tutkittu ?

Onko-

Onko tutkittu miten pitkiä lauseita saa rakentaa niin että vielä henkilö ymmärtää asian ( kehyksen ) ?
Suomenkieli voi kirjoittaa tietyin edellytyksin hyvinkin pitkiä lauseita mutta rajoite vain on yksi ja sana toista ei voi sisältyä lausekkeeseen jakaa voi tosin ( / ) merkillä .

Voiko suomen kieltä jakaa siis pilkuin niin että sen ymmärtäminen olisi helpompaa ( onko sääntö estettä ? ) ?
Eli pilkuin jaettu teksti muodostaa jaksoja jotka ja lepo kohtia näin ymmärrettävyys on käsite joka täyttyy .

Onko testattu kielemme lausekkeen pituuden ymmärrettävyys niin että vielä lukija löytää esm. rikoksen joka sisältyy tekstiin joka lukija vielä ymmärtäisi rikokseksi vielä eikä kysyisi " mikä on rikos " ?

11

383

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kauko Aatos

Saapa nähdä kuinka käy...

• Palstasurffari

Jo lyhyestä otsikosta arvasin, kuka on asialla: tuo tyyppi kirjoittelee puuskittain oikeustieteellisen palstalle ja vastaaviin paikkoihin. Hän on hakenut opiskelupaikkaa monta kertaa, muttei ole vielä saanut seikkaperäisistä valituksistaan huolimatta (ja siinäpä se keskustelunaihe sitten onkin). Itse hän ei huomaa ulosannissaan mitään suurempaa vikaa, mutta minä arvelen, etteivät oikiksen ovet aukene hänelle vielä tänäkään kesänä.

• Oliko-
        Palstasurffari kirjoitti:

Jo lyhyestä otsikosta arvasin, kuka on asialla: tuo tyyppi kirjoittelee puuskittain oikeustieteellisen palstalle ja vastaaviin paikkoihin. Hän on hakenut opiskelupaikkaa monta kertaa, muttei ole vielä saanut seikkaperäisistä valituksistaan huolimatta (ja siinäpä se keskustelunaihe sitten onkin). Itse hän ei huomaa ulosannissaan mitään suurempaa vikaa, mutta minä arvelen, etteivät oikiksen ovet aukene hänelle vielä tänäkään kesänä.

Ai että " juttelia " . Sanoit liian paljon jokaotan uhkauksena Dump out kielenä .

• Palstasurffari
        Oliko- kirjoitti:

Ai että " juttelia " . Sanoit liian paljon jokaotan uhkauksena Dump out kielenä .

On sinun töräyksiäsi kyllä kiva lukea. En valita yhtään. :)

• Epäuskoinen

Eiköhän opiskelupaikan haku yliopistosta edellyttäne sentään ylioppilastutkintoa?

Aloituksesta ilmenevällä suomen kielen osaamisella ei yo-papereita käsittääkseni pitäisi saada.

En taida uskoa, että kyseessä olisi mikään todellinen opiskelupaikan hakija.

• Svidduilia

Se ei ole näköjään pyrkinyt vielä Revaniemelle, jossa jo 10 kertaa Helsinkiin pyrkineelle aukeni oitis paikka ekalla haulla.

• täysin

kysymystäsi. Suomi ei taida olla äidinkielesi kirjoituksestasi päätellen, mutta pitkistä lauseista puheenollen, niissä on käytettävä pilkkuja nimenomaan ymmärrettävyyden takia.

Pitkistä lauseista tuli mieleeni eräs venäläinen klassikko, jossa on sivunmittaisia lauseita, kertoi muuan venäjää opiskeleva ystäväni.

• vaikka...

James Joycea.

• kuitenkin

ollut sivun mittaisia _virkkeitä_ eikä lauseita...? Eikä lauseissa käytetä pilkkuja, vaan lauseiden välissä. Virkkeissä käytetään pilkkuja.

Myös "puheen ollen" kirjoitetaan erilleen. Ja siis myös "sivun mittaisia".

• samaa
        kuitenkin kirjoitti:

ollut sivun mittaisia _virkkeitä_ eikä lauseita...? Eikä lauseissa käytetä pilkkuja, vaan lauseiden välissä. Virkkeissä käytetään pilkkuja.

Myös "puheen ollen" kirjoitetaan erilleen. Ja siis myös "sivun mittaisia".

Saman mittainen se on kuitenkin....

• ???
        samaa kirjoitti:

Saman mittainen se on kuitenkin....

???

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      109
      7197
    2. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      96
      5225
    3. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      116
      3486
    4. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      33
      3392
    5. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      35
      2524
    6. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      119
      1856
    7. Oletko tyytyväinen

Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?
      Ikävä
      96
      1491
    8. Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..

...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam
      Maailman menoa
      341
      1451
    9. Jos oikeasti haluat vielä

Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚
      Ikävä
      131
      1346
    10. Eihän se tietysti minulle kuulu

Mies, mutta missä olet? 🤨 😠
      Ikävä
      48
      1114
    Aihe