Peukalokompassi kysymys

Osto mielessä

Levykompassin mentyä rikki viime kesänä, olen harkinnut peukalokompassin ostoa, kummassa kädessä sitä pidetään, kun olen oikeakätinen...voisko joku kertoa onko se parempi kuin levykompassi ja miten sillä otetaan suunta...ja muitakin ohjeita saa antaa.

12

11429

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • HvH

      Olin pitkään vannoutunut levymies, kunnes viimevuonna ostin itselleni ensimmäisen moskovalaisen. Ehkä suurempi syy oli luuppi, peukku tuli siinä kaupan päälle. Muutaman opettelukerran jälkeen en ole enää levyn kanssa metsään mennyt, oli sitten yö tai päivä.

      Peukkuahan pidetään jatkuvasti kartan päällä, joten samassa kädessä kuin kannat karttaa. Oikeakätisenä pidän peukalokompassia oikeassa kädessä, toisaalta oikeakätinen kaverini pitää peukkuaan vasenmassa.

      Peukalokompasseja on kiinteä- ja kääntyväkehäisiä. Kääntyväkehäisellä suunta otetaan kuten levykompassillakin. Tosin kompassin runko on lyhyempi, joten ”pitkän tarkan” suunnan ottaminen on haastavampaa. Kiinteäkehäisissä on usein värikoodit kehällä helpottamassa muistamista. Suunnassa painetaan mieleen neulan paikka. Itse käytän kääntyväkehäistä moskovalaista. Nykyään yhä harvemmin tulee rasiaan kajottua.

      Malleja ja merkkejä on useampia. Käteen sopivan värkin löydät kokeilemalla suunnistusväline kaupassa. Parasta olisi, jos pääsisit kokeilemaan jonkun kaverin peukaloa. Tällöin sinulla olisi enemmän käsitystä mitä olet ostamassa.

      Lopuksi moskovalaisista vinkki Muutamat kauppiaat myyvät melko iäkkäitä välineitä. Valmistusvuoden voit tarkistaa neulan takaa. Turha ostaa jo vuosia hyllyssä roikkunutta peliä

      • kilpasuunnistaja

        OIkeakätinen suunnistaja pitää peukalokompassia vasemmassa kädessä ja Emittiä oikeassa. Tällöin leimaus tapahtuu "paremmalla" kädelläsi, samoin kuin kompassirasian kiertäminenkin.
        Älä ala kikkailemaan venäläisillä kompasseilla, vaan osta Silvan tai Suunnon kompassi. Noista venäläisistä ei ikinä tiedä minkälaisen saa.

        http://www.otsalamppu.fi/product_catalog.php?c=36


      • HvH
        kilpasuunnistaja kirjoitti:

        OIkeakätinen suunnistaja pitää peukalokompassia vasemmassa kädessä ja Emittiä oikeassa. Tällöin leimaus tapahtuu "paremmalla" kädelläsi, samoin kuin kompassirasian kiertäminenkin.
        Älä ala kikkailemaan venäläisillä kompasseilla, vaan osta Silvan tai Suunnon kompassi. Noista venäläisistä ei ikinä tiedä minkälaisen saa.

        http://www.otsalamppu.fi/product_catalog.php?c=36

        Kätisyys menee pääsääntöisesti kuten kirjoitit. Poikkeuksia on. Itselläni (oikeakätisenä) homma vaan ei toimi, jos kompassi on vasurissa. Kyllä sen miltei heti huomaa kumpaan käteen peukku istuu paremmin.

        Venäläisiä ei kannata kulkukauppiailta ja muilta kylänmiehiltä ojanpenkalla ostella. Itselläni on moskovalaisista (Moskow) levynä ja yhdestä peukusta vain hyviä kokemuksia.


      • Aksulic
        HvH kirjoitti:

        Kätisyys menee pääsääntöisesti kuten kirjoitit. Poikkeuksia on. Itselläni (oikeakätisenä) homma vaan ei toimi, jos kompassi on vasurissa. Kyllä sen miltei heti huomaa kumpaan käteen peukku istuu paremmin.

        Venäläisiä ei kannata kulkukauppiailta ja muilta kylänmiehiltä ojanpenkalla ostella. Itselläni on moskovalaisista (Moskow) levynä ja yhdestä peukusta vain hyviä kokemuksia.

        Itse olen myös hankkimassa ensimmäistä peukalokompassia ja oikeakätisenä
        minulla on ollut tapana pitää levykompassia sekä emittiä oikeassa kädessä.
        Onnistuuko peukalokompassin kanssa tämä,
        että emit, kompassi ja kartta olisivat samassa kädessä?


      • Simo
        Aksulic kirjoitti:

        Itse olen myös hankkimassa ensimmäistä peukalokompassia ja oikeakätisenä
        minulla on ollut tapana pitää levykompassia sekä emittiä oikeassa kädessä.
        Onnistuuko peukalokompassin kanssa tämä,
        että emit, kompassi ja kartta olisivat samassa kädessä?

        Epäilen vahvasti moisen toimivuutta, mutta kokeile ihmeessä. Kerro miltä tuntui.


      • Aksulic
        Simo kirjoitti:

        Epäilen vahvasti moisen toimivuutta, mutta kokeile ihmeessä. Kerro miltä tuntui.

        Päädyin pienen järkeilyn jälkeen Suunnon vasemman käden ARROW-5 peukalokompassiin
        (Suunnolla tarjollakin ainoastaan vasemman käden malli).
        Ainakin näin olohuone-olosuhteissa tuntuu järkevältä ratkaisulta pitää
        karttaa ja kompassia vasemmassa kädessä ja kääntää kompassin rasiaa oikealla kädellä.
        Myös levykomppassia käyttäessäni käänsin rasiaa oikealla kädellä ja vasen käsi puristi
        kompassin karttaa vasten, vaikka itse kompassi oli silloin oikean ranteen ympärille köytetty.
        Näin ensituntumalta suosittelen ainakin oikeakätisiä hankkimaan peukalokompassin
        vasempaan käteen, koska rasian kääntäminen on huomattavasti kätevämpää tällä
        ns. "paremmalla kädellä".
        Mutta kevään rastit kertokoon koko totuuden...


      • Sibbo vargen
        kilpasuunnistaja kirjoitti:

        OIkeakätinen suunnistaja pitää peukalokompassia vasemmassa kädessä ja Emittiä oikeassa. Tällöin leimaus tapahtuu "paremmalla" kädelläsi, samoin kuin kompassirasian kiertäminenkin.
        Älä ala kikkailemaan venäläisillä kompasseilla, vaan osta Silvan tai Suunnon kompassi. Noista venäläisistä ei ikinä tiedä minkälaisen saa.

        http://www.otsalamppu.fi/product_catalog.php?c=36

        Itse pidän peukalokompassia vasemmassa kädessä kartan kanssa, vaikka olen täysin oikea kätinen. Samalla on helppo koko ajan varmistua, että kartta on presiis oikeassa suunnassa. Myös kompassi suunnan ja kartan luku hoituu samalla silmäyksellä. Olen alusta asti käyttänyt peukalokompassia ja kyllä se on monella tavalla näppärä. Emitti on sitten oikeassa kädessä.


      • soumipoika 90
        Aksulic kirjoitti:

        Itse olen myös hankkimassa ensimmäistä peukalokompassia ja oikeakätisenä
        minulla on ollut tapana pitää levykompassia sekä emittiä oikeassa kädessä.
        Onnistuuko peukalokompassin kanssa tämä,
        että emit, kompassi ja kartta olisivat samassa kädessä?

        ainakin oma suunnon arows 5 ottaa häiriötä emitisä... saataanäyttää hieman väärään suntaan.


      • Anonyymi
        Simo kirjoitti:

        Epäilen vahvasti moisen toimivuutta, mutta kokeile ihmeessä. Kerro miltä tuntui.

        peikalokompassin käyttö edellyttää hyvää hahmotuskykyä maaston muodoista.Ei ole
        aloittelijan väline. Suunnistaja raimo


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        peikalokompassin käyttö edellyttää hyvää hahmotuskykyä maaston muodoista.Ei ole
        aloittelijan väline. Suunnistaja raimo

        Myös ilman kompassia suunnistaminen edellyttää hyvää maastonhahmotuskykyä. Kompassi ei ole mielestäni lainkaan aloittelijan väline. Suunnistaja Pekka


    • Anonyymi

      Kartta rullalle ja takataskuun. Peesaa kaveria ja huuda koodi. Jos sama niin homma hoituu 👍

    • Anonyymi

      Onko kukaan kokeillut tuota peukalokompassia "kynnettömässä"? Tuli mieleen, että silloin se osoittaisi koko ajan eteenpäin, eikä haittaisi sormityöskentelyä, pikemminkin päin vastoin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6749
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      28
      4380
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      272
      2793
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2090
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1653
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1447
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1151
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1127
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1124
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1081
    Aihe