Tässä perheen tarina

Yksi monista pohjattomista ...

Oletteko te, huostaanoton kokeneet, kertoneet miten avoimesti perheenne tilanteesta ystäville, sukulaisille tai jopa ulkopuolisille? Onko heidän suhtautumisensa teihin muuttunut tai onko ystävät kaikonneet?

Meillä itsellä on tilanne, että sukulaisia ja ystäviä on todella vähän ja yhteydenpito sukulaisiin on erittäin vähäistä johtuen jo omien vanhempieni ja heidän sisarusten välisistä riidoista, jotka sitten jatkuvat yhteydenpidon puutteena seuraaviin sukupolviin. Eli ollaan vähän tällaista omissa oloissaan olevaa sakkia.

Ystävistäni olen kertonut ainoastaan yhdelle koko tilanteen, eli sen miksi lapsi joutui perhekotiin ja mitä hirveää hän siellä koki ennenkuin pääsi pois. Omat vanhempani tiesivät lapsen perhekodissa olon, mutta kaunistellun version siitä. Heidän sydämensä ei olisi kestänyt, jos olisivat tietäneet millaisesta syystä lapsi siellä oli eivätkä he tiedä tänäkään päivänä että päällä oli huostaanotto. Syy huostaanottoon ei kuitenkaan ollut kodissa, siksi en kaunistellut, vaan siksi että lapsen kohtalo oli niin kauhea etteivät iäkkäät isovanhemmat sitä olisi kestäneet. Helpompi oli säästää heitä ja sepittää tarina lapsen yksinäisyydestä ja kiusatuksi joutumisesta ja jättää kertomatta mihin karmeuksiin tuo em. johti.

Meillä on tosiaan huosta jo purettu ja taakkanamme hirveät muistot sijoitusajalta sekä sitä edeltävien tuskan ja pelon täyttämien vuosien painajaiset ja jälkiseuraukset. Oma perheemme luonnollisesti tietää kaiken, muut lapset olivat jo sen verran isoja sijoituksen aikaan että heidän kanssa pystyi kaiken käymään läpi ja jopa sen että isovanhempia säästetään pahimmalta eikä kodin ulkopuolella asiasta puhuta mitään.

En missään tapauksessä häpeä tuota huostassa ollutta lastani, vaan päinvastoin, hän joutui sellaisen helvetin kokemaan että siksi en halua asiaa ulkopuolisille selvitellä ja lapsi itse haluaa myös olla asiasa vaiti. Hänellä itsellään on pari ystävää nykyään, joille hän on voinut asioitaan jonkin verran kertoa sekä tietysti terapeutille joka onneksemme on tosi ihana.

Olen usein miettinyt esim. tätä meidän tapausta. Siinä on tosi monta asiaa, joiden ei uskoisi olevan nyky-Suomessa mahdollista, ellei olisi itse kokenut. Usein vielä näin jälkeenkin päin tulee nipistettyä itseään ja toivottua että herää pitkästä painajaisesta. Näin ei kuitenkaan ole, kaikki on oikeasti tapahtunut. Ainesta olisi useamman virkamiehen toimintatapojen tutkimiseen, heitteillejättöön, virkavirheisiin etc. En kuitenkaan enää jaksa, kaikki voimat meni lapsen saamiseksi ulos helvetistään sekä sitä edeltävien asioiden viemisestä oikeuden eteen.

Kaiken tämän olen salannut esim. työpaikallani. Onnekseni minulla oli sellainen työpaikka, jossa on joustavat työajat ja pystyin kaikki asiat hoitamaan ilman varsinaisia poissaoloja. Pahimpina aikoina oli täysi työ pitää itsensä kasassa ja usein olin töissä koko yön valvoneena. Vapaapäiviksi ja loma-ajoiksi yritin osuttaa pakollisia viranomaistapaamisia ja muita järjestelyjä niin paljon kun vaan pystyin. Voin sanoa eläneeni täydellistä kaksoiselämää useamman vuoden.

Kaikki kokemamme auttoi näkemään asioita uudenlaisessa valossa itselläkin on silmät auenneet näkemään asioita laajemmalti kuin aikaisemmin. Mitään en pidä enää mustavalkoisen itsestään selvänä. Tätä sanomaa kun vaan saisi jotenkin leviämään yleiseenkin tietoisuuteen. Tässä hiljattain yritin varovaisesti avata keskustelua huostaanotoista ja niihin johtavista syistä työpaikan kahvihuoneessa kun meitä oli vain pieni porukka paikalla. Siihen oli luonnollinen tilaisuus erään julkisuudessa ahkerasti olevan henkilön edesottamuksista käydyn keskustelun jatkoksi. Kommentoin, että tuon saman jos tekisi aivan tavallinen yksinhuoltaja, niin lapset olisi huostattu jo aikaa sitten. Tähän tuli sitten voimakkaita kommentteja, että onhan ko. julkkis kuitenkin lapsensa hoitanut ja lapsia ei oteta huostaan ihan noin vain. Sanoin siihen tietäväni tapauksia joissa vanhemman masennus on riittänyt huostaanoton perusteeksi. Tähän tuli todella kiihkeitä kommentteja että ei todellakaan voi näin mennä, jotain muutakin syytä on täytynyt olla. Näin siis on edelleen yleinen käsitys.

Olin varmaan suuri raukka kun en tätä omaa kokemaamme siinä tilanteessa kertonut, mutta haluan säästää kovia kokenutta lastani sekä muita lapsiani yleiseltä repostelulta. En tiedä miten työtoverit olisivat asiaan suhtautuneet jos olisin totuuden kertonut. Työskentelen ammatissa, jossa minun täytyy olla luotettava ja uskottava. Olisi mielenkiintoista nähdä ihmisten reaktiot, jos tietäisivät tapahtuneen. Tällä palstalla on usein ollut siitä juttua, että yleisesti luullaan huostia tehtävän vain alkoholisteilta ja narkkareilta. Näin ajatellaan varmasti täällä meidänkin pikku kaupungissa eikä meidän perheestä kukaan voisi kuvitellakaan mitä olemme kokeneet. Olen korkeasti koulutettu ja hyvässä ammatissa ja huolehtinut aina lapsistani hyvin. Elämä voi vaan tuoda sellaisia yllätyksiä, ettei oikein usko itsekään.

Sitten varmaan kerronkin mitään salaamatta kaiken kunhan lapset ovat lähteneet pois pesästään eivätkä sitten joudu olemaan pikkupaikkakunnan sipinän ja supinan kohteena, itse sen kestän kyllä. Tällä hetkellä vielä kuitenkin aristelen sitä, että meihin iskettäisiin jokin leima josta lapset joutuisivat kärsimään. Kai sitä olisi rohkeampi jos olisi sitä paljon puhuttua tukiverkkoa ja lähisukulaisia enemmän ympärillä, mutta olemme täällä käytännössä vain oman perheen kesken. En tiedä ajattelenko tätä liikaa, mutta ajatukset ovat näissä kokemuksissa päivittäin. Usein kaipaan vertaistukea ja siksi käyn tätä palstaa lukemassa. Nyt en vaan muista lukeneeni toisten kokemuksista tässä kertoako kaikille vaiko ei? - problematiikasta.

Eli, onko toisia jotka ovat pitäneet kaiken piilossa? Ja jos olette kertoneet julkisesti, niin miten on ympäristön suhtautuminen ennenkaikkea lapsiin, mutta myös itseenne muuttunut?

Tässä toivotan saman kokeineille voimia ja uskoa parempaan huomiseen. Ihmettelen että voiko nykysuomessa olla näin?

7

1182

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mäkin tiedän että

Jos mukulat onnistut tuomaan kotiin elävänä Thaimaan tsunamista -04 ; niin Suomessa rupee organisoimaan ongelmia viranomaiset verorahoilla.

Jos pystyt lähde pois Suomesta , maksamaan veroja jonnekkin sellaiseen oikeusvaltioon , jossa viranomaisten tavoitteena ei ole tuottaa vahinkoa, niin kuin on täällä.

• asdfghjkl

Melko hyvin sait käännettyä kaiken pahan muiden syyksi.. ookko mustalainen

• yksipuolista jutustelua

Jotta saamme paremman yleiskuvan tapahtumista, kerro pari perusasiaa:
      - Miksi huostaanotto tehtiin, perusteltiin
      - Tunnut itse huostaanottoa pitävän oikeana väliaikaisratkaisuna, sijoituspaikka oli vain todella karmea, vai käsitinkö väärin. Kun saitte lapsenne pois sijoituspaikasta, teittekö ilmoitusta lastensuojeluun sijoituspaikan oloista?

• Lapsen puolesta

Olen perusjuntti suuomalainen maailman lapsi joka vanhetessaan puolustaa niin omia kuin vieraan lapsia rotuun katsomatta sukupolvesta toiseen niin viranomaisilta kuin muilta hyväksi käyttäjiltä. Miksi viranomaiset synnyttävät vain viranomaisia ei tavallisia lapsia.

http://www.youtube.com/watch?v=26Ar3CEN-2s
        Antakaamme lapsillemme kunnon lapsuus....

• Kaksoiselämäääää

Ja sinunkaltaiset kulissien pystyssä pitelijät ja asian jemmaajat tekevät sen mahdolliseksi. Jos asiat tulisivat julkisiksi niin niistä voitaisiin keskustella ja epäkohtiin voitaisiin puuttua.

Salailijat mahdollistavat kaikenlaiset vilunkipelit.Ilmeisesti tätä ei vieläkään olla opittu Pohjois-Suomessa vaan omertan kulttuuri jatkuu....

• Dr JJ

Sosiaalitädit on sellaisia että kun ne saa jotain päähänsä niin siinä on ihmeissään. On paljon tapauksia jolloin on toki lapsen edun kannalta parempi että otetaan huostaan.
      Ymmärsin että masennus olisi ollut syy huostaanottoon. Jos masennus on riittävän vaikea niin voi joskus olla perusteltua ottaa väliaikaisesti hoitoon siksi aikaa kun jaksaa paremmin.Ei muuten mikään syy.
      Nämä laitokset johon lapsia laitetaan voivat olla todella kamalia paikkoja näin olen ymmärtänyt.
      Kysyit kannattaako kertoa yleisesti sanoisin ettei, parempi jotta sinulla olisi yksi ihminen jonka kanssa puhuisit asiasta.Pienellä paikkakunnalla on inhottavaa joutua juorujen kohteeksi.Asia on traumatisoinut sinua ja perhettäsi. Toivon sydämestäni jaksamista ja voimia sinulle.

• 924928498

mikset kerro mikä oli huostaanoton syy ??

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      45
      5080
    2. Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?

Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?
      Maailman menoa
      113
      1604
    3. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      48
      1269
    4. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      10
      1209
    5. Aleksi Rytilä

Räppäri saa haluamaansa julkisuutta.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      13
      1133
    6. 81-vuotias Frederik avoimena - Ei omasta mielestä kelpaa tästä syystä realityihin: "Veemäinen..."

Junttidiscon kuninkaana tunnettu Frederik, 81, on esiintymislavoilla suvereeni tekijä. Mies on viihdyttänyt ympäri Suome
      Suomalaiset julkkikset
      17
      1017
    7. Muusikko yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan

Karu epäily: Muusikko, 32, yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan Oulussa. IS:n selvityksen perusteella miestä ei ole syy
      Maailman menoa
      76
      979
    8. Kulukusuunnat

Eikö kuhmolaiset iha oikiasti tiiä kumpi o vasen ja kumpi oikia? Tuolla ku liikennemerkissä näkyy nuolet ylös ja alas, v
      Kuhmo
      3
      905
    9. Tynkä Eläintarha ei ole enää visiitin väärti

Ähtärin MesiZoo on vajonnut alas. Näytillä olevien eläinten määrä on romahtanut lähemmäs -40%. Paikat ovat päässeet pah
      Ähtäri
      57
      789
    10. Junan alle

Kuka päätti tai yritti päättää päivänsä jäämällä junan alle ja aiheutti sen takia veturikuskille ja muille traumat..?
      Kajaani
      27
      763
    Aihe