hapankorput?

tuikkis79

Miten hapankorput sopivat laihduttajan ruokavalioon? Onko terveellisiä ja kannattavia syödä vai pitäisikö ne korvata jollain muulla. Tykkään iltaisin syödä niitä..

24

20645

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kripskraps

      Laihduttaminen on kokonaisuus.
      Mikään yksittäinen asia ei vaikuta siihen paljoakaan.
      Leipä ei ole kylläkään laihduttajan ruokaa.
      Hapankorpussa tai näkkärissä on jopa enemmän kaloreita kuin tuoreessa leivässä. Mutta ei ne pelkät kalorit, vaan se kokonaisuus ja liikunta, että syö vähemmän kuin kuluttaa.

      • mutta...

        leipä painaa vähemmän, eli syötyä annosta kohti vastaa tavallista ruisleipää. Esim. 50 grammaan menee jo monta palaa hapankorppua, ja harva syö kerralla niin paljon. Pehmeän leivän tilalla voi hyvin käyttää, samoin kuin näkkileipääkin.

        Ei pidä antaa kalorimäärän hämätä, koska syötävän annoksen paino on kevyt.


    • jessieka

      Hapankorpuissa on runsaasti kuituja, jopa 19g sadassa grammassa, eli ne kulkee suolen läpi sulamatta, edistävät vatsan toimintaa jne...
      Yhdessä hapankorpussa on vain 20kcal, joten itselläkin on tapana rouskuttaa hapankorppuja esim. televisiota katsellessa.
      Terveellistä täysjyvää ja en usko että niitä kukaan viitsisi kerralla paketillista vetää, hitaasti kun jyrsii niin kyllästyykin äkkiä :)

      • läpi sulamatta

        niistä ei ole mitään hyötyä, ellei pode ummetusta.


      • jessissi
        läpi sulamatta kirjoitti:

        niistä ei ole mitään hyötyä, ellei pode ummetusta.

        Itseasiassa niistä on hyötyä, ne sitovat itseensä suolesta kuona-aineita, rasvaa ja sokeria, joten ne toimivat painonvartijoina suolessa. Ei sillä siis ainoastaan ummetukseen saa apua, siihen tarvitaan lisäksi vettä ettei ummetus pahenis tai yleensä alkais


      • vartaloon !
        jessissi kirjoitti:

        Itseasiassa niistä on hyötyä, ne sitovat itseensä suolesta kuona-aineita, rasvaa ja sokeria, joten ne toimivat painonvartijoina suolessa. Ei sillä siis ainoastaan ummetukseen saa apua, siihen tarvitaan lisäksi vettä ettei ummetus pahenis tai yleensä alkais

        Kuitu ei ime kuin nestettä ja ruislese ei paljon sitäkään.
        Kuitu ei laihduta ketään yhtään.


      • jessissi
        vartaloon ! kirjoitti:

        Kuitu ei ime kuin nestettä ja ruislese ei paljon sitäkään.
        Kuitu ei laihduta ketään yhtään.

        Noh laitan sitten tarkemmin kun tuo "imee rasvaa ja sokeria" voi olla harhaanjohtavaa

        -pitää kylläisenä pitkään
        -tasoittaa verensokerin vaihteluja
        -tasapainottaa suoliston toimintaa ja bakteerikantaa
        -alentaa veren kolesteroliarvoja sitomalla sappihappoja

        Ehkä kaikkiin runsaskuituinen ruokavalio ei tehoa, mutta omasta kokemuksesta sanon että reilu 20kg lähti kuituun ja liikuntaan panostamalla. Enkä luopunut edes suklaasta ja karkista


      • jessissi kirjoitti:

        Itseasiassa niistä on hyötyä, ne sitovat itseensä suolesta kuona-aineita, rasvaa ja sokeria, joten ne toimivat painonvartijoina suolessa. Ei sillä siis ainoastaan ummetukseen saa apua, siihen tarvitaan lisäksi vettä ettei ummetus pahenis tai yleensä alkais

        liukenematonta selluloosaa ja se vain lisää ulosteen määrää. Elimistö muuttaa kaiken sokerin glukoosiksi ja ylimääräisen sokerin rasvaksi joka sitten varastoituu vyötärölle ja muualle. Ei kuidut mitään sokeria ime. Kasviksissa on sitä hyvää liukevaa kuitua ja se riittä, ei viljaa kuidun takia kannata syödä. Viljat ovat hiilihydraattia eli sokeria.


      • kuitu ei
        jessissi kirjoitti:

        Noh laitan sitten tarkemmin kun tuo "imee rasvaa ja sokeria" voi olla harhaanjohtavaa

        -pitää kylläisenä pitkään
        -tasoittaa verensokerin vaihteluja
        -tasapainottaa suoliston toimintaa ja bakteerikantaa
        -alentaa veren kolesteroliarvoja sitomalla sappihappoja

        Ehkä kaikkiin runsaskuituinen ruokavalio ei tehoa, mutta omasta kokemuksesta sanon että reilu 20kg lähti kuituun ja liikuntaan panostamalla. Enkä luopunut edes suklaasta ja karkista

        laihduta ketään, ei vaikuta yhtään mitään suoliston bakteerikantaan, eikä pidä kylläisenä, koska kuidun ravintoarvo on nolla.
        maha kyllä on turvoksissa.


      • jessissi
        kuitu ei kirjoitti:

        laihduta ketään, ei vaikuta yhtään mitään suoliston bakteerikantaan, eikä pidä kylläisenä, koska kuidun ravintoarvo on nolla.
        maha kyllä on turvoksissa.

        näin ehkä sinulla, mutta sanoinkin että MINÄ löysin kuiduista avun ja paino laskin todella paljon. Ehkä se ei kaikille käy, ihmiset kun on yksilöitä.
        Aloittaja kysyi vain hapankorppujen syömisestä, ja en katso sen olevan pahaksi laihduttajalle, tarveellistä täysjyvää ja takuulla parempaa iltanaposteltavaa kuin sipsit ym.
        Älä yleistä, "ei laihduta KETÄÄN" noh minua laihdutti... "Eikä pidä kylläsenä" minua pitää
        Tällälailla täällä, mutta ehkä sinulle soveltuu paremmin jokin toinen tapa


      • mutta sinä et olekaan
        kj.mattila kirjoitti:

        liukenematonta selluloosaa ja se vain lisää ulosteen määrää. Elimistö muuttaa kaiken sokerin glukoosiksi ja ylimääräisen sokerin rasvaksi joka sitten varastoituu vyötärölle ja muualle. Ei kuidut mitään sokeria ime. Kasviksissa on sitä hyvää liukevaa kuitua ja se riittä, ei viljaa kuidun takia kannata syödä. Viljat ovat hiilihydraattia eli sokeria.

        humpuukin uhri, vaan järkevästi ajatteleva ihminen, jolla on tietoa.


      • .
        kuitu ei kirjoitti:

        laihduta ketään, ei vaikuta yhtään mitään suoliston bakteerikantaan, eikä pidä kylläisenä, koska kuidun ravintoarvo on nolla.
        maha kyllä on turvoksissa.

        "Kuidut alentavat kolesterolia ja lisäksi tasapainottavat vatsan toimintaa ja verensokeria. Kuidut myös lisäävät kylläisyyden tunnetta ja auttavat siten painonhallinnassa.

        Kuitu pienentää veren kolesterolipitoisuutta sitomalla ruoan mukana tulevaa kolesterolia ja elimistön tuottamia sappihappoja. Sappihappojen muodostamiseen tarvitaan kolesterolia, joka poistuu näin elimistöstä kuituun sitoutuneena. Suositus: kuitua vähintään 25g/vrk

        Kuitua on vain kasvikunnan tuotteissa. Kuitu voi olla liukoista tai liukenematonta. Käytännössä samoissa ruoka-aineissa on sekä liukenemattomia että liukenevia kuituja. Kuitupitoinen ravinto lisää yleensä sekä liukenevien että liukenemattomien kuitujen saantia. Samalla saat runsaasti vitamiineja, kivennäisaineita ja antioksidantteja.

        Liukenevat kuidut muodostavat hyytelömäisen seoksen eli geelin nesteen kanssa ja sitovat tehokkaasti kolesterolia ja sappihappoja. Liukenevaa kuitua saat, kun valitset kaura- ja ruisvalmisteita, marjoja ja hedelmiä, sekä herneitä, linssejä sekä papuja patoihin ja keittoihin.

        Liukenemattomat kuidut, kuten kasvien selluloosa ja ligniini, ovat karkeita kuituja. Niillä on erityisesti vaikutusta vatsan toimintaan. Liukenemattomia kuituja on esimerkiksi leseissä, omenankuorissa, juureksissa, marjoissa ja kasviksissa."


      • hattivattiXL
        jessissi kirjoitti:

        näin ehkä sinulla, mutta sanoinkin että MINÄ löysin kuiduista avun ja paino laskin todella paljon. Ehkä se ei kaikille käy, ihmiset kun on yksilöitä.
        Aloittaja kysyi vain hapankorppujen syömisestä, ja en katso sen olevan pahaksi laihduttajalle, tarveellistä täysjyvää ja takuulla parempaa iltanaposteltavaa kuin sipsit ym.
        Älä yleistä, "ei laihduta KETÄÄN" noh minua laihdutti... "Eikä pidä kylläsenä" minua pitää
        Tällälailla täällä, mutta ehkä sinulle soveltuu paremmin jokin toinen tapa

        Saman olen huomannut, että hapis pitää todella hyvin kylläisenä ja on niiiiiin hyvää...ruishapis varsinkin!


    • päälle?

      Vai pelkkää korppuako syöt, en oikein usko...? :O

      Ja riippuu minkä verran niitä syöt, paketillista kasvisrasvan kera ei ehkä kannata syödä!!!!

    • painonvartija.:)

      Hei
      Sen verran voin kertoa hapankorpuista, että painonvartijoiden pisteidne mukaan 1 korppu on 0,5 pistettä. minä esim. saan syödä 18 p/päivä, eli minun mielestäni pari hapankorppua/ilta ei ole pahasta, tietysti riippuu siitä mitä laitat sen päälle, eli jos menee leikkeleitä vielä niidne kera niin asia on jo ihan eri, kaloreiden suhteen. Itse syön hapankorppuja pienellä sipasulla kevytmargariinia.

      • rasvaa,

        käyttäkää terveellisempää ja raikkaan makuista voita !


      • vinkkinä muille
        rasvaa, kirjoitti:

        käyttäkää terveellisempää ja raikkaan makuista voita !

        ostan puolen kilon paketin voita, siitä otan erilliseen rasiaan voipaketista noin 50g ja laitan sen vielä 15-20 osaan ja aina yhden osan laitan yhden leivän päälle. EI taatusti lihota!!!


    • happiss

      Onpa hapankorpun syöminenkin mennyt vaikeaksi. Ei muuta kuin kinkkua päälle ja avot on hyvää eikä lihota.

    • Lillukka69

      Hapankorpun ja näkkileivän valmistuksessa käytetään runsaasti rasvaa. Kolesterolia nostaa. Moni erehtyy, että on terveellistä syötävää.

      • Anonyymi

        Olen eri mieltä !


    • Anonyymi

      Taatusti parempi vaihtoehto kuin sipsit yms. , harvempi nyt elää ilman mitään herkkuja ,en itse ainakaan ihan niin ankeesti halua sentään elää , veronsa nämäkin kyllä mulla ottaneet hampaan lohkeamisen muodossa joka johtaa hampaanpoistoon , pakko vähentää noitten rouskutusta kun ei purukalusto enää kestä , meinaan kyllä koittaa vielä pehmennellä noita hiukan becelillä tai ihan vedellä vaan .

    • Anonyymi

      33 kaloria per hapankorppu. Jos ruokavalio muuten kunnossa, en olisi parista hapankorpusta päivä huolissaan, vaikka kuulemma suolaa sisältää. Voita ei ole pakko siihen laittaa. Kevyt juustoviipale riittää. Voin kanssa se tietysti maistuu hyvältä ja sitten tulee syötyä niitä liikaa kuten sitä voitakin. Ihan maalaisjärjellä ajateltuna tämäkin. Ei se rakettitiedettä ole. Syön muuten suhteellisen vähähiilihydraattisesti, mutta välillä voi pari korppua ottaa.
      Ei itseään tarvitse kiduttaa. Paino putoaa, kun perusta on kunnossa ja kuitenkin saa tarpeeksi ravintoa, jotta lihakset ei surkastu. Juokaa tarpeeksi vettä.

      • Anonyymi

        Ja siis näkeehän ne suolan määrät itsekin laskemalla. Jokainen voi itse laskea miten paljon mitäkin saa. Suolaakin tarvitsee natriumin muodossa, mutta sitä saa kyllä aika helposti liikaa.


    • Anonyymi

      Ainakin minulla toimii näkkäri laihdutuksessa niin miksei hapankorputkin eikä niitä tule liikaa syötyä vaikka söisi pelkästään niitä. Tuore leipä lihottaa mutta tulee sitäkin kahvin kanssa syötyä.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      376
      3471
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      179
      1538
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      66
      1287
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      146
      1154
    5. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      853
    6. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      164
      825
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      116
      794
    8. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      24
      789
    9. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      47
      782
    10. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      46
      782
    Aihe