nutraus ja nälkä

onkotuleekonälkä

Te. joilla kokemusta nutrauksesta. Pitääkö se todella nälän ja mieliteon poissa? On varmasti tämäkin yksilöllistä mutta laittakaahan kokemuksia?

Starttipaketti maksaa todella paljon enkä viitsisi ostaa, koska kärsin karkkihimosta ja mäyhään jatkuvasti jotain että tavallaan jos ostan sen sitte turhaan. Vaikea kuvitella että ne pirtelöt ja pienet patukat voisivat riittää päivän ateriaksi.

No. KOKEMUKSIA? :))

10

4335

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vasta tänään aloitin että en osaa vielä sanoa.
      Itsellä kans hirvee karkkihimo aina, ja kaikista pahinta ku oon karkkikaupassa töissä.

      Saako tos kuurin aikana syödä esim. porkkanaa?
      Ajattelin et jos sais syödä jotain kiinteetä ni se vois auttaa siihen nälän tunteeseen..

      • maisakerttu

        Porkkanassa on liikaa hiilaria.
        Mutta tomaattia, kurkkua, salaatteja, kaalia, kukkakaalia, parsakaalia, sipulia, sieniä, paprikaa, kesäkurpitsaa ym vähähiilihydraattisia kasviksia voi syödä ja mielestäni pitääkin syödä että saa tyydytettyä pureskelun tarpeen.
        Esim. kokonainen kurkku halki leikattuna ja vähän aromisuolaa tai herbamarea päälle on hyvä iltanapostelu.
        Nälkä katoaa siinä vaiheessa kun ketoosi alkaa.
        Jos syö liikaa hiilaria ei saavuta ketoositilaa eikä nälkä häviä. Nälän häviämisellä ei siis ole mitään tekemistä ruuan määrän kanssa.


      • motivo

        Minäkin korkkasin tänään ensimmäisen nutri-pussin.

        Kevyitä kasviksia saa ja kannattaa syödä. Niin ainakin nutriletin www-sivuillakin neuvotaan.
        Porkkanassa on todellakin vähän enemmän hiilihydraattia, kuin joissain muissa kasviksissa, mutta ei kuitenkaan älyttömästi.

        Itse popsin päivässä 1-2 porkkanaa ja sen lisäksi kukkakaalia, kurkkua ja tomaattia.


      • martta-helena
        maisakerttu kirjoitti:

        Porkkanassa on liikaa hiilaria.
        Mutta tomaattia, kurkkua, salaatteja, kaalia, kukkakaalia, parsakaalia, sipulia, sieniä, paprikaa, kesäkurpitsaa ym vähähiilihydraattisia kasviksia voi syödä ja mielestäni pitääkin syödä että saa tyydytettyä pureskelun tarpeen.
        Esim. kokonainen kurkku halki leikattuna ja vähän aromisuolaa tai herbamarea päälle on hyvä iltanapostelu.
        Nälkä katoaa siinä vaiheessa kun ketoosi alkaa.
        Jos syö liikaa hiilaria ei saavuta ketoositilaa eikä nälkä häviä. Nälän häviämisellä ei siis ole mitään tekemistä ruuan määrän kanssa.

        "Nälkä katoaa siinä vaiheessa kun ketoosi alkaa"

        Taas törmään tuohon Nutrilett - ketoosi -yhdistelmään.

        Tuossa aiemmin kirjoittelin ja ihmettelin sitä, että täällä monet tuntuvat hakevan nutrauksella ketoosia.

        Minulle lääkäri suositteli valtavan ylipainon "hoitoon" aloitusvaiheessa Nutrilettia (tai vastaavaa) juuri sen vuoksi, että tuotteet sisältävät riittävästi hiilihydraatteja, eikä ole vaaraa ketoosista (lääkäri ei tuntunut millään muotoa suosivan ketoositilaa, vaan piti sitä epäsuotavana ja epäterveellisenä).

        Hän siis puhui tuotteen käyttämisestä käyttöohjeen mukaan. Lääkärini piti Nutrilettin laihduttavana tekijänä sitä, että ne sisältävät niukasti kaloreita. Luin myös vanhasta Duodecimista laihduttamisesta. Senkään jutuissa ei mainittu ketoosia näiden vähäkaloristen "pussiruokien" yhteydessä.

        Ketoosiinhan pääsee/joutuu vaikka millä ruokavaliolla, jos se sisältää tolkuttoman vähän hiilihydraatteja: joten siis tuntuu oudolta hankkiutua ketoosiin nutraamalla, eikös siihen pääsisi paremmin vaikka syömällä lihaa ja rasvaa. Eikös Tapani Kansakin "mainostanut" syksyllä laihtuneensa nimenomaan rasvaa syömällä (tuliko sivuoireita; siitä ei muistaakseni jutussa ollut mainintaa).


      • maisakerttu
        martta-helena kirjoitti:

        "Nälkä katoaa siinä vaiheessa kun ketoosi alkaa"

        Taas törmään tuohon Nutrilett - ketoosi -yhdistelmään.

        Tuossa aiemmin kirjoittelin ja ihmettelin sitä, että täällä monet tuntuvat hakevan nutrauksella ketoosia.

        Minulle lääkäri suositteli valtavan ylipainon "hoitoon" aloitusvaiheessa Nutrilettia (tai vastaavaa) juuri sen vuoksi, että tuotteet sisältävät riittävästi hiilihydraatteja, eikä ole vaaraa ketoosista (lääkäri ei tuntunut millään muotoa suosivan ketoositilaa, vaan piti sitä epäsuotavana ja epäterveellisenä).

        Hän siis puhui tuotteen käyttämisestä käyttöohjeen mukaan. Lääkärini piti Nutrilettin laihduttavana tekijänä sitä, että ne sisältävät niukasti kaloreita. Luin myös vanhasta Duodecimista laihduttamisesta. Senkään jutuissa ei mainittu ketoosia näiden vähäkaloristen "pussiruokien" yhteydessä.

        Ketoosiinhan pääsee/joutuu vaikka millä ruokavaliolla, jos se sisältää tolkuttoman vähän hiilihydraatteja: joten siis tuntuu oudolta hankkiutua ketoosiin nutraamalla, eikös siihen pääsisi paremmin vaikka syömällä lihaa ja rasvaa. Eikös Tapani Kansakin "mainostanut" syksyllä laihtuneensa nimenomaan rasvaa syömällä (tuliko sivuoireita; siitä ei muistaakseni jutussa ollut mainintaa).

        Minun tietoni nutrauksesta ovat peräisin terveyskeskuksen painonpudotusryhmästä.
        Vetäjänä meillä oli ravitsemusterapeutti.
        En muista että näitä VLCD-tuotteita olisi meille esitelty runsashiilihydraattisina.

        Nimenomaan juuri ketoosiin pääseminen oli asian ydin. Eli ainoastaan sillä saa nälän tunteen häviämään ja on mahdollista noudattaa näin niukkaenergistä dieettiä pidemmän aikaa.
        Ketoosin alkamista tarkkailimme "ketoositikun" avulla. Sen näkee virtsakokeesta.

        Meidän nutrauksemme kesto oli 12 viikkoa.
        Jotkut jatkoivat vieläkin pidempään kun vauhtiin pääsivät.
        Painon pudotus oli kaikilla ryhmäläisillä 20-30 kg.
        Minulla tippui 28 kg.
        Meitä oli viisitoista osallistujaa. Viisi miestä ja loput naisia.
        Pysyvää tulosta ei kukaan saavuttanut.
        En tunne ketään joka olisi nutrauksella pudotetut kilot pystynyt pitämään poissa.


      • kysyisin...
        maisakerttu kirjoitti:

        Minun tietoni nutrauksesta ovat peräisin terveyskeskuksen painonpudotusryhmästä.
        Vetäjänä meillä oli ravitsemusterapeutti.
        En muista että näitä VLCD-tuotteita olisi meille esitelty runsashiilihydraattisina.

        Nimenomaan juuri ketoosiin pääseminen oli asian ydin. Eli ainoastaan sillä saa nälän tunteen häviämään ja on mahdollista noudattaa näin niukkaenergistä dieettiä pidemmän aikaa.
        Ketoosin alkamista tarkkailimme "ketoositikun" avulla. Sen näkee virtsakokeesta.

        Meidän nutrauksemme kesto oli 12 viikkoa.
        Jotkut jatkoivat vieläkin pidempään kun vauhtiin pääsivät.
        Painon pudotus oli kaikilla ryhmäläisillä 20-30 kg.
        Minulla tippui 28 kg.
        Meitä oli viisitoista osallistujaa. Viisi miestä ja loput naisia.
        Pysyvää tulosta ei kukaan saavuttanut.
        En tunne ketään joka olisi nutrauksella pudotetut kilot pystynyt pitämään poissa.

        pitääkö syödä ne kaikki viisi pussia päivässä ja silti ketoosi pysyy päällä? kuinka paljon on kaloreita yhteensä näissä viidessä pussissa?


      • ei vippaskonsteja
        maisakerttu kirjoitti:

        Minun tietoni nutrauksesta ovat peräisin terveyskeskuksen painonpudotusryhmästä.
        Vetäjänä meillä oli ravitsemusterapeutti.
        En muista että näitä VLCD-tuotteita olisi meille esitelty runsashiilihydraattisina.

        Nimenomaan juuri ketoosiin pääseminen oli asian ydin. Eli ainoastaan sillä saa nälän tunteen häviämään ja on mahdollista noudattaa näin niukkaenergistä dieettiä pidemmän aikaa.
        Ketoosin alkamista tarkkailimme "ketoositikun" avulla. Sen näkee virtsakokeesta.

        Meidän nutrauksemme kesto oli 12 viikkoa.
        Jotkut jatkoivat vieläkin pidempään kun vauhtiin pääsivät.
        Painon pudotus oli kaikilla ryhmäläisillä 20-30 kg.
        Minulla tippui 28 kg.
        Meitä oli viisitoista osallistujaa. Viisi miestä ja loput naisia.
        Pysyvää tulosta ei kukaan saavuttanut.
        En tunne ketään joka olisi nutrauksella pudotetut kilot pystynyt pitämään poissa.

        Maisakertun viestin viimeiseen lauseeseen kiteytyy koko Nutriletin yms VLCD:n ongelma: Pysyviä tuloksia sillä ei saavuteta, ainakaan jos "pysyvyydellä" tarkoitetaan loppuelämän kestävää painonhallintaa. Maisakertun ravintoterapeutti on muuten loistava esimerkki siitä, ettei asiantuntijankaan nimikkeellä esiintyviin kannata aina uskoa. On täysin älytöntä väittää, että ketoosi olisi ainoa tapa pitää näläntunne loitolla.

        On toisaalta varmaankin totta, että liiallinen nopeiden hiilihydraattien nauttiminen saattaa lisätä makeanhimoa, ja lisäksi ne ovat tyhjiä kaloreita eivätkä anna pysyvää kylläisyyden tunnetta.

        Olen selostanut tätä asiaa eri nimimerkeillä näillä palstoilla viime aikoina, mutta kerrataanpa vielä: Nutriletit yms VLCD:t perustuvat erittäin niukkaan energiamäärään, eli kuurin aikana päivittäinen kalorimäärä on hyvin rajoitettu. Lääkärit ja asiansa osaavat ravintoterapeutit suosittelevat näitä ainoastaan erittäin vakavasti lihaville, ja hyvästä syystä.

        Jos päivittäinen energiansaanti vähenee rajusti, keho polttaa rasvan sijasta ennen kaikkea proteiinia eli lihaskudsta. Tämä johtaa siihen, että perusaineenvaihdunta heikkenee, ja kun kuurin jälkeen ryhtyy syömään normaaliruokaa rasvaa kertyykin entistä helpommin. Jotkut myös väittävät, että pitkään kestäneen (useita päiviä tai viikkoja) suuren kalorivajeen seurauksena keho ryhtyy tuottamaan suuria määriä näläntunnetta lisääviä hormooneja - eli kuurin jälkeen seuraa hillitön ahmimisjakso. VLCD:t näyttäisivät toimivan parhaiten henkilöillä joilla kehon rasvaprosentti on erittäin korkea, heillä haittavaikutukset ovat pienempiä.

        Itsestäänselvää on, ettei kuuriluontoinen laihduttaminen johda pysyviin elämäntapamuutoksiin - ja ilman elämäntapamuutoksia pysyvä laihtuminen ei ole mahdollista.


      • ei vippaskonsteja
        ei vippaskonsteja kirjoitti:

        Maisakertun viestin viimeiseen lauseeseen kiteytyy koko Nutriletin yms VLCD:n ongelma: Pysyviä tuloksia sillä ei saavuteta, ainakaan jos "pysyvyydellä" tarkoitetaan loppuelämän kestävää painonhallintaa. Maisakertun ravintoterapeutti on muuten loistava esimerkki siitä, ettei asiantuntijankaan nimikkeellä esiintyviin kannata aina uskoa. On täysin älytöntä väittää, että ketoosi olisi ainoa tapa pitää näläntunne loitolla.

        On toisaalta varmaankin totta, että liiallinen nopeiden hiilihydraattien nauttiminen saattaa lisätä makeanhimoa, ja lisäksi ne ovat tyhjiä kaloreita eivätkä anna pysyvää kylläisyyden tunnetta.

        Olen selostanut tätä asiaa eri nimimerkeillä näillä palstoilla viime aikoina, mutta kerrataanpa vielä: Nutriletit yms VLCD:t perustuvat erittäin niukkaan energiamäärään, eli kuurin aikana päivittäinen kalorimäärä on hyvin rajoitettu. Lääkärit ja asiansa osaavat ravintoterapeutit suosittelevat näitä ainoastaan erittäin vakavasti lihaville, ja hyvästä syystä.

        Jos päivittäinen energiansaanti vähenee rajusti, keho polttaa rasvan sijasta ennen kaikkea proteiinia eli lihaskudsta. Tämä johtaa siihen, että perusaineenvaihdunta heikkenee, ja kun kuurin jälkeen ryhtyy syömään normaaliruokaa rasvaa kertyykin entistä helpommin. Jotkut myös väittävät, että pitkään kestäneen (useita päiviä tai viikkoja) suuren kalorivajeen seurauksena keho ryhtyy tuottamaan suuria määriä näläntunnetta lisääviä hormooneja - eli kuurin jälkeen seuraa hillitön ahmimisjakso. VLCD:t näyttäisivät toimivan parhaiten henkilöillä joilla kehon rasvaprosentti on erittäin korkea, heillä haittavaikutukset ovat pienempiä.

        Itsestäänselvää on, ettei kuuriluontoinen laihduttaminen johda pysyviin elämäntapamuutoksiin - ja ilman elämäntapamuutoksia pysyvä laihtuminen ei ole mahdollista.

        Maisakertun kertomuksesta herää tietty kysymys, miten on mahdollista että VLCD-kuuria (Nutrilett?) tuputetaan terveyskeskuksen laihdutusryhmässä.

        Minulle tulee mieleen pari selitystä:

        1) kyseessä oli vaikeasti ylipainoiset henkilöt ja/tai

        2) VLCD-tuotteen valmistaja maksoi viulut, toivomuksena lisätä tuotteen uskottavuutta ja myyntiä - jauhevamistajan toiveuni on tietysti että kaikki lääkärit/terveydenhoitajat ryhtyisivät suosittelemaan juuri heidän tuotettaan kaikille ylipainosta kärsiville. Ryhmän vetäjäksi firma oli onnistunut palkkaamaan VHH:sta innostuneen ravitsemusterapeutin, joka ollakseen palkkansa arvoinen tietysti joutui myymään kyseistä VLCD-tuotetta ketogeenisen dieetin olennaisena osana.

        Täysin edesvastuutonta ja lyhytnäköistä toimintaa terveyskeskukselta minun mielestäni.


    • jotain muuta....

      olen minäkin nutrannut joskus, enimmäkseen noita 5 päivän juttuja. nyt taas kokeilen kiloklubia. heräsin kyllä miettimään, että mitä sellasilla liemillä elelee, kun samalla kalorimäärällä pystyy ruokailemaan täysipainoisesti ihan maittavaa ruokaa. no kaikenlaista sitä pitää kokeilla. nutratessa ainakin mulla oli ekoina kolmena päivänä heikotusta ja huimausta, en tosin syönyt mitään muuta kuin starttipaketin sisällöstä ateriat. juotua tuli kyllä runsaasti. karkkihimosta pääsin jotenkin niin ohi, että en syönyt kokonaiseen kuukauteen mitään makeisia, niin ei sitä enää kovasti kaivannutkaan.

    • nutraaja

      minä olen ajatellut nutrauksen etuina näitä: vatsalaukku penenee.. ehdin kuurin aikana miettiä tarkkaan tulevaa syömistäni.Tarkoitus on pudottaa pysyvästi useita kymmeniä kiloja.. kiirettä en pidä. Juuri luin lehdestä jonkun pudottaneen pysyvästi nutriletilla reilit 40 kg. Itselläkin reilu ylipaino eikä huvittaisi hakeutua vatsalaukun ohitusleikkaukseen. Muutama kilon pudotus nutrauksella lienee ei onnistu niinkään hyvin..eli sellaiseen liikuntaa lisää.. En tiedä sitten lihonko takaisin, mutta ajattelin nyt ottaa riskin laihtua kumminkin..Käsittääkseni takaisin lihoaa vain syömällä liikaa. Ainakin itse tiedostan että ruokailu tuppaa lipsumaan käsistä kerta toisensa jälkeen.. ja liikunta vajoaa minimiin. Ellei siis kilot pysy kurissa on syy peilissä eikä dieetissä. Ihminen lihoo vanhemmiten herkemmin.. tämä vaikuttaa aineenvaihduntaan eniten, eikä se montako kertaa on ollut dieetillä..
      Mikäs on sellainen täysipainoinen ruokailu mistä saa 800 kalorimäärällä syödä ja viellä maittavaa ruokaa??? Kiinnostaisi kovasti tietää..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      34
      2704
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      9
      1965
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      17
      1433
    4. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      21
      1315
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      8
      1290
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      17
      1211
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1131
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      7
      1075
    9. 20
      1036
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      6
      1034
    Aihe