Hiili vs Alu

KumiHulda

Selailin tuossa maantiefillarivalmistajien kotisivuja ja näyttää käyneen niin että parhailla merkeillä ei enää alurunkoisia ole olemassakaan, teräsrungoista nyt puhumattakaan. Miksi näin?
Onko Hiilikuitu halventunut niin paljon, vai onko valmistusmetodit parantuneet/halventuneet, onko asiakkaiden "tarpeet" kasvaneet jne jne. että nyt halutaan vain ja ainoastaan kuitupyöriä.
Ja mitä hyötyä teidän mielestä kuitupyörästä nyt OIKEASTI on? jos unohdetaan kokonaan BLING-efekti.

14

4570

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Topiman

      Onhan se hiilikuitu jonkunverran kevyempi vai mitä ?

      • KumiHulda

        Minä en perusta tähän keveyteen ollenkaan, joten se ei ole valintakriteeri. Kuka tahansa saa omasta kehostaan pois kuollutta massaa usean kilon, joten on aika perusteetonta panostaa keveään turhuuteen. Rungon paino on noin 15% pyörän kokonaispainosta ja muutama sata grammaa vaikuttaa max muutaman prosentin.


      • Topiman
        KumiHulda kirjoitti:

        Minä en perusta tähän keveyteen ollenkaan, joten se ei ole valintakriteeri. Kuka tahansa saa omasta kehostaan pois kuollutta massaa usean kilon, joten on aika perusteetonta panostaa keveään turhuuteen. Rungon paino on noin 15% pyörän kokonaispainosta ja muutama sata grammaa vaikuttaa max muutaman prosentin.

        olen kuullut että hiilikuitu runko "pehmentää" ajamista esim sileällä hiekkatiellä on mukavempi ajella


      • KumiHulda
        Topiman kirjoitti:

        olen kuullut että hiilikuitu runko "pehmentää" ajamista esim sileällä hiekkatiellä on mukavempi ajella

        No eihän näitä pyöriä ole koskaan tehty/ostettu hiekkateillä ajamiseen joten tuokaan ei ole mikään järkevä peruste.


      • Topiman
        KumiHulda kirjoitti:

        No eihän näitä pyöriä ole koskaan tehty/ostettu hiekkateillä ajamiseen joten tuokaan ei ole mikään järkevä peruste.

        ainahan sillä voi leveillä :)

        ööh.. onhan se sitämyöten hieman kestävempikin kun hieman joustaa ?

        muuta en kyllä keksi/tiedä kyllä siinä varmaan vielä jotain on mistä en ole kuullut


    • 1. Hiilikuiturunko suodattaa tärinöitä.
      2. Siitä saa tehtyä ”näyttävempiä” runkoja.
      3. Hiilikuiturunko on kevyempi. Kuntoilijalle ei niin suurta merkitystä, mutta kun marginaaleista on kysymys niin mikä ettei.
      4. Mikäli siitä on taloudellista etua pyörätehtaalle, niin varmasti tekevät hiilikuidusta tai vaikka mistä materiaalista. Perustelut ”kekesitään” kyllä. Tähän samaan liittyy se, että silloin tällöin tulee ns trendimalleja markkinoille. Täten saadaan myytyä pyöriä lisää, jos markkinat ovat jo ”tyydytetyt” eli uusia pyöränostajia ei ole tarpeeksi.

      Sanoisin lopuksi, että ei siitä hiilikuiturungosta meille niin suurta etua tai iloa ole, mutta ei kai niin haittaakaan. Joka sellaisen haluaa niin ostakoon. Esimerkiksi Cannondalen portfoliossa on noin neljän tonnin pyörä jossa alumiinia ainakin osittain. Samaten Canyonilla. Että kyllä niitä löytyy ihan tunnetuilta merkeiltäkin.

    • alkup. Maantiepyöräilijä

      Kaikista neljästä materiaalista saa aikaan hyvän pyörän. Vain parhailla merkeillä on enää teräsrunkoisia maantiepyöriä. Titaanirungot taas tulevat joko Kaukoidästä tai joiltakin pikkupajoilta.

      Kun puhutaan keskihintaluokasta, 2000 - 3000€, niin kuidusta saa ajomukavuudeltaan paremman rungon kuin alumiinista samalla hinnalla. Huono puoli on, ettei rikkoutumista välttämättä näe päälle päin. Kolaroitu hiilarirunko pitäisi vaihtaa aina kokonaan.

      http://www.tommasini.it/products.html

      Tuossa on yksi valmistaja, jolla on repertuaarissaan koko valikoima tavallisimpia runkomateriaaleja. Tampereella on ollut maahantuoja joskus, mutta en tiedä onko toiminnassa nykyään.

      • se Kyösti

        vieläkin myy Tommasinia nääs !


    • Kuis' käy?

      Kestääköhän hiilikuiturunko pakkasta?

      Meillä kun tuo pyörävarasto on lämmittämätön rakennus ja sinne pitäisi filo laittaa myös talveksi. Niin, ja nukun mieluiten vaimon vieressä.

    • ...Simo

      Mukavia pyöriä ajaa. Niitäkin on monenlaisia. Jäykkia ja "mukavia" runkoja. Paljon on myös kiekoilla vaikutusta ajotuntumaan. Hiilari rungoissa on välillä ärsyttäviä nitinoitä, mitä on vaikea paikallistaa. Alumiinirungot taas on jäykkiä ja tunnottomia. Toisaalta ei kiinnosta alumiiniset Scandium "kaljatölkki" rungot, vaikka tod.näk. ovat jo parempia ajaa. Ajattelin seuraavaksi ostaa titaanirunkoisen pyörän. Ei välttämättä niin näyttäviä runkoja mutta hyviä ajaa.

      • Isokuminen

        Tätä nirsoilua alumiinirunkoisia kohtaan en ymmärrä. Tokihan tässä harastuksessa varsinkin on paljon näitä "näyttävyyttä ja keveyttä" arvostavia turhapellejä, mutta totuus on se että teräsrunkoiset tai hiilarirungot ei vain sovi kaikille. Itseä ainakin alkoi nyppimään hiilirungon pehmeys, ja teräsrunkoisten notkuminen. Vaihdoin alurunkoiseen jossa paksumpi vinoputki ja nyt on hyvä. Tuollaiset keveät ja näyttävät notkuttimet sopii kyllä juuri näille trendi-ihmisille mutta siihen että polkemisen voima menee juuri sinne kuin sen haluaa, niin tähän pystyy vain alurunkoinen fillari. Varmaan hiilarirungoista löytyy sopivan jämäkkä jollekin hyttyselle, mutta itse en todellakaan kaipaa mitään "mukavaa notkutinta" omille lenkeille.

        Titaanirungosta voi sanoa aivan samaa, menee gategoriaan notkuva hyttynen, joten sopii trendipelleille. Mut so what?


      • mieltä
        Isokuminen kirjoitti:

        Tätä nirsoilua alumiinirunkoisia kohtaan en ymmärrä. Tokihan tässä harastuksessa varsinkin on paljon näitä "näyttävyyttä ja keveyttä" arvostavia turhapellejä, mutta totuus on se että teräsrunkoiset tai hiilarirungot ei vain sovi kaikille. Itseä ainakin alkoi nyppimään hiilirungon pehmeys, ja teräsrunkoisten notkuminen. Vaihdoin alurunkoiseen jossa paksumpi vinoputki ja nyt on hyvä. Tuollaiset keveät ja näyttävät notkuttimet sopii kyllä juuri näille trendi-ihmisille mutta siihen että polkemisen voima menee juuri sinne kuin sen haluaa, niin tähän pystyy vain alurunkoinen fillari. Varmaan hiilarirungoista löytyy sopivan jämäkkä jollekin hyttyselle, mutta itse en todellakaan kaipaa mitään "mukavaa notkutinta" omille lenkeille.

        Titaanirungosta voi sanoa aivan samaa, menee gategoriaan notkuva hyttynen, joten sopii trendipelleille. Mut so what?

        Olen omistanut teräs-, alu-, titaani- ja hiilikuiturunkkoisen kilpapyörän. Näistä suosikkini on ollut alurunkoinen.
        Geometria, putkien dimensiot, kiekot ja etuhaarukka vaikuttavat paljon.


      • Ari P.
        mieltä kirjoitti:

        Olen omistanut teräs-, alu-, titaani- ja hiilikuiturunkkoisen kilpapyörän. Näistä suosikkini on ollut alurunkoinen.
        Geometria, putkien dimensiot, kiekot ja etuhaarukka vaikuttavat paljon.

        kilpapyörää sinulla on ollut? Voitko kertoa meille merkit ja millaisilla eri osilla ne ovat olleet (osasarjat, kiekot,etuhaarukat).


      • alkup. Maantiepyöräilijä
        mieltä kirjoitti:

        Olen omistanut teräs-, alu-, titaani- ja hiilikuiturunkkoisen kilpapyörän. Näistä suosikkini on ollut alurunkoinen.
        Geometria, putkien dimensiot, kiekot ja etuhaarukka vaikuttavat paljon.

        Kerropa tarkemmin tuosta alupyörästäsi, minkä merkkinan ja mallinen se on. Omat kokemukseni ovat vähän toisensuuntaisia ;)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

      Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6809
    2. Pakko tulla tänne

      jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      40
      1221
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

      Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1022
    4. Yksi kysymys

      Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      881
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

      Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      47
      824
    6. Katseestasi näin

      Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      59
      814
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

      Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      784
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

      tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      771
    9. Tietenkin täällä

      Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      726
    10. Jäähalli myynnissä!

      Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      723
    Aihe