Parisuhteessa oleville löytyy kaikenlaisia listoja vastuista ja velvollisuuksista. On kaikenlaisia ohjeita ja sääntöjä, jotka ovat lähinnä luetteloita asioista joita ei saa tehdä ja/tai pitää tehdä.
Onks parisuhteessa elävällä jotain oikeuksiakin?
Jotain sellaisia mitä ei sinkuilla ole?
Oikeudet parisuhteessa?
35
884
Vastaukset
- zisel
mies ei lyö eikä petä. Jos nämä 2 asiaa on liikaa vaadittu niin etsiköön kyseinen mies sellasen lampaan itselleen joka alistuu hakkaamiseen ja pettämiseen.
...vaatimuksia, vaatimuksia, vaatimuksia,....niitä riittää.
Jos sä oikeasti kuvittelet, että nuo kaksi asiaa olisivat oikeasti ne ainoat asiat mitä sinä tulet koskaan mieheltä vaatimaan, niin ehkä sun kannattais miettiä asioita vähän pidemmälle ja syvällisemmin.- oli siis
oikeuksista, ei vaatimuksista tai velvollisuuksista.
- ~Vanilla~
niin, että oikeuksia on vain niin kauan kun huolehtii velvollisuuksistaan? Voisi esimerkiksi ajatella, että parisuhteessa on oikeus saada seksiä, mutta mun mielestä se oikeus loppuu, jos esim. mies vain käyttää naista seksiautomaattina, eikä anna niitä asioita, joita nainen kaipaa suhteesta. Sama toisinpäin; jos mies antaa ne asiat, joita nainen haluaa, niin silloin hänellä olisi myös oikeus saada seksiä. Tai on oikeus olla huonolla tuulella ja oma itsensä, mutta ainoastaan, jos sietää sen toiseltakin. Tämä siis teoreettisesti, ei omasta kokemuksesta.
- ~Vanilla~
Richartti kirjoitti:
Hyi helvetti.
enkä tarkoittanut kaupankäyntiä, vaan sitä, että naisen seksuaalisuus on kokonaisvaltaisempaa kuin miehen ja jos mies koko päivän vittuilee, hellyyttä saa kerjätä ja muutenkin suhteesta puuttuus läheisyys ja kumppanuus, niin ei taatusti tee mieli. Ja silloin on ihan ok sanoa ei; jos mies ei tee mitään naisen mieliksi, niin miksi pitäisi naisenkaan tehdä?! Tosin tuollaisessahan suhteessa ei kenenkään kannata olla, mutta vaikea lähteä, jos on vaikka lapsia. Jos taas suhde on kunnossa ja mieskin tekee parhaansa, niin silloin pitäisi saada säännöllistä seksiäkin, vaikka ei aina niin huvittaisikaan.
Onko muuten hyväksytympää käydä kauppaa hellyydellä? Tai naisen kohtelulla? Tai kotitöillä? Vai onko tuomittavaa vain se kaupankäynti, joka vaikuttaa sinun hyvinvointiisi, ei se mikä vaikuttaa naiseen? ...vähän tarkemmin.
"parisuhteessa on oikeus saada seksiä"
- Tarkoitat tällä mitä? Sitä, että kummankin osapuolen on aina suostuttava seksiin?
Mun mielestä seksiä pitää harrastaa halujen mukaan, eikä sitä sitä seksiä mihinkään palveluksiin, ehtoihin, sääntöihin yms. Seksistä katoo mielekkyys, jos se on sidottua ehtoihin, vastuisiin, sääntöihin yms. Seksin pitää olla tunteikasta ja spontaania.~Vanilla~ kirjoitti:
enkä tarkoittanut kaupankäyntiä, vaan sitä, että naisen seksuaalisuus on kokonaisvaltaisempaa kuin miehen ja jos mies koko päivän vittuilee, hellyyttä saa kerjätä ja muutenkin suhteesta puuttuus läheisyys ja kumppanuus, niin ei taatusti tee mieli. Ja silloin on ihan ok sanoa ei; jos mies ei tee mitään naisen mieliksi, niin miksi pitäisi naisenkaan tehdä?! Tosin tuollaisessahan suhteessa ei kenenkään kannata olla, mutta vaikea lähteä, jos on vaikka lapsia. Jos taas suhde on kunnossa ja mieskin tekee parhaansa, niin silloin pitäisi saada säännöllistä seksiäkin, vaikka ei aina niin huvittaisikaan.
Onko muuten hyväksytympää käydä kauppaa hellyydellä? Tai naisen kohtelulla? Tai kotitöillä? Vai onko tuomittavaa vain se kaupankäynti, joka vaikuttaa sinun hyvinvointiisi, ei se mikä vaikuttaa naiseen?...seksille, en kotitöille, en hellyden saannille. Noi asiat hoidetaan tai jätetään hoitamatta tunteiden/fiiliksen pohjalta.
Minun suusta ei kuulu koskaan, että jos sä teet tuon niin minä...- se on
Richartti kirjoitti:
...vähän tarkemmin.
- Tarkoitat tällä mitä? Sitä, että kummankin osapuolen on aina suostuttava seksiin?
Mun mielestä seksiä pitää harrastaa halujen mukaan, eikä sitä sitä seksiä mihinkään palveluksiin, ehtoihin, sääntöihin yms. Seksistä katoo mielekkyys, jos se on sidottua ehtoihin, vastuisiin, sääntöihin yms. Seksin pitää olla tunteikasta ja spontaania.suomalaisessa parisuhteessa niin harvinaista.
- ~Vanilla~
Richartti kirjoitti:
...vähän tarkemmin.
Mun mielestä seksiä pitää harrastaa halujen mukaan, eikä sitä sitä seksiä mihinkään palveluksiin, ehtoihin, sääntöihin yms. Seksistä katoo mielekkyys, jos se on sidottua ehtoihin, vastuisiin, sääntöihin yms. Seksin pitää olla tunteikasta ja spontaania.sanoin, niin naisen seksuaalisuus on erilaista kuin miehen ja huonossa suhteessa oleva nainen tuskin kauheasti kaipaa mieheltään seksiä. Mutta kun haluttomuus voi johtua muistakin, miehestä riippumattomista syistä, niin kyllä mun mielestä silloin pitäisi edes löytää jonkinlainen kompromissi.
Tuskin siitä ainakaan haittaa olisi, jos kumpikaan ei yleisesti ottaen kieltäytyisi.
Mutta kuten sanottu, tämä on vain teoreettista puhetta, mulla ei ole käytännön kokemusta. se on kirjoitti:
suomalaisessa parisuhteessa niin harvinaista.
Mulla ei oo oikein puolueetonta tietoa...
- osoittaa
Richartti kirjoitti:
Mulla ei oo oikein puolueetonta tietoa...
että euroopan häntäpäässä ollaan.
- ~Vanilla~
Richartti kirjoitti:
...seksille, en kotitöille, en hellyden saannille. Noi asiat hoidetaan tai jätetään hoitamatta tunteiden/fiiliksen pohjalta.
Minun suusta ei kuulu koskaan, että jos sä teet tuon niin minä...tarkoitan. En sitä, että pitäisi olla joku lista, jonka vaatimukset pitää täyttää ennen kuin saa seksiä tai mitä tahansa nyt haluaakin, vaan sitä, että naisen seksihalut katoaa aika totaalisesti huonossa suhteessa.
Eli jos sinua ei nyt satu huvittamaan tehdä mitään kotitöitä tai antaa hellyyttä tai mitään muutakaan lähimpään kymmeneen vuoteen, niin sinun vaimonko kuuluu silti kohdella sinua kuin aina ennenkin? Koska muutenhan se olisi kaupankäyntiä ja se on sairasta?
Jos suhteesta ei saa sitä mitä siitä tarvitsee, niin mitä järkeä siinä on olla ollenkaan. Parempi silloin on olla yksin. Ja kun eri yksilöillä on eri toiveet ja tarpeet, niin kyllä siinä jonkinlaisia kompromisseja kaivataan. Jos toinen aina vain antaa ja toinen aina vain saa, niin typerä pitää olla, jos sellaisessa suhteessa pysyy.
olla sen kanssa ketä rakastaa.
Hmmm....
Onhan se tähänkin asti riittänyt...että kai se riittää jatkossakin. Tuntuu vaan joskus hinta kovalta.Richartti kirjoitti:
Hmmm....
Onhan se tähänkin asti riittänyt...että kai se riittää jatkossakin. Tuntuu vaan joskus hinta kovalta.oikeus olla menemättä baariin kun ei huvita, vaikka kaverit kuinka yllyttäis, etkä silti oo paska jätkä.
- sun tehdä jotain?
Richartti kirjoitti:
Hmmm....
Onhan se tähänkin asti riittänyt...että kai se riittää jatkossakin. Tuntuu vaan joskus hinta kovalta.Tuollainen ajattelu ei kuulu hyvään parisuhteeseen.
sun tehdä jotain? kirjoitti:
Tuollainen ajattelu ei kuulu hyvään parisuhteeseen.
...palstailukaan kuulu hyvään parisuhteeseen.
Sen mä oon tiennyt jo vuosia, että mun tarttis tehdä jotain. Jatkuvalla syötöllä teen kaikenlaista. Ei niillä tekemisillä vaan tunnu olevan mitään merkitystä.
Vääriä asioita....ilmeisesti.- ei osata vaan
Richartti kirjoitti:
...palstailukaan kuulu hyvään parisuhteeseen.
Sen mä oon tiennyt jo vuosia, että mun tarttis tehdä jotain. Jatkuvalla syötöllä teen kaikenlaista. Ei niillä tekemisillä vaan tunnu olevan mitään merkitystä.
Vääriä asioita....ilmeisesti.arvostaa... Itsekunnioitusta hyvä mies!
relaxed_eyes kirjoitti:
oikeus olla menemättä baariin kun ei huvita, vaikka kaverit kuinka yllyttäis, etkä silti oo paska jätkä.
Ootko sä kauankin ollut sairas?
Alkuhuumas mennään sen naisen kaa ja sen jälkeen kavereiden kanssa. Myöhemmin ei sit mennäkään, mutta huvittamisen puutteesta ei silloinkaan ole kyse.
- cookos
voi olla niin monenlaisia velvollisuuksia tai jos oikein oon käsittänyt, olla olematta. Riippuu suhteen laadusta.
oikeudet..onko niitä avosuhteessa ollenkaan? Oikeus olla puolisosta riippumaton. ja oikeus näyttää se. Oikeus hieroa toisen varpaita. Oikeus nukkua aina saman tyypin kans. Oikeus kuorsata.
Mä voin keksiä vieläki lisää, mut menee hetki.- cookos
mä vedän tuon kuorsauksen kyl heti yli, pitkä viiva sen päälle.
Luin muuten jostain, että paha kuorsaus aiheuttaa jopa eroja. Jos vielä aamuyöstä valvoo toisen kuorsauksen takia ja herätys kuudelta, ei siinä monta yötä kärsi valvoa...ja rakastaa. cookos kirjoitti:
mä vedän tuon kuorsauksen kyl heti yli, pitkä viiva sen päälle.
Luin muuten jostain, että paha kuorsaus aiheuttaa jopa eroja. Jos vielä aamuyöstä valvoo toisen kuorsauksen takia ja herätys kuudelta, ei siinä monta yötä kärsi valvoa...ja rakastaa.kultsi nukkuu earit päässä. Saadaanpahan nukkua yhdessä.
- varpaiden
hieromisoikeuskaan kyllä aina ole voimassa, eikä kuorsaus, kuten jo nähtiin.
Nukkumisessakin on kyllä joskus niitä sohvaratkaisuja koettu.
Ettei nämä niin automaattisia ole. - cookos
relaxed_eyes kirjoitti:
kultsi nukkuu earit päässä. Saadaanpahan nukkua yhdessä.
on nykyisin saatavana kaikenlaista apua. Tulpat korvissa on ihan hyvä idea.
- Papeete1
Ei tule kyllä muuta mieleen kuin että voi tosiaan vaikka mistä kodin ulkopuolisesta luistaa suhteensa varjolla. En mä nyt voi sinne lähteä kun..
En mä keksi. Olishan niitä hieno litania ainaisesta hali- ja seksikaverista lähtien mutta kaikki vähääkään pidempään seukanneet tietää, että noikin voi kadota suhteesta. Sitten ei ole kuin sääntöjä ja velvollisuuksia eikä ne yleensä itseä miellytä. Ne vaan tekee koska niin pitää tehdä jotta suhde pysyy yllä.. eikä tarvi miettiä miksi niin tekee ja haluaa pitää suhdetta yllä kun ei kerta halua eikä saakkaan enää niitä mitä haluaisi..
T: Happy Single jolla on pelkkiä itseä miellyttäviä oikeuksia :D- Papeete1
Richartti kirjoitti:
....vähän samanlaisia ajatuksia ajoittain.
Hyvin kun joskus silloinaikoinani oikein listaa väkersin siitä että mitä mä teen, mitä niistä haluaisin tehdä, mitä mä saan, mitä mä haluaisin ja saanko mä sitä mitä mä haluaisin.
Se oli paha lista ja aukaisi silmät aika hyvin. Mulla ei ollut mitään muuta kuin velvollisuuksia. Olin alistettu orjan asemaan lypsylehmäksi. Sain käydä vain töissä, tuoda rahat kotiin "yhteiseen hyvään" ja hoitaa kotona kaiken. Itselleni en saanut mitään. Mieskin kävi vieraissa.
Kyllä silmät aukeni ja kun mietin että haluanko ihan tosissaan viettää tälläistä elämää.. niin se oli sit morjens. Minä vaan yritin sokeana enkä tajunnut että kaikki yritys oli turhaa.. toinen vaan vaati ja otti lisää.. ja mä menetin aina vaan enemmän.. ihan turhan takia loppujen lopuksi.
Nyt tuli mieleen toi aikaisempi vääntöni tuon yhden kanssa siitä etten muuta miehen kanssa yhteen, niin suhde säilyy parempana. Joo, se auttaa, kuin myös se ettei tee lapsia. Eihän mulla olekkaan isompaa hätää tulevaisuuden suhteen, koska noihan eniten ongelmia aiheuttaa, ja kun niitä ei ole, niin pitäis olla helpompaa ja suhdekkin voi paremmin. kun saa keskittyä vaan toisiinsa
Ratikkakuski on hyvä esimerkki juuri siitä kuinka melekin 10 vuoden jälkeenkin luistaa hyvin kun vaan kaksin saa olla, niin saa hoitaa suhdettakin ihan eri tavalla.
Joo.. toivossa on hyvä elää :D
- St Jude
himpan verran hämää toi sana oikeus..hmm..Tai sit mä vaan tajusin kysymyksen väärin:)
Kai sitä on sit oikeutettu rakastamaan toista ja saamaan vastarakkautta..?
Oikeus läheisyyteen ja hellyyteen..mut pakottaahan ei toista voi..jos ei nappaa ni ei nappaa,niitäkin hetkiä kun on jokaisella..:)
Ehkä oikeudekseen voi lukea sen että saa päivän päätteeksi(hyvässä lykyssä) nukahtaa toisen kainaloon ja vielä herätäkkin siitä.
On ihminen vierellä jonka kanssa jakaa ne arkisetkin asiat..niin hyvät kuin huonotkin.
On oikeus olla oma itsensä ja silti tulla rakastetuksi juuri sellaisena kuin on..
Oikeus tulla arvostetuksi ja oikeus luottaa siihen,että toinen on siinä vierellä,vaikka välillä tuntuis et maailma kaatuu justiinsa niskaan.
Monia asioita parisuhteesta huomaa kaipaavansa näin sinkkuna..vaikka toisaalta..ei tääkään hassumpaa ole;).
Mutta toi on varmaan totta et suurin osa asioista mitä tulee mieleen niin on noita vaatimuksia erinlaisista asioista ja listoja..:(...osasi listata niitä "oikeita asioita". Pitää varmaan pistää tuo sun vastaus kirjanmerkkeihin, niin voi lukee sen aina uudelleen ja uudelleen.....
Erityisesti nää on ne asiat joista pitäis muistaa ja osata nauttia:
"Ehkä oikeudekseen voi lukea sen että saa päivän päätteeksi(hyvässä lykyssä) nukahtaa toisen kainaloon ja vielä herätäkkin siitä."
"On oikeus olla oma itsensä ja silti tulla rakastetuksi juuri sellaisena kuin on..
Oikeus tulla arvostetuksi ja oikeus luottaa siihen,että toinen on siinä vierellä,vaikka välillä tuntuis et maailma kaatuu justiinsa niskaan. "
Sitten on vielä tää:
"On ihminen vierellä jonka kanssa jakaa ne arkisetkin asiat..niin hyvät kuin huonotkin."
Tuo ois varmaan aika hieno asia, mutta tuota mä en osaa. En osaa jakaa noita asioita kenenkään kanssa :(- St Jude
Richartti kirjoitti:
...osasi listata niitä "oikeita asioita". Pitää varmaan pistää tuo sun vastaus kirjanmerkkeihin, niin voi lukee sen aina uudelleen ja uudelleen.....
Erityisesti nää on ne asiat joista pitäis muistaa ja osata nauttia:
"Ehkä oikeudekseen voi lukea sen että saa päivän päätteeksi(hyvässä lykyssä) nukahtaa toisen kainaloon ja vielä herätäkkin siitä."
"On oikeus olla oma itsensä ja silti tulla rakastetuksi juuri sellaisena kuin on..
Oikeus tulla arvostetuksi ja oikeus luottaa siihen,että toinen on siinä vierellä,vaikka välillä tuntuis et maailma kaatuu justiinsa niskaan. "
Sitten on vielä tää:
"On ihminen vierellä jonka kanssa jakaa ne arkisetkin asiat..niin hyvät kuin huonotkin."
Tuo ois varmaan aika hieno asia, mutta tuota mä en osaa. En osaa jakaa noita asioita kenenkään kanssa :(jos jotain järkevääkin tästä päästä tähän aikaan vuorokaudesta lähtee:)
Pienistä asioistahan se koostuu..hyvä parisuhde.Ne on yllättävän tärkeitä asioita..mut tuppaa unohtumaan.
Ai miten niin et osaa jakaa asioita?Teethän sä sitä täälläkin:)
Ja onhan se siitä toisestakin kiinni..osaako esittää oikeita kysymyksiä..antaako toiselle tilaa ja aikaa..kyl ne asiat sieltä sit jossain kohtaa tulee,jos vain haluaa.
Kaikkee voi ainakin yrittää opetella..(tiedän et helpommin sanottu kuin tehty)
- NevilleR
taas toi aika kuukaudesta. No, parisuhteessa olevalla on oikeus tohonkin.
/Nev - rusalkaa
Yhteisyys ja se että kuuluu johonkin luo turvallisuutentunteen, jota yksin elävän on vaikea saavuttaa.
-Parisuhteen tarkoitus onkin luoda turvakehä, jossa mm. lapset saavat olla lapsia ja kasvaa omassa rauhassa. Aikuinenkin saa hoivaa ja huolenpitoa, saa olla heikko ja tarvitseva tai saa olla rauhassa...aina on lähellä joku, joka pitää sinusta huolta. On koti, jossa on elämää...tapahtumia... syntyy yhteisiä muistoja. Tästä kaikesta syntyy yhteisyys, joka on turva...siitä saa voimaa.
Vuorovaikutus, toinen toisensa kuunteleminen, tukeminen ja auttaminen.
-Ystävyyssuhteessa saa sellaisen ihmisen, joka peilaa sinua ajatuksin, sanoin ja teoin... yleensä myönteiseen ja hyvää tarkoittavaan sävyyn. Saat rakennusmateriaalia, rakennuspalikoita ja rakennelman suunnitelmia toisen kanssa vuorovaikutuksessa. Voit jakaa kokemuksia ja keskustella toisen kanssa. Pitkäaikainen ihmissuhde on tärkeä nimenomaan ihmisenä kehittymisessä.
Oikeus on myös se, ettei tarvitse elää yksin.
Minun mielestäni parisuhteessa elävä nainen on huomattavasti turvallisemmassa asemassa kuin yksin elävä nainen...muuhun yhteisöön nähden. Sanokaa mitä sanotte, miesten kautta määritellään nainen. Jos ei oman puolison, niin sitten isän... veljen...sukulaisen...jopa edellisen sukupolven...- rusalkaa
Oikeus saada rakastaa, osoittaa rakkauttaan, antaa toiselle huomionosoituksia, tehdä asioita toisen puolesta...kannatella toista.
-On tietenkin ihanaa olla rakastettu ja saada rakkautta, mutta nimenomaan se, että saa rakastaa toista...se tuntuu minusta kaikkein tärkeimmältä asialta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 174586
Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin1842519Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja731657Onko muita oman polkunsa kulkijoita
Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella291525Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o641207- 211199
Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi
En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon221165- 119985
Toivoisin etten jännittäisi
niin kauheasti. Hassua tässä on se, että en varmaan olisi niin ihastunut sinuun, jos et olisi niin älykäs, ja henkisesti42942- 171924