Kaikki kallistuu koko ajan

uk-ko

Teenpä tästä oman aloituksen,kun tuo ruuan hinta -ketju on jo päässyt kovin pitkäksi.

Inflaatiosta valitetaan koko ajan: kaikki kallistuu.Mutta niin nousevat myös palkat. Ihmisillä on osittain mennyt sekaisin kaksi asiaa: tuotteiden kallistuminen ja rahan arvon aleneminen.

Laitan tähän linkkinä elinkustannusindeksin. Jos minä yhtään osaan käppyröitä lukea, niin kokonaisuutena katsoen eläminen ei ole kallistunut yhtään vuoden 2001 tasosta:

http://www.stat.fi/til/khi/2009/01/khi_2009_01_2009-02-13_kuv_001.html

Aina joku tuote on kallistumassa ja joku toinen halpenemassa. Palkat nousevat hitaammin tai nopeammin. Nyt juuri taantuma sortaa perheiden talouksia, mutta se on toinen juttu. Elämisen kokonaiskustannukset pysyvät suunnilleen samoina.

Saa ihan vapaasti kiistää.

26

692

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei ole....
    • persona-non-grata

yksiin. Palkat ovat kylläkin nousseet, kuitenkaan suurimman osan ei suhteessa ruoan, vaatteide, etc hintoihin. Ja se köyhempi kansanosa kasvaa koko ajan. Pitäisikö hintojen olla aina vain sen varakkaamman kansanosan maksukyvyn mukaiset?

• jarona

nopeampaa tahtia kuin palkat nousevat. Ja nopeampaa tahtia paljon kuin esim. kotihoidontuki nousee. Lisäksi nousevat esimerkiksi vaatteiden ja tarhan hinta ym lapsia koskeva.

Tiedätkö et kaksi työtöntä vanhempaa joutuu elämään lapsineen samalla korvauksella kuin lapseton yksinäinen. Lapsilla menee vaatteita pieniksi ja rikki kokoajan ja ruokaa kuluu paljon enemmän kuin aikuisilla. Luin inarilais perheestä joilla oli aivan kamala tilanne kun työt meni Kiinaan.

Se olis meillekin katastrofi jos edes toinen joutuis työttömäksi tai sairastuis. Ei lasten kanssa oikeen enää sillon Suomessa tule toimeen. Inarilaisperheellä piti riittää 5 hengelle 500 euroa kuussa ruokaan. Sit jotkut yksinäiset köyhät valittaa kun riittää satanen viikossa ruokaan vain itselle.

• uk-ko

ylläoleville. Tuohan on yleisindeksi, eikä kerro mitään eri kansanosien eroista ja kehityskuluista yleisindeksin sisällä. En ollenkaan luule että se olisi "totuus" kansan hyvinvoinnista.

Olen ihan samaa mieltä siitä, että tuloerojen kasvu näkyy pienituloisimpien köyhtymisenä, varsinkin niiden kohdalla, joiden toimeentuloon vaikuttavat indeksiin sitomattomat tuet.

Tuon indeksin tarkoitus oli oikeastaan vain osoittaa, että elämiskustannukset kokonaisuutena eivät pitkällä aikavälillä ole kohonneet. Joidenkin ryhmien ostovoima sen sijaan on heikentynyt. Vaikka lopputulos on tietysti sama: elintaso laskee, niin ne on eri asiat, laskeeko jonkun ostovoima, vai kallistuuko eläminen.

Tämä avaus sai kimmokkeensa alemmista keskusteluista, mutta pohdin yleisemmin sitä, että "kaikkien" mielestä eläminen on koko ajan kalliimpaa, tuloista riippumatta. Usein syyksi sanotaan inflaatio, vielä useammin EU. Tähän törmään paitsi netissä, myös irlissä.

• rapiskarpalo

miettinyt vaikka mulla lapsiakin niin miksi mä en koe olevani köyhä ja mun rahat riittävät tällä hetkelläkin asumiseen, ruokaan, omien harrastuksien lisäksi lasten harrasteisiin (salijäsenyydet ja boxingmaksut, uimiset, leffat) ja nuo eläimet vie oman osuuden. Siitä huolimatta pystyn perhettäni siirtää muualle lomailemaan. (tuleehan noihin monet muutkin maksut)

Verrannollisesti muutama duunikaveri puolisonsa kanssa tienaavat mun perhettä enemmän tai saman verran kuussa ja heillä on omien puheiden mukaan tiukkaa.

Luulen kuitenkin että suurimmaksi osaksi ihmisillä on tapa valittaa tai ja se minkä kokee tärkeäksi niin ei jaksa valittaa. Niin ja pakkoko se on ottaa niin paljoa lainaa ja joka hankintaa että lainoihin menee niin paljon ettei ole varaa esim. maksaa kuntosalimaksuja.

(niin ja ei paljoa jouduttu tinkimään kun tulot olivat pienemmät, mut juuri se minkä kokee tärkeäksi siihen löytyy vähistäkin varoja)

• rapiskarpalo

hintaan tulee, niin ei se nyt niin paljoa ole noussut etteikö muka juustoa ja jogurttia ole varaa ostaa mitä monet työssä käyvätkin valittavat. Pitkälti riippuu siitä mitä syö vai miten selittää että meidän perheen ruokalasku kuukaudelta on vain laskenut vaikka kersat kasvaneet ja yms.lohen ja broiskun rintafileen/rehujen kulutus kasvanut. (Mulla on muuten vuodelta 2000 kaikki ostoslistat ja kuitit tallessa, kun muutenkin pidän aika tarkkaa merkintää kaikesta) :>>

• Elinkustannusindeksi (eli hinnat) on noussut 10 vuodessa 21% ja ihmisten keskipalkka 45%. Lisäksi kokonaisveroaste on pienentynyt 4%, kertoo tilastokeskus. Niinpä keskiverto suomalaisen ostovoima eli elintaso on noussut vuosikymmenessä 28%, eli keskimäärin 2,5% vuodessa.

Samaisista Statin tilastoista voi päätellä, että tästä summasta käytetään keskimäärin puolet asumistason parantamiseen, joten keskimääräisessä parintonnin nettokuukausipalkassa ei reilun prosentin korotus tunnu missään. Mutta pitkällä aikavälillä se tuntuu.

Jos jollain on parempia lähteitä, niin tutustun niihin mieluusti ja muutan mieleni.

• Nimim. nälkä

nipistäkää niistä palkoistanne työmarkkinatukilaisten ja eläkeläisten hyväksi. Sillä pääsette rahojen kanssa tuskailusta.

• Nimim. nälkä kirjoitti:

nipistäkää niistä palkoistanne työmarkkinatukilaisten ja eläkeläisten hyväksi. Sillä pääsette rahojen kanssa tuskailusta.

Yli varojensa elävät tuskailevat tuloista riippumatta. Työeläkettä saavien, joita on suuri enemmistö eläkeläisistä, ostovoima kasvaa tällä hetkellä nopeammin kuin palkansaajien.

• Kaikki on kallistunut siitä kun olin nuori... Pisan kalteva tornikin on nykyään suora.

• uk-ko

Kun koko ajan tuntuu minustakin siltä, että fyrkat ei meinaa riittää...

Olisikohan tässä mitään totuuden siementä: kulutustottumuksemme ja kulutusrakenteemme muuttuu ja käytämme rahaa ehkä huomaamattamme.

Ikävä turvauta linkkeihin, mutta tänne ei voi copy-peistata taulukoita. Sivun alareunassa on graafi joka kertoo:

http://www.stat.fi/tup/suomi90/heinakuu.html

1950 käytimme rahoistamme asums- ja ruokakuluihin 85 %
      2005 käytimme noihin asioihin rahoistamme 55 %
      Maailmassa on siis tapahtunut jotain muutakin kuin elinkustannusten nousua, kun kaikki raha silti kuluu joka kuukausi?
      Erityisesti perustarvikkeiden (elintarvikkeet, juomat, vaatetus) osuus on pienentynyt radikaalisti 65 prosentista n. 20 prosenttiin.

Mihin se raha oikein kuluu?

• ja :

erilaisiin brändituotteisiin

• näille....

• uk-ko
        ja : kirjoitti:

erilaisiin brändituotteisiin

että tässä on ainakin osatotuus: henkilökohtainen mielihyvä ja merkkituotteista maksettava statuslisä?

Ainakin niiden kohdalla, jotka eivät kuulu siihen pienituloisimpien ryhmään?

• tule :
        uk-ko kirjoitti:

että tässä on ainakin osatotuus: henkilökohtainen mielihyvä ja merkkituotteista maksettava statuslisä?

Ainakin niiden kohdalla, jotka eivät kuulu siihen pienituloisimpien ryhmään?

ellei ole Marimekon lakanat jne.

• vuosi vuodelta olen pyrkinyt enempi omavaraisuuteen.Tietää ainakin mitä syö:) Nykyään siis lähinnä vasta kesäisin.

• että on jotakin

stabiilia tänä hektisenä aikana. Palkat.

• se vaan :

tupsahtaa tilille :)

• ..............................

Mitä käsitetään "elämisellä"?

Ainakin vähäosaisiin asioiden kallistuminen iskee välittömästi, heidän "palkkoja" ei ole aikohin nostettu.

Se ei vähäosaista auta hetkenkään vertaa jos vaikkapa mönkijöiden ja skootterien hinta on viimeaikoin tippunut jos ruisleipä on 30c kalliimpaa kuin ennen.

Eläminen on kallistunut. Pröystäily halventunut. Väitän asian olevan näin.

• uk-ko

käy ilmi siitä toisesta tauluosta, jonka esitin ketjussa.

Samoin kerroin, että en kuvittele tuon indeksikaavion kertovan sinänsä totuutta eri kansanryhmien hyvinvoinnista. Kerroin myös olevani samaa mieltä siitä, että pienituloisten elintaso laskee. Etenkin niiden, joiden tuet ei ole sidottu indeksiin. Se kaikki on ihan selvää.
        Mutta nuo asiat eivät olleet tämän aloitukseni ytimessä, vaan yleinen tarkastelu. Vähäosaisten tms. asioista voi tehdä toisen aloituksen. Asia on varmasti käsittelemisen arvoinen.

"Eläminen on kallistunut. Pröystäily halventunut". Voit väittää toki näin. Kävitkö katsomassa sen toisen taulukon, jossa kuvataan, mihin suomalaisten rahat menevät. Ihan kiinnostava graafi: kertoo, miten rahan käyttö on muuttunut.

Ja vielä lopuksi. En minä väitä että köyhillä menee hyvin. Puhun jostain muusta.

• k32v

http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2009/02/ruuan_hinta_nousee_edelleen_564786.html

"Suomessa ruoan hinta on noussut vuoden aikana eniten EU-maista. Energian ja raaka-aineiden halventuminen näkyy muualla Euroopassa ruoan hintojen laskuna, mutta suomalaisiin hintoihin niillä ei ole ollut vaikutusta."

Ollaanko tässä eurooppalaisia vai eikö olla? Vähän vaikuttaa siltä, että se riippuu vahvasti asiayhteydestä.

• uk-ko

ihmiset eivät lue kuin aloituksen vastatessaan. Tää ei ollut gallup-kysely, vaan ajatuksen logiikka on tuolla ketjussa.

Puhun jostain muusta kuin viimeisen vuoden tapahtumista.

Aloitus ei voi koskaan olla tarpeeksi kattava, mutta aina se on epäselvä...

• k32v
        uk-ko kirjoitti:

ihmiset eivät lue kuin aloituksen vastatessaan. Tää ei ollut gallup-kysely, vaan ajatuksen logiikka on tuolla ketjussa.

Puhun jostain muusta kuin viimeisen vuoden tapahtumista.

Aloitus ei voi koskaan olla tarpeeksi kattava, mutta aina se on epäselvä...

aina ei jaksa kaikkea kahlata läpi.

Se on kumma, kun aina pitää vaan tuottaa enemmän, nopeammin, tehokkaammin, tuottavammin.

Onko se ahneutta vai mitä? Edistystä?

Mitä siitä sitten ihminen saa? Siis oman elämänsä vastineeksi, kun sen työn tekemiseen niska limassa uhraa. Palkkaa. Jos palkka ei riitä ruokaan vaikkapa, niin ei siinä muuta voi, kuin olla syömättä tai sitten tuottaa itse omat ruokansa.

Kun se nopeammin, tehokkaammin, tuottavammin koskee myös sitä yksittäistä ruisleipäparkaa, samat raaka-aineet iät ja ajat. Silti sen pitää tuottaa enemmän, tehokkaammin ja tuottavammin. Mistä se teho tulee? No. Meikäläisen tilistä prkl. Kauhea kuppaus käy, käsiä käy kukkarolla kokoajan, tuntuu vähitellen, että lähes kaikki haluaa saada ne vähät sentit sieltä itselleen.

Sarjassamme "eikö mikään riitä".

Noin. Valitusvirsi, laulettu säkeistöistä 1-5.

• uk-ko
        k32v kirjoitti:

aina ei jaksa kaikkea kahlata läpi.

Se on kumma, kun aina pitää vaan tuottaa enemmän, nopeammin, tehokkaammin, tuottavammin.

Onko se ahneutta vai mitä? Edistystä?

Mitä siitä sitten ihminen saa? Siis oman elämänsä vastineeksi, kun sen työn tekemiseen niska limassa uhraa. Palkkaa. Jos palkka ei riitä ruokaan vaikkapa, niin ei siinä muuta voi, kuin olla syömättä tai sitten tuottaa itse omat ruokansa.

Kun se nopeammin, tehokkaammin, tuottavammin koskee myös sitä yksittäistä ruisleipäparkaa, samat raaka-aineet iät ja ajat. Silti sen pitää tuottaa enemmän, tehokkaammin ja tuottavammin. Mistä se teho tulee? No. Meikäläisen tilistä prkl. Kauhea kuppaus käy, käsiä käy kukkarolla kokoajan, tuntuu vähitellen, että lähes kaikki haluaa saada ne vähät sentit sieltä itselleen.

Sarjassamme "eikö mikään riitä".

Noin. Valitusvirsi, laulettu säkeistöistä 1-5.

että sinä et luota mitenkään noihin tilastokeskuksen laskelmiin. Joissa kerrotaan, että peruselinkustannuksiin käytetään jatkuvasti pienempi osa tuloista.

Mulla ei ole sen kovempaa faktaa esittää.

• ...kyllä mä muistan ku 2000 vuonna opiskelijabudjetilla pysty hakee kaupasta kauraryynejä, makaroonia, perunoita, muroja...eikä kaks muovipussillista maksanut kuin 100-200 markkaa.

Nykyään kun hakee sisäfilettä, juustoja ja jotain muita peruselintarvikkeita, niin kaks muovikassillista maksaa 100 eurosta ylöspäin.

• uk-ko

että toi matematiikka avaa tän elämisen kallistumisen salat monien kohdalta.

Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!

Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu
      Suomalaiset julkkikset
      16
      2320
    2. Mitä aiot sanoa, kun ja jos tapaatte seuraavan kerran?

Oletko päättänyt etukäteen?
      Ikävä
      168
      2249
    3. Archie ja Iida ero.

Suuri kohujen saattelema rakkaustarina on ohi?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      113
      1818
    4. Olen levoton takiasi

Enkä saa itseäni rauhoittumaan
      Ikävä
      149
      1789
    5. Evoluutioteoria on varmuudella väärin - monet tutkijat irtisaunoutuvat siitä

Tutkimuksissa on löytynyt paljon näyttöä siitä, ettei evoluutioteoria ole totta. Monet tutkijat kuitenkin vielä kannatta
      479
      1399
    6. Lakkaa haaveilemasta.

Oon löytänyt uuden naisen. mieheltä. tutulle. Naiselle.
      Ikävä
      92
      1215
    7. Ois kiva nähdä

Ja viettää Iltoja sun kanssa
      Ikävä
      55
      1011
    8. Syntymän ja kuoleman aallot

Seuraavassa tekstissä kerrotaan, mitä välittömästi kuoleman jälkeen tapahtuu. Syntymän ja kuoleman aallot Seuraavassa
      Hindulaisuus
      423
      942
    9. Älä stressaa. Rakastan sua

Eikä tämä tunne mene pois, se on varmaan jo huomattu kumpikin ❤️
      Ikävä
      49
      921
    10. En enää koskaan äänestä vasemmistopuolueita

Olen lähes aina äänestänyt SDP:tä ja pari kertaa Vasemmistoliittoa, sillä olen aina uskonut, että vasemmisto on se, mikä
      Maailman menoa
      237
      881
    Aihe