Kouluruoka = eineksiä

Näin meillä

Einekset yleensä haukutaan maan rakoon epäterveellisyyden vuoksi, ja kouluruokaa taas ylistetään (jopa ns. terveydenhuollon ammattilaiset). Mutta tässä on yksi aika hemmetin räikeä ristiriita. Kouluruokahan koostuu useimmiten eineksistä! On einesliha/kala/kasvispullia, eineskalapuikkoja, einesliha- ja eineskasvispihvejä, einespinaattikeittoa, eineshernekeittoa jne. Usein muusikin on ns. mummon muusia (jauhemuusia). Ja ne kokonaisetkin perunat tulevat tehtaalta valmiiksi kuorittuina isoissa tölkeissä, joten näitä "kumiperunoitakin" voinee hyvin kutsua einesperunoiksi.

Eli ovatko ne einekset terveellisä vai ei? Jos niitä syö koulussa niin ne ovat terveellistä ja hyvää ruokaa, mutta kotona syötyinä einekset muuttuvatkin epäterveellisiksi? Vai miten se nyt oli?

10

1820

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ............

      Hei.

      Tekisin mielelläni lihapullat, pihvit ja muut itse, koska ne ovat kaikkein parhaimpia. Omatekoinen ja tehdastekoinen maistuvat aivan eriltä. Uskon monessa muussakin keittiössä olevan näin. Se, mikä kaikkialla siihen on kuitenkin esteenä, on yksinkertaisesti ajan puute. Henkilökuntaa ei ole tarpeeksi.

      Jos kuvitellaa, että koulussa on 700 ruokailijaa, joista kukin syö 6 lihapullaa (tässä on huomioitu he, jotka syövät puolikkaan tai 20 kpl). Yhteensä se tekee 4200 lihapullaa. En usko, että yhdessäkään koulussa on aikaa tehdä monta tuhatta pullaa.

      Tietysti näistä ruoista voitaisiin luopua, mutta se olisi vähän harmi siihen nähden, että jokaisen työpaikkani ruoista juuri ne lihapullat, uunimakkara, kalapuikot ja pinaattilätyt ovat lasten ja nuorten suurinta herkkua.

      Keitoista olen kanssasi kuitenkin eri mieltä. Olen ollut töissä lukuisissa keittiöissä, eikä yhdessäkään hernekeitot, pinaattikeitot ym. ole tehdasvalmisteisia vaan itse tehdään.

      Perunatkin olisi niin kivaa olla kuoriperunoita, mutta tässä syynä on taas sama ajanpuute ja tilojen puute. Perunoissa on aika kova kuoriminen. Kuorimakoneet on, mutta ne täytyy silti käydä laitteen jälkeen läpi käsin kuorimaveitsen ja puukon kera, sillä aina niihin jää jotain. Toinen syy on taas tilojen puute. Säännökset määräävät, että multaisia elintarvikkeita ei saa käsitellä samoissa tiloissa ruoanvalmistuksen kanssa. Niinpä keittiöissä pitäisi olla erillinen perunankuorimahuone tms. tila. Sellaisten rakentamiseen taas tarvittaisiin rahaa (mistä sitä saa?) ja tilaa (mistä sitä otetaan?!).
      Yksi vaihtoehto olisi tarjota oppilaille perunat kuorineen, mutta minkähänlainen poru siitäkin syntyisi, kun joutuu itse kuoria. En edes uskalla ajatella.

      Olen itse sitä mieltä, että omatekoinen ruoka on parasta, mutta eivät ne einekset nyt niin pahoja ole. Ne eivät pilaa kenenkään terveyttä. Eineksiä voi hyvällä omalla tunnolla käyttää, vaikka mikään ei voitakaan kotipullia. Onneksi nykyään on myös lisäaineettomia eineksiä. Toisaalta lisäaineita saa yhtälailla melkein mistä vain ruoasta/syömisestä (levitteet, jogurtit, kaupan leivät, pullat ja keksit, ruokakermat, jotkut mehut, limsat, karkit, jotkut mausteet, jotkut pastat, makkarat ja leikkeleet jne. jne.). Jopa maito käsitellään tehtaassa. Jos täysin puhadasta maitoa haluaa, niin pitäisi varmaan syödä suoraan lehmästä.

      Mielestäni kuitenkin Suomessa kouluruokailu on järjestetty loistavasti. Suomi on maailman ainoa maa, missä kouluruokailu on maksuton. Se pyritään tekemään niin terveelliseksi kuin vain mahdollista on sillä pienellä rahalla. Minä kuule tekisin oppilailleni vaikka gourmet-ruokaa, jos vain olisi rahaa. Meillä on käytössä tarkat tietokoneohjelmat ja laskurit, joilla voidaan ruoan terveellisyys tarkistaa. Ohjelma kertoo meille jokaikisen ravintoaineen ja kertoo, onko jotain liikaa vai liian vähän.

      Monille lapsille ja nuorille koulun ruoka on ainoa lämmin ruoka päivän aikana. Senkin takia on äärimmäisen tärkeää ruoan terveellisyys.

      Minusta on surullista, että kouluruoka on niin aliarvostettua. Ehkä se pitäisi muuttaa maksulliseksi, vaikkapa 5 euroa per annos (sittenkin se on halpaa verrattuna lounaspaikkojen ruokaan). Yleensä kun mitään ilmaista ei osata arvostaa. Jos kuvitellaan, että kuukaudessa on 20 koulupäivää, yhdeltä oppilaalta se tekee 100 euroa kuussa. Jos perheessä on neljä lasta, kouluruoka vie perheeltä 400 euroa kuussa. Ja pelkkä satakin euroa on todella paljon perheen rahapussista puhumattakaan useista sadoista.

      Ja siinä vasta eriarvoisuus näkysyi, jos jokainen toisi omat eväät. Osa ei välittäisi tuoda ollenkaan, osa toisi suklaapatukan ja limsaa, joku hakisi pizzaa, joku toisi leipää. No, ainakin se voisi kertoa opettajille aika paljon perheen hyvinvoinnista. Sitten näillä pitäisi kasvavan lapsen ja nuoren jaksaa koko pitkä koulupäivä.

      Itse olen ottanut sen kannan, että jos oppilas oikein valittaa ruoan laadusta, hän saa ihan vapaasti tulla keittiööni katsomaan ruoan valmistusta ja voin näyttää tietokonelaskurilla ravintoarvot. Samaten vanhemmat, jotka haukkuvat kouluruokaa, koska silloin muinaisella ajalla pakotettiin syömään oksennus kurkussa veripalttua ja tillilihaa ja keittiön täti oli se kamala hirviö, ovat tervetulleita maistamaan kouluruokaa.

      Kouluruoan aliarvostus näkyy siinäkin, että oppilaat ovat ahkeria valittamaan siitä, mutta ulkomaalaiset vieraat kehuvat sen maasta taivaaseen ja ihmettelevät, miten on mahdollista tarjota oppilaille terveellistä kotiruokaa koulussa ja vielä ilmaiseksi.

      Tv. keittäjä

      • porkkanapää

        Kuten kirjoittelit, ei isoissa kouluissa kertakaikkiaan pysty tekemään kaikkea itse, vainka siihen olisi kuinka tahtoa ja haluja, mutta resurssit puuttuu.
        Tällä tarkoitan nyt lähinnä ala- ja yläastetta sekä lukiota.

        Ja viitaten alkuperäiseen kirjoittajan tekstiin; ei se eineksestä pahaa tee syödäänkö se koulussa vai kotona. ja tuskimpa kotonakaan aina tehdään kaikki itse juurta jaksaen.

        Minulla on vaan postiivistä kokemusta koulun ruuista, tytöt on kyllä tykänneet. Monihan karkaa ruokavälkällä kauppaan, leimoon tai grillille, mutta siinä on kyse pitkälle siitä että kun ei ole tottunut syömään sitä terveellistä ruokaa kotona niin sitä ei osaa
        tehdä sitten koulussakaan.

        Se on kyllä sääli.

        Sitten taas kun mennään semmosiin oppilaitoksiin missä ruoka todellakin maksaa niin onneksi se ronklaus loppuu siihen ja tulee vähän pänvastainen ilmiö; kun ruuasta maksetaan niin
        sitä sitten myös syödään kukkuralautanen ja santsataankin. Niin että siinä mielessä maksullinen ruoka olisi ok, ketkä ei tykkää, ei osta.

        Tunnen aivan ihanan keittäjän tästä lähikylän koululta, olen ollut katsomassa keittiön toimia
        ja voin taata että ruoka on tasokasta. Näillä
        pienillä maaseutukouluilla kun on vielä se etu että kasvikset ja juurekset voidaan hankkia suoraan tuottajilta, niin laatu on hyvä.

        Mun nuoremman tyttöni kanssa, joka nyt opiskelee ensihoitjaksi, alkaa olla ongelma niinpäin että kun koulussa on syönyt monipuolista ja hyvää, niin kotona alkaa ola jo keksiminen että mitähän sitä laittaisi iltaruuaksi...valittelee että koulun ruuilla paino nousee, tehtäskö jotain salaattia :o)


      • Kuka kiusaisi?

        Meillä kuoritaan itse perunat, eikä siitä kukaan valita, vaan perunan mausta. Ja tämä 5 euroa per oppilas olisi ihan hyvä juttu, mutta sillä rahalla pitäisi saada paremmat pöperöt. Ja ne oppilaat, joilla ei olisi sitä vitosta, voisivat syödä samaa ruokaa, kuin nytkin. Mikäs siinä olisi? Enkä usko, että kukaan olisi niin tauno, että kiusaisi sitä, jolla ei olisi sitä rahaa. Ja vaikka kiusaisi, niin arvon keittiöhenkilökunta ja opettajat voisivat koneidensa ja laskureidensa kanssa puuttua siihen. Mutta eihän teillä aikaa sellaiseen ole, vai mitä?


      • Oolofi
        Kuka kiusaisi? kirjoitti:

        Meillä kuoritaan itse perunat, eikä siitä kukaan valita, vaan perunan mausta. Ja tämä 5 euroa per oppilas olisi ihan hyvä juttu, mutta sillä rahalla pitäisi saada paremmat pöperöt. Ja ne oppilaat, joilla ei olisi sitä vitosta, voisivat syödä samaa ruokaa, kuin nytkin. Mikäs siinä olisi? Enkä usko, että kukaan olisi niin tauno, että kiusaisi sitä, jolla ei olisi sitä rahaa. Ja vaikka kiusaisi, niin arvon keittiöhenkilökunta ja opettajat voisivat koneidensa ja laskureidensa kanssa puuttua siihen. Mutta eihän teillä aikaa sellaiseen ole, vai mitä?

        Se annos vois maksaa vaikka sen vitosen, ja varattomat sais sen saman annoksen ilamsieksi. Oisko mitään?


      • Oolofi
        Kuka kiusaisi? kirjoitti:

        Meillä kuoritaan itse perunat, eikä siitä kukaan valita, vaan perunan mausta. Ja tämä 5 euroa per oppilas olisi ihan hyvä juttu, mutta sillä rahalla pitäisi saada paremmat pöperöt. Ja ne oppilaat, joilla ei olisi sitä vitosta, voisivat syödä samaa ruokaa, kuin nytkin. Mikäs siinä olisi? Enkä usko, että kukaan olisi niin tauno, että kiusaisi sitä, jolla ei olisi sitä rahaa. Ja vaikka kiusaisi, niin arvon keittiöhenkilökunta ja opettajat voisivat koneidensa ja laskureidensa kanssa puuttua siihen. Mutta eihän teillä aikaa sellaiseen ole, vai mitä?

        Se annos vois maksaa vaikka sen vitosen, ja varattomat sais sen saman annoksen ilmatteeks. Oisko mitään?


      • Ruokailija
        Oolofi kirjoitti:

        Se annos vois maksaa vaikka sen vitosen, ja varattomat sais sen saman annoksen ilmatteeks. Oisko mitään?

        Mut sitte joku vois esittää varatonta, sais hyvää ruokaa ilmaseks ja muut joutus maksaa. Ei ois hauskaa.


      • Oolofi
        Ruokailija kirjoitti:

        Mut sitte joku vois esittää varatonta, sais hyvää ruokaa ilmaseks ja muut joutus maksaa. Ei ois hauskaa.

        Minä ainakin esittäisin varatonta.


      • almasty
        Oolofi kirjoitti:

        Se annos vois maksaa vaikka sen vitosen, ja varattomat sais sen saman annoksen ilmatteeks. Oisko mitään?

        Ei ole hyvä idea silloin syntyisi kaksi selvästi erottuvaa ryhmää.Eli köyhät ja rikkaat ja vissiin tiedätte että kakaratkin tiedostaa tuon eron tavallisen selvästi.Ja Kohtahan nämä parempien perheitten kakarat olisi näitten köyhien kimpussa.Ja selvääkin selvempi asia olisi että tätä luokkajakoa pennut keskenään korostaisivat.Se muuten muokkaisi nuorta mieltä otolliseksi korostamaan näitä asioita läpi elämän.Siinäpä sitten duunarikakara jurpottaisi koko ikänsä mulkoillen "menestyjiä" ja itse pysytellen köyhänä kouluttamattomana luokkauskollisuuteen vedoten.Niin että tervetuloa takaisin viisikymmenluku.No joo se oli offtopic se ja tuli vedettyä nuo skenaariot vähän pitkiksi.Muttei tuo ajatus että ruoka olisi toisille maksutonta ole hyvä idea eikä sitä paitsi nämä maksavat penskat ymmärtäisi sitä että miksi muut saavat hyvä sapuskan ilmaiseski kuin vasta lukiossa.Omasta vinkkelistä en ole koskaan nähnyt kouluruoassa mitään huonoa hyvät sapuskat olen saanut niin perus kuin ammattikoulussa täytyy muuten pistää erityiskehut Savonlinnaan Varparantaan siitä sapuskasta.


    • Mr. Moonlite

      Itse sain yläasteella nauttia Suomen parhaasta kouluruoasta ja nykyisessä ammattioppilaitoksessanikin on ruoka ihan viiden tähden luokkaa, että ei oikein voi paremmaksi pistää. Voittaa kevyesti jopa ''hienommat'' ravintolatkin.

      Mutta peruskoulussa ja lukiossahan yleensä kyllä syödään eineksiä. No, onneks ei tällasen kohta 3-kybäsen karjun tarvii enää semmosia murehtia.

      • että ees joku

        sai hyvät sapuskat koulussa.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1691
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1361
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1317
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1315
    5. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      10
      1313
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1284
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1264
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1230
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1190
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1173
    Aihe