Miksi Subarulla on kolme erityyppistä vetotapaa? Mikä ero käytännössä on? Itse ostin nelivedon silmällä pitäen vain liukkaita kelejä enkä metsäteitä varten. Oma D Legacy on 50/50 jakosuhteella varsin "takavetomainen" kurvissa kiihdyttäessä. On todella makea peli tällainen neliveto verrattuna edelliseen etuvetoiseen autooni.Neliveto auttaa ilmeisesti myös jarruttaessa kun myös hidastuvuus on paljon parempi.
Subarun neliveto
27
8109
Vastaukset
- for Ester
"Neliveto auttaa ilmeisesti myös jarruttaessa kun myös hidastuvuus on paljon parempi."
Juu, EI! Auton vetotapa ei paranna/huononna jarrutusmatkaa, se on kiinni renkaista ja jarruista.
Automaatti -09 Foresterissa vetosuhde on muuttuva, 60-50/40-50 (etu/taka), joten eri systeemeitä on eri käyttötarkoituksiin, tässä tapauksessa tuolla automaatilla on omat vaatimuksensa (?).- 50/50/50
vaikuttaa. Tarkoitin jarrutusta lähinnä liukkaalla niin ettei abs ala toimia. Renkaat alla etuvetoisessa 195/60 ja subbessa 215/45 aivan uudet hakka nastar:t molemmissa. Eikö keskitasauspyörästö jaa voimaa akseleiden välillä kuin vain kiihdytettäessä? Luulin että jos etupyörät meinaavat lukkiutua ja takapyörät eivät niin viscolukko jakaisi "voimaa" tällöin eteen?
- forre
50/50/50 kirjoitti:
vaikuttaa. Tarkoitin jarrutusta lähinnä liukkaalla niin ettei abs ala toimia. Renkaat alla etuvetoisessa 195/60 ja subbessa 215/45 aivan uudet hakka nastar:t molemmissa. Eikö keskitasauspyörästö jaa voimaa akseleiden välillä kuin vain kiihdytettäessä? Luulin että jos etupyörät meinaavat lukkiutua ja takapyörät eivät niin viscolukko jakaisi "voimaa" tällöin eteen?
Koita nyt vaan uskoa mitä täällä kirjoitetaan, kaikki täällä useammin kirjoittavat tietävät aika paljon näistä autoista, siis nelivetoisuus ei vaikuta mitään jarrutusmatkaan liukkaalla, paitsi että vauhti on monesti väkän kovempi kun etuvetoisella kärryllä, ja siten myös jarrutusmatka on pitempi, pidä mielessä!
- cbh
forre kirjoitti:
Koita nyt vaan uskoa mitä täällä kirjoitetaan, kaikki täällä useammin kirjoittavat tietävät aika paljon näistä autoista, siis nelivetoisuus ei vaikuta mitään jarrutusmatkaan liukkaalla, paitsi että vauhti on monesti väkän kovempi kun etuvetoisella kärryllä, ja siten myös jarrutusmatka on pitempi, pidä mielessä!
Joskus 80-luvulla muistan että Subben esitteissä luki että hidastavuus paranee nelivedon myötä. Jos etupyörät olivat lukkiintumassa niin kardaanin avulla taakse välitty enemmän jarruttavaa voimaa. Tällöin neliveto avusti siirtämään jarrutusvoimaa niille pyörille joissa oli enemmän pitoa. Mutta silloin kyseessä oli perinteiset kytkettävät nelivedot. Nykyään käytetään jatkuvia nelivetoja joten tätä etua ei ehkä enään saada.
- jos vaikka
cbh kirjoitti:
Joskus 80-luvulla muistan että Subben esitteissä luki että hidastavuus paranee nelivedon myötä. Jos etupyörät olivat lukkiintumassa niin kardaanin avulla taakse välitty enemmän jarruttavaa voimaa. Tällöin neliveto avusti siirtämään jarrutusvoimaa niille pyörille joissa oli enemmän pitoa. Mutta silloin kyseessä oli perinteiset kytkettävät nelivedot. Nykyään käytetään jatkuvia nelivetoja joten tätä etua ei ehkä enään saada.
Tuskin voimansiirtojärjestelmä vaikuttaa mitään jarruihin.
Sillä voi korkeintaan olla hiukan vaikutusta moottorijarrutuksessa. - forre
cbh kirjoitti:
Joskus 80-luvulla muistan että Subben esitteissä luki että hidastavuus paranee nelivedon myötä. Jos etupyörät olivat lukkiintumassa niin kardaanin avulla taakse välitty enemmän jarruttavaa voimaa. Tällöin neliveto avusti siirtämään jarrutusvoimaa niille pyörille joissa oli enemmän pitoa. Mutta silloin kyseessä oli perinteiset kytkettävät nelivedot. Nykyään käytetään jatkuvia nelivetoja joten tätä etua ei ehkä enään saada.
silloin 80-luvulla ei ainakaan subaruissa ollut ABS jarruja, ja tietysti kardaani välitti myös jarrutusvoimaa, toisin on nyt.
- useammin kirjoittavat
forre kirjoitti:
Koita nyt vaan uskoa mitä täällä kirjoitetaan, kaikki täällä useammin kirjoittavat tietävät aika paljon näistä autoista, siis nelivetoisuus ei vaikuta mitään jarrutusmatkaan liukkaalla, paitsi että vauhti on monesti väkän kovempi kun etuvetoisella kärryllä, ja siten myös jarrutusmatka on pitempi, pidä mielessä!
näistä vetosuhteista lisää?? Onko haettu vain kustannustehokkuutta vain jotain muuta jos ajatellaan normaaliliikkumista. Ja jarruista vielä en intä vaikka sanonkin että oma kokemukseni on että subbeni hidastuvuus liukkaalla on parempi, mikä on pääasia? ei siihen mitään uskon asioita tarvita, oma kokemus on parempi.
- Siinä syy
useammin kirjoittavat kirjoitti:
näistä vetosuhteista lisää?? Onko haettu vain kustannustehokkuutta vain jotain muuta jos ajatellaan normaaliliikkumista. Ja jarruista vielä en intä vaikka sanonkin että oma kokemukseni on että subbeni hidastuvuus liukkaalla on parempi, mikä on pääasia? ei siihen mitään uskon asioita tarvita, oma kokemus on parempi.
Käsittääkseni oli kyse uudesta autosta. Sinulla on siinä uudet renkaat ja varmaan auton jarrut ovat myös hyvät. Nelivetoisuudesta ei kuitenkaan ole auton hidastuvuudessa hyötyä. Tämä on fakta, josta ei liene syytä keskustella enempää.
- jatkuva neliveto
Siinä syy kirjoitti:
Käsittääkseni oli kyse uudesta autosta. Sinulla on siinä uudet renkaat ja varmaan auton jarrut ovat myös hyvät. Nelivetoisuudesta ei kuitenkaan ole auton hidastuvuudessa hyötyä. Tämä on fakta, josta ei liene syytä keskustella enempää.
toimii vain pätkittäin?
Imprezan "ralliversion" vetotapa on paras, ainakin
Subaruista. Siinä kuski pystyy itse säätämään tuon
etu/taka-alselin suhteen.
Jatkuva suhteessa 50/50 on halvin valmistaa. Auto-
maati (2006) momentinmuuntimineen mahdollisti tuon
suhteen muuttamisen 60/40 joka on paras etenemisen
kannalta lumihangessa ja mudassa, koska auto on
moottori edessä etupainoinen. Loppu onkin kiinni
ainoastaan renkaista ja kuskista.
Viihdytyskäytössä edellinen (turboni) perän visko-
lokolla varustettuna 50/50 oli takavetoisemman
tuntuinen. Lähti nelipyöräluistoon pienemmällä
kaasulla (=pienemmässä nopeudessa) helposti lal-
liten.
Parasta Subarussa käytännössä on se, että veto-
tavan voi unohtaa, varsinkin jos sitä ei voi
muuttaa. Ei tarvitse antaa oppituntia kakaroille
ennen avaimien luovuttamista. Omassa käytössäkin
vetotapojen muuttelua tuskin olisi tullut tehtyä
venerampilla tai hangessa. Sain aikanaan tarpeeksi
Vitaran vaihtamisesta takavedolle aina siinä vai-
heessa kun ei saanut kauppakeskuksessa ruutuun
vekslattua nelivedolla. Vitarassa etu- ja takapää
olivat samaa puuta, kun etupyösät pyörähti sentin,
niin takapää teki saman eikä sitä saanut ympäri
pitävällä pinnalla kuin torilla.- kytkeytyvä visko
"Jatkuva suhteessa 50/50 on halvin valmistaa"...
HALDEX ON HALVIN VALMISTAA. kytkeytyvä visko kirjoitti:
"Jatkuva suhteessa 50/50 on halvin valmistaa"...
HALDEX ON HALVIN VALMISTAA.Ei tulisi mieleenkään puhua haltexista Subarujen
yhteydessä. Joten Subaruista halvin valmistaa on
50/50 vetotapa.- forre
Täpinä kirjoitti:
Ei tulisi mieleenkään puhua haltexista Subarujen
yhteydessä. Joten Subaruista halvin valmistaa on
50/50 vetotapa.subarun 50/50 on niin yksinkertainen, ilman mitään elektroniikkaa (ja sen mukanaan tuomia vikoja), että taitaa olla kuitenkin edullisin.
- tekee
forre kirjoitti:
subarun 50/50 on niin yksinkertainen, ilman mitään elektroniikkaa (ja sen mukanaan tuomia vikoja), että taitaa olla kuitenkin edullisin.
viscolukko?
- forre
tekee kirjoitti:
viscolukko?
viskolukko toimii luiston rajoittimena, ei ole varsinainen "lukko", keskustasauspyörästössä oleva visko alkaa ottaa kiinni kun vaikka takapää luistaa jonkin aikka, siis sekuntteja, ja siirtää enemmän vetoa etupyörille, ja tasauspyörästö tarvitaan tietenkin sen takia että auto kääntyisi kadunkulmissa yms. paikoissa.
- se nyt oikein on?
forre kirjoitti:
viskolukko toimii luiston rajoittimena, ei ole varsinainen "lukko", keskustasauspyörästössä oleva visko alkaa ottaa kiinni kun vaikka takapää luistaa jonkin aikka, siis sekuntteja, ja siirtää enemmän vetoa etupyörille, ja tasauspyörästö tarvitaan tietenkin sen takia että auto kääntyisi kadunkulmissa yms. paikoissa.
Maahantuojan sivuilla kerrotaan teknisillä tiedot sivuilla näin: keskitasauspyörästö LSD lukko ja omistajan käsikirjassa että LSD jakaa voimaa takapyörien välillä.Kumpi oikein? Jälkimmäinen vaihtoehto selittäisi takavetomaisen käytöksen ja eka parantuneen jarrutustehon? Eikö LSD toimikaan heti. Pito on sitten tänä talvena yllätävän hyvä kun lähtee niin floskalla tai jäisellä asfaltilla kuin "jänis makuulta".
- forre
se nyt oikein on? kirjoitti:
Maahantuojan sivuilla kerrotaan teknisillä tiedot sivuilla näin: keskitasauspyörästö LSD lukko ja omistajan käsikirjassa että LSD jakaa voimaa takapyörien välillä.Kumpi oikein? Jälkimmäinen vaihtoehto selittäisi takavetomaisen käytöksen ja eka parantuneen jarrutustehon? Eikö LSD toimikaan heti. Pito on sitten tänä talvena yllätävän hyvä kun lähtee niin floskalla tai jäisellä asfaltilla kuin "jänis makuulta".
neliveto ei vikuta nykyautoissa jarrutusmatkaan, ainakaan positiivisesti, piste. Keskustasauspyörästön LSD eli visko vaikuttaa kuten kerroin etu ja takapyörien välisen kitkaeron tasaamiseen. Mutta joissakin malleissa, kuten vanhempi forester ja nyky outback, on lisäksi takaakselin tasauspyörästössä aivan vastaava visko, mikä taas vaikuttaa oikea/vasen takapyörän välisen kitkaeron tasaamiseen, esim jos oikea sutii, siirretään voimaa enemmän vasemmalle. LSD:n toiminta perustuu öljyn viskositeetin muutokseen, siitä nimi visko.
- sube
forre kirjoitti:
neliveto ei vikuta nykyautoissa jarrutusmatkaan, ainakaan positiivisesti, piste. Keskustasauspyörästön LSD eli visko vaikuttaa kuten kerroin etu ja takapyörien välisen kitkaeron tasaamiseen. Mutta joissakin malleissa, kuten vanhempi forester ja nyky outback, on lisäksi takaakselin tasauspyörästössä aivan vastaava visko, mikä taas vaikuttaa oikea/vasen takapyörän välisen kitkaeron tasaamiseen, esim jos oikea sutii, siirretään voimaa enemmän vasemmalle. LSD:n toiminta perustuu öljyn viskositeetin muutokseen, siitä nimi visko.
Vielä selvennystä. Viskolukolla varustetut subarut ovat keskitasauspyörästöllä toteutettuja nelivetoja eli joka pyörä raapii samalla momentilla aina kun vain pitoa riittää. Mutta, kun etu/takapää alkaa luistamaan lämpenee ja jäykistyy viskolukon öljy, jolloin keskitasauspyörästö menee lopulta jäykäksi eli keskitasauspyörästö ei enään toimi vaan etu- ja takaakselit pyörivät samalla nopeudella. Viskolukko tasaa etu/taakapyörien pyrimisnopeuksien eroja.
Viskolukon öljy lämpenee todella nopeasti riippuen tietenkin etu- ja taka-akselien pyörintänopeuksien erosta. Joissain subaruissa on myös sama lukko taka-akselilla estäen ns. ristiriipunnan eli vähintäin kolme vetävää pyörää löytyy joka tilanteessa. - Outbackisti
sube kirjoitti:
Vielä selvennystä. Viskolukolla varustetut subarut ovat keskitasauspyörästöllä toteutettuja nelivetoja eli joka pyörä raapii samalla momentilla aina kun vain pitoa riittää. Mutta, kun etu/takapää alkaa luistamaan lämpenee ja jäykistyy viskolukon öljy, jolloin keskitasauspyörästö menee lopulta jäykäksi eli keskitasauspyörästö ei enään toimi vaan etu- ja takaakselit pyörivät samalla nopeudella. Viskolukko tasaa etu/taakapyörien pyrimisnopeuksien eroja.
Viskolukon öljy lämpenee todella nopeasti riippuen tietenkin etu- ja taka-akselien pyörintänopeuksien erosta. Joissain subaruissa on myös sama lukko taka-akselilla estäen ns. ristiriipunnan eli vähintäin kolme vetävää pyörää löytyy joka tilanteessa.....ja jotta vaihtoehtoja olis vielä enemmän, niin 3.0 Outbackissä
on sähköisesti monilevykytkimellä ohjattu planeettapyörästö
keskitasauspyörästönä, jolloin voiman jako voi vaihdella 0-100%
etu- ja taka-akselien välillä (eli 0-100% eteen ja 0-100% taakse).
Oletus on 45% eteen, 55% taakse. - hyvä minulle
tuo diesel Outbackin nelivetoratkaisu.
Ajelin taas viikonloppuna mökille ja siellä oli auraamatonta tietä. Lunta on 20-50 cm - oikeesti, kun oli tuiskuttanut pellon kohdalla reunoja myöten. Lisäksi viimeiset 150 metriä ei ole aurattu kertaakaan tänä talvena eli polannettakin löytyy.
Luistonesto tms. pois päältä ja menoksi. Rauhallista vauhtia 1. vaihteella ja eikun etenee. No sitten panin peräkoukkuun liimahirren pätkän, n. 220 cm eli molemmilta reunoilta yli, niin ruoja tarttui lopulta kiinni, kun tultiin kohtaan jossa oli 50 cm lunta. Parru otti reunoista niin kovasti kiinni, että Subarukin pysähtyi siihen. Ei muuta kuin parru irti ja kävin kääntämässä pirssin ja otin hirren taas vetoon takaisin päin.
Minulla ei ole kokemusta muista nelikoista, mutta luulisin osan jo tarttuvan ennen tuota Outbackia. Ainut ongelma on, kun avaa oven niin tulee lunta sisään...
- Subaru kohta tallissa
Tässä ketjussa kerrotaan aivan oikein, että jarutukseen nelivedolla ei ole mitään merkitystä. Mutta entäpä jos puhutaan moottorijarrutuksesta - siinähän kaikki pyörät ovat vedossa kiinni eli jarrutus jakautuu neljälle renkaalle kahden sihaan. Onko siis havaittu käytännön eroja moottorijarrtutuksessa etu- tai takavetoisiin verrattuna?
- Outbackissa
vaihteistovälityksen takia 3:n ja 2:n välillä on melkoinen moottorijarrutusero. 3:lla liukuu melkoisesti, mutta 2:lla alkaa jarruttaa niin kovasti, että ei voi kerralla nostaa kytkintä ylös vielä 50 km/h:ssa.
4. ja 5. vaihteella tuntuu vain karkaavan lisävauhtiin. Ilmeisesti vääntö on riittävä. - forre
eipä voi sanoa että eroa olisi, tietysti takavetoinen voi tarjota pyllyä rinnalle mitä neliveto ei taas tee. Tulikin miellen yksi vitsin tapainen: ketä varten jarrut on? tietysti pelkureita varten... no, järjen käyttö on sallittua, ja toivottua myös subarun ratin takana.
- ei vaikuta
forre kirjoitti:
eipä voi sanoa että eroa olisi, tietysti takavetoinen voi tarjota pyllyä rinnalle mitä neliveto ei taas tee. Tulikin miellen yksi vitsin tapainen: ketä varten jarrut on? tietysti pelkureita varten... no, järjen käyttö on sallittua, ja toivottua myös subarun ratin takana.
niin ovat tehneet jarruista muuten hyvät , kuten TM dieselien vertailussa kehuivat (kuten kaikki varmaan ovat lukeneet). No tyhmemmälle riittää että hidastuvuus on hyvä kun tarvii.
- nytten
tullaan g-piteelle, eli pahimmassa tapauksessa käy näin; pienellä vaiheella moottori -jarrutuksella saadaan auton koko massa TYÖNTÄMÄÄN autoa jolloin ABS-tehot menetetään ja auto käyttäytyy kuin ilman ABS-jarruja eli menee kelkkana ilman ohjattavuutta, suoralla-vaihteella ja yhtä alemmalla pykälällä tehty m-jarrutus ei ehkä aiheuta ko. ilmiötä, mutta riippuu tienpinnan liukkaudesta ja kuskista; äkkiä-kytkimen nostosta ja auton kuormasta, siis viscolukko ja sen öljyn wiscositeetin kytentä-ominaisuus säilyy myös "toisinpäin" sen pienen sekuntin jolloin renkaat saattaa irrota tiestä ja muuttua jalakseksi PISTE!
- Anonyymi
Miten saan vuoden 19 foresterin moottorijarrutuksen päälle,en ole vielä keksinyt,joku säätöhän siihen on.
- Anonyymi
Olihan asiallista juttua vedosta
Ite toivon nyt valkeaa jauhetta taivaalta, pääsis driftaamaan. Oven lyön kiinni vm.99 Gt Imprezasta
Miinus puoli on vettä valuvat ikkunat, kun subbe pyörii hyrränä hangessa.. On se nii pirun kivaa, juu mua lapsettaa joskus__
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän475146- 3261918
Nainen, se auttaisi jo paljon minua
tuskissani, jos tunnustaisit sinulla olevan tunteita, vaikka et haluaisikaan suhdetta. Olisi upeaa tietää, että olen sin1131838Anja ja Janne
Eli nämä kosulan manipellet sai raploojan tubetuksen loppumaan,sitten selitellään uusimmalla videolla ettei heillä ollut701517Tässä epämiellyttävä totuus
Sinä olet henkisesti sairas ja se on epämiellyttävä totuus jota välttelet ja jota et halua kuulla sanottavan. Sinä elät681467- 811214
Elämäni rakkaus
Miten hirveästi haluaisin olla lähelläsi, halata sinua ja kuiskata monta kertaa, että rakastan sinua. Hyvää yötä! Mieh321213- 361056
- 421035
Mikä sinussa on parasta
Olet sellainen ihana kokonaisuus, että en löydä huonoa juttua. Mutta siis parasta. Tarmokkuus, pitkäjänteisyys, kädet, ä21984