rakastan kasvissyöjätyttöä

mitä ruoaksi?

auttakaa poika parkaa!!!miten tehdä vaikutus kasvissyöjätyttöön?helppoja resepti ohjeita..

95

10989

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kokkailla keittiössä
    • pastanystävälle
    • ja ota selvää

Älä nyt suin päin lähde seuraamaan mitään reseptiä ennen kuin tiedät tytön kasvissyönnistä vähän enemmän.

Ensin ota selvää, mitä hän syö, esim. kelpaavatko kananmuna ja maitotuotteet.

Sitten ota selvää, onko resepti varmasti sopiva tytön ruokavalioon. Muista, että monissa ruoka-aineissa voi olla kätkettyä "lihaa", esim. liivatteessa ja juustoissa. Jos tyttö ei tällaista hyväksy, et tietystikään voi käyttää niitä ruoka-aineita. Olisi varsin ikävä yllätys, jos teet jotain liivatetta sisältävää jälkiruokaa, jota tyttö ei halua syödä, ja asia kävisi ilmi vasta syödessä tai sen jälkeen.

Minä itse olen kasvissyöjä vaikkakaan en tyttö. Minuun tekisi, ja arvelen niin olevan myös tyttöjen kohdalla, suurimman vaikutuksen se, että toinen on kiinnostunut ruokavaliostani ja haluaa oppia siitä. Se taas ei oikein nappaa, jos joku yrittää tehdä minulle kasvisruokaa tietämättä asiasta tarpeeksi. Haluaisin, että tuo toinen juttelisi asiasta kanssani, ottaisi selvää asioista ja alussa vaikka kokkaisi yhdessä minun kanssani. Siinä kokatessahan voisi sitä paitsi vielä tutustuakin paremmin. Ja sitten kun tunnet häntä paremmin ja hän sinua, ja teillä luottamus syvenee, voit yrittää kokata jotain kasvisruokaa häenlle vaikka yllätyksenä.

• Miljoona,miljardi

Tuohonkaan planeettaan ellei sillä ole hiukkaakaan mieltymistä lihaan,vaan mene ja etsi linnunratasi uudestaan.

• tubulus

En tiedä onko tuo kasvissyöjätyttö täysin vegaani vai saako ruokavaliossa olla myös esim. maitotuotteita. Tässä on kuitenkin varman päälle täysin vegaanimenu:

-ranskalaisia perunoita kaupan pakastealtaasta hankittuna (ei grillistä tai hampurilaispaikasta ostettuja, niissä saatetaan paistaa samassa öljyssä myös kala- ja kanapaloja)
      -jättipapuja tomaattikastikkeessa (löytyy isommista marketeista säilykehyllystä, purkki voi olla lasinen tai metallinen säilykepurkki)
      -itse valmistettua yksinkertaista vihannessalaattia (pilko esim. kurkkua, tomaattia, paprikaa yms.)
      -jälkiruuaksi osta kaupasta 1 paketti silken tofua (voi olla myös nimellä pehmeä tofu), yksi iso banaani ja purkillinen säilykemangoa, aja sauvasekoittajalla banaani ja mangopalat hienoksi soseeksi ja sekoita mukaan tofu, soseuta hyvin uudelleen
      PS. kohta on ystävänpäivä, annapa tytölle lahjaksi rasiallinen Fazerin Wienernougatia. Se on täysin kasvisperäistä joten kelpaa tiukimmallekin vegaanille.

• rakastunut vegaaniin

kiitos kaikille..ongin vähän lisää tietoja ja tyttö on tosiaan aika tiukka vegaani.
        kokkailutaitoni eivät ole kummoiset joten ravintolaa täytyy alkuun harkita..osaisko joku vielä ehdottaa jotain tosi hyvää vegeravintolaa helsingisssä..?
        ja tosta suklaasta..en olisi edes ajatellu ettei kaikki suklaat käy vegaanille..onneksi kysyin täältä!!!huh..
        kaikkea sitä poika tekee rakastamansa tytön eteen..=)

• ..........
        rakastunut vegaaniin kirjoitti:

kiitos kaikille..ongin vähän lisää tietoja ja tyttö on tosiaan aika tiukka vegaani.
        kokkailutaitoni eivät ole kummoiset joten ravintolaa täytyy alkuun harkita..osaisko joku vielä ehdottaa jotain tosi hyvää vegeravintolaa helsingisssä..?
        ja tosta suklaasta..en olisi edes ajatellu ettei kaikki suklaat käy vegaanille..onneksi kysyin täältä!!!huh..

Maitosuklaa ei tosiaankaan sovi vegaanille, ja joissain tummissa suklaissakin on käytetty jotain maitojauhetta, joten tarkkana saa olla!

• kävelee vaikka käsillään

Niinhän se olla pitääkin.
        Olisiko ravintolankin suhteen järkevää, että kysyt suoraan tytöltä tai joltakulta hänet paremmin tuntevalta. Hänellä saattaa olla ravintoloidenkin suhteen aika selvät sävelet. Varsinaisia vegeravintoloita kun ei juuri ole, ja niistä muista yleensä sitten ihmisillä on suosikit sen mukaan, miten hyvin siellä on palveltu erikoistarpeissani ja mistä ruuasta pidän.
        Eli jälleen, ehkä kannattaa alkuvaiheessa välttää yllätyksiä ja tunnustaa tytöllekin tietämättömyytensä - mutta samalla korostaa haluaan oppia.

Ja oppia voit esim. tästä: http://www.vegaaniliitto.fi/ukk.html
        Hengailu vegaanin kanssa väistämättä merkitsee, että sinunkin täytyy tietää, mitä ovat e-koodit, hera, kaseiini, pepsiini, renniini, karmiini, sellakka ... alussa vaikeampaa kuin käsillään kävely tai korvien heilutus, mutta kyllä se siitä. Tsemppiä :)))

• haise raadolle

Sun on hyvä myöskin tietää, että jonkin aikaa vegaanina olon jälkeen moni herkistyy kaikelle lihan hajulle ympärillään, ei esim. voi kävellä liharavintolan ohikaan tuntematta pientä kuvotusta. Myös muista ihmisistä haistaa helpolla, jos tämä on syönyt lihaa, kalaa tai jopa juonut maitoa tai syönyt juustoa, ja tuo haju voi aiheuttaa voimakkaan vastenmielisyyden tunteen. Eli kannattaa varsinkin tutustumisvaiheessa yrittää varmistaa, ettei kehosi lähetä tuollaista raatoviestiä tytön nenään. Eli treffipäivänä voisi olla vegaaniruoka sinullekin turvallisempaa. Ainakin käy suihkussa ennen tapaamisia.

• olennaiseen

ja unohda ne kasvikset,tai aika pian huomaat olevasi yksin niiden porkkana ja salaattipussien kanssa.Tee kunnon työ,niin siinä unohtuu kasvikset kummaltakin,maistuu tupakka ja juomat jälkeenpäin.

• Vegaanitar

Täydet pisteet ajatuksestasi, tyttö varmaan arvostaa vaivannäköäsi! En tiedä sallitaanko mainostaminen tällä palstalla, mutta Helsingissä on Kalliossa/Sörnäisissä eräs A:lla alkava kauppa, jonka kaikki tuottet sopivat vegaaneille. (Tarkemmat tiedot vegaaniliiton sivuilla.)

• vihjeistä

itse menin tarjoamaan kebabia maailman upeimmalle kasvissyöjätytölle :(

• BANAANIN KA

Mitä isompia sitä paremmin homma pelaa

• 0,0?
        vihjeistä kirjoitti:

itse menin tarjoamaan kebabia maailman upeimmalle kasvissyöjätytölle :(

Mitä ihanaa on kaikkitietävässä fakki-idiootissa, joka ei anna toisten mielipiteille minkäänlaista arvoa?

Suhteella ei ole minkäänlaisia onnistumisen mahdollisuuksia, jos koko ajan täytyy pelätä, että vahingossa suututtaa toisen, kun ei tuollaisen aivoituksia voi kukaan tietää, mitä hän kulloinkin vihaa.

Etsi sellainen, joka rakastaa sinua ja katso sitten, voitko itse ihastua häneen.

• ihastuuuu

Tarjoa kunnon sisäfilepihvi valkosipuliperunoilla niin älyää mitä on kunnon ruoka.

• 1,1
        0,0? kirjoitti:

Mitä ihanaa on kaikkitietävässä fakki-idiootissa, joka ei anna toisten mielipiteille minkäänlaista arvoa?

Suhteella ei ole minkäänlaisia onnistumisen mahdollisuuksia, jos koko ajan täytyy pelätä, että vahingossa suututtaa toisen, kun ei tuollaisen aivoituksia voi kukaan tietää, mitä hän kulloinkin vihaa.

Etsi sellainen, joka rakastaa sinua ja katso sitten, voitko itse ihastua häneen.

Eipä kannattaisi tosiaankaan lisääntyä tuollaisen imbesillin, joka ei ymmärrä, mikä on kasvissyöjä tai vegaani eikä tiedä, missä ruuissa on ilmiselvästi lihaa. Erityisesti kebabista nyt luulisi jokaisen ymmärtävän, että lihaahan se. Tosiaankin, jos ei pysty näkemään minkäänlaista logiikkaa kumppanin käyttäytymisessä, on itsellekin parempi, niin kuin sanoit, vetäytyä takaisin vanhan ihastuksensa nyrkkikyllikin pariin. Hän aina ymmärtää eikä pillastu lihanhajusta. Monimutkaisemmat asiat voitkin sitten suosiolla jättää älykkäille ihmisille, joita sivumennen sanoen kasvissyöjät ja vegaanit usein ovat. Meitähän löytää erityisesti korkeakouluista ja työelämän ylemmältä portaalta.

• 1,2
        1,1 kirjoitti:

Eipä kannattaisi tosiaankaan lisääntyä tuollaisen imbesillin, joka ei ymmärrä, mikä on kasvissyöjä tai vegaani eikä tiedä, missä ruuissa on ilmiselvästi lihaa. Erityisesti kebabista nyt luulisi jokaisen ymmärtävän, että lihaahan se. Tosiaankin, jos ei pysty näkemään minkäänlaista logiikkaa kumppanin käyttäytymisessä, on itsellekin parempi, niin kuin sanoit, vetäytyä takaisin vanhan ihastuksensa nyrkkikyllikin pariin. Hän aina ymmärtää eikä pillastu lihanhajusta. Monimutkaisemmat asiat voitkin sitten suosiolla jättää älykkäille ihmisille, joita sivumennen sanoen kasvissyöjät ja vegaanit usein ovat. Meitähän löytää erityisesti korkeakouluista ja työelämän ylemmältä portaalta.

En pysty yhtymään edelliseen puhujaan.
        Ne vegaanit, joita tapaa varsikin täällä ovat
        kyllä hyvin kovin jyrkkiä mielipiteissään.

Korkeakoulut ja työelämän ylemmät portaat?
        Millä perustelet tuon? Kerro joku esimerkki ?

• vegaanisapuskaa

Ruohonjuuresta, osoite: Salomonkatu 5. Se ei ole varsinaisesti ravintola, mutta sieltä voi ostaa mukaan gourmet-tasoista vegaaniruokaa.

• ja täällä parhaiten peruste...
        1,2 kirjoitti:

En pysty yhtymään edelliseen puhujaan.
        Ne vegaanit, joita tapaa varsikin täällä ovat
        kyllä hyvin kovin jyrkkiä mielipiteissään.

Korkeakoulut ja työelämän ylemmät portaat?
        Millä perustelet tuon? Kerro joku esimerkki ?

Näkeehän sen täälläkin: lihansyöjät eivät osaa perustella kantaansa järkevästi vaan usein vain sillä, että lihansyönti on "normaalia", koska niin on tehty aina ennenkin ja ihmisen "kuuluu" syödä lihaa. Vegaaneilla ja monilla muilla kasvissyöjillä taas on älyllisesti ja loogisesti perusteltuja mielipiteitä, jotka nojaavat itse hankittuun ja punnittuun tietoon. Se, että nuo mielipiteet tuntuvat sinusta jyrkiltä, johtuu osittain siitä, että internet keskusteluvälineenä on luonteeltaan sellainen, että se jyrkistää ja kärjistää asioita. Me kun emme kuule äänensävyjä emmekä näe ilmeitä vaan pelkän tekstin, niin se tuntuu joskus aika kolkolta. Lisäksi kirjoittamiseen kuuluu yleensä hieman boleeminen ja haastava tyyli. Se on hyvä keino erottua massasta ja saada äänensä kuuluviin. Ei siitä voi päätellä koko henkilön persoonallisuutta. Varsinkin silloin kun ei kirjoiteta omalla persoonalla, on helppo hypätä pois omasta minästään ja kirjoittaa joko kokeeksi tai piloillaan omaksutun roolin takaa. Ja aina on muistettava myös, että kaikki, jotka täällä esiintyvät vegaaneina, eivät ole sitä. Onhan jo vanha tunnettu temppu tekeytyvä viholliseksi ja tehdä hänen nimissään jotain tyhmää, ts. veganismin vastustaja voi tekeytyä vegaaniksi ja kirjoittaa vegaanien nimissä jotain ihan tyhmää. Syynä siihen on tietysti se, että sillä tavalla saa ihmiset suhtautumaan kielteisesti veganismiin. Sellaista täällä silloin tällöin näkyy.

• yliopistosta
        ja täällä parhaiten peruste... kirjoitti:

Näkeehän sen täälläkin: lihansyöjät eivät osaa perustella kantaansa järkevästi vaan usein vain sillä, että lihansyönti on "normaalia", koska niin on tehty aina ennenkin ja ihmisen "kuuluu" syödä lihaa. Vegaaneilla ja monilla muilla kasvissyöjillä taas on älyllisesti ja loogisesti perusteltuja mielipiteitä, jotka nojaavat itse hankittuun ja punnittuun tietoon. Se, että nuo mielipiteet tuntuvat sinusta jyrkiltä, johtuu osittain siitä, että internet keskusteluvälineenä on luonteeltaan sellainen, että se jyrkistää ja kärjistää asioita. Me kun emme kuule äänensävyjä emmekä näe ilmeitä vaan pelkän tekstin, niin se tuntuu joskus aika kolkolta. Lisäksi kirjoittamiseen kuuluu yleensä hieman boleeminen ja haastava tyyli. Se on hyvä keino erottua massasta ja saada äänensä kuuluviin. Ei siitä voi päätellä koko henkilön persoonallisuutta. Varsinkin silloin kun ei kirjoiteta omalla persoonalla, on helppo hypätä pois omasta minästään ja kirjoittaa joko kokeeksi tai piloillaan omaksutun roolin takaa. Ja aina on muistettava myös, että kaikki, jotka täällä esiintyvät vegaaneina, eivät ole sitä. Onhan jo vanha tunnettu temppu tekeytyvä viholliseksi ja tehdä hänen nimissään jotain tyhmää, ts. veganismin vastustaja voi tekeytyä vegaaniksi ja kirjoittaa vegaanien nimissä jotain ihan tyhmää. Syynä siihen on tietysti se, että sillä tavalla saa ihmiset suhtautumaan kielteisesti veganismiin. Sellaista täällä silloin tällöin näkyy.

Ei lihansyöjät tarvitse muuta perustetta lihan syönnille kuin sen, että ihminen on fysiologisesti sekaravinnon syöjä eli myös lihan syöjä. Veget joutuvat perustelemaan ruokaansa koska se ei ole luonnollista.. yleensä ne joihin kalikka kalahtaa yrittävät perustella itsenä selville vesille pinteestä :)

• toivottavasti onnistuu

Tuossahan noita ohjeita jo aiemmin tulikin, mutta
      yksi vaihtoehto olisi viedä hänet ulos syömään.
      Jos löytyy semmoinen ravintola lähistöltä mistä saa kasvisruokaa. Tyttö voisi olla siitä otettu...
      Esim. hyvä salaattipöytä voisi toimia.

Mutta jos haluat itse kokata; niin tarkista tosiaan mitkä tuotteet käyvät , mitkä eivät.

Kasviswokki voisi olla yksi hyvä juttu.
      Tai sitten salaattia ja sen kanssa kasvispihvejä ja vaikkapa parsaa.

Ne ranskalaiset jättäisin kuitenkin ostamatta...
      eivät ainakaan minuun tekisi vaikutusta .
      Pakaste-altaassa on hyviä valmiita kasvissekoituksia joita on helppo valmistaa, mielummin vaikka niitä.

Jäliruoaksi mansikoita, tuoreita hedelmiä,
      ja jos se suklaa käy niin sitä.
      (en tiedä yhtään naista joka ei pitäisi suklaasta)

Paljon lykkyä tytön valloitukseen :o)

• kans kiinnostunut

Mahtaakohan kebabiloiden Falafelit olla vegaanisia? Itse ainakin olen tehnyt sellaisella ohjeella mikä on.

• pitaliepäkin voi olla
        kans kiinnostunut kirjoitti:

Mahtaakohan kebabiloiden Falafelit olla vegaanisia? Itse ainakin olen tehnyt sellaisella ohjeella mikä on.

Riippuu paikasta ja falafelista. Useimmiten ne ovat sinänsä vegaanisia, jos ei ota jugurttia tai muita eläinperäisiä kastikeaineksia tai lisäkkeitä.
        MUTTA ... kun näkee, miten se kebab valmistetaan. Sitä useimmiten käsitellään samoilla ottimilla ja se kuumennetaan samalla parilalla kuin lihakebabitkin, niin en minä ainakaan pidä sitä syötävänä. Eri asia tietysti on, jos myyjän kanssa tarkasti sopii siitä, miten se kebab tehdään, esim. ettei leipää grillata ja käytetään eri ottimia.

• edellinen kyselijä
        pitaliepäkin voi olla kirjoitti:

Riippuu paikasta ja falafelista. Useimmiten ne ovat sinänsä vegaanisia, jos ei ota jugurttia tai muita eläinperäisiä kastikeaineksia tai lisäkkeitä.
        MUTTA ... kun näkee, miten se kebab valmistetaan. Sitä useimmiten käsitellään samoilla ottimilla ja se kuumennetaan samalla parilalla kuin lihakebabitkin, niin en minä ainakaan pidä sitä syötävänä. Eri asia tietysti on, jos myyjän kanssa tarkasti sopii siitä, miten se kebab tehdään, esim. ettei leipää grillata ja käytetään eri ottimia.

Tarkoitin niitä Kik-hernepyöryköitä,siis falafelejä.Nehän saa riisin tai perunoiden kanssa tai sit pitaleivän sisään salaatin kanssa ja tomaattikastiketta,jugurttia ei aina edes tarjota.Yleensä ne uppopaistetaan öljyssä.

• falafel-pyöryköistä
        edellinen kyselijä kirjoitti:

Tarkoitin niitä Kik-hernepyöryköitä,siis falafelejä.Nehän saa riisin tai perunoiden kanssa tai sit pitaleivän sisään salaatin kanssa ja tomaattikastiketta,jugurttia ei aina edes tarjota.Yleensä ne uppopaistetaan öljyssä.

Niitä valmistetaan eri resepteillä. Useimmiten niissä ei ole mitään eläinperäistä. Mutta varmuuden saat vain kun yrität tapauskohtaisesti kysellä esim. valmistajaa ja sitten ottaa valmistajalta selvää. Tukkutavaraa ne pyörykät kait sentään ovat eikä paikan päällä tehtyjä? Mutta sekään ei selviä kuin kysymällä.

• Virya

Koska ruokavalio vaikuttaa tuoksuun ja makuun.

• utelias?

niin etä millä tavalla vaikuttaa tuoksuun ja makuun ?

Itse olen sekasyöjä enkä vielä ole huomannut
        eroja...

• ne syödyn
        utelias? kirjoitti:

eroja...

ruoan aromit puskee ihon läpi ja maustaa elimistön nesteetkin, hengityksestä puhumattakaan.

• -utelias
        ne syödyn kirjoitti:

ruoan aromit puskee ihon läpi ja maustaa elimistön nesteetkin, hengityksestä puhumattakaan.

Kasvissyöjän mielestä lihansyöjä haisee pahalle ?
        ymmärsinkö oikein ?

Ihmisillähän on semmoinen ominaistuoksu, en sit
        tiiä kuinka paljon ruokatottumukset siihen vaikutaa.

• vaikuttaa suoraan
        -utelias kirjoitti:

Kasvissyöjän mielestä lihansyöjä haisee pahalle ?
        ymmärsinkö oikein ?

Ihmisillähän on semmoinen ominaistuoksu, en sit
        tiiä kuinka paljon ruokatottumukset siihen vaikutaa.

ihmisen "ominaishajuun". Selvimmin tämä on havaittavissa niissä, jotka ovat jättäneet kaikki hiilihydraatit ruokavaliostaan. Haitathan ihmisestä myös sen, onko hän juonut alkoholia tai syönyt sipuleita...

• -utelias
        vaikuttaa suoraan kirjoitti:

ihmisen "ominaishajuun". Selvimmin tämä on havaittavissa niissä, jotka ovat jättäneet kaikki hiilihydraatit ruokavaliostaan. Haitathan ihmisestä myös sen, onko hän juonut alkoholia tai syönyt sipuleita...

Sille kun yksi mies, joka tekee luonani sähkötöitä, haisee (tai tuoksuu, miten se nyt ottaa) kitkerälle "etikalle" ?
        Haju on voimakas, ja se tarttuu esim käsi- ja
        kasvopyyhkeisiin.

Teen hänelle viikolla päiväruuan, sekaruokaa, samaa syön itsekkin. Käytän melko paljon kasviksia ja perunaa, kalaa ja kanaa. Lihaa silloin tällöin ja makkaraa tai eineksiä aniharvoin.
        Kaikki leivät teen itse ja kasvikset on omasta
        maasta.

Ei kukaan ole vielä valittanut sitä että minä haisisin pahalle...toivottavasti en !

• tuntuu tänne saakka
        -utelias kirjoitti:

Sille kun yksi mies, joka tekee luonani sähkötöitä, haisee (tai tuoksuu, miten se nyt ottaa) kitkerälle "etikalle" ?
        Haju on voimakas, ja se tarttuu esim käsi- ja
        kasvopyyhkeisiin.

Teen hänelle viikolla päiväruuan, sekaruokaa, samaa syön itsekkin. Käytän melko paljon kasviksia ja perunaa, kalaa ja kanaa. Lihaa silloin tällöin ja makkaraa tai eineksiä aniharvoin.
        Kaikki leivät teen itse ja kasvikset on omasta
        maasta.

Ei kukaan ole vielä valittanut sitä että minä haisisin pahalle...toivottavasti en !

Minulle tuli heti mielikuva pahanhajuisesta ihmisestä. Ei kerta kaikkiaan voi tuoksua hyvälle ihminen, joka tilanteessa kuin tilanteessa kasvisruokapalstalla alkaa mässäilemään lihalla ja kalalla.

• tubulus
        tuntuu tänne saakka kirjoitti:

Minulle tuli heti mielikuva pahanhajuisesta ihmisestä. Ei kerta kaikkiaan voi tuoksua hyvälle ihminen, joka tilanteessa kuin tilanteessa kasvisruokapalstalla alkaa mässäilemään lihalla ja kalalla.

joku inha, kihtinen tyyppi jolla roikkuu puolimätiä sillinriekaleita parransängessä.

• kalapuikkokeskusteluun
        tuntuu tänne saakka kirjoitti:

Sitä ette ole vielä haukkuneet, moii mooii

• Virya
        utelias? kirjoitti:

eroja...

Ota itse selvää, miten toimii juuri sun kohdalla. Ruokavalion vaikutukset voivat olla eri yksilöillä erilaisia. Ja muista antaa kumppanillesikin maistiaisia!

• utelias?
        Virya kirjoitti:

Ota itse selvää, miten toimii juuri sun kohdalla. Ruokavalion vaikutukset voivat olla eri yksilöillä erilaisia. Ja muista antaa kumppanillesikin maistiaisia!

Mulla on hyvä ystävä, joka on aika tiukka
        (mutta ei -pipoinen) vegaani.
        Työryhmässä syödään aika paljon esim grilliruokaa johtuen työajoista ja paikoista.
        Koskaan hän ei pingota hajuista, mutta saattaahan se olla että nenään käy vaikka ei
        sitä sanokkaan.

Tuossa kun hällä nyt syntymäpäivä lähestyy
        niin voinko antaa lahjaksi nomu -tuotteita?
        Oon voittanut niitä reseptikilpailusta ja
        mulla ne seisoo kaapissa vähän turhan panttina.

Eli niissä ei kai ole mitään "kiellettyä " ?

• Virya
        utelias? kirjoitti:

Mulla on hyvä ystävä, joka on aika tiukka
        (mutta ei -pipoinen) vegaani.
        Työryhmässä syödään aika paljon esim grilliruokaa johtuen työajoista ja paikoista.
        Koskaan hän ei pingota hajuista, mutta saattaahan se olla että nenään käy vaikka ei
        sitä sanokkaan.

Tuossa kun hällä nyt syntymäpäivä lähestyy
        niin voinko antaa lahjaksi nomu -tuotteita?
        Oon voittanut niitä reseptikilpailusta ja
        mulla ne seisoo kaapissa vähän turhan panttina.

Eli niissä ei kai ole mitään "kiellettyä " ?

Kysy, onko hän kieltänyt itseltään elävänkin lihan.

• unelias?
        Virya kirjoitti:

Kysy, onko hän kieltänyt itseltään elävänkin lihan.

onpa sulla v-mäinen asenne ystävien valintoja kohtaan. No, sulla ei varmaankaan ole ystäviä.

• Virya
        unelias? kirjoitti:

onpa sulla v-mäinen asenne ystävien valintoja kohtaan. No, sulla ei varmaankaan ole ystäviä.

En oo mikään puukkojussi.

• vegaaniystäväsi
        Virya kirjoitti:

En oo mikään puukkojussi.

Jos minulta joku tulee kysymään jotain tyyliin:
        - jaa, oletko kieltänyt itseltäsi elävänkin lihan?
        niin, vinoiluna minä sen ottasisin ja vastaisin aika ilkeästi takaisin.
        Vai ymmärsinkö sinut täysin väärin?

• Virya
        vegaaniystäväsi kirjoitti:

Mistä on kysymys?

• jos jatkona kysyy
        vegaaniystäväsi kirjoitti:

syljetkö vai nielet?

• Soija
    • kaupassa

yhtäaikaa,niin lyöttäydy kassalla hänen peräänsä.Kun tyttö on maksamassa kahta banaaniaan,kysyt häneltä:meinasitko syödä toisen?

...toimii,jo 10 vuotta ollaan oltu yhdessä!

• Get-A-Life

Johan saa jengi kuulostamaan kunnon tieteeltä, kun toinen haluaa vain kokata toiselle tai viedä ulos syömään.

Sairasta porukkaa, ei voi muuta sanoa.

Maailmalla kärsitään nälänhätää ja kaikkea muuta mahdollista tuskaa ja täällä puhutaan liivatteesta... Voi elämä.

Ja olen itse kasvissyöjä, mutta en nyt rakastani pistäisi tukalaan tilanteeseen. Paras silloin tehdä itse ruokansa tai ohjata mieleiseen ravintolaan.

• ei päätä eikä häntää ???
        Get-A-Life kirjoitti:

Johan saa jengi kuulostamaan kunnon tieteeltä, kun toinen haluaa vain kokata toiselle tai viedä ulos syömään.

Sairasta porukkaa, ei voi muuta sanoa.

Maailmalla kärsitään nälänhätää ja kaikkea muuta mahdollista tuskaa ja täällä puhutaan liivatteesta... Voi elämä.

Ja olen itse kasvissyöjä, mutta en nyt rakastani pistäisi tukalaan tilanteeseen. Paras silloin tehdä itse ruokansa tai ohjata mieleiseen ravintolaan.

En kyllä tajua, mikä logiikka ja järki tuossa horinassasi on. Että olet liivatetta syövä kasvissyöjä? Syöt varmaan vielä kalaa ja kanaakin, ja kenties jopa jauhelihaa. Vastata ei oikeastaan tarvitse, ei kiinnosta, olet vain pöljä.

• jooseppisetä

Ette te oikeasti yhdessä ole, luulet vaan.
        Päästä se jo vapaaksi ja mene iskemään uusi. Tällä kertaa voisit kokeilla jotain muuta, mutta ihan yhtä uutta ja omaperäistä repliikkiä, tässä ehdotuksia:
        - sillä lailla, paas antaen!
        - mennääks tyttö meille vai teille vai naidaaks tässä!

• alone*
        jooseppisetä kirjoitti:

Ette te oikeasti yhdessä ole, luulet vaan.
        Päästä se jo vapaaksi ja mene iskemään uusi. Tällä kertaa voisit kokeilla jotain muuta, mutta ihan yhtä uutta ja omaperäistä repliikkiä, tässä ehdotuksia:
        - sillä lailla, paas antaen!
        - mennääks tyttö meille vai teille vai naidaaks tässä!

Nykyään toivoisin että ei oltais yhdessä.Akka on niin raju että aktin aikana melkein pieksää minut ja yrittää survoa banaania kakkoseen.God thanks pippurisumutin!
        ...Ei yhdessäolo takaa onnellisuutta,mutta jokatapauksessa nauttikaa siitä hetkestä ennen kuin puoliso paljastaa todellisen luonteensa.

• onnettomaksi

jos haksahdat johonkin kasvissyöjätyttöön, ja itsesi tekee mieli lihaa. Älä lähde tuollaiseen hulluuteen! Löytyy ihan upeita lihansyöjätyttöjäkin.

• ja teet myös hänetkin!

Kyllä se tulee ihan itsestään se ruokavalion ja mielitekojen muutos kun antaa rakkaudelle vallan! Ja siinä kun jättää lihan pois, toteutuu rakkaus myös universaalimmalla tasolla eli rakkaus kaikkia eläviä olentoja kohtaan. Mikäpä sen ihanampaa! Tosi mies ei pelkää rakastua eikä tehdä suuria tekoja rakkaansa puolesta! Ne on nynnyt peräkammarin pojat, jotka toisella kädellä pitävät kiinni hirvikivääristään ja toisella mamman läskisoosilautasesta. Ole sinä toisenlainen, rohkea ja peloton!

• Suhtaudu kasvissyöntiin ymmärryksellä. Älä tuputa lihansyöjien mielipiteitä, älä tuomitse toisen vakaumusta. Sillä pääsee jo pitkälle. Jos osaat kokata kasvisruokaa auttavasti, niin sekin on jo plussaa.

• TietäjäMies

vaikutuksen tekemistä.

• porkkanapää

Kun saat sitten hänet viereesi ja kainaloon, muista kertoa kuinka paljon hänestä välität.

Kunika paljon hän merkitsee sinulle ihmisenä.

Lopupeleissä liivatteilla, lihaliemikkutioilla
      ja väärillä kauhoilla ei ole mitään merkitystä ollenkaan.

Te 2 olette siinä, se on maailman tärkeintä :o)

• stadinPeteQ

Ei kannata olla mitään sataprosenttisesti.
      Iloitse iloitsevien kanssa, sure surevien kanssa.
      Syö kasviksia kasvissyöjien kanssa; syö lihaa lihansyöjien kanssa: molemmat osapuolet ovat tyytyväisiä: eikä kukaan pahoita mieltään, "En minä voi syödä.." kuitenkin joku on nähnyt vaivaa aterian valmistamisessa.
      Tosi elämästä kasvissyöjä perheen äiti sanoi tyttärilleen, jotka aikoivat vegaaneiksi, "sehän sopii kunhan itse valmistatte ruokanne."
      RESPTIvihjeitä olet jo saanut, ok.

• porkkanapää

"Ei kannata olla mitään sataprosenttisesti.
        Syö kasviksia kasvissyöjien kanssa; syö lihaa lihansyöjien kanssa ..."

ja jos tuolla linjalla jatketaan, pitäisikö minun pedofiilien kanssa tehdä jotain, mitä en halua? entä heroinistin kanssa? Entä vaimonhakkaajan kanssa?

• porkkanapää
        porkkanapää kirjoitti:

ja jos tuolla linjalla jatketaan, pitäisikö minun pedofiilien kanssa tehdä jotain, mitä en halua? entä heroinistin kanssa? Entä vaimonhakkaajan kanssa?

Minä arvasin tään.
        toi- noi hullut riehaantuu heti kun vaan pistän
        pääni tänne.

NYT lhtee . lopullisesti.

He- tai minä.

Sayonara.

• porkkanapää
        porkkanapää kirjoitti:

Siis todella TYHMÄ!!! ja typerä !

• oletkin
        porkkanapää kirjoitti:

typerä ja tyhmä

• lihansyöjä
        oletkin kirjoitti:

typerä ja tyhmä

yäk syö raatoa, typerä ja tyhmä ja hullu

• raatoja
        lihansyöjä kirjoitti:

ei haista typerää tyhmää raatoa, se on hullu, typerä ja tyhmä

• hulluja
        lihansyöjä kirjoitti:

poraa siitä .. se on hyväää....

• tyhmääää
        lihansyöjä kirjoitti:

RAIVOSTUTTAA lukea tuoomoista teksti tyhmä

• on tyhmääää
        porkkanapää kirjoitti:

oletpa sinä typerä ! ja tyhmä !

• meatloaf
        on tyhmääää kirjoitti:

oletpa sinä typerä ! ja tyhmä !

taidat syödä raatoja, typerä

• 1Herkkusuu

• porkkanapää
        porkkanapää kirjoitti:

Minä arvasin tään.
        toi- noi hullut riehaantuu heti kun vaan pistän
        pääni tänne.

NYT lhtee . lopullisesti.

He- tai minä.

Sayonara.

Enhän minä mitään pahaa sanonut, vai sanoinko?
        Et kai sinä siitä suuttunut, että minulla on sama lempinimi kuin sinulla. Minäkin olen punatukkainen, värjäsin juuri oranssiksi, ja nyt poikaystävä kutsuu porkkanapääksi. Pyydän anteeksi, jos tuo nimi on suojattu vain sinun käyttöösi. Ainakaan suomi24:n sääntöjen mukaan näin ei ole, vaan rekisteröitymätöntä nimimerkkiä saa käyttää useampi kuin yksi henkilö.

• stadinPeteQ
        porkkanapää kirjoitti:

Sinäpä tunnet monenlaisia ihmisiä. Eiköhän Vuorisaarna riitä alkeisohjeeksi.
        pq

• porkkanapää
        porkkanapää kirjoitti:

Enhän minä mitään pahaa sanonut, vai sanoinko?
        Et kai sinä siitä suuttunut, että minulla on sama lempinimi kuin sinulla. Minäkin olen punatukkainen, värjäsin juuri oranssiksi, ja nyt poikaystävä kutsuu porkkanapääksi. Pyydän anteeksi, jos tuo nimi on suojattu vain sinun käyttöösi. Ainakaan suomi24:n sääntöjen mukaan näin ei ole, vaan rekisteröitymätöntä nimimerkkiä saa käyttää useampi kuin yksi henkilö.

Jos sun mielikuvitus ei riitä muuhun niin käytäppä sitten tätä- ole hyvä.
        Säälittävää ja raukkamaista kirjoitella toisen
        nimissä, olipa sun tukan väri vaikka violetti.

• Porkkanapää
        porkkanapää kirjoitti:

Jos sun mielikuvitus ei riitä muuhun niin käytäppä sitten tätä- ole hyvä.
        Säälittävää ja raukkamaista kirjoitella toisen
        nimissä, olipa sun tukan väri vaikka violetti.

Mä olen käyttänyt tätä nicciä jo vuosia, en tosin tällä osastolla, koska en ihmeemmin pidä kasvissyöjistä, etenkään sellaisista jotka varatelevat toisten niccejä.

Kovin vaikutatte verenhimoisilta ja vihaisilta kasvissyöjiksi. Ihmisveri saa kai lentää?

Lentääkin, jon minut tapaatte, mokomat niccivarkaat, kumpikin!

• porkkanapää
        Porkkanapää kirjoitti:

Mä olen käyttänyt tätä nicciä jo vuosia, en tosin tällä osastolla, koska en ihmeemmin pidä kasvissyöjistä, etenkään sellaisista jotka varatelevat toisten niccejä.

Kovin vaikutatte verenhimoisilta ja vihaisilta kasvissyöjiksi. Ihmisveri saa kai lentää?

Lentääkin, jon minut tapaatte, mokomat niccivarkaat, kumpikin!

pörkänäphäällä

Jätä jo se marihuanan imeminen tältä aamulta

• porkkanapää
        porkkanapää kirjoitti:

pörkänäphäällä

Jätä jo se marihuanan imeminen tältä aamulta

Lopettakaa jo tuo nimimerkkivarkauksista puhuminen. Tässä maassa on tuhansia Matteja ja Liisoja eikä kukaan heistä voi omia tuota nimeä itselleen. Meitä punatukkaisia on täällä suomi24:ssa varmaankin kymmeniä, eikä kukaan meistä voi kieltää toisia käyttämästä sitä nimimerkkiä. Lukekaapa palstan säännöt uudestaan. Rekisteröimättömien nimimerkkien käytölle ei ole olemassa sääntöjä, eikä porkkanapäätä kukaan voi rekisteröidäkään, koska siinä on ääkkösiä. Lopettakaa siis nimimerkin omistaminen ja puhe siitä, että joku puhuu teidän nimissänne. Yrittäkää sen sijaan päästä takaisin aikuismaiseen, toisia kunnioittavaan keskusteluun.

Rauhan toivotuksin
        Teidän porkkanpää-vegaanityttö

• porkkanapää
        porkkanapää kirjoitti:

Lopettakaa jo tuo nimimerkkivarkauksista puhuminen. Tässä maassa on tuhansia Matteja ja Liisoja eikä kukaan heistä voi omia tuota nimeä itselleen. Meitä punatukkaisia on täällä suomi24:ssa varmaankin kymmeniä, eikä kukaan meistä voi kieltää toisia käyttämästä sitä nimimerkkiä. Lukekaapa palstan säännöt uudestaan. Rekisteröimättömien nimimerkkien käytölle ei ole olemassa sääntöjä, eikä porkkanapäätä kukaan voi rekisteröidäkään, koska siinä on ääkkösiä. Lopettakaa siis nimimerkin omistaminen ja puhe siitä, että joku puhuu teidän nimissänne. Yrittäkää sen sijaan päästä takaisin aikuismaiseen, toisia kunnioittavaan keskusteluun.

Rauhan toivotuksin
        Teidän porkkanpää-vegaanityttö

on syyllinen. Näin sanoo raamattukin.

• viurahtanut hihhuli
        porkkanapää kirjoitti:

on syyllinen. Näin sanoo raamattukin.

Olet oikeassa tavallaan, sillä tietysti viimekädessä kaikki tämä on jumalan syytä ja jeesus tulee hyvänä kakkosena. Mutta en minä silti tässä tapauksessa lähtisi syyttämään sitä, joka ensimmäisenä alkoi käyttää nimimerkkiä porkkanapää. Ylipäätään en ymmärrä lainkaan, miksi tässä piti nyt syyllisiä alkaa hakemaan. Siitähän kun nimenomaan ei ole kysymys, kuten vegaanityttö porkkanapää edellä mainiosti osoittaa, vaan nyt on kysymys asiattoman nipottamisen hylkäämisestä.

• Matti Vuori
        stadinPeteQ kirjoitti:

Sinäpä tunnet monenlaisia ihmisiä. Eiköhän Vuorisaarna riitä alkeisohjeeksi.
        pq

järkijätkä kyllä, ja puolusti myös eläinaktivisteja.

• se tosi rakkaus

se totisista totisin ja suurista suurin rakkaus, se saa meidät tykkänään valtoihinsa ja pistää meidät polvilleen, se tekee meistä vauvoja ja se saa meidät JOKELTELEMAAN!

Katsokaa vaikka yltä!

Minä rakastan teitä kaikkia

Porkkanapää

• vegaia~

Lainaapa kirjastosta (koska kirja on loppuunmyyty) Saara Törmän "Keittokomero ja huone". Siinä on tosi yksinkertaisia, mutta hyviä reseptejä ja kaikki suunniteltu vegaaniruokavaliota silmälläpitäen. Sopii hyvin aloittelevalle kokille!

Kaupan päälle helppo tomaattisen linssikeiton resepti. Se on loistava talviherkku:

Linssikeitto

1 rkl ruokaöljyä
      1 iso sipuli silputtuna
      1-2 valkosipulinkynttä murskattuna
      1 tl juustokuminajauhetta (löytyy kaupan normi-maustehyllystä)
      1 tl paprikajauhetta
      1 prk tomaattimurskaa
      2 dl punaisia linssejä
      4-5 dl vettä
      puolikas tölkki kookosmaitoa
      suolaa
      mustapippuria

Kuumenna öljy suuressa kattilassa ja paista valkosipuli- ja sipulisilppua siinä 2-3 minuuttia, kunnes sipuli on pehmeää ja vähän kuultavaa. Lisää mausteet ja jatka paistamista noin puoli minuuttia. Lisää vesi kattilaan. Sekoita joukkoon tomaattimurska, punaiset linssit (jotka olet ensin huuhdellut huolellisesti siivilässä kylmällä vedellä) ja kookosmaito. Kiehauta. Kun keitto kiehuu, vähennä lämpöä ja anna hautua 25-30 minuuttia, kunnes linssit ovat kypsiä. Lisää suolaa ja pippuria sen verran, että maistuu hyvältä, suolaa ehkä n. 1 tl ja pippuria 0.5 tl, mutta nämä ovat vähän makuasioita, eli lisäile varovasti kunnes alkaa maistua hyvältä.

• vegaia~

En tiedä, kuinka paljon olet laittanut ruokaa, mutta jos et muuta kuin lämpimiä voileipia, kuten oma poikani, niin vielä pari tarkennusta. ;)

Eli öljyn voit kuumentaa kutosella ja kun lisäät sipulin ja alat paistaa, laske lämpötila kolmoselle. Sitten kun alat lisätä vettä ja muita, voit taas laittaa kutoselle. Homma alkaa siten kiuhua melko nopeasti ja siinä vaiheessa kun keitos muodostaa ekat kiehumiskuplat, voit taas laskea lämpötilan kolmoselle. Sitten vain kansi päälle ja silloin tällöin sekoittelet, ettei homma pala pohjaan kiinni.

Onnea matkaan. Sanoisin, että me kasvissyöjät ollaan keskimääräistä kiinnostuneempia ruoasta ja mikään ei ole niin seksikäs kuin ruokaa laittava mies (eikä tarvi olla edes mestarikokki). ;)

• been there done that

Kannattaa pysyä erossa noista kaneista, jos itse olet lihansyöjä. Mikään ei vituta niin paljoin kuin se,että molemmille joutuu omat eväät melkein tekemään jos itse rakastat liharuokia.

Ei kiitos kaneja enää.

• kaneista ja muista

Tuolla asenteella kannattaakin pysyä erossa sekä kaneista että kanssaihmisistä. Kommenttisi heijastaa sellaista empatian puutetta ja ymmärtämättömyyttä sekä vielä käytännön avuttomuutta, että ihan hirvittää. Että ihan kauheaa kun joutuu laittamaan kahdet eväät! Hellanlettas!

Vai puhuukohän siellä sittenkin vain katkeruuden ääni?

• reseppppto

osta 12 kilon kinkku sille :) ja keitä perunoita, kyllä tehoaa

• dothefake

Käänny muslimiksi ja halal-teurasta lammas hänen kunniakseen. Varmaan tekee lähtemättömän vaikutuksen.

• klap klap

Jatka vain harjoittelemista. Kyllä sinä vielä jonakin päivänä onnistut möläyttämään jotain oikeastikin hauskaa, jos hyvä tuuri käy.

• zx6

tytön edessä samallakunnon pihvi kun hän purmentaa itujansa niin vaikutus on taattu. Pidä mielessä että kerrot omat tottumuksesi ajoissa ettei tule myöheemmin yllätyksenä. Ei kai sinun tarvitse ryhtyä venekaniksi......eikun vekaaniksi pelkästään siksi että tyttö on sellainen?

• porkkanapää

Tuo "vitsi" on esitetty tässä ketjussa ja toistakymmentä kertaa. Tottahan me jo koulukiusaajina osasimme sen tempun, että mennään lihanpalan kanssa uhrin eteen, heilutetaan sitä lihaa ihan hänen nenänsä edessä ja huudetaan "pupujussi syö lihaa!" ja sitten nauretaan kun se pikkutyttö alkoi itkemään.

Mutta eikö sulle ole tänne yhtään mitään uutta?

• zx6
        porkkanapää kirjoitti:

Tuo "vitsi" on esitetty tässä ketjussa ja toistakymmentä kertaa. Tottahan me jo koulukiusaajina osasimme sen tempun, että mennään lihanpalan kanssa uhrin eteen, heilutetaan sitä lihaa ihan hänen nenänsä edessä ja huudetaan "pupujussi syö lihaa!" ja sitten nauretaan kun se pikkutyttö alkoi itkemään.

Mutta eikö sulle ole tänne yhtään mitään uutta?

tuon on joku sanonut mutta koulukiusaamisen puolelle en sitä tarkoittanut. Vegaaniutta kun ei ollut keksitty vielä silloin kun minä olin koulussa. Mutta se että normaali ihminen ja vegaani nyt sitten sattuisivat päätymään yhteen niin mites ruokavalio muodostuu? Normaali ihminen kyllä pystyy joustamaan kun taas vegaanius meneen pilkun nussimisen puolelle ja ainoa "totuus" on vegaanin totuus.

• jotain mihin
        zx6 kirjoitti:

tuon on joku sanonut mutta koulukiusaamisen puolelle en sitä tarkoittanut. Vegaaniutta kun ei ollut keksitty vielä silloin kun minä olin koulussa. Mutta se että normaali ihminen ja vegaani nyt sitten sattuisivat päätymään yhteen niin mites ruokavalio muodostuu? Normaali ihminen kyllä pystyy joustamaan kun taas vegaanius meneen pilkun nussimisen puolelle ja ainoa "totuus" on vegaanin totuus.

sinä itse vakaasti uskot, että tällä tavalla toimiminen on sinusta _oikein_ ja esim. vähentää jonkun tuntevan olion kärsimystä. Kyse ei ole pilkunnussimisesta vaan vakaumuksesta, vai mitä?

"Normaali" ihminen (aika arvolatautunut ilmaus muuten) varmaan joustavuudessaan pystyy myös kunnioittamaan toisen vakaumusta, kun itsellä ei ole eettisiä syitä syödä sitä mitä syö...

Vegaanius oli muuten keksitty jo Antiikin kreikassa. :)

• zx6
        jotain mihin kirjoitti:

sinä itse vakaasti uskot, että tällä tavalla toimiminen on sinusta _oikein_ ja esim. vähentää jonkun tuntevan olion kärsimystä. Kyse ei ole pilkunnussimisesta vaan vakaumuksesta, vai mitä?

"Normaali" ihminen (aika arvolatautunut ilmaus muuten) varmaan joustavuudessaan pystyy myös kunnioittamaan toisen vakaumusta, kun itsellä ei ole eettisiä syitä syödä sitä mitä syö...

Vegaanius oli muuten keksitty jo Antiikin kreikassa. :)

ajatellut millaista olisi jos kaikki olisivat vegaaneja? Kuinka monta eläinlajia ei olisi edes olemassa? Esimerkiksi lehmä on riippuvainen ihmisestä.

Miksi juuri oman vakaumuksen avulla yritetään muokata muiden ihmisten tapoja vastaamaan omiaan? Eikö vegaani voisi hyväksyä toisen valinnat? Ihminen kuuluu samaan eiäinkuntaan kuin ne joita se syö. Ihminen oli aikoinaan yksi saalistaja/saaliseläin muiden joukossa jolloin vaihtoehtoina oli syödä tai tulla syödyksi.

Jos ihminen olisi ollut aikojen alusta vegaani, eläisimme edelleen puussa. Senhän on tiedekin todistanut:

• Kasvis syöjä
        zx6 kirjoitti:

ajatellut millaista olisi jos kaikki olisivat vegaaneja? Kuinka monta eläinlajia ei olisi edes olemassa? Esimerkiksi lehmä on riippuvainen ihmisestä.

Miksi juuri oman vakaumuksen avulla yritetään muokata muiden ihmisten tapoja vastaamaan omiaan? Eikö vegaani voisi hyväksyä toisen valinnat? Ihminen kuuluu samaan eiäinkuntaan kuin ne joita se syö. Ihminen oli aikoinaan yksi saalistaja/saaliseläin muiden joukossa jolloin vaihtoehtoina oli syödä tai tulla syödyksi.

Jos ihminen olisi ollut aikojen alusta vegaani, eläisimme edelleen puussa. Senhän on tiedekin todistanut:

Enkä hyväksy ihmistä eläinkuntaan kuuluvaksi eikä ole myöskään tarkoitettu ihmistä eläinten syötäväksi.Nälän hätä olisi vähäisempää mikäli tehomaataloutta ei olisi onhan "ristiriitaista"syöttää eläimille kasviksia kilo kaupalla tuottaakseen 1kg lihaa.Totta luomiskertomuksessa jumala sanoi täyttäkää maa ja tehkää se teille alamaiseksi valitkaa kalat linnut ja kaikki eläimet jotka maalla liikkuvat ja viheriäiset ruohot teille syötäväksi valinnan vapaus asiassa olkoon.

• mihin pyrit
        zx6 kirjoitti:

Tuskinpa kuitenkaan tarkoitat, että kasvissyöjäihminen jotenkin aiheuttaisi valinnallaan koko eläinkunnan sukupuuton, tai että lihansyönnin lopettava ihminen joutuu muuttamaan takaisin puuhun asumaan. :D Tiedät toki, että eläimiä maapallolla on ollut ennen ihmistäkin.

Nythän me olemme hyvin kaukana siitä maailmasta, jossa ihminen oli saalistaja ja saaliseläin muiden joukossa. Meillä on mahdollisuus saada monipuolista ja terveellistä ruokaa tuottamatta kärsimystä tunteville olioille. Lisäksi nykyihminen syö lihaa ihan eri tavalla kuin ennen - ei ennen syöty lihaa joka päivä vaan se oli poikkeusruokaa. Täälläkin pääpaino oli juureksilla ja vihanneksilla, rannikoilla on syöty tietysti paljon kalaa.

Se mikä tässä minusta eniten mättää on tehokkuusajattelun ja äärimmäisen voitontavoittelun yhdistäminen alueelle, johon se ei kerta kaikkiaan sovi. Tehomaatalous sulkee tuotantoeläimet pieniin koppeihin ilman riittäviä virikkeitä ja siedettäviä olosuhteita ja jalostaminen heikentää niiden terveyttä (esim. hirvittävä ylipaino) tuottaen niille elinaikana suurta tuskaa. Siksi en ota tehotuotettua broileria keittiööni enkä sitä todellakaan suuhuni pistä, ja se minulle suotakoon.

Jos vähän kärjistetään, niin sinäkään tuskin hyväksyisit sitä, että joku tulisi raiskaamaan pikkulapsia sinun makuuhuoneeseesi, kun luultavasti kuitenkin uskot, että se on väärin ja aiheuttaa niille kärsimystä. Yrittäisit ehkä jopa toimia yleisemminkin niin, että tämmöinen käytös vähenisi maailmasta.

• zx6
        Kasvis syöjä kirjoitti:

Enkä hyväksy ihmistä eläinkuntaan kuuluvaksi eikä ole myöskään tarkoitettu ihmistä eläinten syötäväksi.Nälän hätä olisi vähäisempää mikäli tehomaataloutta ei olisi onhan "ristiriitaista"syöttää eläimille kasviksia kilo kaupalla tuottaakseen 1kg lihaa.Totta luomiskertomuksessa jumala sanoi täyttäkää maa ja tehkää se teille alamaiseksi valitkaa kalat linnut ja kaikki eläimet jotka maalla liikkuvat ja viheriäiset ruohot teille syötäväksi valinnan vapaus asiassa olkoon.

mitään merkitystä sinun hyväksynnälläsi. Kun ihminen on apinasta kehittynyt niin eläin se on, vaikka evoluutio onkin vienyt melko kauas lähtökohdastaan. Ei ole kyse siitä mikä on tarkoitettu toisen syötäväksi vaan luonto on tavallaan pitänyt huolen että elinkelpoiset yksilöt säilyvät hengissä, oli kyseessä ihminen tai eläin. No, enää se ei pidä kutiansa.

Nälänhätä on taasen ihmisen omaa syytä joka johtuu ylikansoituksesta.

Luomiskertomukseen en ota kantaa mutta jakoihan Jeesuskin kavereilleen kalaa ja Pietari oli pirun kova kalamies, eikä varmasti olleet vegaaneja.

• zx6
        mihin pyrit kirjoitti:

Tuskinpa kuitenkaan tarkoitat, että kasvissyöjäihminen jotenkin aiheuttaisi valinnallaan koko eläinkunnan sukupuuton, tai että lihansyönnin lopettava ihminen joutuu muuttamaan takaisin puuhun asumaan. :D Tiedät toki, että eläimiä maapallolla on ollut ennen ihmistäkin.

Nythän me olemme hyvin kaukana siitä maailmasta, jossa ihminen oli saalistaja ja saaliseläin muiden joukossa. Meillä on mahdollisuus saada monipuolista ja terveellistä ruokaa tuottamatta kärsimystä tunteville olioille. Lisäksi nykyihminen syö lihaa ihan eri tavalla kuin ennen - ei ennen syöty lihaa joka päivä vaan se oli poikkeusruokaa. Täälläkin pääpaino oli juureksilla ja vihanneksilla, rannikoilla on syöty tietysti paljon kalaa.

Se mikä tässä minusta eniten mättää on tehokkuusajattelun ja äärimmäisen voitontavoittelun yhdistäminen alueelle, johon se ei kerta kaikkiaan sovi. Tehomaatalous sulkee tuotantoeläimet pieniin koppeihin ilman riittäviä virikkeitä ja siedettäviä olosuhteita ja jalostaminen heikentää niiden terveyttä (esim. hirvittävä ylipaino) tuottaen niille elinaikana suurta tuskaa. Siksi en ota tehotuotettua broileria keittiööni enkä sitä todellakaan suuhuni pistä, ja se minulle suotakoon.

Jos vähän kärjistetään, niin sinäkään tuskin hyväksyisit sitä, että joku tulisi raiskaamaan pikkulapsia sinun makuuhuoneeseesi, kun luultavasti kuitenkin uskot, että se on väärin ja aiheuttaa niille kärsimystä. Yrittäisit ehkä jopa toimia yleisemminkin niin, että tämmöinen käytös vähenisi maailmasta.

"ihmisiä" on ollut eri muodoissaan varmaankin yhtä kauan kuin muitakin eläimiä mutta evoluutio muuttaa muotoaan. Mistähän eläimestä lehmäkin on kehittynyt, mutta ilmeisemminkin ihan tarpeeseen on tullut.

"Ei ennen syöty lihaa joka päivä vaan se oli poikkeusruokaa"? En tiedä millaista aikaperiodia tarkoitat mutta olen varma että pelkkiä juureksia syönyt "ihminen" ei varmasti saanut enrgiamäärää juureksista vaan pääelinkeino oli metsästys. Tokihan siinä sivussa meni jotain juuria marjoja ja muutama matokin, eläinperäistä sekin.

Tehomaatalous(jos se nyt oli tälle oikea nimi) on sellainen asia jossa olen kanssasi samaa mieltä. Eläinten pito ahtaissa häkeissään tai tarhoissaan ei ole hyväksyttävää kaikissa muodoissaan mutta........ihminen on se julmin eläin joka tappaa tappamisen ilosta tai saadakseen suurímman hyödyn keinolla millä hyvänsä muista välittämättä. Jos ihminen katoaisi maapallolta täällä olisi kaikki asiat varmasti paljon paremmin.

Jo vain kärjistit ja olet oikeassa, en sitä hyväksy mutta joku tekee sitä silti. Ihmisellä on vain kertakaikiaan liikaa vapaa-aikaa ja mielikuvitusta.

• POIKA JOKA RAKASTAA KASVISS...
        zx6 kirjoitti:

"ihmisiä" on ollut eri muodoissaan varmaankin yhtä kauan kuin muitakin eläimiä mutta evoluutio muuttaa muotoaan. Mistähän eläimestä lehmäkin on kehittynyt, mutta ilmeisemminkin ihan tarpeeseen on tullut.

"Ei ennen syöty lihaa joka päivä vaan se oli poikkeusruokaa"? En tiedä millaista aikaperiodia tarkoitat mutta olen varma että pelkkiä juureksia syönyt "ihminen" ei varmasti saanut enrgiamäärää juureksista vaan pääelinkeino oli metsästys. Tokihan siinä sivussa meni jotain juuria marjoja ja muutama matokin, eläinperäistä sekin.

Tehomaatalous(jos se nyt oli tälle oikea nimi) on sellainen asia jossa olen kanssasi samaa mieltä. Eläinten pito ahtaissa häkeissään tai tarhoissaan ei ole hyväksyttävää kaikissa muodoissaan mutta........ihminen on se julmin eläin joka tappaa tappamisen ilosta tai saadakseen suurímman hyödyn keinolla millä hyvänsä muista välittämättä. Jos ihminen katoaisi maapallolta täällä olisi kaikki asiat varmasti paljon paremmin.

Jo vain kärjistit ja olet oikeassa, en sitä hyväksy mutta joku tekee sitä silti. Ihmisellä on vain kertakaikiaan liikaa vapaa-aikaa ja mielikuvitusta.

Huh,saimpas sotkun aikaiseksi!!!
        ei ollu tarkoitus tuoda näin herkkää keskustelun aihetta esille..
        kiitti kuitenkin kaikille kysymyksiini vastanneille..
        ravintolaan ollaan tytön kanssa menossa ja rakkaus roihuaa..taidan ruveta itsekkin vegaaniksi pikkuhiljaa..

• siihen kun edellä
        zx6 kirjoitti:

ikään kuin annoit ymmärtää, että eläinten olemassaolo olisi ihmisten huolenpidosta riippuvaa. Kuitenkin maanviljelyskulttuuri ja eläinten kesyttäminen kotielämiksi on maapallon mittakaavassa melko nuorta. (Nykynaudat ovat kehittyneet alkuhärästä joskus 5000 eaa, sanoo Wikipedia.)

Liha on ollut suomalaisessa agraariyhteiskunnassa vaurauden merkki, eikä sitä ole ollut varaa syödä joka päivä. Vielä 1900-l:n puolivälissä keskivertoperhe söi sitä parina päivänä viikossa. Nyt kun epäterveellistä punaista lihaa ahmitaan joka päivä, elintasosairaudet ovat tulleet osaksi arkipäiväämme. Pyyntikulttuurissa ihminen kulutti sen minkä söi (ja valinnanvaraa silloin ei ollut paljon), samaa ei voi sanoa tietokoneen ääressä kyhjöttävästä, kaikkialle autolla siirtyvästä jälkiteollisen yhteiskunnan ihmisestä.

Jos selviytymisestä puhutaan, niin päin vastoin, tehotuotanto on väestömäärän kasvaessa ja ihmisten vaurastuessa, ja siten lisätessä lihankulutustaan, uhka ihmiskunnan tulevaisuudelle kasvisruoan tuotantoa monin verroin voimakkaampien päästöjensä vuoksi. Siksi YK:n kansainvälisen ilmastopaneelin puheenjohtaja ehdottikin taannoin, hyvin maltillisesti mielestäni, että pidettäisiin edes yksi lihaton päivä viikossa.

Mutta sekin on kai monille liian ekstremeä...

Tuntuu ehkä hieman hullunkurisestikin siltä, että osa sekasyöjistä kokee kasvissyönnin jonkinlaisena uhkana. Minun ei tarvitse kuin ottaa sitä kasvisvaihtoehtoa lautaselleni, niin joillain on tarve ryhtyä puolustelemaan joskus kiivaastikin, miksi he ottivat lihaa. Se on heidän ratkaisunsa. Jos he eivät tunne huonoa omatuntoa, niin miksi ryhtyä automaattisesti puolustuskannalle (jopa mennä suureen ääneen huutamaan, että mmm kun se possunliha on niin hyvää)?

Jäin miettimään, kun kirjoitit aikaisemmin, että "Miksi juuri oman vakaumuksen avulla yritetään muokata muiden ihmisten tapoja vastaamaan omiaan?"
        Tässä ketjussahan ei alun perin ollut kyse siitä, että ketään olisi pakotettu ryhtymään kasvissyöjäksi. Mutta toisaalta, mikäpä muu olisi hyvä syy toimia jonkin asian puolesta kuin vakaumus. Ei kai ole mitään järkeä puolustaa asioita, joihin ei usko tai joita pitää ihan yhdentekevinä, eikö niin? Itse en pyri suoranaisesti ketään "käännyttämään" kasvissyöjäksi, mutta keskustelen ihan mielelläni valintani takana olevista syistä. Ja odotan kyllä, että järkevä ihminen suhtautuu asiallisesti toisen vakaumukseen.

Hauskaa, että löysimme yhteisen sävelen tehomaataloudesta. Se on niin lyhytaikainen ilmiö, että sille löytyy varmasti jokin vaihtoehto ilman, että meidän tarvitsee poistaa ihminen maapallolta. ;)

Lapsenraiskausesimerkki oli rinnastus kasvissyöjän kumppaninvalintaan. Jos joku toimii toisin kuin minä pidän oikeana, on luontevaa, etten ottaisi häntä seurustelukumppanikseni.

• kiitos sulle!!!

Ketjusta on poistettu 50 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      94
      4233
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      29
      3213
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2340
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      35
      1358
    5. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      10
      949
    6. 136
      936
    7. rakas J siellä jossain

Niin ikävä sua. -P. Nainen
      Ikävä
      6
      894
    8. Masan touhut etenee

Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa
      Äänekoski
      12
      832
    9. Naisten ja miesten tasoeroista

Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris
      Ikävä
      124
      786
    10. You've been running and

so has your mind, I'm thinking of you all the time... 💘
      Ikävä
      11
      770
    Aihe