Matti Kurki

Torniojokilaaksossa

Teorian jokivarren alkuperäisestä asujaimistosta,-Tosiasia on ,että Maunu Ladonlukko antoi verotusoikeuden Matille joskus 1270,- Matti hakkasi tanskalaiset verovoudit ja heidän laivansa säpäleiksi Turussa pari vuotta aikaisemmin.- Matti käsipuoli-Pohto hänen kätensä leikkasi- kokosi joukkonsa
pitkin Pohjanmaata ,mistä miesjoukkiosta myös jokilaakson murre peräisin on,-Täällähän puhuthaan hoonpäälle,- Raa´asti raiskaten lappalaisia ja asuijamiston myös jokilaaksoon perusti ,-kaikki ison talon isännät vielä tänäkin päivänä oovat Matin ja hänen raakalaisten verovoutien jälkeläisiä molemmin puolin riikirajjaa ,-tunnustan mie myös...

7

2557

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kurki?

Mitä vasten ne sieltä Turusta lähti?Lohen perrään?

• kotoisin

Tampereen läheltä Vesilahdesta Laukon kartanosta ,joka on vieläkin olemassa hevostilana.
        Taisteltuaan menestyksellä "ryssiä" vastaan, maine levisi,ja hänet tilattiin Turkuun taltuttamaan tanskalaiset ryöstöverottajia, palkkioksi Ladonlukko antoi hänelle oikeuden verottaa Lappalaisia,jotka hiljalleen perääntyivät kohti pohjoista aina Torniojoelle saakka --Siis hänestä tuli ensimmäinen Birkanvouti eli pirkkalainen.

• kasin tähän

juttuun kun luulin että "Matti Kurki" viittasi
      samannimiseen Suomen sotalaivaan.
      Tietääkö joku mitä sille kuuluu, onko jo
      romutettu, ei ole ollut otsikoissa?

• helmiö hyönä

Fregatti Matti Kurki on romutettu, näin sen joskus Suomenlinnan laiturissakin

• henkilö on

kysymyksessä, Matti Kurki eli Turussa oleva frekatti,mutta harvat muistaa hänen henkilö historiaa tanskalaisten verovoutien taltuttajana.

• http://fi.wikipedia.org/wik...

• lapsille

liian raakaa tarinaa kerrottavaksi,-mutta onko parempi kertoa raakalaisista, jotka lähtivät välimerenpohjukasta muinoin musta kirja kourassa,
      ja logona vieläkin golgatan risti.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mistä puhuitte viimeksi kun näitte

Kerro yksi aiheista
      Ikävä
      78
      5236
    2. Olenko saanut sinut koukkuun?

Hyvä. Rakastan sua.
      Ikävä
      118
      3608
    3. ROTAT VALTAAVAT ALUEITA

Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj
      Äänekoski
      40
      3466
    4. Se on hyvästi

Toivottavasti ei tavata.
      Ikävä
      51
      3064
    5. Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan

Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️
      Ikävä
      26
      2778
    6. Alavuden sairaala

Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan
      Ähtäri
      7
      2309
    7. Sisäsiittosuus

Tämän kevään ylioppilaista 90% oli sama sukunimi?
      Suomussalmi
      24
      2101
    8. Kerro todelliset motiivit

kaivattuasi kohtaan?
      Ikävä
      199
      2000
    9. Reuters: Ukraina on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan. Jopa 40 konetta vahingoittunut

Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan, kertoo Reuters. Uutistoimiston läh
      NATO
      419
      1638
    10. Huomenta kulta

En mä halunnut sulle ilkeillä,päinvastoin. Miks mä niin tekisin ku rakastan sua ❤️ mut anteeksi jos ilmaisin itseäni huo
      Ikävä
      9
      1578
    Aihe