Yksityisen psykoterapian hinta?

60 € !!!

Tiedustelisin, mitä teillä muilla yksityistä terapiaa saavilla terapian hinta on per kerta?
Ja kuinka paljon teillä Kela korvaa terapiasta per kerta?
Onko terapeuttisi psykiatrinen sairaanhoitaja, psykologi vai psykiatri?

Asun Kanta-Hämeessä ja psykiatrinen sairaanhoitaja/psykoterapeutti perii 60 € /kerta.
Kela korvaa 37 €/kerta.

Olin kuvitellut, että itselle jää maksettavaa joku 10 euroa kerralta, mutta maksan kaksi kertaa viikossa 23 euroa. Kallista!!

26

24224

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Terapiassa 3vuotta

      60€ on yleinen hinta terapialle. On kalliinpiakin ja halvenpia.
      Psykiatrin lausunnolla on mahdollista hakea kuntoutustukea.
      Hinta ja onko terapeutti hintansa arvoinen...on vähän vaikea ulkopuolisen arvioida.

      Itse olen käynyt Psykiatri/psykoterapeutilla terapiassa. Se oli kallista, mutta minusta hintansa väärti. Kela korvasi siitä n.30€/kerta ja vakuutus loput.

    • -
      Käyn julkisen terveydenhuollon piikkiin 2 krt/viikko yksityisellä psykoterapeutilla (psykologi)(pääkaupunkiseutu) ja tietääkseni hän laskuttaa käynneistä n. 60-70 €/kerta.

      En tiedä minkälainen on psykoterapeuttien työtilanne Kanta-Hämeen suunnalla, mutta 60 € laskuttava hoitajan pohjakoulutuksella oleva psykoterapeutti ei mielestäni ole halpa.

      Ennen nykyistä psykoterapeuttiani kävin psykiatri-psykoterapeutilla (pääkaupunkiseudulla) ja muistaakseni/tietääkseni hänen taksansa (julkisen terveydenhuollon piikkiin sekin) oli 60-65 €, mutta tuosta on jo muutama vuosi aikaa.   

      • Varjolilja

        Psykoterapiassa maksaa terapeutin terapiakoulutus. Omani on vet, sai sen viime keväänä valmiiksi. Hän sanoi silloin, että joutuu nostamaan hintaa kympillä 60:stä 70:een, verottajan vuoksi. Ei hän kuitenkaan nostanut, kun en saa edes kelan tukea, vaan maksan kokonaan itse, kun en ole kelalle tuottava ja hyödyllinen kohde. Näytän varmaan köyhältä ja surkealta, sellaiselta, jolta ei voi periä täyttä hintaa. Hänen peruskoulutuksensa on esh. Aikasemmin kävin psykologi-et -psykoterapeutilla, mutta nykyinen terapeuttini on minulle sopivampi ja osaavampi, vaikka ei olekaan psykologi pohjakoulutukseltaan.

        On tärkeää, että terapeutti on selvillä niistä asioista, joista pitääkin olla, kun hoitaa tiettyä potilastaan. Jos terapeuttini ei olisi selvillä traumoista ja dissosiaatiosta, olisivat käyntini siellä jokseenkin turhia, ehkä vain pahentaisivat tilannettani entisestään. Silloin, kun kävin edellisellä terapeutillani, muistini purkautui hurjaa vauhtia, täysin hallitsemattomasti. Vähitellen jälkikäteen olen saanut sen käsityksen, ettei terapeuttini ollut selvillä tuon hallitsemattoman purkautumisen vaaroista, jotka toteutuivat minussa ja aiheuttavat edelleen suurta haittaa jokapäiväisessä elämässäni. Itse en tietenkään ollut selvillä niistä, ihmettelin vain kaikkea outoa, mitä minussa tapahtui.


      • specialpsychologist
        Varjolilja kirjoitti:

        Psykoterapiassa maksaa terapeutin terapiakoulutus. Omani on vet, sai sen viime keväänä valmiiksi. Hän sanoi silloin, että joutuu nostamaan hintaa kympillä 60:stä 70:een, verottajan vuoksi. Ei hän kuitenkaan nostanut, kun en saa edes kelan tukea, vaan maksan kokonaan itse, kun en ole kelalle tuottava ja hyödyllinen kohde. Näytän varmaan köyhältä ja surkealta, sellaiselta, jolta ei voi periä täyttä hintaa. Hänen peruskoulutuksensa on esh. Aikasemmin kävin psykologi-et -psykoterapeutilla, mutta nykyinen terapeuttini on minulle sopivampi ja osaavampi, vaikka ei olekaan psykologi pohjakoulutukseltaan.

        On tärkeää, että terapeutti on selvillä niistä asioista, joista pitääkin olla, kun hoitaa tiettyä potilastaan. Jos terapeuttini ei olisi selvillä traumoista ja dissosiaatiosta, olisivat käyntini siellä jokseenkin turhia, ehkä vain pahentaisivat tilannettani entisestään. Silloin, kun kävin edellisellä terapeutillani, muistini purkautui hurjaa vauhtia, täysin hallitsemattomasti. Vähitellen jälkikäteen olen saanut sen käsityksen, ettei terapeuttini ollut selvillä tuon hallitsemattoman purkautumisen vaaroista, jotka toteutuivat minussa ja aiheuttavat edelleen suurta haittaa jokapäiväisessä elämässäni. Itse en tietenkään ollut selvillä niistä, ihmettelin vain kaikkea outoa, mitä minussa tapahtui.

        Taitaa olla vanhan lain mukainen koulutus, nykyään esh ei voi olla VET, mikä on oikein! Hintaa ei ole mikään pakko nostaa verottajan vuoksi, valehteli sinulle päin näköä.


      • 60 € !!!

        Jäin ihmettelemään että enemmän kouluttautuneen terapeutin kolme varttia saa samaan hintaan kuin minun terapeuttini ja vielä pk-seudulla.

        Kelasta kertoivat, että mitä korkeampi koulutus on, sen enemmän he korvaavat käynnistä, mutta että vastaavasti korkeammin koulutettu perii suurempaa hintaa.
        Sanoivat myös, että riippuu terapeutin koulutuksesta paljonko he avustavat ja se on välillä 37-45 €.



        Eli jos terapeutillani olisi korkeampi koulutus ja hinta olisi edelleen 60€/kerta ja saisin noin 45 euroa per kerta korvausta, omavastuu olisi enää 15 euroa. Sen olisin kyllä valmis maksamaan omavastuuna.

        Kyllä nyt harmittaa, etten yhtään tiennyt taksojen vaihtelevan ja etsinyt joko korkeammin kouluttautunutta terapeuttia tai sitten edullisempaa. Tällä terapeutilla jolle menen maksaa vastaanottotilat varmasti paljon.

        No, eihän sitä vielä tiedä, onko hän edes valmis työskentelemään kanssani, ennen kuin ensimmäiset kerrat olen käynyt tutustumassa.


      • Kevät ja vihreys
        Varjolilja kirjoitti:

        Psykoterapiassa maksaa terapeutin terapiakoulutus. Omani on vet, sai sen viime keväänä valmiiksi. Hän sanoi silloin, että joutuu nostamaan hintaa kympillä 60:stä 70:een, verottajan vuoksi. Ei hän kuitenkaan nostanut, kun en saa edes kelan tukea, vaan maksan kokonaan itse, kun en ole kelalle tuottava ja hyödyllinen kohde. Näytän varmaan köyhältä ja surkealta, sellaiselta, jolta ei voi periä täyttä hintaa. Hänen peruskoulutuksensa on esh. Aikasemmin kävin psykologi-et -psykoterapeutilla, mutta nykyinen terapeuttini on minulle sopivampi ja osaavampi, vaikka ei olekaan psykologi pohjakoulutukseltaan.

        On tärkeää, että terapeutti on selvillä niistä asioista, joista pitääkin olla, kun hoitaa tiettyä potilastaan. Jos terapeuttini ei olisi selvillä traumoista ja dissosiaatiosta, olisivat käyntini siellä jokseenkin turhia, ehkä vain pahentaisivat tilannettani entisestään. Silloin, kun kävin edellisellä terapeutillani, muistini purkautui hurjaa vauhtia, täysin hallitsemattomasti. Vähitellen jälkikäteen olen saanut sen käsityksen, ettei terapeuttini ollut selvillä tuon hallitsemattoman purkautumisen vaaroista, jotka toteutuivat minussa ja aiheuttavat edelleen suurta haittaa jokapäiväisessä elämässäni. Itse en tietenkään ollut selvillä niistä, ihmettelin vain kaikkea outoa, mitä minussa tapahtui.

        Minun mielestäni sinun kannattaa ottaa yhteyttä Valviraan, joka vastaa kaikenlaisista tilanteista ja ongelmista psykoterapiassa (sekä muussa terveydenhuollossa).

        Voit soittaa Valviraan ja kertoa tapahtuneesta (vaikka keskukseen joka ohjaa sinut oikealle henkilölle). He osaavat myös kertoa sinulle, tapahtuiko sinun tapauksessasi jotain sellaista, mitä ei olisi saanut tapahtua (heillä on koulutus siihen ja osaavat ottaa kantaa, he tekevät tarvittaessa myös johtopäätökset ja tutkivat asian).

        Tuo hinta-asia on mieiestäni hieman epäselvä, ja voit tosiaan tarkistaa asian Valvirasta. Tarkistaminen ei titenkään tarkoita, että mitään epäselvää olisi tapahtunut. Mutta jos epäselvyyttä tapahtui, niin on kaikkien parhaaksi, että otat yhteyttä ja selvität asian. Jos tilanteessa oli jotain korjattavaa, niin terapeutti saa itsekin tietää, mikä meni hyvin ja mikä ei mennyt niin hyvin.


      • Psykoterapeutti
        specialpsychologist kirjoitti:

        Taitaa olla vanhan lain mukainen koulutus, nykyään esh ei voi olla VET, mikä on oikein! Hintaa ei ole mikään pakko nostaa verottajan vuoksi, valehteli sinulle päin näköä.

        Hei. Olen ESH ja juuri valmistunut VET psykoterapeutti. Ei kannata kommentoida asioita, joista ei tiedä mitään.


    • kalevi.kk

      Yksityissektorilla maksaa palvelut.Toimintatapa on eri yksityisyrittäjällä kuin kunnallisella puolella.Yksityisyrittäjänä tiedän kuinka kovaa työtä se on maksuineen kaikkineen itse yritäjälle.Mutta se siitä.

      Käyn tarvittaessa psykiatri/psykoterapeutilla,joka on hoitanut minua nyt 7 vuotta.Hän ottaa kerralta 60€.Tämä on Porin aluetta.

      • kalevi.kk.

        sinähän itse myös päätät montako kertaa kuukaudessa käyt.Suosittelen kognitiivista terapiaa.On nopeaa ja suoraa hommaa.Ei nakerrella liikaa vanhoja kellastuneita lehtiä ja pyyhitä pölyjä menneistä.Mennyt on mennyttä ja eletään tässä ja nyt ja suunnitellaan tulevaisuutta.


      • kalevi.kk. kirjoitti:

        sinähän itse myös päätät montako kertaa kuukaudessa käyt.Suosittelen kognitiivista terapiaa.On nopeaa ja suoraa hommaa.Ei nakerrella liikaa vanhoja kellastuneita lehtiä ja pyyhitä pölyjä menneistä.Mennyt on mennyttä ja eletään tässä ja nyt ja suunnitellaan tulevaisuutta.

        -
        Nimimerkki "kalevi.kk" puhui kognitiivisen psykoterapian puolesta viitaten mm. kellastuneiden lehtien penkomiseen jne.

        Olen käynyt myös KAT-terapiassa (kognitiivis-analyyttinen psykoterapia) ja vaikka omalla kohdallani sen täydellinen epäonnistuminen johtuikin psykoterapeutin kyvyttömyydestä noudattaa itse ehdottamiaan sopimuksia, ei se "koirakoulumaisuudessaan" välttämättä ole sopiva tai tehokas psykoterapia kenelle tahansa.


      • Just wanted to say
        kalevi.kk. kirjoitti:

        sinähän itse myös päätät montako kertaa kuukaudessa käyt.Suosittelen kognitiivista terapiaa.On nopeaa ja suoraa hommaa.Ei nakerrella liikaa vanhoja kellastuneita lehtiä ja pyyhitä pölyjä menneistä.Mennyt on mennyttä ja eletään tässä ja nyt ja suunnitellaan tulevaisuutta.

        Kyllä kognitiivisessakin psykoterapiassa "kaivellaan vanhoja", jos niitä tarvitsee kaivella. MInun terapiassani niin ainakin tehtiin. Terapia muodostuu aina asiakkaan mukaan ja jos vanhoja lehtiä tarvitsee käännellä, niin sitten niitä käännellään. Samalla kuitenkin opetellaan mm. uusia tapoja ja suhtautumista asioihin ja tilanteisiin.

        Itse asiassa kognitiivisessa perehdytään tähän hetkeen, läsnäoloon ja mindfullnessiin.

        Ja sen verran vielä tuosta käyntien tiheydestä, että pitkissä terapioissa käydään usemmiten kerran tai kaksi viikossa, lyhyissä terapioissa hieman eri tavalla.


      • hyh hyy
        kalevi.kk. kirjoitti:

        sinähän itse myös päätät montako kertaa kuukaudessa käyt.Suosittelen kognitiivista terapiaa.On nopeaa ja suoraa hommaa.Ei nakerrella liikaa vanhoja kellastuneita lehtiä ja pyyhitä pölyjä menneistä.Mennyt on mennyttä ja eletään tässä ja nyt ja suunnitellaan tulevaisuutta.

        Tuo lieneekin ainoa oikea terapiamuoto. Kaikenlainen vanhojen kaivelu on suoraan p*******stä


    • Ihminen ihmiselle

      Hei tuo taitaa olla jo mainostusta. Onkohan se ihan hyvä idea tänne keskustelupalstalle?

      Ja muistuttaisin vielä, että nettiterapia ei millään tavalla voi korvata oikean ihmisen livenä antamaa vuorovaikutteista keskusteluterapiaa. Vain kirjaimilla ja kirjoittamisella toteutetulla terapialla ei koskaan päästä niin pitkälle kuin "oikean" ihmisen kanssa vuorovaikutteisessa terapiassa: viestintää tapahtuu niin monella eri tasolla, kuten ilmeinä ja eleinä sekä äänenpainoina ja -sävyinä. Kyllä esimerkiksi empaattisuus välittyy parhaiten livenä, eikä tekstillä saa koskaan hoidettua samaa asiaa. Ihmisen voi tuntea olevan hyvin empaattinen vaikka hän ei sanoisikaan mitään.

      Mun terapia oli psykologin ja kognitiivisen ylemmän erityistason psykoterapeutin antamaa terapiaa Helsingissä. Yksi kerta maksoi 65 euroa, josta sain Kelalta (B-lausunto tarvitaan) 30 euroa tukena. Maksoin siis itse 35 euroa kerta.

    • Ei mikään spesiaali

      Nimimerkin: specialpsychologist (hah!) -viestiin liittyen:

      Miksi esh ei voisi olla VET? Heitä on pilvin pimein, ja valmistuu koko ajan lisää. Kaikki psykoterapeutit, jotka ovat suorittaneet erityistason (ET) koulutuksen voivat hakeutua myös vaativan erityistason (VET) koulutukseen.

      Ja miksi hän olisi "valehdellut päin naamaa". Lähes kaikilla VET-tason psykoterapeuteilla on kalliimpi taksa, korvaahan KELAkin heidän palveluistaan enemmän.

    • terapiassa1

      Yleisesti ottaen terapeutit laskuttavat 50-100e/h ja niistä saa Kela-korvauksen, jolloin omavastuuhinta on suunnilleen saman verran kuin halvemmassa versiossa, jonka löysin. Minua kiinnosti halpa hinta ja nopea terapiaan pääsy. Sielunsisar Tmi Espoossa antaa kognitiivista lyhytpsykoterapiaa aikuisille hintaan 20e/h ja nuorille 15e/h. Koska terapeutilla on lyhytterapiapätevyys, mutta ei vielä erityistason tutkintoa, hinnat ovat halvempia ja niistä ei saa Kela-korvausta.

    • Omanilonsaseppä

      Paras terapia maksaa vain internet-liittymän hinnan, kokemusta on! Varsinkin jos osaa englantia. Itsellä käännekohta masennuksen selättämisessä oli kun törmäsin Youtubessa Louis Hayn puheeseen, jossa hän opetti "lakkaa kritisoimasta itseäsi ja lopeta se koko loppuelämäksesi". Erittäin yksinkertaista opetusta mutta tehokasta kun sen panee käytäntöön. Lopetin itseni kritisoimisen ja aloin tehdä affirmaatioita joka päivä 20 minuuttia. Tein affirmaatioita n. 3 kuukautta ja sen jälkeen en ole kärsinyt masennuksesta. Siitä on kaksi vuotta kun aloitin affirmaatiot. Olen muuttunut mies! Nykyään teen myös visualisointirentoutusharjoituksia audioäänitteiden avulla. Ja luen henkisen valmennuksen kirjallisuutta.

    • Jos pidät muutamaa kymppiä kuussa liian kalliina omasta mielenterveydestäsi, niin kannattaa viimeistään silloin maksaa se ja mennä..

    • asiantuntemus

      Kannaattaa kiinnittä erityinen huomio psykoterapeutin pohjakoulutukseen. On sairaanhoitajaa ja teologian maisteria ym. Valitkaa psykologian maisterin pohjakoulutuksen omaava psykoterapeutti, niin saatte asiantuntemusta ja vastinetta rahollenne.

    • Vastaamossa

      Meillä Vastaamossa kaikki psykoterapeutit ovat Kela-päteviä ja Valviran hyväksymiä. Useimmiten paikkakuntansa parhaita.

      Psykoterapia maksaa terapeutin kokemuksesta ja koulutuksesta riippuen 75 eurosta 100 euroon per 45 minuutin käynti. Voit vertailla terapeuttikohtaisia hintojamme ajanvarauksen yhteydessä. Hintoihin ei lisätä laskutus- tai toimistomaksulisiä kuten muilla.

      • ghhgklgjklnb

        Tökeröä mainostamista.


    • Vierasminä

      Aika vähän on täällä etelä-pohjanmaalla psygologeja, jotka olisivat perillä dissosisaatiosta. Aikamoista hakuammuntaa lähteä etsimään psygologia, joka olisi asiasta perillä. Hyvän kun löytäisi, niin maksaisin vaikka enemmänkin. Vaan mistäs löydät ? Taitaa olla parempi palata takaisin ssri-lääkkeisiin. Niistä on huomattavaa apua, ja kokemukseni mukaan vähän haittaa. Pitkäaikaisvaikutukset vaan arvelluttaa. No ennemmin seuraukset kun jatkuva dissosisaatio/depersonalisaatio.

    • Trypsiini

      Käyn yksityisen psykiatrin/psykoterapeutin vastaanotolla, veloitus 180€ kerta, että repikää siitä!

    • riksrakspoks_

      "Hei. Olen ESH ja juuri valmistunut VET psykoterapeutti. Ei kannata kommentoida asioita, joista ei tiedä mitään. "

      Tämän VET pyskoterapeutin kommentti on juuri sellainen, kenen hoitoon en ainakaan itse lähtisi. Minusta ihmisen hyvinvointi paraneminen on parhaimmillaan siellä missä voi itse vaikuttaa POSITIIVISIN keinoin ihmisen kanssakulkuun. Lienee olet Psykodynaamisella aluella? Eikö se ole sellainen koulukunta, jossa negatiivisen käyttäytmisen kautta ihmiselle opetaan se mitä hän on itse käyttäytynyt (vaikka tietoisesti) ja saadaan tuntemaan häpeää, nolataan ja haukutaan niin, että toinen lannistuu ja alistuu, joka on joissain terapiasuuntauksissa oman kokemukseni mukaan jopa välietappi paranemiseen.

      Summa summarum, sen sijaan että tämä terapeutti kertoisi mikä on oikea totuus. Kohdistaa hän vihansa ja tunteensa kommentoijaan ja kertomalla, että hän on väärässä. Sen sijaan, että käyttäisi positiivisia keinoja kertoisi mikä on totuus ja oikein.

      Itseäni oksettaa tahot, jotka kuvittelevat että se on hyvää käytöstä. Vielä enemmän oksettaa terapeutit, jotka terapoivat ja "opettavat" ihmiset käyttäytymään näin alkeellisesti.

      Ja kappas, jos kritisoin ja kerron oman "Paremman" näkökulman. Psykonalyyttisesti todetaan minun olevan narsisti koska kuvittelen olevan parempi kuin muut. Joten psykoanalyyttisille menetelmille ei voi esittää edes kriittikkiä.

      Jos alkuperäinen kommentoija sattui tämän lukemaan, pahoittelen että sain sappesi hetkeksi kiehumaan ja näpyttelemään jotain minua haukkuvaa kommenttia (joihin suosittelisit pitkää terapiaa), pyydän sinua miettimään hetken. Vetämään happea ja olemaan onnellinen siitä, mitä tunteita minä sinussa herätin. Ehkä sinäkin pystyit oppimaan jotain ;)

    • riksrakspos

      "Meillä Vastaamossa kaikki psykoterapeutit ovat Kela-päteviä ja Valviran hyväksymiä. Useimmiten paikkakuntansa parhaita.

      Psykoterapia maksaa terapeutin kokemuksesta ja koulutuksesta riippuen 75 eurosta 100 euroon per 45 minuutin käynti. Voit vertailla terapeuttikohtaisia hintojamme ajanvarauksen yhteydessä. Hintoihin ei lisätä laskutus- tai toimistomaksulisiä kuten muilla. "

      Minusta olisi upeaa, jos Vastaamossa esitettäisiin terapeuttien esittelyn yhteydessä valmistumisvuosi ja kokemus vuosina terapiatyöskentelystä. Voisin myös toivoa, että Vastaamo esittäisi jonkilaisia perusteita miksi ajattelevat, että heidän terapeuttinsa olisivat paikkakuntansa parhaita? Käsittääkseni johdossa on paljon IT alalta tulleita henkilöiltä, netissä monesti saa antaa tähtiarvioita terapeuteista ja palveluista sekä näin avoimesti kerätä ja julkaista asiakaskokemuksia terapiapalveluista. Jos väittää olevansa paras, varmasti Vastaamo uskaltaa tehdä asiakaskokemuksensa näin läpinäkyväksi.

    • Varustamo

      "Meillä Vastaamossa kaikki psykoterapeutit ovat Kela-päteviä ja Valviran hyväksymiä. Useimmiten paikkakuntansa parhaita. Psykoterapia maksaa terapeutin kokemuksesta ja koulutuksesta riippuen 75 eurosta 100 euroon per 45 minuutin käynti. Voit vertailla terapeuttikohtaisia hintojamme ajanvarauksen yhteydessä. Hintoihin ei lisätä laskutus- tai toimistomaksulisiä kuten muilla. " Minusta olisi upeaa, jos Vastaamossa esitettäisiin terapeuttien esittelyn yhteydessä valmistumisvuosi ja kokemus vuosina terapiatyöskentelystä. Voisin myös toivoa, että Vastaamo esittäisi jonkilaisia perusteita miksi ajattelevat, että heidän terapeuttinsa olisivat paikkakuntansa parhaita? Käsittääkseni johdossa on paljon IT alalta tulleita henkilöiltä, netissä monesti saa antaa tähtiarvioita terapeuteista ja palveluista sekä näin avoimesti kerätä ja julkaista asiakaskokemuksia terapiapalveluista. Jos väittää olevansa paras, varmasti Vastaamo uskaltaa tehdä asiakaskokemuksensa näin läpinäkyväksi. "


      KOMMENTOIN YLLÄ OLEVAA:
      Vastaamo sanoo, että "kaikki psykoterapeuttimme ovat Valviran hyväksymiä". Mutta kun ylipäätään kaikki psykoterapeutit ovat Valviran hyväksymiä. Psykoterapeutti ammattinimikettä eivät muut saa käyttääkään! Myös kela-pätevyys on 99%:lla kaikista Suomessa toimivilla psykoterapeuteista. Vastaamossa on siis ihan tavallisia psykoterapeutteja eikä mitään erityisosaajia.

      Työntekijät maksavat 40% tuloistaan Vastaamolle ja siksi hinnat ovat yleensä paikkakunnan kovimmat psykoterapiahinnat. Vastaamo mainostaa, ettei ole toimistolisää tai laskutuslisää...näitä ei tosin ole kenelläkääm yksistyisvastaanotto pitävällä psykoterapeutilla. Vastaamon "valtti" omasta mielestään on myös, ettei sinne tarvitse lähetettä, mutta niinhän ei mihinkään yksityiseen psykoterapiaan tarvita. Vastaamon mainostaminen on siis epäammatillisen kieroa: annetaan ymmärtää kuin muilla olisi lisiä ja lähetepakkoa, vaikka näin ei ole.

      Vastaamoon töihin hakeutuvat yleensä psykoterapeutiksi vastavalmistuneet ja ymmärrettävästi vielä epävarmat psykoterapeutit. He luulevat yksityisyrittämisen olevan vaikeaa ja byrokraattista. Maksavat sitten kovan hinnan siitä, että Vastaamo hoitaa laskutukset tai kirjanpidon. Vastaamosta he siirtyvätkin sitten itsenäisiksi yrittäjiksi, kun itsevarmuus ja kokemus kasvavat.

      Vastaamon psykoterapeuttin "osaamislistat" ovat huikeita. Vasta psykoterapeutiksi valmistunut sairaanhoitajapsykoterapeutti voi väittää eritysalaansa olevan kaksisuuntainen mielialahäiriö, skitsofrenia ja 25 muuta vaikeaa psyykkistä sairautta. Uskottavaa? No ei.

      • Anonyymi

        Kannattaa mennä psykologin opinnot käyneelle ja paperit saaneelle psykoterapeutille. Omasta mielestä edes psykiatrisen sairaanhoitajan koulutuksen omaava ei ole riittävän pätevä antamaan psykoterapiaa suurimmassa osassa tapauksista. Puhumattakaan näistä täysin alaan littymättömistä koulutuksista, psykoterapiaa kun nykyään voi antaa ja psykotetapeutiksi rekisteröityä kaiken maailman hörhöt.


    Ketjusta on poistettu 26 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14871
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3059
    3. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3056
    4. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    5. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3055
    6. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3055
    7. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3054
    8. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3054
    9. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3050
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3044
    Aihe