Thai-ravintoloiden kasvislisuke

mmm

Thai-ravintoloissa on riisin ja pääruuan lisäksi usein kasvislisuke, kaalia, kukkakaalia, porkkanaa jne. Tietääkö joku mitä maustekastiketta tms. siihen lisätään ja miten valmistetaan, kun se on niin TOSI hyvää? Kotona kun yrittää samoista aineksista niin maku ei ole sitten sinnepäinkään...

4

996

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • juntti

      Mahdotonta päätellä yleisellä tasolla millaisissa litkuissa rehuja on uitettu suosimissasi paikoissa, mutta melkoisella varmuudella arominvahventeilla on osuutensa. Natriumglutamaattia lisäillään surutta Thai-keittiössä, "korostamaan" ruuan makua. Myös kalakastiketta (nam pla) suositaan sekä tietysti soijakastikkeita. Paahdetun seesamiöljyn lisääminen paistettuihin kasviksiin luo tunnistettavan pähkinämäisen aromin lopputulokseen. Yleisesti Thaimaassa suositaan myös kookosmaitoa, korianteria, sitruunaruohoa, thai-basilikaa, chiliä, valkosipulia, kaffir-limen lehtiä ja galangalia.

      Kokeilemalla ennakkoluulottomasti edellä mainittuja eri makuyhdistelmiä saatat piankin päästä jyvälle mistä aineksista ravintoloissa kokemasi makusinfoniat syntyvät.

      • tuossa

        MSG-paranoiassasi.


      • juntti
        tuossa kirjoitti:

        MSG-paranoiassasi.

        Mihin mahdoit viitata tuolla MSG-paranoialla. Suhtautumiseni kyseiseen arominvahventeeseen on täysin neutraali vaikka en sitä itse juuri käytäkään. Kiistaton tosiasia on, että sitä käytetään niin kiinalaisissa- kuin thai-keittiössäkin runsaasti, siksi otin asian esille. Taidat itse olla allerginen
        faktoille.


    • ......

      Yleensä tulee vain kookosmaitoa ja paikallista curritahnaa sekä currijauhetta, ja vihannekset paistetaan tällaisessa nopeassa kastikkeessa.
      Ei kuitenkaan mitään meira/santa maria curreja.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2783
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2360
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2140
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      16
      1924
    5. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      42
      1776
    6. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1757
    7. 132
      1744
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1716
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      130
      1491
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1304
    Aihe