viimeinen käyttöpäivämäärä

Nimetön

Suomalaisista enemmistö eli 64 prosenttia uskoo, että elintarviketta voi syödä "viimeinen käyttöpäivä" -päiväyksen jälkeen. Tämä on elintarviturvallisuusvirasto Eviran mukaan väärin.

Herkästi pilaantuvan elintarvikkeen pakkauksessa on ilmoitettava vähimmäissäilyvyysajan sijasta viimeinen käyttöpäivä. Se on ajankohta, johon asti elintarvike on säilytysohjetta noudattamalla käytettävissä. Tämän päivämäärän jälkeen tuotetta ei saa myydä eikä sitä pidä myöskään käyttää sellaisenaan tai toisten tuotteiden valmistamiseen.

http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/47699-syotko-tuotteita-”viimeinen-kayttopaiva”-merkinnan-jalkeen-ala

meillä syödään kyllä. mikä ei kävele vielä ihan omin jaloin vastaan, niin ääntä kohti vaan.

264

58483

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • namnamnambl

      ne maistuu niin erilaiselta

      • pelleilijä:)

        Onko ruoassa ajastin, että se menee heti vanhaksi kun päivä koittaa?


      • ...muuta mahista,
        pelleilijä:) kirjoitti:

        Onko ruoassa ajastin, että se menee heti vanhaksi kun päivä koittaa?

        kuin puputtaa vanhaa ja tarvittaessa homeista. Itse tosin syön vain tuoretuotteita ja korkeentaan samana päivänä leivottuja leipiä. Huomenna ne ovat vanhoja. Maidotkin kaadan iltaisin lavuaariin ja ostan seuraavana päivänä tuoreempaa.


      • Nimetön
        ...muuta mahista, kirjoitti:

        kuin puputtaa vanhaa ja tarvittaessa homeista. Itse tosin syön vain tuoretuotteita ja korkeentaan samana päivänä leivottuja leipiä. Huomenna ne ovat vanhoja. Maidotkin kaadan iltaisin lavuaariin ja ostan seuraavana päivänä tuoreempaa.

        sä mitään tuoretta vedä, muiden jätteitä roskiksista..


      • vanhempaakin
        ...muuta mahista, kirjoitti:

        kuin puputtaa vanhaa ja tarvittaessa homeista. Itse tosin syön vain tuoretuotteita ja korkeentaan samana päivänä leivottuja leipiä. Huomenna ne ovat vanhoja. Maidotkin kaadan iltaisin lavuaariin ja ostan seuraavana päivänä tuoreempaa.

        maito säilyy jopa viikon, parastaennen päivämäärän jälkeen, piimä ja viilit vielä pidempään jukurtista en tiedä kun en käytä. Maidon pilaantumisen huomaa vaikka ei vielä näyttäisi ja maistuisi, kun kaataa kuumaan kahviit tai veteen, pilaantunut maito sakkaroituu.

        Ruisleipä ei ole ihan tuorreena hyvää, se on sellaista klähnäistä, kinteytyy parhaimmilleen kahdessa - kolmesa päivässä

        Vihkisormuksessakin on päivämäärä, tarkoittaako tuo parastaennen, vai mitä.


      • plää
        vanhempaakin kirjoitti:

        maito säilyy jopa viikon, parastaennen päivämäärän jälkeen, piimä ja viilit vielä pidempään jukurtista en tiedä kun en käytä. Maidon pilaantumisen huomaa vaikka ei vielä näyttäisi ja maistuisi, kun kaataa kuumaan kahviit tai veteen, pilaantunut maito sakkaroituu.

        Ruisleipä ei ole ihan tuorreena hyvää, se on sellaista klähnäistä, kinteytyy parhaimmilleen kahdessa - kolmesa päivässä

        Vihkisormuksessakin on päivämäärä, tarkoittaako tuo parastaennen, vai mitä.

        kyse oli viimeisestä käyttöpäivästä, eikä parasta ennen päiväyksestä...aaarghh!!vitun dor*A


      • Anonyymi
        ...muuta mahista, kirjoitti:

        kuin puputtaa vanhaa ja tarvittaessa homeista. Itse tosin syön vain tuoretuotteita ja korkeentaan samana päivänä leivottuja leipiä. Huomenna ne ovat vanhoja. Maidotkin kaadan iltaisin lavuaariin ja ostan seuraavana päivänä tuoreempaa.

        hieman tuhlausta tuo maidon kaataminen kyllä, ja en tiedä mikä tossa on mut mulla on esim nyt 17.6 punainen-maito avaamaton, nyt avasin sen ja tämä tuoksuu täysin maidolle eli hyvin pieni tuoksu ja todella neutraali maidon koostumus täysin sama


      • Anonyymi
        vanhempaakin kirjoitti:

        maito säilyy jopa viikon, parastaennen päivämäärän jälkeen, piimä ja viilit vielä pidempään jukurtista en tiedä kun en käytä. Maidon pilaantumisen huomaa vaikka ei vielä näyttäisi ja maistuisi, kun kaataa kuumaan kahviit tai veteen, pilaantunut maito sakkaroituu.

        Ruisleipä ei ole ihan tuorreena hyvää, se on sellaista klähnäistä, kinteytyy parhaimmilleen kahdessa - kolmesa päivässä

        Vihkisormuksessakin on päivämäärä, tarkoittaako tuo parastaennen, vai mitä.

        Ruisleipä pitääkin syödä paahdettuna leivänpaahtimella oivariinin keittokinkun ja gouda juuston kanssa, jos 7 on on maximi leivänpaahtimella, niin neloselle, kun laittaa niin ai saatana. en tiedä mikä tossa on mut mulla on esim nyt 17.6 punainen-maito avaamaton, nyt avasin sen ja tämä tuoksuu täysin normaalille, tuoreelle maidolle eli hyvin pieni tuoksu ja todella neutraali haju, sekä maidon koostumus täysin sama.


    • -Akki-

      Ensin haistellaan sitten maistellaan sitten katsotaan päiväystä.. Ai tämä onkin jo vanhaa, mutta kait se vielä menee ja syömään.

      • muualta saisi?

        Kun nykyään kuulemma on kaikki niin puhdastakin että ihmiset saa allergioita kun eivät ole tottuneet paskaan.


    • n24

      vähänkin vanhentunut ruoka ällöttää mua.

    • eläkeläinen 007

      Pakko syödä kaikki mikä ei vastaan kävele.Rahat ei riitä jos alkaa olemaan kovin nirso.
      Jos nyt ihan haisee ja ulkonäkö on huono ,niin en syö,mutta ostan vain sen minkä pystyn nopeasti käyttämään tai sitten pakastan.
      Käytän myös nämä -50% alennetut hyväkseni,nehän on ihan syötäviä vielä ostettaessa.Kun tulot on alle 1000/e kuukaudessa ja vuokra 560/kk ja muut laskut,niin eihän ole muuta vaihtoehtoa,kuin syödä.

      • Tammi2

        Leivät menee hyvinkin vielä viimesen päivänjälkeen.
        Kuten edellinen sanoi järjekäyttö sallittu.


      • elax2009

        kannattaa muuttaa halvempaan asuntoon. aivan törkeä vuokra yksinasuvalle ihmiselle.


      • löppis

        eli sulla on 440e - muut laskut!
        vaikka muut laskut ois 240, niin jäis 200e ruokaan. se on 50e viikossa (ja 6,6e päivässä!!!). jumalauta tuolla rahallahan syö yksi ihminen herroiksi! itse olen opiskelija ja vuokran ja muiden laskujen jälkeen jää kuukaudelle 65e rahaa ruokaan. silti ei tarvitse vanhaa popsia. kovinkaan monipuolisesti ei tule syötyä, mutta eipä ole tarvinnut nälkääkään nähdä. kyllä se niin on että kun on vähän rahaa niin voi ostaa vain sen verran mikä tulee syötyä. 2 kertaa viikossa kun käy kaupassa niin ei mikään edes ehdi vanhaksi mennäkään. rikkaitten ongelma tuo eväiden vanhaksi meneminen.


      • yh-äiti

        Minäkin ostan noita miinus 50% lihoja ja laitan pakastimeen ja käytän sitten kun tarvitsen. Ostan edellisen päivän leipää halvemmalla jne. Ei ole varaa muuhun.


      • assss
        löppis kirjoitti:

        eli sulla on 440e - muut laskut!
        vaikka muut laskut ois 240, niin jäis 200e ruokaan. se on 50e viikossa (ja 6,6e päivässä!!!). jumalauta tuolla rahallahan syö yksi ihminen herroiksi! itse olen opiskelija ja vuokran ja muiden laskujen jälkeen jää kuukaudelle 65e rahaa ruokaan. silti ei tarvitse vanhaa popsia. kovinkaan monipuolisesti ei tule syötyä, mutta eipä ole tarvinnut nälkääkään nähdä. kyllä se niin on että kun on vähän rahaa niin voi ostaa vain sen verran mikä tulee syötyä. 2 kertaa viikossa kun käy kaupassa niin ei mikään edes ehdi vanhaksi mennäkään. rikkaitten ongelma tuo eväiden vanhaksi meneminen.

        ei varmaan tuetussa yliopiston ruokalassa maksa paljoa yli 3 euroa, veikkaisin. Itse en ole käynyt 80-luvun jälkeen syömässä yliopistolla.

        Vieläkö opiskelija-asunnot ovat myös halpoja? Joskus ne olivat niin halpoja, että asumislisä kattoi koko vuokran.

        Toista on tavallisilla ihmisillä, siksi et voi ymmärtää heidän rahojensa riittämättömyyttä.


      • hmmmm
        assss kirjoitti:

        ei varmaan tuetussa yliopiston ruokalassa maksa paljoa yli 3 euroa, veikkaisin. Itse en ole käynyt 80-luvun jälkeen syömässä yliopistolla.

        Vieläkö opiskelija-asunnot ovat myös halpoja? Joskus ne olivat niin halpoja, että asumislisä kattoi koko vuokran.

        Toista on tavallisilla ihmisillä, siksi et voi ymmärtää heidän rahojensa riittämättömyyttä.

        No jos edellisellä kirjoittajalla jäi ruokaan rahaa 65€/kk tekee se noin 2€/päivä, joten eihän se vielä opiskelijalounaaseen riitä. Opiskelijalla asumislisä kattaa enintään 80% vuokrasta oli vuokra kuinka pieni tahansa, itse asiassa jos vuokra ei aivan minimaalisen pieni ole ei asumislisä kata silloin enää noin isoa osaa vuokrasta.


      • löppis
        hmmmm kirjoitti:

        No jos edellisellä kirjoittajalla jäi ruokaan rahaa 65€/kk tekee se noin 2€/päivä, joten eihän se vielä opiskelijalounaaseen riitä. Opiskelijalla asumislisä kattaa enintään 80% vuokrasta oli vuokra kuinka pieni tahansa, itse asiassa jos vuokra ei aivan minimaalisen pieni ole ei asumislisä kata silloin enää noin isoa osaa vuokrasta.

        koulullahan saa tosiaan syödä hintaan 2e. se tulee kyllä hyödynnettyä aina. mutta, kun laskee tuosta 65 eurosta mikä todellakin jää ruokaan 2,1e päivälle (opintotuen asumislisä on todellakin 80%, mutta ei opiskelija-asuntolassakaan ilmaiseksi asu). pitää sitä viikonloppunakin syödä ja jos meinaat että 0,5e:llä syöt 2 päivänä, niin taikuri saat olla. aina voisi ottaa opintolainaa, mutta kun en tahdo velkaantua niin mielummin kituutan ja toimeen tulenkin. sen verran on varaa luksukseen, että nettiä pidän ja tv-luvan maksan (vaikkei mieli tekisikään).


      • Penguin
        löppis kirjoitti:

        koulullahan saa tosiaan syödä hintaan 2e. se tulee kyllä hyödynnettyä aina. mutta, kun laskee tuosta 65 eurosta mikä todellakin jää ruokaan 2,1e päivälle (opintotuen asumislisä on todellakin 80%, mutta ei opiskelija-asuntolassakaan ilmaiseksi asu). pitää sitä viikonloppunakin syödä ja jos meinaat että 0,5e:llä syöt 2 päivänä, niin taikuri saat olla. aina voisi ottaa opintolainaa, mutta kun en tahdo velkaantua niin mielummin kituutan ja toimeen tulenkin. sen verran on varaa luksukseen, että nettiä pidän ja tv-luvan maksan (vaikkei mieli tekisikään).

        Siis asumislisä ei ole nätti 80%. Se on maksimissaan 200€ aika tarkalleen, joten isoin vuokra josta se kattaa 80% on noin 250€.


      • Pentsa

        Itekkin eläkeläinen ja paljon ostanut näitä
        punanen hintalappu sapuskoja.Ostan ainoastaan
        sellasta tavaraa,joka keitetään tai paistetaan.
        Enkä missään nimessä pakasta,siinä prosessissa
        käy vain tuore tavara.Nehän on usein kuukausia
        siellä.Tunnen alan ammattilaisia ja hiukan on
        tullut otettua selvää.Pärjäilkää!!


      • maaryel
        Pentsa kirjoitti:

        Itekkin eläkeläinen ja paljon ostanut näitä
        punanen hintalappu sapuskoja.Ostan ainoastaan
        sellasta tavaraa,joka keitetään tai paistetaan.
        Enkä missään nimessä pakasta,siinä prosessissa
        käy vain tuore tavara.Nehän on usein kuukausia
        siellä.Tunnen alan ammattilaisia ja hiukan on
        tullut otettua selvää.Pärjäilkää!!

        Itse olin töissä isossa marketissa,tarkemmin eineskeittiön puolella.Kyllä me ainakin todella usein pakastimme vaikka mitä ja ne olivat vieläkin vanhentuneempia.
        Jossain ohjelmassahan sanottiin, että Suomessa on niin tiukat säännöt-siksi menee äly paljon roskiin ehtaa ruokaa:(
        Meillä ainakin tosiaan sitten käytettiin niitä monta kk:ttakin pakasteessa olleita tuotteita,jalostettiin eteenpäin(esim.paistettiin,jauhettiin>paistettiin)ja näitä tuotteita sitte myötiin hurjin hinnoin...En itse pitänyt tuosta tavasta, mutta ei tullut varmaan koskaan mitään valituksia asiakkailta...ja itsekin söin niitä, eikä mitään tapahtunut.Okei-varovaisuus kannattaa mutta monesti tuote on viel ainakin 2-3 pv käyttökelpoinen ja turvallinen, ja kertoohan sen jo haju sekä makukin...


      • Mikä ei tapa, se vahvistaa
        Tammi2 kirjoitti:

        Leivät menee hyvinkin vielä viimesen päivänjälkeen.
        Kuten edellinen sanoi järjekäyttö sallittu.

        Ostan minäkin joskus jugurttia ja eineksiä jotka ovat poistotarjouksessa. Lihaa ja kalaa ja maitoa en kyllä osta vanhana. Olen opiskelija ja tiukka budjetti pistää ostamaan kaikenl. syötäväksi kelpaavaa kun saa sopivan edullisesti. Leivänkin voi "tuoreistaa" mikrossa. Ei ole tullut koskaan mitään vatsavaivoja tms. Kyllä aikuisen terveen ihmisen vatsa kestää aika hyvin vanhempaakin ruokaa.


      • eläkeläinen ei ole enää
        hmmmm kirjoitti:

        No jos edellisellä kirjoittajalla jäi ruokaan rahaa 65€/kk tekee se noin 2€/päivä, joten eihän se vielä opiskelijalounaaseen riitä. Opiskelijalla asumislisä kattaa enintään 80% vuokrasta oli vuokra kuinka pieni tahansa, itse asiassa jos vuokra ei aivan minimaalisen pieni ole ei asumislisä kata silloin enää noin isoa osaa vuokrasta.

        Mutta kannattaa unohtaa muutama aika oleellinen asia.
        Opiskelija on yleensä (90%) vielä NUORI ja TERVE ihminen. Opintojen ohessa voi käydä myös töissä.

        Eläkeläinen on jo vanha ja monesti on sairauksia ja lääkekuluja. Pienillä tuloilla on pakko kituuttaa vuosikausia. Opinnot kestää yliopistossakin "vain" sen 5-6vuotta.

        Näin keski-ikäisenä (ja myös yliopistossa opiskelleena) olen paljon huolestuneempi tulevasta eläkkeestä ja sen aikaisesta toimeentulostani.


      • asiaa!
        Mikä ei tapa, se vahvistaa kirjoitti:

        Ostan minäkin joskus jugurttia ja eineksiä jotka ovat poistotarjouksessa. Lihaa ja kalaa ja maitoa en kyllä osta vanhana. Olen opiskelija ja tiukka budjetti pistää ostamaan kaikenl. syötäväksi kelpaavaa kun saa sopivan edullisesti. Leivänkin voi "tuoreistaa" mikrossa. Ei ole tullut koskaan mitään vatsavaivoja tms. Kyllä aikuisen terveen ihmisen vatsa kestää aika hyvin vanhempaakin ruokaa.

        "Lihaa ja kalaa ja maitoa en kyllä osta vanhana"

        Tämä on minustakin hyvä periaate.

        Ruisleipä paranee vanhetessaan (kunnes homehtuu).


    • Ruokaa menee muutenkiin lik...

      Sama linja täälläkin, että ensin haistellaan ja vähän maistellaan ja jos ei nyt ihan älyttömän vanhaa oo päiväyksen mukaan niin syödään.. Riippuu toisaalta myös mistä ruuasta on kyse. Maitotuotteissa oon kyl nirsompi, mut jos on avaamaton purkki maitoa ja menny päivän yli niin kyllä juon ja joskus avatunkin jos ei oo ollu avattuna viikkoa jääkaapissa :D

      Ja vaikka näin teen niin siltikin tuntuu, et heitän liikaa ruokaa hukkaan..ei pitäis ahnehtia kaupassa vaan ostaa vaik kerralla vähemmän jos näkee ettei tuu syötyä..

      Meillä on vaan kaksi suuta syömässä ja välillä menee enemmän ja välillä vähemmän ja on jotenki vaikee löytää se tasapaino sopivan määrän suhteen ettei kerkeis sit aina mennä vanhaksi..

      Surettaa ruuan tuhlaaminen..ku ei se halpaakaan enää oo..

      • mitä vaan

        Kyllä syödään , tietenkin riippuu mistä ruuasta on kysymys .esim Leipä rukiinen ei pilaannu , jos pitää jääkaapissa, tai pakastimessa vanhentuneista maitotuotteista voi tehdä vaikka pannukakun , lettuja ,ja jne ... Ikinä tullut sairaaksi tuollaisesta ruuasta ..ostankin paljon jo alennennettuja tuotteita...ruokaa ei saa haaskata sanoi Isä vainaa , vanhemmat olivat kokeneet nälkää sota aikaan.


      • sannuli
        mitä vaan kirjoitti:

        Kyllä syödään , tietenkin riippuu mistä ruuasta on kysymys .esim Leipä rukiinen ei pilaannu , jos pitää jääkaapissa, tai pakastimessa vanhentuneista maitotuotteista voi tehdä vaikka pannukakun , lettuja ,ja jne ... Ikinä tullut sairaaksi tuollaisesta ruuasta ..ostankin paljon jo alennennettuja tuotteita...ruokaa ei saa haaskata sanoi Isä vainaa , vanhemmat olivat kokeneet nälkää sota aikaan.

        viimeinen myyntipäivä ei oo viimeinen käyttöpäivä


    • Mies suomesta

      On aivan älytöntä heittää täysin syötävää ruokaa roskiin! noin puolet maailman väestöstä näkee nälkää, ja samaan aikaan länsimaissa heitetään tuhansia tonneja syötävää ruokaa hevon vittuun! Päivittäin!

      Onko järkee, vai ei???

      • valoholisti

        ihan samaa mieltä.ei ruokaa kannata pois heittää jos se näyttää ja tuoksuu hyvälle.monta vuotta ollaan pakastimeen jemmattu viim.käyttöpäivän ruokia,sulatettu ja syöty ja ei yhtikäs mitään ongelmia ole niistä syömisistä tullut.on tosiaankin älytöntä heittää hyvää ruokaa pois,kun muut näkee nälkää.ja ale-tuotteita etsitään ihan hakemalla kaupan kylmäosastolta ja miksei muualtakin:)eikä olla ees kovin köyhiä.siinä on selvää säästöä kun lukee -50%....ja hyvää ruokaa niistä saa^^ostakaa pois niin tulee vähemmän jätettä!!


      • lähiopäijä

        kerran avasin,haistelin ja totesin:30vrk viimeisestä käyttöpäivästä!Kaikki ok,eikun pannulle ja syömään!(Amerikan pekonia vakuumissa.)
        Uskokaa tai älkää?)


      • on, kun olen

        töissä McDonaldsissa, ja siellä on tämä 10 minuutin sääntö. Ensin tehdään taso täyteen hampurilaisia, ja kun kukaan ei niitä tilaa kymmenessä minuutissa, ne heitetään roskikseen! Kyse ei ole siitä, että jonkun ne hampurilaiset pitäisi syödä, vaan siitä, että ihmisillä on niin kova kiire tehdä tulosta (otetaan sekuntikellosta aikaa kuin kauan asiakas joutuu hampurilaistaan odottamaan, siksi taso täytetään ruuasta) ja rahaa, ja nykyihmisillä niin kiire, ettei 5 minuuttia voi ruokaansa odottaa "pikaruokaravintolassa".

        Sydän särkyy ja näen silmissäni sen pienen afrikkalaislapsen kylkiluut pongottaen, kun ruokaa heitän töissä pois :(


      • dyykkaaja

        Ei mitään järkeä! Itse haen ruokaa kauppojen aukiolojen jälkeen. Leivät ja pakatut ruuat, joissa on sama päiväys tai päivän vanhan otan matkaan vaan ja lyön pakastimeen! Siellä ei mee pilalle ja säästää niin saatanasti!! Nytkin pakastin täynnä grillitassuja. Kyllä näin pärjää opiskelija budjetilla. Ihmiset on nirsoja ja typeriä kun luulevat että dyykkaarit syövät pilallista ruokaa.

        Paskat hyvää ruokaa ja halvaksi tuloo. Ostakaa te minä saan ilmatteeksi.


      • Eppo
        on, kun olen kirjoitti:

        töissä McDonaldsissa, ja siellä on tämä 10 minuutin sääntö. Ensin tehdään taso täyteen hampurilaisia, ja kun kukaan ei niitä tilaa kymmenessä minuutissa, ne heitetään roskikseen! Kyse ei ole siitä, että jonkun ne hampurilaiset pitäisi syödä, vaan siitä, että ihmisillä on niin kova kiire tehdä tulosta (otetaan sekuntikellosta aikaa kuin kauan asiakas joutuu hampurilaistaan odottamaan, siksi taso täytetään ruuasta) ja rahaa, ja nykyihmisillä niin kiire, ettei 5 minuuttia voi ruokaansa odottaa "pikaruokaravintolassa".

        Sydän särkyy ja näen silmissäni sen pienen afrikkalaislapsen kylkiluut pongottaen, kun ruokaa heitän töissä pois :(

        Oon samassa lafkassa töissä, joskus vähän lipsutaan tuossa 10 min säännöstä, mut kyllähän sitä tavaraa silti aika lailla menee roskiin. Villkaina päivinä parikin säkillistä, onhan se aika sairasta. Ainakaan juustohampurilaisten maku ei tunnu muuttuvan vaikka seisoisivat tasossa tunninkin. Rakenne ehkä hiukan lässähtää. On niitä tullut joskus closarin päätteeksi syötyä. Salaatillisten ja majoneessisten hamppien kanssa tietysti vähän eri juttu.

        Mutta sitten itse aiheeseen. Viimeinen käyttöpäivä taitaa olla käytössä lähinnä lihassa ja kalassa, muissa on parasta ennen päiväys. Viimeistä käyttöpäivää yleensä noudatan ja pistän sitten pakkaseen jos ei muuten.

        Parasta ennen onkin sitten aika lailla tulkinnan varaista. Leipää syön kunnes siinä on hometta, silloinkin heitän pois vain ne palat missä on näkyvää hometta. Kananmunat säilyy herkästi puolitoistakin kk päiväyksen jälkeen ja niiden kohdalla ei kyllä jää epäselväksi onko vanhaa vai ei (jokainen mädäntyneen kananmunan haistanut tietää). Viili ja jukurtti (ainakin maustamaton) säilyy pari viikkoa yli päiväyksen ilman että maku muuttuu. Sen vanhemmaksi ei ole koskaan päässyt että en tiedä jatkosta. Maito meillä ei ehdi koskaan hapantua.


      • dasfdsa

        no ei, kyllä se on raka viina ja läskisoosi jolla suomi on suomeksi tehty


      • ????

        näinhän se on ruokaa heitetään hukkaan, mutta tiedän monta ja monta savua missä viljalla lämmitetään taloutta. oiskohan tälle asialle öljymaissa mietittävää.. öljy ales, ruoka maailmalle??????????? miettikää!!!!!!!


      • Kaupassa..
        dyykkaaja kirjoitti:

        Ei mitään järkeä! Itse haen ruokaa kauppojen aukiolojen jälkeen. Leivät ja pakatut ruuat, joissa on sama päiväys tai päivän vanhan otan matkaan vaan ja lyön pakastimeen! Siellä ei mee pilalle ja säästää niin saatanasti!! Nytkin pakastin täynnä grillitassuja. Kyllä näin pärjää opiskelija budjetilla. Ihmiset on nirsoja ja typeriä kun luulevat että dyykkaarit syövät pilallista ruokaa.

        Paskat hyvää ruokaa ja halvaksi tuloo. Ostakaa te minä saan ilmatteeksi.

        Täälä on tullu sääntö jonka takia me revitään joka ikinen paketti palasiksi ja sekotetaan sekasin biojätteisiin ne. Maidotki kaadetaan pois. Kaikki tämä sen takia ettei juopot käy könyään siellä roskiksilla. Siitä on tullu nii helvetisti valituksia että oli pakko ruveta tuohon.

        Niin ja dyykkari sulle tiedoksi semmonen, että ne tuotteet mitkä on siellä roskissa on saattanu seistä yön yli lämpimässä. Meillä ainaki seisotettiin niitä lämpimässä pöydällä ennen tuota repimissääntöä. Oli mahtavan näkösiä ne pihvit ja muut lihat ku oli iha harmaita ja lilluvia. Hyi helvetti. Eihän sitä grillitassuista huomaa ku on mausteita jotka antaa väriä jne.

        Eipä oo enää pulsut käyny tonkii roskiksia. Mieluusti revin palasiksi kaikki paketit. Jopa tuttelit joisa on päiväys menny nii pistellään puukolla reikiä niihi pakkauksii ja paiskataan menee. Jugurtit auvotaan ja paiskataan menee. Onneksi tää on nii pieni paikka ettei tuu nii paljo tuota jätettä. Kyllä vituttas minuaki sitte. Täälä menee ruoka sen verran hyvin kaupaksi et tosi vähä tulee haaskiota.


      • vanha kelpaa

        ..näin on ..ei niitä päivämääriä ole afrikassakaan ties mistä " ravinto"revitään ja pyöritellään..ovat siihen tottuneet ja tottakai järki päässä pitää olla täälläpäin,mutta siellä saa sitten tosi köyhät kaikenlaista kivstytäkin ..mutta mitäs teet muutakaan kun nälkä on.ei auta nirsoilla,"ällöttää kaikki vanha" no jos on varaa sitä vaan sitten ällöttää ja uutta hakemaan..helppoa


    • Riippuen tuotteesta

      Jauhelihaa ja kalaa en söisi enää parasta ennen jälkeen, mutta maito, kananmunat, jogurtti ja jotkut valmiseineksitkin on ihan täyttä tavaraa vielä päivä kaksi parasta ennen jälkeenkin. Juustoa voin syödä myös päivän kahden viimeisen päiväyksen jälkeen.

    • järjen käyttö

      lienee sallittua tässäkin asiassa. Kun haistaa ja maistaa niin ei pitäs olla ongelmaa. Kylmäketjun katkeamattomuus on tässä asiassa tiukkaa päiväysten tuijottamista tärkeämmässä roolissa. Vaikka päiväys olis viikon päässä ja maito päivän lämpimässä niin pilalla on varmasti.

    • dvffd

      ...että kaikki homeet tms. eivät näy eivätkä maistukaan välttämättä (ainakaan jos ei syö homehtunutta tuotetta sellaisenaan). Jos leivässä on homeinen osa, näkymätön homerihmasto on jo kaikkialla siinä. Tätä eivät ihmiset usko, kannattaisi kylläkin. Ruokamyrkytykset ovat ihan arkipäivää tässäkin "sivistysvaltiossa"...

      • elax2009

        Minäkään en mielelläni pelaa venäläistä ruokarulettia. Ei ole yhtään jännittävää odotella että mitä syömisen jälkeen tapahtuu, täytyykö soittaa myrkytyskeskukseen vai ei. jostain syystä ne jotka ovat tässä ruletissa voittaneet, tulevat tänne elvistelemään, mutta eipä kukaan ole vielä sanonut häpeältään, että kokeilin, mutta en tee sitä toiste. Kummallisia me suomalaiset olemme.


      • jtydtuc

        työntekijä kävi kakalla, meni sitten pakkaamaan pesemättä käsiään. tuotantolinija myrkytty kiirreeen takia. kuluttaja saa tuotteen. kysymys. huomaatko eron:)


      • jcjdxjskd
        elax2009 kirjoitti:

        Minäkään en mielelläni pelaa venäläistä ruokarulettia. Ei ole yhtään jännittävää odotella että mitä syömisen jälkeen tapahtuu, täytyykö soittaa myrkytyskeskukseen vai ei. jostain syystä ne jotka ovat tässä ruletissa voittaneet, tulevat tänne elvistelemään, mutta eipä kukaan ole vielä sanonut häpeältään, että kokeilin, mutta en tee sitä toiste. Kummallisia me suomalaiset olemme.

        Ei se vaarallista ole jos homeista leipää haukkaa. Korkeintaan vatsanväänteitä voi tulla mutta se on ohimenevää.

        VINKKI: Leipääkin voi pakastaa. Itse pidän kaikki leivät pakastimessa ja otan sieltä sitten muutaman joka päivä sulamaan, siis sen verran kuin tarvitsee eikä tarvitse koskaan syödä homeista leipää tai heittää pois kauheita määriä.


    • kyllä tuotteesta huomaa tai haistaa jos se on mennnyt pilalle.. ei kait sitä samana päiväne mee pilalle jos siinä on mennyt päivä määrä umpeen hei daa ei köyhillä opiskelioilla oo varaa nuukata ruokaa pois.. ja kuivaaineet (maisteet ja jauhot säilyy oikein säilöttynä monta vuotta) niistä vaan katoaa makua vähitellen.

      • elax2009

        Kaikki homeet eivät näy eivätkä maistu. Kannattaa suorittaa hygieniapassi ja nimenomaan käydä niillä tunneilla. Saattaa käsitys muuttua. Terveisin: Hygieniapassin suorittanut


      • Suomen ainut
        elax2009 kirjoitti:

        Kaikki homeet eivät näy eivätkä maistu. Kannattaa suorittaa hygieniapassi ja nimenomaan käydä niillä tunneilla. Saattaa käsitys muuttua. Terveisin: Hygieniapassin suorittanut

        Se on kyllä totta, että jos ruuanlaiton jälkeen ruoka jää moneksi tunniksi huoneenlämpöön, bakteerit (jota ihmissilmä ei näe) lisääntyvät minuutti minuutilta. Niitä ei näe, tai maista. Kuumentamalla ruuan suurinosa näistä tuhoutuu. Paras olisikin että ruoka jäähdytettäisiin mahdollisimman nopeasti ja säilytettäisiin oikeassa lämpötilassa.

        Mutta hygieniapassi ei takaa mitään siitä, että välttääkö sen ruokamyrkytyksen vai ei, haloo!! :D


      • elax2009
        Suomen ainut kirjoitti:

        Se on kyllä totta, että jos ruuanlaiton jälkeen ruoka jää moneksi tunniksi huoneenlämpöön, bakteerit (jota ihmissilmä ei näe) lisääntyvät minuutti minuutilta. Niitä ei näe, tai maista. Kuumentamalla ruuan suurinosa näistä tuhoutuu. Paras olisikin että ruoka jäähdytettäisiin mahdollisimman nopeasti ja säilytettäisiin oikeassa lämpötilassa.

        Mutta hygieniapassi ei takaa mitään siitä, että välttääkö sen ruokamyrkytyksen vai ei, haloo!! :D

        Mutta on siitä työnsaannissa ollut apua ja yleensäkin osaa suhtautua paremmin noihin ruoan vaaroihin. Ei se ihan huvikseen elintarvikealallakaan pakollinen läpyskä ole.


    • -vara muuhun

      roskiksista löytyy,kauppiaat on täysiä mulkkuja
      kun eivät anna köyhille sellaisia elintarvikkeita
      viimeisenä käyttöpäivänä vaan heittävät ne roskiin,tähän pitäis saada lain muutos että käyttökelpoista ei saaheittää roskiin,jos niille löytyy halukas ottaja

      • elax2009

        samaa mieltä. On todella moraalitonta haaskata miljoonia tonneja ruokaa tuolla tavalla. Laki siihen olisi totisesti saatava.


      • make

        Mutta sitten kun kuolettava myrkytys sattuu kohalle niiin kuka korvaa??

        Juridiset vastuut painavat.

        Perseestä etää ruokaa heitetään pois, mut asioilla on puolensa.


      • tarvitaan
        make kirjoitti:

        Mutta sitten kun kuolettava myrkytys sattuu kohalle niiin kuka korvaa??

        Juridiset vastuut painavat.

        Perseestä etää ruokaa heitetään pois, mut asioilla on puolensa.

        silloin en ole enää korvauksia vaatimassa,mutta
        jos jostakin kumman syystä sosiaalietuudet hive-
        nen korjautuisi niin pystyisin syömään aivan
        normaali hintaista ruokaa 620€eläkkeellä ei kummoisia herkkuja ostella ei ihminen elä ainoastaan leivällä on niin helvetin monta muuta-kin rahanreikää lääkkeet 90-130€ kkja tietysti Suomen oloissa on oltava jonkunmoinen "korsu"eikä
        nekään ihan ilmaisia ole.Että se niistä korvauksista


      • Saatara

        Uskokko ettei se oo kauppiaan päätettävisa ennenku mulkuttelet mulkku. Se päätös tulee sieltä isommilta herroilta! Ei siinä paljo myyjien sana paina. Yritimme saaha sen alennuspolitiikan pysymään et alennettas päivää ennen seuraavan päivän tuotteet niin ei sopinu. Otti aivoon ku tiedettiin että jotku sitte meille räyhää ja resuaa vaikka se ei oo meidän vika!!

        Seuraavalla kerralla ku vinkaset kaupassa tuosta asiasta niin muistappa tuo että se ei oo niitte myyjien vika! Ei myyjät sitä kauppaa johda.


    • laatutuote

      Minä heitän kaikki heti roskiin, mistä on päiväys (VKP) menny umpeen..

      Parasta ennennikin on vähän kyseenalainen, koska silloinhan tuote ei ole enää parhaimmillaan..

      Kaupasta en ikinä osta elintarviketta, jossa vkp on lähempänä kuin ylihuomenna.

      • -n- 26

        Ai kaadat surutta viemäriin maidon, jonka päiväys on mennyt umpeen eli avaamattoman tölkin heität pois jos ylittänyt parilla päivällä parasta ennen-päivän? Ei maito niin nopeasti pilaannu (ellei kyseessä kova helle). Aivan juotavaa se on vielä 3-4 päivän jälkeen päiväyksestä (avaamaton). Ja ne päiväyksethän on vain suosituksia, saa sitä omaakin järkeä käyttää.


      • mut.....

        :) kyll sä tuut viell ostamaan ja vieläpä syömäänkin. ja tuohon ei mene kauaa aikaa kun noin tapahtuu. et enää katsele etkä vetvo päivämääriä. pääasia että sä saat jostain sapuskaa henkesi pitämiseksi.


      • laatutuote
        mut..... kirjoitti:

        :) kyll sä tuut viell ostamaan ja vieläpä syömäänkin. ja tuohon ei mene kauaa aikaa kun noin tapahtuu. et enää katsele etkä vetvo päivämääriä. pääasia että sä saat jostain sapuskaa henkesi pitämiseksi.

        En varmasti osta, saatikka sitten syö.. Ennemmin paan lihoiksi vaikka tuon naapuri talossa ravaavan kissan, saapahan edes yhtenä päivänä tuoretta lihaa, ilman päiväyksiä..

        Jos menee niin tiukaksi, että pitää ruokaa varastaa, niin en ole sentään niin tyhmä, että varastaisin jo valmiiksi vanhaa ruokaa..


      • roskat
        laatutuote kirjoitti:

        En varmasti osta, saatikka sitten syö.. Ennemmin paan lihoiksi vaikka tuon naapuri talossa ravaavan kissan, saapahan edes yhtenä päivänä tuoretta lihaa, ilman päiväyksiä..

        Jos menee niin tiukaksi, että pitää ruokaa varastaa, niin en ole sentään niin tyhmä, että varastaisin jo valmiiksi vanhaa ruokaa..

        ole kaupan poisheittämää, ts sanoen niistä on jo luovuttu? He vain odottavat että jätefirma vie pois. Ei heillä ole jatkokäyttösuunitelmia sen tavaran suhteen, oli ruokaa tai muuta.
        Miten poisheitetyn tavaran dyykkääminen olisi varastamista?
        Silloinhan myös poisannetun tavaran omistus jatkuisi loputtomiin, eli vaikka joku antaisi sinulle jotain, lahjan tai muuta, se ei oliskaan sinun vaan edelleen ja aina ja ikuisesti hänen. Hän voisi siis milloin tahansa tulla vaatimaan sinulle antamansa lahjan takaisin sillä perusteella että se onkin hänen eikä sinun, ei ole koskaan ollutkaan sinun vaikka hän on sen sinulle lahjaksi/pois antanut (siis luopunut).
        Sinä olet siis varas kun olet pitänyt hänen sinulle antamasi tavaran. Tämä sinun logiikallasi.
        Eiköhän tuossa perimmältään ole kyseessä suomalainen kateus; et voi saada ilmaiseksi ainakaan minun tavaraani, en vaikka roskiin heittäisin ja tuhoaisin kun en itsekään tarvitse, et edes vanhentunutta tavaraa saa.
        Minä minä minä minun minun minun minun.
        Varmaan vielä kuollessaankin tuollaiset puristavat kiinni tavaroistaan ettei vaan kukaan heiltä mitään saa.
        Mitähän tapahtuisi jos suomalaiset rupeaisivat antamaan ilmaiseksi pois, ja ihan vapaaehtoisesti, jotain omaansa? Taitaisi tulla oikein luonteenmuutos ja sydämen iloa entisille kyrmyille...


    • Ei varaa muuhun

      Käyn joka päivä etsimässä ale-ruokia. Ostan Rainbow-, Eldorado- ,Pirkka-, Euroshopper-ym.ruokia myös eli kaiken on oltava halvinta ja samalla saan kai sitten kaikki mahdolliset lisäaineet ja keinoaineet sisikuntaani. Raamatussa sanotaan: "jos he syövät jotain kuolettavaa, ei se heitä vahingoita.." Eli he, jotka ovat uskossa Jeesukseen, uskaltavat popsia muitta mutkitta kaikkea.Jihuu! Elätän ohessa myös poikiani,joilla ei ole rahaa eikä ruokaa. Näin me pärjäämme... PAKKO! Terveisiä Vanhaselle ja Wahroosille ja kaikille muille rikkaille.

      • edullista

        Löytyy hyvin paikallisista liikkeiden hyllyistä. Tulee aika isot säästöt kun niitä käyttää. En oo kipeex tullu eikä oolapsikaan, hyvin kelpaa ja viimenen myyntipäivä ei missään nimessä oo viimenen käyttöpäivä. Olis vara täyshintaseenkin mut kix maksasin jos puolet halvemmalla saan kelpo tavaraa joka on TÄYSIN käyttökelposta vielä hyvän aikaa!!


      • elax2009
        edullista kirjoitti:

        Löytyy hyvin paikallisista liikkeiden hyllyistä. Tulee aika isot säästöt kun niitä käyttää. En oo kipeex tullu eikä oolapsikaan, hyvin kelpaa ja viimenen myyntipäivä ei missään nimessä oo viimenen käyttöpäivä. Olis vara täyshintaseenkin mut kix maksasin jos puolet halvemmalla saan kelpo tavaraa joka on TÄYSIN käyttökelposta vielä hyvän aikaa!!

        Sanoit, että:

        "viimenen myyntipäivä ei missään nimessä oo viimenen käyttöpäivä."

        Käsitettä "viimeinen myyntipäivä" ei ole olemassakaan. Viimeinen käyttöpäivä on kyllä, ja kauppa saa myydä tuotetta viimeisenä käyttöpäivänä alennettuun hintaan. Parasta ennen on taas sitten sellaisia tuotteita varten, jotka eivät ole herkästi pilaantuvia.


      • HJH.
        elax2009 kirjoitti:

        Sanoit, että:

        "viimenen myyntipäivä ei missään nimessä oo viimenen käyttöpäivä."

        Käsitettä "viimeinen myyntipäivä" ei ole olemassakaan. Viimeinen käyttöpäivä on kyllä, ja kauppa saa myydä tuotetta viimeisenä käyttöpäivänä alennettuun hintaan. Parasta ennen on taas sitten sellaisia tuotteita varten, jotka eivät ole herkästi pilaantuvia.

        Onko väliä onko verallisesti olemassa termiä viimeinen myyntipäivä? Kaikki tiedämme hyvällä tahdolla mitä termi tarkoittaa.

        Totta kai meillä pitää olla lainsäädännöllinen järjestelmä, jonka mukaan elintarvikkeita ei saa myydä tietyn ajan jälkeen. Suurinta osaa takuulla uskaltaa käyttää "viimeisen käyttöpäivän" jälkeenkin. Luonnolliset mikrobialtistukset ovat terveen ihmisen immuunipuolustukselle hyvästä. Suurin syy esim. allergioihin on liika hygienia. Eniten huomiota ravinnon turvallisuudessa tulisi kiinnittää eräiden lisäaineiden saantiin (esim. nitraatit) ja muuten terveelliseen koostumukseen. Antibakteeriset pesuaineet ja jääkaapit pitäisi kanssa vetää pois markkinoilta (mikrobien evoluutio)

        Ja on tässä ammattitausta itselläkin...


      • an...
        HJH. kirjoitti:

        Onko väliä onko verallisesti olemassa termiä viimeinen myyntipäivä? Kaikki tiedämme hyvällä tahdolla mitä termi tarkoittaa.

        Totta kai meillä pitää olla lainsäädännöllinen järjestelmä, jonka mukaan elintarvikkeita ei saa myydä tietyn ajan jälkeen. Suurinta osaa takuulla uskaltaa käyttää "viimeisen käyttöpäivän" jälkeenkin. Luonnolliset mikrobialtistukset ovat terveen ihmisen immuunipuolustukselle hyvästä. Suurin syy esim. allergioihin on liika hygienia. Eniten huomiota ravinnon turvallisuudessa tulisi kiinnittää eräiden lisäaineiden saantiin (esim. nitraatit) ja muuten terveelliseen koostumukseen. Antibakteeriset pesuaineet ja jääkaapit pitäisi kanssa vetää pois markkinoilta (mikrobien evoluutio)

        Ja on tässä ammattitausta itselläkin...

        Nyt on tainnut vähän useammallakin täällä mennä termit sekaisin!
        Viimeistä myyntipäivää EI OLE!!
        Viimeistä käyttöpäivää ei saa ylittää (Eviran mukaan)(sekin selvisi jos katsoi tuon aloittajan linkin). Viimeinen käyttöpäivä esim leikkeleissä, ja ne ainakin alkaa haisee ja menee limaiseksi VKP:n jälkeen.
        Parasta ennen päiväyksen voi jokainen ylittää oman mielensä mukaan! Tämä mm juuri leivissä, munissa ja maidossa, mistä ihmiset jaksaa täällä jauhaa!
        Vaan kun ovat ihan eri asioita.

        Niin ja ammattitaustahan täällä on jokaisella...


      • eli viim.käyttöpäivä
        edullista kirjoitti:

        Löytyy hyvin paikallisista liikkeiden hyllyistä. Tulee aika isot säästöt kun niitä käyttää. En oo kipeex tullu eikä oolapsikaan, hyvin kelpaa ja viimenen myyntipäivä ei missään nimessä oo viimenen käyttöpäivä. Olis vara täyshintaseenkin mut kix maksasin jos puolet halvemmalla saan kelpo tavaraa joka on TÄYSIN käyttökelposta vielä hyvän aikaa!!

        Ostan usein ja useamman pakkauksen esim. lihaa ja laitan pakkaseen,ei mene pahaksi ja on aivan tuoretta kun valmistaa ruokaa.Pika sulatus kun alkaa valmistamaan ruokaa.lihasta tuntee niin hajusta kuin ulkonäöstäkin onko pilaantunutta.samoin jauhelihasta valmistan heti osto päivänä erilaisia ruokia pakastimeen,sieltä vain sitten sulattelee mitä syö milloinkin.Säästää pitkän pennin, tai eurohan se penni nykyisin on arvoltaan.Jotkut kehuu tuoreen leivän syönnillä mutta se ei kyllä ole oikein terveellistä mahalle,ei ainakaan ruisleipä.mieluummin päivän vanhaa tai useamman.


      • HJH.
        an... kirjoitti:

        Nyt on tainnut vähän useammallakin täällä mennä termit sekaisin!
        Viimeistä myyntipäivää EI OLE!!
        Viimeistä käyttöpäivää ei saa ylittää (Eviran mukaan)(sekin selvisi jos katsoi tuon aloittajan linkin). Viimeinen käyttöpäivä esim leikkeleissä, ja ne ainakin alkaa haisee ja menee limaiseksi VKP:n jälkeen.
        Parasta ennen päiväyksen voi jokainen ylittää oman mielensä mukaan! Tämä mm juuri leivissä, munissa ja maidossa, mistä ihmiset jaksaa täällä jauhaa!
        Vaan kun ovat ihan eri asioita.

        Niin ja ammattitaustahan täällä on jokaisella...

        Onhan nämä elintarvikkeiden viimeiset käyttöpäivät ja parasta ennen-päivät eräänlaisia sopimuksia. Siihen asti tuotteen pitäisi olla varmasti kunnossa. Evira on valtion laitos, ja sen ohjeistusten pitää olla yksiselitteisiä, vaikkakin pilaantuminen on tapauskohtaista. Varmasti korkealaatuinen elintarvike on vielä tuon maagisen lukuarvon jälkeenkin kunnossa. Ei niissä elintarvikkeissa mitään aikapommeja, - kelloja - kuten joku jo totesi ole. Järkeä käyttäen ja omiin aisteihin luottaen useassa tapauksessa voi terve ihminen takuulla syödä oikein säilytettyä elintarviketta viimeisen käyttöpäivän jälkeenkin.

        Nuo mainitut leikkeleet saattavat olla limaisia jo ennen viimeistä käyttöpäivää. Siinä toinen ääripää.


    • kebeh

      Kyllä syön! Parasta ennen päiväys ei ole viimeinen käyttöpäivä.

    • kaupassa töissä 10 vuotta

      Ainakin lihassa ja lihajalosteissa, eineksissä sekä kalassa on VIIMEINEN KÄYTTÖPÄIVÄ. Muissa tuotteissa, mm maito, juusto, säilykkeet, jauhot, ym on PARASTA ENNEN päiväys. Teollisuus ja valmistajat takaavat tuotteen laadukkaan kunnon siihen päivään saakka moitteettomassa säilytys ja käsittelylämpötiloissa. MUISTA KYLMÄKETJU MYÖS KESÄLLÄ. Parasta ennen päivän jälkeenkin tuotetta SAA PITÄÄ KAUPAN esim alennettuun hintaan päiväyksen mainiten. Viimeisen käyttöpäivän jälkeen tuotetta EI SAA MYYDÄ EIKÄ ANTAA! Onhan se imago kysymys mikä liike näin haluaa tehdä. Joka tapauksessa tuote on täysin syötävää ja käyttökelpoista joskus pitkäänkin kyseisen päiväyksen jälkeen. Samoin olen huomannut viimeisen käyttöpäivän tuotteissakin täysin moitteettomia tuotteita joskus jopa 5 päivää päiväyksen jälkeenkin. HAISTA ja MAISTA siitä sen tiedät. Ei tosin missään nimessä kannata ostaa normaalihinnalla jo päiväyksensä ohittaneita tuotteita kummassakaan kategoriassa. Toisaalta jo pienikin lämpötilan muutos ylöspäin saattaa lyhentää tuotteen ominaisuuksia jopa päivillä, tuotteesta riippuen. Esim. jos pidät jauhelihaa 30 min auton peräkontissa kesällä piipahtaaksesi postissa niin unohda siitä jauhelihapaketista ne päiväykset, ja paista se heti. Kun taas kananmunissa säilyvyys on reilusti pisempi kuin missään muussa tuoreessa tuotteessa. Eräs toimittaja sanoi tehneensä tilallaan testin, toisia munia hän piti n. 30 asteessa ja toisia jääkaapissa, ja kummatkin munat säilyivät 3 kuukautta täysin normaalaina, mutta yksiä munia hän vaihtoi viikon välein lämmöstä toiseen ja ne menikin pilalle jo alle kuukaudessa. Että siilleesti. Meillä siis syödään paljonkin tuotteita joissa on päiväykset paukkuneet, vaikka on lapsiakin syömässä.

      • Pelkkää asiaa

        Jokaisella terveellä ihmisellä on syntymälahjana maku-ja hajuaisti, sekä näkö. Näitä käyttäen, puhutaan aistinvaraisesta tarkastelusta. Uskon kyseisten aikamääreiden (parasta ennen ja viimeinen käyttöpäivä) syntyneen nimenomaa kauppiaita varten. Heillä kun oli entisaikaan tapana pitää tiskissään tavaraa joka joskus miltei käveli tai mateli asiakkaan silmien edessä, eikä suinkaan tuoreuttaan.
        Viimeinen käyttöpäivä ei ole absoluuttinen, muuten kuin myynnin suhteen, parasta ennen on lähinnä viitteellinen. Kauppiaan tehtävänä on poistaa myynnistä viimeisen käyttöpäivän ilmoittavat tuotteet. Parasta ennen voi olla myynnissä pitkäänkin, osittain kauppiaan nuukuus ilmoittaa ajan jolloin se ei enää ole myytävänä.
        On luonnollisesti selvä asia, että molemmissa tapauksissa myytävä tuote ei ole enää tuoreen veroinen, mutta kylläkin käytettävissä ravinnoksi. Järki käyttöön näissäkin asioissa.


      • Nenä ja silmät päässä
        Pelkkää asiaa kirjoitti:

        Jokaisella terveellä ihmisellä on syntymälahjana maku-ja hajuaisti, sekä näkö. Näitä käyttäen, puhutaan aistinvaraisesta tarkastelusta. Uskon kyseisten aikamääreiden (parasta ennen ja viimeinen käyttöpäivä) syntyneen nimenomaa kauppiaita varten. Heillä kun oli entisaikaan tapana pitää tiskissään tavaraa joka joskus miltei käveli tai mateli asiakkaan silmien edessä, eikä suinkaan tuoreuttaan.
        Viimeinen käyttöpäivä ei ole absoluuttinen, muuten kuin myynnin suhteen, parasta ennen on lähinnä viitteellinen. Kauppiaan tehtävänä on poistaa myynnistä viimeisen käyttöpäivän ilmoittavat tuotteet. Parasta ennen voi olla myynnissä pitkäänkin, osittain kauppiaan nuukuus ilmoittaa ajan jolloin se ei enää ole myytävänä.
        On luonnollisesti selvä asia, että molemmissa tapauksissa myytävä tuote ei ole enää tuoreen veroinen, mutta kylläkin käytettävissä ravinnoksi. Järki käyttöön näissäkin asioissa.

        Maku- ja näköaisti on pitänyt ihmiskunnan hengissä tähän päivään asti ja siihen kannattaa luottaa vastaisuudessakin. Hygieniapassit ovat kauppaa ja teollisuutta varten.
        Älkää hyvät ihmiset heikentäkö vastustuskykyänne ja lisätkö sairastumisalttiuttanne liialla hygienialla ja ylipuhtaudella.
        Vain altistumalla ja altistamalla itseänne pysytte terveinä ja vastustuskykynne kasvaa!! (aiheesta on runsaasti tieteellistä näyttöä)


    • Ripulit

      En Syö

    • jjjjksdh

      Itse ostan halvalla jauhelihaa ja pakastan sen mitä en heti käytä... Juuri otin pakkasesta kesäkussa huonoksi menneen lihan. Ei mitään vikaa. Pakastaminen auttaa jos ruoka on vielä tuoretta.

    • päiväykset mua haittaa

      ku eihän se oo vasta ku noin puolen viikon päästä vanhaa...

    • hyi

      Kaikilla suomalaisilla on varaa ostaa tuoretta ruokaa ja vanhentunutta ruokaa ei todellakaan syödä vaan heitetetään roskiin.

      • ette kata

        kaikkia suomalaisia.
        Meitä eläkeläisiä ja muita pienituloisia on paljon.
        Itse saan joskus kaupasta pois heitettävää ruokaa eli vanhenevaa tai epäkuranttia. Kieltämättä joskus maut ovat kärsineet, mutta käytän kyllä kaiken hyväkseni esim. vihanneksista ja hedelmistä leikkaan pilaantuneen osan pois ja muun syön - olen joskus syöttänyt vieraillenikin, eikä heistä kai ole kukaan kuollut.
        Kieltämättä pari kertaa on itselleni tullut huonovointisuutta, mutta ihmisen on pakko syödä.


      • kennyli

        On se hienoa kun ihmisillä on niin paljon rahaa, että ostetaan ruokaa suoraan roskikseen heitettäväksi.

        Kannattaa jatkossa hieman tarkkailla niitä ostoksia, että hankkii vain sen verran elintarvikkeita mitä tarvitsee.
        Syntyy niitä jätteitä nykyään jo muutenkin tarpeeksi.

        Täytyy ehdottaa että alkavat nostamaan ruuan hintoja, taitaa olla liian halpaa viellä?


    • kjhj

      syön kyllä päivän kaks sen jälkeen, eikä oo koskaa mitää tullu. en heitä hyvää ruokaa pois.

      • JÄRKI HOI ÄLÄ JÄTÄ

        EN VÄLITÄ PÄIVÄYKSISTÄ MITÄÄN VAAN SYÖN KAIKEN NIIN KAUAN KUN SE HYVÄLTÄ MAISTUU, TÄMÄ PÄIVÄMÄÄRÄHÖSSÖTYS ON AIVAN JÄRJETÖNTÄ TOUHUA. SE ON VAIN ELINTARVIKETEOLLISUUDEN, KAUPAN JA EVIRAN KEKSIMÄ JUTTU. EI ETELÄN TOREILLA JA TURUILLA OLE MISSÄÄN TUOTTEESSA VIIMEISTÄ KÄYTTÖPÄIVÄÄ JA SIELLÄ ON VIELÄ LÄMMIN JA MEILLÄ TÄÄLLÄ SUOMESSA ON KYLMÄ SUURIMMAN AJAN VUODESTA. MINULLA ON KÄYTÄNNÖN KOKEMUSTA KUN OLEN SYÖNYT ESIM AVAAMATTOMAN JUGURTIN JOKA OLI JO KAKSI KUUKAUTTA VANHAA JA TÄYSIN KÄYTTÖKELPOISTA SYÖTÄVÄÄ. TODELLAKIN KANNATTAA KÄYTTÄÄ JÄRKEÄÄN. ONHAN SE AIVAN USKOMATONTA ETTÄ KAUPOISSA ON TUOTTEET ESILLÄ VIIMEISEEN KÄYTTÖPÄIVÄÄN ASTI JA KUN ASIAKAS OSTAA SEN NIIN JOS USKOO KAIKENMAAILMAN SÄÄNNÖKSIIN NIN SENHÄN VOISI SAMANTIEN KUN MENEE KOTIIN HEITTÄÄ ROSKIKSEEN. PITÄISI TODELLA PERUSTAA JONKUNMOINEN PROTESTIRYHMÄ JOKA VAIKUTTAISI TÄHÄN JÄRJETTÖMÄÄN MENOON RUUAN TUHLAAMISESSA.


      • Turhaa vouhotusta
        JÄRKI HOI ÄLÄ JÄTÄ kirjoitti:

        EN VÄLITÄ PÄIVÄYKSISTÄ MITÄÄN VAAN SYÖN KAIKEN NIIN KAUAN KUN SE HYVÄLTÄ MAISTUU, TÄMÄ PÄIVÄMÄÄRÄHÖSSÖTYS ON AIVAN JÄRJETÖNTÄ TOUHUA. SE ON VAIN ELINTARVIKETEOLLISUUDEN, KAUPAN JA EVIRAN KEKSIMÄ JUTTU. EI ETELÄN TOREILLA JA TURUILLA OLE MISSÄÄN TUOTTEESSA VIIMEISTÄ KÄYTTÖPÄIVÄÄ JA SIELLÄ ON VIELÄ LÄMMIN JA MEILLÄ TÄÄLLÄ SUOMESSA ON KYLMÄ SUURIMMAN AJAN VUODESTA. MINULLA ON KÄYTÄNNÖN KOKEMUSTA KUN OLEN SYÖNYT ESIM AVAAMATTOMAN JUGURTIN JOKA OLI JO KAKSI KUUKAUTTA VANHAA JA TÄYSIN KÄYTTÖKELPOISTA SYÖTÄVÄÄ. TODELLAKIN KANNATTAA KÄYTTÄÄ JÄRKEÄÄN. ONHAN SE AIVAN USKOMATONTA ETTÄ KAUPOISSA ON TUOTTEET ESILLÄ VIIMEISEEN KÄYTTÖPÄIVÄÄN ASTI JA KUN ASIAKAS OSTAA SEN NIIN JOS USKOO KAIKENMAAILMAN SÄÄNNÖKSIIN NIN SENHÄN VOISI SAMANTIEN KUN MENEE KOTIIN HEITTÄÄ ROSKIKSEEN. PITÄISI TODELLA PERUSTAA JONKUNMOINEN PROTESTIRYHMÄ JOKA VAIKUTTAISI TÄHÄN JÄRJETTÖMÄÄN MENOON RUUAN TUHLAAMISESSA.

        Ruoka on ihan hyvää monta päivää jälkeen ja esim. jälkiuunileipä paranee vanhetessaan. Itse olen käyttänyt viikonkin vanhaa maitoa ja ihan hyvää ollut eikä ole mitään vaivoja tullut. Yleensä jopa ostan niitä punaisella merkattuja tuotteita, saa paljon halvemmalla ja todella hyvää on ollut.


    • en syö

      en syö! olen bakteerikammoinen :(

    • Viimeinen myyntipäivä ei Valion mukaan tarkoita viimeistä käyttöpäivää. Jos tuote säilytetään asiallisesti riittävän kylmässä, se säilyy huomattavasti yli viimeisen käyttöpäivän.

      Joillekin tuotteille esitetään esim. säilytystä alle 8C, niin se säilyy tietyn ajan. Jos kuitenkin pidät lämmöt lähellä 0 "nollaa", tuote säilyy paljon pitempään. Tutkittu juttu.

      • römpötti16

        söin tänään viimeksi en oo viellä kuollut ja syön varmaankin huomennakin jos vain kaupasta sattuu löytymään, ja ovathan ne aivan käyttökelpoisia ja viellä PALJON halvempia 30-50%.


      • eveeew

        Parasta ennen päiväyksen jälkeen syödään kyllä meillä :)!

        Mutta jos on merkintä viimeinen käyttöpäivä, tällöin ei..

        Onhan siinä ero! Esim lihoissa tms on tuo viimeinen käyttöpäivä merkintä.


    • päivämääriä

      Juustot, piimät, viilit ja jugurtit ovat jo valmiiksi pilaantuneita (hapatettuja) maitotuotteita.

      Samoin metallitölkissä olevat säilykkeet säilyvät tosi pitkään päiväyksistä piittaamatta.

      • ...

        Tiukka budjetti on sanellut meillä jo jonkin aikaa ruokalistan. Ostamme sitä, mitä saa -50%:lla kaupasta. Itse olen opiskelija ja mies pienipalkkainen duunari. Yritämme pärjätä mahdollisimman vähällä rahalla ja säästää, mistä vaan nipistää voi. Ruoka on lapsiperheessä suuri menoerä ja kyllä se loppupeleissä tuntuu, kun johdonmukaisesti valitsee joko halvimman (tyyliin Euroshopper tms) tai mahd. mukaan päiväysalennetun tuotteen. Teen tuoretuotteista heti ruokaa ja pakastan valmiin ruoan tai leipiä, jos niitä saa halvalla. Näin olemme säästäneet pitkän pennin!


      • opiskelija22222
        ... kirjoitti:

        Tiukka budjetti on sanellut meillä jo jonkin aikaa ruokalistan. Ostamme sitä, mitä saa -50%:lla kaupasta. Itse olen opiskelija ja mies pienipalkkainen duunari. Yritämme pärjätä mahdollisimman vähällä rahalla ja säästää, mistä vaan nipistää voi. Ruoka on lapsiperheessä suuri menoerä ja kyllä se loppupeleissä tuntuu, kun johdonmukaisesti valitsee joko halvimman (tyyliin Euroshopper tms) tai mahd. mukaan päiväysalennetun tuotteen. Teen tuoretuotteista heti ruokaa ja pakastan valmiin ruoan tai leipiä, jos niitä saa halvalla. Näin olemme säästäneet pitkän pennin!

        Niin säästät enemmän. Pakatut lihat jotka heitetty pois pakkaseen vaan. Säästää ja saa ilmasta ruokaa. Näin me kavereitten kanssa tehdään. Haetaan lähikaupasta pakastin täyteen ruokaa. Tosin otetaan aina samanpäivän..ihmisillä on kamalat ennakkoluulot tai ovat vain niin vitun ylpeitä dyykkauksesta. Ei me dyykkarit mitään hometta syödä. Ihan yhtä hyvää ruokaa kun muutkin. Me vaan otetaan ilmaseksi.

        Joskus esim. yksi hedelmä korissa pilalla niin koko kori lentää roskiin. Että näin.


    • lellikki

      riippuu tietenkin ruoasta ja elintarvikkeesta, mutta kyllä syön melkein kaikkea viimeisen käyttöpäivämäärän jälkeenkin. parasta ennen kertoo että tuote on parasta ennen jotain määrättyä päivämäärää eikä sitä. että se pilaantuu juuri sinä tiettynä päivänä. viimeinen käyttöpäivämäärä on asia erikseen, mutta yleensä nuuhkimalla ja arvioimalla tuotetta selviää onko se syömäkelpoista.

    • Pena 52

      Kyllä meillä syödään sekä parasta ennen päiväyksen että viimeisen käyttöpäivän jälkeen olevia tuotteita. Kyllä haju- ja makuaistin avulla voi päätellä milloin elintarvike on syötävää ja milloin pilalla. Eipä meidän esi-isillä ole muinoin ollut mitään päiväyksiä. Harvoin kai silti kuolinsyy oli ruokamyrkytys. Kyllä nykyajan ihmiset heittävät paljon hyvää ruokaa pois vain siksi, että päiväys on loppu!

    • on täynnään

      joutavaa virastoa ja tutkimuslaitosta, joiden suojatyöpaikoista käsin annetaan ohjetta ja määräystä kuinkapäin wc- paperirulla pitää telineeseen tyrkätä. Ainakin puolet joutaisi pistää kiinni ja porukka kouluttaa niille aloille, joilla on nyt se helvetinmoinen työvoimapula. Pirusti menee vaan rahaa kaikkien näiden suojatyöpaikkojen ylläpitoon, ne voisi käyttää vaikka teiden ylläpitoon. Mitä sitten tulee itse asiaan, niin kaikessa oma järki on paras järki.

      • Ajattele muitakin

        Kannattaa luottaa aisteihinsa. Jos ruoka tuoksuu tai maistuu pahalta , ei kannata tietenkään syödä. Kotitalouksissa menee kuitenkin noin 10 % ostetuista roskiin. Lisäksi kaupoissa ja teollisuudessa uskomattomat määrät. Mirsoillaan ja miljoonat näkevät nälkää. Käsittämätöntä.


    • syön

      Tuskimpa ne parissa päivässä ees pilaantuu. Itse ainakin syön, kun ei oo varaa heittää roskiinkaan. Ei oo koskaan tullu mitään tauteja eikä tuukaan. Ja vaikka tuliskin niin saapahan ilmaisen suolihuuhtelun kaupanpäälle, ja säästetään taas rahaa....

    • Sissipoitzu

      Mikälie päiväys intin sissipakkausten muonissa. Taitaa olla sotasaalista itänaapurista....

      • Hiu

        Niin mistä Oulusa vielä saa aleruokaa?Ainakin meijän
        Siwa heittää kaikki pois jonka päivämäärä on menossa umpeen.Ennen kävin joka päivä Siwassa mutta en enään onhan se kallein lähikauppa vaikkakin auki
        "aina". Toivoisin että tradekan päätäjät palaisivat
        entiseen aikaan.Mm 65 Pizzaa roskikseen ei voi ottaa pois edes roskiksesta..........


      • eetvartti
        Hiu kirjoitti:

        Niin mistä Oulusa vielä saa aleruokaa?Ainakin meijän
        Siwa heittää kaikki pois jonka päivämäärä on menossa umpeen.Ennen kävin joka päivä Siwassa mutta en enään onhan se kallein lähikauppa vaikkakin auki
        "aina". Toivoisin että tradekan päätäjät palaisivat
        entiseen aikaan.Mm 65 Pizzaa roskikseen ei voi ottaa pois edes roskiksesta..........

        Oulusta saa aleruokaa(-50%)ainaki Tokmanneilta!Käyn Jukolankujalla pari kolme kertaa viikosa ja aina löytyy jotakin alennustuotteita!


      • Peppi
        eetvartti kirjoitti:

        Oulusta saa aleruokaa(-50%)ainaki Tokmanneilta!Käyn Jukolankujalla pari kolme kertaa viikosa ja aina löytyy jotakin alennustuotteita!

        Zeppeliinin jostain ruokakaupasta saa joka päivä klo 7.00 alkaen -50% ruokaa vaikka millä mitalla.


      • sdfdg
        eetvartti kirjoitti:

        Oulusta saa aleruokaa(-50%)ainaki Tokmanneilta!Käyn Jukolankujalla pari kolme kertaa viikosa ja aina löytyy jotakin alennustuotteita!

        Juu ja Kaijon Tokmannilta myös. Samoin aina silloin tällöin kannattaa kierrellä Euromarketin, Prisman ja Citymarketin hyllyt läpi. Puolen hinnan tuotteita on myynnissä melko usein. Niistä ei tietenkään ilmoiteta mitään etukäteen.


    • DarkSideOfTheMoon

      Ei ole sama asia, kuin viimeinen käyttöpäivä ja minusta sitä viimeistä käyttöpäivää kannattaa noudattaa, parasta ennen on sen sijaan vähän häilyvmäpi käsite, josta tulee itsekin joskus joustettua tilanteen mukaan, esim vaikkapa kuivissa mausteissa ym...

    • Maitopoika 2000

      Uskallan juoda vielä päivän vanhaa maitoa. Ja leipää syön niin kauan kunhan ei ole homeessa. Joskus syönyt kolmekin päivää vanhaa leipää. Ja ei tullut mitään vatsavaivoja tai muutakaan.

      • assss

        meillä on usein vanhaa leipää. Säilytän lasitetulla parvekkeellamme leipää muovikasseissa. Yksi leipä löytyi, jotain vaaleaa maustelimppua joululta. Se oli siis tasan 1 kk liian vanhaa. Jälkiuunilepä säilyy vaikka kuinka monta viikkoa yli viim. pvm:n.
        Osa leivistä homehtuu tosi nopeasti, alle viikossa. Riippuu tietysti säilytysolosuhteista. Jos voi säilyttää alle 0 asteessa (pakasteessa tai kylmässä kuivassa ulkoilmassa, kuten meillä lasitetulla parvekkeella muovikassissa) niin kyllä leipä säilyy hyvin pitkään. Homehtuneen leivän haistaa helposti ja myös näkee.


      • -n- 26
        assss kirjoitti:

        meillä on usein vanhaa leipää. Säilytän lasitetulla parvekkeellamme leipää muovikasseissa. Yksi leipä löytyi, jotain vaaleaa maustelimppua joululta. Se oli siis tasan 1 kk liian vanhaa. Jälkiuunilepä säilyy vaikka kuinka monta viikkoa yli viim. pvm:n.
        Osa leivistä homehtuu tosi nopeasti, alle viikossa. Riippuu tietysti säilytysolosuhteista. Jos voi säilyttää alle 0 asteessa (pakasteessa tai kylmässä kuivassa ulkoilmassa, kuten meillä lasitetulla parvekkeella muovikassissa) niin kyllä leipä säilyy hyvin pitkään. Homehtuneen leivän haistaa helposti ja myös näkee.

        Leivät, jotka homehtuu nopeiten sisältävät yleensä vähiten lisäaineita. On vaan tullut huomattua.


    • ONNEKSI

      Punasella leimalla tulee ostettua.
      Pakkohan se on,enkä yhtään häpiä
      kassalla.
      Ne on hyviä vielä viikko parasta ennen
      päiväyksen jälkeen,kiitos runsaan
      säilöntäainemäärän.
      Ja vastustuskyky kasvaa.

    • -78

      kyllä voi ihan vapaasti syödä sen päivämäärän jälkeen se ruokaa..esim. tumma leipää voi syödä 4-5 sen päivämäärän jälkeen samoin maitokin.

      • köyhien on syödä!

        Pieneläkeläis pariskunta, kuten me, ostamme systemaattisesti viimeisen käyttöpäivämäärän/viimeisen myyntipäivän tuotteita.

        Pakkaseen ja säilyvät pitkään! Ulosheittotuotteista valmistamme kotona heti ruokaa ja satsit pakkaseen.

        Kumpikaan ei ole sairastunut.

        Kuinkahan moni ostaa tänään nk. tuoretta leipää tms. mutta säilyttää kotonaan muutaman päivän? Vanhaahan sekin silloin on!


    • manta55

      On monia ruokia joita voi vielä syödä vaikka päivämäärä meni jo umpeen Kun vain säilyttää oikein Esim.jukurtit,piimä,juustot ei mene miksikään ja ruisleipä.

    • Nimi merkki

      jollei suoranaisessa homeessa ole:)

    • Rouva M

      jukurtti menee kyllä ja jopa maitokin jos se on säilytetty viileässä,jauheliha ei kyllä eikä kala välttämättä tule käytettyä enää..mutta suklaat ym...........kaikki alas vaan

      • maitotuotteet

        Jugurtit, piimät, viilit ym. tulevat vain paremmiksi vanhetessaan. Nämä tuotteet heitän pois vain, jos purkin suuhun on ehtinyt tulla hometta.


    • -Erkkimerkki-

      Esim maitoa juon niin pitkään kun se ei paakkuunnu. Rasvaton maito säilyy näin talvisin lähes viikon päiväyksen jälkeen. Ostin muutama päivä sitten samana päivänä vanhaksi menevää kirjolohta. Maksoi n. 2,80 €/kg. Vähän kyllä hirvitti(kesällä en olis ostanu), mutta paistoin samana päivänä jo yhden fileen pannulla ja hyvää oli. Loput laitoin pakastimeen.

    • nyytäjä

      on täysin edesvastuutona syödä mitään mikä lähenee viimeistä käyttöpäivää, jo sitä edellinen mielestäni joutaisi roskiin. minä syön vaan ehdottomasti samana päivänä tehtyjä ruokia. pakasteetkin on mielestäni täysin syömäkelvotonta. ei ihme jos kansa sairastaa kun syövät ei tuoretta eilispäivänä tehtyä ruokaa. kaikki illalla roskiin mikä on tehty samana päivänä, niissä on jo kaikkea bakteereita.ei ne säily enempää kuin 2 tuntia, samantien roskiin. samalla kaikki ihme säilykkeet, ei niitä voi syödä etteikö sairastuisi esim. vatsapöhöön tms.

      • äänestäjä

        että suurimmalla osalla ihmisistä on aisteja kuten: maku-, haju- ja näköaistit.

        Meistä on nykyään tehty liiankin steriilejä kaikkia bakteereja vastaan.

        Eräs ystäväni aikanaan söi suurinpiirtein kaikkea, joka ei juossut veistä karkuun, mutta ei hän ollut ikinä sairaskaan.

        Sama juttu jos lähdet matkalle kaukomaille. Esim. Afrikassa neek... siis tummaihoiset syövät ruokaa, mikä ei varmasti ole säilytetty meidän normien mukaan, mutta he eivät tule sairaaksi. Jos sinä söisit sitä samaa ruokaa niin varmasti olisit sairas.
        Mutta jos ne tummat tulevat esim. Suomeen ja syövät täkäläistä ruokaa, niin eivät sairastu.

        Kysehän on silloin siitä, että meikäläisillä ei ole vastabakteereja kropassamme, mutta etelän pojillapa on.

        Nykyään varsinkin kun jo lapsesta lähtien meitä rokotetaan kaikkea mahdollista vastaan. Jopa jo pelkästään teiden ja pihojen liiallinen asfaltointi aiheuttaa sen, että vastabakteerimme katoaa.
        Kohta voimmekin syödä ainostaan pillereitä.


      • dfhgdjd

        Kasvattaa vain vastustus kykyä kun syö, kun taas tuolla periaatteella tulee kipeäksi kun näkeekin jotain pilaantuneen tapaista. Sitä paitsi ihmisellä on maku- ja hajuaisti juurikin sitä varten että erotamme pilaantuneen ruuan käypäsästä.


      • ..............................

        Tämän on pakko olla provo, ei tuollaisia voi olla olemassakaan.

        Sen nyt vielä ymmärtää, jos ei syö tuotteita, joissa on viimeinen myyntipäivä/parasta ennen -päivä mennyt, mutta tuo että ei syö edellisenä päivänä tehtyjä ruokia. Useissa ruuissa maku vain paranee seuraavana päivänä. Meillä ainakin on ihan normaalia, että joskus tehdään iso kattilallinen jotain ruokaa ja sitä sitten syödään seuraavat pari-kolme päivää.

        Ja noiden päiväysten kanssa saa käyttää sitä omaa järkeä. Ei nyt selvästi pilaantunutta ruokaa tietenkään kannata syödä (huomaa ihan katsomalla ja haistamalla), mutta joku päivä tai pari sinne tai tänne ei vaikuta mihinkään.

        Eikä yhtään olla sairastettu.

        Mutta näköjään meitä riittää moneen junaan ja osa jää vielä asemillekin...........


    • polpot.

      Jos ei liiku niin ei kun naamaan.

    • Kukas näitä

      typeriä kysymyksiä keksii? Jos tuote ei haise/maistu omituiselle, niin siitä vaan; ihan on syömäkelpoista. Jos jotain omituista on hieman, niin kaukaisissa maissa asustelevat ovat keksineet siihen konstit, kuten curryn, jo ikiajat sitten. Vai luuleeko joku, että huvikseen he ovat ruokaansa voimakkaita mausteita lisänneet?

    • ihmisiä

      ne pelkääävät ssyöpää. itse söin pottupiirakoita 7pv p e jälkeen

    • Nimetön

      Mistä nyt puhutaan ? Parasta ennen vai viimeinen käyttöpäivä, ilm eri asioista.

      • sun kans...

        Täällä ei nyt oikein tiedetä, mistä puhutaan. Ilmeisestikin enemmänkin parasta ennen-safkoista.


    • elax2009

      että ostan vain sen mitä syön. Teen yhden lämpimän ateria päivässä ja seuraavana päivänä uuden. En heitä ikinä ruokaa roskikseen, mutta en myöskään osaa syödä vanhoja lämmityksiä. Tiukan paikan tullen syön purkkihernekeittoa tai nuudeleita. Välillä on hyvä myös totutella pieneen näläntunteeseen, ettei tule syötyä liikaa.

      Viimeisen käyttöpäivän jälkeen en uskalla käyttää mitään tuotetta, koska sen jälkeen se alkaa olla arpapeliä onko se kunnossa vai ei. Parasta ennen-päiväyksen suhteen olen huomattavasti rennompi, sitä voi huoletta käyttää viikonkin jälkeen, tosin maitotuotteet ovat kyllä poikkeus, niihin mielestäni pitäisikin saada viimeinen käyttöpäivä, eikä parasta ennen-päiväys.

      Suosin myös itse tehtyjä ruokia, söin aikaisemmin paljon eineksiä, mutta huomasin, että ne tulevat kalliiksi, ovat epäeettisiä ja pahanmakuisia.

    • jos joutuu ostamaan

      tuotetta, joka on lähelläkään viimeistä käyttöpäivää tai myyntipäivää.
      Vaihtakaa kauppaa !

      • sinä....

        kauppiaaksi, kun olet noin nero!


      • Ammattinsa osaava
        sinä.... kirjoitti:

        kauppiaaksi, kun olet noin nero!

        Osaan ammattini. Minun kauppani asiakkailla ei ole kyseistä ongelmaa. Meillä tuotteet menee kaupaksi jo aikoja ennen viimeistä myyntipäivää.

        Ihmettelen silti muutenkin, onko tämä näin tähdellinen aihe.
        Keskustelusta ei voi puhuakaan.

        Tämähän on inttämisketju.
        Jos ei pysty olemaan oikeassa, niin ainakin viimeinen sana pitää saada.


      • jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa
        Ammattinsa osaava kirjoitti:

        Osaan ammattini. Minun kauppani asiakkailla ei ole kyseistä ongelmaa. Meillä tuotteet menee kaupaksi jo aikoja ennen viimeistä myyntipäivää.

        Ihmettelen silti muutenkin, onko tämä näin tähdellinen aihe.
        Keskustelusta ei voi puhuakaan.

        Tämähän on inttämisketju.
        Jos ei pysty olemaan oikeassa, niin ainakin viimeinen sana pitää saada.

        Kerropas kauppasi nimi ja sijainti niin ihan takuulla löydän lähellä olevia parasta ennen tai viim. käyttöpäivä tuotteita! Niitä on joka kaupassa, tuskin sinun kauppasi on sen ihmeellisempi kuin muutkaan kaupat. Tai jos pidät hyllyjä suurin piirtein tyhjina..


      • ahtis
        Ammattinsa osaava kirjoitti:

        Osaan ammattini. Minun kauppani asiakkailla ei ole kyseistä ongelmaa. Meillä tuotteet menee kaupaksi jo aikoja ennen viimeistä myyntipäivää.

        Ihmettelen silti muutenkin, onko tämä näin tähdellinen aihe.
        Keskustelusta ei voi puhuakaan.

        Tämähän on inttämisketju.
        Jos ei pysty olemaan oikeassa, niin ainakin viimeinen sana pitää saada.

        ihan vaan neuvona, että pistä pari päivää ennen vanhenemista puoleen hintaan, että ei tule juuri vanhenevaa purkkia sille joka sitä ei halua ja saat uusia, maksukykyisempiä asiakkaita.


    • tätä

      Minua vähän nyt ihmetyttää: nimittäin, jos kaupasta ostaa vaikkapa lihaa tms alennetulla hinnalla, siis siinä on viimeinen käyttöpäivä menossa tai seuraavana päivänä, eikö se yleensä käytetä mahdollisimman pian. Näin minä ainakin teen siinä tapauksessa. En osta sellaista ruokaainetta tarkoituksenani tehdä siitä sitten joskus ruokaa.

      Eivät ne yleensä ole vielä siinä vaiheessa ollenkaan pilalla, mutta ne on syytä käyttää pian ja toisaalta varsinkin kesällä kannattaa miettiä kuinka pitkään sellaiset ruuat ovat vaikkapa autossa, lämpimässä.

      Ei mitään ongelmaa minusta.

    • syön ja juon

      varsinkin maitoa vaikka se on jo muutaman päivän yli päivämäärän.

    • Ei ole rahaa ostaa

      Ostan aina leivät alelaarista. Niissä on yleensä viimeinen myyntipäivä mennyt jo vanhaksi tai on sama päivä kun ostan leipää. Kyllä leipää voi syödä ihan hyvin vaikka viimeinen myyntipäivä on mennytkin umpeen. Sitäpaitsi työttömänä ollessa ei paljoa voi valita. Se on ostettava halvinta mahdollista murkinaa, että edes jotenkin pysyy hengissä.

    • käyttöpäivä -ruokia

      ei syödä, parasta ennen -ruokia kylläkin.

    • minä ainakin

      syön jos vain päivän on oli ja kylmässä säilytetty. täytyy muistaa että "parasta ennen" on sitten aivan eri asia. viljatuotteet on vissiin aina merkitty parasta ennen. tuon päivämäärä kun menee yli niin laitan leivät ja muut viljatuotteet jääkaappiin. siellä ne pysyy vielä hyvänä pari päivää.

      • vähän ruuasta mitä voi syödä

        Ainakaan lihoja ja makkaroita ei mielellään pistä suuhunsa viim. myyntipäivän jälkeen. Sen sijaan olen syönyt viiliä,rahkaa tai kermaviiliä REILUSTI vmpv:n jälkeen ja elossa olen.


    • Turuust

      Eilen törmäsin k-kaupassa viiliin jonka päiväys oli 31.12-08, ymmärrän kyllä että eilisellä päiväyksellä myydään tarjouksess, mutta että viime kuun päiväydellä näemmä yös.

      Ite syön jatkuvasti kaikennäköstä ruokaa missä on päiväys mennyt. Ja mitää ei oo tullu. En ole edes sairastellu kuin korkeintaan kerran vuodessa.

    • jep jep

      Hyvä mittari ruuan kunnosta on antaa sitä vähän koiralle, jos se sille kelpaa niin ääntä kohti vaan.

      • koira syö

        jos vähäänkään pilaantunutta?


      • elax2009
        koira syö kirjoitti:

        jos vähäänkään pilaantunutta?

        Koirat ja kissathan syövät mielellään pilaantunutta, jopa mädäntynyttä lihaa. Eli metsään mentiin tässäkin asiassa.


    • Nimetön

      No heij, tänääkii mie join 2 vuotta vanhaa limuu, eikä tuntunu missää :)

      Mut jotkuu juustot ym. heitetää meillä aina heti pois ku eräpäivä menee.. Riippuu ihan tuotteesta!

    • misut ja masut

      Hyvin pystyy syömään. On ruoan tuhlausta heittää pois heti merkityllä päivällä. Ruisleipääkin pystyy hyvin syömään monta päivää viimeisen käyttöpäiväyksen jälkeen!Hullua nähdä että jotkut heittää kokonaisen sämpyläpussinkin roskikseen ihan vaan merkityn päivän takia.

      • sannuli

        meillä heitetään pois vasta kuin on menny homeeseen. ei se viimeinen myyntipäivä oo viimeinen käyttöpäivä.


      • elax2009
        sannuli kirjoitti:

        meillä heitetään pois vasta kuin on menny homeeseen. ei se viimeinen myyntipäivä oo viimeinen käyttöpäivä.

        on viimeinen myyntipäivä? Eihän sellaista olekaan. Viimeinen käyttöpäivä ja parasta ennen on kyllä. Tosin viimeinen käyttöpäivähän on samalla viimeinen myyntipäivä, että jos sitä tarkoitit...


    • sans

      Ihan tiedoksi, tossa purkissa lukee "parasta ennen", ja se ei tarkota viimeistä käyttöpäivää :DD Pacco nussiii pilkkuuuuu :DDD

      • sannuli

        ja tuskin on mennyt mikskään! miullakin on ollu vuoden vanhoja jauhoja ja ei tunnu missään. hyvät kastikkeet on tullu ja pullat............. saatika kaurahiutaleet....


      • mullakin sanoo jotai
        sannuli kirjoitti:

        ja tuskin on mennyt mikskään! miullakin on ollu vuoden vanhoja jauhoja ja ei tunnu missään. hyvät kastikkeet on tullu ja pullat............. saatika kaurahiutaleet....

        etten kyllä söis 12 vuotta vanhaa jogurttia tai mitä tossa purkissa nyt onkaan, kävelee jo vastaan... =D =D ;=)


    • en syö

      en syö

    • Hunaja on voinut olla puolikin vuotta yli viimeisen myyntipäivän, ja niin vaan on tullut käytettyä. Vaahterasiirapissa kuukauden ylimeno viimeisestä myyntipäivästä ei ole aiheuttanut mitään huomattavaa muutosta.
      Muissa tuotteissa ollaan sitten hiukan tarkempia.

    • ddddddddddddddddddddd

      no harvemmin on jäänyt ruokaa jäljelle viimeisen käyttöpäivämäärän jälkeen, mutta jos on niin haistan ja maistan. sitten jos on kelpoa niin syön.

      monet unohtavat että viimeinen käyttöpäivämäärä on eri asia kun "parasta ennen" päivä.

      poika ei kyllä juo ikinä kiinni olevaa maitoakaan, jos vaikka parasta ennen -päivämäärä on eilinen päivä. Vaikka olen sanonut että se maito on vielä paripäivää (joskus viisikin päivää) juotavaa.

    • ......

      Jos viimeinen käyttöpäivä on esim tänään, niin syön tuotetta vielä huomenna. Päivällä uskallan ylittää, mutta sitä vanhemmat heitan menemään.
      Ei ruuassa mitään ajastinta ole, että se pilalla kun vuorokausi vaihtuu. Päivällä voi ylittää.

    • vanha ruoka

      Ei ole köyhällä aina vara syödä vanhentunuttakaan ruokaa... ostan aina viim käyttöpäivän ruokia, syön niitä viikonkin käyttöpäivän jälkeen jso niitä löydän.

      Ei ole vara valita jos ruokaan on vara käyttää alle 20 euroa kuukaudessa, eli alle 5 euroa viikossa.

    • Vai viimeinen käyttöpäivä...

      Mielestäni ovat kaksi eri asiaa.

      • Myynnistä poistunut

        jos tuotteessa on lappu -50% ja myynissä pari päivää ennen parastaennen päiväystä, -miksi en ostaisi elintarviketta minkä voi pakastaa ???

        Suurin osa tuotteista on pakattu ilmatiiviisti ja normaalissa pakastimessa säilyy noin pari kuukautta vallan mainiosti.

        Leivät tosin kannattaa ostaa leipomoitten myymälöistä (mieluiten pe.aamulla)ja jos pokka kestää niin kannattaa kysyä leipää linnuille, -ei maksa paljon ja ei varmastikkaan ole homeessa.

        Pulpahti mieleen joku ohjelma missä oli löydetty mammutin ruumis napajäätiköltä ja sen liha oli syömäkelposta en muist oliko liha 5000 vuotta vanhaa vai viis miljoonaa vuotta mut eni vei syötävää.


    • en sairaana

      Enpä ole sirastellut eikä pöpöt iskeneet kun liikunnan lisäksi syön monipuolisesti ja myös vanhaa ruokaa. Pysyy bakteerikanta runsaana mahassa.

      • se karaisee

        Allergioiden ehkäisyssä kehon altistaminen erilaisille bakteereille ilmeisesti on hyvästä.


    • yhäitykkä

      Riippuu ruuasta! Käydään arkisin erään seurakunnan leipäjonossa, jossa saadaan ruokaa kasseittain mukaan. Vanhaksi menevää, mutta saman päivän aikana kun syö niin hyvää on. Ja onhan siellä ruokaa jossa päiväykseen on vielä monta päivää. PÄÄTTÄJILLE TERVEISIÄ: laskekaa itseltänne ja muilta rikkailta perintöverotusta ym. niin kyllä me lapsiperheet ja muut köyhät vedetään vanhaa ruokaa, että saadaan elintasoa jotenkin pidettyä ylhäällä ja ostettua jotain muutakin tarvittavaa kuin ruoka!

    • wcc

      Niin meilläkin syödään mikä pöydällä vielä pysyy,näin hoidetaan Suomen hyvin vointia.

      • Nimetön

        Meillä ruokapöydässä 7 henkilöä ja ruokakulut suuret...meillä hyödynnetään noita -50% tuotteita....sellainen kun eteen sattuu, niin pakkaseen ostan...joskus myös jugurtteja ostan seuraavaksi aamuksi,

        Mutta koskaan ei käytetä mitään tuotteita joista on päivämäärä jo mennyt....paitai maito ja piimä pannariin/lettuihin.

        Itse saatan käyttää eilistä maitoa kahviin...mutta lapsista on tullut niin tarkkoja, että katsovat aina päivämäärään...

        Ruokaa i kyllä kauheasti edes hukkaan mene...ja jos joutuu roskiin heittämään, niin yleensä se on jo valmistettua ruokaa jota on jäänyt sen veran vähän jäljelle, ettei sillä ruoki kuin yhden henkilön enää.

        Tälläisessä taloudessa sellaisen pien valmiin ruan säilöminen olisi aika turhauttavaa...pakkanen täyttyisi aika nopsaan pienistä ruoka nyyteistä...

        Ja vaikka joka pv jäisi yhden henkilön määrä ruokaa pakastettettavaksi ja kerran viikossa ne sitten syötäisiin, niin tappeluhan siitä tulisi kuka syä lasagnea, kuka hernekeittoa, kuka kinkkukiusausta....

        Eli meillä näin...paljon säästää noissa -50 tuotteissa, jos on pakkanen mihin ne laittaa


    • itsekseen pakene jääkaapista

      syödään, ainakin meillä. Ja kaupassa metsästetään aina sellaisia "tästä tuotteesta -50% kassalla" tuotteita. Tähänkään mennessä meillä kukaan ei ole sairastunut "parasta ennen" päiväyksen jälkeen syötyjen ruokien takia. Miksi siis heittää täysin syötävää ruokaa roskiin vain koska se on päiväyksen mukaan "vanhaa"

      • Tapani Kanssa

        Että syö poika leipäs, vaikka se olis homeessakin. Home parantaa lauluääntä. Näitä neuvoja olen noudattanut, eikä ole äänessäkään moittimista!


    • ....

      5 lapsen äiti....syödään, ihan ok, ei vatsatautia, ripulia....tiedoksi vaan :) sullekkin.

    • päiväyksiä

      Hanurista viimeiset käyttöpäivät,ihmisellä on NENÄ jolla voi haistaa onko tuote pilaantunut,olen vuosikausia syönyt lähes yksinomaan elintarvikkeita joista on parastaennen tai viimeinen käyttöpäivä umpeutunut.
      Eikä minulla ole ikinä ollut ruokamyrkytystä,eikä edes mahatautia.
      <

      • v k p

        ostan kaupasta kaikee ruokaa säilytän jääkaapissa ja sit heitän roskiin käyn ennemmin vaiks aakkos asemal syömäs


    • markkinavoimat

      jyllää!!! Näin kulutusta lisätään ja kauppa käy ja kauppiaat lihoo ja ssavat syödä tuoretta ja kallista!!! Voi meitä laumalaisia.

    • never ever

      En syö, ole syönyt, tai tule syömään... roskiin menee.... ehkä turhaan, mutta kuitenkin...

    • työmarkkinatuella

      Pakko on metsästää kaupoista - 50 % -tuotteita.

      Kiitos hyvinvointivaltion nimeltä Suomi.

      Näin Suomi huolehtii heikoimmistaan.

    • .......

      homeessa oleva ruoka on hyvää nam nam....

    • tietysti

      Maalaisjärkeä peliin!

      Eihän ennen edes ollut mitään päivämääriä elintarvikkeissa, kun itse tuotettiin ja loput ostettiin torilta tms. Miten silloin tiedettiin mitä voi syödä ja mitä ei?

      Eikä ne elintarvikkeet kalenteria katso, että kun vuorokausi vaihtuu, niin nyt on varmasti pilalla.

      Tietysti silloin jos syö päiväykseltään vanhentuneita tuotteita, niin ei voi valmistajaa syyttää, jos sattuu sairastumaan. Päiväykset vedetään niin tiukille juuri siksi, että ei valmistajaa ei voitaisi syyttää.

      Itse hyödynnän jatkuvasti -30 ja -50% alennuksia. Meillä on iso arkkupakastin, pakastan sen mitä ei heti ehditä käyttää. Vanhasta maidosta voi tehdä vaikka pannukakkua tai tehdä siitä itse viiliä, jugurttia tai piimää.

    • blondeistablondein72hki

      tuotteesta ja tietty haju ja ulkonäkö ratkaisee.

    • Maiskis!

      ei haittaa vaikka päivän pari menisi yli.

      Järvi-Suomen Portin kohdalla jo epäilisin. Rahoitusvaikeuksissa oleva firma herättää epäilyksiä.

    • mikkkoelmeri

      esim. maidossa on mahdoton määrittä taikka maito-auton pitäsii tyhjenytentää tilatankit joka päivä se olisi kallista ja järjetöntä

    • Kultahammas...

      Kyllä meillä syödään joitakin tuotteita vielä viimeisen käyttöpäivänkin jälkeen, mutta herkästi pilaantuvat jätetään kyllä syömättä.
      Olemme vaimoni kanssa kumpikin elintarvike alalla ja omasta mielestäni tietomme ja ymmärryksemme riittää siihen, että syömme hyvin ja edullisesti. Mitään kamara-makkaroita ei meillä syödä. Kalaa syömme paljon, mutta sitä vain päiväysten puitteissa. Jauhelihan päiväyksissä olemme tarkkoja ja siksi jauhamme itse jauhelihaa paljon, johon monasti käytämme edullista lihaa. Hapanmaitotuottet säilyvät yllättävän hyvin päiväysten jälkeenkin.

    • p o r v a r i

      ei semmosii vanhoi kukaan syö
      te köyhät voitte syödä ni saan mä ainaki syödä uutta

      • ????

        olet todella tyhmä.. sopisit tonne venäjälle johtajaksi...


      • oikea porvari

        kun et edullista ruokaa pistele naamaasi, nousukas vaan.
        Meidän perheellä on ritarihuoneella vaakuna ja syödään suvereenisti halvat safkat, mitä tarjolla on ja ostetaan tarjoukset tarkkaan.
        Tää ei merkkaa sitä, että meidän tarviis ostaa halpaa, kun ollaan omistamassa noita ruokapuljujakin ja osinkoa tulee monesta paikkaa.
        Joskus surettaa katsella kaupassa, kun näkee selvästi vähävarasen, joka tuhlaa rahansa kalliiseen ruokaan, kun vieressä olisi hyvää edullista ruokaa, jolla vois säästää ja heidän elämässään se tuntuisi. Meillähän tää on enempi periaatteellista ja raha pistetään tuottamaan muualla.
        Saattuuhan meidän porukassa vahinkojakin, tossa yks pappa, jolla oli paljon asuntoja (kivitaloja)omistuksessaan ja muuta töyhkää omistuksessaan, joutu sairaalaan, niin söi siellä itsensä hengiltä niillä hyvillä safkoilla, kun oli tottunu kotona niin niukkoihin annoksiin.


    • sotka22

      Heitetään rotta huopakatolle heinäkuun helteeseen annetaan olla 2 viikkoa ja kun rotsi on pyörea ja karva irti pistetään olkipilli hännän alta sisään ja imaistaan tyhjäksi Parasta ennen kolmatta viikkoa Nambs.

      • not like a lady

        Nuoruuteni liike-elämän härdelissä eläneenä voin
        kertoa, että veljeni omistamassa elintarvikemyy-
        mälässä jäi toisinaan esim. lihaa (naudanpaisti,
        sianliha ym.)siten, että sitä ei haluttu myydä asiakkaille. Siihen aikaan ihmiset olivat oppi-
        neita, viisaita, säästeliäitä- eivät todellakaan
        perheensä myrkyttäjiä, vaan esim. liha pestiin etikkavedessä ja se oli sen jälkeen käyttökel-
        poista, tietenkin haju- sekä makutestien jälkeen
        käyttökelposeksi todettua(käyttökelpoista oman perheen tarpeeseen)
        Ilman valtavia paragrafeja jokainen kauppias toimi omantuntonsa mukaan-Onko omatunto jo myös
        KATOAVA KANSANPERINNE?
        Vakiasiakkaissa oli perheitä, joilla toimeentulo
        oli todella surkea. Onneksi he saattoivat luotta-
        muksella kääntyä puoleemme laskujen maksun suhteen, kuten myös elintarvikkeiden 'viimeinen käyttöpäivä'-ostojen tekemisen kanssa.
        Taivaan Isää olen useasti kiittänyt siitä, että veljeni, joka omisti liikkeemme, oli ja on todella 'suurisydäminen' ihminen. Häneltä riitti ymmärrystä niin kunnanjohtajalle kuin rapajuopol-
        lekin ja tälle viimeksimainitulle vielä järkeviä
        elämänohjeita oman ja perheensä tilan kohentami-
        seksi.
        SINULLE JA MINULLE ON MERKITTY MYÖS VIIMEINEN
        KÄYTTÖPÄIVÄ.
        Rakasta Jumalaa yli kaiken ja Lähimäistäsi niinkuin itseäsi!


    • syön

      kuhan ei kovin paljoa ole menny yli viimeisen käyttöpäivän

    • ja-na-tui-ne

      Joissain paikoissa syötetään salaa 8 viikkoa vanhoja kalapuikkoja!

    • lähtölaskennat

      niin ja niin monelle suomen nokialaiselle. Enää puuttuu täsmäisku eli päivämäärä, milloin irtisanomisista on korrektia ilmoittaa. Paras aika tietysti seuraavan tulosjulkistuksen alla, niin saadaan osakkeet pomppaamaan. Mutta alustavat sivelyt tulevat jo aiemmin: tämän kuun lopulla tai viimeistään helmikuun aikana.

    • Gluck

      Kyllä meillä syödään viimmeisen käyttöpäivänkin jälkeen... Toki silloin tulee katsottua vähän tarkemmin miltä se vaikkapa maito näyttää/haisee, mutta ei yhden päivän vanha maito kyllä sen käyttöä haittaa....

      • tavallinen köyhä

        En tuijota päiväyksiin missään tuotteissa. Luotan nenään ja makuaistiin.
        Maitokin säilyy asiallisella säilytyksellä viikonkin yli viimeisen käyttöpäiväyksen.
        Jugurtit ja viilit parikin viikkoa.
        Kananmunat samoin.
        Täyssäilykkeet vuodenkin yli päiväyksen.


    • Puhtaat kädet puoli ruokaa

      Itselläni on ollut monet vuodet äitini kanssa vääntö siitä, että voiko vanhoja mausteita ja jauhoja käyttää pullien, taikka muiden leivonnaisten tekemiseen sarastumatta. Äiti mielestä uusilla ja tuoreilla tuotteilla tehty ruoka ei menä hänen mielestään pilalle jos siihen laittaa esim. maustetta joka on parasta ennen 14.3.1982.

      Taannoin ihmettelin sitä, että miksi sairastelin nuorena ja etenkin silloin kun asuin vielä kotona. Epäilykseni nousi kun kerran kun äitini kutsui minut syömään kun oli leiponut pullia. Pullia syödessäni sain hyvin pian vatsakouristuksia, hirveä kuumeilu ja oloni meni huonoksi nopeasti, enkä enää voinut istua vaan menin lattialle. Hetken siinä ollessani lähdin vessaan oksentamaan ja ripuloimaan. Olin kaksi päivää sängyssä kipeänä, enkä kyennyt nousemaan sieltä ylös kuin vettä juomaan. Sama tilanne oli joskus nuorempana, että sairastuin yllättäen kuumeiluun ja veriripuliin. Oireet ja kaikki muu aivan samalla tavalla.

      Erikoiseksi asiasta tekee se, että äitini on sanonut, että älä esitä sairasta. Ei niissä pullissa mitään vikaa ole.

      Toivuttuani päätin lähteä tutkimaan asiaa mitä aineksia on käytetty ja mikä on niiden parasta ennen päivämäärät. Voitte vain kuvitella millainen riita siitä tuli. Vihdoin sain luvan tutkia kaapit. Kaikki kaapit kävin läpi ja totesin 99% jauhoista, mausteista, ym. olivat vanhentuneita. Ei se, että olivat vanhentuneita, vaan totaalinen terveysriski. Jauhot ja mausteet oli matkannut muutosta toiseen aina kultaisesta 80 luvulta asti.

      Äitini sai raivarit kun pystyin vihdoin todistamaan, että mistä on kyse. Hän ei halunnut uskoa minua, eikä halunnut edes katsoa paketin päivämääriä kun näytin. Joo.. Joo..

      Sain luvan heittää kaikki pilaantuneet jauhot, makaroonit ja muut mausteet pois. Muovipusseja oli kuusi, jotka olivat täynnä 80 ja 90 luvun ruokaaineksia suuriltaosin. Kaapit ammottivat siivouksen jälkeen tyhjyyttä.

      Siivouksessa oli se hyvä puoli, että se selittikin miksi äidin kaikissa asunnossa on ollut sellasia toukkia ja mitä ihmeellisempiä kiipijöitä. Uteliaana vedin lieden pois paikoiltaan. Kaappien ja uunin takaa löyty lisää kiipijöitä. Ällöttäviä otuksia.

      Sain totaalisen hepulin. En voinut muuta kuin kauhistella. Äitini vain naureskeli välinpitämättömästi.

      Kokemastani on tullut fobia ja paha sellainen. En uskalla syödä enää äitini, enkä juurikaan muiden tekemiä leivonnaisia ym. koska pelkään taas sarastuvani. Olen tarkka hygieniasta. Pesen kädet aina kun menen ulkoa sisällä. Lisäksi kun teen ruokaa, taikka rupean ruokailemaan. En voi sietää kun jotkut ronkkivat sormella ruokaa tätä tehdessä, taikka maistelevat sitä samalla ruokailuvälineillä toistamiseen. Tätä tekevät kokit ja sivustakatsojat usein. Sitä näkee milloin missäkin, televisiossa ja kavereilla, mutta ei omassa kodissani. Ai niin. Keittiön lavuaariin sylkeminen on myös yksi ällöttävistä tavoista mistä en todellakaan pidä.

      Olen varma, että jokaisessa kodissa on vähintään yksi tuote, jossa on tuo parasta ennen päivämäärä jo mennyt yli, eikä siten ole enää käyttökelpoinen.

      Mielummin elän nälässä kuin syön leipää jonka tiedän sen tekevän minut sairaaksi.

      • gaägaä

        Ei taida ihan hirveesti kokkailla tämä sinun äitisi :D


      • lallallalalalaa
        gaägaä kirjoitti:

        Ei taida ihan hirveesti kokkailla tämä sinun äitisi :D

        Ajattelin ihan samaa, miten yks jauhopussi voi kestää n. 20 vuotta=D Tai sitten sillä oli niitä pusseja monia=))


      • untuvikkoni

        Eipä taida äitisi hirveän usein leipoa tai tehdä ruokaa, mikäli lähes 30v. vanhoja raaka-aineita väität löytäneesi.

        Tuskimpa äitisi edes osaa leipoa, sen verran harvoin näyttää tekevän kyökin puolella yhtään mitään.

        Kaikki ötökät ja syöpäläiset kuolevat uunissa/ valmistuksen yhteydessä liedellä, joten ne eivät voi aiheuttaa mitään vatsanväänteitä.

        Verinen ripuli viittaa sinun sisäelin sairauteen, joten mene lääkäriin ja anna tähystää paksusuolesi.

        Sinulla saattaa olla myös peräpukamia, jotka puhkeavat joskus ja siitä johtuu verinen uloste.

        Olet ehkä alkoholin suurkuluttaja, alkoholi vaurioittaa paksusuolen limakalvoa sekä aiheuttaa vatsahaavaa. Verinen uloste saattaa olla tästäkin peräisin.

        Tutki seuraavalla kerralla pullien sijaan elämäntapojasi ja kurkkaa, onko veri ulosteessasi tummaa vai kirkasta.

        Mikäli tummaa, vatsahaavan mahdollisuus kannattaa huomioida..


    • Uggi

      Asioin toissapäivänä kaupassa jossa oli erikseen korissa jotain vanhaksi menneitä alehintaan. Ostin laskiaispullia jotka meni samana päivänä vanhaks, kysyin että löytyykö pidemmällä päiväyksellä, niin myyjä sanoi että seuraavana päivänä ne menee myyntiin alennuksella! Eli vanhaa siis myydään ihan pokkana, ostin vielä after eightit jotka oli jotain 3kk vanhoja, palautin. Vesimelonia olisin ostanut mutta oli sen verran lämmennyt/nuhjuinen ettei kehdannut.
      En ymmärrä miten joku kauppa kehtaa myydä vanhentuneita elintarvikkeita.

    • Haminalainennn

      Kun meidän salessa useinkin myydään parasta ennen päiväyksen jälkeen olevaa tavaraa ja sit huomaa vasta kaupasta tullessaan että tässähän on jo päiväykset menny tai aineki viiminen käyttöpäivä, eikä ikin oo mitää alelappui!!!;)

    • makua ruokaan

      Se on samaa kuin marinointi, kun bakteeritoiminto vilkastuu ruasta tulee mureampaa ja herkullisempaa..
      Koirakin hautaa luunsa että maku paranisi ja karhu palaa haaskalle sitten kun madot hyppii jo silmille ja nautiskelee ja piehtaroi siinä.

    • miekkonen2

      Kyllä se takasin tulee jos on liika wanhaa, meillä syödään ainakin kaikki mikä ei maistu tai tuoksu etovalle, siinä se vastustuskyky tulee kun popsii hiukan jätteitä.

    • JO vain mulle kelepaa!!!

      Minä oon syöny about kaks viikkoo "vanhaa" makkaraa (lauantai) parast ennen päiv. jälkeen - ei tullu mitään oireita!! Maitooki oon juonu parhaimmillaan kolme viikkoo sen parasta ennen päiv. jälkeen. Itse asiassa kerran söin noin kuukaus parasta ennen päiv. jälkeen yhen einespizzan ja edelleen oon hengissä!!

    • hipsu77

      Siis hei haloo! Jos kuvitellaan rasiallinen esim. makaronilaatikkoa missä päiväys on tänään,ni muuttuuko se myrkyksi yön aikana jos pistelen sen suihini vasta huomenna? No-EI MUUTU!

      • not like a lady

        Kautta linjan on keskusteluista käynyt ilmi, että 'yli päiväyksen' ruokia syödään.
        Kukaan ei ole kuollut - tai 'kuollut' tullut kertomaan, mistä kaupasta 'kuolettavan annoksen' osti.
        Ollaanks' sittenkin liian hysteerisiä pilaantu-
        neesta ruuasta?
        VAI oikeesti siitä, että ME KYLLÄ OSTAMME VANHEN-
        TUNUTTAKIN ELINTARVIKETTA, mutta emme maksa siitä
        samaa hintaa kuin ehtatuoreesta.


    • talousnero

      syön kyllä ja olen säästänyt näin pitkän pennin kun ostan "punalappu"tuotteita. Se parasta ennen päiväys tarkoittaa sitä että se tuote on varmasti tuoretta siihen asti. Esim jugurtit voi ihan hyvin vielä syödä 2-4 päivääkin päiväyksen jälkeen. tottakai järjen käyttö on sallittu myös tässä asiassa mutta kyllä voin sanoa että suosittelen päiväys tuotteiden ostoa ja käyttöä. Joko täytyy olla tyhmä tai paljon rahaa jos ei niitä osta. taloudellinen ajattelutapa kulkee mukana ruokakaupassakin ja hyvin olen vielä hengissä!!

      • örkki jääkaapistasi

        Huomattavaa on, että viimeisellä käyttöpäivällä ja parasta ennen päiväyksellä on suuri ero. Parasta ennen päivättyä tuotetta voi syödä vielä ks. päivän jälkeenkin, mutta viimeinen käyttöpäivä tarkoittaa juuri sitä mitä nimikin kertoo, eli viimeistä turvallista päivää syödä tuotetta.


    • Make60

      Ei sillä päivämäärällä ole mitään merkitystä jos kyseinen tuote ei ole piaantunut. Esim. maito on niin kauan käyttökelpoista ennen kuin se on hapantunut. Ainoa tuote mitä ei voi käyttää viimeisen käyttöpäivän jälkeen on broileri koska se voi olla pilaatunut jo viimeisenä myyntipäivän. Itse kerran ostamani broileri oli jääkaapissa yhden päivän yli viimeisen myyntpäivän ja aukaistessa oli outo haju mutta paistoin ne ja kun maistoin niin kypsänä niin ei tarvinnut syödä niitä koska ne oli jo pilääntuneitä. Eli ruoka on niin kauan syotävää ennen kuin se on oikeasti pilaantunut.

    • D.R

      Pilaantunutta ruokaa ei kannata syödä, koska se vanhentaa nopeamin ihmistä. Pilaantunut ruoka ei sisällä samalla tavoin vitamiineja ja muista ravintoaineita kuin tuore ruoka. Vanhentunut ruoka voi aiheuttaa helposti esim. vatsa -ja suolistosairauksia.

      Hampaat ja luusto tarvitsee puhdasta ravintoa pitääkseen ihmisen hyvinvoivana.

      Kaikki eivät voi edes suudella ihmistä, jotka syövät pilaantunutta ruokaa. Pilaantunut ruoka osaksi muodostaa ihmisen ominaishajut. Osa hajuista tulevat suusta ja osa ihohuokosista.

      Meidän perheessä syödään tuoretta ruokaa monipuolisesti ja erityisemmin luomutuotteisiin satsataan.

      • mörrix

        Olenkin hämmästellyt bussimatkoillani vaatteisiini tarttunutta tooosikalllliiin parfyymin tuoksua. Sinähän se olit tai sitten sun miehes.
        Purtilot kai sekottuneet - ei haittaa.


      • Boney Bro

        Sinulla varmaankin on luotettava lähde tueksi väitteillesi. Annatko vaikka sen tutkimuksen nimen, jossa on tedettu tuo vaikutus ominaishajuun! Kiitos! Ja mieluiten vielä nettilinkki jos löytyy.


      • syö pilaantunutta...

        vaikka parasta ennen pv.määrä onkin paketissa.


    • Rkiu

      ihmiset kyllä polttaa tupakkaa vaikka paketissa lukee "tupakka tappaa" mutta maito kaadetaan viemäriin kun "parasta ennen"-päivä on ylittynyt?! :D

    • ruokkaa

      Juu, meillä ale altaat on tiukassa syynissä. Kun itse oon töissä , on kolme kouluikäistä (pari näistä teinejä) poikaa ja mies opiskelee, ei rahaa ole liikaa ruokaankaan laittaa. Näin saadaan vaihtelua ja joskus herkkujakin kun ostaa puoleenhintaan. Maitoja en ole ostanut, mutta maito tuotteita muita kyllä.

    • mammamia..

      Maku- ja hajuaistit olemassa ihmisellä ja ehkä myös joltain osin järkikin päässä! En ole yhtään kertaan sairastunut, jos olen syönyt ylipäiväyksen menneitä elintarvikkeita!

    • Italino

      Juu...sehän riittää et laittaa mikroon tai paistinpannulle...ruuan,eli valmistaa sen,sen
      jälkeen safkaa säilyy jääkapissa monia päiviä ,jopa viikon!!

    • Nimetön

      myöntää, että joskus syön.. riippuu paljolti tuotteesta.

    • vanha Jogurtti

      Syön jugurtit ei mene miksikään, vaikka menisi parasta ennen päiväyksen yli pari päivää.

      Ei sen pahemmalle maistu, monet kerrat olen syöny.

      Miksi heittää turhaan pois, kun jogurtin voi vielä syödä.

    • roskikseen!

      Ei sekajätteeseen vaan ku niitä on nykyään jo niitä ruskeita pöniköitä jätekatoksisa niin miks porukka edelleen laittaa selkeitä elintarvikkeitaan sekajätteeseen??

      Kysynpä vaan.

      • not like a lady

        SIIS, Voisiko joku tulla pois piilosta nimimerkin suojassa ja kertoa, ostaisiko hän ylipäiväys-tuotteita, jos ne olisivat 'tavallaan'
        reilusti kaupan - eikä kuin dyykattavana nurkan takana, kuten ne nykyään on.


    • heti ostamaan

      Nälkä!

      Siwakin on siirtynyt -30 % -hintaan, mikä ns. normaalihinta muissa kaupoissa.

      • raisut

        saa -50%, ostan aina, eikä kukaan ole kipeeksi tullut.
        Siellä on pesuaineet, voiteet ym...kun tulee esim. uusi pakkaus, myyvät ne vanhat purkkimallit puoleen hintaan.
        Miksi niitä ei sitten ostaisi!

        Kyllä sieltä ostaa hyväosasetkin,olen katsellut, että semmosta!


      • raisut
        raisut kirjoitti:

        saa -50%, ostan aina, eikä kukaan ole kipeeksi tullut.
        Siellä on pesuaineet, voiteet ym...kun tulee esim. uusi pakkaus, myyvät ne vanhat purkkimallit puoleen hintaan.
        Miksi niitä ei sitten ostaisi!

        Kyllä sieltä ostaa hyväosasetkin,olen katsellut, että semmosta!

        siis, outoa.


      • Ja niitä on paljon!

        Varsinkin sivummalla olevissa Sale myymälöissä.


    • ahtis

      Otin kerran kaapista viilipurkin. tuli heti ensi lusikallisella mummo mieleen. sitten purkki tyhjeni ja tuli mieleeni tarkistaa päivämäärä. parasta enne oli mennyt jo pari viikkoa sitten, mutta maku oli parantunut...

    • Boney Bro

      Viime viikolla 15.1. söin vahingossa viikko sitten vanhaksi mennyttä italian salaattia - siis maitotuotetta sisältävää elintarviketta, joka kaiken lisäksi oli ollut avattuna viikon jääkaapissa :D :;D : D

      Vähän etikkaiselta maistui, mutta ei tullut mitään :). Huomasin vasta puolessa välissä syömistäni että päivämäärä oli viikko sitten. :D

      Vuosi takaperin ostin ALE-pizzoja ja pistin ne parvekkeelle (en omista pakastinta). Söin niitä varmaan 5 päivää vaikka pihalla oli plus-asteita. Ei maistuneet edes pahalle.

      Myös leipä pysyy pitkään hyvänä parasta ennen -päiväyksen jälkeenkin, jos leivän on pitänyt alusta saakka kohtuu kuivassa jääkaapissa.


      Olen sitä mieltä, että ei noista vatsapuruja pahempaa koidu ja vastustuskyky lisääntyy. Toisaalta olen törmännyt elintarvikkeisiin (kuten monta kertaa LIDLin kreikkalainen jogurtti) jotka menevät ihan homeeseen monta viikkoa ennen parasta ennen -merkintää ja niitä en tietenkän syö.

      Jos on pöpökammoinen ja on elänyt kovin steriilisti niin en suosittele syömään parasta ennen -päiväyksen jälkeen elintarvikkeita, mutta normaali terve ja vahva ihminen voi niitä syödä ainakin päivän pari jälkjeen päiväyksen!

    • Tottakai, sehän on vain rakakypsennettyä.
      Ja jos kyse on jostain eineksesistä, niin ei se nyt tahtia haitta jos se on vähän käynyttä.
      Jos hinta on vielä halvempi kuin normaalisti,niin kyse on silloin selvää säästöä.

      • ????

        muuttakaa maalle ja ruvekkaa viljelemään ruokaa ja viljaa lämmitykseen kyllä talous tasaantuu, ja keittäkää pontikkaa päihdetyön eristämikse tai tehkää sahtia, ainakin maha toimii... ja niin edelleen KYLLÄ MAILMA ON PIENI.. sahtikin on parempi kuin huumeet.. ( paha haiseva henki tulee housuinin) ( eikä kadulla toisten kurkkuihin niin kuin teillöä kaupunkilaisilla)


    • Kuka on niin tyhmä ettei söisi

      Aika paljon menisi erilaisista varastoistakin tavaraa suoraan kaatopaikalle jos kukaan ei uskaltaisi syödä juuri vanhaksi menneitä tavaroita.

      Saati sitten että olet ostanut ne itse kaupasta.

      NAURAN KAIKILLE JOTKA VISKAAVAT RUOKAA ROSKIIN :D

      • Siibo

        kaikille ketkä saavat ruokamyrkytyksen kun syövät vanhaa ruokaa, eivätkä nuukuuksissaan osta tuoretta tilalle. Ja voin kertoa että sitä tavaraa kyllä menee roskiin monessa kaupassa ja tuotantolaitoksessa satojen jopa tuhansien eurojen edestä PÄIVÄSSÄ. Pääosin tämä tavara on vielä kaiken lisäksi ns. huomista, eli ei edes vanhaa. Olisi varmasti moni hippi onnellinen jos pääsisi näille apajille. Onneksi ei pääse...mikään ei ole ilmaista.


      • jfjfjfjfj
        Siibo kirjoitti:

        kaikille ketkä saavat ruokamyrkytyksen kun syövät vanhaa ruokaa, eivätkä nuukuuksissaan osta tuoretta tilalle. Ja voin kertoa että sitä tavaraa kyllä menee roskiin monessa kaupassa ja tuotantolaitoksessa satojen jopa tuhansien eurojen edestä PÄIVÄSSÄ. Pääosin tämä tavara on vielä kaiken lisäksi ns. huomista, eli ei edes vanhaa. Olisi varmasti moni hippi onnellinen jos pääsisi näille apajille. Onneksi ei pääse...mikään ei ole ilmaista.

        Joskus söin pakastepitsaa ja ihmettelin että kylläpä se on vielä tavallistakin tympeämmän makuinen. Käänsin sen roiskeläpän sitten ympäri niin pohja oli täynnä kolikon kokoisia homelänttejä. Päiväys oli mennyt pari viikkoa sitten. Ei siitä yhtään mitään seurannut vaikka neljänneksen kerkesin syömään.

        Ja on sitä joskus vahingossa homeista leipää sun muuta tullut evästeltyä ja huomannut vasta vähän ajan päästä outoa makua ihmetellessä että sehän on ihan homehtunutta. Ummetus ei ole välttämättä hetken kuluttua vaivannut mutta ei niistä mitään ikävää ruokamyrkytystä ole saanut.

        Ei nuo viimeiset käyttöpäivät niin vaarallisia ole. Jääkaapin olen kääntänyt täysille ja sitten sen verran takaisin päin ettei maito ole jäähilettä. Sapuskat säilyy melkoisen pitkään eikä ole niin justiinsa vaikka päiväys menee hieman vanhaksi.

        Maito ja liha tuppaa menemään kurjan makuiseksi tosi helposti jo ennen viimeistä käyttöpäivää, jos säilytyksessä on jokin vähänkin mennyt vikaan. Ei jotain vanhaksi menneitä kyljyksiä syö pirukaan. Kyllä sen huomaa paistaessa jo hajusta jos ne ei kunnossa ole.

        90-luvulla maito oli joskus tosi pahaa vaikka sen just äsken oli tuonut kaupasta. Nykyään kylmäketju on ilmeisesti parempi kun tuommoisia ikäviä yllätyksiä ei ole ollut.

        Pitää melkoista jätettä syödä jos meinaa ihan ehdan ruokamyrkytyksen itelleen hommata.


      • Siibo kirjoitti:

        kaikille ketkä saavat ruokamyrkytyksen kun syövät vanhaa ruokaa, eivätkä nuukuuksissaan osta tuoretta tilalle. Ja voin kertoa että sitä tavaraa kyllä menee roskiin monessa kaupassa ja tuotantolaitoksessa satojen jopa tuhansien eurojen edestä PÄIVÄSSÄ. Pääosin tämä tavara on vielä kaiken lisäksi ns. huomista, eli ei edes vanhaa. Olisi varmasti moni hippi onnellinen jos pääsisi näille apajille. Onneksi ei pääse...mikään ei ole ilmaista.

        syödä samanpäivän tai edellisen päivän kamaa jos sen laittaa heti ruuaksi ja kuumentaa kunolla, mutta kuinka paljon näkee sitä että ihmiset pakstavat vanhaa tavaraa se on terveysriski. ei pakastin ole mikään säilöntä paikka naan säilytys. kuumennus tappaa bakteerit. niin ja sitten olen huomannut että näitä miinus50% tuotteita on aina vaan vähemmän saatavilla, miksiköhän!?


    • kusetusta!

      viimene käyttöpäivä ja parasta ennen on ERI ASIA!

      • -50%

        kerran vaimo osti sellaista lihaa josta ei löytyny puna/kelta leimaa niin johan oli heti maha sekasin!!kyllä duunarin kelpaa vetää vähä vanhempaakin safkaa...


      • tiedetään

        Parasta ennen tarkoittaa, että tuote säilyy vuosia sen jälkeenkin ainakin jääkaapissa.

        Viimeinen käyttöpäivä tarkoittaa, että kannattaa katsella onko tuote ehkä homeessa tai tyrmäävän hajuinen, muuten se on syötävissä.


    • DigiJussi

      Joskus vanhassa K-kaupassa niitä myytiinkin vielä ihan sumeilematta. Saatto olla pullakin homeessa jo hyllyssä. Mutta lopettamassa se olikin. Päivämäärät piilotettiin ja monessa kaupassa edelleen aina kääntöpuolelle kun toimitusvälit on harvenneet.

      • mieltä, että

        onko tää pilaantunut ruokachattikeskustelu...


    • my90

      kans jotain tuotteita käytetään, vaikka päiväys on jo mennyt umpeen... Riippuu kyl tuotteesta. Kuiva aineksia, maitoo ja juustoo nyt ainakin...

    • oskakaa

      Kukaan ei vissiin valvo myytävien kalojen kuntoa. Monesti kidukset harmaat ja silmät painuneet kasaan.Ihmetyttää myös pakattujen fileiden kayttöaika.

    • Parhaita ne silloin on

      Vuosikerta maito potkii mukavasti...

    • Pummi0

      ite syön noin viikon siitä mitä oli viimeinen päivä
      ja hyvin toimii ei ole pilalla vaikka monet väittää
      riipuu missä lämmössä pidät ruoat alunperin
      tärkein on kuitenkin se koska ruoka on valmistettu
      se ratkaisee kaiken jos ruoka on valmiiksi pilalla niin ei kannata ostaa sitä silloin...

      • näin meillä lamapeikkoa pah...

        pakkaseen vaan kaikki mikä kaupasta löytyy, mikälli ei valmiiksi pakastimesta myyntiin otettua, punalappuset pakastimeen. pöperöä kuukausiksi. työööttöömän perustieeeetoa. näin opiskelijan keittioooossä. ja loput säilykkeeeissä:)


    • peliaali

      syön jos se syötävää on.Olen nähnyt tarpeeksi niiskuttavia räkänokkia jotka eivät voi juoda esim maitoa jos päiväys on samalle päivälle.Sitten sitä jaksetaan valittaa kun taas lapset on kipeänä ja koko perhe on taas kipeänä,räät valuu nokasta joka helvetin kuukausi,ollaan pois töistä kun taas sairastellaan.Itse olen aina syönyt viimeisenkin käyttöpäivän jälkeen jos vain maku on muuttumaton ja räkätautia en ole sairastanut kuin kakarana.Nirsot ruuanhyihkijät saavat puolestani niiskuttaa ja yskiä,tämä tyttö porskuttaa eteenpäin eikä ole nenäliinoja taskussa.

    • Tuoksu ratkaisee

      Viimeinen käyttöpäivä selviää haistelemalla, mitään muuta "merkintää" en noudata. Pakkausmerkinnät ovat juridiikkaa ja suojelevat valmistajaa, käyttäjän ei kannata suhtautua niihin turhan orjallisesti.
      Söin juuri eilen kulhollisen jogurttia (litran tölkistä) viimeinen käyttöpäivä 30.11 ja joka oli ollut avaamattomana jääkaapissa, eikä siinä ollut maussa mitään vikaa ja hengissä olen edelleen. Varsinkin happamat maitotuotteet säilyvät viikkoja yli "viimeisen käyttöpäivän".
      Liha on ainoa jossa useimmiten noudatan niitä aikarajoja, broileri saattaa joskus olla vähän epäilyttävää jopa jo ennen sitä viimeistä päivää.
      Rohkeesti vaan! Ei hyvää ruokaa kannata kompostiin heittää!!

    • pieni eläke

      Jos en saisi kaupasta ale-ruokia lähellä viim pv-en pystyisi ostamaan lääkkeitä. Pyrin syömään nämä samantein-joskus menee pv yli. Rikkaat ei tiedä mitä on kamppailla joka pv rahojensa kanssa. Lapsenikaan ei ymmärrä, nauravat kun näkevät jääkaapissa punaisia tarroja-tämä on totuus-rahaa ei riitä kaikkeen eläkeläisillä.

      • nopsu16

        Minullakaan rahat ei riitä...vaikka käyn töissä mut huonolla palkalla...50e teen ruoka-ostokset 2.viikoks ja meitä on 3hlöä. Mietin tarkaan etukäteen listan ja juoksen tarjousten perässä. Meillä harvoin syödään lihatuotteita,makkaroita...juusto on niin kallista et sitä ei raaski ostaa ollenkaan.-50% alesta kun löytää jauhelihaa se on luksusta.


    • vittuuks sen väliä enää

      mihin täs delaa?

    • bitsey

      En ole ikinä kuulut mitään naurettavampaa kuin heittää hyvää ruokaa pois vain sen takia että joku taho arvelee ruuan olevan käyttökelvotonta tiettynä päivänä. Jumalauta, jos ruoka tuoksuu hyvälle eikä näytä pilaantuneelta eikä maistukkaan oudolle niin miksi se pitäisi heitää roskiin?!? Tämä on ruuan tuhlausta ja varsinkin nyt kun sana lama kaikuu kaikkialla niin tämä on vielä kummallisempaa!

      Koko ikäni olen lapsesta asti syönyt lihatuotteita, maitotuoteita, viljatuotteita ja kaikkia muitakin hemmetin tuotteita siihen pisteeseen asti kunnes ne on OIKEASTI huonoja eli hometta yms. jolloin totta kai on heitettävä pois. Ja vielä tässä seison, en ole kuolla kupsahtanut enkä mitään muutakaan!

      Ihan vihaksi pistää tämmöinen perkeleen tuhlailu!!

    • tarmokaskaskas

      Kyllä noita tulee joskus syötyä. Lähikauppassa viimeisen käyttöpäivän jälkeen myytävät tuotteet ovat enemmän sääntö kuin poikkeus.

      Monesti kauppias on ruvennut puolustelemaan vanhan tuotteen myyntiä "Eihän se miksikään ole vielä mennyt" tai "Eikö se eilisen päivän päiväyksellä kelvannut".

      Kuivatuotteissa vanhin parasta ennen päiväys on ollut pari vuotta vanha.

    • riippuen

      mistä tuotteesta on kyse =)
      ei esim kanaa, kalaa,lihaa, majoneesi pohjaisia ruokia..
      onhan esim kuiva hiivassa ja mausteissakin päivämäärät mutta ei niistä mitään haitt vaikutuksia tule jos käyttää pvm jälkeen =O
      että näin..

    • kestää jopa vuoden

      Söin joskus munia joissa viimeinen käyttöpäivä oli ollut jo vuosi sitten. Täysin hyviä.

      • Nimetön

        ...esim. kananmunakennoissa vielä vähän reilu 10 vuotta sitten. Mitenkäs niitä munia silloin osasi käyttää/olla käyttämättä???
        - Samanlailla kuin nykyäänkin. Yhtä paljon on mätiä (haisevia) munia ihan tuoreissa pakkauksissa kuin päiväyksensä ylittäneissä.


    • nopsu16

      Maito kelpaa hyvin viellä lätyn paistoon...tai kahvi maidoks vaikka onkin päiväyksen yli...eikös kauppa tee vanhoista maidoista piimää. Kyttäään aina innolla -50% ale tuotteitta lihatuotteista...niissä ei ole viellä päiväys menny yli...eli samanpäivästä...laitan ne pakkaseen ja hyvin säilyy. Meidän kaupoista ei saa vanhoja maito talous tuotteita kun ne kerätään jo kaupassa poies ja viedään roskiin. Josta sitte jotku dyykkaa.

    • syödään jatkossakin

      Perusturvalla ei pärjää. Kaikki konstit on otettava ja otettu käyttöön.

      Kunniaan pitäisi nostaa 'kissan- ja koiranruoka altaat', näihin oli kerätty kaikki vanhaksi mennyt ruoka. Myytiin sitten halvalla pois. Nykyisellään joutuu haahuilemaan hyllyjen välissä ja etsimään punaisia -50 % -lippuja. Turhaa energiaa kuluu tuohon.

    • SYÖDÄ

      TUOREEMPAAN EI ELÄKE RIITÄ! SAA NÄHÄ,JOS ELÄN PITEMPÄÄN,SAAN PAREMMAT PEKKERELLIT JÄTTEISTÄ.

      • eläkeputkessa

        Köyhän on pakko jopa roskiksesta hakea tiiviö pakattua ruokaa!!


    • KYLLÄ!!!!

      Meillä kyllä syödään ja alekoreista ostetaan -50% alennuksella. Kun sitä rahaa ei ole!!
      Kalasta olen vähän tarkempi. Jotenkin tuntuu,että se täytyy syödä viimeisenä päivänä viimeistään. Mutta kyllä muut menee vielä parin-kolmen päivän päästäkin!!!

    • Nikkeli

      No siis todellakin syön! Ei se ruoka ole mennyt miksikään jos pari-kolme päivää menee eräpäivän yli ja monta kertaa ostan -50% alennuksella viimeinen käyttöpäivä-tuotteita ja laitan pakkaseen. Näin säästyy piiitkäää penni ruokalaskuissa!

    • sentin laskija

      Mikä niissä vikana, ovat edullesempia näin köyhän kukkarolle. Eikä ole tullut mitään vatsan väänteitä ei riplaakaan.

    • kaikkeen tottuu

      Joskus kokkareita joukossa..

      Hengissä sentään on säilytty. Ja mukavasti saa jotain erilaista ja vähän vaihtelua, kun -50 % -tuotteita kaupassa kyttää. Joskus on niinkin paljon noita, että ei kerkiä ihan heti syömään, joten viikkojakin yliaikaisia menee.

      Leipää hamstraan aina pakkaseen taikka kuivaan. Homeista leipää en syö.

    • Kun ei ole pakko

      Kun ei onneksi ole pakko (eli rahat riittävät tuoreeseenkin ruokaan) niin en kyllä syö mitään vanhentunutta.

      Sellaisten tuotteiden kohdalla joissa on "viimeinen käyttöpäivämäärä", eli tuote tosiaan on herkästi pilaantuva, en syö edes sellaista joka menee vanhaksi samana päivänä. Esim. jos ostan pakattua lihaa jossa on viimeinen käyttöpäivämäärä 25.01.2009, voin syödä sen tänään tai huomenna, mutta en enää sunnuntaina. Minusta tämä ei ole ylivarovaisuutta vaan tervettä järkeä.

      Tuotteiden joiden kohdalla on "parasta ennen" ei tietysti ole samalla tavalla väliä, koska ne eivät ole vaarallisia vaikka olisivat ylipäivättyjäkin. Mutta silti en syö. Sanotaan vaikka että jos tänään löydän keksipakkauksen tai suklaalevyn jossa sanotaan "parasta ennen 31.12.2008" niin en todellakaan syö. Vaikka eivät vaarallisia olekaan, niin useimmiten rakenne ja maku ovat jo muuttuneet eltaantuneeksi ja vastenmieliseksi.

      Kyllä, meillä menee aika paljon ruokaa roskiin. En osaa siitä suuremmin huonoa omatuntoa kantaa.

    • on saanut

      peräti 225 ihmistä kirjoittamaan tähän aiheeseen jotain ja jopa 32475 ihmistä lukemaan? Tuollainen täysin idioottimainen aihe?

      Oletteko ihmiset NOIN juntteja???

      • kylläkylläkyllä

        ollaan ollaan


    • hinnasta

      ostan usein esim.lauantaisin on usein kaupoissa puoleen hintaan tuotteita joissa joko viimeinen myynti päivä lauantai tai sunnuntai.kun kaupat on kiinni sunnuntaisin,ostan useita pakkauksia esim leipää ja lihatuotteita ja pakastan ja välillä teen ruokaa valmiiksi ennen pakastamista ,eikä tuotteet kerkiä pilaantumaan.säästää monta euroa kerta ostoksilla.ainakin S-marketeissa on saatavilla -50% alennus tuotteita.sehän on vain eduksi kaupalle että saa myytyä pois,eikä joudu kaatopaikalle.ruisleipä etenkin on vielä monta päivää parasta ennen päiväys merkintää syönti kelpoista,sitähän ei suositella syötäväksi aivan tuoreena jos ei halua vatsan vääntöjä.

    • ei-uusavuton

      Syömiskelpoisuuden voi varmistaa katsomalla ruoan ulkonäköä ja nuuskimalla sitä. Jos on normaalista poikkeavan näköistä ja haisee oudolle, ei pidä syödä. Jos on normaalin näköistä ja tuoksuista, mikään ei estä syömästä, vaikka parasta ennen -päivä olisi mennytkin ohi. Omaa järkeä on siis lupa käyttää! Näin olen tehnyt aina ja en ole sairastunut koskaan ruokamyrkytykseen!

      En ymmärrä, miksi jotkut heittää ruokaa pois heti, kun parasta ennen on mennyt vaivaisella päivällä ohi...uusavuttomat itkuiikat. :-P

      • Kaupan ahneus vie ruokahalut*

        Hämmästykseni oli suuri kun avasin Kariniemen broileipaketin jossa näytti muovin alla olevan ihan siistejä paloja ja joku marinadi. Kun leikkasin muovin auki, meinasi oksennus tulla justiinsa. Heti paketti parvekkeelle ja keittiö tuuletukseen, haisi kuin eläimen raato metässä. Parasta ennen päivään oli vielä pari viikkoa, joten jossain on mätää, muuaallakin kuin paketissa. Oli viimeinen muoviin pakattu liha jonka ostin. Jos ei ole varaa kunnon lihaan siirryn kasviksiin. Kaikkea P:tä ihmisille myydään, älkää ostako niitä kauniita ja aseptiselta vaikuttavia jätteitä sieltä marketeista.


      • jalostaja 11111

        ja eiku syömää!! leikkeleitä on joutunut viskoon paljon ennen viimeistä käyttöpäivää!!!


    • köyhä ihminen

      En tosiaankaan syö vimeisen käyttöpäivän jälkeen! Hyvänen aika!!!

      Saatan ostaa esim. jotain seuraavana päivänä vanhaksi menevää lihaa alennetulla hinnalla jos aion paistaa sen heti, mutta pakastimeen laitan vain tuotteita joissa on päiväystä reilusti jäljellä.

      Kananmunia tai maitotuotteita en ikinä söisi parasta ennen -päiväyksen jälkeen, enkä maitotuotteista yleensä syö sellaisiakaan jotka ovat olleet jääkaapissa avonaisina yli 3-4 päivää vaikka päiväystä olisi vielä jäljellä.

      Pitempään säilyneitä mausteita, säilykkeitä ym. en yleensä myöskään käytä vanhentuneina, koska järkeilen että niissä on niin pitkä se aika, että VIIMEISTÄÄN silloin ne ovat jo huonoja. Tosin niiden kohdalla muutamalla päivällä ei ole niin väliä, pari viikkoa enempää en silti todennäköisesti säästäisi. Yleensä myös kaikki lasipurkeissa myytävät kastikkeet (Uncle Bens tms.)tai muut ilmatiiviisti pakatut käytän kerralla, tai viimeistään seuraavana päivänä, enkä säilytä jääkaapissa avattuna sen kauempaa.

      Leivät, keksit, ym. "kuivat" ruuat ovat ehkä ainoita minkä kohdalla voin hiukan tinkiä. Jos joku näyttää, tuntuu ja tuoksuu hyvältä, niin sitä voi syödä vaikka päiväys olisi mennyt. Kuivahtaneita tai kovettuneita sämpylöitä voi lämmittää hetken mikrossa, niin niistä tulee vielä ihan syötäviä. Mutta sämpylät menevätkin sellaisiksi muutamassa päivässä. En siis söisi mitään yli viikon vanhoja...

      Elän toimeentulotuella, ja minulle jää vuokran ja sähkön jälkeen n. 300e/kk elämiseen. (600e/2 hlöä) Säännöllisiin laskuihin menee noin 100e/kk ja lopuilla voi huoletta ostaa tuoretta ruokaa, eikä tarvitse todellakaan köyhyyden takia joutua syömään pilaantunutta.

      • pellava

        Työpaikkani kahviporukassa olin ainoa maidon käyttäjä. Kupposeen päivässä ei paljoa mennyt, joten maitopurkki kesti lähes kuukauden. Sanoinkin toisille, että päiväys alkaa näyttää tuoreelta. Olisi oluut hauska nähdä kuinka kauan kestää kahvissa, mutta maito loppui ennen sitä.
        Käytän punaisia hintalapputuotteita, mutta kalaa ja kanaa en osta kun tuoreena. Kalastamme itse kesäaikaan ja olemme tottuneet tuoreeseen kalaan. Kana taas on salmonella-arkaa ja on kyllä tuoreenakin kohtuullisen halpaa.


    • Nimetön

      ...ollaan pysytty koko perhe vaikka parikymmentä vuotta olen käyttänyt noita viimeisen päivän tai päiväyksensä ylittäneitä tuotteita. Pitkä penni nyk. sentti on säästynyt tuona aikana, kun on puoleen hintaan tuotteet saanut. Kyllä minä tällaiset tarjoukset hyödynnän aina, jos sopivia on tarjolla.

      Ja ihmiset hoi, kaupat eivät saa myydä viim.kp:n ylittäneitä tuotteita eli kaikki nämä -50% tuotteet ovat vielä sallitun myyntiajan puitteissa. Eli, jos tuote on pilalla, kun sen kotona avaat, ei muuta kuin soittoa kauppaan ja taatusti saat seur. kerralla rahat takaisin tai uuden tuotteen tilalle.

      Kaikki elintarvikkeet, joita on tarkoitus syödä, oli niissä päiväys kuinka tuore tai vanha tahansa, on kuitenkin aina avattaessa tietenkin silmämääräisesti ja haistamalla/maistamalla testattava, että ne ovat kunnossa. Voi niissä hyvän päiväyksen tavaroissakin vikaa olla!

      Esim. hapanmaitotuotteet, juustot ja kananmunat sekä kuivat teolliset elintarvikkeet säilyvät vaikka kuinka pitkään päiväysten jälkeen, kun ne vain säilyttää oikein. Leipä on oikeasti syömäkelpoista, kunhan se ei ole homeessa. Mutta kyllä koko paketillinen pitää heittää pois, vaikka vain yksi pala olisi homeessa. Leivässä tämä pätee, juustosta olen joskus leikannut homeisen kohdan pois ja käyttänyt toisesta päästä. Hyvää oli enkä sairastunut.

      Se tuntuu pahalta, miten paljon kaupat ja ravintolat heittävät täysin hyviä ruokia roskiin. Meillä on oikeasti Suomessakin paljon heitä, joilla ei todella ole varaa syödä kunnolla terveellisesti ja monipuolisesti. Moni vertaa kehitysmaihin, mutta on sitä nälkäisiä kotimaassakin.

      Ovatko kauppiaat vain niin ahneita, etteivät halua antaa ilmaiseksi niille, joilla ei oikeasti ole varaa? Ajattelevat, että se on heiltä pois... Ei vaan, ilmeisesti siinä on pykälät vastassa tai pelkäävät vastuuta, mikä tulee jos on luovuttanut ihmisille pilaantunutta tavaraa. Mutta jos ne lahjoittaisi ennenkuin on päiväys ummessa. (Siis vaikka viittä vaille puoli yö, koska Eviran mukaanhan ne ovat sitten jo viiden minuutin päästä syömäkelvottomia eli ne pilaantuvat yhdellä kellonlyömällä, JA JOKU HELVETIN VIISAS OSAA SEKUNNILLEEN MÄÄRITTÄÄ TÄMÄN AJANKOHDAN...) Arvatkaa vaan, minkälainen kynnys on ihmisillä lähteä hakemaan ruokaa lahjoituksena. Harva sinne haluaa kuitenkaan vapaaehtoisena lähteä.

      Olisikos siinä hyvä idea, jos vaikka joku opiskelijayhdistys tekisi kauppiaiden kanssa diilin??? Ostaisivat pilkkahintaan ison kasan näitä päiväysvammaisia tuotteita ja sitten jakaisivat pilkkahintaan eteenpäin opiskelijoille.

    • syödään...

      Meillä syödään niin kauan kun ei ole homeessa tai ihan pilaantunut. Leivästäkin pienet home pisteet saa helposti pois veitsellä. Kerma ruoat on sitten ihan eri juttu. Yleensä sellanen ehkä/ehkä ei ruoka menee koiran suuhun x). Niin kauan kun ei vastaan kävele, ruoka on syömä kelpoista. Näin tehty jo yli 20 vuotta eikä ole kertaakaan tullut mitään salmonellaa, mahapöpöjä tai muuta vastaavaa. Ruoka kurkusta alas vaan jos kantti kestää hieman älähtänyttä ruokaaa syödä ihmiset.

    • Jos ostan lihaa tai kalaa, niin ruokahan tehdään heti. Jos sitä riittää useammalle päivälle, niin säilyyhän se jääkaapissa tai pakasteena.

      On aika epäkäytännöllistä ostaa helposti pilaantuvaa ruokaa vain varalle tai varastoon.

      Toisaalta voi kysyä, miten niin joku ruoka vuorokauden vaihtuessa menee ihmisruuaksi kelpaamattomaksi? PAM.

      Kannattaa tietenkin katsoa jo ostohetkellä montako päivää on aikaa valmistaa sapuskat. Ihmettelee kyllä välillä esim. jauhelihan ikää.

      Itse olin aikanani jonkin aikaa työssä lihakaupassa, ja siellä jauhelihaa jauhettiin monta kertaa päivässä, sillä se ei saanut seistä edes kylmätiskissä tuntia paria kauempaa.
      Ehdottomasti kiellettyä oli säilyttää se yön yli kylmiössä.

      Olen oppinut katsomaan jauhelihan koostumuksen. Kyllä siitä näkee, onko mukana liikaa rasvaa.
      Kerran olen kaatanut paistinpannusta jauhelihasta irronnutta rasvaa keittiön lavuaariin. 300 g mötikästä irtosi niin paljon kirkasta rasvaa, että lavuaari meni tukkoon.
      Siitä sitä oppii.

    • Teppo Oulusta

      Meidän perhe juo maitoa viikko parasta ennen-päiväyksen jälkeen.
      Lihaa voi syödä pari viikkoa päiväyksen jälkeen.

      Makkarakin maistuu erinomaiselta vielä pari viikkoa päivämäärän umpeutumisesta.

      Pumpuleissa kasvaneet pellet ylireagoi kaikkeen.

    • Kyllä tuotteita voi käyttää ns. viimeisen päiväyksen jälkeenkin. Ei kai niitä päiväyksiä kaikkialla maailmassa olekaan merkitty, ja miten ne ihmiset selvittivät päiväykset muutama kymmenen vuotta sitten. Haju- ja makuaisti, näköaistikin ovat ihan oivallisia apukeinoja. Eikä nyt viikon vanhaa lihapataa kukaan muutenkaan syö, on jo ihan kuivunutta käkkälettä padan pohjalla. Homeen näkee ja haistaa...vähän maalaisjärkeä peliin. Jos pakkaus on avattu, säilyvyys huononee nopeasti. Muutama päivä käyttöpäivän jälkeen oikein säilytettyä ruokaa voi yleensä syödä ihan hyvin.

    • jak13

      elintarvikkeiden viimeinen käyttöpäivämäärä merkintä ja parasta ennen päivämäärä merkintä tarkoittavat hieman eri asiaa.

      Vkp tarkoittaa, että tuotantolaitos takaa tuotteen laadun viimeiseen käyttöpäivään saakka ensiluokkaisena, kun sen säilytys, kuljetus, ja pakkaus ovat kunnossa ja niitä on noudatettu. Kylmäketjun tulee säilyä tuotantolaitokselta kauppaan ja myös kaupasta kotiin pakkauksessa olevan ohjeen mukaisena. Viimeisen käyttöpäivämerkinnän tuotteita ei saa myydä sen jälkeen.


      Parasta ennen päiväys tarkoittaa, että tuote parhaimmillaan ennnen ko. päiväystä, mutta sitä voi käyttää vielä sen jälkeenkin vallan mainiosti.
      Esimerkkinä vaikkapa näkkileivät....tuskin se yön yli mennessä syöntikelvottomaksi menevät.

      Parasta ennen päiväystä käytetään elintarvikkeissa, jotka eivät ole niin kovin herkästi pilaantuvia.

      Esimerkkinä vertaa tuorejauheliha (viimeinen käyttöpäivä) ja jogurtti tai piimä (parasta ennen). Molemmat ovat päivittäin käytettäviä elintarvikkeita, mutta piimä säilyy vielä parasta ennen päiväyksen jälkeenkin happamuutensa ansiosta melkoisen tovin käyttökelpoisena. Jauheliha sen sijaan pilaantuu lähes oitis, vaikka kuinka säilyttäisi jääkaapissa.

      • .................

        Asiaa... Jättäisin ostamatta tarjouksesta esim broilerit ja jauhelihat joissa vkp on tänään/huomenna. Testeissä on tullut tuloksia joissa tuote on syötäväksi kelpaamaton jo tuossa vaiheessa.


    • vvvierailija

      Söin tänään kaverin kanssa niillä ohukaisia, joitten päivämäärä oli mennyt umpeen 1.8 mutta se ei varmaankaan ole vaarallista? Ne ei haussut mitenkään oudolle, eikä niissä ollut hometta.

    • mitu-komo
    • uberawesomefsg

      tänää justiinsa laitoin 4 pv vanhan kermaviilin tonnikalasalaattiin. katotaa sit illal jos vaikka paska lentäs.

      • ToksiiniTomi

        Valitettavasti "parasta ennen"- ja "viimeinen käyttöpäivä"-merkinnät ovat vain viitteitä tuotteen säilyvyyden ja käytön osalta OPTIMI-olosuhteissa. Kukaan meistä ei tiedä, miten tuotetta on varastoitu, kuljetettu ja säilytetty kaikissa vaiheissaan valmistuksen jälkeen. Kohdalleni on osunut pakastepizza, jonka viimeinen käyttöpäivä oli noin kuusi kuukautta eteenpäin - se ja sen pakkaus näyttivät olevan kunnossa ( ei hileitä pizzan pinnassa, pakkaus virheetön), mutta uunissa lämmittyään se alkoi haista todella pahalle ja juusto ei sulanut vaan kuivui - jäi toki syömättä.

        Aistinvarainen tarkastelu kertoo tuotteen syömäkelpoisuudesta vain osan - kaikkia bakteereja sillä ei voi poissulkea - esim. botuliini ei maistu tai haise miltään ja sen muodostamia toksiineja ei voi tuhota edes kuumentamalla ja käsittääkseni se lisääntyy anaerobisissa olosuhteissa, kuten säilykkeissä, tyhjiöpakatuissa tuotteissa, jopa pakasteissa.

        Säilykkeissä tuote voi olla syömäkelpoista hyvinkin pitkään viimeisen käytttöpäivän jälkeen, mutta riippuen tuotteen happamuudesta voi tölkistä liueta haitallisia määriä raskasmetalleja ja muovin yhdisteitä itse tuotteeseen - en suosittele ravinnoksi, vaikka svedut myivätkin säilykelihaa 80-luvulta - tosin syömäkelpoistahan se ei enää ollut.

        Näkyvän homeen leikkaaminen tuotteesta ei auta asiaa, sillä se on vain sienen lisääntymiselin itiöiden levittämiseksi ympäristöön - itse sienen rihmasto toksiineineen on levittynyt koko tuotteeseen. Onneksi harva sieni on todella vaarallinen ihmiselle ja jotkut ovat jopa hyödyllisiä. Mutta silti homehtunut ruoka ei ole ihmiselle kelvollista ruoaksi muutamaa "jalohometta" (esim. juustojen valko- ja sinihome) lukuunottamatta. Ja silti näkee ns. ravitsemusasiantuntijoiden kehoittavan leikkaamaan näkyvä home pois - no huh-huh!

        Itse köyhyydestäni huolimatta (pitkäaikaistyötön) pyrin aina valitsemaan valmisteita, joiden päivämäärät ovat mahdollisimman pitkällä tulevaisuudessa. Näin oletan tuotteen olevan riittävän tuore ihmisravinnoksi kuljetusketjun mahdollisista puutteista huolimatta.


    • Ruokaa tarvitsevalle

      Voisivatko elintarviketurvallisuudesta vastaavat tahot kertoa laajemmin mediassa, mitä ruokia voi käyttää viimeisen käyttöpäivämäärän jälkeen ja mitä tosiaan ei terveysvaaran takia. Ja kertoa, miten käsitellä tuotetta, jos käyttöpäivämäärä on, äskettäin, ohitettu. Tuotteissa on varmasti huomattavia eroja. Miten olisi, jos kaupoilla olisi kaksi alennushintajärjestelmää, nykyinen punainen lappu, jolloin tuote maksaisi 30-50? normaalihinnasta, ja uusi esim. sininen tai oranssi lappu viimeisenä sallittuna myntipäivänä, jolloin tuote olisi enemmän alennettu.

      • oikea laitalinkki

        Mitä luulet, että termi "viimeinen käyttöpäivä" tarkoittaa? Käytä nyt päätäsi vähän.

        Vain "parasta ennen" päiväyksen ylittäneitä voi käyttää päiväyksen jälkeen, itse aistinvaraisesti arvioiden.

        Ja kaupat päättävät itse alennushinnoistaan, jos edes päättävät sellaisia käyttää.


    • Anonyymi

      olen kanssasi samaa mieltä että tuotteita jossa,eräpäivä on jo umpeutunut ei tulisi enää syödä..... hienoa kun kauppias säästää hävikissään mutta kuluttaja voi maksaa kovan hinnan nauttiessaan tuotteesta jossa eräpäivä on jo umpeutunut. valmistaja ei ole enää vastuussa ja ei myöskään kauppias jos olet ollut tietoinen eräpäivä umpeutumisesta. hullua tämä säästämisvimma.... matsmart ym myyvät vanhoja tuotteita..... en ymmärrä näitä ihmisiä

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Savonlinnassa machete hyökkäys!

      Myös kirvestä käytetty lyömäaseena......näin se Savonlinnakin rikastui...
      Maailman menoa
      190
      3962
    2. Mikä siinä sun kaivatussasi on niin

      erityistä muihin verrattuna? 🙋‍♂️
      Ikävä
      191
      2830
    3. Suoraan Sinulle

      En usko välttämättä mihinkään sielunkumppanuuteen tai muuhun maagiseen voimaan, mutta sinussa olen silti nähnyt jotain,
      Ikävä
      58
      1706
    4. Kuvaile omaa ulkonäköäsi

      Niin kaivattusi voi bongata sinut täältä.
      Ikävä
      119
      1684
    5. Pakettiauton kuljettaja tappoi

      Kuljettajan nimi joka tappoi 2 ihmistä.
      Leppävirta
      13
      1458
    6. Apokryfikirjat: mitä "kielletyt kirjat" kätkevät sisäänsä?

      Itämaiset palstat eivät ole Raamatun tai kristinuskon asialla, mutta koska meitä häiritään täällä, meidän on puhuttava a
      Hindulaisuus
      423
      1337
    7. Niin siinä kävi

      Mä ihastuin suhun. Kukapa ei? Olisi pitänyt kuunnella sisäistä naisen vaistoa, etten takuulla ollut ainut. Kuulin sattum
      Ikävä
      61
      1273
    8. Mikä on sinun ja rakkaasi ikäero?

      Kirjoita, jos rakkaasi on nuorempi/vanhempi 🥰
      Ikävä
      93
      1254
    9. Mitä siellä tapahtuu?

      Mitä ihmettä? Joku hyökkäys?
      Savonlinna
      27
      1201
    10. Mies minkälaisista naisista yleensä

      Tykkäät? Ihan mielenkiinnosta kysyn.
      Ikävä
      75
      1196
    Aihe