joskus muulloin, ei säätiedoitusta lukiessa. Säätiedoituksessa on käytettävä yksinkertaista ja selkeää kieltä.

• potuttaa potuttaa

Jokaisella meistä on oma mielisanansa johonkin paikkaan. Jos se sillä Paasosella on "tosiaan" niin mitä sitten. Itselläsi näkyy olevan "potuttaa", jota sanaa mä en käytä koskaan, hyi hitto. Mikset sano ...
      Niin antakaa edes hieman persoonaa tulla esiin meteorologiassakin. On se Takalan Petri ihana:)))
      omine sutkauksineen.

Olethan kuitenkin ymmärtänyt sanan silkkaa, ja kaakonkulmalla, vai suomentiko joku sinulle, Eikö riitä että tiedotus ymmärretään.

Eniten taitaa kuitenkin ihmisiä vaivata, puolella korvalla kuunteleminen. Jos luvataan pikku pakkasta Etelään, ja Keski-Suomeen, kireää Lappiin, kohta kuulee huoltoasemalla kansan suusta tulee kireät pakkaset. Asun muuten keskellä suomea, ihmiset eivät kuitenkaan miellä säätiedotusta niinkuin on tarkoitettu, pieni murre sana sinne tänne elävöittää tiedotusta, ja korostaa joitakin asioita, esim silkkaa talvella. Ei kai ne sano että rankkoja silkkaa vettä ukkoskuuroista

• jos omintakainen

Ilmaus tulee kerran, esim. tuo "silkkaa", mutta sitten kun kaikki pelkää on silkkaa ja jokaisella (ei kuitenkaan, jotkut on ihan ok). "Tosiaan" esiintyy kyllä huvittavissa määrin, esim. Anssi Vähämäellä neljä kertaa yhdessä ennusteessa

• Anonyymi
      UUSI

Voiko säätiedoista lähettää vielä suurempaa paskaa.mitä esim TURUN SEUDULLE ENNUSTETTU.TORTAI TÄYSI PERSE .NO katotaan perjantaina TULEEKO TUNNIN PIERUN PIDÄTYS NS RUISROKKIIN

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Useita puukotettu Tampereella

Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      165
      3080
    2. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      373
      2091
    3. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      41
      1881
    4. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      43
      1856
    5. Meneeköhän sulla

oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      32
      1431
    6. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      93
      1221
    7. Määpä tiijän että rakastat

Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      54
      1183
    8. Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.

Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul
      Hindulaisuus
      329
      993
    9. Jumala puhui minulle

Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles
      Ikävä
      114
      973
    10. Annan meille mahdollisuuden

Olen avoimin mielin ja katson miten asiat etenevät. Mutta tällä kertaa sun on tehtävä eka siirto.Sen jälkeen olen täysil
      Ikävä
      53
      802
    Aihe