2000e/kk? Kerro omasta toimeentulostasi.

ymmällään....

Tuleeko toimeen jos tienaa kuukaudessa noin 1800e-2000e? Toki riippuu asuinpaikasta, kulutustavoista ynnä muusta, mutta haluaisin kuulla nyt teiltä suunnilleen tähän palkkahaarukkaan sijoittuvilta kertomuksia pärjäämisestänne. Tällä palstalla kuulee useimmiten vain näistä yli 2500e tienaavista, ja on alkanut mietityttää että voiko tosiaan olla niin että 2000 eurolla ei vaan eletä muuta kun nipin napin. Vai onko vaan niin, että täällä palstalla todellakin liioitellaan erittäin suuresti?

Itse olen vasta nuori opiskelija, mutta aihe kiinnostaa ihan yleisesti näin omaa tulevaisuutta ajatellen.

99

19088

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • täm

      Itslelleni jää käteen 1250 ja vaimolleni saman verran. Vuokra on 770. Eli 1730 jää nelihenkisen perheen kulutukseen.(auto,sähkö,atk,puhelin,lehdet,lasten harrastukset,...(isännän tupakan pössyttely ja pikkumuotoinen lotrailu)
      Ei siis jää plussalle mitään. Aina tilipäivänä plus miinus nolla.
      Asun 30km Helsingistä

    • pak..la

      ..kun muita tuloja ei ole,eli on pakko tulla toimeen. Se on nii ...tanan helppoa;)

    • 23.5% vero

      se on aika saman tekevää jos hankkii 770 eur kuussa josta menee veroa 7.5%, kuin jos hankkii 2000 eur kuussa ja 23.5% verot, vai mitä, edellisessä esimerkissä käy huonostipalkatussa puolipäivätyössä ja saa asumistukea 300 eur, mutta kun tienaa 2000 eur kuussa niin ei saa mitään asumistukea.

      minä valitsin ekan vaihtoehdon siten että käyn 2 ja puolipäivää viikossa töissä, niin minulle jää mahtavasti aikaa omiin harrastuksiin.

      yksineläjä ei voi ryhtyä asuntosäästäjäksi ellei tyydy puolilahoon mummonmökkiin.

      ensimmäisessä vaihtoehdossa käteen jää 718 euroa (plus 300 eur asumistuki) miinus 11 päivän työssäkäyntikulut, onneksi tämä työpaikka on 3 kilometrin päässä kotoani. Vuokra mulla on 411euroo.
      vuokran jälkeen minulle jää käteen 605 euroa.

      jälkimmäisessä vaihtoehdossa jää käteen 1530 euroa miinus 21 päivän työssäkäyntikulut, tuon vaihtoehtoisen työpaikan ja kodin väliä olisi ollut peräti 40 kilometriä suuntaansa, eli siis 80 kilometriä päivittäistä työmatkaa

      vuokran jälkeen mulle jäis käteen melkein saman verran kuin nyt koska siihen paremminpalkattuun työhön ei pääse julkisilla kulkuneuvoilla, vaan siellä pitäs käydä omalla autolla.

      niin kertokaas minullekkin mitä ihmeen järkeä on yksineläjän käydä kokopäivä töissä, ei mikään työ ole niin arvokasta että siellä tarviis itseänsä näännyttää.

      • meitä rankastaan

        1500 euron palkasta menee verroo 18.5% eli käteen jää 1222 euroo, ja jos vuokraa on 400 ekua, niin mitä jäi? 200 enempi kuin osa-aikalaisella, voi vi**ttu minä sanon, vain 200 euroo enempi kun käy 11 päivää enempi töissä?? laske itse paljonko jää sille tuntipalkaks 11 päivän jaksolle.

        se on tätä nyt, mieluummin meen pimeisiin hommiin ja tienaan tonnin kuussa työttömyyskorvauksen päälle, niin onhan siinä kiinnijäämisen riski tietysti ja eläkeedut ei kerry, mutta näillä näkymin kukaan tuskin tulee enää tulevaisuudessa eläkettä saamaan..... sen verran on maailma perseellään.


      • meitä muitakin
        meitä rankastaan kirjoitti:

        1500 euron palkasta menee verroo 18.5% eli käteen jää 1222 euroo, ja jos vuokraa on 400 ekua, niin mitä jäi? 200 enempi kuin osa-aikalaisella, voi vi**ttu minä sanon, vain 200 euroo enempi kun käy 11 päivää enempi töissä?? laske itse paljonko jää sille tuntipalkaks 11 päivän jaksolle.

        se on tätä nyt, mieluummin meen pimeisiin hommiin ja tienaan tonnin kuussa työttömyyskorvauksen päälle, niin onhan siinä kiinnijäämisen riski tietysti ja eläkeedut ei kerry, mutta näillä näkymin kukaan tuskin tulee enää tulevaisuudessa eläkettä saamaan..... sen verran on maailma perseellään.

        Palkka alkaa nelosella ja vielä ennen asuntolainaa niin kokonaisveroprosentti alkoi nelosella.Asumiskustannukset liki kolme kertaa enemmän kuin sinulla ja työn luonteen takia niin menee kuluihin paljon.Yhtään sen parempi elintaso kuin aikaisemmin sinkkuna alle 2000 eurn palkalla.Ainoa syy miksi ollut varaa myös muihin hankintoihin on että sinkkubilettämisetä olen tietenkin luopunut.


      • Osa-aikatyöläinen

        Miten ihmeessä onnistut käymään 2,5pv/vk töissä?! Täällä ainakin osa-aikainen tarkoittaa töitä 5pv/vk ja työpäivän pituus on 4-6h riippuen paikasta... Eli matkakulut tulee 21,5 päivältä kuukaudessa, kuten kokopäivätyössäkin. Asumistukea puolestaan ei saa edes osa-aikaliksalla ollessa, Kela pitää siitä huolen tulorajoineen ja hyväksyttävine asumismenoineen. Ei siis mitenkään itsestäänselvyys tuo osa-aikatyön kannattavuus..


      • thatsitshit
        Osa-aikatyöläinen kirjoitti:

        Miten ihmeessä onnistut käymään 2,5pv/vk töissä?! Täällä ainakin osa-aikainen tarkoittaa töitä 5pv/vk ja työpäivän pituus on 4-6h riippuen paikasta... Eli matkakulut tulee 21,5 päivältä kuukaudessa, kuten kokopäivätyössäkin. Asumistukea puolestaan ei saa edes osa-aikaliksalla ollessa, Kela pitää siitä huolen tulorajoineen ja hyväksyttävine asumismenoineen. Ei siis mitenkään itsestäänselvyys tuo osa-aikatyön kannattavuus..

        se onnistuu siksi että työn luonne on sellainen että on melkein sama mihin vuorokauden aikaan se tehdään, siis työkohde on vakio ja tehtävät työt on siinä vieressä, siitä vaan teen ne hommat ja thats it. työnantajalle on sama milloin minä teen ne hommat valmiiksi sen vaaditun 19 viikkotuntia.

        työkkäri tietenkin luulee että minä käyn 4 tuntia viitenä päivänä viikossa, mutta mitäs se sille kuuluu, kun työnantajalle tämä järjestely sopii paremmin.


      • Dädäää

        En voi sanoo muutakun, että olet saatanan idiootti kun toisten verovaroilla elelet.
        Hanki työ ja elämä saatanan pelle on se nii kivaa ku käy vaa 2pv viikos töissä ja elät sitte verovaroilla, etenkää kun veron maksajia tarvitaan.
        No ihmisiä on monen laisia ja sinä olet tyhmää sorttiin kuuluvia!


      • työtön
        Dädäää kirjoitti:

        En voi sanoo muutakun, että olet saatanan idiootti kun toisten verovaroilla elelet.
        Hanki työ ja elämä saatanan pelle on se nii kivaa ku käy vaa 2pv viikos töissä ja elät sitte verovaroilla, etenkää kun veron maksajia tarvitaan.
        No ihmisiä on monen laisia ja sinä olet tyhmää sorttiin kuuluvia!

        Kyllä se oikeesti on niin et rikkaiden liksat on nostettu pilviin vero rahoilla ei työttömät niitä vie herätys nyt ja kåännä kellosi oikeelle aika vyöhykkeelle eli 2014luvulle iin älytöntä toi lässytys et mee töihin ole kuin pässi narussa ole idiootti sätkynukke jos päättäjät sanois nyt hypätään kaivoon olisit varmaan eka kyllä herra kyllä herra eihän me saadaikinä mmitään muutosta kun on tollasia lampaita jotka on aivo pesty systeemiin ja noin pahasti nauti sit sit vapaudesta kun oot eläkkeellä huhuh elä nyt älä huomenna älä ole lammas heräääääääää


      • Hulluuttako
        Dädäää kirjoitti:

        En voi sanoo muutakun, että olet saatanan idiootti kun toisten verovaroilla elelet.
        Hanki työ ja elämä saatanan pelle on se nii kivaa ku käy vaa 2pv viikos töissä ja elät sitte verovaroilla, etenkää kun veron maksajia tarvitaan.
        No ihmisiä on monen laisia ja sinä olet tyhmää sorttiin kuuluvia!

        "Hanki työ ja elämä".. Kai ymmärrät myös sen, että on meidän jokaisen työssäkäyvän velvollisuus pitää huoli myös siitä, että saataisiin yrityksiin lisää palkkaa saavia veronmaksajia, varsinkin tälläisena aikana.

        Yrityksissä teetetään paljon töitä ylitöinä ja joustoina, näidenkin töiden tekemiseen voisi aivan hyvin palkata sen työtä vailla olevan ihmisen. Ylitöihin ja joustoihin ei voi työntekijää pakottaa, vaan se on jokaisen oma valinta haluaako niitä tehdä, ja tämä on se asia missä työntekijä voi vaikuttaa paljon.

        TE-toimistot jakavat yrityksiin ilmaista työvoimaa vääristäen kilpailua ja samalla estäen ihmisiä saamasta palkallista työtä. Nämä markkinat pitäisi lopettaa kokonaan, jolloin yritykset olisi "pakotettu" ottamaan työtä vailla olevan ihmisen tekemään sitä samaa työtä palkallisena.

        Yrityksien saamien ilmaisten orjien elämisen maksavat veronmaksajat.. kumpa vain olisi joku keino lopettaa tälläinen hulluus..

        Ehkä näillä toimilla saataisiin lisää veromaksajia ja samalla lisättyä kulutusta niin, että kyseisen henkilön työpaikalle tulisi lisää töitä ja hän pääsisi kokoaikatyöhön :)


    • zoo123

      ja siitä verot pois.. niin eipä paljon hurrata.. joo ja teen kokopäivätyötä.se on vaan pakko pärjätä. Kyllä noilla summilla elää vähän leveämminkin mitä kyselit=) ainakin meikäläinen jos sais kakstonnii kuussa palkkaa..

      • kukkotunkiolla

        työtä tekemällä ei rikastu, eikä eläkkeelläkään, mutta nuo rahamassin päällä istuskelijat nostaa osinkoo tekemättä mitään, he ainoastaan pääsee possuttelemaan.

        onko meidän yhteiskunnassa arvot ihan kohdallaan?

        parhaimmat kultaiset kädenpuristukset saa just ne jotka tinkii eniten eettisistä ja moraalisista arvoista, -rehellinen työtätekevä saa kärsijän osan.

        kun pomo potkii työntekijöitä vähemmäksi ja delegoi sitten niiden poispotkittujenkin työt jäljelle jääneille, niin ne rahamassin päällä istujat palkitsee siitä vastuun (toisin sanoen riistämisestä) pomoa poonuksin ja kultaisin kädenpuristuksin.

        todellinen riistäjä on se pääoman omistaja porukka sen yrityksen toimitusjohtajan takana, mutta toimitusjohtaja saa oman maineensa pilaamisesta hirmuhyvän korvauksen.
        kuinka ne kiipijät ovatkaan selkärangattomia.

        pääomanomistajat jää kasvottomina taustalle hykertelemään.


      • hyväksikäyttöön
        kukkotunkiolla kirjoitti:

        työtä tekemällä ei rikastu, eikä eläkkeelläkään, mutta nuo rahamassin päällä istuskelijat nostaa osinkoo tekemättä mitään, he ainoastaan pääsee possuttelemaan.

        onko meidän yhteiskunnassa arvot ihan kohdallaan?

        parhaimmat kultaiset kädenpuristukset saa just ne jotka tinkii eniten eettisistä ja moraalisista arvoista, -rehellinen työtätekevä saa kärsijän osan.

        kun pomo potkii työntekijöitä vähemmäksi ja delegoi sitten niiden poispotkittujenkin työt jäljelle jääneille, niin ne rahamassin päällä istujat palkitsee siitä vastuun (toisin sanoen riistämisestä) pomoa poonuksin ja kultaisin kädenpuristuksin.

        todellinen riistäjä on se pääoman omistaja porukka sen yrityksen toimitusjohtajan takana, mutta toimitusjohtaja saa oman maineensa pilaamisesta hirmuhyvän korvauksen.
        kuinka ne kiipijät ovatkaan selkärangattomia.

        pääomanomistajat jää kasvottomina taustalle hykertelemään.

        niiden suurimpien pääomanomistajien ei tarvi omistaa kustakin yrityksestä kuin juuri osake enemmistön, niin ne pystyy määräilemään koko firman asioista.
        sitten se vähemmistö osakkeen omistajat koostuukin eri eläkeyhtiöiden rahastoista joissa on kiinni eläkeläisten toimeentulot.

        siksipä kukapa meistä tahtoisi horjuttaa tätä epäinhimillistä riistokapitalismi järjestelmää, koska juuri nuo suurimman päätäntävallan omistajat voi miten vaan kaataa eri yrityksiä oman halunsa mukaan, ja silloin eläkeläisten rahat ja toimeentulot on vaarassa.
        Ne suurimmat osakkeenomistajat, kun pörssihuijareita ovat, pystyvät juuri sopivasti myymään osakeomistuksensa pois ennen kuin kaatavat firman, ja tekevät monet meistä työttömiksi.

        tämä on nykyajan meininki, ja mistähän löytyy se köyden pää vetävän käteen.

        tuleeko meistä ja eläkeläisistämme näiden suurpääomien omistajien ORJIA ilman palkkaa (tai työntekijöitä nälkäpalkalla), jota vahtii suurpääomien omistajien yksityisarmeijat?
        ollaanko juuri nyt suistumassa anarkiaan ja poliisivaltioon jossa köyhällä yksilöllä ei ole mitään ihmisarvoa? mihin tämä kaikki PÄÄTTYY?


      • palkkana
        hyväksikäyttöön kirjoitti:

        niiden suurimpien pääomanomistajien ei tarvi omistaa kustakin yrityksestä kuin juuri osake enemmistön, niin ne pystyy määräilemään koko firman asioista.
        sitten se vähemmistö osakkeen omistajat koostuukin eri eläkeyhtiöiden rahastoista joissa on kiinni eläkeläisten toimeentulot.

        siksipä kukapa meistä tahtoisi horjuttaa tätä epäinhimillistä riistokapitalismi järjestelmää, koska juuri nuo suurimman päätäntävallan omistajat voi miten vaan kaataa eri yrityksiä oman halunsa mukaan, ja silloin eläkeläisten rahat ja toimeentulot on vaarassa.
        Ne suurimmat osakkeenomistajat, kun pörssihuijareita ovat, pystyvät juuri sopivasti myymään osakeomistuksensa pois ennen kuin kaatavat firman, ja tekevät monet meistä työttömiksi.

        tämä on nykyajan meininki, ja mistähän löytyy se köyden pää vetävän käteen.

        tuleeko meistä ja eläkeläisistämme näiden suurpääomien omistajien ORJIA ilman palkkaa (tai työntekijöitä nälkäpalkalla), jota vahtii suurpääomien omistajien yksityisarmeijat?
        ollaanko juuri nyt suistumassa anarkiaan ja poliisivaltioon jossa köyhällä yksilöllä ei ole mitään ihmisarvoa? mihin tämä kaikki PÄÄTTYY?

        2200e ja päälle mahdolliset ylityöt. perus netto on 1650e/kk, vuokra 380e, liiton maksu puhelinlasku jotakuinkin 50e eli mitäs siitä sitten jää käyttöön kuukaudessa melkolailla tarkalleen 1200e. En polta, alkoholiakaan en juuri juo, joten pärjään vallan loistavasti. Jää jopa välillä reilusti säästöönkin.

        Kannattaa harkita tarviiko esim. autoa. Siitä luopuminen tarkoitaa todella isoa säästöä (bensat, huollot,vakuutukset yms.). Asun isossa kaupungissa, missä julkiset kulkuyhteydet toimivat paremmin kuin voisi toivoa. Niillä pääsee vallan loistavasti kulkemaan.

        Kyllä se vaan on itsestään kiinni pärjääkö.


      • se aina niin...
        palkkana kirjoitti:

        2200e ja päälle mahdolliset ylityöt. perus netto on 1650e/kk, vuokra 380e, liiton maksu puhelinlasku jotakuinkin 50e eli mitäs siitä sitten jää käyttöön kuukaudessa melkolailla tarkalleen 1200e. En polta, alkoholiakaan en juuri juo, joten pärjään vallan loistavasti. Jää jopa välillä reilusti säästöönkin.

        Kannattaa harkita tarviiko esim. autoa. Siitä luopuminen tarkoitaa todella isoa säästöä (bensat, huollot,vakuutukset yms.). Asun isossa kaupungissa, missä julkiset kulkuyhteydet toimivat paremmin kuin voisi toivoa. Niillä pääsee vallan loistavasti kulkemaan.

        Kyllä se vaan on itsestään kiinni pärjääkö.

        mene "Kyllä se vaan on itsestään kiinni pärjääkö"
        Jos asuu yksin niin ehkä.Ota huomioon että on perheitä.Puoliso ja lapset.Silloin et vain itse säätele rahanmenoa.On muitakin kuluja mihin itse et enää pysty vaikuttamaan. Itse varmaan eläsinkin satasella kuussa mutta se perhe vaatii sen 2000 euro kuussa. Ja ei me mitenkään leveästi eletä. Kädestä suuhun sanoisin.


      • se on
        se aina niin... kirjoitti:

        mene "Kyllä se vaan on itsestään kiinni pärjääkö"
        Jos asuu yksin niin ehkä.Ota huomioon että on perheitä.Puoliso ja lapset.Silloin et vain itse säätele rahanmenoa.On muitakin kuluja mihin itse et enää pysty vaikuttamaan. Itse varmaan eläsinkin satasella kuussa mutta se perhe vaatii sen 2000 euro kuussa. Ja ei me mitenkään leveästi eletä. Kädestä suuhun sanoisin.

        perheellisellä eri asia. Mikäli ruokittavia suita olisi enemmän, niin menoja olisi reippaammin. Otin huomioon asian vain omalta kannaltani, niinkuin ketjun aloittajakin. Kysymyshän oli, että tuleeko yksi henkilö (näin sen ainakin käsitin)toimeen tuolla kahdella tonnilla.


      • että-
        hyväksikäyttöön kirjoitti:

        niiden suurimpien pääomanomistajien ei tarvi omistaa kustakin yrityksestä kuin juuri osake enemmistön, niin ne pystyy määräilemään koko firman asioista.
        sitten se vähemmistö osakkeen omistajat koostuukin eri eläkeyhtiöiden rahastoista joissa on kiinni eläkeläisten toimeentulot.

        siksipä kukapa meistä tahtoisi horjuttaa tätä epäinhimillistä riistokapitalismi järjestelmää, koska juuri nuo suurimman päätäntävallan omistajat voi miten vaan kaataa eri yrityksiä oman halunsa mukaan, ja silloin eläkeläisten rahat ja toimeentulot on vaarassa.
        Ne suurimmat osakkeenomistajat, kun pörssihuijareita ovat, pystyvät juuri sopivasti myymään osakeomistuksensa pois ennen kuin kaatavat firman, ja tekevät monet meistä työttömiksi.

        tämä on nykyajan meininki, ja mistähän löytyy se köyden pää vetävän käteen.

        tuleeko meistä ja eläkeläisistämme näiden suurpääomien omistajien ORJIA ilman palkkaa (tai työntekijöitä nälkäpalkalla), jota vahtii suurpääomien omistajien yksityisarmeijat?
        ollaanko juuri nyt suistumassa anarkiaan ja poliisivaltioon jossa köyhällä yksilöllä ei ole mitään ihmisarvoa? mihin tämä kaikki PÄÄTTYY?

        ihmiset kouluttautuvat ja ymmärtävät markkinataloutta paremmin.


      • Anonyymi
        että- kirjoitti:

        ihmiset kouluttautuvat ja ymmärtävät markkinataloutta paremmin.

        Kuoluttautuminen ei aina kannata, koska joissakin ei saa opintotukea, vaan täytyy ottaa opintolainaa. Kaikilla ei lainanotto ole hyvä asia


    • MustaMollaMaija

      Tienaan pikkusen päälle 2000 €/kk ja tottakai tulen tällä toimeen! Joka kuukausi laitan säästöönkin kunnon summan. Käteen jää mulla noin 1700 €/kk.

      • Omistusasunnossa

        Itse olen yksineläjä. 2200 euron bruttotuloista jää käteen 1650 euroa

        Yhtiövastike 166
        Puhelinkulut 30
        Lasten avustaminen 80e /kk
        Netti 31
        Lehti noin 20 /kk
        Vakuutus noin 20 e /kk
        Sähkö 25
        Säästöön 400e /kk
        Henkivakuutus 5 e /kk
        Liitto 30 e /kk
        Muut menot 60 e /kk
        Tv-lupa noin 18 e/kk

        Jää 783 euroa ruokaan, vaatteisiin ja huvituksiin yms.
        Autoa ei ole eikä työmatkakuluja


      • ajatus että varallisuutesi ...
        Omistusasunnossa kirjoitti:

        Itse olen yksineläjä. 2200 euron bruttotuloista jää käteen 1650 euroa

        Yhtiövastike 166
        Puhelinkulut 30
        Lasten avustaminen 80e /kk
        Netti 31
        Lehti noin 20 /kk
        Vakuutus noin 20 e /kk
        Sähkö 25
        Säästöön 400e /kk
        Henkivakuutus 5 e /kk
        Liitto 30 e /kk
        Muut menot 60 e /kk
        Tv-lupa noin 18 e/kk

        Jää 783 euroa ruokaan, vaatteisiin ja huvituksiin yms.
        Autoa ei ole eikä työmatkakuluja

        toivottavasti lohduttaa se ajatus että varallisuutesi kuitenkin kasvaa maksaessasi omaa.
        : )


      • jullekulle
        Omistusasunnossa kirjoitti:

        Itse olen yksineläjä. 2200 euron bruttotuloista jää käteen 1650 euroa

        Yhtiövastike 166
        Puhelinkulut 30
        Lasten avustaminen 80e /kk
        Netti 31
        Lehti noin 20 /kk
        Vakuutus noin 20 e /kk
        Sähkö 25
        Säästöön 400e /kk
        Henkivakuutus 5 e /kk
        Liitto 30 e /kk
        Muut menot 60 e /kk
        Tv-lupa noin 18 e/kk

        Jää 783 euroa ruokaan, vaatteisiin ja huvituksiin yms.
        Autoa ei ole eikä työmatkakuluja

        Itellä sama palkka, mutta 2 lasta ja puoliso äitiyslomalla suoraan opiskelun jälkeen:

        asuinkunta Kuopio

        Netto: 1650€ puolison 350€ /kk asumistuki 70e/kk
        Vuokra: 807 vesi x 4 = 867
        Puhelimet ja netit: 60
        Vakuutukset: 100
        Sähkö 25
        Autolaina 150
        Auton vakuutus 50
        Auton vero 10
        Polttoaine 100
        Liitto 30
        jne.

        Jää saman verran, mistä ruokitaan perhe tai säästetään johonkin investointeihin tai lyhennetään opintolainaa. Onneksi tämä on tilapäistä!


    • taloudella

      pärjäähän sitä, kun on pakko. Silloin kun lapset oli pieniä, tuloni olivat suhteessa paljon pienemmätkin kuin tuo 2000E. Omista mielihaluista piti tinkiä ja tehdä mahdollisimman monta juttua itse.
      Nykyisin työmatka 80 km/pv, palkka vähän alle tuon 2000 ja tulen kyllä toimeen. Törsäilyyn ja etelänmatkoihin ei toki ole varaa, mutta kyllä tässä elellään ihan aikuisten oikeesti.

    • Insinööri24

      Onneksi tuo vaimo tienaa tässä taloudessa pari kiloeuroa enemmän. Loppupeleissä pärjääminen on ihan siitä kiinni minkälaista elintasoa pitää.

      Kaksi uutta autoa ja iso okt maksaa pk-seudulla aika paljon. Lisäksi matkustelu, juhliminen, harrastukset, vakuutukset, vap.eht. vakuutusmaksut ja sijoitukset ja säästäminen syövät myös käytettävissä olevia euroja.

      • jokertheraper

        "säästäminen syö käytettävissä olevia euroja"... olet kyllä varsinainen perusinsinööri.

        Joko elätte yli varojenne tai sitten puhut paskaa, "iso okt ja kaksi uutta autoa", ei niitä rahoiteta jollain 3000 5000 euron palkoilla ilman kunnon pitkiä lainoja. Tervetuloa keskiluokan pilvilinnoihin.

        Toisaalta onhan se aina parempi maksaa omaa kuin vuokraa vaikka sitä lainaa olisikin 25-30 vuotta.

        Onneksi sentää kerroit että olet 24v, se kertoo naivistisen elämänasenteesi syyn ilman että egon turvotuksen tarvettasi tarvitsisi ihmetellä.
        Hyvää joulua!


    • pärjää kivasti

      Nettona 1770e.
      Omat kuluni menevät about näin:

      - Vuokra 480e
      - Bussikortin osuus 80e
      - Visalasku 200-300 (sis. ruokakauppareissut aika pitkälti)
      - Vesi sähkö netti 40-50e riippuen kuukaudesta
      Eli ~800-900e/kk.

      Muuhuin kuin elinmenoihin jää ~850-950e josta
      sijoituksiin vähintäänkin 500e/kk ja tuohan on sellaista rahaa jota "kädestä suuhun eläjä" voi käyttää siihen elämästä nauttimiseen.

      Auton kun laittaisi niin tilanne olisi toinen..

      • Jos elämä

        On työ ja koti eli matkustaminen harrastukset vaatteet lahjat juhlat biletys sisustus elektroniikka yms.
        Laskuihin vielä itsellä vakuutuksiin ja tv-lupa puhelin lehdet yms.

        Toki omalla osalla auto vie n.400€/kk ,mut ilman sitä en viittis olla.

        Omat n.3400€>n.2200€/kk....
        Kaikki menee ,mut on paljon elämää ja reissaamista kavereitten kanssa ja elektroniikkaa piisaa...

        Toki vastike (kaksio)on vain 165€(vesikin kuuluu) eli "pakolliset" laskut n.300€/kk.


    • 12345

      On tosiaan itestä ja siitä, mitkä on elämässä tärkeitä, rahankulutus kiinni. En ole yksin asunutkaan, vaan muutin suoraa kotoo avopuolison kanssa yhteen. Alotin vasta kunnola työt opiskelujen jälkeen tän kuun alussa, kk-palkka 1500 egee miinus verot. Puoliso tienaa 2500 egee miinus verot. Meillä on -00 vuoden auto, 15000 kiinni osaomistuskämpässä plus vero reilu 500 egee kuussa. Kummanki puhlasku ainaki 30 egee kuussa, ruokalaskut n. 250 egee kuussa.. Autovakuutukset ei oo mun hoidossa, joten niitä summia en ulkoa muistakaan, mutta maksuhan hoituu useamman kuukauden yhteiserässä, eli sanotaan nyt sitte vaikka 100 egee kuussa. Hyvin me mun mielestä pärjätään, ei tarvi koskaan pihistellä mistään jos jotain haluaa. Ei olla kovia matkusteleen, mutta eipä se niin tärkeää oliskaan.

      Eli jos sun vaatimuksissa on vaik päästä 2 kertaa vuodessa Thaikkuihin tms. niin sitten voi olla asian laita toinen, mutta kyllä mun mielestä tolla parilla tonnilla pärjää vallan mainiosti, varsinkin jos olet sinkku ja autoton. Tsemppiä opintoihin ;)

      • 12345

        eiku sori, siis VUOKRA on 500 egee, eikä mikään vero.... :D


      • edellinen kirjottaja, eli 1...

        oho, siis tarkotin että VUOKRA on 500 egee kuussa, eikä vero.. :D


    • darabba

      Riippuu PALJON elämäntavoista, ja jonkin verran kunnasta. PK-seudulla vuokrat ja moni muu asia kallimpaa. Esim. käytettyjen autojen hinnatkin ovat pk-seudulla isommat kuin muualla ja lista on loputon remonteista sisustusliikkeisiin..

      Itse tienaan tällä hetkellä n. 2500€/kk, puolisolla vaihtelevat kk-tulot mutta netto pyörii alle 1400€/kk useimmiten. Asumme vuokralla pk-seudulla ja tulisimme muuten aivan hyvin toimeen mutta on autolainaa ja kulutusluottoa. Ilman näitä ei olisi valittamista kun emme käytä kalliisiin harrastuksiin rahaa. Vuokra 500, ruokaan menee ehkä toiset 500. Mitään ei jää säästöön tai ylimääräiseksi kaikkien laskujen ja lainan lyhennysten jälkeen. Onneksi molempien palkat ovat nousussa ja lainat on maksettu 2v sisällä. Sitten helpottaa. Elämme ihan normaalia elämää, ei tarvite kituutella mutta ei jää mitään säästöön tai ulkomaan lomiin. Autolla tehdään lomamatkat Suomessa.

      Yksin asuva(pk-seutu) tulee ehkä juuri ja juuri toimeen 2000€/kk mutta saa jo miettiä miten käyttää rahansa eikä osta turhaa.

      • nettona kuukaudessa

        4200e
        Vuokraan 800, lainoihin ym. pakollisiin n.500e.

        Ei kyllä paljoo jää seuraavaan tiliin tullessa..

        Elintarvikkeet lienevät suurin menoerä..Wiunaa ei pahemmin juua.

        PK-alue.


    • miravaan

      Vai niin? Että 2000e ja niukilla eletään vai?
      Just joo, sanon minä.
      Minä saan ALLE 900e/kk ja Pärjään.
      Riippuu miten käytät rahaa, kukaan ei sua osaa neuvoa, että miten rahasi riittää, Laske itse!

      • tuhannella

        eletään kipurajoilla jos on perhettä.Sinä eläät sinkkuna joko kotona tai opiskelukämpässä tai halvassa vuokraasunnossa. Kyllä silloin pärjää. Vaikka sanomalehtiä syöden.Perhekämpän vuokra jo yli tonnin.


      • Odotellessa :)
        tuhannella kirjoitti:

        eletään kipurajoilla jos on perhettä.Sinä eläät sinkkuna joko kotona tai opiskelukämpässä tai halvassa vuokraasunnossa. Kyllä silloin pärjää. Vaikka sanomalehtiä syöden.Perhekämpän vuokra jo yli tonnin.

        Meillä tilanne: minä 2800 netto ja avokki noin 1500 netto. Asumme ennen omassa, mutta myytiin asunto paikkakunnan vaihdon vuoksi vuosi sitten.
        "Myyntivoittoa" tuli n 80 000 ja nykynen vuokra on 660 vesi. Nyt myyntivoitto on korkeakorkosellla, odotellen asuntojen hintojen tippumista ja pärjäillään kahdestaan kohtalaisesti.


      • einul44
        tuhannella kirjoitti:

        eletään kipurajoilla jos on perhettä.Sinä eläät sinkkuna joko kotona tai opiskelukämpässä tai halvassa vuokraasunnossa. Kyllä silloin pärjää. Vaikka sanomalehtiä syöden.Perhekämpän vuokra jo yli tonnin.

        yksi hyvä neuvo sinulle: ostaisit oman, niin ei menisi tonnia kuussa vuokriin ja jäisi jotain perinnöksikin!


      • aloittaja
        einul44 kirjoitti:

        yksi hyvä neuvo sinulle: ostaisit oman, niin ei menisi tonnia kuussa vuokriin ja jäisi jotain perinnöksikin!

        tarkentelen nyt siis vähän, eli aloitin tämän ketjun koska halusin tulevaisuutta ajatellen kysellä onko tosiaan niin ettei tuolla parilla tonnilla pärjää kuussa... Tulevaisuuteenhan siis luultavimmin tulee kuulumaan myö se perhe, vaikka tällä hetkellä olen vasta vajaa parikymmppinen nuori. En tunne montaakaan tuttavaperhettä jossa tulot olisivat enemmän kuin korkeintaan 2000e/henkilö, ja hyvin on näyttänyt menevän. Toki varmasti riippuu miten elää ja mihin rahaa käyttää, mutta noin yleisesti aloin jotenkin palstaa lukiessa ihmetellä sitä miten niin monella tuntuu palkka olevan reilusti yli sen parin tonnin per aikuinen ja silti eletään kädestä suuhun. Aloin miettimään siksi, että onko tosiaan niin että tuo 2000e kuussa on yleisesti ottaen huono palkka.
        Tähän ihmettelyyn vaikuttaa sekin, että omat vanhemmat tienasivat vielä jokunen vuosi sitten ehkä yhteensä juuri ja juuri sen 2000e kuussa enkä tunne jääneeni juurikaan mistään paitsi. Siksi hämmästys oli suuri kun aloin tätä palstaa lueskelemaan, ja halusin kuulla ihmisten todellisia kokemuksia. Ihan mielenkiinnosta.


    • meikäläinen tässä

      oma netto noin 3000-3500e/kk, vaimo vajaa 2000e netto eli meillä yhteensä noin 5000netto/kk.

      Kädestä suuhun menee ja aika tiukasti.
      Kaksi autoa, kaksi pientä lasta, omakotitalon lainat,harrastukset,matkailu, jne jne meno kohteita on jatkuvasti. PK-seudulla eläminen on kallista, asumisesta joutuu maksamaan ellei halua asua ghetossa.

      Joten kannattaa nuorena miettiä mitä haluaa.
      Haluatko "isona" kasvattaa ja elättää perhettä,
      matkustaa ja viettää elämää, haluatko kohtuullisen asunnon kohtuulliselta alueelta?
      > Tässä on jo sellainen 500.000e hankinnat edessä, mieti miten ne saa maksettua?

    • ehkä/ehkä ei

      Minä tienaan noin 2000 euroa brutto, verojen jälkeen jää noin 1700 e.
      Maksan vuokraa yksiöstä 520 e
      Ruokaan menee kuussa 300 e (esim.työpaikka ruoka 22 x 5 e kotiin)
      Kaikki laskut (sähköt, vakuutukset, autopaikka, lehdet, kännykkä ym.) n.300 e/kk
      Bensa 100 e/kk
      Harrastukset 100 e/kk
      Huvittelut (kahvilat,
      ravintolat, elokuvat) 100 e/kk
      Kampaamot suku-
      lais- ja lomareissut 100 e/kk
      Lääkärikulut lääkkeet 25 e/kk
      (jaettuna kk kohti
      vuoden ajalta)
      Vaatteet 100 e/kk
      ---------

      Siihenpä se ISO RAHATUKKU sitten hävisikin!

      • ziukku

        Eikö tossa nyt ollut aika pitkä lista mitä sait palkalla tehtyä? Huvittelua,vaatteita,harrastuksia ja pientä reissaamista.. mitä muuta kaipaat?ihme kitinää


      • kapinaaaan
        ziukku kirjoitti:

        Eikö tossa nyt ollut aika pitkä lista mitä sait palkalla tehtyä? Huvittelua,vaatteita,harrastuksia ja pientä reissaamista.. mitä muuta kaipaat?ihme kitinää

        Älkää menkö töihin johan rupee päättäjät miettimään et mites täs nyt näin kävi kun joutuvat rikkaat ahneet paskiaiset rupee maksaa ihmismäistä palkkaa duunareille kyllä se niin on kuka tyhmä nyt ilmaseks duuniin menee en määä ainaskaa revisiitä huuuorii haha
        Pimeisiin hommiin voin mennä silln duunista saa sen mitä pitääkin ja piste


    • Torppari

      3000 netto ja vähintään kilo tätänykyä varataan osakesijoituksille joten jäljelle jää 2 tonttua.

      -600 Velanhoito
      -250 Yhtiövastike
      -300 Ruoka
      -100 löpö
      -40 Netti
      -40 Kuntosali
      -20 Lehdet
      -100 Vaatteet
      -300 Hupi ja muut hankinnat

      Hyvin menee yhteen köyhälläkin, etelähelsingissä sinkkuna eleillään. Bufferia jää vielä pari satkua.

    • Ilmoitustenvalmistaja

      Tuntipalkkani on 11 e. Miettikää sitä.

    • täysipäiväistä

      työtä ja käteen jää n. 1300? Sillä se tuo mun mies sanookin että sait taas sukkarahaa! Hän tienaa rutosti enemmän 2 viikossa.
      Hyvin on pärjätty. Talonvelat maksettu, 2 autoa velattomia, vene yms. Silti tililläni on reilusti yli 4000 €..

    • Lomautettu

      Itse olen ja olisin tyytyväinen jatkossakin tähän kyseiseen palkkaluokkaan. Ainahan sitä rikkauksista saa unelmoida, oli palkka mikä tahansa.

      Lapsettomana kumppanin kanssa asuntolainaa maksellessa pärjään ihan hyvin. Lomamatkoja tulee tehtyä ja säästöönkin saa jotain pientä tilistäni laitettua - tosin lomautus tuo nyt lommon kukkaroon.

      Riippuu ihan miten rellestää ja mihin rahansa käyttää. Ei ne suuret tulot, vaan piene(hkö)t menot ;)

    • -Kabuki 66-

      Bruttona 2064,69.
      Verojen, eläke- ja työttömyysvakuutusmaksujen sekä
      vuokran jälkeen jää 1569,16.
      Säästöön menee joka kuukausi 150 euroa, jonka pistän kerralla haisemaan kesälomalla (en tykkää laskea senttejä lomalla).
      Perjantaisin pubiin 50-80 euroa.
      Netti ja puhelin 60-70 euroa.
      Työpaikkaruokailu 45 euroa.
      Lehdet ~20 euroa/kk
      Vakuutukset 150 euroa/vuosi.
      Vaatteita 700-1000 euroa/vuosi.
      Ruokailu kotona n40-50euroa/viikko (siis arki-illat ja viikonloput, joskus ulkona).

      Kerran vuodessa ulkomailla vähintään pitkä vkl.

      Olikohan tässä kaikki. Kyllä pärjää ja joskus jää vähän ylikin. Talous tosin edellyttää suunnittelua.

      • -Kabuki 66-

        Siis verojen ym verrattavien maksujen jälkeen 1569,16. Vuokran jälkeen 1149,16 euroa.


    • työtön hitsaaja

      liiton rahoilla

      1520/kk netto
      Vuokra -530
      Sähkö,vesi - 30
      salimaksu - 20
      puh., netti -30

      eli kaikkeen muuhun turhaan 910€/kk

      ei autoa

    • Yhden äiti

      Asutaan pienessä kaupungissa, minä ja kouluikäinen lapsi. Talouden nettotulot 1900e sisältäen lapsilisän ja elatustuen. Hyvin tullaan toimeen kun ei ostella kauheasti ylimääräistä. Saan joka kuukausi vähän säästöön pahan päivän varalle ja pystytään matkustelemaankin. Pidän talouskirjanpitoa joka kuukausi :)

      Menot:
      Asuntolaina vastike, vesi ym. 720
      Auto 200
      Laskut 120
      Ruoka- ja taloustarv. 350
      Vaatteet 100
      Kampaaja ym. 60
      Yhteensä 1550

      Jää siis vielä 350 muihin menoihin ja osa säästöön.

    • Ei ne isot tulot ...

      Katju on aloitettu 2009 ja ihmettelyssä on alle 2000€/kk liksat. Kaikki on suhteellista, itseasiassa vielä vuonna 2014 monet sitkuttelee alle tonnin kuukausiliksoilla!!!!

      • so on siinä

        Olet oikeassa. Raha on aika suhteellista...

        Joskus ollut toimeentulotuella ja parhaimillaan tienannut 7000€/kk brutto.

        Mutta aina on jotenkuten elänyt ja vaikka kuinka paljon olen tienannut niin kaikki on aina mennytkin.

        (kerran täällä vaan ollaan)


      • niinpä.
        so on siinä kirjoitti:

        Olet oikeassa. Raha on aika suhteellista...

        Joskus ollut toimeentulotuella ja parhaimillaan tienannut 7000€/kk brutto.

        Mutta aina on jotenkuten elänyt ja vaikka kuinka paljon olen tienannut niin kaikki on aina mennytkin.

        (kerran täällä vaan ollaan)

        Hei, sun kommentti toi mun mieleen tällä viikolla teksti-tv:n mietelauseissa olleen, en muista kenen ajatelma, enkä ihan sana sanaltakaan, mutta jotensakin näin se meni:
        Joillekin on tärkeää hankkia mahdollisimman paljon sellaista, minkä menettää täältä lähtiessään.

        Varmaan ensi viikolla tuo ajatelma löytyy teksti-tv:n arkistosivuilta, nyt oli viimeviikkoiset.

        Niissäkin oli yksi oiva:
        On aina ihmisiä, jotka eivät saa rahaa, ennen kuin on sota.
        Arvo Salo

        Mutta tuo on sitten aika spesiaali tapaus.


    • minä pärjään

      Todellakin tulee toimeen. Mieti jos tienaat tuon 2000, jää sulla käteen noin 1700. Mutta jos tienaat 2800, käteen jää 2240. Ei mikään huikea ero. Ja tuon 2800 saat jo tehdä töitäkin. Jos nyt siis puhutaan oikeista töistä, ei mistään lääkärin tai tehdastyöläisen, mainos tai markkinointimaailman töistä, yrittäjän tai pitkän linjan ammattilaisen töistä.

      Eli kun puhutaan töistä kenttätasolla, 2000 tienaa monella alalla suorittavasta työstä. Työn johto vetää jo liki kolmen tonnin palkkoja. Mutta teetkö mielummin mielekästä työstä ja pidät vapaa-ajan siitä erossa, vai otatko käteen tuon reilu 5 hunttia enemmän ja oot töissä koko ajan, kun vastuusikin on laajempi.

      Ja käytän näissä siis aloittelijan palkkoja. Kenenkään putkirassaajan on siis turha tulla brassaan tuloillaan 10 vuoden jälkeen.

      • mies 28v

        Ensinnäkin, itse tienaan auki 2900 e /kk ja tuosta jää käteen n.2000e enkä tee mitenkään hilittömästi töitä.Toimin isossa yrityksessä normaalissa toimihenkilö tehtävässä, 37.5h/vk.Työ on tietysti työaikana vastuullista mutta osaan ainakin itse jättää ne työmaalle.Kotona, olen aina kotona enkä töissä.
        Ja onko sitten erotus 1700-2000 = 300e/kk iso niin on mielestäni.Tuollahan saa vaikka mitä ja kerättyä vaikka ulkomaan matkoja vuodelle parikin kappaletta.

        Ja epäilempä muuten että 2000 eurosta ei jää kyllä käteen 1700e..vero olisi silloin 15% eikä siinä ole vielä eläkemaksuja yms. maksuja.Lähempänä totuutta on siis varmaan 1500 euroa, mikä voisi jäädä kuukaudessa tassuun.Ja elääkö tuolla... varmasti, jos niin päättää. Mutta, silloin pitää olla valmis asumaan keskihintaisessa kerrostalossa ( 700e) , varaa ei ole tuon lisäksi muuhun kuin perustarpeisiin eli ruokaan (400e), veteen ( 15e), sähköön (70e), nettiin (30e) ja puhelimeen (40e).
        Tämä sitten tekeekin jo 1255 euroa.Kaikki ylimääräinen törsättävä on 245 euroa josta pitää kustantaa esim. pitemmät liikkumiset kuten junat,bussit yms.Lisäksi, tuosta pitää maksaa uudet kalusteet, vaatteet, tietotekniikaa yms.Ei mielestäni siis kauhean juhlavaa.Eniten tuossa varmasti itseäni nyppisi se että ei ole autoa. :D Oikeastikin, iso asia ja luo vapauden mennä minne haluaa.

        Ja tulipa tuossa kerrottua syy miksi haluan toimia nykyisessä tehtävässä; On varaa ihan elää pää pystyssä, eikä tarvitse miettiä joka kuukausi, osuuko pääkattoon vai meneekö rimaa hipoen ohitse.


      • Humppaa vaan
        mies 28v kirjoitti:

        Ensinnäkin, itse tienaan auki 2900 e /kk ja tuosta jää käteen n.2000e enkä tee mitenkään hilittömästi töitä.Toimin isossa yrityksessä normaalissa toimihenkilö tehtävässä, 37.5h/vk.Työ on tietysti työaikana vastuullista mutta osaan ainakin itse jättää ne työmaalle.Kotona, olen aina kotona enkä töissä.
        Ja onko sitten erotus 1700-2000 = 300e/kk iso niin on mielestäni.Tuollahan saa vaikka mitä ja kerättyä vaikka ulkomaan matkoja vuodelle parikin kappaletta.

        Ja epäilempä muuten että 2000 eurosta ei jää kyllä käteen 1700e..vero olisi silloin 15% eikä siinä ole vielä eläkemaksuja yms. maksuja.Lähempänä totuutta on siis varmaan 1500 euroa, mikä voisi jäädä kuukaudessa tassuun.Ja elääkö tuolla... varmasti, jos niin päättää. Mutta, silloin pitää olla valmis asumaan keskihintaisessa kerrostalossa ( 700e) , varaa ei ole tuon lisäksi muuhun kuin perustarpeisiin eli ruokaan (400e), veteen ( 15e), sähköön (70e), nettiin (30e) ja puhelimeen (40e).
        Tämä sitten tekeekin jo 1255 euroa.Kaikki ylimääräinen törsättävä on 245 euroa josta pitää kustantaa esim. pitemmät liikkumiset kuten junat,bussit yms.Lisäksi, tuosta pitää maksaa uudet kalusteet, vaatteet, tietotekniikaa yms.Ei mielestäni siis kauhean juhlavaa.Eniten tuossa varmasti itseäni nyppisi se että ei ole autoa. :D Oikeastikin, iso asia ja luo vapauden mennä minne haluaa.

        Ja tulipa tuossa kerrottua syy miksi haluan toimia nykyisessä tehtävässä; On varaa ihan elää pää pystyssä, eikä tarvitse miettiä joka kuukausi, osuuko pääkattoon vai meneekö rimaa hipoen ohitse.

        Joillakin on elämäntapana jo törsääminen.. ja onhan ne lapset aika kallis harrastus :)


      • mani-mani-mani
        mies 28v kirjoitti:

        Ensinnäkin, itse tienaan auki 2900 e /kk ja tuosta jää käteen n.2000e enkä tee mitenkään hilittömästi töitä.Toimin isossa yrityksessä normaalissa toimihenkilö tehtävässä, 37.5h/vk.Työ on tietysti työaikana vastuullista mutta osaan ainakin itse jättää ne työmaalle.Kotona, olen aina kotona enkä töissä.
        Ja onko sitten erotus 1700-2000 = 300e/kk iso niin on mielestäni.Tuollahan saa vaikka mitä ja kerättyä vaikka ulkomaan matkoja vuodelle parikin kappaletta.

        Ja epäilempä muuten että 2000 eurosta ei jää kyllä käteen 1700e..vero olisi silloin 15% eikä siinä ole vielä eläkemaksuja yms. maksuja.Lähempänä totuutta on siis varmaan 1500 euroa, mikä voisi jäädä kuukaudessa tassuun.Ja elääkö tuolla... varmasti, jos niin päättää. Mutta, silloin pitää olla valmis asumaan keskihintaisessa kerrostalossa ( 700e) , varaa ei ole tuon lisäksi muuhun kuin perustarpeisiin eli ruokaan (400e), veteen ( 15e), sähköön (70e), nettiin (30e) ja puhelimeen (40e).
        Tämä sitten tekeekin jo 1255 euroa.Kaikki ylimääräinen törsättävä on 245 euroa josta pitää kustantaa esim. pitemmät liikkumiset kuten junat,bussit yms.Lisäksi, tuosta pitää maksaa uudet kalusteet, vaatteet, tietotekniikaa yms.Ei mielestäni siis kauhean juhlavaa.Eniten tuossa varmasti itseäni nyppisi se että ei ole autoa. :D Oikeastikin, iso asia ja luo vapauden mennä minne haluaa.

        Ja tulipa tuossa kerrottua syy miksi haluan toimia nykyisessä tehtävässä; On varaa ihan elää pää pystyssä, eikä tarvitse miettiä joka kuukausi, osuuko pääkattoon vai meneekö rimaa hipoen ohitse.

        se vapaus on päässä, ei rahassa. Jotku ihmiset vaan tarvii näköjään rahaa vapautuakseen -säälittävää...


    • sadasdasd

      Kysymys on esitetty v. 2009.
      Mutta kyllä sillä 2000 e/kk pärjää.

    • toimistorotta

      Netto 1400 €/kk. Tästä 650 € menee pakollisiin menoihin, loput jää säästöön. Asun aviomieheni kanssa kahdestaan 66 m2 rivarissa ja asuntolainaa on jäljellä alle 40 000 eur. En omista autoa, pyöräilen töihin. Hyvin harvoin ostan vaatteita tms.

      Kun ei ole isoa asuntoa, eikä lapsia, niin tällä palkalla pärjää. Menisin varmaan ihan sekaisin, jos saisin isompaa palkkaa.

    • Osari-pätkäläinen

      Asuin aikaisemmin vanhassa pienessä omakotitalossa, asumiskustannukset oli lyhennyksineen päivineen noin 500€/kk ja pienelläkin palkalla pärjäs. Sittemmin talo oli "pakko myydä" ja muuttaa vuokralle (taloon en saanut esim asumistukea ollenkaan, koska asumiskustannukset oli "liian pienet"). Nyt vuokralla asuessa tulee asumistuki ja saan jopa toimeentulotukea. Kulut on itseasiassa nousseet, vaikka kyseessä 60 neliöinen 50-luvun kerrostaloasunto... vuokra, vesi, sähkö jne huitelee reilussa 600€:ssa. Tässä yhteiskunnassa on kyllä jotain pahasti pielessä, kun tuosta halvasta omakotitalosta oli "pakko" luopua ja muuttaa vuokralle, jotta olisi oikeus perusturvaan....

    • hyvä elämä

      Meillä ei ole sitä suurinta rahareikää, eli lapsia -joten kahden netosta 3800 jää törsättävää.

      Vuokra 680
      Auton kulutus 200
      Sähkö 30
      Puhelimet netti 65
      Ruoka 700
      Vaatteet 200
      Kosmetiikka 20
      Hieroja 80
      Kosmetologi 70

      Säästöön menee 200, eli reilu 1500 ihan huvituksiin ja yllättäviin menoihin kuten sisustukseen ja lääkäriin yms.

    • 9+1

      Netto 2600e, asun Helsingissä

      Vuokra 700
      Velat 500
      Ruoka ja muu päivittäistavara 500
      Auto 200
      Harrastukset ja matkat 200
      Vaatteet 100
      Muut laskut 150
      Bussi 40

      Syöjiä on kaksi, mutta muuten omia menoja. Rahaa pitäisi jäädä säästöön, mutta johonkin ne eurot aina häviävät.

      700e kämppä Helsingissä on jo aikamoinen pieni murju. Perhettä tekisi mieli mutta millä ihmeellä sellaisen kustantaa?

    • egegegegegegegegegeg

      tradenomi 1500e kuussa (brutto). 4 vuotta työkokemusta. Asun Helsingissä ja kovasti olen ajatellut uuden alan opiskelua. Maailma on tällä hetkellä tällainen.

    • Niinpä2

      No viimrvuonna kävin töissä 80km päässä ja joka päivä ajoin tuon matkan edestakaisin.

      Nettopalkka kuussa oli 2000e josta pois bensakulut 400e. Hyvin pärjäsi ja sai kuukausittain säästöönkin rahaa. Vaimo tienaa nettona saman verran mutta on tuossa muutaman sadan metrin päässä töissä. Meillä on 2 lasta. Hyvin pärjäsi.

      Tällä menee jo niille rajoille kun nyt olen työtön ja saan liitolta rahaa päälle 900e/kuussa verojen jälkeen. Vaimo edelleen samassa paikassa töissä tuossa lähellä.

      Jos saan töitä läheltä missä käteen jää 1800e niin taas saa säästöön eikä siltikään tarvitse laskimella laskea mitä kaupasta ostaa.

      Asumme tosin maalla 90m2 rivarissa jossa vuokra 380e/kk. Tosin kyllä nytkin saisi säästöön vaikka työtön olen jos saisin liitolta yhtäpaljon kuin vaimo sai kun oli pari kk ilma töitä eli n.1300e/kk.

      Liitot kun laskee sen tietyn ajan taaksepäin josta riippuu paljon saa ja mulla sen ajan sisään mahtuu työttömiä kuukausia.

    • Työntekijä

      Bruttopalkka 2400 e/kk (netto n. 1700 e/kk). Pääkaupunkiseutu. Asun yksin. Palkka riittää juuri elämiseen kuten vuokraan ja ruokaan. Mihinkään muuhun rahat ei sitten oikein riitäkään. Ahdistaa.

      • Talouskirjanpito?

        Sulla on sitten aika holtittomat menot.... tulothan voi olla vaikka miteen hyvät, mutta jos menopolitiika ei ole hallinnassa, niin mikään ei yksinkertaisesti riitä..


      • Työntekijäminäkin
        Talouskirjanpito? kirjoitti:

        Sulla on sitten aika holtittomat menot.... tulothan voi olla vaikka miteen hyvät, mutta jos menopolitiika ei ole hallinnassa, niin mikään ei yksinkertaisesti riitä..

        Ihan kakka palkka se silti on. Ei tuo palkka kyllä motivoi, mutta kai se pelkästä istumisesta ja netin selailusta on ihan käypä korvaus.


    • kkkklklkk

      Bruttoni on tasan 2000. Netto on tasan 1564.

      Asun halvasti senpä takia riittää ja jää säästöönkin.

    • janttew

      Kolmatta vuotta pennillee sama palkka nettona 1300e/kk, yksi lapsi ja vaimo on kotihoidon tuella. vuokra n. 800e.
      Mitään ei ole koskaan varaa tehdä.

      • Ei alle 2000 e/kk

        Ei tuollaisella palkalla kannata töitä tehdä. Työttömanä saisit ehkä jopa enemmän ja olisi vapaa-aikaa tai voisit opiskella lisää jne.


    • Khyl pärjää

      Työttömänä ollessa (yksi lapsi) tulot oli n.1300€. Silti jäi säästöön joka kk noin satanen.
      Nyt palkka lapsietuudet yht. 2000€ ja säästöön jää n.500€/kk :)
      Niin ja siis tuo lapseni on jo teini-ikäinen joten rahaa menee yhtäpaljon tai enemmänkin kuin yhdellä aikuisella(kasvaa vielä jokusen vuoden pituutta).

    • hyvinkin riittää

      Itse saan 2200 euroa tilille kuukaudessa, siitä maksan asuntolainan lyhennykset ja kaikki juoksevat menot. Korttivelkaa on n. 2500 euroa jota maksan pikku hiljaa pois. Hyvin riittää rahat kaikkeen mukavaan, tosin sästöön ei jää kuin 200.

      Tietysti olisi fiksumpaa maksaa korttivelkaa pois silläkin rahalla mutta jossain selkäytimessä on vaan sellainen tunne että pitää laittaa joka tilistä vähän säästöön.

      • 19+19

        Minun nettoni on keskimäärin 2500 e/kk. Normaalisti kuukaudessa kuluu alle 1000 e, kun vaimo hoitaa ruokapuolen. Säästöjä alkaa olla sen verran etteivät ylityöt kiinnosta. Hyvä eläkekin on luvassa.


    • näinhänseon

      Kyllä pärjää hyvin. Ainakin minä pärjäsin kun yksin asuin ja nyrkin pärjätään kun tienataan vaimon kanssa suunnilleen noin paljon bruttona/ kuussa. Vaimo nyt tienaa vähän enemmän niitä palkkatuloja lähihoitajana.

      Minä taas saan lisäksi täyspäivärahaa eli rahaa saan jonkun 2800e/kk päivärahoineen.

      Päivärahat lasken itse ylimääräiseksi tuloksi koska olen viimevuonnakin käynyt 100km päässä päivittäin töissä ilman päivärahaa. Sekä syön töissä aina eväät silloin kun syön. aina en syö.

      En ala maksamaan mitään 7e lounaita jokapäivä. Päivärahoineen jää enemmän käteen rahaa kuin viimevuonna jolloin otin matkakulut verovähennyksinä.

      Asuntomahdollisuuskin olisi työpaikkakunnalla ja ilmainen josta säästäisi bensarahat vielä päälle mutta tykkään ajaa kotoa pitkää matkaa.

      Meillä on 2 lasta ja hyvin pärjätään eikä tee tiukkaa ollenkaan. Tosin asumme maalla.

    • zeik

      Tienasin n. 1600 e/kk vuoden ajan. Talo oli ostettu syrjäseudulta pari vuotta enne työn alkua ilman velkaa (parikymppiä ja rahat oli säästetty työnteolla 5 vuoden ajan). Työtä aloittaessa oli rahaa sen verran, että piti miettiä onko rahaa ostaa huomenna löpöä, että pääsee töihin...

      Puolen vuoden jälkeen rahaa alkoi jäämään tilille muutama kymppi kuussa ja lopulta reilummin, vuoden jälkeen sitä oli noin 4 tonnia.

      Kolme lasta, hevonen, lampaita, perunamaa sekä 60 km työmatka yhteen suuntaan. Ja jatkuva remontti. Ei kaljaa, kampaajaa, vuokraa, päivittäisiä lounaita, lomamatkoja ym kermapersepaskaa. Työtä vaan, joka päivä.

      Avainsanana TEE ITSE JA SÄÄSTÄ! Autoremontti ei maksa paljoa jos on vanha mese(tai vaikka kolme) eikä pelkää etsiä tietoa netistä. Vanhan talon remontti ei maksa paljoa jos ei pelkää etsiä tietoa. Vasara kyllä tarttuu käteen aivan luonnostaan... maalla. täällä riittää paskaduuneja mutta elämänlaatu on jotain aivan muuta.(esim naapurin olen nähnyt 2 vuotta sitten viimeksi, kilometri matkaa)

      Tällä hetkellä määräaikaisia reissutöitä, tilillä muutama dona ja vaikka työt loppuisikin, ei kaadu talous vuoteen. Muuta maalle.

    • köyhä sinkku

      Riippuu niin monesta asiasta.

      Oma palkka on 2500 eur/kk, brutto. Eli noin 1840 eur/kk, netto. Valitettavasti se ei pitkälle riitä!

      Asun ja elän yksin, joten maksan kaikki elämisen kulut yksin:
      - asuntolaina 900 eur/kk
      - kerrostalaosuntoni vastikkeet 130 eur/kk
      - vesi, sähkö, nettiyhteys jne. noin 79 eur/kk
      Pelkkään asumiseen menee siis 1100 eur/kk.

      Lasketaan: 1840e-1100e = 740 eur jää käteen asumiskulujen jälkeen.

      Sitten on auton vakuutukset ja muut vakuutukset, bensat, ruokaan noin 400e ur/kk jne. jne. plus kaikki "ekstra" kuten leffassa käynnit ja joskus vaateostokset ja kerran vuodessa auton huolto ja satunnainen ulkomaanmatka.

      Tienaan siis 2500 eur/kk, brutto ja SÄÄTÖÖN EI JÄÄ EURON HYRRÄÄ. Elän käestä suuhun. Elellisen kuun plakkka on kytetty, kun seuraava napsahtaa tilille. Ja jos jotain jää säästöön, menee se vaikkapa auton 500 euron vuosihuoltoon tai uusiin talvirenkaisiin tai muuhun vastaavaa harvinaiseen, mutta silloin tällöin eteen tulevaan kuluerään.

      Eli 2500 eur/kk palkalla ei tosiaan muuta kuin "pärjää".

      Olisi kovin eri asia, jos olisi puoliso, joka tienaisi saman verran ja kaikki asumis- ja autokulut pääsisi jakamaan. Sitten alkaisi jo jäädä rahaa säästöön...

      • 1+4

        Sinulla on ehkä hieman liian iso kuukausierä asuntolainassa? Lisäksi onko sinun pakko pitää autoa? Tiedän, että auto luo vapautta liikkumiseen, mutta itse olen säästänyt pitkän pennin autosta luovuttuani. Tuloni ovat lähes samat, kuin sinulla 2400 e/kk bruttona, asun ja elän yksin pk-seudulla.


      • köyhä sinkku
        1+4 kirjoitti:

        Sinulla on ehkä hieman liian iso kuukausierä asuntolainassa? Lisäksi onko sinun pakko pitää autoa? Tiedän, että auto luo vapautta liikkumiseen, mutta itse olen säästänyt pitkän pennin autosta luovuttuani. Tuloni ovat lähes samat, kuin sinulla 2400 e/kk bruttona, asun ja elän yksin pk-seudulla.

        Niin. Hyviä kysymyksiä.

        Olen juuri aloittanut vähän aikaa sitten uudessa työpaikassa ja tulen jatkossa tarvitsemaan autoa työssäni. Toki alan silloin myös saada verottomia kilomerikorvauksia...

        Mutta fakta on se, että jos lyhentää vauhdilla asuntolainaa ja on muutoin normaalit menot, niin ei siitä 2500 eur/kk palkasta paljoa käteen jää, kun asuu ja elää yksin. Pariskunnilla on tietyssä mielessä helpompaa, jos on kaksi tienaavaa henkilöä ja kustannuksia pääsee jakamaan.

        Toki jokainen elää tavallaan, joku niukemmin ja joku toinen välillä mukavuuksista nauttien.


      • lalalalalaa35
        köyhä sinkku kirjoitti:

        Niin. Hyviä kysymyksiä.

        Olen juuri aloittanut vähän aikaa sitten uudessa työpaikassa ja tulen jatkossa tarvitsemaan autoa työssäni. Toki alan silloin myös saada verottomia kilomerikorvauksia...

        Mutta fakta on se, että jos lyhentää vauhdilla asuntolainaa ja on muutoin normaalit menot, niin ei siitä 2500 eur/kk palkasta paljoa käteen jää, kun asuu ja elää yksin. Pariskunnilla on tietyssä mielessä helpompaa, jos on kaksi tienaavaa henkilöä ja kustannuksia pääsee jakamaan.

        Toki jokainen elää tavallaan, joku niukemmin ja joku toinen välillä mukavuuksista nauttien.

        Itse aina auto ollut ja ilman sitä ei vaan tulisi mitään ja mikä parempi rentoutus (selvinpäin) kun päästä auton rattiin0..
        Pääkaupunki seudulla olen mutta matkustan paljon mökeille, saareen tai muuten vaan kotisedulle.
        Sinkkuna vrt. suhteessa siinäkin on monta asiaa.. Onko se rahallisestikkaan hyvä..

        Esim toinen opiskelee on työtön tai muuten vaan rahaa menee enemmän kuin tulee vouti vie...

        Itsellä menot kasvoivat 3 kertaiseksi kun tapasin tyttöystäväni.. Hän opiskeli ja ne opintuet meni hänen omiin vaatteisiin, kahvilla käymiseen tai baariin kavereitten kanssa eli kuka elätti..

        Ruokaa piti aina olla reilusti ja kallista joista suurinosa meni roskiin ei kelvannut oma perusruoka ja ravintoloissahan minä aina maksoin..
        Alkoi hirmuinen sisustaminen kaikki piti saada vaihdettua verhot matot huonekalut..
        Kaikenlaista pesuainetta ja mitä ihmeellisimpiä kamoja piti aina ostaa... Vaikka niitä ei ikinä käyttänytkää..

        Kaikki maksut meni edelleen minun kautta toki siinä lisäänty esim. sähkön kulutus puolella ja vettä rupes kulumaan...

        Mut näin on omat nais jutut aina menneet... Maksajan roolissa..

        Mutta onhan lainan osuutesi suuri ja oikeasti suht. pienistä tuloista..
        Säästö tulee pienistä asioista.. Esim. Kaveri käy aamupalalla kahvitunnilla ja ruokatunnilla sekä vapaalla huoltsikalla syömässä mikä on sinänsä hyvä, mutta kun on aina p.a... Laskin että hän maksaa n.25-30€/vrk netto rahaa jos omilla eväillä pärjäisi n.10€/vrk.. Jos se kerrotaan koko kuukaudella niin tekee jo n.450€/kk..
        Pitää kyllä muistaa et elämä on elämistä varten et kannattaa nauttia.. Itsellä menee nyt iso osa matkusteluun ja autoihin... Mut miksi kokoajan säästää .. ?


      • köyhä sinkku
        lalalalalaa35 kirjoitti:

        Itse aina auto ollut ja ilman sitä ei vaan tulisi mitään ja mikä parempi rentoutus (selvinpäin) kun päästä auton rattiin0..
        Pääkaupunki seudulla olen mutta matkustan paljon mökeille, saareen tai muuten vaan kotisedulle.
        Sinkkuna vrt. suhteessa siinäkin on monta asiaa.. Onko se rahallisestikkaan hyvä..

        Esim toinen opiskelee on työtön tai muuten vaan rahaa menee enemmän kuin tulee vouti vie...

        Itsellä menot kasvoivat 3 kertaiseksi kun tapasin tyttöystäväni.. Hän opiskeli ja ne opintuet meni hänen omiin vaatteisiin, kahvilla käymiseen tai baariin kavereitten kanssa eli kuka elätti..

        Ruokaa piti aina olla reilusti ja kallista joista suurinosa meni roskiin ei kelvannut oma perusruoka ja ravintoloissahan minä aina maksoin..
        Alkoi hirmuinen sisustaminen kaikki piti saada vaihdettua verhot matot huonekalut..
        Kaikenlaista pesuainetta ja mitä ihmeellisimpiä kamoja piti aina ostaa... Vaikka niitä ei ikinä käyttänytkää..

        Kaikki maksut meni edelleen minun kautta toki siinä lisäänty esim. sähkön kulutus puolella ja vettä rupes kulumaan...

        Mut näin on omat nais jutut aina menneet... Maksajan roolissa..

        Mutta onhan lainan osuutesi suuri ja oikeasti suht. pienistä tuloista..
        Säästö tulee pienistä asioista.. Esim. Kaveri käy aamupalalla kahvitunnilla ja ruokatunnilla sekä vapaalla huoltsikalla syömässä mikä on sinänsä hyvä, mutta kun on aina p.a... Laskin että hän maksaa n.25-30€/vrk netto rahaa jos omilla eväillä pärjäisi n.10€/vrk.. Jos se kerrotaan koko kuukaudella niin tekee jo n.450€/kk..
        Pitää kyllä muistaa et elämä on elämistä varten et kannattaa nauttia.. Itsellä menee nyt iso osa matkusteluun ja autoihin... Mut miksi kokoajan säästää .. ?

        Hyviä pointteja sinulla.


    • patalapalkka

      jos ei baarissa juokse niin voi elää melko normaalisti, elän yksin ja suurin kk kulu vuokra ja auto, sitten tulee ne muut sähkö, puhelin/netti, harrastus ja tietty ruoka jne mitä niitä nyt on.

    • Elättäjä

      Perheessämme vaimo ja yksi pieni lapsi, muutama vuosi takaperin oma palkkani oli 3000e/kk ja netto 2200e/kk. Vaimo yrittäjä nollatuloilla = ei oikeutta minkäänlaisiin tukiin. Menot: lainanlyhennys ja yhtiövastike 1200e, sähkö 60e ja bensaan n. 100e. Eli 840e elämiseen, ruuat, vaatteet, auton huollot ym. Useana kuukautena ennen tiliä joutui vinguttamaan luottokorttia joista kertyneet laskut maksettiin satunnaisista työmatkoista kertyneillä ekstroilla (päivärahat ylityöt) ja vuosittaisella tulosbonuksella eli kädestä suuhun elettiin.

      Sitten tuli työpaikanvaihto ja brutto nousi 5000e/kk, netto 3400e. Autokuumehan siinä iski ja niinpä auto tuli vaihdettua ja kulut lainan muodossa kasvoivat 430e/kk, polttoainekulut kasvaneen työmatkan johdosta nousivat 200:aan euroon. Lapsi laitettiin myös päivähoitoon ja siitä lisää kuluja 260e/kk. Nyt pärjättiin kuukausi ilman luottoa, mutta säästöön ei oikeastaan jäänyt.

      Viimeisinpänä muutto ulkomaille, netto nyt 6200e/kk, vaimo edelleen kotona hoitamassa lasta, vuokraan vajaa 2000e/kk autonlainaan 460e/kk, sähkö, vesi ja netti 200e/kk eli reilu 3500e/kk jää elämiseen. Nyt saa jo muutaman lantin säästöönkin vaikka reissataan lomilla ja nautitaan elämästä pennejä sen tarkemmin laskematta.

      Yhteenvetona sanottakoon että tulojen noustessa tuppaavat kulutkin kasvamaan, vanhanajan sanonta "ei ne suuret tulot vaan pienet menot" pätee, mutta kerranhan sitä vaan eletään!

      • Verottajan lellikki

        Totta...Tulojen noustessa menotkin kasvavat.. Poikkeuksia aina löytyy.

        Ihmetttelen useesti tuota brutto/netto sydeemiä.. kun omasta 4400€ brutosta jää vähennysten jälkeen käteen 2580€ et missä mennää vikaa.. Tulee vuosibonusta ylityötä eli vuosiansiot on isommat mitä tuolla tuloilla voisi odottaa.

        Mutta silti .. Miten ihmisillä on niin pieni veroprosentti ?

        Onko kaikki eronneet kirkosta eikä kuuluta liittoon sekä on paljon vähennyksiä.. Mitä enää on .. Asuntolaina, matkakulut ja vapaaehtoiset eläkevakuutusmaksut.


      • Verojako
        Verottajan lellikki kirjoitti:

        Totta...Tulojen noustessa menotkin kasvavat.. Poikkeuksia aina löytyy.

        Ihmetttelen useesti tuota brutto/netto sydeemiä.. kun omasta 4400€ brutosta jää vähennysten jälkeen käteen 2580€ et missä mennää vikaa.. Tulee vuosibonusta ylityötä eli vuosiansiot on isommat mitä tuolla tuloilla voisi odottaa.

        Mutta silti .. Miten ihmisillä on niin pieni veroprosentti ?

        Onko kaikki eronneet kirkosta eikä kuuluta liittoon sekä on paljon vähennyksiä.. Mitä enää on .. Asuntolaina, matkakulut ja vapaaehtoiset eläkevakuutusmaksut.

        ...taitaa ne vähennykset vaikuttaa aikalailla. Itsellä ei ole tällä hetkellä lainavähennyksiä tai matkakuluja, mutta kirkkoon kuulun kyllä, joiden myötä noin 6000€ brutostani jää noin tonni enemmän kuin sinulla. Progressioporrastus jyllää.
        Toki riippuu myös siitä, kuinka tiukkaan prosentit laskee vai laittaako varman päälle verokorttiin...


      • Heppu75

        Hmm...5000 brutosta ei kyllä jää käteen 3400e, n. 3000e taitaa olla totuus. Vai miten olet veroprossan noin pieneksi saanut?

        Ja ulkomaille muuton jälkeen siis 6200e nettona? Bruttona tuon vielä ymmärtäisi, mutta saatko siis nyt bruttona jotain 10ke ?? Hyvä on palkkakehitys.


    • 14+20

      Oma palkka 1934e/kk brutto vuorolisät eli yhteensä bruttona jotain 2500. veroprosentti tällä hetkellä vain 12 mutta luulisin sen nousevan tulevaisuudessa.

      • Verojaveroja

        What !!! Muijalla on 30000€ vuosiansioihin perustuva kortti ja siinä on 21% veroprosentti.

        ONKOHAN MÄTKYJÄ TIEDOSSA 14 20 !!


    • Nuuka eukko..

      Minulla tulee palkkaa bruttona 2500€ kuukaudessa, mieheni maksaa omistusasunnon ja kaikki muut kulut, ei halua että osallistun mihinkään maksuihin, sillä hän tienaa kuukaudessa moninkertaisesti minuun verrattuna.. säästöön jää about joka kuukausi siis 2000€.. Kyllähän tällä menolla on eläkeiässä jo miljonääri.. Oon muutenkin aika nuuka.. Laskin että jos jää pari tonnia säästöön niin olen mitä todennäköisimmin miljonääri, koska rahoille voi jonkinnäköistä tuottoakin odottaa ja nyt on jo omaisuus jotain 100 000€ jos laskee sijoitusasunnon mukaan..... Hupaisaa.. Suosittelen pihistelemään ja tosiaan, ei ne suuret tulot, vaan ne pienet menot..

      • Nuuka eukko.

        Niin ja varmaan kompensoi se että palkkaa tulen vuosien mittaan saamaan myös enemmän, sijoitusasunnon tulot kääntyy jossakin vaiheessa positiiviseksi, kun nyt menee plus miinus nolla, kun saan vastikkeet vähennyksiin ja saman verran on vuokra kuin kulutkin, menee yksiin, vaikka joku vuosi olisinkin osan vuodesta sairauslomalla ym. Tietty jos pahemmin sairastun niin teettää vähän enemmän töitä tuo miljoonan keräys..


    • Huh huh

      Ei puutu, kun se hyvin tienaava puolisko! Toisaalta lottovoitto on parempi ja helpompi!

    • ökjkgyg

      Mä tienaan kuukaudessa tasan 790e, jolla pitää maksaa ihan kaikki. Pärjään.. Haikeana unelmoin 2000 eurosta..

    • tattaradaa

      Brutto on 3100 euroa ja siitä jää käteen reilut 2200 euroa/kk. Omistusasunto ja siihen liittyvät kulut syövät puolet nettotuloista. Loppuosa menee ruokaan ja lähinnä lapsista aiheutuviin kuluihin (olen YH). Rahat riittävät, mutta vain, jos on tarkkana rahan kanssa. Ravintoloihin, päihteisiin, taksilla ajeluihin jne ei rahat riitä, mutta käytettynä tavaroiden ja vaateiden ostaminen sekä kotiruoan syöminen säästää hirmuisesti.

      Kun aloitin aikoinaan työt opistopohjaisen koulun jälkeen, niin bruttopalkkani oli noin 850 euroa. Kaikki kaverini sanoivat, ettei ole mitään järkeä vastaanottaa täyspäiväistä työtä noin halvalla. Sain kuitenkin hyvää työkokemusta koulutustani vastaavalta alalta. Siitä sitten pikkuhiljaa palkka on noussut työpaikan vaihtojen ja osaamisen karttuessa vuosien varrella. Palkkani oli siis aikoinaan melkein vain 1/4 nykyisestä!

    • Tytteli980

      Minun palkkani tasan 2020 €/kk.

      Verojen jälkeen käteen jää vähän yli 1400 € / kk. Pidän veroprosentin tarkoituksella ihan hieman korkeampana kuin ehkä tarttisi, saa sitten joulun alla nauttia pienestä veronpalautuksesta.

      Onhan tämä pieni palkka. En saa kuukausittain niin paljoa säästöön kuin tahtoisin (minulle säästäminen on hyvin tärkeää). Ja ei näillä tuloilla nyt mitään vuosittaisia kalliita etelän matkoja, isoja asuntoja tai hienoja autoja ostella. Kaikki on "peruslinjaa" mitä hankitaankaan, ja aika tarkkana saa olla.

      Mutta en silti sanoisi että olen köyhäkään tms. Kyllä tuolla pärjää, ja koen kyllä, että kaiken minkä tarvitsen, saan hankittua. Ja joskus on sitten mahis jotain extraakin hankkia. Esim. yritetään käydä ulkomailla kerran vuodessa (tosin vain jossain euroopan kaupungissa pidennetty viikonloppu tms, "budjettireissu").

      Mieheni tienaa myös 2000 € / kk. Eli hänellä jää käteen kuukaudessa suurinpiirtein saman verran kuin minulla. ELI yhteensä meillä verojen jälkeen jää käteen n. 2800 € / kk.

      Kaksihenkisenä perheenä tämä on totta kai hyvä tilanne. Mutta jos lapsia joskus toivomme ja niitä tulisi, niin sitten täytyy olla tietty entistäkin tarkempi rahamenon kanssa.

      Me teemme mieheni kanssa niin, että kumpikin laittaa kuun alussa 700 € meidän yhteiselle taloustilille (eli yhteensä siellä siis 1400 € kuun alussa), ja sillä saadaan maksettua joka kuu kaikki PAKOLLINEN YHTEINEN TALOUSMENO, eli vuokra, vesi/sähkö, laskut, auton kulut, ruoka, bussiliput, hygieniatarpeet. Yleensä kuun lopussa taloustili on aina plussalla joku 200 €, eli nollille ei ainakaan vielä ole koskaan mennyt.

      Eli kummallekin jää sitten omalle tilille se 700 € joka kuu, ja sen saa sitten kumpikin käyttää, miten tahtoo. Mieheni on toooosi tarkka ja säästäväinen, joten hänen tuosta 700 €:sta menee säästöön varmaan joku 600 €/kk, hahah. Ei yleensä ostele juurikaan vaatteita tai mitään muutakaan.

      Ja minä taas saan 700 €:stani säästöön yleensä ehkä noin puolet eli 350 €/kk - puolet menee kosmetiikkaan ja joskus vaatteisiin tms. Alkoholiin ei mene juurikaan mitään minulla tai miehelläni, koska emme juurikaan juhli.

      Totta kai kuukaudet joskus vaihtelevat ja eroavat toisistaan. Esim. jos täytyy yllättäen ostaa uusi vaikkapa pesukone/mikro/joku, niin totta kai sitten rahankäyttö muuttuu heti.

      Mutta sanotaan, että näillä tuloilla pärjää hyvin, ei sinänsä valittamista. Mihinkään isoon hulppeaan asuntoon tai hienoon autoon ei ole mahiksia. Mutta maltilliseen pienempään asuntoon ja vanhempaan autoon kyllä. Ja vähän saa säästöönkin joka kk. Ja ainahan sitä mekin voitaisiin vielä kiristää menojamme (varsinkin minä), mutta toisaalta ajattelen myös niin, että tahdon myös nauttia elämästä ja joskus syödä ravintolassa tai ostaa jonkun kivan mekon; elämä olisi ikävää, jos ei sallisi itselleen mitään kivoja juttuja.

      Niin, ja Tampereella asutaan aika lähellä keskustaa vuokrakaksiossa, suunnitelmissa ostaa kolmio jossain vaiheessa, esim. vuoden päästä, jos kaikki menee hyvin. Minä olen 24v ja mieheni 26v.

      Miehelläni säästössä aika paljon rahaa, joku 25.000. Minulla taas säästössä sellainen 4000. Mutta mieheni onkin ollut työelämässä jo n. 8 vuotta, minä olen ollut työelämässä vasta 1 vuoden (olen opiskellut enemmän kuin mieheni).

      • kauheaa sentään

        Huh huh on kyllä pieni palkka, jos siis bruttopalkasta oli puhe. 2020 €. On kyllä todella vähän. Ikävää että noin pieniä palkkoja kehdataan maksaa. En tulisi toimeen tuolla.


    • Euro on verokusetus

      Työtön saa jo 3266.00 Eur kuukaudessa työttömyyskorvausta niin lopettakaa jo tuo euro kusettaminen... Kyllä ne venäläiset tietää totuuden...!

    • olen työtön

      2 vuotta olen ollut työttömänä enkä saa mutta korvausta kun työmarkkina tuen 522,56€/kk ja asumislisän 359.05€/kk

      se on just tätä paskaa ku rakennusaloille otetaa vaa niitä virolaisia, ja muutama suomalainen, tämä eduskuntakii iha persestä päivi räsänen vittuu sieltä!!

      KOULUTUS ON MUTTA EI TYÖTÄ !

      noilla korvauksilla on pärjää just ja just

      vuokra auto puhelinlasku nettilasku sähkölasku

      mutta kaikki kolikot mitää tulee niin menee semmoseen noin 2 litran purkkii 0.5 cent - 2€ tostakin vähän apua pärjää just ja just.

      nii ja käyn myös ruokajonossa välillä, säätyy siinäkin rahaa, ja toiset väittää että se on muka noloa mitä se ei todelakaan ole. en häpeä sitä

    • Anonyymi

      Yksin asuva tarvitsee ainakin 1*5 kertaiset tulot verrattuna parisuhteessa olevaan, se on vain valitettava tosiasia. Yksin asuvan vuokra yksiössä on helposti 700 €/kk, pariskunta maksaa kaksiosta 900 €/kk, eli säästö 250 €/henkilö/kk. Mahdollisten nettiliittymien, lehtien yms kustannukset henkilöä kohden on tasan tarkkaan puolet yksinasuvan maksamist. Ruoka on kalliimpaa yksinasuvalla, koska hukkaa tulee enemmän jne.

      Kyllä yksinasuvakin kituuttaa sillä 1.700 €/kk nettopalkalla (vastaa noin 2.000 €/kk bruttopalkkaa), parisuhteessa olevat taas elävät herroiksi jo 1.200 €/henkilö/kk nettotuloilla (mikä vastaa jo reipaasti alle 1.500 €/kk) bruttopalkkaa.

      Eli kannattaa kouluttautua hyvin palkattuun ammattiin mikäli haluaa itse valita kenen kanssa seurustelee, tai vaihtoehtoisesti voi kouluttautua huonosti palkattuun työhön, se vain edellyttää valmiutta elää jatkuvasti parisuhteessa, siitä huonostakaan kun ei ole varaa lähteä.

      • Anonyymi

        Yksiöt on helposti 800-1000 e, keskimäärin 900 e. Tämä pk seudulla (Helsinki, Vantaa, Espoo, Kauniainen).

        ”Kannattaa kouluttautua hyvin palkattuun ammattiin”. Tätähän hallitus (hallitukset vuodesta toiseen) eivät halua vaan ”pitää mennä töihin”, koska ”kouluttautuneita työttömiä on liikaa”.


    • Anonyymi

      n. 2000e netto... siitä vuokra muut ..pärjään hyvin. ei velkaa , ei autoa.. tilillä on aina rahaa.. alkoa otan silloin tällöin...alkot tilannuj ulkomailta.. saa iv kaljaa ,5.9% , 5,5% lonkuu, hyviä - laadukkaita whiskei..melko edullisesti... eihän tuo mikään iso liksa oo ! pärjää kuitenkkn hyvin. en polta...palkkani ovat vaihdelleet jostain 1300 -3000e netto. aina olen tarttunut työhön kun sitä on ollut...olinnmyös joskus yrittäjämä ..tarkkana saa rahan kanssa olla ..kulut = tuotto . jos kuluttaa enemmän kuin tienaa on aina pers aukinen....

    • Anonyymi

      Itse sain palkkaa 1984euroa toi oli se summa mikä tilille tuli aina kuun lopussa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 195
      2659
    2. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      223
      2484
    3. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      63
      2312
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      190
      1804
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1354
    6. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      12
      1308
    7. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1287
    8. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      20
      1243
    9. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1225
    10. Venäjän sissit lakkojohtajat

      Odottavat 'lisätä lakkoja' Toverit käskyttää. Eikä ensimmäinen kerta.
      Suomen Keskusta
      3
      1118
    Aihe