Selailin tuossa maantiefillarivalmistajien kotisivuja ja näyttää käyneen niin että parhailla merkeillä ei enää alurunkoisia ole olemassakaan, teräsrungoista nyt puhumattakaan. Miksi näin?
Onko Hiilikuitu halventunut niin paljon, vai onko valmistusmetodit parantuneet/halventuneet, onko asiakkaiden "tarpeet" kasvaneet jne jne. että nyt halutaan vain ja ainoastaan kuitupyöriä.
Ja mitä hyötyä teidän mielestä kuitupyörästä nyt OIKEASTI on? jos unohdetaan kokonaan BLING-efekti.
Hiili vs Alu
14
4570
Vastaukset
- Topiman
Onhan se hiilikuitu jonkunverran kevyempi vai mitä ?
- KumiHulda
Minä en perusta tähän keveyteen ollenkaan, joten se ei ole valintakriteeri. Kuka tahansa saa omasta kehostaan pois kuollutta massaa usean kilon, joten on aika perusteetonta panostaa keveään turhuuteen. Rungon paino on noin 15% pyörän kokonaispainosta ja muutama sata grammaa vaikuttaa max muutaman prosentin.
- Topiman
KumiHulda kirjoitti:
Minä en perusta tähän keveyteen ollenkaan, joten se ei ole valintakriteeri. Kuka tahansa saa omasta kehostaan pois kuollutta massaa usean kilon, joten on aika perusteetonta panostaa keveään turhuuteen. Rungon paino on noin 15% pyörän kokonaispainosta ja muutama sata grammaa vaikuttaa max muutaman prosentin.
olen kuullut että hiilikuitu runko "pehmentää" ajamista esim sileällä hiekkatiellä on mukavempi ajella
- KumiHulda
Topiman kirjoitti:
olen kuullut että hiilikuitu runko "pehmentää" ajamista esim sileällä hiekkatiellä on mukavempi ajella
No eihän näitä pyöriä ole koskaan tehty/ostettu hiekkateillä ajamiseen joten tuokaan ei ole mikään järkevä peruste.
- Topiman
KumiHulda kirjoitti:
No eihän näitä pyöriä ole koskaan tehty/ostettu hiekkateillä ajamiseen joten tuokaan ei ole mikään järkevä peruste.
ainahan sillä voi leveillä :)
ööh.. onhan se sitämyöten hieman kestävempikin kun hieman joustaa ?
muuta en kyllä keksi/tiedä kyllä siinä varmaan vielä jotain on mistä en ole kuullut
1. Hiilikuiturunko suodattaa tärinöitä.
2. Siitä saa tehtyä ”näyttävempiä” runkoja.
3. Hiilikuiturunko on kevyempi. Kuntoilijalle ei niin suurta merkitystä, mutta kun marginaaleista on kysymys niin mikä ettei.
4. Mikäli siitä on taloudellista etua pyörätehtaalle, niin varmasti tekevät hiilikuidusta tai vaikka mistä materiaalista. Perustelut ”kekesitään” kyllä. Tähän samaan liittyy se, että silloin tällöin tulee ns trendimalleja markkinoille. Täten saadaan myytyä pyöriä lisää, jos markkinat ovat jo ”tyydytetyt” eli uusia pyöränostajia ei ole tarpeeksi.
Sanoisin lopuksi, että ei siitä hiilikuiturungosta meille niin suurta etua tai iloa ole, mutta ei kai niin haittaakaan. Joka sellaisen haluaa niin ostakoon. Esimerkiksi Cannondalen portfoliossa on noin neljän tonnin pyörä jossa alumiinia ainakin osittain. Samaten Canyonilla. Että kyllä niitä löytyy ihan tunnetuilta merkeiltäkin.- alkup. Maantiepyöräilijä
Kaikista neljästä materiaalista saa aikaan hyvän pyörän. Vain parhailla merkeillä on enää teräsrunkoisia maantiepyöriä. Titaanirungot taas tulevat joko Kaukoidästä tai joiltakin pikkupajoilta.
Kun puhutaan keskihintaluokasta, 2000 - 3000€, niin kuidusta saa ajomukavuudeltaan paremman rungon kuin alumiinista samalla hinnalla. Huono puoli on, ettei rikkoutumista välttämättä näe päälle päin. Kolaroitu hiilarirunko pitäisi vaihtaa aina kokonaan.
http://www.tommasini.it/products.html
Tuossa on yksi valmistaja, jolla on repertuaarissaan koko valikoima tavallisimpia runkomateriaaleja. Tampereella on ollut maahantuoja joskus, mutta en tiedä onko toiminnassa nykyään.- se Kyösti
vieläkin myy Tommasinia nääs !
- Kuis' käy?
Kestääköhän hiilikuiturunko pakkasta?
Meillä kun tuo pyörävarasto on lämmittämätön rakennus ja sinne pitäisi filo laittaa myös talveksi. Niin, ja nukun mieluiten vaimon vieressä. - ...Simo
Mukavia pyöriä ajaa. Niitäkin on monenlaisia. Jäykkia ja "mukavia" runkoja. Paljon on myös kiekoilla vaikutusta ajotuntumaan. Hiilari rungoissa on välillä ärsyttäviä nitinoitä, mitä on vaikea paikallistaa. Alumiinirungot taas on jäykkiä ja tunnottomia. Toisaalta ei kiinnosta alumiiniset Scandium "kaljatölkki" rungot, vaikka tod.näk. ovat jo parempia ajaa. Ajattelin seuraavaksi ostaa titaanirunkoisen pyörän. Ei välttämättä niin näyttäviä runkoja mutta hyviä ajaa.
- Isokuminen
Tätä nirsoilua alumiinirunkoisia kohtaan en ymmärrä. Tokihan tässä harastuksessa varsinkin on paljon näitä "näyttävyyttä ja keveyttä" arvostavia turhapellejä, mutta totuus on se että teräsrunkoiset tai hiilarirungot ei vain sovi kaikille. Itseä ainakin alkoi nyppimään hiilirungon pehmeys, ja teräsrunkoisten notkuminen. Vaihdoin alurunkoiseen jossa paksumpi vinoputki ja nyt on hyvä. Tuollaiset keveät ja näyttävät notkuttimet sopii kyllä juuri näille trendi-ihmisille mutta siihen että polkemisen voima menee juuri sinne kuin sen haluaa, niin tähän pystyy vain alurunkoinen fillari. Varmaan hiilarirungoista löytyy sopivan jämäkkä jollekin hyttyselle, mutta itse en todellakaan kaipaa mitään "mukavaa notkutinta" omille lenkeille.
Titaanirungosta voi sanoa aivan samaa, menee gategoriaan notkuva hyttynen, joten sopii trendipelleille. Mut so what? - mieltä
Isokuminen kirjoitti:
Tätä nirsoilua alumiinirunkoisia kohtaan en ymmärrä. Tokihan tässä harastuksessa varsinkin on paljon näitä "näyttävyyttä ja keveyttä" arvostavia turhapellejä, mutta totuus on se että teräsrunkoiset tai hiilarirungot ei vain sovi kaikille. Itseä ainakin alkoi nyppimään hiilirungon pehmeys, ja teräsrunkoisten notkuminen. Vaihdoin alurunkoiseen jossa paksumpi vinoputki ja nyt on hyvä. Tuollaiset keveät ja näyttävät notkuttimet sopii kyllä juuri näille trendi-ihmisille mutta siihen että polkemisen voima menee juuri sinne kuin sen haluaa, niin tähän pystyy vain alurunkoinen fillari. Varmaan hiilarirungoista löytyy sopivan jämäkkä jollekin hyttyselle, mutta itse en todellakaan kaipaa mitään "mukavaa notkutinta" omille lenkeille.
Titaanirungosta voi sanoa aivan samaa, menee gategoriaan notkuva hyttynen, joten sopii trendipelleille. Mut so what?Olen omistanut teräs-, alu-, titaani- ja hiilikuiturunkkoisen kilpapyörän. Näistä suosikkini on ollut alurunkoinen.
Geometria, putkien dimensiot, kiekot ja etuhaarukka vaikuttavat paljon. - Ari P.
mieltä kirjoitti:
Olen omistanut teräs-, alu-, titaani- ja hiilikuiturunkkoisen kilpapyörän. Näistä suosikkini on ollut alurunkoinen.
Geometria, putkien dimensiot, kiekot ja etuhaarukka vaikuttavat paljon.kilpapyörää sinulla on ollut? Voitko kertoa meille merkit ja millaisilla eri osilla ne ovat olleet (osasarjat, kiekot,etuhaarukat).
- alkup. Maantiepyöräilijä
mieltä kirjoitti:
Olen omistanut teräs-, alu-, titaani- ja hiilikuiturunkkoisen kilpapyörän. Näistä suosikkini on ollut alurunkoinen.
Geometria, putkien dimensiot, kiekot ja etuhaarukka vaikuttavat paljon.Kerropa tarkemmin tuosta alupyörästäsi, minkä merkkinan ja mallinen se on. Omat kokemukseni ovat vähän toisensuuntaisia ;)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236809Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää401221Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271022- 75881
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal47824Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a59814Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93784Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38771Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14726- 43723