AVOIN KIRJE METEOROLOGEILLE
Ei mitään uusia ihmeellisiä ilmauksia, eikä sitä ainaista Tosiaan-sanan hokemista. Mikä helvetti siinä on, että säätiedotuksessa (yle) pitää pätkäyttää jopa neljä kertaa tosiaan sana. Jos se kaikkien säätyttöjen ja poikien äiti sitä jankuttaa (Seija Paasonen), niin pitääkö matkia? Eikä "kaakonkulmalla" vaan kaakkois-suomessa. Eikä aina sitä "silkkaa" vettä tms. vaan ihan vain vettä.
Te ette ole mitään runonikkareita tai suomenkielen uudistajia, lukekaa ne tiedotukset vain ihan kirjakielellä.
Tämä siksi, että kun ihmisiä alkaa potuttaa nuo oudot ilmaisut, menee koko säätiedotus ohi ja sitten potuttaa yhä lisää
säätiedotukset
6
479
Vastaukset
- fdgdfgdfg
On vittu ihmisillä ongelmat huhhuh...
- iso ongelma
Ku sinut teki. Taitaa olla HOMO!
- ymmärrettävyys parempi
Olen harmitellut radion säätiedotusten lukijan omaperäisiä ilmauksia. Vika ei mielestäni ole meteorologeissa, vaan toimittajan plantuissa jotka yrittävät olla omaperäisiä ja "luovia".
Hiiteen sellainen luovuus. Säätiedoituksen kuuluu olla määrämuotoinen, selkeä ja yksiselitteinen. Runosuonen voi antaa pulputa joskus muulloin, ei säätiedoitusta lukiessa. Säätiedoituksessa on käytettävä yksinkertaista ja selkeää kieltä. - potuttaa potuttaa
Jokaisella meistä on oma mielisanansa johonkin paikkaan. Jos se sillä Paasosella on "tosiaan" niin mitä sitten. Itselläsi näkyy olevan "potuttaa", jota sanaa mä en käytä koskaan, hyi hitto. Mikset sano ...
Niin antakaa edes hieman persoonaa tulla esiin meteorologiassakin. On se Takalan Petri ihana:)))
omine sutkauksineen.
Olethan kuitenkin ymmärtänyt sanan silkkaa, ja kaakonkulmalla, vai suomentiko joku sinulle, Eikö riitä että tiedotus ymmärretään.
Eniten taitaa kuitenkin ihmisiä vaivata, puolella korvalla kuunteleminen. Jos luvataan pikku pakkasta Etelään, ja Keski-Suomeen, kireää Lappiin, kohta kuulee huoltoasemalla kansan suusta tulee kireät pakkaset. Asun muuten keskellä suomea, ihmiset eivät kuitenkaan miellä säätiedotusta niinkuin on tarkoitettu, pieni murre sana sinne tänne elävöittää tiedotusta, ja korostaa joitakin asioita, esim silkkaa talvella. Ei kai ne sano että rankkoja silkkaa vettä ukkoskuuroista- jos omintakainen
Ilmaus tulee kerran, esim. tuo "silkkaa", mutta sitten kun kaikki pelkää on silkkaa ja jokaisella (ei kuitenkaan, jotkut on ihan ok). "Tosiaan" esiintyy kyllä huvittavissa määrin, esim. Anssi Vähämäellä neljä kertaa yhdessä ennusteessa
- AnonyymiUUSI
Voiko säätiedoista lähettää vielä suurempaa paskaa.mitä esim TURUN SEUDULLE ENNUSTETTU.TORTAI TÄYSI PERSE .NO katotaan perjantaina TULEEKO TUNNIN PIERUN PIDÄTYS NS RUISROKKIIN
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Useita puukotettu Tampereella
Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht1653080Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava3732091- 411881
Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?
Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii431856Meneeköhän sulla
oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua321431Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa
Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em931221- 541183
Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.
Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul329993Jumala puhui minulle
Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles114973Annan meille mahdollisuuden
Olen avoimin mielin ja katson miten asiat etenevät. Mutta tällä kertaa sun on tehtävä eka siirto.Sen jälkeen olen täysil53802