Seurailen kahden keikkaa siskaa jne.. aina lauantaisin ja olen useasti miettinyt mitä erilaiset termit tarkoittavat suomeksi. Miksiköhän niitä ei löydy sanakirjasta, vaikka minulla on käytössä suursanakirja. Tiedän jotain itsekin mutten kokonaan.
Sanat olisivat:
Polizeiobermeisterin- Poliisimestari mutta ober?
Oberbrandmeister
Hauptbrandmeister-minä ajattelin palopäällikköä, pääpalomies, kaveri veikkaa hälytyspäivystäjä palolaitos onko sama asia?
Rettungssanitäter
Feuerwehrmannanwärter- palomies?
Branoberinspektor
Ministerialrätin
Polizeihauptkommissar- Poliisi komisario, haupt?
Olisi kiva tietää sivistyksen kannalta, mitä noiden etsivien ja pelastushenkilökunnan selässä oikein lukee.
Sanat etsivät käännöstä
1
448
Vastaukset
- Ei takuuta
Polizeiobermeisterin - ylipoliisimestari
Oberbrandmeister - ylipalomestari
Hauptbrandmeister - palopäällikkö
Rettungssanitäter - ensihoitaja
Feuerwehrmannanwärter - palomiesharjoittelija?
Branoberinspektor - ylipalotarkastaja
Ministerialrätin - hallitussihteeri
Polizeihauptkommissar - poliisipäällikkö
Haupt- = pää-
Ober- = yli-
Miespuolista tarjoilijaa on kutsuttu ja paikoitelleen kutsuttaneen edelleen, työntekijän iästä ja asemasta riippumatta, saksaksi "Herr Ober!" Tällä on viitattu titteliin Oberkellner ("ylitarjoilija") eli on puhuteltu varmuuden vuoksi vähän yläkanttiin. Yhtä vanhentunutta juttua kuin ranskan "garçon!".
Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa
Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m724384Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki
Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o1003830Mistä se kertoo
Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä363509- 513110
- 402598
Nyt on sanottava että sattuu kipeästi
Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu182519Rakkaalle miehelle
Terveiset rakas. Ikävä on edelleen. Suru valtaa sydämen, kun en saa lähestyä sinua. En saa vastauksia, en soittoa, viest222312- 231966
UMK-juontajakaksikon pari isoa "mokaa" ihmetyttää - Mitäs tykkäsit Syköstä ja Uotisesta juontajina?
Tänä vuonna UMK-lavalla nähtiin artistien lisäksi juontajakolmikko Jorma Uotinen, Sami Sykkö ja Jasmin Beloued. Juontami151732Jussi "Mestari" Halal-ahon sotilasarvo?
Minä vuonna Jussille myönnettiin sotilasansiomitali? Vai myönnettiinkö Jussille sotilasansiomitalia lainkaan?341691