Lämmönnousu/kuume ??

Mistä johtuu ?

Ihan säännöllisesti aina todella rankan (pitkän) juoksulenkin tai täysillä vedetyn Bodyattack tunnin jälkeisenä iltana minulle nousee kuume (useampi tunti liikunnan jälkeen) ja tulee flunssan oireita. Ei se kuume korkea ole - pyörii 38 kummallakin puolella. Ihmettelen vain tätä reaktiota, kun se toistuu säännöllisesti :( Yön aikana kuume kuitenkin katoaa ja olo seuraavana aamuna on mitä mainioin. Onko tästä haittaa vai onko kyseessä ihan luonnollinen ilmiö ?? Wikipedia sanoi kuumeesta näin "Kuumeella tarkoitetaan tilaa, jossa ihmisen ruumiinlämpö kohoaa aineenvaihdunnan kiihtymisen johdosta yli normaalilämpötilan" - voiko tuo kuume ja limakalvojen turpoaminen (flunssaoireet) ollakin siis vain seurausta aineenvaihdunnan kiihtymisestä liikunnan jälkeen ja voikohan näin rankkoja treenejä vain jatkaa, sillä itse treenit tuntuvat hyviltä ja lämmönnousu on kuitenkin vain tuona treenin jälkeisenä iltana.

9

14742

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hidasta vähän

Vedätkö aina rankasti ja täysillä?

Missä on hitaat/pitkät lenkit? Missä lyhyet ja hitaat palauttavat lenkit?

• alkup...

Tottakai ihan perus rauhalliset, pitkät ja palauttavat treenit on mukana, mutta kerran/kaksi viikossa vedän rankemman treenin ja silloin tuo "kuume ilmiö" tulee esiin - ns. tavallisissa treeneissä sitä ei ilmene.

• virheitä.
        alkup... kirjoitti:

Tottakai ihan perus rauhalliset, pitkät ja palauttavat treenit on mukana, mutta kerran/kaksi viikossa vedän rankemman treenin ja silloin tuo "kuume ilmiö" tulee esiin - ns. tavallisissa treeneissä sitä ei ilmene.

Palauttava harjoite ei ole pitkä ja rauhallinen.
        Vain rauhallinen ja lyhyehkö. Jos teet rauhallisetkin treenit liian pitkinä elimistö kuormittuu siitäkin liikaa. Lisäksi kaksi tosi kovaa treeniä viikossa on liikaa! Jos haluat nauttia urheilusta ja kehittyä on laatua muutettava "helpommaksi". Tuo treenisi on aika kuluttavan tuntuista eikä se silloin kehitä.

Aktiivivuosinani ajoin itseni totaaliseen jumiin liialla tehoharjoittelulla ja siinä menikin vuosia ennenkuin sain uudelleen kipinästä kiinni. Nyt ikämiehenä treeni on kevyehköä, määrät maltillisia, mutta tuloksia silti edelleen huomaan.

• Hölkkäilijä

Yhden käsityksen mukaan ylirasitus aiheuttaa lihakseen/lihaksiin paitsi kivun myös tulehduksen, jotka molemmat kehittävät lihasta (www.khl.fi/pdf/liikunnan vaikutus lihakseen.pdf).

Tulehdus ja kuumehan liittyvät tunnetusti toisiinsa. Jos rasitus ja lihaskivut ovat paikallisia, niin tuon kuumeenkin voisi kuvitella jäävän paikalliseksi kuumotukseksi. Sen sijaan rankkojen pitkien lenkkien ja tuon BodyAttackin voisi kuvitella olevan rankkoja koko keholle, mikä selittäisi tuon kuumeen.

Seuraavana sitten tulee mieleen, että sydänhän on myös lihas, mutta toisaalta siihen ei tee mieli kuvitella tulehdusta...

• kyllä

tuo kuume on elimistön varoitusmerkki. Erään kerran kuume ei ehkä menekään aamuksi ohi tai vedät kroppasi liiallisella rehkimisellä huomaamattasi niin loppuun, että palautumiseen menee kuukausia (jos edes riittää).

38 asteen kuume on tietysti eri asia eri ihmisillä, mutta ei se ole ihan pientä lämpöä kenelläkään. Ehkäpä kannattaisi vetää vähän rauhallisempia treenejä ja unohtaa nuo todella rankat vähäksi ajaksi ainakin.

• Keneniza

Ylirasitus, tulehdus, tai lymfooma ovat ilmeisimmät vaihtoehdot.

• -lisbeth-

Mulla alkoi olla samanmoisia oireita. Ei kylläkään treenin jälkeisenä iltana, vaan alkoi oireet vasta seuraavana päivänä ja illalla sit tuskainen lihas- ja nivelkipu ja kuume noin 38... joka itsellä aika korkea, kun normilämpö noin 35 hujakoilla. Ja tosiaan mulla ei ole ollut lenkin jälkeen tätä vaivaa, vaan nimenomaan kovan punttitreenin jälkeen. Aamulla aina ihan loistava olo. Mitään oireita ei seuraavana päivänä ole, mutta varalta olen pitänyt extra lepopäivän. Treenikin kulkee hyvin, mutta kuvio toistuu. Joten kyllä parin kerran jälkeen mulla alkoi hälytyskellot soida . Kävin lekurillla, tulehdusarvot olivat korkealla. Nyt odottelen labrakokeiden tuloksia ja lääkärin viisaita neuvoja... ilman treeniä!! Lämmönnousu ja lämmönvaihtelut ovat normaalia, mutta kuume on aina kropan hätähuuto. Malttia siis!

• tonyuolevi
      • mcasse

Niin tai tämä Terveyskirjastosta:

Yksilölliset tekijät, vuorokauden aika, naisten kuukautiskierron vaihe ja psyykkinen ja fyysinen stressi vaikuttavat suuresti. Alkuillan lämpö on 0,5 astetta korkeampi kuin aamulämpö, kuukautiskierron jälkipuolella lämpö on 0,5 astetta korkeampi, psyykinen stressi voi nostaa lämpöä 0,5 astetta ja rankempi liikunta 1 asteen. Niinpä iltalämpö liikunnan jälkeen voi terveelläkin olla jopa 39 °C. Tällainen lämmön vaihtelu on toiminnan kannalta tarkoituksenmukaista.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      97
      4419
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      29
      3283
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2370
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      35
      1378
    5. Minulla on käsitys

Ettet ole kovin se k s uaalinen ihminen.
      Ikävä
      33
      1058
    6. Harmittaako sinua yhtään?

Tuntuuko pahalta ollenkaan?
      Ikävä
      32
      1016
    7. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      11
      1014
    8. 158
      997
    9. rakas J siellä jossain

Niin ikävä sua. -P. Nainen
      Ikävä
      6
      924
    10. Masan touhut etenee

Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa
      Äänekoski
      12
      862
    Aihe