oon kuullut että ei kannata juosta talven aikana ulkona, koska jos hengittää pakkasta keuhkoihin niin sehän tekee kipeäksi?
juokseminen talvessa?
9
937
Vastaukset
- talvijuoksija
Mielestäni jos on terve ihminen ettei ole astmaa tms. sairautta voi huoletta juosta talvellakin.Itse en pidä juoksemisesta yli -10 asteen pakkasessa mm.vaatetuksen kannalta hankala juosta.Kannattaa itse kokeilla mikä tuntuu hyvältä itselle.Itse olen ihan kuntoilija pohjalta juossut en mikään kilpajuoksija.
- pitää terveenä
16 vuotta olen talvisin juossut ihan kilpamielessäkin. Hyvin on mennyt, eikä tauteja ole oikeastaan koskaan. Hyvä pukeutuminen tärkeää, eikä kannata jäädä lenkin jälkeen liian kauaksi aikaa ulos venyttelemään tai sen sellaista puuhaamaan.
- usealla
kilpahiihtäjällä on rasitusastma. pakkasessa repimisellä on mielestäni osuutensa tuossa.
mielestäni -10 ja kylmemmässä ei kannata reenata kovaa. jutteluvauhdin luulisin sopivan joka keliin. kovassa pakkasessahan vauhtia on muutenkin hidastettava, kun alkaa helpommin puuskuttaan.
näin siis toimin itse.- silapatsuipaa
"rasitusastmoista" ei kannata tehdä liian pitkälle meneviä johtopäätöksiä. Onhan esitetty väitteitä, että ko. diagnoosi on hiihtäjien keskuudessa kovasti haluttu, jotta saavat oikein luvan kanssa käyttää näitä röörejä avaavia - ja mahdollisesti suorituskykyä parantavia - lääkkehiä.
- on asia?
silapatsuipaa kirjoitti:
"rasitusastmoista" ei kannata tehdä liian pitkälle meneviä johtopäätöksiä. Onhan esitetty väitteitä, että ko. diagnoosi on hiihtäjien keskuudessa kovasti haluttu, jotta saavat oikein luvan kanssa käyttää näitä röörejä avaavia - ja mahdollisesti suorituskykyä parantavia - lääkkehiä.
Väittää saa mitä tahansa, mutta totuus lienee jotain muuta.
Itse en koskaan ole ollut ns.huippu-urheilija, mutta rasitusastma vaan on diagnosoitu spirometrialla yms. lääketieteellisillä keinoilla! Syynä aktiiviajan harjoittelu liian kylmässä joka siis vaurioittaa hengityselimiä.
Aina astma asioissa pitää ottaa huomioon onko atooppinen ihminen onko allergioita yms. Eli asia on aika monisyinen, mutta kyllä rasitusastma on ihan oikea vaiva. Tuo avaavien lääkkeiden hyöty lienee aika marginaalinen huippu-urheilussakin.
- Anni
Hei!
Asustelen Perämeren rannalla ja juoksemista rajoittaa tuuli ja pakkanen. Pakkanen ei haittaa jos tuuli pysyy maltillisena. Tänäkin talvena olen juossut -20 pakkasessa kun ei juurikaan tuullut. Sopiva kerrospukeutuminen ja vauhti 8 - 10 km/h. Parina viimepäivänä on ollut ongelmia lumen kanssa. Tosi raskasta kun lunta on kinostanut useamman sentin ja alusta liukas. - talvella...
kannattaa aina. Itselläni ei ole pakkasrajaa ollut koskaan juostessa ja oon vedellyt pitkätkin yli 20 kilsaa olevat lenkin yli 25 asteen pakkasella. sairastellu en ole tämän takia kertaakaan. Juoksu on siitä hyvä laji että säätila ei vaikuta juoksemaan lähtemiseen koskaan.
- talvellakin
Olet huomannut, että monenlaisia mielipiteitä asiasta löytyy. Pakkasraja on aika yksilöllinen ja jotkut vetää pitkiäkin lenkkejä kovalla pakkasella. Tuommosella -25 C kelillä tottunut tekee lenkkinsä eikä välttämättä huomaa mitään. Valitettavasti vuosien "erityisesti kovempi treeni" liian kylmässä voi pitkällä tähtäimellä aiheuttaa vaurioita keuhkoihin. Muutokset huomaa vasta vanhemmiten.
Itse sairastan rasitusastmaa johon lääkkeet aamuin-illoin. Syynä nuoruusiän kilpaurheilu ja liian kylmässä tehotreeni. Nykyisin pakkasraja on -15 C jolloin teen rauhallisia lenkkejä.
Kovempaa treeniä olen tehnyt n. -10 C kelillä.
Talvella ulkona liikkuminen kannattaa vastustuskyvyn kehittymisen takia ja hengityselimistö "tykkää" pikkupakkasesta. - Hermelin
Minulle käy pakkanen henkeen. Makasin 2 viikkoa sänkypotilaana juostuani pakkasella (alle -10 astetta). Mikä avuksi? Kuntoni romahtaa heti, jos olen viikonkin juoksematta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "1325381Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella313862No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452480Eipä tunnu se "pedofilia" huuto kiinnostavan
Lähinnä se sekohäirikkö ressukka joutuu itse vastaileen itselleen, mitään näkyvyyttä ei saa, palstalla ylipäätään on hyv382044- 241753
Jätä minut rauhaan
En pidä sinusta. Lopeta seuraaminen. Älä tulkitse keskustelutaitoa tai ystävällisyyttä miksikään sellaiseksi mitä ne eiv241704- 411640
- 501608
- 291463
- 381424