Mainonnan eettisen neuvoston feminismijaosto on nyt sitten ottanut paheksuvan kannan ravintola Rymy Eetun mainosjulisteeseen.
http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1643457
Octoberfestin mainoksessa ei heidän mielestään saa olla Baijerilaiseen kansallispukuun pukeutunutta tarjoilijaa, koska se loukkaa naisia. Itsellä lähinnä kiinnitti huomiota yksi kirjoitusvirhe tekstissä, ei tissit.
Naurettavaksi asian tekee seuraavana päivänä Marimekon lanseeraama hupparimalliston mainonta:
http://www.iltasanomat.fi/viihde/uutinen.asp?id=1644060
Mitenkähän paljas tissi kuuluu päällysvaatemainontaan?
Ja surkuhupaisaksi kansainvälisen kompiaisfirman pääkupunkiseudulla tällä hetkellä pyörittämä posteri-kampanja:
http://www.fishermansfriend.fi/kisa/
Toi pimatsu on sitten vissiin jotenkin kompiaisten tematiikkaan kiinteästi liittyvä symboli kravatteineen...
Suomen mainostoimistojen liitto valtakunnallisine kartellihankkeineen ja tuulista temmattuine sääntöineen toki on jo monesti munannut itsensä. Tämä Keskuskauppakamarin huuhaa- jengi syö oikein voimalla uskottavuutta koko alalta.
Mainittakoon, että po. organisaatio on vain "itsesäätelevä" elin. Se ei ole mikään viranomainen tai muutenkaan mitään muuta kuin lausuntoja antava sisäpiiripuulaaki. Melkein sama kuin Julkisensanan neuvosto, käytännössä tarpeeton, koska julkisensanan neuvosto itsessään jo hoitaa samoja asioita.
Tuli mieleen, usein puhutaan peniskateudesta, tuli mieleen. Onkohan nyt sitten tissikateutta? Komeita hinkkejä nyt on aina näkynyt vaikkapa automainoksissa, tai Panun maalimainoksessa, tissit myyvät. Jotenkin olen jostain syystä mieltänyt, että mainosten avulla on tarkoitus myydä jotain mainostettavaa tuotetta. Olen kai väärässä sitten.
Tutkailin vähän neuvoston feministisiiven jäseniä, jokainen vetäköön johtopäätöksensä itse:
http://www.taloussanomat.fi/markkino.../200724337/135
http://www.ylioppilaslehti.fi/2001/1...irkko-makinen/
http://tutka.diak.fi/artikkeli?id=1465
http://www.hse.fi/FI/HKI/U/Liisa_Uusitalo/
Jotenkin tuntuu, että tämä -70 luvulle jämähtänyt mediamaailma pakostakin tarvitsee tuuletusta. Ei minkään "organisaation" jäseninä voi olla yhden asian fanaatikkoja. Toisekseen, kuinkahan eettistä on myydä lasten kuvilla asuntoja, autoja jne.....
Lamaa puskee ja kilpailu kovenee. Kiinnostaisi tietää, oliko taustalla Rymy-Eetun mainostiimi, sehän sai valtavasti mediajulkisuutta. Vaiko Marimekon tiukkaan suunniteltu kampanja. Jotain tuossa täytyy olla takana. Mutta se joka hommaa masinoi, onnistui täpöillä. Ja munasi eettisen neuvoston siinä sivussa. Aika raju veto. Nostan hattua.
Jos kyseessä ei ollut harkittu offensiivi, nostan hattua siltikin. Alitajunnasta useasti puskee parhaat ideat.
En nyt täsmälleen tiedä, miten tämä loppuvideo liittyy aiheeseen. Vissiin jotenkin kuvastaa käsitystäni mainosmaailmasta:
http://www.youtube.com/watch?v=ZA1kCNQjqFA
=DW=
Telaketjufeminismiä.
5
1226
Vastaukset
- samaa miettinyt
Hei! Hyvä kirjoitus ja täyttä asiaa. Mielestäni on naurettavaa, että mainonnalta puuttuu yhteinen linjanveto "tissiasioissa". Joskus mitättömän pienestä asiasta nousee valtava poru ja toisinaan taas paljaista rinnoista ei kukaan sano mitään.
Muutenkin koko "tissiasioista" valittaminen taitaa olla 50v -> vaihdevuosista kärsivien ja omaan kehoonsa tyytymättömien, sekä katkerien naisten hommia. Nämä naiset näkevät kuvissa kauneutta ja seksikkyyttä, joka heistä puuttuu täysin ja jota heillä tuskin on ollut nuorenakaan.
Miten seksikäs nainen mainoksessa LOUKKAA naisia? En minä katso mainosta, että "oho mikä huora kuvassa". Päinvastoin tulee reaktio, että "wau, mahtava mimmi kuvassa". Eli onko näiden valittajien mielestä ihailu synonyymi halveksunnalle ja loukkaamiselle? Toisaalta loukkaavuus on erikoista siinäkin mielessä, ettei itseäni loukkaa tippaakaan nähdä vaikka täysin alaston mies mainoksessa. Se ei aiheuta minkäänlaista loukkaantumisen tunnetta, joten miksi näin olisi naisilla? En usko että naisetkaan loukkaantuvat, ainoastaan kateelliset vanhat harput joista jo mainitsin.- "Telaketjufeministi"
"En minä katso mainosta, että "oho mikä huora kuvassa". Päinvastoin tulee reaktio, että "wau, mahtava mimmi kuvassa"."
Eipä tarvita paljoa saavuttaakseen "mahtavan mimmin"-tittelin. Vain ja ainoastaan hyvät tissit.. - Iänikuinen mainosmies.
"Telaketjufeministi" kirjoitti:
"En minä katso mainosta, että "oho mikä huora kuvassa". Päinvastoin tulee reaktio, että "wau, mahtava mimmi kuvassa"."
Eipä tarvita paljoa saavuttaakseen "mahtavan mimmin"-tittelin. Vain ja ainoastaan hyvät tissit..Sen kummemmin kantaa ottamatta totean, että mikä ihmeen näkkileipämainos on pyörinyt iät ajat televisiossa. Siinä asfalttimiehet öljyttyine vartaloineen lapiovat kuumaa asvalttia. Mutta itse tuote ei ole jäänyt mieleeni. Tosin olen hetero, mutta tosiaankaan muuta ei ole jäänyt mieleen.
Siihen ei muistaakseni kukaan ole ikinä ottanut mitään kantaa missään.
Aika paljon on muutakin, missä miestä esineellistetään.
Tuon Remu-Eetun mainoksen AD oli muuten nainen. Ilmeiseti hyvät hinkit itselläkin, kun oli tuon tehnyt.
Hynynen on kirjoittanut aihettä liippaavan kolumnin jossain. En tiedä missä, tässä kuitenkin linkki, mistä se löytyy:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=2000000000000016&conference=558&posting=22000000041755042
Hyvät tissit ei ole mikään "vain"- asia, harvalla sellaiset on, ja vielä harvempi osaa olla ylpeä niistä. Katoava luonnonvara, tai toisaalta uudistuva.
=DW= - esineellistetty!
"Telaketjufeministi" kirjoitti:
"En minä katso mainosta, että "oho mikä huora kuvassa". Päinvastoin tulee reaktio, että "wau, mahtava mimmi kuvassa"."
Eipä tarvita paljoa saavuttaakseen "mahtavan mimmin"-tittelin. Vain ja ainoastaan hyvät tissit..Niin ettäkö seksikäs nainen on yhtä kuin tissit? Eiköhän seksikkyys miehisestä näkökulmasta koostu vähän kaikesta... hyvät tissit, perse, pitkät sääret ja tiimalasikroppa. Ne ovat seksikkäitä yhdessä ja kaikki erikseen.
Eli vaikka ravintolamainoksessa näkyisi vain rinnat, niin ihailua ne herättävät, eivät halveksuntaa. Tai halveksuntaa (=kateutta) tietysti kyllä rumien ja vanhojen naisten osalta.
En ymmärrä perimmäistä syytä halua kieltää kaunis ja seksikäs kuva. Mitä helvetin väliä sillä olisi, vaikka Tapolan makkara mainostaisi erektoituneella falloksella? Ei mainos "esineellistä" minua miehenä hevon helvettiä. Ja näissä esimerkin mainoksissa ollaan kaukana tuosta fallos-vertauksestani kuin yö ja päivä.
- Kaunis.
Ahdistaa varmaankin olla ruma.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Stubb jo paljon tunnetumpi kuin kaikki persut yhteensä
Nyt on aika ottaa mittaa tunnettavuudesta, herrat ja narrit! Joku tuolla toisessa ketjussa väitti, että "persujen rivimi499891Persut hommasivat Suomeen 35 000 pientä lasta v. 2015
Onko Riikka Purra nyt tavoittelemassa tätä samaa historiallista persujen utopiaa? Purram kaksinaamaisessa pelissä vaadit126675Persu Keskisarja on politiikan Uuno Turhapuro
Asiantuntija luonnehtii Keskisarjaa Trumpin ajan Turhapuroksi, joka ärsyttää kokoomusta. – Keskisarjan känni-imago j736005Miksi persuilla ei ole firmoja?
Kuten vasemmisstolaisilla, esim. Sannalla MA\PI. Eikö ole aika erikoista?405871Oikeistohallitusten aikaan saannokset.
Holkerin touhujen seurauksena lama. Aho jatkoi tuhoa osaamattomuudellaan. Katainen ja alkoi talouden alamäki. Sipilä ja464104Vasemmistolaiset paskat eivät nousseet seisomaan kun Akaan kaupunginvaltuusto
vietti hiljaisen hetken Charlie Kirkin muistoksi https://www.aamulehti.fi/uutiset/art-2000011523016.html2632996Persujen kaksoisstandardit: Räsäsen uhkailu paha, Virran uhkailu hyvä
Tässä taas nähdään kuinka kaksinaamaista porukkaa persut ovat. Mitäs persut tähän?382296- 611285
Suomussalmen baarit
Mikä homma on Suomussalmen baareissa? Niin jumalattoman vittumainen portsari oli eräässä nimeltä mainitsemattomassa paik191106Millä paikkakunnalla kaivattusi asuu
Jäikö sydän jonnekin? Jos, niin minne tai mihin? Laita paikkakunta tai paikka ja kunta🤭 Esim. Helsinki tai Pubin vessa48955