Pitäisikö elvyttää

rokkaperinne?

Meillä ei syödä paljonkaan perinneruokia. Siis niitä vanhoja suomalaisia maksalaatikko, silakkalaatikko tai hernekeitto -linjan ruokia. Välillä mietin, pitäisikö viettää rokkatorstaita tai juhlistaa"" laskiaista pullalla ja papukeitolla. Vanha tapahan se taitaa olla, mutta miksi näkisi vaivaa, jos ruoka ei kerran muuten maistu. Toisaalta jouluna syödään laatikoita ja muita perinneruokia. Ainakaan en itse viitsi tehdä alusta asti hernekeittoa enkä maksalaatikkoa. Einekset kelpaavat jos sikseen tulee.

19

923

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ymmärrä

      todella sekavasta "kirjoituksestasi" mitään.

      • nyt sentään

        hernerokkansa itse valmistaa. Ei siinä pitäisi vaikeuksia olla. Herneet vaan yöksi likoon 10:n litran kattilaan ja siankappale sulamaan pakastimesta.


      • sianlihan pitää
        nyt sentään kirjoitti:

        hernerokkansa itse valmistaa. Ei siinä pitäisi vaikeuksia olla. Herneet vaan yöksi likoon 10:n litran kattilaan ja siankappale sulamaan pakastimesta.

        olla sitten sitä viljapossua eikä silakoilla ruokittua dioksiinipossua.


      • suoraan tuottajilta,
        sianlihan pitää kirjoitti:

        olla sitten sitä viljapossua eikä silakoilla ruokittua dioksiinipossua.

        kun huonokonttiset, tyrävikaiset jne. eivät kelpaa teuraaksi ja ne kasvatetaan itselle erityisruokavaliolla myöhempää käyttöä varten.


      • hyvää soppaa
        nyt sentään kirjoitti:

        hernerokkansa itse valmistaa. Ei siinä pitäisi vaikeuksia olla. Herneet vaan yöksi likoon 10:n litran kattilaan ja siankappale sulamaan pakastimesta.

        Tosiaankaan ei viitsi nähdä vaivaa ja keitellä itse hernesoppaa. Ajatuskin tuntuu vieraalta. Purkista saa niin hyvää ja kun sitä vähän tuunaa, maku on vielä parempi. Asutteko te viljapossun ostajat maalla vai saako kaupunkíasuntoonkin tuottajalta ostaa sianlihaa? Ihmettelen.


      • jos vertaa
        hyvää soppaa kirjoitti:

        Tosiaankaan ei viitsi nähdä vaivaa ja keitellä itse hernesoppaa. Ajatuskin tuntuu vieraalta. Purkista saa niin hyvää ja kun sitä vähän tuunaa, maku on vielä parempi. Asutteko te viljapossun ostajat maalla vai saako kaupunkíasuntoonkin tuottajalta ostaa sianlihaa? Ihmettelen.

        purkkihernekeittoa ja omatekoista - jälkimmäisen eduksi!

        Joko sinulla on turmeltunut makuaisti, tai et ole syönyt hyvää kotitekoista hernekeittoa.


    • perinneruokia

      joka päivä syömme tavallista kotiruokaa, mitä on syöty kautta aikain, juuri hernekeittoa, silakkalaatikkoa, maksalaatikkoa, kaalikääryleitä, kaalilaatikkoa, silakkapihvejä, karjalanpaistia, lihapullia, sianlihakastiketta jne.
      Eivät ne mihinkään ole kadonneet useimpien suomalaisten arkipäivästä, ne maistuvat aina ja niitä on niin helppo valmistaa, ettei tulisi mieleenkään sortua valmiisiin eineksiin.
      Hernekeitto on muuten ihan helpoimmasta päästä, itsekseen kypsyy.

    • on tosiaankin

      sekava ja ristiriitainenkin, mutta uskon, että aloittaja on kuitenkin hyvää tarkoittanut esittäessään, että enemmän pitäisi tehdä itse niitä perinteisiä kotiruokia, ettei tarvitsisi potea huonoa omaatuntoa noista valmiiden einesten epäterveellisistä lisäaineistuksistakaan.

    • jos ei maistu

      Perinteitä kannattaa vaalia, mutta vain siinä määrin kuin se tuntuu omalta. Olisi omituista alkaa syödä torstaisin hernekeittoa vain siksi, että se on joku suomalainen perinne. Miksi pitäisi? Meillä syödään jopa enemmän etnisiä ruokia, sushia ja thaimaalaista, ja erilaisia kalaruokia kuin ns. suomalaisia perinneruokia. Kaalikääryleitä ei koskaan, eikä hernekeittoa tai maksalaatikkoa, lihapullatkaan eivät ole meidän juttumme. Eineksiä emme harrasta juuri lainkaan. Syömme valtavasti kasviksia, vihanneksia, hedelmiä ja myös marjoja. Sienetkin maistuvat kaikille.

      • ulkomaalaisille

        Oletteko koskaan tarjonneet ulkomaalaisille vieraillenne hernekeittoa? En minäkään, mutta olisipa hauska nähdä, miten mahtava perinne tämä heidän mielestään on. Syödään sitä muuallakin maailmassa nimittäin papu-/hernesoppaa. Mutta pannaanko muualla sipulia päälle ja vielä sinappia luraus. Huh, huh. Olisi Perluskoonillakin ihmettelemistä. Olen samaa mieltä, ettei ole mitään järkeä pakkoperinteissä. Laskiaisesta pitäisin perinteisen pullan - ja sen ehdottomasti hillolla;).


    • totesi,

      että miksi nähdä vaivaa, jos ei perinneruoka maistu, siihen on olemassa vain yksi syy ja se on nuo nykyiset arominvahventimet. Miksi kaiken liharuuan pitää nykyään maistua samanlaiselta tuliselta mössöltä, joka turruttaa makuaistin ja vielä polttaa suolen limakalvot? Tähän jo nuoret opetetaan koulussa ja sitten ihmetellään, kun ei perinneruoka maistu. Kaiken lisäksi nuo vaurioituneet suolen limakalvot ovat tarttuvien tautien pesimisalusta, vastutustuskyky menee ja kaikki pöpöt pääsevät tarttumaan. Sen saa, mitä tilaa.

      • tehdä parannuksen

        ja lopettaa noiden pahojen lisäaineiden käytön, suolen limakalvot ja niiden synnyttämän vastustustuskyvyn saa nopeammin takaisin asidofiilusvalmisteella.


      • perustietoa ongelman

      • pölhö ajatuksena

        teet ikinä mitä kotiruokaa teetkään, voit itse valita, ei tarvitse todellakaan laittaa mitään arominvahventeita.

        valmiseineksissä niitä ei voi välttää.


      • höpötä

        hölmöjä!


      • Haloo!

      • asian ydintä.
        pölhö ajatuksena kirjoitti:

        teet ikinä mitä kotiruokaa teetkään, voit itse valita, ei tarvitse todellakaan laittaa mitään arominvahventeita.

        valmiseineksissä niitä ei voi välttää.

        Kotiruokaahan juuri puolustettiinkin sillä, ettei se sisällä natriumglutamaattia.


      • nimenomaan keskustellaan
        höpötä kirjoitti:

        hölmöjä!

        einesruokien mausta ja terveellisyydestäkin. Jokainen saa kertoa kokemuksensa. Paina se paksuun kalloosi.


      • Eineksissä käytettävistä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 154
      4403
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      115
      4000
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      23
      2701
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1891
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1757
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1659
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      20
      1641
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      91
      1561
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1553
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1511
    Aihe