Natriumin korjaus

sh.

Pitää oikein hakea apua lääketiede palstalta ;-)

Millainen näkemys teillä on natriumin korjauksesta?
Olen törmännyt niin erilaisiin näkemyksiin, että haluaisin kysyä perusteluita tälle aiheelle, kun en suoraankaan kehtaa kysyä.

Jotkut sanovat, ettei matalaa natriumia edes tarvitse korjata, vaan enemminkin etsiä syy hyponatremiaan (jotkin epilepsia / masennuslääkkeet ovat kuulemma usein natrium syöppöjä) ja eliminoida se, niin natrium korjaantuu. Toiset sanovat vain, että tiputellaan "pussi nakkelia ja katotaan" ja ääripää haluaa natriumin korjauksen tipanlaskijan kautta äärimmäisen hitaasti eli tyyliin 1000ml nacl 24 tunnin aikana, kunnes korjaantuu eli monta päivääkin.

Miten siis on, mihin ohjeet perustuvat?

6

6321

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rev.McMoon

arvosta 131 muutamalla merisuolakiteellä ihan perstuntumalta. Elimistö korjaa tason itse kun häiritsevä tekijä poistuu. Minulla häiritsevä tekijä oli kehoon varastoitunut kofeiinin aineenvaihduntatuote, todennäköisimmin paraksantiini, joka kiihdyttää luustolihasten natriumpumppujen toimintaa siirtäen natriumia verestä luustolihaksiin.

• Apua Googlella

Hakusanat "hyponatremia" tai "hyponatremian hoito". Voit niistä arvioida vastausten luotettavuuden paremmin kuin tältä palstalta.

• mielipiteitä?

Njoo. Mielipide on sekin mielipide;-)

Sitähän googlella löytyy. Ei tietoa, ei faktaa (googleta vaikka)

• Vaan luotettavuudesta
        mielipiteitä? kirjoitti:

Njoo. Mielipide on sekin mielipide;-)

Sitähän googlella löytyy. Ei tietoa, ei faktaa (googleta vaikka)

Nettisivustosta on helpompi arvioida minkälainen taho sivustoja ylläpitää ja millä intresseillä (uskomushoitomarkkinoija - sairaalan/yliopiston/lääketieteellisen erikoisalayhdistyksen sivusto). Täällä mielipide on vain yksittäisen nimimerkin yksi väite. Niin kuin tämäkin.

• minäpä

Lievä hyponatremia korjaantuu kun poistetaan syy. Vakava tai neurologisia oireita aiheuttava hyponatremia pitää korjata iv-nesteillä, kuitenkin hitaasti ja varovasti, maksimikorjausnopeus lasketaan kaavalla, joka ottaa huomioon erinäisiä asioita potilaasta. Liian nopea korjaaminen aiheuttaa ponssin demyelinisaation ja siten vaikeita ja pysyviä neurologisia oireita. Eli hyponatremian korjaaminen tyylillä laitetaan nakkelia ja katotaan, on hoitovirhe.

• erikoislääkäri

Erilaiset ohjeet liittyvät siihen, että myös tapaukset ovat erilaisia. Mikä on potilaan ikä, tiedossa olevat sairaudet, lääkkeet, kuinka matala natrium on (tilanne on kiireellinen jos na on esim 115 ja oireita siitä, mutta esim vanhuspotilailla varmaaan yli40%:lla na on alentunut 130 pintaan)
      Tarvittavaan hoitoon ja kiireellisyyteen vaikuttaa myös se, miten nopeasti potilaan na on laskenut Jos mennään korjaamaan na normaalialueelle nopeasti on vaarana aivovamma nesteen ja paineen noustessa aivoissa.Useimmiten potilaalle tulee oireita matalasta natriumista vasta kun na laskee alle 120 tason.Usein

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      97
      1968
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      88
      1380
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1153
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1047
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      121
      1042
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      893
    7. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      811
    8. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      802
    9. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      48
      761
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      713
    Aihe