mites menee sykkeet

mikä on normaali

aikuisen ihmisen syke? mites ne meneekää...

17

1712

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kuntoilija?

      Tupakoivalla dokaajalla 80 -> 160

      Kuntoilijalla -50 -> 160/200 iästä riippuen.

      Urheilijat ja himoliikkujat ovat vielä luku sinänsä.

    • Ikään perustuva

      Teoreettinen maksimisyke laskee iän myötä. On kyllä melkoisen yksilöllinen asia. Maksimisyke ei juuri kohoa kunnon parantuessa, mutta sykkeen teho (sydämen tilavuus, kestävyys ja yksittäisen sydämen lyönnin siirtämä happimäärä muuttuu). Huonokuntoisen maksimisyke on alhaisempi kuin teoreettinen ikään perustuva syke.

      Tässä kaksi käytettyä kaavaa. Mielestäni jäljempänä esitetty on parempi, koska tuo yleisempi ottaa liikaa ikää huomioon. Esimerkkinä käytän itseäni, ikää 50 vuotta.

      1) 220 - ikävuodet = 220 - 50 = 170.
      2) 205 - ikävuodet/2 = 205 - 25 = 180.

      Oikean maksimisykkeen voi mitata urheiluopistoissa. Ihan maksimisykealueella ei normaalin kuntoilijan tarvitse olla koskaan, vaan 90% riittää. Eli minun tapauksessani 170*0,9 = 153, tai 180*0.9 = 162. Kokeilemalla selviää käytännön lenkkimaksimi. Minulla sykemittari varoittelee jossain sykkeessä 157-160. 167 olisi jo selvästi ihan hullun hommaa, ja sitä ei kauaa jaksa.

      • 65-v

        Maksimivoimasta noin 60% raakana rinnalle, tauotta raaka ylöstyöntö, alas ja uusiksi yhtämittaisena liikkeenä.
        10:n toiston sarjat 1:n minuutin palautuksella nostavat sykkeeni 4 - 5:n sarjan jälkeen päälle 180:nen.
        En ole hakenut maksimia vaan ainoastaan todennut tason.
        Ikäni mukaan maksimini on 220 - 65 = 155!

        Mikä selittää tuon 25:n eron joka ei edes ole korkein.
        Johtuneekohan pituus/paino suhteesta?
        176/90.

        Ergometria en ole polkenut 15-vuoteen.
        Silloin, tilapäisen hapenpuutteen jälkeisessä, lekurin valvomassa testissä, pulssi nousi 198:aan. Jos olisi ollut tärkeää niin 200 olisi syntynyt koska pystyin vielä jotenkin puhumaankin.

        Kaavasta laskien maksimin olisi pitänyt olla 220 - 50 = 170!

        Suhtaudun hieman skeptisesti noihin kaavoihin.


      • syke on

        alempi !??? Mihinkähän tuo perustuu ? Kuka on tutkinut ja missä tulokset ! Olisin ollut mieluummin päinvastaista mieltä ! Kaavoihin ei kannata tuijottaa, eivät varmankaan pidä paikkaansa, mutta jotai osviittaa niistäkin voi saada.


      • 65-v
        syke on kirjoitti:

        alempi !??? Mihinkähän tuo perustuu ? Kuka on tutkinut ja missä tulokset ! Olisin ollut mieluummin päinvastaista mieltä ! Kaavoihin ei kannata tuijottaa, eivät varmankaan pidä paikkaansa, mutta jotai osviittaa niistäkin voi saada.

        Aloittaessani vajaa 5-vuotta sitten pitkän tauon jälkeen kuntoilun (punttisali) oli leposykkeeni päälle 80:nen.

        Maksimin kokeilukaan ei ollut mielessä mutta äkkiä olisi raja tullut vatsaan.

        Nyt leposyke pysyy selvästi alle 60:nen.
        Mitattu aamupäivällä noin 3h heräämisen jälkeen.

        Maksimia en tiedä.
        Yli 180:n nousee "suhteellisen" helposti.
        5-vuotta sitten olisin saattanut kuolla jo alhaisemmalla tasolla kokeiluun.

        Tuo laskenta 205 - ikä/2 vaikuttaa olevan ainakin lähempänä kuin se toinen tapa.

        Siis huonokuntoisena leposyke on korkeampi ja maksimi alhaisempi!


      • ei synny
        65-v kirjoitti:

        Aloittaessani vajaa 5-vuotta sitten pitkän tauon jälkeen kuntoilun (punttisali) oli leposykkeeni päälle 80:nen.

        Maksimin kokeilukaan ei ollut mielessä mutta äkkiä olisi raja tullut vatsaan.

        Nyt leposyke pysyy selvästi alle 60:nen.
        Mitattu aamupäivällä noin 3h heräämisen jälkeen.

        Maksimia en tiedä.
        Yli 180:n nousee "suhteellisen" helposti.
        5-vuotta sitten olisin saattanut kuolla jo alhaisemmalla tasolla kokeiluun.

        Tuo laskenta 205 - ikä/2 vaikuttaa olevan ainakin lähempänä kuin se toinen tapa.

        Siis huonokuntoisena leposyke on korkeampi ja maksimi alhaisempi!

        sydämmeen kovinkaan suurta vaikutusta-ei ole aerobinen laji. Olen 56 vuotias koko ikänsä kuntoillut tyyppi. Leposyke päivästä riippuen 38-44 välillä. Maksimisyke n 175-180. Liikunnan aikana saa puristaa (esim hiihto tai pyöräily) ihan tosissaan, että saa sykkeen nousemaan 150 korville.


      • 65-v
        ei synny kirjoitti:

        sydämmeen kovinkaan suurta vaikutusta-ei ole aerobinen laji. Olen 56 vuotias koko ikänsä kuntoillut tyyppi. Leposyke päivästä riippuen 38-44 välillä. Maksimisyke n 175-180. Liikunnan aikana saa puristaa (esim hiihto tai pyöräily) ihan tosissaan, että saa sykkeen nousemaan 150 korville.

        Riippuu punttitreenistä.

        40:n vuoden tauon jälkeen aloitin hyvin varovasti.
        Pienillä painoilla pitkää sarjaa.
        Seuraan edelleenkin pulssia pitäen sarjapituudet/palautukset suhteen siten että syke pysyy 110 - 140 haarukassa.

        Osana myös puhtaan aerobiset treenit.
        5krt/vko, 1 - 1,5h/krt on ikäiselleni liikaa pelkkänä voimaharjoitteena.

        Jos puntilla ei olisi aerobista vaikutusta niin miksi leposykkeeni olisi tippunut noin 25 laakia ja maksimini todennäköisesti noussut.

        Röörieni vuoksi en ole pystynyt lenkkeilemään kymmeniin vuosiin.

        Silloin 55:na, sydärin tapaisen aikaan, en tiennyt leposykettäni ja maksimikin, 198, selvisi vasta rasituskokeessa.
        Liikkumattomia vuosia takana silloin kolmisenkymmentä.

        Hapotusrajani on melko alhaalla.
        Sen verran olen kuitenkin lenkkeillyt että se tulee vastaan 140 - 150:n välillä.


      • vitoselle
        65-v kirjoitti:

        Riippuu punttitreenistä.

        40:n vuoden tauon jälkeen aloitin hyvin varovasti.
        Pienillä painoilla pitkää sarjaa.
        Seuraan edelleenkin pulssia pitäen sarjapituudet/palautukset suhteen siten että syke pysyy 110 - 140 haarukassa.

        Osana myös puhtaan aerobiset treenit.
        5krt/vko, 1 - 1,5h/krt on ikäiselleni liikaa pelkkänä voimaharjoitteena.

        Jos puntilla ei olisi aerobista vaikutusta niin miksi leposykkeeni olisi tippunut noin 25 laakia ja maksimini todennäköisesti noussut.

        Röörieni vuoksi en ole pystynyt lenkkeilemään kymmeniin vuosiin.

        Silloin 55:na, sydärin tapaisen aikaan, en tiennyt leposykettäni ja maksimikin, 198, selvisi vasta rasituskokeessa.
        Liikkumattomia vuosia takana silloin kolmisenkymmentä.

        Hapotusrajani on melko alhaalla.
        Sen verran olen kuitenkin lenkkeillyt että se tulee vastaan 140 - 150:n välillä.

        Jos et ole mitään tehnyt pitkään aikaan ja alat kuntoilemaan, nousee rapakuntoisen kunto nopeasti ja samalla sykekin laskee. Tuskin olet maksimisykettäsi saanut mihinkään nousemaan vuosien saatossa-päinvastoin se laskee. Maksimisykettä ei voi harjoittaa ylöspäin, ainoastaan hyväkuntoinen kestää kauemmin työskennellä lähellä maksimiarvoa. " Hapotusraja " lienee anaerobinen kynnys, mikä tuntuu sinulla aika alhaiselta jos maksimit heiluu 200 kulmilla. Tietysti hapeton voimailu ei kehitä aerobista ja anaerobista kynnystä, jolloin hapenoton ominaisuudet jäävät huonoksi.


      • 65-v
        vitoselle kirjoitti:

        Jos et ole mitään tehnyt pitkään aikaan ja alat kuntoilemaan, nousee rapakuntoisen kunto nopeasti ja samalla sykekin laskee. Tuskin olet maksimisykettäsi saanut mihinkään nousemaan vuosien saatossa-päinvastoin se laskee. Maksimisykettä ei voi harjoittaa ylöspäin, ainoastaan hyväkuntoinen kestää kauemmin työskennellä lähellä maksimiarvoa. " Hapotusraja " lienee anaerobinen kynnys, mikä tuntuu sinulla aika alhaiselta jos maksimit heiluu 200 kulmilla. Tietysti hapeton voimailu ei kehitä aerobista ja anaerobista kynnystä, jolloin hapenoton ominaisuudet jäävät huonoksi.

        Uskon työnjaon alaiseen yhteikuntaan.
        Samoin asiantuntijoihin.

        Minulle on aikanaan kerrottu aerobisen kynnyksen rakentuvan murrosuiän loppuvaiheisiin mennessä.
        Sen jälkeen ihminen liikkuu, kunnosta riippuen, lähempänä tai kauempana tuosta rajasta.

        Nuorena liikkumaton tuttavani, laiha kuin ajokoira, ei koskaan tupakoinut, kertoi juoksevansa kolmasti viikossa 3,5km:n lenkin ja Cooperia 2850m.

        Röhähdin nauramaan.
        Silloin vielä tupakoin, n. 30 savuketta7vrk.
        Ylipainoa 5 - 10kg.

        Lapatimme molemmat 2800m.

        En ymmärrä tilannetta muuten kuin tuota aikanaan rakentunutta kynnystä vasten.

        Aikanaan suunnistin RUK:ssa aina sundikset, kaksi parasta joukkueessa.
        1500m meni niukasti alle 5:n minuutin, kusiluistimet jalassa.


      • tai anaerobinen
        65-v kirjoitti:

        Uskon työnjaon alaiseen yhteikuntaan.
        Samoin asiantuntijoihin.

        Minulle on aikanaan kerrottu aerobisen kynnyksen rakentuvan murrosuiän loppuvaiheisiin mennessä.
        Sen jälkeen ihminen liikkuu, kunnosta riippuen, lähempänä tai kauempana tuosta rajasta.

        Nuorena liikkumaton tuttavani, laiha kuin ajokoira, ei koskaan tupakoinut, kertoi juoksevansa kolmasti viikossa 3,5km:n lenkin ja Cooperia 2850m.

        Röhähdin nauramaan.
        Silloin vielä tupakoin, n. 30 savuketta7vrk.
        Ylipainoa 5 - 10kg.

        Lapatimme molemmat 2800m.

        En ymmärrä tilannetta muuten kuin tuota aikanaan rakentunutta kynnystä vasten.

        Aikanaan suunnistin RUK:ssa aina sundikset, kaksi parasta joukkueessa.
        1500m meni niukasti alle 5:n minuutin, kusiluistimet jalassa.

        kynnys ole mitään merkkejä, jotka jäävät kuin paalut paikalleen joskus saavutettuna. Ihan oikeasti niihin pystyy vaikuttamaan vaikka vähän vanhemmalla iälläkin !!


      • 65-v
        tai anaerobinen kirjoitti:

        kynnys ole mitään merkkejä, jotka jäävät kuin paalut paikalleen joskus saavutettuna. Ihan oikeasti niihin pystyy vaikuttamaan vaikka vähän vanhemmalla iälläkin !!

        Miten on selitettävissä että hoikka, tupakoimaton, vuosia säännöllisesti juoksua treenaava, minua vain vuotta vanhempi heppu ei juokse cooperissa enempää kuin minä, vuosia treenamaton, tupakoiva, ylikuntoinen äijä?

        En ymmärrä sitä muuten kuin sillä että minä hankin nuorena jonkin tason aerobisen kunnon johon verrattuna huonokuntoisenakin pystyy tekemään jotain.

        Kaveri havahtui kuntoilemaan aikuisiällä eikä maahan kaatunutta maitoa näköjään enää hinkkiin saa!


      • hankittu
        65-v kirjoitti:

        Miten on selitettävissä että hoikka, tupakoimaton, vuosia säännöllisesti juoksua treenaava, minua vain vuotta vanhempi heppu ei juokse cooperissa enempää kuin minä, vuosia treenamaton, tupakoiva, ylikuntoinen äijä?

        En ymmärrä sitä muuten kuin sillä että minä hankin nuorena jonkin tason aerobisen kunnon johon verrattuna huonokuntoisenakin pystyy tekemään jotain.

        Kaveri havahtui kuntoilemaan aikuisiällä eikä maahan kaatunutta maitoa näköjään enää hinkkiin saa!

        aerobinen kunto ? Ei kuntoa voi laittaa pankkiin parikymmeneksi vuodeksi. Vaikka olisi laiha ruipelo, ei se todista kunnosta mitään. Jokainen on saanut lahjaksi omat geeninsä, eikä niihin paljon ole sanottavaa. Lihava " huonokuntoinen " voi päihittää laihan vielä huonokuntoisemman juoksussa tai missä lajissa hyvänsä. Hinkit voit unohtaa, nykyään on lypsykoneet, niillä voi homman hoitaa ja saada vanhemmallakin iällä ihmisen kuntoon. ps. hiihdin eilen kevyen hiihtolenkin perinteisellä tavalla 24,8 km tuntiin ja 31 minuuttiin, keskisykkeen ollessa 123. Vanhakin mies (56) vuotias voi vielä olla kohtuullisessa kunnossa, enkä ole mikään kilpahiihtäjä.


      • hehe....
        65-v kirjoitti:

        Miten on selitettävissä että hoikka, tupakoimaton, vuosia säännöllisesti juoksua treenaava, minua vain vuotta vanhempi heppu ei juokse cooperissa enempää kuin minä, vuosia treenamaton, tupakoiva, ylikuntoinen äijä?

        En ymmärrä sitä muuten kuin sillä että minä hankin nuorena jonkin tason aerobisen kunnon johon verrattuna huonokuntoisenakin pystyy tekemään jotain.

        Kaveri havahtui kuntoilemaan aikuisiällä eikä maahan kaatunutta maitoa näköjään enää hinkkiin saa!

        jätkä?:D


      • 65-v
        hehe.... kirjoitti:

        jätkä?:D

        Olisi selvinnyt tekstistä!


    • cat_on_fire

      Oma leposyke on noin 50 ja maksimit jossain 190 kieppeillä muistaakseni..

    • -

      Sykkeen nopeus riippuu paljon henkilöstä itsestään, henkilön iästä yms.
      Esim. heikkosydämisemmillä ja huonokuntoisemmilla leposyke saattaa hipoa 80-90 tai vahvasydämisillä ja huonokuntoisilla 60-70. Hyväkuntoisilla syke pyörii 40-60 paikkeilla ja todella hyväkuntoisilla syke saattaa olla vain 30. Ja ihmisenhän syke laskee aina vanhetessa.

      Jos olet esim. 30-40-vuotias ja normaalikuntoinen, epäilisin leposykkeesi olevan 60-80 ja maksimisyke n. 160-180?

    • Hiki on hyväksi

      Sykkeet on hyvin henkilökohtainen juttu. Itselläni leposyke 47 ja maksimi 201, ikää 38v ja olen nainen. Treenaan 2-3 x vko rankkaa aerobista ja 1-2 x kuntosalia tai bodypumppia. Toisaalta ystäväni, pari vuotta vanhempi mutta jonkun verran parempikuntoinen kuin minä, ei saa juuri muussa kuin luisteluhiihdossa ylämäessä sykkeitä yli 160:n.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1064
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      794
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      262
      586
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      15
      563
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      65
      531
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      92
      499
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      492
    8. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    9. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      427
    10. Haluatko vain sitä

      Kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      30
      416
    Aihe