"Se vaan mulkkas mua äkäsesti"
"Mitä tuo mulkkaa noin pitkään?"
"Lopeta toi mulkkaaminen!"
Lauseita joita kuulen teini-ikäisten käyttävän lähes päivittäin. Tuo "mulkkaus"-sana on iskostunut heihin, enkä ole siihen mitenkään puuttunut.
No nyt sain päiväkodilta sähköpostia. Ryhmän ohjaaja kirjoitti, että minun täytyy pitää kuopukselleni kotona luja puhuttelu, koska hän on nyt 2 kertaa puhunut päiväkodissa niin rumasti!
Lapsi oli sanonut toiselle : Miks mulkkaat mua noin pitkään?
Ja toisen kerran : Elä viiti mulkata mua!
Päiväkoti ei salli näin rumaa kielenkäyttöä. Jooh. En osaa kyllä vastata heille mitään ihan heti...Vähän täytyy miettiä mitä sanon.
Ois nyt ees käyttänyt vittu-sanaa, ni munkin olis helpompi suhtautua asiaan ;D
Mitä mulkkaat?
47
2214
Vastaukset
- gek-ko
olen erittäin pahoillani mutta juuri nyt en kykene kokoamaan itseäni
oota vähän, nauran loppuun
x'D- orpana-67
Mulla on aikaa odotella :D
- gek-ko
orpana-67 kirjoitti:
Mulla on aikaa odotella :D
Minkäs teet. Naputtelet niille että olet pahoillasi ja keskustelet asiasta, hohhoh xD
Minä varmaan menisin paikan päälle tyrmistyttämään hoitajan rehellisellä realismilla ja kertoisin saman minkä sinä äsken.
Saattaisin juonitella sen verran, että pyytäisin isompia tarkoituksellisesti unohtamaan sen mulkata- verbin opettelemaan pari uutta tilalle.
Pyydä niitä isompia käyttämään seuraavia ilmaisuja: autogeeninen (itsesyntyinen, omasyntyinen), evaasio (pako, poistuminen) ja rekonstruoida. Näitä on helppo käyttää arkikielessä: "me suoritetaan nyt evaasio ja mennään pihalle" tai "tee evaasio ja mee pois mun huoneesta" tai "toi on ihan sun autogeeninen idea kuule"
ja sitten tietysti
"äiti tota toi juttu meni vähän huonoks kun mä kokeilin sitä se pitäis rekonstruoida". - orpana-67
gek-ko kirjoitti:
Minkäs teet. Naputtelet niille että olet pahoillasi ja keskustelet asiasta, hohhoh xD
Minä varmaan menisin paikan päälle tyrmistyttämään hoitajan rehellisellä realismilla ja kertoisin saman minkä sinä äsken.
Saattaisin juonitella sen verran, että pyytäisin isompia tarkoituksellisesti unohtamaan sen mulkata- verbin opettelemaan pari uutta tilalle.
Pyydä niitä isompia käyttämään seuraavia ilmaisuja: autogeeninen (itsesyntyinen, omasyntyinen), evaasio (pako, poistuminen) ja rekonstruoida. Näitä on helppo käyttää arkikielessä: "me suoritetaan nyt evaasio ja mennään pihalle" tai "tee evaasio ja mee pois mun huoneesta" tai "toi on ihan sun autogeeninen idea kuule"
ja sitten tietysti
"äiti tota toi juttu meni vähän huonoks kun mä kokeilin sitä se pitäis rekonstruoida".Pyydän lastani itse sanomaan niille tätskyille että nou hätä, tämä on aivan efemeerinen vaihe elämässäni :)
- gek-ko
orpana-67 kirjoitti:
Pyydän lastani itse sanomaan niille tätskyille että nou hätä, tämä on aivan efemeerinen vaihe elämässäni :)
mitä on efemeerinen?
- orpana-67
gek-ko kirjoitti:
mitä on efemeerinen?
Ohimenevä? Sitä sanaa ainakin hain :D
- gek-ko
orpana-67 kirjoitti:
Ohimenevä? Sitä sanaa ainakin hain :D
että jokin on kauhean oudosti nyt. Olimme kaverini ja hänen 4-vuotiaan mukulan kanssa. Tajusin että kaverini ei kiroile ja itsekin olin oikein siivo täti.
Leikin jopa nukkekodin astiastolla, olimme piilosta ja sain kätkettyä koirankin :D
Hmm. Jos tulee paha paikka, voi sanoa että voi NÄÄ-TÄ. gek-ko kirjoitti:
ja sitten tietysti
"äiti tota toi juttu meni vähän huonoks kun mä kokeilin sitä se pitäis rekonstruoida".Nyt saa sitte itte kasailla ihteesä XD
Pitää tehdä hetkellinen evaasio koneen äärestä :D
ole mikään uusi sana..Mä muistan kanssa alle kouluikäisenä ja ala-asteella kuulleeni tota -Ja paljon! Sitä alkoi itsekin käyttää, kun se on jotenkin niin herkullinen, tuntuu suussa kivalta, kun sanoo:P
Mulk, mulk!- orpana-67
Vanha ja paljon käytetty sana. Ehkä siksi oonkin ihan kun puulla päähän lyöty :-o
Hämmästyin tuota kirjettä paljon. Monta kertaa kun haen lastani hoidosta, kuulen eteisessä paljon rankempaakin tekstiä kun kersoilla menee hermot pukiessaan. Onkohan ne postittanut samanlaisen kirjeen kaikille vanhemmille, joiden lapset käyttää esim. hitsi-sanaa rankempaa kieltä? En tiiä...Huvittavaa. - joskus käyttäneen
orpana-67 kirjoitti:
Vanha ja paljon käytetty sana. Ehkä siksi oonkin ihan kun puulla päähän lyöty :-o
Hämmästyin tuota kirjettä paljon. Monta kertaa kun haen lastani hoidosta, kuulen eteisessä paljon rankempaakin tekstiä kun kersoilla menee hermot pukiessaan. Onkohan ne postittanut samanlaisen kirjeen kaikille vanhemmille, joiden lapset käyttää esim. hitsi-sanaa rankempaa kieltä? En tiiä...Huvittavaa.tuota sanaa. Mulkvistiksikin jotain nimittelivät.
- cookos
Ihan selvä lyhennehän tuo. Mutta se, että lapsi puhuu noin jollekin, hmmm...aika epäkohteliasta. Tulee mieleen, että mites se kotikasvatus...
- parempi vaihtoehto?:)
Tai mitä vahtaat?
- orpana-67
Ihan kaikkea et voi estää...Alle kouluikäinen imee itseensä sanoja kuin pesusieni. Kaikki kielletyt ja "rumat" sanat on hienoja ja erikoisia. Niitä on kiva hokea. Niihin pitää puuttua, mutta niihin ei saa puuttua liikaa. Niistä ei saa tehdä numeroa...Helpommin jäävät pois sitten itsestään.
- Olisko vielä
parempi vaihtoehto?:) kirjoitti:
Tai mitä vahtaat?
jotain vastaavaa sanaa mulkkaamiselle?
- .....
Olisko vielä kirjoitti:
jotain vastaavaa sanaa mulkkaamiselle?
toljottaa
- cookos
orpana-67 kirjoitti:
Ihan kaikkea et voi estää...Alle kouluikäinen imee itseensä sanoja kuin pesusieni. Kaikki kielletyt ja "rumat" sanat on hienoja ja erikoisia. Niitä on kiva hokea. Niihin pitää puuttua, mutta niihin ei saa puuttua liikaa. Niistä ei saa tehdä numeroa...Helpommin jäävät pois sitten itsestään.
alle kouluikäsiä oo, oon hieman jäävi kommentoimaan. Mutta mitä sukulais ja tuttavaperheissä olen huomannut, kyllä siellä lasten kielenkäyttöön puututaan aika radikaalisti..jos antaa aihetta.
Tuokin on mun mielestä tilannekohtanen..onko sanottu hyökkäävästi "Mitä mulkkaat..". Ei se ainakaan sosiaalista käytöstä paranna ja ryhmähenkeä päiväkodissa. Mut jokainen vanhempi kasvattaa omalla tavallaan.
Niin päiväkodissa, kuin koulussa kuten työelämässäkin on säännöt..hyvä niitä on oppia noudattamaan pienestä pitäen. - gek-ko
jos isommat sanoo jotain niin totta kai pienemmät matkii.
Ja isommat taas sanoo aika lailla mitä ne haluaa, tietty siitäkin voi neuvotella mutta millään napin painalluksella homma ei toimi.
Joskus voi käydä niin, että jos jostain tekee numeron niin... niin. Sitten on tehty numero ja ne jatkaa sitä mulkkausta oikein tiiviskurssina.
Kotikasvatus mikään taikasana ole. - orpana-67
cookos kirjoitti:
alle kouluikäsiä oo, oon hieman jäävi kommentoimaan. Mutta mitä sukulais ja tuttavaperheissä olen huomannut, kyllä siellä lasten kielenkäyttöön puututaan aika radikaalisti..jos antaa aihetta.
Tuokin on mun mielestä tilannekohtanen..onko sanottu hyökkäävästi "Mitä mulkkaat..". Ei se ainakaan sosiaalista käytöstä paranna ja ryhmähenkeä päiväkodissa. Mut jokainen vanhempi kasvattaa omalla tavallaan.
Niin päiväkodissa, kuin koulussa kuten työelämässäkin on säännöt..hyvä niitä on oppia noudattamaan pienestä pitäen.Lapsesi kuitenkin ovat joskus olleet alle kouluikäisiä? Tiedät tuon sanojen imemisen mistä puhuin?
Se ei tarkoita sitä, ettenkö puuttuisi asioihin, ettenkö kasvattaisi lapsiani. Mutta valitettavasti teini-ikäiseni eivät aina puhu korrektisti, tapakasvatuksestani huolimatta ja heidän kielensä pakostikin tarttuu pienempiin.
Toki aion asiasta kuopukselle puhua. - cookos
gek-ko kirjoitti:
jos isommat sanoo jotain niin totta kai pienemmät matkii.
Ja isommat taas sanoo aika lailla mitä ne haluaa, tietty siitäkin voi neuvotella mutta millään napin painalluksella homma ei toimi.
Joskus voi käydä niin, että jos jostain tekee numeron niin... niin. Sitten on tehty numero ja ne jatkaa sitä mulkkausta oikein tiiviskurssina.
Kotikasvatus mikään taikasana ole.a ja o..ihan varmasti. kyllä ne raamit joka tapauksessa sieltä lähtee, vanhempien tavasta suhtautua asioihin. Se, mitä pennut imee muualta on eri juttu.
Voi vanhemmat vielä keskustella kotona keskenään lapsen kuullen ja halveerata opettajaa/päiväkodin opettajaa ja pistää asian lekkuriks, ihan varmasti lapsi oppii tekemään päin vastoin kuin kuuluis tehdä. Tulee hyvin yhteiskuntakelposia aikuisia.
Mä tiedän, että kun on omasta kersasta kysymys, silloin hypätään vanhempien varpaille, kun jotain kritiikkiä vaikka koulusta tulee. - cookos
orpana-67 kirjoitti:
Lapsesi kuitenkin ovat joskus olleet alle kouluikäisiä? Tiedät tuon sanojen imemisen mistä puhuin?
Se ei tarkoita sitä, ettenkö puuttuisi asioihin, ettenkö kasvattaisi lapsiani. Mutta valitettavasti teini-ikäiseni eivät aina puhu korrektisti, tapakasvatuksestani huolimatta ja heidän kielensä pakostikin tarttuu pienempiin.
Toki aion asiasta kuopukselle puhua.ja tiedän, että en ole itse mikään täydellinen vanhempi. Koittanut kasvattaa lapset vaan rehellisiks ja työtätekeviks ihmisiks. Heillä oli kiroilukausi joskus 15- vuotiaana, mutta siitäkin huomautin, kun joka toinen sana oli v**** ja p******. Vaan loppu sekin..ajallaan.
Joka aikaan kai kuuluu muotisanoja..joo, ei niin huolestuttavaa. - gek-ko
cookos kirjoitti:
a ja o..ihan varmasti. kyllä ne raamit joka tapauksessa sieltä lähtee, vanhempien tavasta suhtautua asioihin. Se, mitä pennut imee muualta on eri juttu.
Voi vanhemmat vielä keskustella kotona keskenään lapsen kuullen ja halveerata opettajaa/päiväkodin opettajaa ja pistää asian lekkuriks, ihan varmasti lapsi oppii tekemään päin vastoin kuin kuuluis tehdä. Tulee hyvin yhteiskuntakelposia aikuisia.
Mä tiedän, että kun on omasta kersasta kysymys, silloin hypätään vanhempien varpaille, kun jotain kritiikkiä vaikka koulusta tulee.orpanan varpaille ja epäilit ensitöiksesi kotikasvatuksen puutetta.
Näitä nyt sattuu kuitenkin, vaikka tekisi kuinka hyvää työtä ja toisaalta kukaan vanhempi ei ole täydellinen. Kuulosti varsin inhimmilliseltä sattumukselta koko insidenssi, eikä mitenkään niin rikolliselta etteikö sille voisi nauraa(kin).
Sulla on jännä tuo tiukka ja suppea näkemys, joka leviää kaikenkattavaksi relativismiksi kun keskustelua jatketaan. Sanotaan tähän nyt vaan sitten että kukin tavallaan. - cookos
gek-ko kirjoitti:
orpanan varpaille ja epäilit ensitöiksesi kotikasvatuksen puutetta.
Näitä nyt sattuu kuitenkin, vaikka tekisi kuinka hyvää työtä ja toisaalta kukaan vanhempi ei ole täydellinen. Kuulosti varsin inhimmilliseltä sattumukselta koko insidenssi, eikä mitenkään niin rikolliselta etteikö sille voisi nauraa(kin).
Sulla on jännä tuo tiukka ja suppea näkemys, joka leviää kaikenkattavaksi relativismiksi kun keskustelua jatketaan. Sanotaan tähän nyt vaan sitten että kukin tavallaan.se, että miten toisen katsominen päiväkoti-ikäsellä aiheuttaa tuollasen reaktion. Siis se on, mitä ihmettelen.
Mietin sitä toista lasta, jolle noin sanottiin!! Ja hänen tuntojaan.Sekä sitä, miten vanhemmat reakoi, kun kyseessä on oma lapsi, jota kritisoidaan.Puhun asiaa, koska olen itsekin vanhempi.
Niin, asiat asioina... - keskenhän
cookos kirjoitti:
se, että miten toisen katsominen päiväkoti-ikäsellä aiheuttaa tuollasen reaktion. Siis se on, mitä ihmettelen.
Mietin sitä toista lasta, jolle noin sanottiin!! Ja hänen tuntojaan.Sekä sitä, miten vanhemmat reakoi, kun kyseessä on oma lapsi, jota kritisoidaan.Puhun asiaa, koska olen itsekin vanhempi.
Niin, asiat asioina...tuo on just tuollasta täysin harmitonta ja isommilta opittua apinointia.
Mutta sitte ku lapsi sanoo noin sille tarhan tädille, niin siinä vaiheessa minunkin niskakarvat jo värähtää. - orpana-67
keskenhän kirjoitti:
tuo on just tuollasta täysin harmitonta ja isommilta opittua apinointia.
Mutta sitte ku lapsi sanoo noin sille tarhan tädille, niin siinä vaiheessa minunkin niskakarvat jo värähtää.ei tässä kohtaa sanonut niin tädille, vaan toiselle lapselle.
- ymmärsin
orpana-67 kirjoitti:
ei tässä kohtaa sanonut niin tädille, vaan toiselle lapselle.
jo aiemmasta.
Joku jakso nähä siinä jotain hauskaakin, kun lapsi matkii isompiaan ja tarhan täti siitä kimmastuu.
Minen jaksanu. Se on niin tavallista. Ihan varmasti ok-kersa. Tätillä ollu vaan huono päivä. - orpana-67
ymmärsin kirjoitti:
jo aiemmasta.
Joku jakso nähä siinä jotain hauskaakin, kun lapsi matkii isompiaan ja tarhan täti siitä kimmastuu.
Minen jaksanu. Se on niin tavallista. Ihan varmasti ok-kersa. Tätillä ollu vaan huono päivä.En koe nyt olevani epäonnistunut kasvattaja- paljon, paljon pahempaakin voisi tapahtua. Ihmetyttää vaan miksei tuota voinut sanoa suoraan kasvotusten, olla avoin siinä paikan päällä, vaan piti lähettää postia näin lomaviikolla...Noh, ehkä se on tätiä painanut kovasti mieltä.
- gek-ko
orpana-67 kirjoitti:
En koe nyt olevani epäonnistunut kasvattaja- paljon, paljon pahempaakin voisi tapahtua. Ihmetyttää vaan miksei tuota voinut sanoa suoraan kasvotusten, olla avoin siinä paikan päällä, vaan piti lähettää postia näin lomaviikolla...Noh, ehkä se on tätiä painanut kovasti mieltä.
HIHIHAAAA-HA :D
tädin hiihtoloma on pilalla täähän on ihan absurdi juttu jo - orpana-67
gek-ko kirjoitti:
HIHIHAAAA-HA :D
tädin hiihtoloma on pilalla täähän on ihan absurdi juttu joonko se täti lomalla, mutta me ollaan lapsen kanssa lomalla :D
- gek-ko
orpana-67 kirjoitti:
onko se täti lomalla, mutta me ollaan lapsen kanssa lomalla :D
lapset meinaan.
Jos haluttiin puhua jotain niin että mun veli ei olis ymmärtäny, vanhemmat käytti saksaa. Parin vuoden kuluttua ilmeni että veljelläni oli varsin kattava saksan sanavarasto, ei vaan ollut tullut aiemmin esille.
Älykäs apina :D - orpana-67
gek-ko kirjoitti:
lapset meinaan.
Jos haluttiin puhua jotain niin että mun veli ei olis ymmärtäny, vanhemmat käytti saksaa. Parin vuoden kuluttua ilmeni että veljelläni oli varsin kattava saksan sanavarasto, ei vaan ollut tullut aiemmin esille.
Älykäs apina :Dhyvä :D
Ilmainen ja tehokas kielikurssi lapselle!! Ja mitä kaikkea se mahtoikaan oppia- upeita sanoja varmasti :) - gek-ko
orpana-67 kirjoitti:
hyvä :D
Ilmainen ja tehokas kielikurssi lapselle!! Ja mitä kaikkea se mahtoikaan oppia- upeita sanoja varmasti :)myös klassikko.
Uusi hella. Äiti piti sen lapsilukkoa tosi hyvänä, tietysti. Ei tarvitse pelätä että pennut aukoo kuumaa uunia.
Naapurin mukula tuli kylään ja veljeni tahtoi esitellä hänelle uutta hellaa. "Tää aukee sit näin." - serkkupojan
gek-ko kirjoitti:
myös klassikko.
Uusi hella. Äiti piti sen lapsilukkoa tosi hyvänä, tietysti. Ei tarvitse pelätä että pennut aukoo kuumaa uunia.
Naapurin mukula tuli kylään ja veljeni tahtoi esitellä hänelle uutta hellaa. "Tää aukee sit näin."mukula sai semmosen lasten crossimopon. Siinä on rajotin kaasukahvassa, ettei menis liian kovaa alkuunsa.
Nelivuotias pojannassikka esitteli sitä sitte mulle. "Tästä tähän saa lisää vauhtia." ja näytti rajotinruuvia :) - orpana-67
gek-ko kirjoitti:
myös klassikko.
Naapurin mukula tuli kylään ja veljeni tahtoi esitellä hänelle uutta hellaa. "Tää aukee sit näin."kantsii aina jäljitellä isompia ja viisaampia! Kukas veljellesi opetti ko. taidon...sinä tietysti :D
- gek-ko
serkkupojan kirjoitti:
mukula sai semmosen lasten crossimopon. Siinä on rajotin kaasukahvassa, ettei menis liian kovaa alkuunsa.
Nelivuotias pojannassikka esitteli sitä sitte mulle. "Tästä tähän saa lisää vauhtia." ja näytti rajotinruuvia :)asentaa seinään ison punaisen napin.
Niin, kukaan ei varmaan ikinä ajattele että mitähän tapahtuu jos siitä painaa :P - gek-ko
orpana-67 kirjoitti:
kantsii aina jäljitellä isompia ja viisaampia! Kukas veljellesi opetti ko. taidon...sinä tietysti :D
se oli joko nähny kuinka äiti aukaisee, tai sitten vaan tutkinut asiaa itse.
Kyllähän se nyt askarruttaa, jos hellan luukkua ei saa auki. Ja joo, mitäs tarhan täti sitten sanoo kun ipana sanoisikin Scheisse? - hyvin
gek-ko kirjoitti:
asentaa seinään ison punaisen napin.
Niin, kukaan ei varmaan ikinä ajattele että mitähän tapahtuu jos siitä painaa :Pse ruuvi on jemmattu, mutta on tieten joskus nähny ku isänsä sitä on ruuvaillu.
Usein aikuset yllättyy siitä kuinka fiksuja ne apinat on.
- niille takaisin
että ne runkkarit voisivat vähän relata
- thin.ice
Päiväkodin/kodin ja koulun/kodin väliset jutut on joskus hiukka vaikeita, kun ei ymmärretä toisiamme. Tokaluokkalaisen eläkeikäinen opettaja otti hyvin huolestuneena yhteyttä ja selitti puhelimessa, että lapsella on varmasti joku iso hätä ja kyseli onko kotona tapahtunut jotain. Minä olin aivan ihmeissäni että mitä on tapahtunut. Opettaja sanoi laittavansa lapsen kokeen tulemaan kotiin suljetussa kirjekuoressa ja pyysi olemaan yhteydessä kun olen sen lukenut. Tyttö oli kirjoitellut kokeen reunoille Neljän Ruusun biisin sanat Valuva maa ja palava taivas, ja joitakin TikTakin biisien sanoja. Itse ne heti tunnistin enkä ollut huolissani, soitin opettajalle ja kerroin että ne ovat laulujen sanoja. Ope oli hyvin hämmästynyt ja selitti jotain että oli ollut huolissaan. Sukupolvien kuilu on mittaamaton...
- orpana-67
tietysti että reagoi :) Siitähän nyt niin paljon puhutaan, että lasten pahoinvointiin täytyy reagoida, nähdä se ajoissa. Ylilyöntejä varmasti sattuu, mutta parempi niin päin.
Onneksi selitys oli noin helppo ja kaikki on ok :) - uk-ko
mun mielestä mikään uusi sana. Mutta voisiko olla että tän open sanavarasto on kahden sukupolven takaa ja hän ei tuntenut sanaa ja hälle tuli mulkku mieleen? En oikein muuten ymmärrä, että tuosta hermostuu.
- ...
Mun mielestä tuossa asiassa pitäisi puuttua siihen että katsomisen kohteeksi joutuminen aiheuttaa negatiivisia tunteita.
Miksi jo päiväkoti-ikäisillä lapsilla ilmenee tuollaista? Onko se normaalia?- orpana-67
Tuossa iässä alkaa tietynlainen häveliäisyys. Ei kehdata riisuutua tyttöjen nähdän, tytöt piiloutuu pojilta. Ei käydä yhtä aikaa vessassa niin kuin "pieninä" vielä oli luonnollista. Siinä jos seisot housut kintuissa ja tulee vastakkaisen sukupuolen edustaja viereen, niin kyllä siinä voi hätääntyneenä ja nolona kysyä miksi tuijotat, miksi mulkkaat? Tai pyytää että älä mulkkaa...
- gek-ko
orpana-67 kirjoitti:
Tuossa iässä alkaa tietynlainen häveliäisyys. Ei kehdata riisuutua tyttöjen nähdän, tytöt piiloutuu pojilta. Ei käydä yhtä aikaa vessassa niin kuin "pieninä" vielä oli luonnollista. Siinä jos seisot housut kintuissa ja tulee vastakkaisen sukupuolen edustaja viereen, niin kyllä siinä voi hätääntyneenä ja nolona kysyä miksi tuijotat, miksi mulkkaat? Tai pyytää että älä mulkkaa...
naurattaa uudestaan.
(Poika)serkullani on kesämökillä vakiokanto, jonka päältä se aina kusee. Se valikoi sen jo pienenä, ja olin varsin katkera kun ei mulla nyt... niin.
Nyt aikuisena se on ottanut perinteet käyttöön ja kusee näyttävästi auringonlaskuun siltä samalta kannolta. - ...
orpana-67 kirjoitti:
Oliko nyt kyse tuollaisesta tilanteesta vai ihan tavallisesta kanssakäymisestä vaatteet päällä?
- ...
Olet täydellinen äiti ja lapsesi ovat normaaleja. Päiväkodin työntekijä ylireagoi ja voit siis olla rauhassa ja keskittyä tällä palstalla tuntemattomien ihmisten nuoleskeluun.
- outoa.
Ihan kuin tämän olisi jutun kirjoittanut kaarne.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1662149
Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu142092- 1091542
- 1221461
Evoluutioteoria on varmuudella väärin - monet tutkijat irtisaunoutuvat siitä
Tutkimuksissa on löytynyt paljon näyttöä siitä, ettei evoluutioteoria ole totta. Monet tutkijat kuitenkin vielä kannatta4671293- 761068
- 52898
- 49891
En enää koskaan äänestä vasemmistopuolueita
Olen lähes aina äänestänyt SDP:tä ja pari kertaa Vasemmistoliittoa, sillä olen aina uskonut, että vasemmisto on se, mikä229809Syntymän ja kuoleman aallot
Seuraavassa tekstissä kerrotaan, mitä välittömästi kuoleman jälkeen tapahtuu. Syntymän ja kuoleman aallot Seuraavassa356795