Moi, onko täällä paljon henkilöitä, jotka oksentavat vatsalihaksilla? Kiinnostaisi vaan tietää minkä ajan kuluessa opitte oksentamaan vatsalihaksilla? Itse opin parin vuoden jälkeen, mutta olisin voinut tosin aikaisemminkin oppia, mutta silloin kokeilin sitä ensimmäisen kerran ja se lähti sujumaan. Nyt voi oksentaa oieastaan missä vaan ilman että trvitsee sormia. Ja melkeinpä kaiki tulee ylös.
Käyn terapiassa nyt sairaalajaksojen jälkeen, mutta motivaatiota ei vain ole yhtään. En halua enää sairaalaan tai psykiatriselle osastolle. Pelkään että joudun sinne pakotettuna, jos tilanteeni ei lähde korjaantumaan pian. Nyt puoli vuotta eikä muutosta ole tapahtunut muutoin kuin lääkityksen aloittamisen ja oksentamisen suhteen.
10-40 oksennuskertaa on muuttunut 3-6 oksennuskerraksi päivässä. Olen lisäksi vakavasti masentunut, joten se ei asiaa auta. Mikään ei enää huvita. Onko muita, joilla on samanlainen tilanne? Tai muita, jotka ovat olleet jo kauan buliimikkoja ja joidenka bulimia on kroonistunut?
Miten olette onnistuneet välttämään osastolle joutumista?
Vatsalihaksilla oksentaminen.
16
4684
Vastaukset
vakava masennus ja alkava bulimia minulla. Pahinta on se että tulee oksennettua masennuslääkeet ja tulee taas huono olo sen takia. Olen kertonut terapeutille oksentelevani. Ja osastolla olen myös ollut aiemmin enkä haluaisi takaisin. Pakko kai se on mennä jossain vaiheessa, kun homma meinaa lähteä käsistä. Eihän se osasto auta kuin korkeintaan viikon sen jälkeen kun sieltä on lähtenyt, sitten alkaa taas sama masennus. Minulla on myös sellainen vika että yö ja päivä meinaa mennä sekaisin. En saa nukuttua yöllä.
- 5 vuotta bulimiaa.
Joo, minullakin on lääkkeet enkä ota niitä aamulla, vaikka pitäisi, koska muutn ne aiakin menevät hukkaan. Nyt ajattelin alkaa ottamaan ne illalla, vaikka mielummin pitäisi aamulla. Ne valvottavat minua, mutta onneksi on lääkettä, että saan unta ja kaliumiin on myöskin lääkettä.
Minä en aio mennä enää osastolle lihotettavaksi, viihdyn alipainoisena. En vaan voi. Pattitilanne siis. Jospa ne lääkkeet alkavat vaikuttaa, kun nyt otan ilalla. Terapeuteillekin vain valehtelen oksennuskerroistani ja siitä, että otan lääkkeet ja kaikesta. Voimia sinulle nyt kumminkin! - vaivaantunut
5 vuotta bulimiaa. kirjoitti:
Joo, minullakin on lääkkeet enkä ota niitä aamulla, vaikka pitäisi, koska muutn ne aiakin menevät hukkaan. Nyt ajattelin alkaa ottamaan ne illalla, vaikka mielummin pitäisi aamulla. Ne valvottavat minua, mutta onneksi on lääkettä, että saan unta ja kaliumiin on myöskin lääkettä.
Minä en aio mennä enää osastolle lihotettavaksi, viihdyn alipainoisena. En vaan voi. Pattitilanne siis. Jospa ne lääkkeet alkavat vaikuttaa, kun nyt otan ilalla. Terapeuteillekin vain valehtelen oksennuskerroistani ja siitä, että otan lääkkeet ja kaikesta. Voimia sinulle nyt kumminkin!Miten ihmeessä saan hankittua kaliumvalmistetta itselleni?
Lääkäri on jo monet kerrat todennut kaliumpitoisuuksien olevan liian alhaisia, mutta ei ole kuitenkaan määrännyt valmistetta. Nyt kuitenkin bulimiani on pahentunut ja kaliumarvoni laskeneet entisestään ja olo heikontunut. Haluaisin ottaa kaliumia ennen seuraavaa lääkärikäyntiä ja tutkimuksia, ja muutenkin oman vointini vuoksi. Osaisin kyllä pysyä turvallisessa minimiannostuksessa, parempi sekin, jos vain saisin valmistetta. Apteekista voisivat ehkä antaa ilman reseptiä, mutta minun pitäisi osata kertoa minkä annostuksen lääkäri on määrännyt(enkä osaa sanoa mitään). Mitä voisi vastata? - 5 vuotta bulimiaa.
vaivaantunut kirjoitti:
Miten ihmeessä saan hankittua kaliumvalmistetta itselleni?
Lääkäri on jo monet kerrat todennut kaliumpitoisuuksien olevan liian alhaisia, mutta ei ole kuitenkaan määrännyt valmistetta. Nyt kuitenkin bulimiani on pahentunut ja kaliumarvoni laskeneet entisestään ja olo heikontunut. Haluaisin ottaa kaliumia ennen seuraavaa lääkärikäyntiä ja tutkimuksia, ja muutenkin oman vointini vuoksi. Osaisin kyllä pysyä turvallisessa minimiannostuksessa, parempi sekin, jos vain saisin valmistetta. Apteekista voisivat ehkä antaa ilman reseptiä, mutta minun pitäisi osata kertoa minkä annostuksen lääkäri on määrännyt(enkä osaa sanoa mitään). Mitä voisi vastata?Joo, nyt tulee ongelmaasi ratkaisu!
Apteekista nestemäistä Kalisol-lääkettä saa ilman reseptiä ja sen yleinen alkuannostus on 15-30ml aamuisin ja iltaisin. Kalinorm/Durekal-tabletteja saa myöskin ilman reseptiä. Niissä annostus on 1-2 tablettia aamuin ja iltaisin. 1 tabletti vastaa siis 15ml kalisolia. Ne ovat melko saman hintaisia. 500ml:n kalisol pullo maksaa vajaat 6€ ja 100:n tabletin pakkaukset Durekalia/Kalinormia maksaa alle 20€. Nestemäinen kalium imeytyy paremmin, joten siksi käytän sitä. Sen voi ottaa myöskin pelkästään iltaisin. Saattavat apteekissa kysyä jotakin juuri tuosta annostuksesta, kun yleensä sitä ostetaan reseptillä, mutta saa myös ilman, koska liiallisesti käytettynä se voi aiheuttaa rytmihäiriöitä, jos kalium nousee liikaa. Mutta jos oksennat pari kertaa päivässä niin ei se helpolla nouse.
1 Kalisol pullo kestää n. 10 päivää, joten 3 pulloa menee mulla kuukaudessa, joskus enemmän, jos olen oksennellut liikaa, niin otan enemmän tai jos on verikokeeseen meno, niin otan enemmän, että arvot ovat kohdallaan. Mutta jos tätä kalisolia ottaa liikaa kerralla, voi alkaa koskemaan mahaan ja liiallisesti käytettynä se voi aiheuttaa, ainakin minulla aiheutti ripulia.
Suosittelen silti nestemäistä, koska se tehoaa paljon paremmin, vaikka maistuu ihan hirveälle, ainakin aluksi, varoitan sitten. 100:n tabletin kalium kestää myöskin noin kuukauden, jos ottaa 4 päivässä. Niitä myydään myös 200:n tabletin purkeissa.
Joo, tuliko tarpeeksi selväksi? Kysy vaan muutakin, jos tarvitsee.
- TuiLiu
Ollu jo 8 vuotta bulimikko.. Tällä hetkellä on vähän kontrollia paremmin ja oksennan noin 2 päivänä viikossa. Aloitin just terapian viimeviikolla ja halu parantua on kova. Otatko muuten lääkkeesi vasta illalla viimeisen oksennuksen jälkeen (meinaan eihän se muuten pääse imeytymään)? Kannattaa mainita terapeutille/lääkärille siitä että motivaation puutetta on ja ettei lääkkeet oikein auta. Rehellisyys kannattaa aina :)
- 5 vuotta bulimiaa
Otan lääkkeet vasta illalla, kun en enää oksenna, vaikka mielummin ne pitäisi ottaa aamulla, mutta saa ne ottaa illallakin, jos on ihan pakko. On niistä silloinkin kai apua.
- deianna
Olen pian 23 - vuotias nainen ja bulimiaa takana seitsemän vuotta. Olen kroonistunut bulimikko;
vatsalihaksilla opin oksentamaan parin vuoden jälkeen ja nyt oksennuskerrat ovat päivittäin vähentyneet kymmenestä viiteen.
Osastolle en ole joutunut koskaan,
olen aina osannut valehdella ja vähätellä tilannetta. Myös suoraan sanonut, etten aio osastolle mennä.
Pakkohoitohan on kiellettyä.
Olen ollut koko bulimiani ajan aikamoinen "koekaniini" eri lääkkeille, kaikkea on kokeiltu, osa on auttanut hieman ahmimishimoa, osa ei ollenkaan. Pakko myöntää että olen jo aikalailla luopunut toivosta paranemisen suhteen ja omaksunut bulimian osaksi jokapäiväistä elämääni.
Nykyään en edes tiedä haluanko parantua.
Minulla on vaivaton keino syödä mitä haluaa,
silti lihoamatta.
Niin surulliselta kuin se kuulostaakin. - montti
Minä olen sairastuin syömishäiriöön (bulimia/anoreksia) 5 vuotta sitten. Tämän on surullista kuultavaa, mutta minä opin heti oksentamaan vatsalihaksilla, minun ei ole ikinä tarvinnut tuötää sormia kurkkuun. Ja mikä helvetti sitten siitä tulikaan, välillä oli bulimisia kausia ja oksensin ja oksensin että sappinesteet tulivat pihalle. Ja tätä on jatkunut epäsäännöllisesti jo viisi vuotta! Voin sanoa vilpittömästi, että ikinä ei kannata aloittaa oksentamista. Se tuhoaa niin ihmisen psyykkisen terveyden ja elimisi kärsii koko ajan,
- Vanha mestari
Käyn täällä joskus lukemassa näitä, mutta tunnen itseni ulkopuoliseksi, koska olen jo niin vanha, kohta 50. Koko aikuisikäni minulla on ollut bulimia.
Vatsalihaksilla oksentamisesta alkoi kaikki.
Muistan kuinka iso levy Fazerin sinistä tuli ulos helpomminkuin oli sisään mennyt. Ja se maailmaamullistava tunne, että ei haittaa! Mahduin pienimpiin fakkuihin kuin koskaan ennen lapseni syntymääkään. Olo oli loistava.
Tein silloin fyysisesti raskasta työtä, laihduin raskauskiloni pois ihan liikkumalla ja sillä, että elämäni oli niin täynnä kaikenlaista. Muut ihailivat ja ihailin itsekin, hyvää kuntoani ja hoikkaa vartaloani.
Olin tuolloin 21-vuotias. Muistan tuon ensimmäsien oksennushetken niin tarkkaan, vaikka aikaa siitä on jo 30 kohta 30 vuotta.
Olen nyt sairaalassa. Hullujenhuoneella. Minulla on vakavia fyysisiä sairauksia. Olen tuhonnut elimistöni. Poden vakavaa masennusta.
Ensimmäiset kymmenisen vuotta meni keyvesti vatsalihaksilla oksennellen, mutta sitten aloin tajuta asiaa. Bulimiasta alettiin puhua. Tuli internet ja sen myötä tietoa.
Jos joku haluaa, voin myöhemmin kertoa lisää, mutta nyt menen aamusuihkuun ennenkuin toiset heräävät. Ja nythän on se tilanne, että kuolema kolkuttelee, että tulevasta en tiedä.
Voimia kaikille, jotka elätte bulimiahelvetissä.- 5 vuotta bulimiaa
Onpa ikävää kuulla. Itse eksyin tänne palstalle nyt reilun neljän vuoden jälkeen, olen ollut oksentamatta vuoden ja kolme kuukautta, bulimiani loppui tyystin kun muutin rakkaani kanssa asumaan. Olisin tuolla menolla kuollut, olen tietysti hieman saanut painoa, tietysti jo 2-3kg, sillä olin todella kuivunut, muutama kilo siihen vielä päälle kun lihasta ja rasvakudosta on muodostunut. Toivon teille kaikille parantumista. Syön nykyään terveellisesti, 4 kertaa päivässä, olo ja jaksaminen ovat aivan eri luokkaa kuin sairastaessani. Sairastin bulimiaa siis 10 vuotta ja se loppui kuin itsestään. Kai rakkaus sai sen aikaan.. ;)
- bbbowww
3 vuotta bulimiaa takana ja aina olen vatsalihaksilla oksentanut, en ole koskaan työntänyt sormia kurkkuun. Se on vaan aika ikävää, kun kuntosalilla tekee vatsalihaksia ja meinaa kokoajan tulla ylös.
Kyllä hävettää olla tällainen ruuan haaskaaja, muualla nähdään nälkää ja täällä me sairaat oksennetaan ravinto ulos..10v bulimiaa eri tavoilla tullut sairastettua. nyt se on siinä vaiheessa että on mania ja kaiken mitä syön yritän liikkumalla saada pois. mutta, Marya Hornbacheria lainatakseni "silloin, kun oksennat, tiedät että joku on oikeasti pielessä". ja hei, mähän nytkin vaan laihdutan.....
- epätoivon alho
Mua vähän alkoi pelottaan kun luin teidän vastauksia.
Oon virallisesti sairastanut bulimiaa kohta 2 vuotta, vaikka oksentamaan aloin joskus puolitoistavuotta sitten; aluksi oli vain sairaat pakkoliikunnat aina.
Olin tuossa 4kk oksentamatta ja olin varma ettei koskaan enää mutta eräänä päivänä naksahti. Ja sormet kurkkuun.
Nyt olen kuitenkin alkanut huomaamaan että vatsalihaksilla pystyn auttamaan asiaa melkoisesti. Entä jos se "kehittyy"? tai siis, pelottaa että opin oksentamaan helpommin- ainoa joka on ehjänä mun elimistössä on hampaat, kiille tallella ja reiättömät, kaikki muu on syömishäiriön takia mennyt- kilpirauhasen vajaatoimintaan sairastuin jas sitä myötä lihoin, hiukset oheni, kasvot turposi, kunto huononi...ja uskoakseni vain syömishäiriön takia.
nyt pelkään että lähtee hampaatkin. ne on kuin jollain ihmeenkaupalla säästyneet tähän päivään asti, mutta en usko että jos alan jälleen oksentelemaan niin säilyvät enää kauaa....
Mulla ei vaan ole muuta kuin tämä. Kaverit jätti, olen lihava. Laihduttaminen vaikeaa kun kilpirauhaslääkitys vasta alussa.
Nyt jos opin vatsalihaksilla oksentamaan, tiedän etten nouse enää täältä. Toistaiseksi oksentaminen on ollut mulle todella kivuliasta ja epämiellyttävää mikä on tuonut hommaan jaksottaista kontrollia mutta nyt kieltämättä pelottaa... - Vatsalihas-oksentelu
6 vuotta oon sairastanut syömishäiriötä. Aluksi bulimiaa, sitten anoreksiaa ja nyt taas bulimiaa. Oksennan enää kerran viikossa/kahdessa viikossa. Nyt suunta on taas muuttumassa anorektiseen suuntaan, ei tee mieli syödä yhtään eikä oksentaminenkaan enää innosta. En osaa kuunnella elimistöäni.
Opin oksentamaan hyvin nopeasti vatsalihaksilla. Nykyään yritän syödä kiinteää ruokaa, jottei oksentaminen onnistuisi.
Tsemiä kaikille! Meillä on mahdollisuus parempaan elämään :) - paranisinpa
Bulimiaa sairastan, mahalihaksilla mennään; minäkään en ole koskaan tarvinnut hammasharjaa. Itseasiassa en saa mitään ulos hammasharjan kanssa? :o
Tiedän paranevani joskus. Haluan parantua. Mutta nyt on todella huono kausi.
Suunnilleen vuoden olen oksennellut "kausittain", mutta nyt kesän aikana kaikki mennyt vain huonompaan ja huonompaan suuntaan. Eniten pelkään naamani turpoamista, hampaiden rumenemista/menettämistä, ja LIHOMISTA (anoreksia masennustausta, nyt BMI 15,4... ja haluaisin laihtua. Sairasta? En tiedä.)... Tämän takia reagoin siihen kommenttiin, jossa joku kertoi saaneensa kilpparin vajaatoiminnan kiitos bulimian. En aiemmin tiennyt bulimian aiheuttavan sitä - miten se käytännössä tapahtuu? Tai siis, miksi bulimia voi johtaa kilpirauhasen vajaatoimintaan? :o
Ja vielä toinen kysymys: onko kenelläkään kokemuksia Seronil -lääkkeestä bulimian hoidossa?
Hurjaa lukea tarinoitanne. Voimia kaikille ihan megana.seronil ei auttanut kun aiemmin oli monta vuotta sitten. nyt essitalopraami eikä oo nälkä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kyllä tiedän että ajattelet
Niin ajattelen minäkin. Sinulla tuskin on yhtään sen helpompi olla kuin minullakaan tällä hetkellä.. Toisaalta ehkä tä218401Martina, yksityishenkilön ex vihaa häntä
Seiska ja IL kirjoittaa, että yksityishenkilön ex on veemäinen ja vihaa Martinaa. Onneksi ex on 13000 km päässä.3391611- 3771349
Korona-ajan häväistysten tutkiminen alkaa
Teemu Keskisarja ja Tapio Puolimatka haastavat korona-ajan viralliset totuudet. "Korona synnytti kastilaitoksen. Se aset2831315- 61275
- 661217
Yksi elämän pahimmista virheistä
Olla tekemättä mitään, jos on jostakin oikeasti kiinnostunut ja jää vain miettimään, sekä kaipaamaan. Sekin parempi, jo331040Ensi vuonna
Toivon että meistä tulee vähintään ystäviä. Olemme samankaltaisia ja ymmärrämme toisiamme. Haluaisin oppia tuntemaan sin241036Parempaa uutta
vuotta dear. Kun vuosi vaihtuu, olet ensimmäisenä mielessäni. Uusi vuosi ei pyyhi pois vanhan vuoden tunteita.50982- 36968