savupotka

ei kuitenkaan hernekeittoa

löytyisikö eilen ostamallani kintun kyrsälle muuta versiota kuin googlen hernekeitot.
Lihaa luineen on reilu kilo, nyt kuitenkin jäin sananmukaisesti sormi suuhun.
Vaikkakin ruuanlaitto on hallussa,joskus tulee entäs nyt tunne..löytyisikö keneltäkään vihjeitä ilman herneitä?

18

5472

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sitten

pavu? Tuolla herkullisen espnajalaisen papusopan resepti, jota voit varioida mielesi mukaan.

http://www.spain-recipes.com/fabada-asturiana.html

Sen mustan makkaran voit jättää pois, jos et siitä tykkää. Papuina olen itse käyttänyt valkoisia papuaja ja makkaraksi olen viime aikoinen laittanut Lidlin paprikasalamia, jolloin en ole laittanut erikseen paprikajauhetta. Valkosipulia ei kannata jättää pois.

Kyllähän savupotkasta saa monenlaista muhennosta ja keittoa. Kokeile erilaisten kasvisten kanssa keitoksi, varmaan kehität itsellesi mieleisen reseptin.

• olen nyt

kuitenkin todellista ohjetta vailla,tottahan kaikki kasvisjutut käy, mutta kuitenkin joillakin voi olla idea, jota minä, tai joku muu ei tunne.
        kuitenkin tämä on tosi hyvää ihan ruis leivänkin päällä sinapin kanssa.
        Tai sitten jälleen kerran hernekeittoon tai,..papusoppaan.(anteeksi olen huono kielinero)
        olen odottavalla linjalla

• haluaisin
        olen nyt kirjoitti:

kuitenkin todellista ohjetta vailla,tottahan kaikki kasvisjutut käy, mutta kuitenkin joillakin voi olla idea, jota minä, tai joku muu ei tunne.
        Tai sitten jälleen kerran hernekeittoon tai,..papusoppaan.(anteeksi olen huono kielinero)

reilua ruokaa, en hienosteluja.

• siellä
        olen nyt kirjoitti:

"olen nyt kuitenkin todellista ohjetta vailla"

antamassani osoitteessaa todellinen ohje: fabada asturiana.

Kokeilepa sitä! Maukasta!

• se on jo syöty
        siellä kirjoitti:

"olen nyt kuitenkin todellista ohjetta vailla"

antamassani osoitteessaa todellinen ohje: fabada asturiana.

Kokeilepa sitä! Maukasta!

mutta kuitenkin katsoin, en löytänyt suomen kielen sanaa, ja kuten jo ilmaisin en tosiaankaan ole kielinero, eikä suju edes kielenrullauksella.. en muuten osaa sitäkää, mutta kiitos sinulle kuitenkin.

• Lidlissä oli viime talvena saksalaista savupotkaa ja tein seuraavan reseptin mukaan:

savupotkaa
      oliiviöljyä tai voita
      3 porkkanaa
      5-6 sellerinvartta
      1 iso sipuli
      4 tomaattia
      1 valkosipulinkynsi
      mustapippuria, suolaa, laakerinlehti
      kasvis- tai lihalientä
      (hapankaalia)

Tästä tulee sellainen keiton ja muhennoksen välimuoto riippuen kuinka paljon lisäät nestettä.

Murskaa valkosipulinkynsi ja paista sitä pannulla voissa tai voin ja öljyn sekoituksessa. Pilko savupotka karkeiksi, isohkoiksi paloiksi ja paista niitä samalla pannulla kunnes ovat hyvin ruskistuneet.

Pilko muut juurekset ja vihannekset isohkoiksi paloiksi ja paista samoin pannulla tovi.

Siirrä kaikki pataan ja huuhtele pannu hyvin, jotta saat maut mukaan.

Lisää pataan haluamasi määrä kasvislientä, mausta suolalla ja pippurilla, lisää laakerinlehti. Siirrä pata uuniin miedolle lämmölle ja anna hautua aivan niin kauan kuin haluat - vaikka yön yli, mutta kuitenkin siten, että kasvikset ovat pehmeitä, mutta ne eivät saisi hajota. Padan ei tarvitse - eikä saisikaan - antaa kiehua vaan ainoastaan hautua. Jos haluat käyttää hapankaalia ja talosta sitä löytyy, niin lisää sitä hyvissä ajoin ennen padan valmistumista tarpeelliseksi katsomasi määrä.

Ole varovainen suolan kanssa, koska savupotka on aika suolaista.

• Kermaperse

raskalaisesta perinne lihakeitosta pot-au-feu.
        Vai olenko väärässä?

• ehkä siinä

mulla odottaa vielä tää sun juttu uunin ottalla,(antaa uunin vähän tasaantua) kuitenkin likipiti valmiina.
        Mutta tuli ihanat tuoksut,kun ruskistelin, ja kaikki paistoliemet nappasin talteen.
        Kuitenkaan ei ollut hapankaalia lienetkö väliä eihän.
        Kiitos vilpittömästi avustasi, ja usko pois kerron sulle palautetta.
        enkä varmasti negatiivistä, kiitos vielä!

• ehkä siinä kirjoitti:

mulla odottaa vielä tää sun juttu uunin ottalla,(antaa uunin vähän tasaantua) kuitenkin likipiti valmiina.
        Mutta tuli ihanat tuoksut,kun ruskistelin, ja kaikki paistoliemet nappasin talteen.
        Kuitenkaan ei ollut hapankaalia lienetkö väliä eihän.
        Kiitos vilpittömästi avustasi, ja usko pois kerron sulle palautetta.
        enkä varmasti negatiivistä, kiitos vielä!

Ei se hapankaalia vaadi - silloin siitä tulisi enemmänkin sellainen Saksa-Puolan-versio. Ja tietysti se olisi terveellistä vitamiinien takia.

• Kermaperse kirjoitti:

raskalaisesta perinne lihakeitosta pot-au-feu.
        Vai olenko väärässä?

No, sinne päin... ehkä. Pot-au-feu tehdään kylläkin naudanrinnasta tai kyljestä eikä savustetusta possusta. Enemmän tämä olisi jotain todellakin elsassilaista, jos kasvisliemen korvaisi viinillä ja lisäisi todellakin tuota hapankaalia.

Samoin Kaukoidän keittiössä saa tällaista ja silloin liemestä tehdään hapanimelä. Saman saisi muuten aikaan tuolla hapankaalilla ja lisäämällä vähän vaikka sokeria.

• potkat/höystöineen
        crudo kirjoitti:

Ei se hapankaalia vaadi - silloin siitä tulisi enemmänkin sellainen Saksa-Puolan-versio. Ja tietysti se olisi terveellistä vitamiinien takia.

uuni on vanha, mutta toiminut 88 vuotta, luit oikein,ja paistaa edelleen, arinassa tosin korjausvaraa.
        TV; paistaja puolet nuorempi

• Kermaperse
        crudo kirjoitti:

No, sinne päin... ehkä. Pot-au-feu tehdään kylläkin naudanrinnasta tai kyljestä eikä savustetusta possusta. Enemmän tämä olisi jotain todellakin elsassilaista, jos kasvisliemen korvaisi viinillä ja lisäisi todellakin tuota hapankaalia.

Samoin Kaukoidän keittiössä saa tällaista ja silloin liemestä tehdään hapanimelä. Saman saisi muuten aikaan tuolla hapankaalilla ja lisäämällä vähän vaikka sokeria.

Perinteinen pot-au-feuhan on kansallisruoka joka alkujaan muodosti täydellisen aterian. kun naudanliha on keitetty liemessään porkkanan, purjon ja nauriin kera,liemi tarjoillaan alkuruokana, paistettujen leipäpalojen päällä. Sitten ovat vuorossa liha ja vihannekset kuulun luun ympärillä, jonka hieman rasvainen maku sopii mainiosti tähän kuivahkoon kylkilihaan.
        Perinteisesti pot-au-feutahan haudutetaan noin viisi tuntia jotta liha irtoaan potkasta hyvin.

Minun reseptissä on naudan kylkeä ja potkaa, siinä olet oikeassa että ei porsaan potkaa.

• Kermaperse kirjoitti:

Perinteinen pot-au-feuhan on kansallisruoka joka alkujaan muodosti täydellisen aterian. kun naudanliha on keitetty liemessään porkkanan, purjon ja nauriin kera,liemi tarjoillaan alkuruokana, paistettujen leipäpalojen päällä. Sitten ovat vuorossa liha ja vihannekset kuulun luun ympärillä, jonka hieman rasvainen maku sopii mainiosti tähän kuivahkoon kylkilihaan.
        Perinteisesti pot-au-feutahan haudutetaan noin viisi tuntia jotta liha irtoaan potkasta hyvin.

Minun reseptissä on naudan kylkeä ja potkaa, siinä olet oikeassa että ei porsaan potkaa.

Brillat-Savarin olisi sanonut - ja taisi sanoakin - tämänkaltaisesta ruoasta, että kun liha oli antanut makunsa liemeen, se sopi kauhoa keitosta erilleen ja heittää mäelle - korkeintaan pehmeä luuydin oli enää sytötävää, muu mössö oli jo makunsa liemelle ja juureksille antanut.

Hieno ruokahan tämä on, varsinkin kun saa hyvää lihaa ja malttaa hauduttaa todella kauan; slow foodia parhaimmillaan.

• ilman suolaa
        crudo kirjoitti:

oli uunissa n.6tuntia ja todellakin ilman suolan lisäystä,sitä ei tarvittu.Yllättävän pienillä ainesosilla tulee maistuvaa ruokaa,suosittelen muillekin kokeiluun.Paitsi että tuoksuja riitti ympäri huushollia läpi yön.

• ilman suolaa kirjoitti:

oli uunissa n.6tuntia ja todellakin ilman suolan lisäystä,sitä ei tarvittu.Yllättävän pienillä ainesosilla tulee maistuvaa ruokaa,suosittelen muillekin kokeiluun.Paitsi että tuoksuja riitti ympäri huushollia läpi yön.

Se on tämä slow food, mikä mahdollistaa yksinkertaisista aineista hyvää syötävää. Yleensä se on myös helppoa tehdä.

Ihmettelen, että tämä Slow Food-liike ei ole Suomessa saanut juurikaan jalansijaa. Käväisin Italiassa Brassa takavuosina Slow Food-instituutissa ja olen siitä asti odotellut sen maihinnousua. Nyt näyttävät saamelaiset ehtineen edelle:

http://www.slowfood.com/

• kermaperse
        crudo kirjoitti:

Se on tämä slow food, mikä mahdollistaa yksinkertaisista aineista hyvää syötävää. Yleensä se on myös helppoa tehdä.

Ihmettelen, että tämä Slow Food-liike ei ole Suomessa saanut juurikaan jalansijaa. Käväisin Italiassa Brassa takavuosina Slow Food-instituutissa ja olen siitä asti odotellut sen maihinnousua. Nyt näyttävät saamelaiset ehtineen edelle:

http://www.slowfood.com/

Joskus vähän toistakymmentä vuotta sitten näytti että Slow Food-liike saa ilmaa siipiensä alle, ja niissä tilaisuuksissa missä minä kävin (vaikken jäsen ollutkaan) oli hyvin osanottajia. Oli osterin avausta, ja perinneruokaa ym. asiaan liittyvää, mutta sitten se vain näytti hyytyvän.
        Olisiko pula tullut puuhamieshistä, mene ja tiedä.

• kermaperse kirjoitti:

Joskus vähän toistakymmentä vuotta sitten näytti että Slow Food-liike saa ilmaa siipiensä alle, ja niissä tilaisuuksissa missä minä kävin (vaikken jäsen ollutkaan) oli hyvin osanottajia. Oli osterin avausta, ja perinneruokaa ym. asiaan liittyvää, mutta sitten se vain näytti hyytyvän.
        Olisiko pula tullut puuhamieshistä, mene ja tiedä.

Vai menikö homma liikaa sisäpiirin jutuksi eikä kansanliikkeeksi? Vähän niinkuin hitaaksi paistinkääntämiseksi?

• Kermaperse
        crudo kirjoitti:

Vai menikö homma liikaa sisäpiirin jutuksi eikä kansanliikkeeksi? Vähän niinkuin hitaaksi paistinkääntämiseksi?

oikeassa, mutta niin tai näin, sääli se vain on. Meidän muutoinkin ohkaisessa ruokakulttuurissa sen olisi soinut menestyvän.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa

Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja
      Maailman menoa
      346
      2761
    2. Mikä piirre on kasvoissa tärkein?

Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?
      Ikävä
      120
      1529
    3. Suurimman myrskyilyn jälkeen

vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul
      Ikävä
      48
      1370
    4. Mikä häpeä Haapaveden kaupungille

Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa
      Haapavesi
      57
      976
    5. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      15
      974
    6. Tojotamies törttöili taas auton eteen

Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta
      Suomussalmi
      27
      934
    7. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      149
      898
    8. En sano tätä pahalla

Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm
      Ikävä
      78
      889
    9. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      80
      888
    10. Tiedättekö miksi mies on olemassa?

Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar
      Ikävä
      205
      829
    Aihe