aikuisen ihmisen syke? mites ne meneekää...
mites menee sykkeet
17
1691
Vastaukset
- kuntoilija?
Tupakoivalla dokaajalla 80 -> 160
Kuntoilijalla -50 -> 160/200 iästä riippuen.
Urheilijat ja himoliikkujat ovat vielä luku sinänsä. - Ikään perustuva
Teoreettinen maksimisyke laskee iän myötä. On kyllä melkoisen yksilöllinen asia. Maksimisyke ei juuri kohoa kunnon parantuessa, mutta sykkeen teho (sydämen tilavuus, kestävyys ja yksittäisen sydämen lyönnin siirtämä happimäärä muuttuu). Huonokuntoisen maksimisyke on alhaisempi kuin teoreettinen ikään perustuva syke.
Tässä kaksi käytettyä kaavaa. Mielestäni jäljempänä esitetty on parempi, koska tuo yleisempi ottaa liikaa ikää huomioon. Esimerkkinä käytän itseäni, ikää 50 vuotta.
1) 220 - ikävuodet = 220 - 50 = 170.
2) 205 - ikävuodet/2 = 205 - 25 = 180.
Oikean maksimisykkeen voi mitata urheiluopistoissa. Ihan maksimisykealueella ei normaalin kuntoilijan tarvitse olla koskaan, vaan 90% riittää. Eli minun tapauksessani 170*0,9 = 153, tai 180*0.9 = 162. Kokeilemalla selviää käytännön lenkkimaksimi. Minulla sykemittari varoittelee jossain sykkeessä 157-160. 167 olisi jo selvästi ihan hullun hommaa, ja sitä ei kauaa jaksa.- 65-v
Maksimivoimasta noin 60% raakana rinnalle, tauotta raaka ylöstyöntö, alas ja uusiksi yhtämittaisena liikkeenä.
10:n toiston sarjat 1:n minuutin palautuksella nostavat sykkeeni 4 - 5:n sarjan jälkeen päälle 180:nen.
En ole hakenut maksimia vaan ainoastaan todennut tason.
Ikäni mukaan maksimini on 220 - 65 = 155!
Mikä selittää tuon 25:n eron joka ei edes ole korkein.
Johtuneekohan pituus/paino suhteesta?
176/90.
Ergometria en ole polkenut 15-vuoteen.
Silloin, tilapäisen hapenpuutteen jälkeisessä, lekurin valvomassa testissä, pulssi nousi 198:aan. Jos olisi ollut tärkeää niin 200 olisi syntynyt koska pystyin vielä jotenkin puhumaankin.
Kaavasta laskien maksimin olisi pitänyt olla 220 - 50 = 170!
Suhtaudun hieman skeptisesti noihin kaavoihin. - syke on
alempi !??? Mihinkähän tuo perustuu ? Kuka on tutkinut ja missä tulokset ! Olisin ollut mieluummin päinvastaista mieltä ! Kaavoihin ei kannata tuijottaa, eivät varmankaan pidä paikkaansa, mutta jotai osviittaa niistäkin voi saada.
- 65-v
syke on kirjoitti:
alempi !??? Mihinkähän tuo perustuu ? Kuka on tutkinut ja missä tulokset ! Olisin ollut mieluummin päinvastaista mieltä ! Kaavoihin ei kannata tuijottaa, eivät varmankaan pidä paikkaansa, mutta jotai osviittaa niistäkin voi saada.
Aloittaessani vajaa 5-vuotta sitten pitkän tauon jälkeen kuntoilun (punttisali) oli leposykkeeni päälle 80:nen.
Maksimin kokeilukaan ei ollut mielessä mutta äkkiä olisi raja tullut vatsaan.
Nyt leposyke pysyy selvästi alle 60:nen.
Mitattu aamupäivällä noin 3h heräämisen jälkeen.
Maksimia en tiedä.
Yli 180:n nousee "suhteellisen" helposti.
5-vuotta sitten olisin saattanut kuolla jo alhaisemmalla tasolla kokeiluun.
Tuo laskenta 205 - ikä/2 vaikuttaa olevan ainakin lähempänä kuin se toinen tapa.
Siis huonokuntoisena leposyke on korkeampi ja maksimi alhaisempi! - ei synny
65-v kirjoitti:
Aloittaessani vajaa 5-vuotta sitten pitkän tauon jälkeen kuntoilun (punttisali) oli leposykkeeni päälle 80:nen.
Maksimin kokeilukaan ei ollut mielessä mutta äkkiä olisi raja tullut vatsaan.
Nyt leposyke pysyy selvästi alle 60:nen.
Mitattu aamupäivällä noin 3h heräämisen jälkeen.
Maksimia en tiedä.
Yli 180:n nousee "suhteellisen" helposti.
5-vuotta sitten olisin saattanut kuolla jo alhaisemmalla tasolla kokeiluun.
Tuo laskenta 205 - ikä/2 vaikuttaa olevan ainakin lähempänä kuin se toinen tapa.
Siis huonokuntoisena leposyke on korkeampi ja maksimi alhaisempi!sydämmeen kovinkaan suurta vaikutusta-ei ole aerobinen laji. Olen 56 vuotias koko ikänsä kuntoillut tyyppi. Leposyke päivästä riippuen 38-44 välillä. Maksimisyke n 175-180. Liikunnan aikana saa puristaa (esim hiihto tai pyöräily) ihan tosissaan, että saa sykkeen nousemaan 150 korville.
- 65-v
ei synny kirjoitti:
sydämmeen kovinkaan suurta vaikutusta-ei ole aerobinen laji. Olen 56 vuotias koko ikänsä kuntoillut tyyppi. Leposyke päivästä riippuen 38-44 välillä. Maksimisyke n 175-180. Liikunnan aikana saa puristaa (esim hiihto tai pyöräily) ihan tosissaan, että saa sykkeen nousemaan 150 korville.
Riippuu punttitreenistä.
40:n vuoden tauon jälkeen aloitin hyvin varovasti.
Pienillä painoilla pitkää sarjaa.
Seuraan edelleenkin pulssia pitäen sarjapituudet/palautukset suhteen siten että syke pysyy 110 - 140 haarukassa.
Osana myös puhtaan aerobiset treenit.
5krt/vko, 1 - 1,5h/krt on ikäiselleni liikaa pelkkänä voimaharjoitteena.
Jos puntilla ei olisi aerobista vaikutusta niin miksi leposykkeeni olisi tippunut noin 25 laakia ja maksimini todennäköisesti noussut.
Röörieni vuoksi en ole pystynyt lenkkeilemään kymmeniin vuosiin.
Silloin 55:na, sydärin tapaisen aikaan, en tiennyt leposykettäni ja maksimikin, 198, selvisi vasta rasituskokeessa.
Liikkumattomia vuosia takana silloin kolmisenkymmentä.
Hapotusrajani on melko alhaalla.
Sen verran olen kuitenkin lenkkeillyt että se tulee vastaan 140 - 150:n välillä. - vitoselle
65-v kirjoitti:
Riippuu punttitreenistä.
40:n vuoden tauon jälkeen aloitin hyvin varovasti.
Pienillä painoilla pitkää sarjaa.
Seuraan edelleenkin pulssia pitäen sarjapituudet/palautukset suhteen siten että syke pysyy 110 - 140 haarukassa.
Osana myös puhtaan aerobiset treenit.
5krt/vko, 1 - 1,5h/krt on ikäiselleni liikaa pelkkänä voimaharjoitteena.
Jos puntilla ei olisi aerobista vaikutusta niin miksi leposykkeeni olisi tippunut noin 25 laakia ja maksimini todennäköisesti noussut.
Röörieni vuoksi en ole pystynyt lenkkeilemään kymmeniin vuosiin.
Silloin 55:na, sydärin tapaisen aikaan, en tiennyt leposykettäni ja maksimikin, 198, selvisi vasta rasituskokeessa.
Liikkumattomia vuosia takana silloin kolmisenkymmentä.
Hapotusrajani on melko alhaalla.
Sen verran olen kuitenkin lenkkeillyt että se tulee vastaan 140 - 150:n välillä.Jos et ole mitään tehnyt pitkään aikaan ja alat kuntoilemaan, nousee rapakuntoisen kunto nopeasti ja samalla sykekin laskee. Tuskin olet maksimisykettäsi saanut mihinkään nousemaan vuosien saatossa-päinvastoin se laskee. Maksimisykettä ei voi harjoittaa ylöspäin, ainoastaan hyväkuntoinen kestää kauemmin työskennellä lähellä maksimiarvoa. " Hapotusraja " lienee anaerobinen kynnys, mikä tuntuu sinulla aika alhaiselta jos maksimit heiluu 200 kulmilla. Tietysti hapeton voimailu ei kehitä aerobista ja anaerobista kynnystä, jolloin hapenoton ominaisuudet jäävät huonoksi.
- 65-v
vitoselle kirjoitti:
Jos et ole mitään tehnyt pitkään aikaan ja alat kuntoilemaan, nousee rapakuntoisen kunto nopeasti ja samalla sykekin laskee. Tuskin olet maksimisykettäsi saanut mihinkään nousemaan vuosien saatossa-päinvastoin se laskee. Maksimisykettä ei voi harjoittaa ylöspäin, ainoastaan hyväkuntoinen kestää kauemmin työskennellä lähellä maksimiarvoa. " Hapotusraja " lienee anaerobinen kynnys, mikä tuntuu sinulla aika alhaiselta jos maksimit heiluu 200 kulmilla. Tietysti hapeton voimailu ei kehitä aerobista ja anaerobista kynnystä, jolloin hapenoton ominaisuudet jäävät huonoksi.
Uskon työnjaon alaiseen yhteikuntaan.
Samoin asiantuntijoihin.
Minulle on aikanaan kerrottu aerobisen kynnyksen rakentuvan murrosuiän loppuvaiheisiin mennessä.
Sen jälkeen ihminen liikkuu, kunnosta riippuen, lähempänä tai kauempana tuosta rajasta.
Nuorena liikkumaton tuttavani, laiha kuin ajokoira, ei koskaan tupakoinut, kertoi juoksevansa kolmasti viikossa 3,5km:n lenkin ja Cooperia 2850m.
Röhähdin nauramaan.
Silloin vielä tupakoin, n. 30 savuketta7vrk.
Ylipainoa 5 - 10kg.
Lapatimme molemmat 2800m.
En ymmärrä tilannetta muuten kuin tuota aikanaan rakentunutta kynnystä vasten.
Aikanaan suunnistin RUK:ssa aina sundikset, kaksi parasta joukkueessa.
1500m meni niukasti alle 5:n minuutin, kusiluistimet jalassa. - tai anaerobinen
65-v kirjoitti:
Uskon työnjaon alaiseen yhteikuntaan.
Samoin asiantuntijoihin.
Minulle on aikanaan kerrottu aerobisen kynnyksen rakentuvan murrosuiän loppuvaiheisiin mennessä.
Sen jälkeen ihminen liikkuu, kunnosta riippuen, lähempänä tai kauempana tuosta rajasta.
Nuorena liikkumaton tuttavani, laiha kuin ajokoira, ei koskaan tupakoinut, kertoi juoksevansa kolmasti viikossa 3,5km:n lenkin ja Cooperia 2850m.
Röhähdin nauramaan.
Silloin vielä tupakoin, n. 30 savuketta7vrk.
Ylipainoa 5 - 10kg.
Lapatimme molemmat 2800m.
En ymmärrä tilannetta muuten kuin tuota aikanaan rakentunutta kynnystä vasten.
Aikanaan suunnistin RUK:ssa aina sundikset, kaksi parasta joukkueessa.
1500m meni niukasti alle 5:n minuutin, kusiluistimet jalassa.kynnys ole mitään merkkejä, jotka jäävät kuin paalut paikalleen joskus saavutettuna. Ihan oikeasti niihin pystyy vaikuttamaan vaikka vähän vanhemmalla iälläkin !!
- 65-v
tai anaerobinen kirjoitti:
kynnys ole mitään merkkejä, jotka jäävät kuin paalut paikalleen joskus saavutettuna. Ihan oikeasti niihin pystyy vaikuttamaan vaikka vähän vanhemmalla iälläkin !!
Miten on selitettävissä että hoikka, tupakoimaton, vuosia säännöllisesti juoksua treenaava, minua vain vuotta vanhempi heppu ei juokse cooperissa enempää kuin minä, vuosia treenamaton, tupakoiva, ylikuntoinen äijä?
En ymmärrä sitä muuten kuin sillä että minä hankin nuorena jonkin tason aerobisen kunnon johon verrattuna huonokuntoisenakin pystyy tekemään jotain.
Kaveri havahtui kuntoilemaan aikuisiällä eikä maahan kaatunutta maitoa näköjään enää hinkkiin saa! - hankittu
65-v kirjoitti:
Miten on selitettävissä että hoikka, tupakoimaton, vuosia säännöllisesti juoksua treenaava, minua vain vuotta vanhempi heppu ei juokse cooperissa enempää kuin minä, vuosia treenamaton, tupakoiva, ylikuntoinen äijä?
En ymmärrä sitä muuten kuin sillä että minä hankin nuorena jonkin tason aerobisen kunnon johon verrattuna huonokuntoisenakin pystyy tekemään jotain.
Kaveri havahtui kuntoilemaan aikuisiällä eikä maahan kaatunutta maitoa näköjään enää hinkkiin saa!aerobinen kunto ? Ei kuntoa voi laittaa pankkiin parikymmeneksi vuodeksi. Vaikka olisi laiha ruipelo, ei se todista kunnosta mitään. Jokainen on saanut lahjaksi omat geeninsä, eikä niihin paljon ole sanottavaa. Lihava " huonokuntoinen " voi päihittää laihan vielä huonokuntoisemman juoksussa tai missä lajissa hyvänsä. Hinkit voit unohtaa, nykyään on lypsykoneet, niillä voi homman hoitaa ja saada vanhemmallakin iällä ihmisen kuntoon. ps. hiihdin eilen kevyen hiihtolenkin perinteisellä tavalla 24,8 km tuntiin ja 31 minuuttiin, keskisykkeen ollessa 123. Vanhakin mies (56) vuotias voi vielä olla kohtuullisessa kunnossa, enkä ole mikään kilpahiihtäjä.
- hehe....
65-v kirjoitti:
Kaveri havahtui kuntoilemaan aikuisiällä eikä maahan kaatunutta maitoa näköjään enää hinkkiin saa!jätkä?:D
- 65-v
hehe.... kirjoitti:
jätkä?:D
Olisi selvinnyt tekstistä!
- cat_on_fire
Oma leposyke on noin 50 ja maksimit jossain 190 kieppeillä muistaakseni..
- -
Sykkeen nopeus riippuu paljon henkilöstä itsestään, henkilön iästä yms.
Esim. heikkosydämisemmillä ja huonokuntoisemmilla leposyke saattaa hipoa 80-90 tai vahvasydämisillä ja huonokuntoisilla 60-70. Hyväkuntoisilla syke pyörii 40-60 paikkeilla ja todella hyväkuntoisilla syke saattaa olla vain 30. Ja ihmisenhän syke laskee aina vanhetessa.
Jos olet esim. 30-40-vuotias ja normaalikuntoinen, epäilisin leposykkeesi olevan 60-80 ja maksimisyke n. 160-180? - Hiki on hyväksi
Sykkeet on hyvin henkilökohtainen juttu. Itselläni leposyke 47 ja maksimi 201, ikää 38v ja olen nainen. Treenaan 2-3 x vko rankkaa aerobista ja 1-2 x kuntosalia tai bodypumppia. Toisaalta ystäväni, pari vuotta vanhempi mutta jonkun verran parempikuntoinen kuin minä, ei saa juuri muussa kuin luisteluhiihdossa ylämäessä sykkeitä yli 160:n.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "874088Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella242911No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452310- 341321
- 10909
- 131885
- 6874
Masan touhut etenee
Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa12822- 11760
Naisten ja miesten tasoeroista
Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris124756