Kakkupohja lätsähti taas

Onneton leipoja

Hei, kohta menee hermot ton kakkupohjan kans. Nousee kauniisti ja sit hetken päästä lätsähtää keskeltä. Kokeilin tavallisen sokerikakku-pohjan sijaan sienikakkua. Työkaverit sanoi, et siinä ei voi epäonnistua ;-) No, epäonnistuin kuitenkin. Mulla oli tälläinen ohje. Voisitteko kommentoida:

Sienikakku

4 munaa
2dl sokeria
1dl kiehuvaa vettä
3dl vehnäjauhoja
1-2tl leivinjauhetta

Munat ja sokeri vatkataan hyvin vaahdoksi. Kiehuva vesi lisätään vähitellen koko ajan seosta vatkaten. Vatkaamista jatketaan 10 min.,jonka jälkeen lisätään jauho-leivinjauheseos taikinaan varovasti käännellen,ettei seos laskeutuisi. Kakku saa pastua n.½h n.200 asteessa.

Miten kauan vatkaatte pelkästään munia ja sokeria ennenkuin lisäätte kuuman veden ?

Siis taikina oli ihan älyttömän kuohkea, hyvä että mahtui 24cm halkaisiltaan olevaan kakkuvuokaan. En kylläkään paistanut tossa 200 asteessa vaan 175, kun ajattelin et sehän nousee liikaa. Siinä tietty saattoi olla virhe tai sit vatkasin liian kauan.

Voisiko joku ystävällisesti vääntää rautalangasta, että miten saan ton pohjan onnistumaan. Huomenna on pojan synttärit ja vieraita tulossa.

Mutta ei auta, nyt kauppaan vielä ostamaan lisää munia, että kerkeän huomiseksi leipoa useamman version ;-)

Kiitokset etukäteen vastauksista.

6

2549

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • wanhaleipuri

Toivottavasti en masenna sua kun sanon, että AINA lätsähtää ainakin omat kakkuni. Ja ovat tehneet niin joka uunissa. ;) Teen kaiken ohjeiden mukaan, vatkaan munat ja sokerit vähintään 10-15 minuuttia, en kurki uuniin, en tömistele, käytän perinteistä alumiinivuokaa.. ja silti vaan keskeltä vähän lässähtää joka kakku. ;)

Sinuna en masentuisi. Hyvin ovat toimineet omat kakkuni, vaikka tosiaan vähän keskeltä ovatkin litteämpiä kuin reunalta. Lohduttaudu sillä, että ITSE TEHTY on aina ITSE TEHTY. Oli sitten vähän vähemmän kuohkea tai ei.

Ei kai kakutkaan ole mitään sarjakuvakakkuja oikeastaan, ei kai monellakaan synny ihan täysin tyylipuhdas unelmankuohkea kakku. Ja voi se kakku silti olla kuohkeaa ja kevyttä vaikka olisikin vähän keskeltä reunusta matalampi. Oikeastaan en edes halua tietää mitä noissa teollisissa tehtaissa kakkuihin pistetään, kun ovat pohjat niiiiiiin kauhian tasaisia ja korkeita.. Ettei vain olis lisäaineiden ansiota?

Täytä kakkusi ja sitten arvioi vasta. :)

• onnistut latsäyttämään,

niin oot tosi etevä:)
      Mittaa juomalasillinen munia, jauhoja ja sokeria. Vatkaa munat ja sokeri, lisää sitten jauhot. Ihan kuin tekisit sokerikakkua. En ole koskaan saanut latsähtämään. Toinen konsti on tietty se, että jätä ohjeestasi veden pois. Pikkusen saattaa painua, mutta ei paljoa.

• leipuri hiiva

Leivin jauheen kanssa kannatta olla aika tarkka, itse olen opetelllut vähentämään sen määrää varsinkin jos on vatkannut munat hyvin vaahdoksi. Minä paistan 175 asteessa ja pidemmän aikaa. Kakku lässähtää helposti jos se on vielä raaka sisältä, eli kannatta olla varovainen kypsyyttä kokeillessa.

• aina onnistuu

Leivinjauhetta ei tarvitse välttämättä laittaa
        kakkupohjaan.Paistoaika ainaski 40 min,ennen kuin
        kokeilet kypsyyttä.Yleensä kypsä kakku irtoaa vuoan
        reunoilta paistuessa,ainakin silloin tietää kakun
        olevan kypsää.Paistokorkeus on myös tärkeää.Elikkä
        ritilän päällä,mieluummin uunin alimmalla tasolla.
        Näin teen itse ja aina onnistuu.

• Moikka
      Tässä hyvä kakkupohja ohje:
      Bueno kakkupohja
      4 munaa
      1½ dl sokeria
      1 dl vehnäjauhoja
      1 dl perunajauhoja
      2tl leivinjauhetta

Munat ja sokeri vatkataan vaaleaksi vaahdoksi.Kuivat aineet sekoitetaan keskenään ja lisätään taikinaan mielellään siivilän läpi.
      Paistetaan noin 180 asteessa kunnes kakku irtoaa vuoan reunoista, kokeillaan kypsyyttä tikulla.
      Paistetaan uunin alatasolla.

• ösaldk

älä avaa uunin luukkua paistamisen aikana. siitä se voi lässähtää.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6819
    2. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      40
      1221
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1032
    4. Yksi kysymys

Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      891
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      47
      824
    6. Katseestasi näin

Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      61
      817
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      784
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      781
    9. Tietenkin täällä

Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      726
    10. Jäähalli myynnissä!

Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      723
    Aihe