Lestadiolaiset avioliittomarkkinat

Hiljaiset yksinäiset

penkkirivin päässä taitavat olla melkoinen ongelma ainakin itselleen "seurapiireissä". Heillä on tunne, että eivät kelpaa kellekään, vaikka ovat saman näköisiä kuin naitettavat kanssasisarensakin.
Naisen kuuluu olla se passiivinen osapuoli ja jos kukaan ei nouki, jää vanhaksipiiaksi. Ja olla vanhapiika yhteisössä, joka ihannoi suurilapsista perhettä, on nöyryyttävää. Jokaisella ihmisellä on tarve kuulua muuhunkin kuin kirkolliseen yhteisöön ja samalla tarve tulla huomioiduksi ja rakastetuksi.

Naimaton nuori on kuin huutomerkki. Sitten tullaankin mielenkiintoiseen kohtaan. Tulevatko nämä reservinaiset hyväksikäytetyiksi silloin, kun varsinainen äitinainen on pahasti tiineenä? Ainakin heidän on annettu ymmärtää, että on jopa säädetty niin, että he jäävät ylijäämänaisiksi.

Vapailla avioliittomarkkinoilla nämä naiset vietäisiin käsistä. Mutta he eivät tiedä muusta kuin vl-elämästä. He ovat häkissä. Koko ikänsä hamaan vanhuuteen asti. Niin moni lapsi jää näin syntymättä - tällaisessa yhteisössä. Surkuhupaisaa!

86

4098

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Päivänkakkarakeiju

äidin kohdussa "tuomittu" avioon kelpaamattomiksi. Näin eräs juhlapuhetta pitänyt mies puhui eräissä häissä joissa olin. Tuntui kyl aika karulta kuunnella sellaista tekstiä. Sinkku-systeristäki tuntu pahalta. Pikku vihje sinkuille että joo, te ootte sit semmosia paskoja että jo mahassa tuomittu sinkkuvepareiksi, että ryytyykää siihen keharit.

• varmaan tuntee, että

nythän se puhuu juuri mulle. Mun täytyy jäädä naimattomaksi. Sitten hän alkaa käyttäytyä toivotulla tavalla, ei osoita mitään kiinnostusta kaksilahkeisiin ja se on selvääkin selvempi viesti pojille, että ei maksa vaivaa lähestyä panssariajoneuvoa.

Miettikää nyt tytöt, ootteko ylijäämää oikeesti vai onko teitä manipuloitu taitavasti!

• naarattaa, naarattaa
        varmaan tuntee, että kirjoitti:

nythän se puhuu juuri mulle. Mun täytyy jäädä naimattomaksi. Sitten hän alkaa käyttäytyä toivotulla tavalla, ei osoita mitään kiinnostusta kaksilahkeisiin ja se on selvääkin selvempi viesti pojille, että ei maksa vaivaa lähestyä panssariajoneuvoa.

Miettikää nyt tytöt, ootteko ylijäämää oikeesti vai onko teitä manipuloitu taitavasti!

Taitaa kolli mouruta nyt kojo mollukoissa.
        Jos ei kiinnostu kollista, ei se tytön vika oo, vaan jätä ne rauhaan.

Sattuko kohdalle, kun sinut paljastettiin.

Tässä sitä naurattaa tuollaset tekstit.

• sitten olet vl-veli
        naarattaa, naarattaa kirjoitti:

Jumalan armosta?

• Kollinkulmalta
        naarattaa, naarattaa kirjoitti:

>Jos ei kiinnostu kollista, ei se tytön vika oo, vaan jätä ne rauhaan.

Kuka ei kiinnostu kollista?
        Kenen pitäisi jättää rauhaan? Mitkä ne?

• Dopsas
        Kollinkulmalta kirjoitti:

>Jos ei kiinnostu kollista, ei se tytön vika oo, vaan jätä ne rauhaan.

Kuka ei kiinnostu kollista?
        Kenen pitäisi jättää rauhaan? Mitkä ne?

Niitä täällä riittääkin. :)

• Dopsas
        Dopsas kirjoitti:

Niitä täällä riittääkin. :)

Naarattaa, naarattaa-nimimerkkiä. Outo oli hänen viestinsä totisesti.

• metaskeema
        varmaan tuntee, että kirjoitti:

Itse olen lopettanut rauhanyhdistyksillä käymisen juuri siitä syystä, että vaikka siellä on naisia pilvin pimein, niin heistä ei ole mitään iloa. Olen kyllä kuullut tarinoita työkavereilta, että ovat muhinoiveet vl-tyttöjen kanssa. Jostakin syystä minulle ei ole kuitenkaan vastaavaa sattunut.

• arvaa ja tietää
        metaskeema kirjoitti:

Itse olen lopettanut rauhanyhdistyksillä käymisen juuri siitä syystä, että vaikka siellä on naisia pilvin pimein, niin heistä ei ole mitään iloa. Olen kyllä kuullut tarinoita työkavereilta, että ovat muhinoiveet vl-tyttöjen kanssa. Jostakin syystä minulle ei ole kuitenkaan vastaavaa sattunut.

millainen on jumalatoin ateisti, voisko ketään vähempää kiinnostaa!

• metaskeema
        arvaa ja tietää kirjoitti:

millainen on jumalatoin ateisti, voisko ketään vähempää kiinnostaa!

Jos siellä ry:llä suhtaudutaan minuun tyyliin evvk, niin en minäkään ketään arvosta siellä, eikä sellaisen vakaumuksen kunnioittaminen tule mielen viereenkään. Minua kuitenkin lohduttaa tieto, että siellä moni kärsii. Eivät ansaitse olla ateisteja niin pahat ihmiset. Kärsikööt taikauskostaan.

• Teukka on
        metaskeema kirjoitti:

neitsyt!!!!! Tumputtuna vaan esarin ruvelle! hehehhehehehehe Teukka ei oo saanu pillua!!! hahahahahahahahaaaaa :D

• Mieti milloin poistat

rekatun juttusi, sillä silloin katoaa muidenkin kova työ.

Poikamiehet ovat myös ongelma vl-piireissä. Jos pojalla ei käy flaksi vl-piireissä, hän kyllä herkästi pyrähtää "maailmalle" pariutumaan. Sitten tuleekin ongelmia suhtautumisessa seksuaalisuuteen. Näillä pojilla saattaa olla henkisiä ja potenssivaikeuksia taustalla hilluvien perinnäissäännöksien vuoksi. He saattavat tuntea tekevänsä väärin ja tuomittavasti, koska niin on opetettu. Parisuhde kärsii ja kituu epätasapainossa. Kaikkea se lestadiolaisuus teettää jälkikäteenkin.

Yhteisön suhtautuminen saattaa olla leimaavaa. Ei niin saisi olla. Järkkyykö mielenterveys yksinäisyydessä vai sitä ennen, ainakin yksinäisyydessä. Ihminen tarvitsee lähelleen ymmärtävän ihmisen, oli se sitten puoliso tai ystävä. Miksei lestadiolaisyhteisö hoida paremmin katrastaan? Onko se oma taivaspaikka niin pääasia, ettei nähdä lähimmäisen hätää?

• Dopsas

koska en halua mainostaa liikaa mt-ongelmiani, ne ovat arka asia kuitenkin...en ole itse tietäni valinnut.
        Kukaan ei voi sille mitään, jos jotkut jäävät yksin. Pitäs enemmän tukea heitä. Itse olen yrittänyt hakea tukea meille naimattomille, tuloksetta. Sanotaan vaan tyyliin että "Toimintaa on jo muutenkin niin paljon" eli suora vihje: "Pitäkää turpanne rullalla ja ryytykää osaanne kurpat."

Monien uskovaisten suhtautuminen naimattomiin on ollut usein äärimmäisen ala-arvoista, ymmärtämätöntä ja suorastaan törkeää.

No, niille poikamiehille joista mainitsit, käy niin, että uskon edelle nousee se kumppani-asia. Ja olen sitä mieltä, että yksinäisyys aiheuttaa mielenterveyden järkkymistä. Ainakin mulla on se paljolti sitä tehnyt. Mutta siinäpähän järkkyy...ainakin se on entistä suurempi karkote miehille. En kelpaa, kun pitäs olla super-jaksava ison perheen mutsi. Olen sitten itsekseni. Jospa Jumala antaa voimaa tähän elämään.

• juuri sinua toimimasta?
        Dopsas kirjoitti:

koska en halua mainostaa liikaa mt-ongelmiani, ne ovat arka asia kuitenkin...en ole itse tietäni valinnut.
        Kukaan ei voi sille mitään, jos jotkut jäävät yksin. Pitäs enemmän tukea heitä. Itse olen yrittänyt hakea tukea meille naimattomille, tuloksetta. Sanotaan vaan tyyliin että "Toimintaa on jo muutenkin niin paljon" eli suora vihje: "Pitäkää turpanne rullalla ja ryytykää osaanne kurpat."

Monien uskovaisten suhtautuminen naimattomiin on ollut usein äärimmäisen ala-arvoista, ymmärtämätöntä ja suorastaan törkeää.

No, niille poikamiehille joista mainitsit, käy niin, että uskon edelle nousee se kumppani-asia. Ja olen sitä mieltä, että yksinäisyys aiheuttaa mielenterveyden järkkymistä. Ainakin mulla on se paljolti sitä tehnyt. Mutta siinäpähän järkkyy...ainakin se on entistä suurempi karkote miehille. En kelpaa, kun pitäs olla super-jaksava ison perheen mutsi. Olen sitten itsekseni. Jospa Jumala antaa voimaa tähän elämään.

Miksi tarvitset siihen ylemmän tahon luvan? Jos tiedät muitakin yksinäisiä, mikset kutsu heitä omaan kämppääsi juttelemaan asiasta? Sehän voisi jopa olla tehtäväsi täällä maailmassa! Ja sitten yhdessä te voisitte tarttua asiaan ja vaikka joukkovoimalla vaatia sitä toimintaa.

Se, että teihin suhtaudutaan ala-arvoisesti, johtunee myös osaltaan kateudesta, että teillä on vapaus tulla ja mennä toisin kuin äidillä lapsikatraan keskellä, kun ei vessassakaan pääse käymään ilman seuralaista. Se on muuten ihan tosi juttu. Tietyssä iässä lapsi tahtoo pitää katsekontaktin koko hereilläoloajan, ainakin ns. normaalipikkuperheessä.

Ei kukaan jaksa olla superäiti. Ja voithan sinä saada joskus valmiinkin perheen, kun joku superäiti uupuu kesken matkan. Aika kornia, mutta näin vain joskus käy. Silloin oletkin ensimmäisenä "jonossa".

Tai saat nauttia vapaudesta koko ikäsi. Aikaa ei kuitenkaan kannata tuhlata suremiseen, vaan energia pitäisi suunnata toimintaan ja itsensä kannustamiseen. Sohvan pohjalle ei ainakaan kannata jäädä kärvistelemään. Arvostakaa itseänne, olette ainutlaatuisia joka ikinen!

• Jo nainut
        Dopsas kirjoitti:

Meidän ry:lläme paukutettiin ja varmaan edelleen paukutetaan liinapöydän takaa, että ei ole suositeltavaa naida liikkeen ulkopuolista. Kun laskee, paljonko ry:llä on miehiä ja paljonko naisia, on helppo havaita ylijäämänaisia olevan pilvin pimein. Tästä avioliittoasiasta oli tulla minullekin niin mielen- kuin kropanterveysasia. Asiaa ei yhtään parantanut äitini asenne: ei tule avioitua ulkopuolisen kanssa. Loppujen lopuksi vapauduin tästä *raamatunvastaisesta* ajatuksesta ja olen naimisissa ihanan 'kirkkouskovan' puolison kanssa. Kaksi lastakin on - vaan ei enää kaksisuuntaista mielialahäiriötä.

Tsemppiä sinulle omiin ratkaisuihisi!

• Dopsas
        juuri sinua toimimasta? kirjoitti:

Miksi tarvitset siihen ylemmän tahon luvan? Jos tiedät muitakin yksinäisiä, mikset kutsu heitä omaan kämppääsi juttelemaan asiasta? Sehän voisi jopa olla tehtäväsi täällä maailmassa! Ja sitten yhdessä te voisitte tarttua asiaan ja vaikka joukkovoimalla vaatia sitä toimintaa.

Se, että teihin suhtaudutaan ala-arvoisesti, johtunee myös osaltaan kateudesta, että teillä on vapaus tulla ja mennä toisin kuin äidillä lapsikatraan keskellä, kun ei vessassakaan pääse käymään ilman seuralaista. Se on muuten ihan tosi juttu. Tietyssä iässä lapsi tahtoo pitää katsekontaktin koko hereilläoloajan, ainakin ns. normaalipikkuperheessä.

Ei kukaan jaksa olla superäiti. Ja voithan sinä saada joskus valmiinkin perheen, kun joku superäiti uupuu kesken matkan. Aika kornia, mutta näin vain joskus käy. Silloin oletkin ensimmäisenä "jonossa".

Tai saat nauttia vapaudesta koko ikäsi. Aikaa ei kuitenkaan kannata tuhlata suremiseen, vaan energia pitäisi suunnata toimintaan ja itsensä kannustamiseen. Sohvan pohjalle ei ainakaan kannata jäädä kärvistelemään. Arvostakaa itseänne, olette ainutlaatuisia joka ikinen!

Olenkin ajatellut tuota samaa. Mun pitäs vaan olla rohkeampi lähestymään muita naimattomia sisaria täällä paikkakunnalla jossa asun. En tiedä, olen vain aika arka...ja tulee joskus tunne, että ne mua huomattavasti vanhemmat sisaret ovat jollain lailla niin ryytyneitä osaansa, ettei heidän kanssaan voi oikein keskustella "samalla aaltopituudella". No, pittää kattoo joskus jos sais aikaseksi.
        Ai niin. Oon mä joskus kysyny joiltaki sinkuilta että mitä mieltä he ois jos järjestettäs naimattomille oma keskusteluilta, niin ovat olleet myöntyväisiä. Mut ei sitä ole järjestetty vieläkään. Oottelen sitten maailmanloppuun asti sitä iltaa.

:((

• Dopsas
        Jo nainut kirjoitti:

Meidän ry:lläme paukutettiin ja varmaan edelleen paukutetaan liinapöydän takaa, että ei ole suositeltavaa naida liikkeen ulkopuolista. Kun laskee, paljonko ry:llä on miehiä ja paljonko naisia, on helppo havaita ylijäämänaisia olevan pilvin pimein. Tästä avioliittoasiasta oli tulla minullekin niin mielen- kuin kropanterveysasia. Asiaa ei yhtään parantanut äitini asenne: ei tule avioitua ulkopuolisen kanssa. Loppujen lopuksi vapauduin tästä *raamatunvastaisesta* ajatuksesta ja olen naimisissa ihanan 'kirkkouskovan' puolison kanssa. Kaksi lastakin on - vaan ei enää kaksisuuntaista mielialahäiriötä.

Tsemppiä sinulle omiin ratkaisuihisi!

Menen mieluummin vaikka mt-ongelmaisena sinkkuna taivaaseen kuin otan puolison maailman puolelta.

• Rauhanyhdistyksen pihalta?
        Dopsas kirjoitti:

Menen mieluummin vaikka mt-ongelmaisena sinkkuna taivaaseen kuin otan puolison maailman puolelta.

Jos tavallinen kirkkouskovainenkaan ei kelpaa, taitaa olla omaakin vikaa. Sinkkuillat nyt eivät välttämättä ole kovin turvallisia, koska sinne saattaa tulla saalistajia. Mutta varmaan siellä on ihan oikeastikin yksinäisyydestä kärsiviä kanssasisaria ja -veljiä.

Et voi menettää uskoasi, ellet halua. Päin vastoin, voisit jakaa uskonkokemustasi ulkopuolellekin. Usko on sisälläsi ja pysyy riippumatta siitä missä liikut!

• Ammattikummastelija
        Dopsas kirjoitti:

Onkohan sinulla perivanhoillislestadiolainen asennevamma: muut kuin kerhon jäsenet ovat b-luokan kansalaisia? Puolison otto jäsenkunnan ulkopuolelta voi sekä lujittaa uskoa että ohjata sitä raamatullisempaan suuntaan.

• Dopsas
        Rauhanyhdistyksen pihalta? kirjoitti:

Jos tavallinen kirkkouskovainenkaan ei kelpaa, taitaa olla omaakin vikaa. Sinkkuillat nyt eivät välttämättä ole kovin turvallisia, koska sinne saattaa tulla saalistajia. Mutta varmaan siellä on ihan oikeastikin yksinäisyydestä kärsiviä kanssasisaria ja -veljiä.

Et voi menettää uskoasi, ellet halua. Päin vastoin, voisit jakaa uskonkokemustasi ulkopuolellekin. Usko on sisälläsi ja pysyy riippumatta siitä missä liikut!

vl sisaria jotka ovat tehneet tuon ratkaisun että ovat hakeneet puolison muualta. En itse halua sille tielle lähteä. Jotkut heistä ovat kyllä saaneet palaamisen arvon, jotkut eivät. Joidenkin puolisokin on tullut vl-uskoon, se on hyvä juttu.
        MUTTA: mä en kelpaa kenellekään, onhan tuo jo nähty. En edes yritä enää mitään. Blaah.

• Dopsas
        Dopsas kirjoitti:

vl sisaria jotka ovat tehneet tuon ratkaisun että ovat hakeneet puolison muualta. En itse halua sille tielle lähteä. Jotkut heistä ovat kyllä saaneet palaamisen arvon, jotkut eivät. Joidenkin puolisokin on tullut vl-uskoon, se on hyvä juttu.
        MUTTA: mä en kelpaa kenellekään, onhan tuo jo nähty. En edes yritä enää mitään. Blaah.

Palaamisen armon, piti sanoa. :)

• Oottelemalla ei mikään
        Dopsas kirjoitti:

Olenkin ajatellut tuota samaa. Mun pitäs vaan olla rohkeampi lähestymään muita naimattomia sisaria täällä paikkakunnalla jossa asun. En tiedä, olen vain aika arka...ja tulee joskus tunne, että ne mua huomattavasti vanhemmat sisaret ovat jollain lailla niin ryytyneitä osaansa, ettei heidän kanssaan voi oikein keskustella "samalla aaltopituudella". No, pittää kattoo joskus jos sais aikaseksi.
        Ai niin. Oon mä joskus kysyny joiltaki sinkuilta että mitä mieltä he ois jos järjestettäs naimattomille oma keskusteluilta, niin ovat olleet myöntyväisiä. Mut ei sitä ole järjestetty vieläkään. Oottelen sitten maailmanloppuun asti sitä iltaa.

:((

koskaan valmistu. Pitää toimia. Ota edes yksi askel, se jo vie eteen päin. Muistele, kuka/ketkä innostuivat asiasta ja lähde viemään asiaa. Siitä saa mielekkyyttä elämään ja on avuksi muillekin jopa tulevaisuutta silmällä pitäen. Yhdessä ihmiset keksivät uutta.

• Dopsas
        Ammattikummastelija kirjoitti:

Onkohan sinulla perivanhoillislestadiolainen asennevamma: muut kuin kerhon jäsenet ovat b-luokan kansalaisia? Puolison otto jäsenkunnan ulkopuolelta voi sekä lujittaa uskoa että ohjata sitä raamatullisempaan suuntaan.

että muut olisivat b-luokan kansalaisia, mutta ihanteellisinta olisi että toinen olisi myös vl, koska monissa muissa uskoissa sallitaan asioita paljon enemmän kuin vl-uskossa ja elämä tällaisen henkilön kanssa olisi hankalampaa kuin vl-uskoisen kanssa.
        Esim. televisio, alkoholi, ehkäisy jne.

• Dopsas
        Dopsas kirjoitti:

että muut olisivat b-luokan kansalaisia, mutta ihanteellisinta olisi että toinen olisi myös vl, koska monissa muissa uskoissa sallitaan asioita paljon enemmän kuin vl-uskossa ja elämä tällaisen henkilön kanssa olisi hankalampaa kuin vl-uskoisen kanssa.

että esim. nämä aiheet televisio, ehkäisy, alkoholi jne. ovat kuuma peruna tällä palstalla. Odotankin kauhun sekaisin fiiliksin millaista tulitusta tähänkin ketjuun aiheesta on tulossa. :O

• jos teet heti
        Dopsas kirjoitti:

aluksi selvää kumppanillesi itsellesi kokemistasi tärkeistä asioista.

Esim. televisio, alkoholi, ehkäisy jne. olkoot mitä vain. Moni mies hyväksyy mielellään ehkäisemättömyyden, sehän on kunnianosoitus hänen pikku siittiöilleen ;) eikä kaikki käytä alkoholia ollenkaan ja TV:stä tulee niin ala-arvoista ohjelmaa, että sekään ei tuottane suurta ongelmaa, ellet kiellä uutisten ja ajankohtaisten ohjelmienkin katsomisen. Eivät ne "maailman" miehet mitään hirviöitä (kaikki) ole!

• tervehtimään
        Dopsas kirjoitti:

jotain nuorehkoa leskimiestä hymyillen hänelle herttaisesti. En usko, että se jäisi vaille vaikutusta.

Kannattaa myös pitää hyviä suhteita yllä sellaisiin yksinäisiin ihmisiin, jotka eivät ole potentiaalisia puolisoehdokkaita. Ei toki pidå saattaa heitä kiusauksiin, mutta se tuo lämpöä omaankin elämään.

Kiusaukseen johdattamisella tarkoitan, ettei ehkä ole sopivaa mennä yksinäisen eläkeläisen kanssa mennä juomaan iltateetä kahden kesken. Teillä naisilla on niin paljon viehätysvoimaa, että tuo ihminen joutuu hyvin helposti kiusaukseen luullen, että tulit seurustelutarkoituksessa.

• Saattajamies

>Näillä pojilla saattaa olla henkisiä ja
        >potenssivaikeuksia taustalla hilluvien
        >perinnäissäännöksien vuoksi. He saattavat tuntea
        >tekevänsä väärin ja tuomittavasti, koska niin on
        >opetettu.

Saattaa niin. Missä faktat? Jokaisella ihmisellä saattaa olla henkisiä ja potenssivaikeuksia jossain vaiheessa elämää. Jokainen ihminen saattaa myös tuntea tekevänsä väärin ja tuomittavasti, koska niin on opetettu.

• mikään tae on
        Dopsas kirjoitti:

Astutko Isän Jumalan saappaisiin ja päätät, kuka taivaaseen menee ja kuka ei?

Jotenkin tuntuisi Jumalan tahdon mukaiselta, että jonkun fariseuksen sijaan naisit umpipakanan, jolle kirkastaisit Kristuksen sovitustyön avioliiton oheistuotteena.

• ongelman huomaaja
        tervehtimään kirjoitti:

jotain nuorehkoa leskimiestä hymyillen hänelle herttaisesti. En usko, että se jäisi vaille vaikutusta.

Kannattaa myös pitää hyviä suhteita yllä sellaisiin yksinäisiin ihmisiin, jotka eivät ole potentiaalisia puolisoehdokkaita. Ei toki pidå saattaa heitä kiusauksiin, mutta se tuo lämpöä omaankin elämään.

Kiusaukseen johdattamisella tarkoitan, ettei ehkä ole sopivaa mennä yksinäisen eläkeläisen kanssa mennä juomaan iltateetä kahden kesken. Teillä naisilla on niin paljon viehätysvoimaa, että tuo ihminen joutuu hyvin helposti kiusaukseen luullen, että tulit seurustelutarkoituksessa.

>jotain nuorehkoa leskimiestä hymyillen hänelle
        >herttaisesti.

Ongelma taitaa vain olla siinä, että niitä nuorehkoja leskimiehiä on kovin vähän.

• Olen törmännyt
        Saattajamies kirjoitti:

>Näillä pojilla saattaa olla henkisiä ja
        >potenssivaikeuksia taustalla hilluvien
        >perinnäissäännöksien vuoksi. He saattavat tuntea
        >tekevänsä väärin ja tuomittavasti, koska niin on
        >opetettu.

Saattaa niin. Missä faktat? Jokaisella ihmisellä saattaa olla henkisiä ja potenssivaikeuksia jossain vaiheessa elämää. Jokainen ihminen saattaa myös tuntea tekevänsä väärin ja tuomittavasti, koska niin on opetettu.

näihin reppanoihin vl-veljiin, joilla ei ole kunnon eväitä elämään, kiitos vl-taustan.

• pedofiili-pappa
        tervehtimään kirjoitti:

valmiiksi jo syyllistät hehkeän nuoren naisen, että omapa oli syysi. WATCH OUT DEVIL!

• Vanhapiika 35
        Dopsas kirjoitti:

Minusta nuo sinun uskonnolliset perustelusi ovat tekosyitä. On totta, että tuollaisista elämäntapa-asioista pitää päästä kumppanin kanssa yhteisymmärrykseen. Ei siitä asiasta kuitenkaan tarvitse tekemällä tehdä ongelmaa.

Kumpi on tärkeämpää, saada mies vai välttyä mahdollisilta hankaluuksilta näkemysten yhteensovittamisessa?

• Dopsas

Luin joskus vl-foorumilta, että joku naimaton vl oli ihan terapiaan joutunut perhekeskeisyyden ahdistaessa häntä.
      Tosi karua.:( Joskus kateellisena olen lukenut, kun esim. seurakunta järjestää toimintaa sinkuille, mutta vl-uskoisena en voi sinne mennä. Pitää tyytyä sitten käymään sisarilloissa, joissa saa kuunnella perheenäitien taivastelua asioistaan. Tosin enpä käy enää niissäkään. Ja nuorikaan en ole enää, eli nuortenilloissakaan en enää käy. Olen siis kaikella tavalla "ylijäämä".

• mikset voi mennä

seurakunnan sinkkuiltaan. Kuka kieltää? Tietääkseni lestadiolaisuus kuuluu osana evankelis-luterilaiseen kirkkoon. Miksei siis lestadiolainen voisi osallistua kirkon toimintaankin? Siellä se yksinäinen turhaan sua odottelee. En todellakaan käsitä vl-väen sisäsiittoisuutta ja umpioitumista. Käy nyt ihmeessä edes katsomassa mikä siellä voi niin kiellettyä olla!

• Dopsas
        mikset voi mennä kirjoitti:

seurakunnan sinkkuiltaan. Kuka kieltää? Tietääkseni lestadiolaisuus kuuluu osana evankelis-luterilaiseen kirkkoon. Miksei siis lestadiolainen voisi osallistua kirkon toimintaankin? Siellä se yksinäinen turhaan sua odottelee. En todellakaan käsitä vl-väen sisäsiittoisuutta ja umpioitumista. Käy nyt ihmeessä edes katsomassa mikä siellä voi niin kiellettyä olla!

sinne menemästä. No, menen sitten joskus katsomaan millaista virkistystä sinkuille seurakunta tarjoaa. :)

• Ja voit viedä
        Dopsas kirjoitti:

sinne menemästä. No, menen sitten joskus katsomaan millaista virkistystä sinkuille seurakunta tarjoaa. :)

siten myös uuden tuulahduksen sinne "piiri-pieni-pyörii" yhteisöösikin.

• sinne kaikki yksinäiset
        Ja voit viedä kirjoitti:

siten myös uuden tuulahduksen sinne "piiri-pieni-pyörii" yhteisöösikin.

yhdessä tutustumaan ulkopuoliseen pahaan maailmaan. Näin olisitte toistenne tukena ja turvana, ettei usko pääse horjumaan vieraalla maaperällä. Eiku ihan totta, yhdessä on hauskempaa!

• Dopsas
        sinne kaikki yksinäiset kirjoitti:

yhdessä tutustumaan ulkopuoliseen pahaan maailmaan. Näin olisitte toistenne tukena ja turvana, ettei usko pääse horjumaan vieraalla maaperällä. Eiku ihan totta, yhdessä on hauskempaa!

...missä asun, suurin osa sinkuista on jotain 50-60-vuotiaita. Että eipä heiltä varmaan irtoa enää mitään suureellista innokkuutta ja toiveikkuutta saada miestä. Monet heistä ovat niin ryytyneitä osaansa, että sen ihan aistii. :s

• olla jotain muutakin
        Dopsas kirjoitti:

...missä asun, suurin osa sinkuista on jotain 50-60-vuotiaita. Että eipä heiltä varmaan irtoa enää mitään suureellista innokkuutta ja toiveikkuutta saada miestä. Monet heistä ovat niin ryytyneitä osaansa, että sen ihan aistii. :s

kuin miehenmetsästystä. Niiltä vanhoilta sinkuilta nuoremmat voisivat silti saada keskustelutukea ja jopa elämänviisautta. Heillä on omakohtaisia selviytymistarinoita.

• Dopsas
        olla jotain muutakin kirjoitti:

kuin miehenmetsästystä. Niiltä vanhoilta sinkuilta nuoremmat voisivat silti saada keskustelutukea ja jopa elämänviisautta. Heillä on omakohtaisia selviytymistarinoita.

Tuotakin näkökulmaa olen kyllä ajatellut.

• aihetta riittänee mulle
        Dopsas kirjoitti:

Tuotakin näkökulmaa olen kyllä ajatellut.

ettei ala tuntua työltä ;D

• Dopsas
        aihetta riittänee mulle kirjoitti:

ettei ala tuntua työltä ;D

päivystämään tätä ketjua koko ajan.

• neiti 55

Miksei ry:llä järjestetä sinkkuiltoja?

• koska ne...
        neiti 55 kirjoitti:

Miksei ry:llä järjestetä sinkkuiltoja?

...olisivat (sinkku)naisten iltoja ;)hyvällä tuurilla 2 miestä ja 20 naista.

• Tsemppiä!!!
        koska ne... kirjoitti:

...olisivat (sinkku)naisten iltoja ;)hyvällä tuurilla 2 miestä ja 20 naista.

Siellä on miehiäkin, jos yksinäisyys ei miellytä, niin kannattaa tehdä asian eteen jotakin, kotoa ei kukaan tule hakemaan.

• naisihminen....

Diktatuurit vaativat aina veronsa. Jos haluaa istua siellä penkin päässä lopun ikäänsä niin sehän kyllä onnistuu,ellei koko pulju satu uppoamaan sitä ennen.

Vähän rohkeutta peliin kiitos. Vähän rohkeutta nousta oman elämänsä toimijaksi sen sijaan että kuuntelee jotakin vanhoja kansantaruja siellä penkissä muka siitä miten pelastuu, varsinkaan kun se ei onnistu kuulumalla mihinkään yhteisöön tai noudattamalla sen sääntöjä.

• metaskeema

Olen tismalleen samaa mieltä. Vp:t ulos vl-liikkestä, niin se on hyvä alkusysäys avioliittomarkkinoille. Ei sekään kuitenkaan takaa onnistumista. Ainakin minulle tuottaa ongelmia se, ettei minulla ole juuri kenenkään kanssa mitään yhteistä, kun usko ei yhdistä. Ottaa oman aikansa omaksua uuden yhteisön normit pokaustaidoista puhumattakaan.

• Dopsas

Jos et ole vielä 18-vuotiaana kelvannut kenellekään, olet astetta huonompi.
      Jos et vielä yli 20-vuotiaana, saat katsoa jo peiliin.
      Yli 30-vuotiaana olet jo melkein toivoton tapaus.
      Yli 40-vuotiaana olet säälittävä surkimus.
      Yli 50-vuotiaana älä enää edes unta näe puolisosta. Jos joku sinut korjaa, täytyy olla ihmeiden ihme, epätoivoinen leski tms.
      Yli 60-vuotiaana saatat saada tuurilla kans jonkun lesken.
      Yli 70-vuotiaana saat jo käydä hautaustoimistossa sitä viimeistä sänkyä katselemassa, aviohaaveet saat unohtaa.

Näin se suunnilleen menee. :)

• Dopsas

Saa puolisosta toki unta aina nähdä. :D

• Dopsas
        Dopsas kirjoitti:

Saa puolisosta toki unta aina nähdä. :D

Huh, pois ikärasismi minusta.
        Ei yli 70-vuotiaankaan kannata aivan toivottomaksi heittäytyä sentään. Se lesken saantimahdollisuus kun aina on, harva mies siinä iässä enää poikamies on...
        Ja yli 80-vuotiaanakin, yli 90 ja 100-vuotiaanakin voi avioitua jos kuntoa riittää. :)

• naisihminen....
        Dopsas kirjoitti:

Huh, pois ikärasismi minusta.
        Ei yli 70-vuotiaankaan kannata aivan toivottomaksi heittäytyä sentään. Se lesken saantimahdollisuus kun aina on, harva mies siinä iässä enää poikamies on...
        Ja yli 80-vuotiaanakin, yli 90 ja 100-vuotiaanakin voi avioitua jos kuntoa riittää. :)

Siis suostutko sä ihan oikeasti tuohon, että joku määrää miten sun elämäsi tulee mennä?

En mä ainakaan suostuisi oman elämäni sivustakatsojaksi ja millä perusteella sä väität että niin tulisi tehdä? Ok, vl-kulttuuri vaatii, mutta millä perusteella se voi vaatia?

• Dopsas
        naisihminen.... kirjoitti:

Siis suostutko sä ihan oikeasti tuohon, että joku määrää miten sun elämäsi tulee mennä?

En mä ainakaan suostuisi oman elämäni sivustakatsojaksi ja millä perusteella sä väität että niin tulisi tehdä? Ok, vl-kulttuuri vaatii, mutta millä perusteella se voi vaatia?

Saan mä tehdä mitä haluan, mut omalla vastuullani.

• naisihminen....
        Dopsas kirjoitti:

Saan mä tehdä mitä haluan, mut omalla vastuullani.

Hyvä. Koska mitä sitten jos sä olisitkin elänyt koko elämäsinoin ja sitten yhtä-äkkiä oppi vaihtuisikin niin, että nyt saakin seurustella ja avioitua ns.epäuskoisen kanssa? Koska näinhän monessa asiassa on tapahtunut.

• Dopsas

Hyvä. Koska mitä sitten jos sä olisitkin elänyt koko elämäsinoin ja sitten yhtä-äkkiä oppi vaihtuisikin niin, että nyt saakin seurustella ja avioitua ns.epäuskoisen kanssa? Koska näinhän monessa asiassa on tapahtunut.

vaikka saisinkin hakea puolison muualta. Ja toisekseen, en kelpaa edes ei-vl-uskoisille, niin suottapa päätäni vaivaan tuollaisilla asioilla. Lätkin vaan ryppyvoidetta naamaan ja menen tuulta kohti kulkemaan.

• naisihminen....
        Dopsas kirjoitti:

vaikka saisinkin hakea puolison muualta. Ja toisekseen, en kelpaa edes ei-vl-uskoisille, niin suottapa päätäni vaivaan tuollaisilla asioilla. Lätkin vaan ryppyvoidetta naamaan ja menen tuulta kohti kulkemaan.

Niin, mistäpä sitä tietää, kyllähän kaikennäköiset ihmiset menee naimisiin...Jopa vankilassa olevat vangit, mikset sinäkin;)

• Dopsas

Niin, mistäpä sitä tietää, kyllähän kaikennäköiset ihmiset menee naimisiin...Jopa vankilassa olevat vangit, mikset sinäkin;)

Kuolen niin, etten ole koskaan edes seurustellut. Enkä kokenut läheltä piti-tilannetta. Jos tietäisit tarkemmin, niin ymmärtäisit, miksi näin ajattelen. :c

• mitään vikaa

mutta jonkinlaisessa itsesäälissä hän rypee kuin eilinen possukin ;D

Saparo nyt vaan pystyyn ja sitten tuulta päin!

• ellet avaudu mitä
        Dopsas kirjoitti:

Kuolen niin, etten ole koskaan edes seurustellut. Enkä kokenut läheltä piti-tilannetta. Jos tietäisit tarkemmin, niin ymmärtäisit, miksi näin ajattelen. :c

kamalaa on tapahtunut.

• naisihminen....
        Dopsas kirjoitti:

Niin, itehän sä tiedät asiasi, mutta en mä voi uskoa että asialle ei voisi mitään ratkaisua olla olemassa;) Musta tuntuu, että onkohan sun ajatusmaailma se suurin este? Kun kuitenkin todellakin kaikennäköiset ja kokoiset, terveet ja vammautuneet, rumat ja kauniit, vangit ja vapaat menee naimisiin...

• Dopsas

Niin, itehän sä tiedät asiasi, mutta en mä voi uskoa että asialle ei voisi mitään ratkaisua olla olemassa;) Musta tuntuu, että onkohan sun ajatusmaailma se suurin este? Kun kuitenkin todellakin kaikennäköiset ja kokoiset, terveet ja vammautuneet, rumat ja kauniit, vangit ja vapaat menee naimisiin...

Yhdet hääni peruneena en usko enää mihinkään enkä keneenkään. Ainoa varma asia on kuolema.

• Dopsas
        mitään vikaa kirjoitti:

Maanpäällisen helvetin kokenut.

• olis hyvä
        Dopsas kirjoitti:

Maanpäällisen helvetin kokenut.

kun saat purkaa ja kertoa jollekin läheiselle kokemuksiasi.

Jeesus rakastaa sinua aivan sinun kaltaisenasi, aivan juuri niitä kokeneenakin, joita olet kokenut. Ei kukaan ole voinut mennä niin alas, ettei Jeesus sielläkin olisi.

Hän kuuntelee sinua uskovassa lähimmäisessäsi. Hän on luvannut olla omiensa kanssa joka päivä. Toivon, että liikkeessänne olisi joku kuuntelija ja lohduttaja, jolla olisi elävä usko ja Jeesuksen mieli.

• ennenkin peruttu
        Dopsas kirjoitti:

Yhdet hääni peruneena en usko enää mihinkään enkä keneenkään. Ainoa varma asia on kuolema.

peruitko itse vai se toinen osapuoli?

Ennen kuolema kuitenkin on elämä, jopa pitkä ikävähkökin elämä. Pitää vaan tsempata, vaikkei aina aurinko risukasaan paistakaan, varsinkin kaamosaikana.

• naisihminen....
        Dopsas kirjoitti:

No älä nyt hyvä ihminen tuollaiseen luovuta. kaikkihan sitä mokailee ja sekoilee elämässään ja yhdet perutut häät, so what! Eipähän tarvinnut erota tai olla huonossa avioliitossa!

Varmaan kaikilla ihmisillä, varmasti 90% on takanaan katkennut suhde ja ei se elämä siihen kaadu,päinvastoin, se alkaa siitä;)

Ja masennus on tauti jonka voi hoitaa!

• kuuluvat elämään

No älä nyt hyvä ihminen tuollaiseen luovuta. kaikkihan sitä mokailee ja sekoilee elämässään ja yhdet perutut häät, so what! Eipähän tarvinnut erota tai olla huonossa avioliitossa!

Varmaan kaikilla ihmisillä, varmasti 90% on takanaan katkennut suhde ja ei se elämä siihen kaadu,päinvastoin, se alkaa siitä;)

Ja masennus on tauti jonka voi hoitaa!

siinä missä ilo ja naurukin. Ei tunteita pidä mennä medikalisoimaan, apteekit ja lääketehtaat siitä vain rikastuvat. Muoti-ilmiö, jolla on sitä paitsi ikävät sivuvaikutukset, jopa itsemurha-alttius.

• Vanhapiika 35
        Dopsas kirjoitti:

Ei auta itsesääli markkinoilla.

• metaskeema
        olis hyvä kirjoitti:

kun saat purkaa ja kertoa jollekin läheiselle kokemuksiasi.

Jeesus rakastaa sinua aivan sinun kaltaisenasi, aivan juuri niitä kokeneenakin, joita olet kokenut. Ei kukaan ole voinut mennä niin alas, ettei Jeesus sielläkin olisi.

Hän kuuntelee sinua uskovassa lähimmäisessäsi. Hän on luvannut olla omiensa kanssa joka päivä. Toivon, että liikkeessänne olisi joku kuuntelija ja lohduttaja, jolla olisi elävä usko ja Jeesuksen mieli.

Jeesuksesta ei ole kuitenkaan seksikumppaniksi.

• sekoita rakastelemista
        metaskeema kirjoitti:

Jeesuksesta ei ole kuitenkaan seksikumppaniksi.

ja korkeampaa rakkautta? Etpä niin, rakas Metaskeemaseni, ethän sinä koskaan.

• metaskeema
        sekoita rakastelemista kirjoitti:

ja korkeampaa rakkautta? Etpä niin, rakas Metaskeemaseni, ethän sinä koskaan.

Minulla ei ole enää suhdetta Jeesuksen kanssa. Iltalehdessä sanottiin, että seksitön suhde on harvoin onnellinen. Lisäksi olen myös hetero, joten sekin hiukan kaventaa mahdollisuuksia nauttia tämän vainajan mielikuvituksellisesta seurasta.

• nou hätä

Viime kesänä suviseurapuheessa puhuja saarnasi ettei epäuskoisen kanssa avioituminen ole syntiä.
        Naimisiin mennään myös eronneiden kanssa.

• vl kulttuuri
        mitään vikaa kirjoitti:

Niin, siis ite ymmärrän hyvin jos tuntuu et ei saa puolisoo, vaikka miten päin olis...vaiteskaan jos ei kuulu siihen menevään porukkaan, eli on enemmän eristäytyneempi ja ns.oman tien kulkija, vaikka siis muuten saman uskon omaava, kun muut vl:t. Eli jos ei niin kule ja mene iltakylissä sun muissa menoissa, missä uskovaiset yleensä kohtaa tulevan aviopuolison, niin mistäpä sitä sitten löytää, jos ei sattumalta jostain..sanotaanhan aina,ettei se kotoakaan hae.

Eli pointtina tässä mulla on se, ettei vl-ulkopuoliset niin ymmärrä sitä vl-kulttuuria mikä vallitsee..ei siellä niin vain treffailla toisia miehiä ja naisia..tapailla missään kahen kesken..tai voi tapailla, mut se on ihan eri se kulttuuri mikä ulkopuolisilla. Jotenki vaikeempi tavallaan saada kontaktia toiseen sukupuoleen, jos ei niin oo liikkuvaista ja menevää sorttia.

Noh, mun mielestä uskovaisillaki (siis vl) vois olla treffipalsta, minne itekukin viittis ja uskaltas laittaa ilmotuksen..eikai tonne suomi24 treffeihin kukaa laita juurikaan, ku ei siellä oo uskovaisia niin paljon (liekkö yhtään) et kohtais kun ettii nimenomaan uskovaista puolisoa. Mut tuo meiltä uskovaisilta puuttuu...tuo kanava löytää puoliso. Tai ois joku kunnon chatti, jota mainostettais vl-chattina..sinne vois kokoontua sinkut vl-naiset ja miehet, miksei nyt muutki ku sinkut, mut nimenomaan vl:t. Tuo suomi24 lestadiolaisuus sätti ei oikein tunnu uskottavalta..tai sinne ei moni eksy.

Et vl-naisen ja miehen pitäs olla aika meneväinen jne et puoliso löytys, et jos vähänki itekseen viihtyvää sorttia on ni ei sitä miestä niin vaan löydä, ku ei se kotoo tuu hakemaan, tai ainaki aika epätodennäköistä. Enkä tarkota et heti tarvis olla mielenterveysongelmia, jos viihtyy itekseen. Mut oon monesti aatellu ja sanonukki ääneen et pitäs saaha kunnollinen vl-chatti...mitenhän semmosen sais? Ennen joskus oli irc-kanava, jossa tosin liikku nuorempaa porukkaa..mut suurin osa ainakin oli vl, sinne oli salasanat ja kaikki.

Mut siis, ei se nii helppoo ole vl piireissä se miehen löytäminen ja ku haluaa kuitenki saada elinikäisen kumppanin, joten kevytmielinen tapailu ja suhteet ei tulis kuuloonkaan..et kokeilenpa vaan nyt tätä miestä jne..et kuhan on joku. En tarkota, et noin olis vl-liikkeen ulkopuolisislla, mut niitäkin on enemmän siellä kun vl-piireissä. ja se kulttuuri niin eri, vl-piireissä pidättäytyvämpää, hienovaraista, asiallista tutustumista..ja vähä pittää aina miettiä et kehtaako mennä kahestaan minnekkää, jos ei vielä seurustele ku sit kaikki luulee et jotai on ja jutut alkaa kiertää..et yhteisö on hyväkin asia mut joskus huonokin..ei voi rauhassa mitään, ku heti jutut kiertää et noilla on jotai ku ne kahestaan oli jossai..jne. Et porukassa pitäs niiku tutustua, ja jos ei porukoissa liiku ni miten sitte? Ja kun ei treffipalstojakaan oo sun muita, et missä ne ns.yksinäiset kohtaisivat...kuitenki vl-ulkopuolisislla on näitä deitti ja treffipalveluja, joita ei nyt pidetä vl-sinkuille suotavina, ku siellähän suurin osa on ei-vl..ja mitä sinne meniskään, jos etsii vl-puolisoo, kun niitä ei sieltä löydä..eli vl-treffisivut ois asiaa ja vl-chatti.

Tulipa pitkästi ja toistoo, mut en jaksa alkaa muokkailee. Jospa tuli tärkein selväks :)

• palstalla...
        vl kulttuuri kirjoitti:

Niin, siis ite ymmärrän hyvin jos tuntuu et ei saa puolisoo, vaikka miten päin olis...vaiteskaan jos ei kuulu siihen menevään porukkaan, eli on enemmän eristäytyneempi ja ns.oman tien kulkija, vaikka siis muuten saman uskon omaava, kun muut vl:t. Eli jos ei niin kule ja mene iltakylissä sun muissa menoissa, missä uskovaiset yleensä kohtaa tulevan aviopuolison, niin mistäpä sitä sitten löytää, jos ei sattumalta jostain..sanotaanhan aina,ettei se kotoakaan hae.

Eli pointtina tässä mulla on se, ettei vl-ulkopuoliset niin ymmärrä sitä vl-kulttuuria mikä vallitsee..ei siellä niin vain treffailla toisia miehiä ja naisia..tapailla missään kahen kesken..tai voi tapailla, mut se on ihan eri se kulttuuri mikä ulkopuolisilla. Jotenki vaikeempi tavallaan saada kontaktia toiseen sukupuoleen, jos ei niin oo liikkuvaista ja menevää sorttia.

Noh, mun mielestä uskovaisillaki (siis vl) vois olla treffipalsta, minne itekukin viittis ja uskaltas laittaa ilmotuksen..eikai tonne suomi24 treffeihin kukaa laita juurikaan, ku ei siellä oo uskovaisia niin paljon (liekkö yhtään) et kohtais kun ettii nimenomaan uskovaista puolisoa. Mut tuo meiltä uskovaisilta puuttuu...tuo kanava löytää puoliso. Tai ois joku kunnon chatti, jota mainostettais vl-chattina..sinne vois kokoontua sinkut vl-naiset ja miehet, miksei nyt muutki ku sinkut, mut nimenomaan vl:t. Tuo suomi24 lestadiolaisuus sätti ei oikein tunnu uskottavalta..tai sinne ei moni eksy.

Et vl-naisen ja miehen pitäs olla aika meneväinen jne et puoliso löytys, et jos vähänki itekseen viihtyvää sorttia on ni ei sitä miestä niin vaan löydä, ku ei se kotoo tuu hakemaan, tai ainaki aika epätodennäköistä. Enkä tarkota et heti tarvis olla mielenterveysongelmia, jos viihtyy itekseen. Mut oon monesti aatellu ja sanonukki ääneen et pitäs saaha kunnollinen vl-chatti...mitenhän semmosen sais? Ennen joskus oli irc-kanava, jossa tosin liikku nuorempaa porukkaa..mut suurin osa ainakin oli vl, sinne oli salasanat ja kaikki.

Mut siis, ei se nii helppoo ole vl piireissä se miehen löytäminen ja ku haluaa kuitenki saada elinikäisen kumppanin, joten kevytmielinen tapailu ja suhteet ei tulis kuuloonkaan..et kokeilenpa vaan nyt tätä miestä jne..et kuhan on joku. En tarkota, et noin olis vl-liikkeen ulkopuolisislla, mut niitäkin on enemmän siellä kun vl-piireissä. ja se kulttuuri niin eri, vl-piireissä pidättäytyvämpää, hienovaraista, asiallista tutustumista..ja vähä pittää aina miettiä et kehtaako mennä kahestaan minnekkää, jos ei vielä seurustele ku sit kaikki luulee et jotai on ja jutut alkaa kiertää..et yhteisö on hyväkin asia mut joskus huonokin..ei voi rauhassa mitään, ku heti jutut kiertää et noilla on jotai ku ne kahestaan oli jossai..jne. Et porukassa pitäs niiku tutustua, ja jos ei porukoissa liiku ni miten sitte? Ja kun ei treffipalstojakaan oo sun muita, et missä ne ns.yksinäiset kohtaisivat...kuitenki vl-ulkopuolisislla on näitä deitti ja treffipalveluja, joita ei nyt pidetä vl-sinkuille suotavina, ku siellähän suurin osa on ei-vl..ja mitä sinne meniskään, jos etsii vl-puolisoo, kun niitä ei sieltä löydä..eli vl-treffisivut ois asiaa ja vl-chatti.

Tulipa pitkästi ja toistoo, mut en jaksa alkaa muokkailee. Jospa tuli tärkein selväks :)

on sinkkupalsta. Eikun laittamaan sinne seuranhakuilmoitusta. Luottamukselliset vastaukset yksärinä ja vaik nimimerkin suojista. Sit kun luottamus lisääntyy, nimet kehiin, tapaamista jne. Siit se lähtee, tsemppii!

• edellinen

• mopin palstaa lueskeleva

• Simo.. K.

Rauha olkoon teille kaikki sisaret. Kerronpa tässä aluksi itsestäni, kun olen tätä palstaa äärettömän mielenkiinnolla lukenut. Itse olen joitakin vuosia päälle kolmekymmentä vuotta, asun keskisuurella paikkakunnalla. Täällä on tosi vähän sisaria, jotka olisivat saman ikäisiä. Itse olen huono lähtemään noin sadan kilometrin päähän isommalle paikkakunnalle seuroihin. Vaikka seuroissa kävisinkin niin siltikin yksin lähtisin kotiin. Olen fiksu työssä käyvä ja ok. kaveri. Miksi tilanteen pitää olla näin. Toisaalta asuinympäristössä asuu yksinäisiä ei vl-naisia, jotka ovat minusta kiinnostuneet. Todella harmillista miksi ei voi olla jotain reittiä mistä voisi tutustua uskovaisiin sisariin. Tosi orpoa on istua ison paikkakunnan seurasaliin, juoda väliajalla kahvit ja sitten seurojen päätyttyä poistua kotiin. Plääh tätäkö tämä on. Ei ihme ole, jos kanssaveljiä on lähtenyt maailmaan, kun on jotenkin luonnollisempaa olla tekemisissä epäuskoisten kanssa. En tiedä mistä tämmöinenkin seikka johtuu, mutta todellista totta tämä on.

Eihän raamatusta löydy kohtaa, missä kielletään avioituminen epäuskoisen kanssa, mutta se tuntuu kuitenkin naimisiin menemiseltä tosi erilaisesta kulttuurista olevan henkilön kanssa. Ilmeisesti seurapuheessa oli keväällä asiasta jotain mainittu, mutta en muista mitä. Minulle on sanottu, että teoillani uskon kiellän mikäli avioidun epäuskoisen kanssa. Välillä tuntuu kuin olisi tälle uskolle aivan sama, mutta ei sittenkään.

Toisaalta on Siionissa sellaisiakin veljiä, jotka ei ole virrenveisaajia ja joka sunnuntai tai keskiviikko seuroissa istuvia. Veljet saattavat harrastaa autoja ym. ja viimein uppoutuvat harrastuksensa pariin, kun ei jaksa jatkuvasti seuroissa ravata. Ei usko ole seuroissa istumista, joten olisi korkea aika hankkia sellaiset treffipalstat tai kanava josta voisi ottaa yhteyttä muihin yksin eläviin sinkkuihin.

Mikäli minä olen kiinnostava, niin laittakaapa ”veljelle” yhteystietoja. Olen kunnollinen uskovainen poikamies, ry:n toiminnassa mukana, vaan en puhuvainen.

Jrt. Kimmo..

• vl kulttuuri

No sinäpä otitki tän jo aiheeksi ennen mua. Ite kirjottelin tohon aiempaan viestiin vastauksesksi ennenku maltoin lukea edes loppuun :) Mut olen samaa mieltä, eikun vaan vl-chatti ja treffipalsta pystyyn. Ja sana kiertää, et tämmöset on, et kaikki sinne sit tulis.. ois oikeesti asiaa. Sulle sanon sen verran et tuo lestadiolaisuus-chatti on olemassa, mut siellä törmää harvemmin "kunnon uskovaisiin". Mut on sieltäkin vl-pareja syntynyt...useampikin. Mut mitenkähän sais tämmösen..kuka osais/tietäis..hommata noita chatteja ja treffejä uskovaisillekkin. Ku ei omalla paikkakunnalla oikeesti välttämättä ole ketään sinkkuja ( tai ainakaan semmosia jotka siinä mielessä kiinnostais) ni vois löytyä se puoliso kauempaakin,.ja kun ei liiku niin ja kule joka kissan ristiäisissä enää vanhemmalla iällä eikä välttis nuorenakaan ole sitä tyyppiä.

Että semmosta..:) hyvä ku joku muuki on tätä mieltä et uusia kanavia pitäs saaha, missä vl-sinkut kohtais. Ja niinku sanoit ni vl-kulttuuri on tuo, et istutaan penkkiin, juuaan kahvit ja pois..jos ei niin ole puhelias tai menevä..et miten sitä siinä tutustuu?? ei mitenkään. juups :)

• vl-kulttuuri

ja tuo just ku sanoit et luonnollisempaa olla epäuskoisten kanssa..se on totta. Vl-kulttuuri on hienovaraista, aika jäykkääkin..siis tuo toista sukupuolta lähestyminen ja miesten ja naisten välinen kanssakäyminen. Ja kun on yhteisö ympärillä, jotka seuraa silmä tarkkana..:) eli ei niin vaan voi/viiti kahestaan liikkua ja kulkea, kun jo juorut kiertää. mut netin kautta tutustuminen vois olla helpompaa, saada se ensi kontakti. Jutella ja tutustella ja tavata.

• Ihmettelijä epäuskoinen
        vl-kulttuuri kirjoitti:

ja tuo just ku sanoit et luonnollisempaa olla epäuskoisten kanssa..se on totta. Vl-kulttuuri on hienovaraista, aika jäykkääkin..siis tuo toista sukupuolta lähestyminen ja miesten ja naisten välinen kanssakäyminen. Ja kun on yhteisö ympärillä, jotka seuraa silmä tarkkana..:) eli ei niin vaan voi/viiti kahestaan liikkua ja kulkea, kun jo juorut kiertää. mut netin kautta tutustuminen vois olla helpompaa, saada se ensi kontakti. Jutella ja tutustella ja tavata.

Näyttää tahti jatkuvan samalla tavalla kuin 1983 kirjoitetussa romaanissa Suden uhrit.
        Lukekaapa nuoret miten liikkeen piirissä on eletty ja ne asiat pitäisi kirkon selvittää.

• vl-kulttuuri
        Ihmettelijä epäuskoinen kirjoitti:

Näyttää tahti jatkuvan samalla tavalla kuin 1983 kirjoitetussa romaanissa Suden uhrit.
        Lukekaapa nuoret miten liikkeen piirissä on eletty ja ne asiat pitäisi kirkon selvittää.

Juups, tosta mun edellisestä viestistä saatto saada vääränkin kuvan, mut tuota se periaatteessa on..totta, et vl-nuoret on vapaita ja ilosia ja puheliaita ja laumasieluja, niihän ne yleensä on. Mut kun vanhenee, niin ei välttis jaksa kiertää eri tapahtumia ja paikkoja yms. ja ei kaikki nuoret niin aktiivisia ja puheliaita ole..joten missäpä ne kohtaisi sitten. Pelkällä seuroissa käymisellä nyt ei tutustu, näkee kyllä kivannäkösiä ja -oloisia tyyppejä,mut ei niihin kontaktia saa..eikä tarviskaan tietenkään ole kaikkiin saada. Mut yleensä seurojen ulkopuolisissa uskovaisten tekemisissä ja menoissa toisiin uskovaisiin paremmin tutustuu ja sitä kautta se puoliso mahdollisesti löytyy. Kaikilla ei löydy siltikään, vaikka olisivatki puheliaita ja meneviä. Eli ei vain sopivaa löydy..ja kuka tahansa ei nyt kelpaa jos elinikäistä avioliittoa ajatellaan. Eikä huvikseen seurustelu ja oleminen tule kysymykseenkään, ei tietenkään. Juups. semmosta. et nettikanavat ois asiaa..ei niidenkään kautta välttis löydy, mut ei sitte..ois ainakin seki kanava käytetty..ja vois sit tyytyä osaansa :)

• vl-kulttuuri
        Ihmettelijä epäuskoinen kirjoitti:

Heh, joo nyt tajusin. Taiat tarkottaa niitä 70-luvun hoitokokouksia yms. semmosta toisten vaahtaamista. No ite puhuin vähän erilaisesta "vahtaamisesta".. eli ei sinänsä kukaan vahtaa ja kellään ole mitään sanomista, vaikka liikutkin kenen kanssa vaan. Mut helposti lähtee juoru kiertää, jos joku näkee jotku..eli sinänsä ei mikää paha juoru eikä semmonen paheksunta, vaan yleensä juoru..:) ja jos ei välitä niistä ni hyvä niin. Eli liikkuupa sitten kaverina tai tykkäysmielessä jonku naisen/miehen kans, ni samakai se mitä muut ajattelee. ja niin onkin ja pitäs olla. Siis meinaan nyt viatonta liikkumista julkisilla paikoilla. Mut se vaan ei ole itestä niin kivaa, kun ja jos juorut lähtee kiertää vaiteskin, jos ei mitään sen kummempaa suhteessa ole ja jos olisikin niin siltikin. Vl-uskovaisilla ei ole tapana ns.tapailla toista sukupuolta kuten vl-ulkopuolisilla, eli deittailla tuolla kahviloissa yms. Mut ehkäpä seki mahdollistuis paremmin treffi ja sättikanavien myötä...:) löytys uusia kohtaamispaikkoja ja tapoja..ois aika hieno juttu.

• kuikui

Tän lestadiolaisuus-chatin vois kansoittaa kaikki vl-sinkut vaikka ;) Tuolla nyt liikkuu monenlaista porukkaa,mut kysymällä se selviää mitä itse kukin on miehiään..on vl-parejakin ton kautta tullu :)

http://chat.suomi24.fi/login.cgi?cid=795&gid=14

• Kopijokoneen käättäjä.

Mopin palstalta löyty oikea ohje tähän aiheeseen.
      Ansiokas Pölyttynyt-nimmari on kaivanu jostain ennen uskoneitten selkokieliset ohjeet. PMS 36 7.9.1977.
      " Olokeepa hyvät ja naattikee!"

AVIOLIITON SOLMIMINEN EPÄUSKOISEN KANSSA

Aivan hätkähdyttää, kun kuulee jonkun uskovaisen solmineen avioliiton epäuskoisen kanssa. Ei voida sanoa, että asianomainen on langennut, niin kuin joku kaatuu, synti ei ole tarttunut, niinkuin pöly tarttuu huomaamatta. Ei myös voida väittää, etteikö Jumalan valtakunnasta ole jatkuvasti tästä varoitettu. Teko on mitä selvintä tottelemattomuutta ja itse harkiten, tahallisesti aiheutettua.

Kun otetaan lisäksi huomioon Siionissakin vielä jäljellä oleva niin yksinäisten miesten kuin naistenkin joukko, ei voida tätä syntiä millään muotoa puolustaa. Katsomme, mitä Raamattu asiasta sanoo:

Väkevin saarna tätä syntiä vastaan on ensimmäisen Mooseksen kirjan kuudennessa luvussa: "Ja tapahtui, koska ihmiset rupesivat lisääntymään maan päällä ja siittivät tyttäriä, Niin Jumalan pojat näkivät ihmisten tyttäret kauniiksi ja ottivat emänniksensä kaikista kuin he valitsivat" (1.Moos.6: 1—2). Jumala on armollinen ja suo parannuksen tästäkin synnistä ja panee Nooan saarnaamaan: "Silloin sanoi Herra: ei minun henkeni pidä nuhteleman ihmistä (sanan kautta) iankaikkisesti, sillä hän on liha, sentähden olkoon hänellä aikaa sata ja kaksikymmentä ajastaikaa" (1.Moos.6: 3). Parannussaarna ei tuottanut hedelmää, vaan pahe jatkui: "Siihen aikaan olivat sankarit maan päällä ja myös sitten, kuin Jumalan pojat makasivat ihmisten tyttärien kanssa, ja he olivat siittäneet heille (lapsia): Nämät olivat valtiaat, ne muinen kuuluisat miehet" (1.Moos.6: 4).

Seka-avioliitosta syntyi ylpeää kansaa. Oli jo vanhempien perintönä vastahakoisuus Nooan nuhdesaarnalle. Ei se ollut heille Jumalan puhetta, vaan tuon vanhan ukon höpötystä. Seuraus tästä synnistä oli tämä: "Ja Herra katui ihmisen tehneensä maan päälle, ja tuli murheelliseksi sydämessänsä. Ja Herra sanoi: minä tahdon ihmisen, jonka minä loin, hukuttaa maan päältä" (1. Moos.6: 6—7).

Ensimmäinen maailma hukutettiin juuri tämän synnin takia. Vain Nooa perheineen, jotka eivät olleet tästä synnistä osalliset, sai armon Jumalan edessä ja he pelastuivat. Vedenpaisumuksen jälkeen tapahtui Haamin lankeemus. Tulivat jälleen epäuskoiset ja uskovaiset so. Jumalan lapset ja ihmisten lapset. Kanaan Haamin poika kirottiin. Siksi Aabraham, joka oli Jumalan siunauksen alla, varoitti: "Ja minä vannotan sinua Herran taivaan ja maan Jumalan kautta, ettes ota emäntää minun pojalleni Kanaanealaisten tyttäristä, joiden seassa minä asun" (1. Moos. 24: 3). Tämä oli uskon esi-isän, Aabrahamin kanta. Jumala myös rankaisi myöhemmin seka-avioliittopuuhat. Tästä yksi esimerkki: "Ja katso, mies Israelin lapsista tuli ja toi veljiensä sekaan Midianilaisen vaimon, Moseksen ja kaiken Israelin lasten joukon nähden, jotka itkivät seurakunnan majan ovessa. Kun Pinephas Eleatsarin poika, papin Aaronin pojan poika sen näki, nousi hän kansan keskeltä ja otti keihään käteensä, ja meni Israelin miehen jälkeen makausmajaan ja pisti heidät molemmat sekä Israelin miehen, että vaimon vatsasta lävitse, niin rangaistus lakkasi jälleen Israelin lapsista. Ja siinä rangaistuksessa surmattiin neljäkolmattakymmentä tuhatta" (4. Moos. 25:6—9).

Epäuskoisten kanssa naimisiinmenossa on kysymys yhtymisestä myös heidän pakanalliseen menoonsa, olkoon se missä muodossa tahansa.

Viimeksi selostetun tapauksen yhteydessä mainitaan tämä näin: "Ja Israel asui Sittimissä, ja kansa rupesi tekemään huorin Moabilaisten tyttärien kanssa, jotka kutsuivat kansan epäjumalainsa uhrille: ja kansa söi ja kumarsi heidän epäjumaliansa. Ja Israel yhdisti itsensä BaalPeorin kanssa: niin Herran viha julmistui Israelia vastaan" (4. Moos. 25:1—3).
      Ei siis ole mahdollista yhtyä epäuskoisen kanssa yhtymättä samalla hänen epäjumalanpalvelukseensa. Tätä ei taitanut korkealahjainen Salomokaan välttää. Hänestä kerrotaan: "Ja kuningas Salomo rakasti monta muukalaista vaimoa, Pharaon tytärtä, ja Moabilaisia, Ammonilaisia, Edomilaisia, Zidonilaisia ja Hetiläisiä. Niistä kansoista, joista Herra Israelin lapsille sanonut oli: älkäät menkö heidän tykönsä, eikä hekään tulko teidän tykönne, sillä he kääntävät totisesti teidän sydämenne jumalainsa perään. Näihin suostui Salomo, rakastamaan heitä. Ja hänellä oli seitsemänsataa ruhtinaallista emäntää ja kolmesataa jalkavaimoa, ja hänen vaimonsa käänsivät pois hänen sydämensä. Kuin Salomo vanheni, käänsivät hänen emäntänsä hänen sydämensä vierasten jumalain perään, niin ettei hänen sydämensä ollut täydellinen Herran Jumalansa kanssa, niinkuin Davidin hänen isänsä sydän. Ja niin vaelsi Salomo Astarotin Zidonilaisten jumalan perään, ja Milkomin Ammonilaisten kauheuden perään. Ja Salomo teki pahaa Herran edessä, ja ei seurannut Herraa täydellisesti, niin kuin hänen isänsä Daavid. Silloin rakensi Salomo korkeuden Kamokselle Moabilaisten kauhistukselle, sille vuorelle, joka on Jerusalemin edessä ja Molokille Ammonilaisten kauhistukselle. Ja niin teki Salomo kaikille muukalaisille emännillensä, jotka jumalillensa suitsuttivat ja uhrasivat. Ja Herra vihastui Salomon päälle, että hänen sydämensä oli kääntynyt pqis Herrasta Israelin Jumalasta, joka hänelle kahdesti ilmaantunut oli" (1. Kun. 11: 1—9).

Ei tarvitse Salomonin vanhuuden hengellisestä tilasta ja hänen kohtalostaan väitellä. Salomo joutui Jumalan rakkauden alta hänen saman lihansa alle kuin vedenpaisumusta edeltänyt ihmiskunta ja 24 000 BaalPeoriin yhtynyttä. Ensimmäisen Aikakirjan 17. luvun 11—14 jakeissa ennustettu Daavidin poika, jolta ei otettu laupeutta pois ja jonka istuin on pysyvä iankaikkisesti ja on rakentava temppelin, tarkoitti Kristusta, joka kolmessa päivässä rakensi uuden liiton temppelin.

Kun äskenlainatussa Raamatun kohdassa puhutaan Daavidin täydellisyydestä, ei tarkoiteta Daavidia lihan puolesta. Kuten tiedetään, Daavidkin lankesi, mutta hän teki parannuksen, kun Natan nuhteli häntä. Natan vastasi Jumalan puolesta: "Niin on myös Herra sinun syntis ottanut pois, ei sinun pidä kuoleman" (2. Sam. 12: 13). Salomonin mahdollisesta parannuksenteosta Raamattu sensijaan ei puhu mitään. Me soisimme Salomonin olevan taivaassa. Mutta Daavidin lähdöstä on todistus, hän lähti täydellisenä, kun Herran Jeesuksen täydellisyys oli hänen omanaan.

Tätä kirjoitusta ei ole kirjoitettu, että sinä, tässä kirjoituksessa synniksi osoitetun teon tehnyt, joutuisit epätoivoon. Ei, vaan että saisit toivosi takaisin ja ettei kukaan epäuskoisen kanssa naimisiin aikova toteuttaisi aiettaan. Kun on kysymyksessä julkinen vika, pääsee asiasta vapaaksi tekemällä julkisen parannuksen seurakunnan edessä, jo solmittu avioliitto sen sijaan on purkautumaton. Sen purkamiseen ei ole Raamatun mukaan uskovaisella lupaa minkään syyn tähden.

Vielä tulisi puhua tämän selostetun synnin puitteissa siihen osallistumisesta. Älkäämme olko toivottamassa Jumalan siunausta sinne, mihin Jumala on luvannut kirouksen. Mieluummin tulisi välttää tällaiseen juhlatilaisuuteen menemistä, jossa uskovainen menettää uskonsa. Kokonaan pimeyttä on uskovaisen vanhemman ajatella: "Saahan uskoton lapseni uskovaisen puolison", ja touhuta tätä asiaa. Puoliso, joka näin saadaan, on myös uskoton ja autuus on parannuksen takana.

Vielä asiassa on toinenkin laita. Kun tähän syntiin lankeavat ovat aikuisia, eikä Suomen laki ole koskaan tätä syntiä kieltänyt, vapautamme tuntomme tästä synnistä kohtuullisella nuhtelemisella. Jos lihan käsivarrella aiomme estää kylläkin valitettavan asian, ei se ole Suomen lain eikä evankeliuminkaan mukaista. Emmehän muutenkaan voi väkisellä ketään uskomassa pitää.

Vielä eräs erikoispiirre asiassa. Päinvastoin kuin ensimmäisen maailman aikana vaara tässä suhteessa vaanii nyt enemmän naisia kuin miehiä.

Eräässä suhteessa aikamme muistuttaa täysin Nooan aikaa. Jeesus ennustaa tästä ajasta: "Ja niinkuin tapahtui Noan päivinä, niin myös tapahtuu ihmisen Pojan päivinä. He söivät, joivat, naivat ja huolivat hamaan siihen päivään asti, jona Noa arkkiin meni sisälle ja vedenpaisumus tuli ja hukutti kaikki (Luuk 17:26-2. Ei tarvitse kuin lukea roskalehtien, varsinkin naistenlehtien mainoksia, niin tämä puoli on päällimmäisenä. Jos joku mainosten houkuttelemana on erehtynyt näitä lukemaan, voi arvojärjestys seota. Nämä asiat tulevat tärkeimmiksi. Pitäisi välttämättä saada aviopuoliso. Tämä tulee välttämättömämmäksi kuin uskon säilyttäminen. Saatte veljet ja sisaret nytkin uskoa kaikki synnit Jeesuksen nimessä ja veressä anteeksi.

• joitakin

kiinnostaa kovasti tutkia vl:n elämää. Jos edes kaikki jutut täällä pitävät edes paikkaansa.
        Jos oikeasti se uskonto ei kiinnostaisi niin ei täällä lukisi ja kirjoittelisi kaikenlaista.
        Ei ainakaan vl:n itse.
        Taitaa ulkopuoliset kirjoitella, koska aika vähän puhuvat uskonnostaan.
        Itsellä asuu naapurissa, iloista porukkaa, uudet autot, heillä on tosi paljon ystäviä, ei koskaan kuule riitelyä, heitä ei tarvi pelätä, aika monet vl:n harrastavat itsepuolustusta eri lajeissa.
        Koskaan eivät puhu uskonnosta tms.
        He nauttivat elämästä koska sen huomaa kun seuraa sivusta.

Niistä ei ole mitään pahaa sanottavaa.

• naapurissa
        joitakin kirjoitti:

kiinnostaa kovasti tutkia vl:n elämää. Jos edes kaikki jutut täällä pitävät edes paikkaansa.
        Jos oikeasti se uskonto ei kiinnostaisi niin ei täällä lukisi ja kirjoittelisi kaikenlaista.
        Ei ainakaan vl:n itse.
        Taitaa ulkopuoliset kirjoitella, koska aika vähän puhuvat uskonnostaan.
        Itsellä asuu naapurissa, iloista porukkaa, uudet autot, heillä on tosi paljon ystäviä, ei koskaan kuule riitelyä, heitä ei tarvi pelätä, aika monet vl:n harrastavat itsepuolustusta eri lajeissa.
        Koskaan eivät puhu uskonnosta tms.
        He nauttivat elämästä koska sen huomaa kun seuraa sivusta.

Niistä ei ole mitään pahaa sanottavaa.

VL perhe.

Niillä on myös iso kaveri porukka varsinkin lapsilla.
        Aina piha täynnä kavereitten autoja,

On mönkijää, kelkkaa jne.

Meillä tosi hyvät välit niiden kanssa. Ollaan käyty niillä kylässä ja ne myös meillä
        Ihan tavallisia ihmisiä.

• exäläinen
        naapurissa kirjoitti:

VL perhe.

Niillä on myös iso kaveri porukka varsinkin lapsilla.
        Aina piha täynnä kavereitten autoja,

On mönkijää, kelkkaa jne.

Meillä tosi hyvät välit niiden kanssa. Ollaan käyty niillä kylässä ja ne myös meillä
        Ihan tavallisia ihmisiä.

Ellet huomannut itse missä kohdin feikkisi paljastui, niin ota ihmeessä selvää.

Jk. Lestaatiot eivät kyläile "epiksien" luona, eikä toisinkaan päin. Välit ovat hyvät vain jos asuu kaukana toisistaan. Valehtelu on yksi osa vl-kulttuuria.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ihana on nähdä edes ohimennen

Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su
      Ikävä
      153
      7820
    2. ymmärrätkö miksi minua sattui?

Vinkki, jätit tekemättä jotain.
      Ikävä
      61
      4380
    3. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      140
      3993
    4. Aamu on aina iltaa viisaampi.

Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene
      Ikävä
      23
      3912
    5. Moi kuumis.

Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.
      Ikävä
      42
      3310
    6. Saattaisimme olla yhdessä

Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla
      Ikävä
      38
      3218
    7. Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt

Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko
      Ikävä
      25
      3205
    8. Miten hyvin tunnet kaivattusi?

Mikä hänessä kiehtoo? Asiallisia vastauksia kiitos. 🙋🏻‍♂️
      Ikävä
      48
      2933
    9. Milloin olisi sinun ja kaivattusi

Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?
      Ikävä
      42
      2731
    10. Oletko joutunut kestämään

Mitä olet eniten joutunut kestämään?
      Ikävä
      49
      2484
    Aihe