Onko kouluissa liian vähän ruokaa, kun
kalapuikkojakin saa ottaa vaan 3 kpl.
Kasvavilla nuorilla on nälkä, jotenka ruokaa
pitäisi olla riittävästi ja monipuolista.
Kalapuikkokiista - liian vähän ruokaa
28
3596
Vastaukset
- Ämiiaa
... kun on liian vähän ruokaa koulussa!
- ----------------
Se on aika paljon, kun oletaan että olet nuori. Itse olen 37v, 168cm, 47kg
- IHMETTÄ???
---------------- kirjoitti:
Se on aika paljon, kun oletaan että olet nuori. Itse olen 37v, 168cm, 47kg
Höpö höpö. Edellinen vastaaja on täysin normaalipainoinen pituuteensa nähden, itse asiassa aivan ihannepainossaan, varaa olisi jopa useampi kilo saada lisääkin. Ei sopivaa painoa määritellä itseensä/muihin vertaamalla, peili ja mittanauha kertovat totuuden parhaiten.
Toivottavasti sinulle ei ole lapsia, melkoisen syömishäiriöinen tulevaisuus heillä, jos 51-kiloinen tyttö on jo liian tukeva.
Ei niitä aivoja ole pelkiksi koristeiksi tarkoitettu, kyllä niitä käyttääkin saa. - Ämiiaa
Tietysti, 12v. ja sillee.
- .------------------------
Ämiiaa kirjoitti:
Kun lapsi jo 12 vuoden iässä painaa 51 kiloa, ja pituus on vain 160cm, on varaa laihtumiseen. Mulla ei ole lapsia, mutta mielestäni suomalaiset ovat liian tukevat, varsinkin nuoret.
4 alas, ja paino on sopiva. Kun olin 12v en painanut yli 35 kiloa, 51kiloa tässä iässä on kamaln paljon.
Mun oma painoindexi on 16. - pikkusen on tantta pihalla...
.------------------------ kirjoitti:
Kun lapsi jo 12 vuoden iässä painaa 51 kiloa, ja pituus on vain 160cm, on varaa laihtumiseen. Mulla ei ole lapsia, mutta mielestäni suomalaiset ovat liian tukevat, varsinkin nuoret.
4 alas, ja paino on sopiva. Kun olin 12v en painanut yli 35 kiloa, 51kiloa tässä iässä on kamaln paljon.
Mun oma painoindexi on 16.No sinä olet kyllä itse alipainoinen, joten sinuun on aika turha verrata.
Ja painon pitäisi olla aikalailla riippuvainen pituudesta. 160/51 mitat omaava on normaalipainon alarajoilla (vaikkakaan bmi:tä ei lapsilla varsinaisesti sovelletakaan, mutta kuitenkin), hyvinkin hoikka tyttö. Ja vielä kasvuiässäkin kaiken lisäksi, eli pituutta hyvin todennäköisesti tulee vielä useampi sentti lisää.
Ja jos mielestäsi 51 kiloa on 12-vuotiaalle paljon, niin mitäs sitten jos joku tuon ikäinen on vaikka 170cm pitkä (jos on aikainen kasvupyrähdys ja geeneissä pituutta), pitäisikö silloinkin painaa alle 50kg vain sen takia, että on noin nuori.
Eihän ylipaino kenellekään ole hyväksi, mutta yhtä pahasta se alipainokin on. Varsinkin kasvuikäiselle on erityisen tärkeää olla normaalipainoinen, jotta hän saisi parhaat mahdolliset edellytykset fyysiseen aikuiseksikasvuun. Ja myös henkiseen, koska aliravittu kroppa ei myöskään pysty aivoille tarjoamaan sen vaatimaa energiamäärää. Ja ei, normaalipainolla ei tarkoiteta tässä alipainoa.
Hei haloo, järki käteen ja miettimään asiaa uudelleen. Ei ihme, että tämä on syömishäiriöisten luvattu maa, jos normaalipainoiset kasvuikäiset pikkutytökin jo haukutaan lihaviksi ja vielä aikuisten toimesta. Se että sinä olit lapsena 35-kiloinen ei tarkoita sitä että kaikkien muidenkin pitäisi olla ja että se on normaalipaino, mihin kaikkien pitäisi tähdätä. - Räntä
IHMETTÄ??? kirjoitti:
Höpö höpö. Edellinen vastaaja on täysin normaalipainoinen pituuteensa nähden, itse asiassa aivan ihannepainossaan, varaa olisi jopa useampi kilo saada lisääkin. Ei sopivaa painoa määritellä itseensä/muihin vertaamalla, peili ja mittanauha kertovat totuuden parhaiten.
Toivottavasti sinulle ei ole lapsia, melkoisen syömishäiriöinen tulevaisuus heillä, jos 51-kiloinen tyttö on jo liian tukeva.
Ei niitä aivoja ole pelkiksi koristeiksi tarkoitettu, kyllä niitä käyttääkin saa.Uskoisin että viestissä tarkoitettiin pituutta. Itsekin olin ennen lukiota reilusti alle 160 senttiä ja oli siellä minua lyhyempiäkin. Ja jos tyttö muuten aikoo lapsia hankkia voisi nostaa painoa muutamalla kilollakin.
- .-----------------------
.------------------------ kirjoitti:
Mun oma painoindexi on 16.Kun lapsi painaa 12 vuoden iässä 51 kiloa, ja pituus 160 cm, ei tarvitse laihduttaa, koska sen ikäisenä vielä kasvaa, eikä 51 kiloa ole YHTÄÄN liikaa. Sinun ei tänne tarvitse tulla esittelemään, kuinka laiha olet, sillä et ole terve. :)
- Fines
.----------------------- kirjoitti:
Kun lapsi painaa 12 vuoden iässä 51 kiloa, ja pituus 160 cm, ei tarvitse laihduttaa, koska sen ikäisenä vielä kasvaa, eikä 51 kiloa ole YHTÄÄN liikaa. Sinun ei tänne tarvitse tulla esittelemään, kuinka laiha olet, sillä et ole terve. :)
160cm/51kg ei ole todellakaan liikaa...
Itse olen 170/65, ja painoindeksi 22.3
Jos painoindeksi on 15-17 on keskivaikea alipaino.
Joten mietin tässä, että laihuudella ei minun silmissä ole painoarvoa. :D
Mutta tässä mennään aiheen ohi, kouluruoka. Sitä on liian vähän sekä liian yksipuolista.Tämäkin riippuu kunnasta ja koulusta. - Nynny=kovis
Ämiiaa kirjoitti:
Meiän koulus saa syödä kalapuikkoi nii paljon kun jaksaa, pitää vaan ottaa keralla kolme kalapuikko, sitten kun on syöny ne saa hakee toiset kolme....ja niin edelleen.
- kalapuikko on nam
"Kirjoituksessa oli kuitenkin joitain virheellisiä tietoja, jotka on syytä oikaista. Lehdessä uutisoitiin, että oppilas olisi ottanut kolmen kalapuikon sijaan neljä kalapuikkoa.
Kyseisenä päivänä ruokalistalla oli rapeat kalapalat, joiden kappalemäärä on rajoitettu kolmeen (150 grammaa). Ohjeellinen annoskoko yleensäkin kalatuotteissa on 150 grammaa/annos."
Eikö se ole sama onko se kalapuikko vain rapea kalapala
lisää tuolta
http://www.perusopetus.fi/?p=1635 - tixistä
On se hienoa, että meillä Suomessa on ilmainen kouluruokailu jota tullaan oikein ihmettelemään ulkomaan kouluviranomaisten toimesta. Saa ottaa kokonaista kolme kalapuikkoa ja olla nälässä loppupäivän.
Kotona syö kevyesti koko kymmenen kappaleen paketin ja jää joskus siitäkin nälkä. Kolme...voi **ttu! Hyvä Vantaa Hyvä! - ihmetyttää!!!!!
Todellakin ihmetyttää, että nykypäivänä kouluruokaa säännöstellään tuolla tavalla. Kasvavat lapset tarvitsevat ravitsevaa ruokaa! Yleensä valitetaan, ettei nuorille ruoka kelpaa!! Nyt on sitten kauheaa, että nälkäinen nuori ottaa YHDEN kalapuikon liikaa?!?! Poliisien kutsuminen paikalle oli jo naurettavaa, niin kuin heillä ei olisi tärkeämpääkin tekemistä. Koulut hankkivat isot määrät ruokaa tukusta halvalla. Ja kouluissa tarjottu ruoka ei ole edes terveellistä, mitä vitamiineja kalapuikoissa on? Ei ole edes kalan terveellistä rasvaa.. Ja tiedän, että esim. päiväkodeissa työntekijät vievät ruokaa kotiinkin... Liekkö tavatonta koulumaailmassakaan. Toinen ongelma on tuo pakkosyöttö, jonka uhriksi jouduin itsekin lapsena. Ruokailun pitäisi olla miellyttävä kokemus koulussakin!
Pitäkää lastenne puolta tällaisissa asioissa. Mitättömiltä tuntuvat asiat, voivat johtaa ongelmiin myöhemmin... Tiedän kokemuksesta (syömishäiriö). - dönk
Sitä se teettää kun säästetään ja säästetään.
Nuorten hyvinvoinnista viis, tungetaan rahat jonnekkin muualle.
Ruuan pitäisi olla monipuolisempaa, kerran koulussani oli samalla viikolla hernekeittoa ja herneSOSEkeittoa.
Koulussani monet ottavat ruokaa reilusti yli sallitun määrän, ja olen monesti jäänyt itse ilman ruokaa.
Mikseivät koulut voisi hankkia ruokaa tarpeeksi,
että nuoret jaksaisivat koko pitkän koulupäivän?
Ei ole ihme, että nuoret mässyttävät karkkia kun ruokaa ei saa tarpeeksi ja jää nälkä. - Keittiötyöntekijä...
Jos puhutaan kalapuikoista, se on eri asia kuin ne kalaleikkeet.
Leikket on isompia, ja yhteen leikkeeseen mahtuu useampi kalapuikko.
Kappaletavarat on aina kalliimpia kuin keitto, kastike jne..
Muistakaa, siihen ruoka annokseen koulussa kuuluu myös, perunat tai sose, maito, salaatti, leipä, niitä ei ole rajoitettu.
Monikaan ei syö salaattia tai leipää, kalapuikot kyllä pelkästään menee hyvin.
Koulun jälkeen myös kotona pitäisi syödä, kouluruoan tarkoitus ei ole pitää kylläisenä koko vuorokautta.
Useammat koululaiset eivät tiedä/halua ymmärtää/ halua noudattaa sääntöjä, jos on 3 kpl jotain, niin jokaisen ottaessa 1-3 ylimääräistä viimeiset ruokailijat jäävät ilman.- köyhää on
-> kuuluu myös, perunat tai sose, maito, salaatti, leipä niitä ei ole rajoitettu.
Jep, nyt se tuli jo ammattilaisenkin suusta se, mitä tämä kaikille ilmainen kouluruoka pohjimmiltaan on, vatsan täydeltä perunaa!
-> jos on 3 kpl jotain, niin jokaisen ottaessa 1-3 ylimääräistä viimeiset ruokailijat jäävät ilman.
Aika köyhää jos logistinen järjestelmä kaatuu yhteen kalapuikkoon. Onko otettu huomioon etteivät kaikki välttämättä edes ole kiinnostuneita niitä kuppaisista kalapuikoista. Itse annan kersalle rahaa, että voi käydä hampparilla tai kebabilla. - sivusta seurannut
köyhää on kirjoitti:
-> kuuluu myös, perunat tai sose, maito, salaatti, leipä niitä ei ole rajoitettu.
Jep, nyt se tuli jo ammattilaisenkin suusta se, mitä tämä kaikille ilmainen kouluruoka pohjimmiltaan on, vatsan täydeltä perunaa!
-> jos on 3 kpl jotain, niin jokaisen ottaessa 1-3 ylimääräistä viimeiset ruokailijat jäävät ilman.
Aika köyhää jos logistinen järjestelmä kaatuu yhteen kalapuikkoon. Onko otettu huomioon etteivät kaikki välttämättä edes ole kiinnostuneita niitä kuppaisista kalapuikoista. Itse annan kersalle rahaa, että voi käydä hampparilla tai kebabilla.Ensinnäkin turhaan sinä syyllistät keittiöhenkilökuntaa, eivät he laadi ruokalistoja, eivätkä anna määrärahaa kouluruokaan, eivätkä käske syömään pelkkää perunaa.
He ovat työssä siellä keittiössä, kuten sinä ja minäkin jonkun palveluksessa.
Olen joutunut työssäni paljonkin liikkuman kouluissa, tai niiden keittiöissä, ruokaloissa työni vuoksi joka ei kuulut keittiötyöhön vaan korjaukseen.
Usein olen sattunut juuri ruokailun aikaan ja huomannut kuinka siellä "teidän" kullanmurunne käyttäytyvät.
Kun ovesta astutaan ruokasaliin kuuluu monasti jonkun suusta mitähän paskaa tänään syödään !
Olen käynyt töissä sellaisilla kouluilla joissa on kolmena tai kahtena päivänä viikossa kaksi eri ruokavaihtoehtoa, minusta se on tosi hienoa että lapset saa valita mitä syövät.
Kouluruoka on kunnon perusruokaa, joita monetkaan lapset (ikävä kyllä) eivät saa kotonaan, lapset viedään kebabille, pizzalle, tai hampurilaisille tai joku valmisruoka on jääkaapissa josta lapsi sen itse lämmittää.
Minun mielipiteeni on ettei niillä kalapuikoilla (joita sinä mainostat) ole tarkoitus mahaansa täyttää, vaan siihen kuuluu myös oikean ravinto-opin mukaan myös perunaa ja salaattia, leipää, ja juomaa.
Muistuttaisin vielä ettei kouluruoka jutussa ollut kyse kalapuikoista vaan leikkeistä, ne ovat isompia ja kalliimpia.
Minä suosittelisinkin että kouluruoka laitettaisiin maksulliseksi,sittenhän loppus narina, saisi vanhemmat maksaa mitä lapset haluaa syödä.
Terveisin kolmen pojan isä.... - veronmaksaja-faija
sivusta seurannut kirjoitti:
Ensinnäkin turhaan sinä syyllistät keittiöhenkilökuntaa, eivät he laadi ruokalistoja, eivätkä anna määrärahaa kouluruokaan, eivätkä käske syömään pelkkää perunaa.
He ovat työssä siellä keittiössä, kuten sinä ja minäkin jonkun palveluksessa.
Olen joutunut työssäni paljonkin liikkuman kouluissa, tai niiden keittiöissä, ruokaloissa työni vuoksi joka ei kuulut keittiötyöhön vaan korjaukseen.
Usein olen sattunut juuri ruokailun aikaan ja huomannut kuinka siellä "teidän" kullanmurunne käyttäytyvät.
Kun ovesta astutaan ruokasaliin kuuluu monasti jonkun suusta mitähän paskaa tänään syödään !
Olen käynyt töissä sellaisilla kouluilla joissa on kolmena tai kahtena päivänä viikossa kaksi eri ruokavaihtoehtoa, minusta se on tosi hienoa että lapset saa valita mitä syövät.
Kouluruoka on kunnon perusruokaa, joita monetkaan lapset (ikävä kyllä) eivät saa kotonaan, lapset viedään kebabille, pizzalle, tai hampurilaisille tai joku valmisruoka on jääkaapissa josta lapsi sen itse lämmittää.
Minun mielipiteeni on ettei niillä kalapuikoilla (joita sinä mainostat) ole tarkoitus mahaansa täyttää, vaan siihen kuuluu myös oikean ravinto-opin mukaan myös perunaa ja salaattia, leipää, ja juomaa.
Muistuttaisin vielä ettei kouluruoka jutussa ollut kyse kalapuikoista vaan leikkeistä, ne ovat isompia ja kalliimpia.
Minä suosittelisinkin että kouluruoka laitettaisiin maksulliseksi,sittenhän loppus narina, saisi vanhemmat maksaa mitä lapset haluaa syödä.
Terveisin kolmen pojan isä....-> Minä suosittelisinkin että kouluruoka laitettaisiin maksulliseksi,sittenhän loppus narina, saisi vanhemmat maksaa mitä lapset haluaa syödä.
Kannatetaan lämpimästi! Maksullisuus ei myöskään ole pois ns. varattomilta, jotka voivat kätevästi fattakäynnin yhteydessä laittaa laskun yhteiskunnan maksettavaksi. Maksullisuus on omiaan parantamaan keittäjien palveluasennetta, joka kuulemani mukaan on pahasti asennevammaista. Tämäkin jupakka todennäköisin syin on lähtenyt siitä, että jonkun pullukan on pitänyt päästä pätemään edes kerran elämässään ja sitten on mopo keulinut. - kulkee pulkalla lujempaa
köyhää on kirjoitti:
Aika köyhää jos logistinen järjestelmä kaatuu yhteen kalapuikkoon. Onko otettu huomioon etteivät kaikki välttämättä edes ole kiinnostuneita niitä kuppaisista kalapuikoista. Itse annan kersalle rahaa, että voi käydä hampparilla tai kebabilla."Itse annan kersalle rahaa, että voi käydä hampparilla tai kebabilla."
Tällä metodilla saat kersastasi sellaisen kätevän kieriteltävän palleron. Sehän se vasta ihanaa onkin. - niinpä...
kulkee pulkalla lujempaa kirjoitti:
"Itse annan kersalle rahaa, että voi käydä hampparilla tai kebabilla."
Tällä metodilla saat kersastasi sellaisen kätevän kieriteltävän palleron. Sehän se vasta ihanaa onkin.Se, että voi lapioida napaan perunaa (tärkkelys) mielinmäärin ei ole oikeaa ruokaa. Myöskään kalapuikot eivät ole oikeaa ruokaa sillä valmisteen kokonaispainosta on kalaa (proteiinia) vain hiukan yli puolet lopun ollessa leivityksen tekoon käytettyä rasvaa ja jauhoa (siis hiukan vajaa puolet!).
Kasvuiässä oleva, lätkää pelaava miehen alku tarvitsee runsaasti energiaa ja etenkin proteiinia sillä muuten ei jaksa treenata. Kouluruokailu on energian tarpeesen nähden lähinnä vitsi.
-> kuolisivat sydän- ja verisuonisairauksiin viisikymppisinä.
No, mistäpä tiedät etteivät käy kessulla nurkan takana ja mikä takaa etteivät he tutustu heroiiniin, jonka käyttäjät eivät elä edes 30-kymppisiksi. Niin vähän me voidaan kersojen elämää ennustaa tulevan 40-80 vuoden ajalta. - .....................
niinpä... kirjoitti:
Se, että voi lapioida napaan perunaa (tärkkelys) mielinmäärin ei ole oikeaa ruokaa. Myöskään kalapuikot eivät ole oikeaa ruokaa sillä valmisteen kokonaispainosta on kalaa (proteiinia) vain hiukan yli puolet lopun ollessa leivityksen tekoon käytettyä rasvaa ja jauhoa (siis hiukan vajaa puolet!).
Kasvuiässä oleva, lätkää pelaava miehen alku tarvitsee runsaasti energiaa ja etenkin proteiinia sillä muuten ei jaksa treenata. Kouluruokailu on energian tarpeesen nähden lähinnä vitsi.
-> kuolisivat sydän- ja verisuonisairauksiin viisikymppisinä.
No, mistäpä tiedät etteivät käy kessulla nurkan takana ja mikä takaa etteivät he tutustu heroiiniin, jonka käyttäjät eivät elä edes 30-kymppisiksi. Niin vähän me voidaan kersojen elämää ennustaa tulevan 40-80 vuoden ajalta.No ei ehkä kouluruokakaan aina ole ideaalinen tavintosisältönsä suhteen. Mutta veikkaanpa kuitenkin, että joka tapauksessa annos Perunaa, lisuketta (vaikka sitten sitä kalapuikkoa tai jotain muuta), salaattia, leipä ja maitolasi on aina parempi vaihtoehto kuin kebab tai pizza jokapäiväisenä ravintona.
No eihän sitä tiedäkään, jotkut ajatuvat huonoille teille vaikka tekisi mitä. Mutta ruokailu nyt on sellainen perusasia, että kyllä vanhemmilla pitäisi sen verran järkeä olla, että se opetetaan pienestä pitäen kuntoon. Se nimittäin on sellainen asia, joka myöhemmällä iällä saattaa tuoda mukanaan harmia.
Tarvitsee lapsi toki energiaa, mutta sitä voi tankata paremmassakin muodossa kuin roskaruoka. Eihän kouluruoka päivän pääruoka olekaan, vaan kotona syöty päivällinen. Ellette sitten ole niitä perheitä, joissa sitä ei edes syödä.
Mutta edelleen, omathan ovat tulevat läskipallerosi. - ateria
..................... kirjoitti:
No ei ehkä kouluruokakaan aina ole ideaalinen tavintosisältönsä suhteen. Mutta veikkaanpa kuitenkin, että joka tapauksessa annos Perunaa, lisuketta (vaikka sitten sitä kalapuikkoa tai jotain muuta), salaattia, leipä ja maitolasi on aina parempi vaihtoehto kuin kebab tai pizza jokapäiväisenä ravintona.
No eihän sitä tiedäkään, jotkut ajatuvat huonoille teille vaikka tekisi mitä. Mutta ruokailu nyt on sellainen perusasia, että kyllä vanhemmilla pitäisi sen verran järkeä olla, että se opetetaan pienestä pitäen kuntoon. Se nimittäin on sellainen asia, joka myöhemmällä iällä saattaa tuoda mukanaan harmia.
Tarvitsee lapsi toki energiaa, mutta sitä voi tankata paremmassakin muodossa kuin roskaruoka. Eihän kouluruoka päivän pääruoka olekaan, vaan kotona syöty päivällinen. Ellette sitten ole niitä perheitä, joissa sitä ei edes syödä.
Mutta edelleen, omathan ovat tulevat läskipallerosi.Miksi juuri päivällisen pitäisi olla se yksi ja ainoa ehdoton pääruoka? Kaikkien virallisten suositusten mukaan kouluruuan tulisi kattaa kolmannes koululaisten päivittäisestä energiantarpeesta, joten sen olisi syytä olla täysipainoinen ateria siinä missä päivällisenkin. Metsään siis mennään, jos lapsille syötetään pelkkiä vähäpätöisiä välipaloja siihen asti kun vanhemmat tulee töistä kotiin ja laittaa (toivottavasti kunnollista) ruokaa.
Lapsille on kyllä senkin takia vaikea opettaa millainen ruoka on terveellistä ja kuinka tärkeää sellaisen syöminen on, että kouluruoka on mitä on ja opettajat ja muu yhteiskunta kehtaa vielä väittää sitä laadultaan erinomaiseksi. Tietysti vanhemmilla on usein syytä katsoa myös ja ennen kaikkea peiliin, mutta voisiko lasten silti olla helpompi omaksua aidosti terveelliset ruokailutottumukset, jos heille ei jatkuvasti valehdeltaisi kouluruuan olevan kaikkien suositusten mukaista ja muutenkin ihanteellista ravintoa? Teot painaa tunnetusti enemmän kuin sanat, joten puheet ruokaympyröistä ja vastaavista unohtuu aika äkkiä, kun kouluruokailun karu todellisuus tulee joka päivä vastaan omalla lautasella. - standardointikomitea nro 112
ateria kirjoitti:
Miksi juuri päivällisen pitäisi olla se yksi ja ainoa ehdoton pääruoka? Kaikkien virallisten suositusten mukaan kouluruuan tulisi kattaa kolmannes koululaisten päivittäisestä energiantarpeesta, joten sen olisi syytä olla täysipainoinen ateria siinä missä päivällisenkin. Metsään siis mennään, jos lapsille syötetään pelkkiä vähäpätöisiä välipaloja siihen asti kun vanhemmat tulee töistä kotiin ja laittaa (toivottavasti kunnollista) ruokaa.
Lapsille on kyllä senkin takia vaikea opettaa millainen ruoka on terveellistä ja kuinka tärkeää sellaisen syöminen on, että kouluruoka on mitä on ja opettajat ja muu yhteiskunta kehtaa vielä väittää sitä laadultaan erinomaiseksi. Tietysti vanhemmilla on usein syytä katsoa myös ja ennen kaikkea peiliin, mutta voisiko lasten silti olla helpompi omaksua aidosti terveelliset ruokailutottumukset, jos heille ei jatkuvasti valehdeltaisi kouluruuan olevan kaikkien suositusten mukaista ja muutenkin ihanteellista ravintoa? Teot painaa tunnetusti enemmän kuin sanat, joten puheet ruokaympyröistä ja vastaavista unohtuu aika äkkiä, kun kouluruokailun karu todellisuus tulee joka päivä vastaan omalla lautasella."valehdeltaisi kouluruuan olevan kaikkien suositusten mukaista ja muutenkin ihanteellista ravintoa?"
Kouluruoka varmasti ainakin pyritään tekemään suositusten mukaiseksi, toinen asia onkin se, onko poliittisten kompromissien ja kiivaan lobbauksen tuloksena syntyneet ravintosuositukset lähelläkään sitä, mitä voidaan kutsua ihanteelliseksi ravinnoksi. - todellisuus:
standardointikomitea nro 112 kirjoitti:
"valehdeltaisi kouluruuan olevan kaikkien suositusten mukaista ja muutenkin ihanteellista ravintoa?"
Kouluruoka varmasti ainakin pyritään tekemään suositusten mukaiseksi, toinen asia onkin se, onko poliittisten kompromissien ja kiivaan lobbauksen tuloksena syntyneet ravintosuositukset lähelläkään sitä, mitä voidaan kutsua ihanteelliseksi ravinnoksi.Vaikka kouluruoka pyritäänkin tekemään suositusten mukaiseksi, rahan puute estää tavoitetta toteutumasta. Otan nyt vain yhden esimerkin: kasvikset. Onko yhdessäkään Suomen koulussa tarjolla monipuolisesti ja vaihtelevasti tuoreita kasviksia? Sen tyyppinen meininki on aivan liian yleistä, että arkisin tarjolla on aina pelkkää porkkanaraastetta, luokkaretkillä ja juhlapäivinä saadaan vuodesta toiseen joko omena tai appelsiini, ja muuta vaihtelua ei käytännössä ole. Taitaa olla aika kaukana suosituksista sellainen...
- laivanvarustajat ry
todellisuus: kirjoitti:
Vaikka kouluruoka pyritäänkin tekemään suositusten mukaiseksi, rahan puute estää tavoitetta toteutumasta. Otan nyt vain yhden esimerkin: kasvikset. Onko yhdessäkään Suomen koulussa tarjolla monipuolisesti ja vaihtelevasti tuoreita kasviksia? Sen tyyppinen meininki on aivan liian yleistä, että arkisin tarjolla on aina pelkkää porkkanaraastetta, luokkaretkillä ja juhlapäivinä saadaan vuodesta toiseen joko omena tai appelsiini, ja muuta vaihtelua ei käytännössä ole. Taitaa olla aika kaukana suosituksista sellainen...
"...juhlapäivinä saadaan vuodesta toiseen joko omena tai appelsiini"
Jep, budjetin vartijat eivät ole huomanneet että sotien jälkeinen pula-aika on jo vuosikymmeniä sitten päättynyt - todellista juhlaruokaa tuo appelsiini. Tai taitavat elää vielä sitä vaihetta kun kerran vuodessa maahan saatiin laivalastillinen appelsiinejä ja rusinoita - ja aikuisille kahvia. - 2141
laivanvarustajat ry kirjoitti:
"...juhlapäivinä saadaan vuodesta toiseen joko omena tai appelsiini"
Jep, budjetin vartijat eivät ole huomanneet että sotien jälkeinen pula-aika on jo vuosikymmeniä sitten päättynyt - todellista juhlaruokaa tuo appelsiini. Tai taitavat elää vielä sitä vaihetta kun kerran vuodessa maahan saatiin laivalastillinen appelsiinejä ja rusinoita - ja aikuisille kahvia.Viime laskiaisena kouluni laskiaispulla oli tavallinen, kuiva ja kova pulla. Ei edes sokeria päällä kermasta tai hillosta puhumattakaan. On se todellakin kovaa säästöä, ei kai pari sokerimurusta maailmoja ja budjetteja kaada? Tai sitten kaataa... Kun ei nykyisin ole edes kunnollisiin perunoihin varaa. On se kivaa kun joutuu joka perunasta ronkkimaan veitsellä mustia paakkuja. Onneksi nyt kesälomalla saa kunnollista kotiruokaa ja silliä uusien perunoiden, kun omat perunat eivät vielä ole maassa ehtineet itää.
- 22v
Sain vielä lukiossa 3kalapuikkoa (jotka olivat vielä puolittain jäässä) ja pussiperunamuusia, tällä olisi pitänyt jaksaa koko päivä 8-16, että silleen. Niille jotka ovat jo tai menossa yläasteelle, ottakaa ihmeessä valinnaista kotitaloutta, opitte laittamaan ruokaa, ja saatte vatsanne täyteen varmemmin kuin koulun ruokalassa (ja useimmiten jotain maistuvaa!). Tämä koskee etenkin lihapulla ja muita päiviä jolloin lähes kaikki oppilaat ottavat enemmän kuin suositusannos ja viimeisen ruokailun jonon viimeiset oppilaat jäävät lähes poikkeuksetta perunoiden, salaatin ja leivän varaan.
- sai
vielä viimevuonna 7 kalapuikkoa,mutta nyt 4
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi1132943Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap302405Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen232369Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631082006- 1141650
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1711368Aatteleppa ite!
Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.2881198Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi2511057- 711044
- 801044