Liityin helluntaikirkkoon 11 vuotta sitten. Asuin silloin avomieheni ja lasteni isän kanssa avoliitossa.
Kastetilaisuus oli kaunis. Minut puettiin valkoiseen kaapuun ja seurakunta lauloi käskystäni laulun"Sydän kun auki on." Muistan aina miten minulle tuntematon sisareni halasi minua ja sain ruusun sekä mustan Raamatun.
Kaikki olivat varmoja että pääsisin vielä joku päivä naimisiin mieheni kanssa.
Häitä vietettiin kuitenkin vasta v.2000.
Seurakuntani evankelista piti kapakassa(Katariinan kamari)saarnan aiheesta"Karitsan hääjuhla taivaassa".
Hän oli myös sommitellut runon jonka luki paperista. Runon nimi oli"Yksin".
Veljeni Herrassa lainasi meille aamupäiväksi amerikan rautaansa. Lähes kaikki kaverini olivat kääntyneet. Muistan miten vieraiden joukosta huudeltiin hallelujaata ja muutenkin puhetta kehuttiin.
2 vuotta myöh.meille tuli kuitenkin ero.
Viimeiset ajat kotimme muistutti kyläkahvilaa tai lastentarhaa..Meillä ei ollut yhtään yhteistä aikaa.
Avioiduin uudestaan. Uus mies oli uskovainen. Suhteeni ensimmäiseen kuitenkin jatkui. Vihdoinkin meillä oli sitä"yhteistä aikaa".
2.aviomieheni sairasti skitsofreniaa. Hän kykeni puhumaan vain vertauskuvallista kieltä. Jotta hän pysyi joten kuten tässä maailmassa hän kirjoitti itselleen kalenteriinsa ohjeita kuten"Muista syödä kevyesti". Ym.
Hän oli ammatiltaan puuseppä.
Joka tiistai ja sunnuntai hän meni kokoukseen yksin ja pyysi esirukousta avioliittomme puolesta.
Hän asui äidilläni ja minä omillani.
He molemmat pahoinpitelivät minua.
Olin hänen "tuhlaajatyttärensä".
Tein synnin kun petin miestäni.
Helluntaiseurakunnassa opetetaan kuinka 1.avioliitto on ainoastaan Jumalan silmissä hyväksyttävä. Sen pitää koossa oma tahto.
Silti Raamatussa lukee"Alistukaa toistenne tahtoon."
-Mun mielestä jos ei ole omaa tahtoa niin ei ole rakkauttakaan.
"Vapauteen on Kristus meidät vapauttanut."
Vaimona helluntaiseurakunnassa
9
611
Vastaukset
- ei ole helppo keskittyä
kun pennut mesoaa...
Minulla on helluntai nais ystävä, joka joutui kokemaan avio-eron.
Vuodesta toiseen hän takertui ajatukseen kuinka heidän liittonsa on rikkomaton. Vaikka miehellä oli uusi liitto ja lapsi. Tämä nainen käytti lausetta: Se on Jumalan tahto. Vaikka kuinka väitin vastaan, että se on hänen oma tahtonsa. Jumalalla ei ole mitään tekemistä heidän eron kautta.
Tämä mainen joutui käymään tien missä saarnaajat käskivät hänen mennä pyytämään mieheltään kapakastakin anteeksi ja hän meni.....
- Yritin avata silmänsä. Kunnes hän eräänä päivänä myönsi., että se olikin hänen tahto eikä Jumalan. Hän halusi miehensä, sen hulttion ja uskosta luopuneen alkoholisoituneen takaisin. Mutta ei enään. Siihen uskon Jumalan vaikuttaneen. Ettei lastensa ja omaa elämäänsä pilaisi.
En voi, enkä osaa sinua auttaa, muista silti seuraava- Alistettu on se joka päättää kuinka kauan on alistettuna. Ei se joka alistaa-
Valoa, voimia, rakkautta itseäsi kohtaan ja oivalluksia elämääsi.maagikko kirjoitti:
Minulla on helluntai nais ystävä, joka joutui kokemaan avio-eron.
Vuodesta toiseen hän takertui ajatukseen kuinka heidän liittonsa on rikkomaton. Vaikka miehellä oli uusi liitto ja lapsi. Tämä nainen käytti lausetta: Se on Jumalan tahto. Vaikka kuinka väitin vastaan, että se on hänen oma tahtonsa. Jumalalla ei ole mitään tekemistä heidän eron kautta.
Tämä mainen joutui käymään tien missä saarnaajat käskivät hänen mennä pyytämään mieheltään kapakastakin anteeksi ja hän meni.....
- Yritin avata silmänsä. Kunnes hän eräänä päivänä myönsi., että se olikin hänen tahto eikä Jumalan. Hän halusi miehensä, sen hulttion ja uskosta luopuneen alkoholisoituneen takaisin. Mutta ei enään. Siihen uskon Jumalan vaikuttaneen. Ettei lastensa ja omaa elämäänsä pilaisi.
En voi, enkä osaa sinua auttaa, muista silti seuraava- Alistettu on se joka päättää kuinka kauan on alistettuna. Ei se joka alistaa-
Valoa, voimia, rakkautta itseäsi kohtaan ja oivalluksia elämääsi.Minullekkin niin monet saarnaajat sanoivat, että täytyi ja oli pakko saada se 1.aviomies takaisin.
Kun värjäsin hiukset niin vanhemmistoveli piiskasi että"ei hän tuolla tavalla takaisin tule"ym. Koko ero laitettiin väkisellä vaan mun piikkiin.
Mä tiedän kyllä, että ei tämä mun"tarina"niin ainutlaatuinen ole...Siksi mä halusin tästä kirjoittaakkin...
Hyvää yötä.
- Pakanainen
olet liittynyt vapakirkkoon? Entäs tämä kolmas mies?
Kirjoitin ne vastaukset sheriffille, kun halusit tietää. Sinäkö valitit siitä viestiketjusta jossa kerroin kivisestä temppelijumalasta ?
Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä että seurakunnissa, myös helluntaiseurakunnissa tapahtuu vallankäyttöön liittyviä erehdyksiä, suoranaisia vääryyksiäkin. Sen perusteella ei kuitenkaan voi leimata koko kirkkokuntaa tai herätysliikettä. Uuden testamentin mukaan seurakuntaan kuuluu seurakuntakuri. On olemassa oikeanlaista ja vääränlaista seurakuntakurin harjoittamista.
Mutta tärkeää on ensinnäkin että oma suhde Jeesukseen on kunnossa. Että on rehellisesti antautunut Hänelle. Ja että suostuu myöntämään, että Jumalan tahto on paras ja että Hän kyllä tietää paremmin kuin minä itse, mikä minulle on hyväksi. Tämä on lähtökohta että voimme rauhassa ja vakaasti etsiä Hänen tarkoituksiaan ja johdatuksiaan. Silloin oma sisin pysyy vapaana Herrassa. Ainoastaan Jeesukseen sidottu voi olla oikeasti vapaa. Näin minä sen ymmärrän.
Silloin ihminen voi vaikeissakin tilanteissa välttyä katkeruudelta.
Tai jos katkeruutta tulee, niin Jumala kyllä osoittaa tien siitä ulos ja Hänen lohdutuksensa ja rakkautensa on se parantava voima, minkä avulla kykenemme antamaan anteeksi.
Jos hengellinen suhde Jeesukseen puuttuu tai jos elämässä muuten on epärehellisyyttä silloin on mahdotonta kyetä näkemään eroa oikean ja väärän vallankäytön välillä. Kaikki itseen kohdistuva seurakuntakurin tai muun seurakunnassa tapahtuvan nuhtelun harjoittaminen tuntuu silloin epäoikeudenmukaiselta, syyllistävältä ja alistavalta.
Epäoikeudenmukaisuutta, syyllistämistä ja alistamista toki on - ja sellaiseen tulee puuttua - mutta näistä asioista on ulkopuolisen hyvin vaikea saada käsitystä ja selkeää kuvaa esimerkiksi nettikirjoittelun perusteella. Minäkään en voi tietää mitä seurakuntaelämäsi on ollut ja mitä kaikkea asioihin liittyy.
Joudun tekemään tulkintani vain kirjoituksesi perusteella ja siksi vältän tekemästä liian pitkälle meneviä johtopäätöksiä suuntaan tai toiseen.
Tuohon raamatunkohtaan että "alistukaa toistenne tahtoon" haluan sanoa, niin kuin se 1938 käännöksessä on, että "olkaa toisillenne alamaiset" on asenne, mikä tapahtuu vapaasta tahdosta. Jakeen loppuosa kuuluu "Kristuksen pelossa" (1938), "Kristusta totellen" (1992). Varsinainen pointti ei siis ole alamaisuus toiselle vaan kunnioitus Jumalaa kohtaan ja antautuminen Jeesukselle. Sen kautta voimme uskovina olla alamaiset myös toisillemme koska Jeesuksessa sisimpämme pysyy vapaana ja mielellämme palvelemme toista. Jumalan Pyhä Henki vapauttaa egoismin eli itsekeskeisen ajattelun orjuudesta.
Jos luetaan jae kontekstissa eli tekstiyhteydessään (efesolaiskirjeen viides luku) se puhuu sekä uskovien keskinäisestä yhteydestä että myös ja erityisesti uskovien aviopuolisoiden keskinäisestä yhteydestä. Jumalan tahtoa etsien ja Jeesusta kunnioittaen opimme kuuntelemaan ja huomioimaan toisia, heidän ajatuksiaan ja tarpeitaan niin, että Pyhä Henki on auktoriteettimme emmekä ihmisen ymmärtämisessä ja hänen tarpeidensa huomioimisessa mene synnin hyväksymiseen. Avioliitossa "olkaa toisillenne alamaiset" on kummallekin aviopuolisolle annettu kehoitus, joka laittaa tutkimaan sisintään Jumalan edessä.
Suostunko minä käyttämään omaa, vapaata tahtoani niin että annan Pyhän Hengen ohjata uhrautuvaisuuteen, anteeksiantamukseen ja pitkämielisyyteen ja että näin suostun laittamaan egoismini syrjään, haluan palvella ja auttaa lähimmäisiäni (maailmassa) ja veljiä ja siskoja (seurakunnassa)?
Avioliitossa (jakeet 5:22-33) kumpikin joutuu tutkimaan nimenomaan omaa sisintään Pyhän Hengen paljastavassa ja tinkimättömässä valossa.
Totta on, että jos ei ole omaa tahtoa, ei ole rakkauttakaan. Siinä sanot täysin oikein. Jos pyrkii olemaan alamainen vain koska seurakunnassa opetetaan niin ja yrittää toteuttaa seurakunnan tulkintapoja mitä alamaisuus seurakunnan tapakulttuurin mukaan sitten onkin, oikeaa tai väärää, ja tekee tämän vastentahtoisesti ja Jeesukselle antautumatta, silloin kaikesta tuosta puuttuu rakkaus. Se on uskonnollista suorittamista ja pyrkimystä täyttää jokin asetettu mitta.
Seurakunta ei koskaan saa viedä sydämissämme paikkaa mitä kuuluu Kristukselle. Seurakunnat ovat vajavaisia. Hän on täydellinen.
Ainoastaan silloin kun olemme jakamattomasti antautuneet täydelliselle, ihanalle Kristukselle iloiten Hänen antamastaan pelastuksen lahjasta, voimme myös seurakuntaan suhtautua oikein ja oppia erottamaan mikä siellä on raamatullista, mikä lihallista vallankäyttöä.
Kristus on meidät vapauttanut. Jumalan lasten ihanaan vapauteen.
Ja vapaus toteutuu sisimmässämme vain siellä missä olemme sisäisesti antautuneet Jeesukselle ja Häneen sitoutuen luopuneet katkeruudesta, vihasta ja vilpistä.- tulkkeja vain
pakkaa olemaan niin pirusti joka lähtöön, että saisi olla tarkkana minkä Jumalan tahdon tulkin rekeen istuu. Ongelma vain on on, että mistä se kaikesta hengellisen hourupäisyyden sekamelskasta osaa poimia sen itseään auttavan ja terveyttä edistävän aineksen.
- Eroe
Oli selkeää tekstiä, voisin itsekin kuitata tuon. Itse kirjoitan samantapaisen asian mutkat suoriksi, niin se herättää usein väärinkäsitystä.
- auroraboreallis...............
Täällä imuroidaan, joten on vaikea keskittyä..Varmaan ymmärrät...
Luin kirjoituksesi kesken kiireen...2 sanaa jäi mieleeni: armo ja Pyhä Henki.
Voisin kuvitella sinun olevan helluntailainen, koska joka kerran kun tulee puhetta synnistä lahkolainen vetoaa siihen että on annettava anteeksi tai menettää taivasosuutensa. Niiden minun häiden aikoihin taisin ajatella samalla tavalla. Kaasoni kokemus elämästä sai mut kuitenkin tajuamaan sen, että kaikki ei sittenkään ole niin mustavalkoista.
Hän oli joutunut 13-vuotiaana raa'an murhan silminnäkijäksi.
Siitä murhasta on kirjoitettu...esim. KK:n kirjassa "kuolemankauppias".
Ent.kaasoni koko elämä hajosi. Hänellä ei ole ollut sen jälkeen mitään. Hän vain kulkee ryysyissä paikasta toiseen ja etsii kadonneita haaveitaan.
Vaikka mä vaan kuuntelin, kun hän aina uudestaan ja uudestaan kertoi siitä mitä Eijalle oli sattunut, niin pystyin kyllä ymmärtämään miltä se tuntui.
Hänen koko elämänsä oli mennyttä. Se ihminen oli pelkkä kuori.
Violetteja koristeita tehtiin...Sain valita: joko shamppanjankeltaisia tai vaaleanvioletteja.
Kyllä minä annan Annelle(antoi puhelimessa luvan kirjoittaa tästä julkisesti)anteeksi ja kyllä mä annan anteeksi myös Kaapolle, Antille, Outille, Lellelle, Eetulle, Jareille, Zärstille, Handelle, Annulle, Kimille, Pekalle, Revalle, Pirille, Jukalle(joka kertoi rakastavansa), Iidalle, Iina S:lle, Maritalle, JP:llle, seurakunnalle, Siskolle, äidille, isälle, Ninna nyt ei ole koskaan mitään pahaa tehnytkään, Volvo Markkasen tyttärelle, Iso-Antille, sille insinöörille ja sille "veljelle Herrassa", joka lainasi sitä amerikanrautaansa vaan aamupäiväksi(enhän mä edes pyytänyt vaan itse sitä mulle ehdotti vaikka en oikeasti kyllä muista siitä paljon mitään), Pakanaiselle, ent. nykyisille työkavereille ja Aleksille. Annan myös anteeksi AA-kerholaisille, Marjolle, Tindelle ja Johannalle. Kari Riihimäki tappoi itsensä vappuna, v.1990. Annanko myös hänelle anteeksi? Annan, vaikka on ikävä. Hänet haudattiin Irjalan hautausmaalle.
Annan anteeksi myös Veikolle ja Jesselle. Hän oli palomies.
Äiti teki yhden virheen. Minä olen tehnyt monta.. Anne tiesi sen ja käytti sitä tietoa hyväkseen, että sai mitä minulta halusi. Hän sai mun ystävät. Minä sain ilmaisen häämatkan. Ruotsissa käytiin.
Armo ja Pyhä Henki voi lohduttaa, kun on menettänyt kaiken.
Onhan mulla tosin poika ja tavallaan mies. Oltiin yhdessä n.4 vuotta. Tilattiin 3 kertaa maistraattiin aika, mutta ei onn.koska ei ollut rahaa eikä kunnollisia vaatteita eikä edes vieraita olisi tullut. Sitten se jätti mut...Hell.seurakunnassa olisin jatkanut aikoinaan, mutta eivät hyväksyneet sitä, että elelin avoliitossa. Olisi pitänyt avioitua 3.kerran.
Siksi liityin vapaaseurakuntaan ja erosin samalla kirkosta.
Tässä on nyt samalla Pakanaiselle vastaus.
Jokainen tietysti itse muodostaa oman käsityksensä helluntaiseurakunnasta. Sitä en vaan käsitä miksi vain se kirkkokunta saa kantaa nimeä"herätysliike".
Parhaimmillaan sieltä voi kuitenkin löytää sen rauhan sisimpäänsä ja ilon elämäänsä.
Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Yläkoulun seksiopas neuvoo harjoittelemaan
anaaliyhdyntää lämpöisellä ja pitkällä porkkanalla https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010859818.html2813327BLACKFRIDAY 186e 4pv Alicantte lennoilla ja hotellilla
No nyt löytyi hyvä blackfriday tarjous. Sivustolla matkapörssi myös muita hyviä tarjouksia. 4 Päivän reissu, 3 tähden ho62375Joukko oppilaita terrorisoi koulua Helsingissä niin
että osa opettajista pelkää töihin tulemista https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010857587.html2522145- 682029
- 711694
Purra esiintyi epäasiallisesti
Eduskunnassa keskustellaan vaihtoehtobudjeteista. Niistä voi olla monta mieltä ja myönnän niiden olevan osin heikkoja. M3421322MTV: Jyrkistä eronnut Jenni kritisoi kovin sanoin Ensitreffit-ohjelmaa: "Ei esimerkiksi kysytty..."
Ohhoh! Jenni lataa tekstiä! Tsemppiä Jennille ja Jyrkille "sen oikean" löytämiseen. Lue lisää: https://www.suomi24.fi/241098- 641050
"Tapaus" Aittakumpu/Simula hyvin paljastaa kuinka tyhmää ja turhaa sakkia Suomesta
löytyy. Toissapäivänä "joku" teki tänne avauksen liittyen Kalevan juttuun, että noilla kahdella olisi suhde. Eli Otsikko231036Martina Aitolehti pitkästä aikaa tv:ssä - Nyt mukana kokkauskisassa!
Oho, Martina Aitolehti nyt kokkauskisassa! Häntä ei ole nähtykään pitkään aikaan tv:ssä. Mukana myös mm. Henny Harjusola166973