Mikä on paras

yleiskeittokirja?

Voisiko joku suositella, minkälainen yleiskeittokirja kannattaa hankkia kotoa lähtevälle nuorelle? Itse sain vanhan Maija keittää -kirjan, jonka ohjeita en tosiaankaan ole tarvinnut. Pitäisi olla nykyaikaisempia reseptejä, ehkä etnistäkin mukana, silti lihamakaronilaatikosta alkaen. Liian vaikeaa, ehkä?

9

1010

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • bookki

Kohta loppuun asti luettu, ympäri ämpäri teipattu
      muistiinpanoja ja hiirenkorvia täynnä;
      Isotalo-Kuittinen-Tennberg KOTIRUOKA, kustantaja Otava.
      tästä olen nähnyt uusintapainoksenkin, jossa on varmaan päivitetty ohjeita modernimmiksi, mutta tuo on semmoinen peruspumaska mistä kyllä löytyy kaikki tarvittava perustieto mittayksiköistä lähtien säilöntämenetelmiin.

Vissiin testamenttaan tuon jälkipolville, jos
      siinä on vielä sivut jollain viisiin kiinni :o))

• Panhandle

Liputan vanhan kunnon Liimataisen puolesta: Aura Liimataisen Parasta kotiruokaa vuodelta 1995 tai saman kirjan uusin painos Parasta kotiruokaa ja makuja maailmalta (2005). Se on hyvä peruskeittokirja, jota on modernisoitu moneen otteeseen. Myös tuossa vanhemmassa versiossa on kansainvälisiä makuja.

Yksi tapa testata peruskeittokirjoja kaupassa on etsiä joitakin yksinkertaisia ohjeita ja katsoa ensinnäkin, onko niitä kirjassa ja toiseksi, miten ne on esitetty. Kotoa lähtevää nuorta eivät hienot kuvat kauheasti ilahduta, jos vaikkapa perunamuusin teko ei kirjasta selviä.

• sisältää

erittäin monelaisia reseptejä, siihen on kerätty parhaita reseptejä ja monipuolisesti, vuosien varrelta HS-ruokatorstai-sivuilta.
      Voin suositella !

• Panhandle

HS:n Ruokatorstai on sellainen kirja, jonka itse ottaisin mieluusti hyllyyni. Se vain on vähän turhan kallis, joten toistaiseksi on jäänyt.

Minä en kuitenkaan suosittelisi sitä nuoren peruskeittokirjaksi. Siinä on hienoja ohjeita, mutta iso osa niistä edellyttää aika lailla pohjatietoja ja taitoja, joita aloittelevalla kokilla ei ehkä ole.

• elliivo

Minulla on Kotiruoka omassa hyllyssä ja tarjosin sitä tyttärelleni.
      Hän vilkaisi sisältöä pikaisesti ja sanoi että ei kiitos. Liian mummomainen.

• Panhandle

Tuli vielä mieleen, että voisit ehkä ottaa nuoresi mukaan kirjakauppaan, niin hän saisi ainakin mieleisensä opuksen.

Kuinka kiinnostunut hän on ruuanlaitosta? Kuinka todennäköisesti hän tulee laittamaan itse ruokaa? Moni kiinnostuu vähän pakosta, kun raha ei riitä ulkona syömiseen, mutta siihen voi mennä jonkin verran aikaa. Tietysti silloin voi olla hyvä, jos on keittokirja valmiina hyllyssä.

Minkälaisesta ruuasta hän pitää? Kasvissyöjälle tai vaikkapa itämaisen ruuan ystävälle ei ehkä peruskeittokirja riitä (vaikka esimerkiksi tuo mainostamani Liimatainen onkin aika monipuolinen, siinä on sekä kasvisruokien että etnisten ruokien ohjeita). On myös sellaisia keittokirjoja, joissa keskitytään halpoihin ruoka-aineisiin, ehkä jokin sellainen olisi paras?

• Master Chef

Minulla on Otavan 735 sivun (A4-kokoinen)Vuosisadan keittokirja vuodelta 1999.

Todella hyvä; yleisesitys ruoanlaitosta sekä kaikkien klassisten ruokien ohjeet.

• "Master Chef"

Minulla on Otavan 735 sivun (A4-kokoinen) Vuosisadan keittokirja vuodelta 1999.

Todella hyvä: yleisesitys ruoanlaitosta sekä kaikkien klassisten ruokien ohjeet.

• tökkivät

taas tämän portaalin yhteydet...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      108
      7558
    2. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      106
      5286
    3. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      116
      3526
    4. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      25
      3491
    5. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      35
      2554
    6. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      119
      1876
    7. Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..

...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam
      Maailman menoa
      355
      1527
    8. Oletko tyytyväinen

Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?
      Ikävä
      96
      1521
    9. Jos oikeasti haluat vielä

Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚
      Ikävä
      131
      1356
    10. Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?

Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?
      Maailman menoa
      59
      1349
    Aihe