Natriumin korjaus

sh.

Pitää oikein hakea apua lääketiede palstalta ;-)

Millainen näkemys teillä on natriumin korjauksesta?
Olen törmännyt niin erilaisiin näkemyksiin, että haluaisin kysyä perusteluita tälle aiheelle, kun en suoraankaan kehtaa kysyä.

Jotkut sanovat, ettei matalaa natriumia edes tarvitse korjata, vaan enemminkin etsiä syy hyponatremiaan (jotkin epilepsia / masennuslääkkeet ovat kuulemma usein natrium syöppöjä) ja eliminoida se, niin natrium korjaantuu. Toiset sanovat vain, että tiputellaan "pussi nakkelia ja katotaan" ja ääripää haluaa natriumin korjauksen tipanlaskijan kautta äärimmäisen hitaasti eli tyyliin 1000ml nacl 24 tunnin aikana, kunnes korjaantuu eli monta päivääkin.

Miten siis on, mihin ohjeet perustuvat?

6

6240

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rev.McMoon

arvosta 131 muutamalla merisuolakiteellä ihan perstuntumalta. Elimistö korjaa tason itse kun häiritsevä tekijä poistuu. Minulla häiritsevä tekijä oli kehoon varastoitunut kofeiinin aineenvaihduntatuote, todennäköisimmin paraksantiini, joka kiihdyttää luustolihasten natriumpumppujen toimintaa siirtäen natriumia verestä luustolihaksiin.

• Apua Googlella

Hakusanat "hyponatremia" tai "hyponatremian hoito". Voit niistä arvioida vastausten luotettavuuden paremmin kuin tältä palstalta.

• mielipiteitä?

Njoo. Mielipide on sekin mielipide;-)

Sitähän googlella löytyy. Ei tietoa, ei faktaa (googleta vaikka)

• Vaan luotettavuudesta
        mielipiteitä? kirjoitti:

Njoo. Mielipide on sekin mielipide;-)

Sitähän googlella löytyy. Ei tietoa, ei faktaa (googleta vaikka)

Nettisivustosta on helpompi arvioida minkälainen taho sivustoja ylläpitää ja millä intresseillä (uskomushoitomarkkinoija - sairaalan/yliopiston/lääketieteellisen erikoisalayhdistyksen sivusto). Täällä mielipide on vain yksittäisen nimimerkin yksi väite. Niin kuin tämäkin.

• minäpä

Lievä hyponatremia korjaantuu kun poistetaan syy. Vakava tai neurologisia oireita aiheuttava hyponatremia pitää korjata iv-nesteillä, kuitenkin hitaasti ja varovasti, maksimikorjausnopeus lasketaan kaavalla, joka ottaa huomioon erinäisiä asioita potilaasta. Liian nopea korjaaminen aiheuttaa ponssin demyelinisaation ja siten vaikeita ja pysyviä neurologisia oireita. Eli hyponatremian korjaaminen tyylillä laitetaan nakkelia ja katotaan, on hoitovirhe.

• erikoislääkäri

Erilaiset ohjeet liittyvät siihen, että myös tapaukset ovat erilaisia. Mikä on potilaan ikä, tiedossa olevat sairaudet, lääkkeet, kuinka matala natrium on (tilanne on kiireellinen jos na on esim 115 ja oireita siitä, mutta esim vanhuspotilailla varmaaan yli40%:lla na on alentunut 130 pintaan)
      Tarvittavaan hoitoon ja kiireellisyyteen vaikuttaa myös se, miten nopeasti potilaan na on laskenut Jos mennään korjaamaan na normaalialueelle nopeasti on vaarana aivovamma nesteen ja paineen noustessa aivoissa.Useimmiten potilaalle tulee oireita matalasta natriumista vasta kun na laskee alle 120 tason.Usein

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Immu otti pataan

Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      2480
    2. Näetkö feminismin uhkana

Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?
      Ikävä
      197
      1173
    3. Tykkäätkö halaamisesta?

Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo
      Maailman menoa
      113
      1081
    4. Hinduilu on suurta eksytystä

tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa
      Hindulaisuus
      389
      940
    5. Malmin tapaus on järkyttävä

Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      298
      901
    6. Mitkä asiat teidän elämässänne on

Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      66
      868
    7. Kyllä me vaan

Tykätään toisistamme ❤️ siinä ei ole mitään väärää kenellekään
      Ikävä
      53