ANANIAS JA SAFIIRA
Apt. 5:1-11
---
5:1 Mutta eräs mies, nimeltä Ananias, ja hänen vaimonsa Safiira myivät maatilan,
5:2 ja mies kätki vaimonsa tieten osan hinnasta, ja osan hän toi ja pani apostolien jalkojen eteen.
5:3 Mutta Pietari sanoi: "Ananias, miksi on saatana täyttänyt sinun sydämesi, niin että koetit pettää Pyhää Henkeä ja kätkit osan maatilan hinnasta?
5:4 Eikö se myymätönnä ollut sinun omasi, ja eikö myynnin jälkeenkin sen hinta ollut sinun? Miksi päätit sydämessäsi tämän tehdä? Et sinä ole valhetellut ihmisille, vaan Jumalalle."
5:5 Kun Ananias kuuli nämä sanat, kaatui hän maahan ja heitti henkensä. Ja suuri pelko valtasi kaikki, jotka sen kuulivat.
5:6 Ja nuoret miehet nousivat ja korjasivat hänet ja kantoivat hänet pois ja hautasivat.
5:7 Noin kolmen hetken kuluttua hänen vaimonsa tuli sisään eikä tiennyt, mitä oli tapahtunut.
5:8 Niin Pietari kysyi häneltä: "Sano minulle: siihenkö hintaan te myitte maatilan?" Hän vastasi: "Kyllä, juuri siihen hintaan".
5:9 Mutta Pietari sanoi hänelle: "Miksi olette yksissä neuvoin käyneet kiusaamaan Herran Henkeä? Katso, niiden jalat, jotka hautasivat sinun miehesi, ovat oven takana, ja he kantavat sinutkin pois."
5:10 Niin hän heti kaatui hänen jalkojensa eteen ja heitti henkensä; ja kun nuorukaiset tulivat sisään, tapasivat he hänet kuolleena, kantoivat pois ja hautasivat hänet hänen miehensä viereen.
5:11 Ja suuri pelko valtasi koko seurakunnan ja kaikki ne, jotka tämän kuulivat.
Ananias ja Safiira, Apt.5:1-11
73
1121
Vastaukset
Apt. 5:nen luvun alku kertoo Ananiaksen ja Safiiran vilpillisestä toiminnasta (1-11).
Hekin möivät Barnabaan tavoin maatilansa (1), mutta vain osan hinnasta he lahjoittivat apostoleille ja osan kätkivät (2).
Pietari kuitenkin paljastaa heidän vilpillisen toimintansa sanoen:
”Et sinä ole valhetellut ihmisille, vaan Jumalalle".
Heidän kohtalonsa on karmea; he kaatuivat Pietarin jalkojen juureen ja heittävät henkensä (10).
Tästä huomaamme, kuinka hengenvaarallista ja kohtalokasta on uhmata Pyhää Henkeä (9).
Saman tapaisesta kokemuksesta kertoo ns. Viipurin profeetta MIKKO REPONEN.
Hän toimi kalakauppiaana Viipurin torilla ennen sotia.
Vuonna 1932 hän lopetti kauppiaan toimensa ja ryhtyi kokonaan evankeliumin asialle.
Mikko Reponen kulki uskoon tultuaan puhujamatkoilla mm. oman heimonsa karjalaisten keskuudessa.
Kun Mikko luki kerran junassa Jumalan sanaa, niin eräs mies alkoi pilkata häntä.
Silloin Mikko julisti: "Ennenkuin tullaan eräälle nimeltämainitulle asemalle, niin tästä vaunusta kannetaan kuollut ulos".
Tästä mies raivostui yhä enemmän ja hetken kuluttua hän takki kasvojen peittona painautui nurkkaansa nukkumaan.
Kun tultiin edeltämainitulle asemalle, kannettiin tämä pilkkaaja paareilla kuolleena ulos."
Tunnettu on myös Mikko Reposen ennustus Viipurin kirkon kohtalosta.
Kolme vuotta ennen talvisotaa hän sai voimakkaan kehotuksen mennä julistamaan Viipurin ev. lut. kirkkoon: ”Kolmen vuoden kuluttua on tämä temppeli raunioina”. Näin tapahtui.
(Mikko Reponen kuoli vuonna 1951 Härmän parantolassa alle 60 vuoden ikäisenä. Hänet on haudattu Ylihärmän ev. lut. kirkon läheiseen hautausmaahan. Erään karjalaisjärjestön avulla haudalle on pystytetty muistomerkki.)
Herra voi yllättävällä tavalla puuttua asioitten kulkuun niin kansakuntien kuin yksilöihmisenkin kohdalla.
Hän suo parhaan avun silloin, kun kipeimmin sitä tarvitsemme.
--
1. Jumala ompi linnamme
ja vahva turva aivan.
on miekkamme ja kilpemme
ajalla vaaran vaivan.
Se vanha vainooja,
kavala, kauhea,
on kiivas kiukkuinen
ja julma, hirmuinen.
Vain Herra hänet voittaa.
(Virsi 170:1)täydellisesti "kaikkien puolesta", eivätkä Pietari ja Paavali itsekään sitä täydellisesti elämässään ymmärtäneet ja Jeesuksen tavalla elämässään soveltaneet!
ajatellut Pyhän Hengen käyttöä tuomiovälineenä, mikä ero oli Jeesuksen ja apostolien käytöksen välillä.
En muista yhtään tapausta jossa Jeesus itse olisi sanonut sellaisia tuomion sanoja, jotka sokeuttavat, rampauttavat tai tappavat, vaan ainoastaan parantavat ja herättävät kuolleita!
Mutta heti kohta kun Pietari ja Paavali pääsivät Pyhästä Hengestä osalliseksi, he käyttivät sitä kaatavana, tappavana ja sokeuttavana voimana!
Salliko Jumala nämä varoittavana esimerkkinä, että jos P.H;n voimaa käytetään kaatavana ja tappavana, siitä lähtee parantava ja eläväksi tekevä voima pois ja Pyhä Hengestä tulee vain lumelääkettä?
On kauhistuttavaa ajatellakin, mitä jälkeä nämä negatiiviset "armolahjat" saisivat aikaan tälläkin foorumilla, jos Jumala antaisi niiden toimia lihan mielen mukaan!- Armahdettu syntinen
Käsittääkseni Pyhä Henki käytti apostoleja ei päinvastoin.Jumala voi hävittää vaikka koko ihmiskunnan ja kuka jää häntä syyttämään?Pyhän Hengen pilkkaa ei kukaan saa koskaan anteeksi ja sitähän nämä ihmiset tekivät kun luulivat voivansa valehdella Jumalalle.Olivat valheen isän lapsia eivät Jmalan lapsia.Hän on sama eilen tänään ja iankaikkisesti.Heb 13:8.Jeesus toimi lunastajana ja teki hyvää Hän kuoli ja nousi ylös kuolleisa ja meni Isän luo ja lähetti Pyhän Hengen ja Pyhä Henki on seurakunnan ohjaaja ja suojelia eikä Hän anna minkään vääryyden tulla seurakuntaan.Seurakunta missä on vääryyttä siellä ei ole Pyhää Henkeä.Ja näitä kirkkoja on tänään paljon.2.Kor 6:14-18
Armahdettu syntinen kirjoitti:
Käsittääkseni Pyhä Henki käytti apostoleja ei päinvastoin.Jumala voi hävittää vaikka koko ihmiskunnan ja kuka jää häntä syyttämään?Pyhän Hengen pilkkaa ei kukaan saa koskaan anteeksi ja sitähän nämä ihmiset tekivät kun luulivat voivansa valehdella Jumalalle.Olivat valheen isän lapsia eivät Jmalan lapsia.Hän on sama eilen tänään ja iankaikkisesti.Heb 13:8.Jeesus toimi lunastajana ja teki hyvää Hän kuoli ja nousi ylös kuolleisa ja meni Isän luo ja lähetti Pyhän Hengen ja Pyhä Henki on seurakunnan ohjaaja ja suojelia eikä Hän anna minkään vääryyden tulla seurakuntaan.Seurakunta missä on vääryyttä siellä ei ole Pyhää Henkeä.Ja näitä kirkkoja on tänään paljon.2.Kor 6:14-18
Sanoa Amen ! Ja siunausta ! : )
tapasi lukea Raamattua, ja että et tune Sanaa ollenkaan. Sinä ajattelet itse miten sen PITÄISI olla, et usko mitä Sanassa lukee!
* Otat vain sen, kikä sinulle sopii, ja minkä SINÄ oikeaksi päättelet! Asetat itsesi Jumalan sanan yläpuolelle, ihan kaikessa.
* Ei pidä yrittää valejdella Pyhälle Hengelle, sillä Hän on totuuden ja raittiuden Henki.
* Jeesus ei vielä saarnanaut ristinevankeiumia, Hän opetti israelia lain phjlata, koska mitään lunastusta ei ollutolemassa, ennenkuin Jeesus sen suoritti antamalla henkensä ristin puulla.
* Pietari julisti Pyhäässä Hengessä ristin evankeliumia, Hän paljasti petolliset henget, jotka yrtti pettää Pyhää Henkeä, ole siis sinäkin varovainen lausunnoissasi Pyhän Hengen töistä, ettet uusi enää eilistä töppäilyäsi!Armahdettu syntinen kirjoitti:
Käsittääkseni Pyhä Henki käytti apostoleja ei päinvastoin.Jumala voi hävittää vaikka koko ihmiskunnan ja kuka jää häntä syyttämään?Pyhän Hengen pilkkaa ei kukaan saa koskaan anteeksi ja sitähän nämä ihmiset tekivät kun luulivat voivansa valehdella Jumalalle.Olivat valheen isän lapsia eivät Jmalan lapsia.Hän on sama eilen tänään ja iankaikkisesti.Heb 13:8.Jeesus toimi lunastajana ja teki hyvää Hän kuoli ja nousi ylös kuolleisa ja meni Isän luo ja lähetti Pyhän Hengen ja Pyhä Henki on seurakunnan ohjaaja ja suojelia eikä Hän anna minkään vääryyden tulla seurakuntaan.Seurakunta missä on vääryyttä siellä ei ole Pyhää Henkeä.Ja näitä kirkkoja on tänään paljon.2.Kor 6:14-18
Profetoiva puhuu ihmisille Jumalan puolesta kehoitukseksi ja lohdutukseksi (1.Kor.14:3). Profetoimiseen voi liittyä myös ennustusta tulevista tapahtumista.
Raamattu liittää sen yhteyteen vaatimuksen armolahjan arvostelemisesta (1.Kor. 14:29). Kaikki profetoiminen on vajavaista (1. Kor. 13:9).
Jumalalta tulleeseen sanomaan liittyy samalla ihmisessä olevaa sielullisuutta, vaikka sanoma muutoin olisikin pääasiallisesti oikea ja opillisesti raitis.
Mitään profetiaa ei tule asettaa Jumalan Sanan rinnalle tai sen yläpuolelle.
Väärät profeetat ovat saaneet aikaan suurta vahinkoa seurakunnissamme.
5.Moos.8:20-22
--
18:20 Mutta profeetta, joka julkeaa puhua minun nimessäni jotakin, jota minä en ole käskenyt hänen puhua, tahi puhuu muiden jumalien nimessä, sellainen profeetta kuolkoon.'
18:21 Ja jos sinä ajattelet sydämessäsi: 'Mistä me tiedämme, mikä sana ei ole Herran puhetta?' niin huomaa:
18:22 kun profeetta puhuu Herran nimessä, ja kun se, mitä hän on puhunut, ei tapahdu eikä käy toteen, niin sitä sanaa Herra ei ole puhunut; julkeuttaan se profeetta on niin puhunut; älä pelkää häntä."Armahdettu syntinen kirjoitti:
Käsittääkseni Pyhä Henki käytti apostoleja ei päinvastoin.Jumala voi hävittää vaikka koko ihmiskunnan ja kuka jää häntä syyttämään?Pyhän Hengen pilkkaa ei kukaan saa koskaan anteeksi ja sitähän nämä ihmiset tekivät kun luulivat voivansa valehdella Jumalalle.Olivat valheen isän lapsia eivät Jmalan lapsia.Hän on sama eilen tänään ja iankaikkisesti.Heb 13:8.Jeesus toimi lunastajana ja teki hyvää Hän kuoli ja nousi ylös kuolleisa ja meni Isän luo ja lähetti Pyhän Hengen ja Pyhä Henki on seurakunnan ohjaaja ja suojelia eikä Hän anna minkään vääryyden tulla seurakuntaan.Seurakunta missä on vääryyttä siellä ei ole Pyhää Henkeä.Ja näitä kirkkoja on tänään paljon.2.Kor 6:14-18
sen minkä olen kirjoituksista huomannut, että Jeesus EI SANONUT KOSKAAN toista vahingoittavia sanoja, vaan kaikki hänen sanansa olivat parantavia ja eläväksi tekeviä!
Kuinka paljon olette minuakin kohti mielessänne ampuneet "tulisia surmannuolia", jotka kimpoavat pois pelastuksen kypärästäni ja vanhurskauteni haarniskasta, (joka on Kristus) kuin hernepyssyn ammukset panssarista!
Mutta minä ainoastaan rukoilen että Jumala antaisi sekä meille että teille:
Efesolaiskirje 1
17 "anoen, että meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Jumala, kirkkauden Isä, antaisi teille viisauden ja ilmestyksen Hengen hänen tuntemisessaan
18 ja valaisisi teidän sydämenne silmät, että tietäisitte, mikä on se toivo, johon hän on teidät kutsunut, kuinka suuri hänen perintönsä kirkkaus hänen pyhissään
19 ja mikä hänen voimansa ylenpalttinen suuruus meitä kohtaan, jotka uskomme - sen hänen väkevyytensä voiman vaikutuksen mukaan,
20 jonka hän vaikutti Kristuksessa, kun hän herätti hänet kuolleista ja asetti hänet oikealle puolellensa taivaissa",Tapio522 kirjoitti:
Profetoiva puhuu ihmisille Jumalan puolesta kehoitukseksi ja lohdutukseksi (1.Kor.14:3). Profetoimiseen voi liittyä myös ennustusta tulevista tapahtumista.
Raamattu liittää sen yhteyteen vaatimuksen armolahjan arvostelemisesta (1.Kor. 14:29). Kaikki profetoiminen on vajavaista (1. Kor. 13:9).
Jumalalta tulleeseen sanomaan liittyy samalla ihmisessä olevaa sielullisuutta, vaikka sanoma muutoin olisikin pääasiallisesti oikea ja opillisesti raitis.
Mitään profetiaa ei tule asettaa Jumalan Sanan rinnalle tai sen yläpuolelle.
Väärät profeetat ovat saaneet aikaan suurta vahinkoa seurakunnissamme.
5.Moos.8:20-22
--
18:20 Mutta profeetta, joka julkeaa puhua minun nimessäni jotakin, jota minä en ole käskenyt hänen puhua, tahi puhuu muiden jumalien nimessä, sellainen profeetta kuolkoon.'
18:21 Ja jos sinä ajattelet sydämessäsi: 'Mistä me tiedämme, mikä sana ei ole Herran puhetta?' niin huomaa:
18:22 kun profeetta puhuu Herran nimessä, ja kun se, mitä hän on puhunut, ei tapahdu eikä käy toteen, niin sitä sanaa Herra ei ole puhunut; julkeuttaan se profeetta on niin puhunut; älä pelkää häntä."etteikö Jeesuksen vastaväittelijöissä olisi ollut epärehellisiä, jotka Jeesuksen niin sanoessa olisivat heti sokeutuneet tai kuolleet. Mutta uskon Jeesukseen HILLINNEEN ITSENSÄ niin ETTEI HÄN SILLÄ TAVALLA SANONUT, niin kuin Pietari ja Paavali sanoivat.
Mitenkähän paljon minuakin kohti on täällä ammuttu "tulisia surmannuolia", mutta ne kimpoavat pelastuksen kypärästäni ja Kristus on panssarisuojuksenani, niin että
Sananl. 26:2
"Kuin liitävä lintu, kuin lentävä pääskynen on aiheeton kirous: ei se toteen käy."
Usein ne palavat nuolet palaavat bumerangina takaisin, kohti lähettäjäänsä.Mohikaani_27 kirjoitti:
tapasi lukea Raamattua, ja että et tune Sanaa ollenkaan. Sinä ajattelet itse miten sen PITÄISI olla, et usko mitä Sanassa lukee!
* Otat vain sen, kikä sinulle sopii, ja minkä SINÄ oikeaksi päättelet! Asetat itsesi Jumalan sanan yläpuolelle, ihan kaikessa.
* Ei pidä yrittää valejdella Pyhälle Hengelle, sillä Hän on totuuden ja raittiuden Henki.
* Jeesus ei vielä saarnanaut ristinevankeiumia, Hän opetti israelia lain phjlata, koska mitään lunastusta ei ollutolemassa, ennenkuin Jeesus sen suoritti antamalla henkensä ristin puulla.
* Pietari julisti Pyhäässä Hengessä ristin evankeliumia, Hän paljasti petolliset henget, jotka yrtti pettää Pyhää Henkeä, ole siis sinäkin varovainen lausunnoissasi Pyhän Hengen töistä, ettet uusi enää eilistä töppäilyäsi!Mohikaani, mallia vaikka Tapion klo 8:21 lähettämästä maltillisesta ja erittäin asiallisesta viestistä ja keskustelutavasta!
Hän pysyy tiukasti keskusteltavassa asiassa eikä ala solvaamaan toista henkilökohtaisilla heikkouksilla ja toisten "ymmärryksen vähäisyydellä".ekivaari kirjoitti:
sen minkä olen kirjoituksista huomannut, että Jeesus EI SANONUT KOSKAAN toista vahingoittavia sanoja, vaan kaikki hänen sanansa olivat parantavia ja eläväksi tekeviä!
Kuinka paljon olette minuakin kohti mielessänne ampuneet "tulisia surmannuolia", jotka kimpoavat pois pelastuksen kypärästäni ja vanhurskauteni haarniskasta, (joka on Kristus) kuin hernepyssyn ammukset panssarista!
Mutta minä ainoastaan rukoilen että Jumala antaisi sekä meille että teille:
Efesolaiskirje 1
17 "anoen, että meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Jumala, kirkkauden Isä, antaisi teille viisauden ja ilmestyksen Hengen hänen tuntemisessaan
18 ja valaisisi teidän sydämenne silmät, että tietäisitte, mikä on se toivo, johon hän on teidät kutsunut, kuinka suuri hänen perintönsä kirkkaus hänen pyhissään
19 ja mikä hänen voimansa ylenpalttinen suuruus meitä kohtaan, jotka uskomme - sen hänen väkevyytensä voiman vaikutuksen mukaan,
20 jonka hän vaikutti Kristuksessa, kun hän herätti hänet kuolleista ja asetti hänet oikealle puolellensa taivaissa",Jatkan vielä Ef. kirjettä:
Ef.1:20-23
---------
1:20 jonka hän vaikutti Kristuksessa, kun hän herätti hänet kuolleista ja asetti hänet oikealle puolellensa taivaissa,
1:21 korkeammalle kaikkea hallitusta ja valtaa ja voimaa ja herrautta ja jokaista nimeä, mikä mainitaan, ei ainoastaan tässä maailmanajassa, vaan myös tulevassa.
1:22 Ja kaikki hän on asettanut hänen jalkainsa alle ja antanut hänet kaiken pääksi seurakunnalle,
1:23 joka on hänen ruumiinsa, hänen täyteytensä, joka kaikki kaikissa täyttää.
--
Uskomattomalta tuntuu Paavalin väite:
”Kristus on hallitsijana myös tässä maailmassa” (21).
Tämä kuitenkin perustuu Jeesuksen omiin sanoihin:
”Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maanpäällä.” (Matt. 28:18).
Näin on, vaikka järkemme sanoo toisin. Jeesuksen herruuden tunnustaminen avautuukin vain uskon kautta.
Näin tapahtui Tuomaan kohdalla.
Hän uskoi ja tunnusti Jeesuksen herruuden sanoen: "Minun Herrani ja minun Jumalani!"( Joh. 20:28).- varsinaisesti kuulu
ekivaari kirjoitti:
Mohikaani, mallia vaikka Tapion klo 8:21 lähettämästä maltillisesta ja erittäin asiallisesta viestistä ja keskustelutavasta!
Hän pysyy tiukasti keskusteltavassa asiassa eikä ala solvaamaan toista henkilökohtaisilla heikkouksilla ja toisten "ymmärryksen vähäisyydellä".tämä asia, mutta Tapio sanoi joku vuosi sitten, että UT ei puhu mitään naisten osallistumisesta eh-
toolliselle!
Olikohan Safiira ollut ehtoollisella? - hirvas
Tapio522 kirjoitti:
Profetoiva puhuu ihmisille Jumalan puolesta kehoitukseksi ja lohdutukseksi (1.Kor.14:3). Profetoimiseen voi liittyä myös ennustusta tulevista tapahtumista.
Raamattu liittää sen yhteyteen vaatimuksen armolahjan arvostelemisesta (1.Kor. 14:29). Kaikki profetoiminen on vajavaista (1. Kor. 13:9).
Jumalalta tulleeseen sanomaan liittyy samalla ihmisessä olevaa sielullisuutta, vaikka sanoma muutoin olisikin pääasiallisesti oikea ja opillisesti raitis.
Mitään profetiaa ei tule asettaa Jumalan Sanan rinnalle tai sen yläpuolelle.
Väärät profeetat ovat saaneet aikaan suurta vahinkoa seurakunnissamme.
5.Moos.8:20-22
--
18:20 Mutta profeetta, joka julkeaa puhua minun nimessäni jotakin, jota minä en ole käskenyt hänen puhua, tahi puhuu muiden jumalien nimessä, sellainen profeetta kuolkoon.'
18:21 Ja jos sinä ajattelet sydämessäsi: 'Mistä me tiedämme, mikä sana ei ole Herran puhetta?' niin huomaa:
18:22 kun profeetta puhuu Herran nimessä, ja kun se, mitä hän on puhunut, ei tapahdu eikä käy toteen, niin sitä sanaa Herra ei ole puhunut; julkeuttaan se profeetta on niin puhunut; älä pelkää häntä."en tiedä olevan sellaisia ennustuksia, kuten "vapaitten suuntien" uskonliikkeissä on tehty. Helluntailaisuudessa on oppi mm. 3,5 vuoden vaivanajasta, jehovilla parousian alkamispäivä 1.10.1914, adventistien tutkiva tuomio piti alkaa 22.10.1844
Ja monta muuta ihmislähtöistä ennustusta. Siinä mielessä evl-kirkko on säästynyt "ryvettymisiltä", mutta siellä on toisenlaiset ongelmat. - hirvas
ekivaari kirjoitti:
Mohikaani, mallia vaikka Tapion klo 8:21 lähettämästä maltillisesta ja erittäin asiallisesta viestistä ja keskustelutavasta!
Hän pysyy tiukasti keskusteltavassa asiassa eikä ala solvaamaan toista henkilökohtaisilla heikkouksilla ja toisten "ymmärryksen vähäisyydellä".kaunis, aurinkoinen pakkasaamu - 14 varjossa, että kiitos Jumalalle uudesta päivästä jonka Hän meille soi.
Keskusteluissa on yleensä ärsyttävin piirre se, ettei puhuta siitä, mistä pitäisi puhua, vaan mennään heti kiinni kaverin kraiveliin, jos hän sattuu olemaan erilainen mielipide.
Kyllä Tapion aloitus ansaitsee tunnustuksen juuri samasta syystä, mitä sinä veli-Ekivaari kirjoitit.
Ehkäpä se taas tästä....toivotaan niin... varsinaisesti kuulu kirjoitti:
tämä asia, mutta Tapio sanoi joku vuosi sitten, että UT ei puhu mitään naisten osallistumisesta eh-
toolliselle!
Olikohan Safiira ollut ehtoollisella?Jos naiset osallistuivat seurakunnan yhteisiin Jumalanpalveluksiin, niin miksi eivät myös olisi nauttineet ehtoollistakin, (vaikka siitä ei erikseen mainittaisikkaan).
Ehtoollisesta lisää: ehtoollistahttp://www.sley.fi/luennot/Raamattu/UT/1Kor/11EK.htmTapio522 kirjoitti:
Jos naiset osallistuivat seurakunnan yhteisiin Jumalanpalveluksiin, niin miksi eivät myös olisi nauttineet ehtoollistakin, (vaikka siitä ei erikseen mainittaisikkaan).
Ehtoollisesta lisää: ehtoollistahttp://www.sley.fi/luennot/Raamattu/UT/1Kor/11EK.htm- aikaisemman lausuntosi!
Tapio522 kirjoitti:
Myönteistä kehitystä havaittavissa!
- vauvojen ehtoollisenl
Tapio522 kirjoitti:
Jos naiset osallistuivat seurakunnan yhteisiin Jumalanpalveluksiin, niin miksi eivät myös olisi nauttineet ehtoollistakin, (vaikka siitä ei erikseen mainittaisikkaan).
Ehtoollisesta lisää: ehtoollistahttp://www.sley.fi/luennot/Raamattu/UT/1Kor/11EK.htmlaita? Sinähän väität, että alkuseurakuntaan kuului myös vauvoja!
- hirvas
Tapio522 kirjoitti:
Jos naiset osallistuivat seurakunnan yhteisiin Jumalanpalveluksiin, niin miksi eivät myös olisi nauttineet ehtoollistakin, (vaikka siitä ei erikseen mainittaisikkaan).
Ehtoollisesta lisää: ehtoollistahttp://www.sley.fi/luennot/Raamattu/UT/1Kor/11EK.htmJeesus tarkoitti ehtoollisen KAIKILLE Häntä seuraaville, olipa kyseesä mies tai nainen. Alunperin sukupuolijako ei luomisessakaan ollut se ensisijainen, vaan IHMISEKSI heidät luotiin.
Eli samalla tavalla kuin uskoon tuli miehiä ja naisia, nuoria ja lapsiakin, ei Jeesus eroittele heitä millään tavalla, koska kaikilla heillä oli sama usko.
Valitettavaa on se, että ihmisten perustamat ja rakentamat säännöt rajoittavat Jeesuksen tahdon toteutumista, jos niin tapahtuu..? - hirvas
vauvojen ehtoollisenl kirjoitti:
laita? Sinähän väität, että alkuseurakuntaan kuului myös vauvoja!
jättänyt ketään seurakuntansa ulkopuolelle, mitä arvelet?
vauvojen ehtoollisenl kirjoitti:
laita? Sinähän väität, että alkuseurakuntaan kuului myös vauvoja!
Keskustellaan tästä, kun Apt. Tekoja jatkamme perhekuntakasteisiin.
Voit alustavasti jo tutkia näitä kohtia perhekuntakasteista:
- Cornelius Apt 10:47,
- Lyydia Apt 16:13-15,
- Filippin vanginvartija Apt 16:25-34,
- Krispus Apt 18:8;
(-Stefanas 1 Kor 1:16; 16:15).hirvas kirjoitti:
jättänyt ketään seurakuntansa ulkopuolelle, mitä arvelet?
Aivan sama, kuin lapset/vauvat olisi jätetty egyptiläisten armoille (Apt.10:1-4).
(Kaste "Moosekseen" on vanhatestamentillinen esikuva Uuden Liiton kasteelle)
Jaha....taitaa mennä taas kastekeskusteluiksi.Tapio522 kirjoitti:
naisasia Raamatun opettamalla tavalla:
Huomasin jo useita vuosikymmeniä sitten Raamattua lukiessani että apostoli Paavali oli melkoinen velikulta sanataiteilijana ja häneltä uskon jotakin myös oppineeni.
Paavali opetti:
"Mutta hänestä on teidän olemisenne Kristuksessa Jeesuksessa, joka on tullut meille VIISAUDEKSI Jumalalta ja vanhurskaudeksi ja pyhitykseksi ja lunastukseksi", [1.Kor.1:30]
Huomasin Paavalin käyttäneen ikään kuin avainsanastona Vanhan Liiton kirjoituksia ja ennen kaikkea Sananlaskuja sekä Psalmeja, joiden käyttötarkoitus heti niiden alussa on kerrottu:
Sananl. 1:2
"VIISAUDEN ja kurin oppimiseksi, ymmärryksen sanojen YMMÄRTÄMISEKSI",
Tähän hyvin läheisesti liitty apostoli Pietarin neuvo:
2. Piet. 1:20
"Ja tietäkää ennen kaikkea se, ettei yksikään Raamatun profetia ole kenenkään OMIN NEUVOIN selitettävissä";
Sananl. 17:28
"HULLUKIN käy VIISAASTA, jos VAITI ON; joka huulensa sulkee, on ymmärtäväinen".
Uskon tähän kohtaan perustuvan sekä "naisten puhekielto" että "pään peittäminen" Jumalan seurakunnassa. Sillä "mitä me häpeämme, sitä me häveliäästi PEITÄMME" Tämä soveltuu neuvoksi niin naisiin kuin miehiinkin, jotka puhuvat mielettömiä!
Onko mielestänne sisarten luonnollinen, huiviton pää sen häpeällisempi kuin miesten kiiltävä kalju?
Samalla tavalla kuin lihan silmille näkyvässä maailmassa alastomuutta ja vähäpukeisuutta pidetään häpeällisenä, samalla tavalla Hengen maailmassa TYHMYYS on hävettävää, jonka voi peittää VAITI OLOLLA. [1.Kor. 12:23]
Esimerkiksi Filippiineillä ja Thaimaassa eivät käytä "nainen"-sanaa muista kuin huonosti käyttäytyvistä, kevyesti pukeutuvista ja alastomista naisista, kaikki muut ovat joko äitejä, vaimoja, tyttäriä, anoppeja jne!
1. Kor. 12:23
"ja ne ruumiin jäsenet, jotka meistä ovat vähemmän kunniakkaita, me verhoamme sitä kunniallisemmin, ja niitä, joita häpeämme, me sitä häveliäämmin peitämme";
Sananlaskut 9
13 "Tyhmyys on nainen, levoton ja yksinkertainen eikä hän mistään mitään tiedä
14 Hän istuu talonsa ovella, istuimella kaupungin kummuilla,
15 kutsumassa ohikulkijoita, jotka käyvät polkujansa suoraan eteenpäin:
16 "Joka yksinkertainen on, poiketkoon tänne". Ja sille, joka on mieltä vailla, hän sanoo:
17 "Varastettu vesi on makeata, ja salattu leipä on suloista".
18 Eikä toinen tiedä, että haamuja on siellä, että hänen kutsuvieraansa ovat tuonelan laaksoissa".
Edellisissä jakeissa naisen ei sanota olevan tyhmä, vaan oppimattomuus on tyhmyyden symboli, vertauskuva, jonka todellisuus on arkielämässä niin miehillä kuin naisillakin levottomuutena, yksinkertaisuutena, tietämättömyytenä ja sopimattoman opin levittäjänä.
Esimerkiksi varastetun leivän makeaksi kehuminen on häpeällistä opetusta, joka on Jumalan seurakunnassa kiellettyä opetusta. Snl.9:17! Kaikki semmoinen on häpeällistä Hengen maailmassa ja pitää peittää vaitiololla "enkelien tähden", [1.Kor.11:10].
1.Timoteuksen kirje:
2:11 "Oppikoon nainen hiljaisuudessa, kaikin puolin alistuvaisena";
Eikö miespuoliset tyhmät tarvitse oppia, vai eikö heitä ole? On toki:
Sananlaskut:
1:22 "Kuinka kauan te, yksinkertaiset, rakastatte yksinkertaisuutta, kuinka kauan pilkkaajilla on halu pilkkaan ja tyhmät vihaavat tietoa?"
8:5 "Tulkaa, yksinkertaiset, mieleviksi; tulkaa järkeviksi, te tyhmät".
Pyydän vain että yritetään yhdessä yksimielisesti ymmärtää Jumalan tahdon ja Jeesuksen Kristuksen mielen mukaisinä näitä pyhiä kirjoituksia!- hirvas
Tapio522 kirjoitti:
Aivan sama, kuin lapset/vauvat olisi jätetty egyptiläisten armoille (Apt.10:1-4).
(Kaste "Moosekseen" on vanhatestamentillinen esikuva Uuden Liiton kasteelle)
Jaha....taitaa mennä taas kastekeskusteluiksi.kastekeskusteluksi. Kristityille annettiin tämä ainoa käsky:
Gal. 5:14
Sillä kaikki laki on täytetty yhdessä käskysanassa, tässä: "Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi".
Jeesus opetti rakastamaan KAIKKIA ihmisiä, lapsia, vauvoja siis aivan kaikkia. Miksi joku näistä pitäisi jättää ulkopuolelle ihmisten keksimillä sanan tulkinnoilla.
Jeesus ei jättänyt KETÄÄN ulkopuolelle, ei lapsia eikä vauvojakaan. Päin vastoin Hän salli lasten tulla tykönsä, käyttipä vielä vertauksena lapsia ja lapsenuskoa taivasten valtakunnasta.
Jeesuksen ajatus ja käytäntö oli tämä, eikä sitä voi mennä muuttelemaan. Hän oli meidän opettajamme. Tapio522 kirjoitti:
Jos naiset osallistuivat seurakunnan yhteisiin Jumalanpalveluksiin, niin miksi eivät myös olisi nauttineet ehtoollistakin, (vaikka siitä ei erikseen mainittaisikkaan).
Ehtoollisesta lisää: ehtoollistahttp://www.sley.fi/luennot/Raamattu/UT/1Kor/11EK.htmjättäminen johtunee siitä että hengellisesti selittäen hengellisiä asioita selitetään hengellisesti eikä näkyvän lihan mukaan:
Gal. 3:28
"Ei ole tässä juutalaista eikä kreikkalaista, ei ole orjaa eikä vapaata, ei ole miestä eikä naista; sillä kaikki te olette yhtä Kristuksessa Jeesuksessa."
Matt. 23:8
"Mutta te älkää antako kutsua itseänne rabbiksi, sillä yksi on teidän opettajanne, ja te olette kaikki veljiä."
Room. 12:5
"niin me, vaikka meitä on monta, olemme yksi ruumis Kristuksessa, mutta itsekukin olemme toistemme jäseniä;"
Kristuksen jäseniä ei jaotella lihallisen sukupuolen mukaan vaan MIELEN LAADUN mukaan.- siitä, vaan
Tapio522 kirjoitti:
Aivan sama, kuin lapset/vauvat olisi jätetty egyptiläisten armoille (Apt.10:1-4).
(Kaste "Moosekseen" on vanhatestamentillinen esikuva Uuden Liiton kasteelle)
Jaha....taitaa mennä taas kastekeskusteluiksi.ehtoollisesta!
Osallistuivatko mielestäsi vauvat ehtoolliselle?
Tämä on tärkeä asia, vai etkö uskalla ottaa kantaa?
1. Kor 11:28
"Koetelkoon siis ihminen itseänsä ja niin syököön
tätä leipää ja juokoon täsätä maljasta."
Pystyvätkö vauvat tuollaiseen?
Eihän vauvoja jäteteä egyptiläisille, koska he ovat
Jeesuksen sylissä! - Jope.48.
Armahdettu syntinen kirjoitti:
Käsittääkseni Pyhä Henki käytti apostoleja ei päinvastoin.Jumala voi hävittää vaikka koko ihmiskunnan ja kuka jää häntä syyttämään?Pyhän Hengen pilkkaa ei kukaan saa koskaan anteeksi ja sitähän nämä ihmiset tekivät kun luulivat voivansa valehdella Jumalalle.Olivat valheen isän lapsia eivät Jmalan lapsia.Hän on sama eilen tänään ja iankaikkisesti.Heb 13:8.Jeesus toimi lunastajana ja teki hyvää Hän kuoli ja nousi ylös kuolleisa ja meni Isän luo ja lähetti Pyhän Hengen ja Pyhä Henki on seurakunnan ohjaaja ja suojelia eikä Hän anna minkään vääryyden tulla seurakuntaan.Seurakunta missä on vääryyttä siellä ei ole Pyhää Henkeä.Ja näitä kirkkoja on tänään paljon.2.Kor 6:14-18
Sinulla on armo hukassa. Room.11:6. Mutta jos valinta on armosta, niin se ei ole enää teoista, sillä silloin armo ei olisikaan armo. 7:14-17. Sillä me tiedämme, että laki on hengelinen, mutta minä olen lihallinen, myyty synnin alaisuuteen. Sillä minä en tunne omakseni sitä, mitä teen; sillä minä en toteuta sitä, mitä tahdon, vaan mitä minä vihaan, sitä minä teen. Mutta jos minä teen sitä, mitä en tahdo, niin minä myönnän, että laki on hyvä. Niin en nyt enää tee sitä minä, vaan synti, joka minussa asuu....
- muutama ajatus!
Mohikaani_27 kirjoitti:
tapasi lukea Raamattua, ja että et tune Sanaa ollenkaan. Sinä ajattelet itse miten sen PITÄISI olla, et usko mitä Sanassa lukee!
* Otat vain sen, kikä sinulle sopii, ja minkä SINÄ oikeaksi päättelet! Asetat itsesi Jumalan sanan yläpuolelle, ihan kaikessa.
* Ei pidä yrittää valejdella Pyhälle Hengelle, sillä Hän on totuuden ja raittiuden Henki.
* Jeesus ei vielä saarnanaut ristinevankeiumia, Hän opetti israelia lain phjlata, koska mitään lunastusta ei ollutolemassa, ennenkuin Jeesus sen suoritti antamalla henkensä ristin puulla.
* Pietari julisti Pyhäässä Hengessä ristin evankeliumia, Hän paljasti petolliset henget, jotka yrtti pettää Pyhää Henkeä, ole siis sinäkin varovainen lausunnoissasi Pyhän Hengen töistä, ettet uusi enää eilistä töppäilyäsi!Jeesus teki selväksi, miksi Hän oli maan päälle. Hän puhui kuolemastaan sekä kuinka ylipapit tuomitsevat Hänet kuolemaan ja pakanat pilkkaavat ja ruoskivat Häntä.
Jeesus sanoi tulleensa lunnaiksi, joka oli ristin sovitustyö:
Matt 20:28 niinkuin ei Ihmisen Poikakaan tullut palveltavaksi, vaan palvelemaan ja antamaan henkensä lunnaiksi monen edestä." Vrt Mark 10:45
Ef 4:30 selvittää lunastuksen tapahtuvan lopullisesti Hänen toisessa tulemuksessaan:
30 Älkääkä saattako murheelliseksi Jumalan Pyhää Henkeä, joka on teille annettu sinetiksi lunastuksen päivään saakka.
Lopullinen lunastus tapahtuu pakanain luvun täyttyessä (koko Kristuksen seurakunta):
Room 11:23 Mutta nuo toisetkin, jos eivät jää epäuskoonsa, tulevat oksastettaviksi, sillä Jumala on voimallinen oksastamaan ne jälleen.
24 Sillä jos sinä olet leikattu luonnollisesta metsäöljypuusta ja vasten luontoa oksastettu jaloon öljypuuhun, kuinka paljoa ennemmin nämä luonnolliset oksat tulevat oksastettaviksi omaan öljypuuhunsa!
25 Sillä minä en tahdo, veljet - ettette olisi oman viisautenne varassa - pitää teitä tietämättöminä tästä salaisuudesta, että Israelia on osaksi kohdannut paatumus - hamaan siihen asti, kunnes pakanain täysi luku on sisälle tullut,
26 ja niin kaikki Israel on pelastuva, niinkuin kirjoitettu on: "Siionista on tuleva pelastaja, hän poistaa jumalattoman menon Jaakobista.
27 Ja tämä on oleva minun liittoni heidän kanssaan, kun minä otan pois heidän syntinsä."
28 Evankeliumin kannalta he kyllä ovat vihollisia teidän tähtenne, mutta valinnan kannalta he ovat rakastettuja isien tähden.
29 Sillä ei Jumala armolahjojansa ja kutsumistansa kadu.
Apt 15:14 Simeon on kertonut, kuinka Jumala ensi kerran katsoi pakanain puoleen ottaakseen heistä kansan omalle nimellensä.
15 Ja tämän kanssa pitävät yhtä profeettain sanat, sillä näin on kirjoitettu:
16 'Sen jälkeen minä palajan ja pystytän jälleen Daavidin sortuneen majan; minä korjaan sen repeämät ja nostan sen jälleen pystyyn,
17 että jäljelle jääneet ihmiset etsisivät Herraa, ynnä kaikki pakanat, jotka ovat minun nimiini otetut, sanoo Herra, joka tämän tekee, siitä, vaan kirjoitti:
ehtoollisesta!
Osallistuivatko mielestäsi vauvat ehtoolliselle?
Tämä on tärkeä asia, vai etkö uskalla ottaa kantaa?
1. Kor 11:28
"Koetelkoon siis ihminen itseänsä ja niin syököön
tätä leipää ja juokoon täsätä maljasta."
Pystyvätkö vauvat tuollaiseen?
Eihän vauvoja jäteteä egyptiläisille, koska he ovat
Jeesuksen sylissä!"Osallistuivatko mielestäsi vauvat ehtoolliselle?
Tämä on tärkeä asia, vai etkö uskalla ottaa kantaa"?
--
Jeesus puhui pienten lasten uskosta (Mark.9:42).
---Kieltäisitkö ehtoollisen näiltä pieniltä?
---Löydätkö esim. Apt. Teoista kohtaa, jossa puhuttaisiin erikseen pienten lasten osallistumisesta ehtoolliselle?
Itse en näkisi mitään esteitä pienten lasten ehtoolliselle osallistumiseen vanhempiensa mukana.
---
Lainaat 1. Kor 11:28
"Koetelkoon siis ihminen itseänsä ja niin syököön tätä leipää ja juokoon tästä maljasta."
Ja kysyt: Pystyvätkö vauvat tuollaiseen?
Itsensä koetteleminen koskee niitä, jotka väärin nauttivat ehtoollista erottamatta Herran ruumista muusta syömisestä ja juomisesta (29).
Tuskin pienellä lapsella on tarvetta tällaiseen koettelemiseen.
Korinttossahan jotkut olivat juovuksissa (11:21).
En usko, että tänään ehtoolliselle osallistuvalla pienellä lapsella olisi tällaista vaaraa- jos on, niin se olisi kyllä jo poikkeustapaus!
Missä iässä uskovan lapsen on tarpeen ja kuinka usein osallistua ehtoolliselle- tähän en osaa vastata.
Onko sinulla tietoa, missä iässä uskova lapsi voisi osallistua ehtoolliselle?
Löytyykö tähän vastausta Raamatusta?- vastauksen tuohon:
Tapio522 kirjoitti:
"Osallistuivatko mielestäsi vauvat ehtoolliselle?
Tämä on tärkeä asia, vai etkö uskalla ottaa kantaa"?
--
Jeesus puhui pienten lasten uskosta (Mark.9:42).
---Kieltäisitkö ehtoollisen näiltä pieniltä?
---Löydätkö esim. Apt. Teoista kohtaa, jossa puhuttaisiin erikseen pienten lasten osallistumisesta ehtoolliselle?
Itse en näkisi mitään esteitä pienten lasten ehtoolliselle osallistumiseen vanhempiensa mukana.
---
Lainaat 1. Kor 11:28
"Koetelkoon siis ihminen itseänsä ja niin syököön tätä leipää ja juokoon tästä maljasta."
Ja kysyt: Pystyvätkö vauvat tuollaiseen?
Itsensä koetteleminen koskee niitä, jotka väärin nauttivat ehtoollista erottamatta Herran ruumista muusta syömisestä ja juomisesta (29).
Tuskin pienellä lapsella on tarvetta tällaiseen koettelemiseen.
Korinttossahan jotkut olivat juovuksissa (11:21).
En usko, että tänään ehtoolliselle osallistuvalla pienellä lapsella olisi tällaista vaaraa- jos on, niin se olisi kyllä jo poikkeustapaus!
Missä iässä uskovan lapsen on tarpeen ja kuinka usein osallistua ehtoolliselle- tähän en osaa vastata.
Onko sinulla tietoa, missä iässä uskova lapsi voisi osallistua ehtoolliselle?
Löytyykö tähän vastausta Raamatusta?"Missä iässä uskovan lapsen on tarpeen ja kuinka usein osallistua ehtoolliselle- tähän en osaa vastata.
Onko sinulla tietoa, missä iässä uskova lapsi voisi osallistua ehtoolliselle? "
1. Kor 11:28-29.
Silloin, kun vauva osaaa eroittaa Herran ruumiin
muusta syömisestä, niin hän on kelvollinen ehtoolliselle!!!
Miten sinun päähäsi ei mene se, että vauva EI KYKENE SIIHEN?????
Etkö uskalla tunnustaa sitä tosia asiaa, että
ALKUSEURAKUNTAAN EI KUULUNUT VAUVOJA, 1 Kor 7:14!
Onko sinulla lapsia? Ilmeisesti ei, sillä et muu-
ten kyselisi tuollaista.
Muutithan sinä kantaasi naisten osallistumisesta ehtoolliselle, joten tässäkin olisi sinulla syytä
tarkistaa kantaasi! - hirvas
vastauksen tuohon: kirjoitti:
"Missä iässä uskovan lapsen on tarpeen ja kuinka usein osallistua ehtoolliselle- tähän en osaa vastata.
Onko sinulla tietoa, missä iässä uskova lapsi voisi osallistua ehtoolliselle? "
1. Kor 11:28-29.
Silloin, kun vauva osaaa eroittaa Herran ruumiin
muusta syömisestä, niin hän on kelvollinen ehtoolliselle!!!
Miten sinun päähäsi ei mene se, että vauva EI KYKENE SIIHEN?????
Etkö uskalla tunnustaa sitä tosia asiaa, että
ALKUSEURAKUNTAAN EI KUULUNUT VAUVOJA, 1 Kor 7:14!
Onko sinulla lapsia? Ilmeisesti ei, sillä et muu-
ten kyselisi tuollaista.
Muutithan sinä kantaasi naisten osallistumisesta ehtoolliselle, joten tässäkin olisi sinulla syytä
tarkistaa kantaasi!ehtoollisen merkityksen sellaisille, jotka pitivät sitä vain NORMAALINA ruokailuna. Sinä käytät väärin tuon luvun asiasisältöä.
20 Kun te näin kokoonnutte yhteen, niin ei se ole Herran aterian nauttimista,
21 sillä syömään ruvettaessa kukin rientää ottamaan eteensä omat ruokansa, ja niin toinen on nälissään ja toinen juovuksissa.
34 Jos kenellä on nälkä, syököön kotonaan, ettette kokoontuisi tuomioksenne. Muista seikoista minä säädän, sitten kuin tulen.
Paavali puhui täysi-ikäisille ihmisille, joten sinun tulkintasi on aivan väärä.
Mitään ikärajaa ehtoolliselle osallistumiselle ei ole Raamatussa. vastauksen tuohon: kirjoitti:
"Missä iässä uskovan lapsen on tarpeen ja kuinka usein osallistua ehtoolliselle- tähän en osaa vastata.
Onko sinulla tietoa, missä iässä uskova lapsi voisi osallistua ehtoolliselle? "
1. Kor 11:28-29.
Silloin, kun vauva osaaa eroittaa Herran ruumiin
muusta syömisestä, niin hän on kelvollinen ehtoolliselle!!!
Miten sinun päähäsi ei mene se, että vauva EI KYKENE SIIHEN?????
Etkö uskalla tunnustaa sitä tosia asiaa, että
ALKUSEURAKUNTAAN EI KUULUNUT VAUVOJA, 1 Kor 7:14!
Onko sinulla lapsia? Ilmeisesti ei, sillä et muu-
ten kyselisi tuollaista.
Muutithan sinä kantaasi naisten osallistumisesta ehtoolliselle, joten tässäkin olisi sinulla syytä
tarkistaa kantaasi!Kysyin:
"Onko sinulla tietoa, missä iässä uskova lapsi voisi osallistua ehtoolliselle"?
--
Vastasit:
Silloin, kun vauva osaa eroittaa Herran ruumiin
muusta syömisestä, niin hän on kelvollinen ehtoolliselle!!!
Miten sinun päähäsi ei mene se, että vauva EI KYKENE SIIHEN?????
--
Kun Jeesus puhui pienen lapsen uskosta, niin hän siis tarkoitti "ymmärtäväisessä" iässä olevaa lasta.
Elikkä, vasta, kun lapsi tulee tiettyyn "ymmärtäväiseen" ikään, niin sitten Jumala voi vasta vaikuttaa hänessä uskon ja hän voi sen jälkeen osallistua ehtoolliselle.
Tulkitsinko vastauksesi oikein?
Voisitko vielä antaa jonkun esimerkin Raamatusta, jossa mainitaan, että tällainen lapsi osallistui ehtoolliselle?hirvas kirjoitti:
ehtoollisen merkityksen sellaisille, jotka pitivät sitä vain NORMAALINA ruokailuna. Sinä käytät väärin tuon luvun asiasisältöä.
20 Kun te näin kokoonnutte yhteen, niin ei se ole Herran aterian nauttimista,
21 sillä syömään ruvettaessa kukin rientää ottamaan eteensä omat ruokansa, ja niin toinen on nälissään ja toinen juovuksissa.
34 Jos kenellä on nälkä, syököön kotonaan, ettette kokoontuisi tuomioksenne. Muista seikoista minä säädän, sitten kuin tulen.
Paavali puhui täysi-ikäisille ihmisille, joten sinun tulkintasi on aivan väärä.
Mitään ikärajaa ehtoolliselle osallistumiselle ei ole Raamatussa.Hirvas: "Mitään ikärajaa ehtoolliselle osallistumiselle ei ole Raamatussa".
--
En minäkään ole löytänyt mitään rajausta!Tapio522 kirjoitti:
Jatkan vielä Ef. kirjettä:
Ef.1:20-23
---------
1:20 jonka hän vaikutti Kristuksessa, kun hän herätti hänet kuolleista ja asetti hänet oikealle puolellensa taivaissa,
1:21 korkeammalle kaikkea hallitusta ja valtaa ja voimaa ja herrautta ja jokaista nimeä, mikä mainitaan, ei ainoastaan tässä maailmanajassa, vaan myös tulevassa.
1:22 Ja kaikki hän on asettanut hänen jalkainsa alle ja antanut hänet kaiken pääksi seurakunnalle,
1:23 joka on hänen ruumiinsa, hänen täyteytensä, joka kaikki kaikissa täyttää.
--
Uskomattomalta tuntuu Paavalin väite:
”Kristus on hallitsijana myös tässä maailmassa” (21).
Tämä kuitenkin perustuu Jeesuksen omiin sanoihin:
”Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maanpäällä.” (Matt. 28:18).
Näin on, vaikka järkemme sanoo toisin. Jeesuksen herruuden tunnustaminen avautuukin vain uskon kautta.
Näin tapahtui Tuomaan kohdalla.
Hän uskoi ja tunnusti Jeesuksen herruuden sanoen: "Minun Herrani ja minun Jumalani!"( Joh. 20:28).iankaikkisuutta Raamattu vertaa katoavaisen iankaikkisuuteen, jolla on loppu, eikä Isän Jumalan iankaikkisuuteen, joka on loputon!
1. Korinttolaiskirje 15
25 "Sillä hänen pitää hallitseman »SIIHEN ASTI, kunnes hän on pannut kaikki viholliset jalkojensa alle».
26 Vihollisista viimeisenä kukistetaan kuolema.
27 Sillä: »kaikki hän on alistanut hänen jalkojensa alle». Mutta kun hän sanoo: »kaikki on alistettu», niin ei tietenkään ole alistettu se, joka on alistanut kaiken hänen allensa.
28 Ja kun kaikki on alistettu Pojan valtaan, silloin itse Poikakin alistetaan sen valtaan, joka on alistanut hänen valtaansa kaiken, että Jumala olisi kaikki kaikissa."Tapio522 kirjoitti:
Kysyin:
"Onko sinulla tietoa, missä iässä uskova lapsi voisi osallistua ehtoolliselle"?
--
Vastasit:
Silloin, kun vauva osaa eroittaa Herran ruumiin
muusta syömisestä, niin hän on kelvollinen ehtoolliselle!!!
Miten sinun päähäsi ei mene se, että vauva EI KYKENE SIIHEN?????
--
Kun Jeesus puhui pienen lapsen uskosta, niin hän siis tarkoitti "ymmärtäväisessä" iässä olevaa lasta.
Elikkä, vasta, kun lapsi tulee tiettyyn "ymmärtäväiseen" ikään, niin sitten Jumala voi vasta vaikuttaa hänessä uskon ja hän voi sen jälkeen osallistua ehtoolliselle.
Tulkitsinko vastauksesi oikein?
Voisitko vielä antaa jonkun esimerkin Raamatusta, jossa mainitaan, että tällainen lapsi osallistui ehtoolliselle?mallia ja antoi esikuvan elävästä elämästä:
1. Korinttolaiskirje 11
23 "Sillä minä olen saanut Herralta sen, minkä myös olen teille tiedoksi antanut, että Herra Jeesus SINÄ YÖNÄ, JONA HÄNET KAVALLETTIIN, otti leivän,
24 kiitti, mursi ja sanoi: "Tämä on minun ruumiini, joka teidän edestänne annetaan; tehkää tämä minun muistokseni".
25 Samoin hän otti myös maljan aterian jälkeen ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni; niin usein kuin te juotte, tehkää se minun muistokseni".
26 Sillä niin usein kuin te syötte tätä leipää ja juotte tämän maljan, TE JULISTATTE HERRAN KUOLEMAA, siihen asti kuin hän tulee."
"Te, jotka ehtoolliseen panette toivonne, oletteko myös vastaavassa tilanteessa kuin Jeesus, (kun hänet kavallettiin, hän kiitti) oletteko valmiita olemaan kiitolliset kuolemaan asti, niin kuin Jeesus oli?
1. Johannes 3
16 "Siitä me olemme oppineet tuntemaan rakkauden, että hän antoi henkensä meidän edestämme; meidänkin tulee antaa henkemme veljiemme edestä."- nyt tietämättömäksi!
Tapio522 kirjoitti:
Hirvas: "Mitään ikärajaa ehtoolliselle osallistumiselle ei ole Raamatussa".
--
En minäkään ole löytänyt mitään rajausta!Se ikäraja sanotaan selvästi tuossa:
Ap 11:28
"Koetelkoon siis ihminen itseänsä ja niin syököön tätä leipää ja juokoon tästä maljasta, sillä joka
syö ja juo erottamatta Herran ruumista muusta,
syö ja juo tuomioksensa.Sen tähden onkin teidän joukossanne paljon heikkoja ja sairaita ja moni
on nukkunut pois, mutta jos me tutkisimme itseämme,
ei meitä tuomittaisi."
Vauvako kykenee tutkimaan, tuomitsemaan itsensä???
Missä on Tapion rehellisyys?????? - jälleen itsestään
Tapio522 kirjoitti:
Kysyin:
"Onko sinulla tietoa, missä iässä uskova lapsi voisi osallistua ehtoolliselle"?
--
Vastasit:
Silloin, kun vauva osaa eroittaa Herran ruumiin
muusta syömisestä, niin hän on kelvollinen ehtoolliselle!!!
Miten sinun päähäsi ei mene se, että vauva EI KYKENE SIIHEN?????
--
Kun Jeesus puhui pienen lapsen uskosta, niin hän siis tarkoitti "ymmärtäväisessä" iässä olevaa lasta.
Elikkä, vasta, kun lapsi tulee tiettyyn "ymmärtäväiseen" ikään, niin sitten Jumala voi vasta vaikuttaa hänessä uskon ja hän voi sen jälkeen osallistua ehtoolliselle.
Tulkitsinko vastauksesi oikein?
Voisitko vielä antaa jonkun esimerkin Raamatusta, jossa mainitaan, että tällainen lapsi osallistui ehtoolliselle?selvällä asialla!!!!!
Kun aikasi veivaat edes takaisin, niin kyllähän sinä saat vauvatkin osallistumaan ehtoolliselle.
Varmaan heille muusattiin leipä ja viini laitettiin
tuttipulloon!
Valitettavasti UT vain ei tunne sellaista:
Vain ne, jotka ottivat sanan vastaan, heidät kastettiin ja "He pysyivät apostolien opetuksessa,
leivään murtamisesaa ja rukouksessa. Ap 2:42.
Seuraavaksi Tapio varmaan kysyy, että kielle-
täänkö Raamatussa vauvojen osallistuminen rukoukseen
ja Sanan opetukseen?
Kiero kun on! jälleen itsestään kirjoitti:
selvällä asialla!!!!!
Kun aikasi veivaat edes takaisin, niin kyllähän sinä saat vauvatkin osallistumaan ehtoolliselle.
Varmaan heille muusattiin leipä ja viini laitettiin
tuttipulloon!
Valitettavasti UT vain ei tunne sellaista:
Vain ne, jotka ottivat sanan vastaan, heidät kastettiin ja "He pysyivät apostolien opetuksessa,
leivään murtamisesaa ja rukouksessa. Ap 2:42.
Seuraavaksi Tapio varmaan kysyy, että kielle-
täänkö Raamatussa vauvojen osallistuminen rukoukseen
ja Sanan opetukseen?
Kiero kun on!"Vain ne, jotka ottivat sanan vastaan, heidät kastettiin ja "He pysyivät apostolien opetuksessa,
leivään murtamisessa ja rukouksessa".
Ap 2:42.
--
Jeesus asettaa lapsen uskon esikuvaksi meille aikuisille:
Mark.9:36,37,42
Mk 10:15
"Totisesti minä sanon teille: joka ei ota vastaan Jumalan valtakuntaa niinkuin lapsi, se ei pääse sinne sisälle."ekivaari kirjoitti:
mallia ja antoi esikuvan elävästä elämästä:
1. Korinttolaiskirje 11
23 "Sillä minä olen saanut Herralta sen, minkä myös olen teille tiedoksi antanut, että Herra Jeesus SINÄ YÖNÄ, JONA HÄNET KAVALLETTIIN, otti leivän,
24 kiitti, mursi ja sanoi: "Tämä on minun ruumiini, joka teidän edestänne annetaan; tehkää tämä minun muistokseni".
25 Samoin hän otti myös maljan aterian jälkeen ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni; niin usein kuin te juotte, tehkää se minun muistokseni".
26 Sillä niin usein kuin te syötte tätä leipää ja juotte tämän maljan, TE JULISTATTE HERRAN KUOLEMAA, siihen asti kuin hän tulee."
"Te, jotka ehtoolliseen panette toivonne, oletteko myös vastaavassa tilanteessa kuin Jeesus, (kun hänet kavallettiin, hän kiitti) oletteko valmiita olemaan kiitolliset kuolemaan asti, niin kuin Jeesus oli?
1. Johannes 3
16 "Siitä me olemme oppineet tuntemaan rakkauden, että hän antoi henkensä meidän edestämme; meidänkin tulee antaa henkemme veljiemme edestä."Ehtoollisen Jeesus sääti toistuvaksi sanoessaan ensimmäisessä ehtoollisjuhlassa:
”Tehkää se minun muistokseni” (Luuk. 22:19).
Jokaisella ehtoollisella julistetaan Herran kuolemaa, siihen asti kuin Hän (Jeesus) tulee (1. Kor. 11:26).
Ehtoollinen viittaa siis Herran tulemiseen. Jeesus on vielä tulematta.
Ilmestyskirjan lopussa on lupaus: ”Totisesti, minä tulen pian” (Ilm. 22:20).
Jeesuksen kiirastorstain ehtoollisella lausutut sanat käyvät toteen: ”..tästedes minä en juo tätä viinipuun antia, ennen kuin sinä päivänä, jona juon sitä uutena teidän kanssanne Isäni valtakunnassa” (Matt. 26:29).
Jokainen, joka kelvottomasti osallistuu ehtoolliseen, aivan kuin se olisi tavallinen ateria, on vikapää Herran ruumiiseen ja vereen, eli Kristuksen uhriin (1. Kor. 11:27-29).
--
Ehtoollinen on salaisuus ja sitä ei voi tyhjentävästi selittää.
Siinä meidät liitetään Jeesukseen.
Hän antaa meille leivässä ja viinissä salatulla tavalla itsensä.
Ehtoollisella saamme rikkomuksemme anteeksi ja tulemme osallisiksi Jumalan elämästä.
Ehtoollinen luo yhteyden toisiin kristittyihin, eläviin ja jo poisnukkuneisiin. Sillä Jumalalle kuolleetkin elävät!
Kiitosrukouksessa pyydämme, että Jumala tekisi meidät myös kerran osallisiksi suuresta ehtoollisesta taivaassa.
Jeesuksen kiirastorstain ehtoollisella lausutut sanat käyvät siis toteen: ”..tästedes minä en juo tätä viinipuun antia, ennen kuin sinä päivänä, jona juon sitä uutena teidän kanssanne Isäni valtakunnassa” (Matt. 26:29).- kyselee, uskottelee,
Tapio522 kirjoitti:
"Vain ne, jotka ottivat sanan vastaan, heidät kastettiin ja "He pysyivät apostolien opetuksessa,
leivään murtamisessa ja rukouksessa".
Ap 2:42.
--
Jeesus asettaa lapsen uskon esikuvaksi meille aikuisille:
Mark.9:36,37,42
Mk 10:15
"Totisesti minä sanon teille: joka ei ota vastaan Jumalan valtakuntaa niinkuin lapsi, se ei pääse sinne sisälle."mutta ei usko Raamatun selvää sanaa!
Mikä se on?
Varmaan vauvat kelpaavat seurakuntaan opettajaksikin,
kun kerran uskovat!!!!! - hirvas
nyt tietämättömäksi! kirjoitti:
Se ikäraja sanotaan selvästi tuossa:
Ap 11:28
"Koetelkoon siis ihminen itseänsä ja niin syököön tätä leipää ja juokoon tästä maljasta, sillä joka
syö ja juo erottamatta Herran ruumista muusta,
syö ja juo tuomioksensa.Sen tähden onkin teidän joukossanne paljon heikkoja ja sairaita ja moni
on nukkunut pois, mutta jos me tutkisimme itseämme,
ei meitä tuomittaisi."
Vauvako kykenee tutkimaan, tuomitsemaan itsensä???
Missä on Tapion rehellisyys??????korostetaan normaalin syömisen ja ehtoollisen eroa, eikä tuossa tarkoiteta sanallakaan ikää.
Ei tuollaisia johtopäätöksiä saa eikä pidä vetää Jumalan sanasta. Olet edelleenkin harhassa. - hirvas
kyselee, uskottelee, kirjoitti:
mutta ei usko Raamatun selvää sanaa!
Mikä se on?
Varmaan vauvat kelpaavat seurakuntaan opettajaksikin,
kun kerran uskovat!!!!!nyt se ikärajan määritys Raamatusta, niin katsotaan sitten mitä eteenpäin.
Muuten kirjoittelet tänne ihan omiasi. kyselee, uskottelee, kirjoitti:
mutta ei usko Raamatun selvää sanaa!
Mikä se on?
Varmaan vauvat kelpaavat seurakuntaan opettajaksikin,
kun kerran uskovat!!!!!vanhemmat tai toinenkin heistä on uskossa, niin vauva on pyhitetty uskovaisen holhoojan kautta:
1. Kor. 7:14
"Sillä mies, joka ei usko, on pyhitetty vaimonsa kautta, ja vaimo, joka ei usko, on pyhitetty miehensä, uskonveljen, kautta; muutoinhan teidän lapsenne olisivat saastaisia, mutta nyt he ovat pyhiä."
Gal. 4:1
"Mutta minä sanon: niin kauan kuin perillinen on alaikäinen, ei hän missään kohden eroa orjasta, vaikka hän onkin kaiken herra;"
Muistelen jostakin lukeneeni, että juutalaisilla poikien alaikäisyys päättyy suhteellisen nuorena, jo hieman yli kymmenvuotiaasta saattaa tulla täysi-ikäinen.- taipumus laittaa
hirvas kirjoitti:
nyt se ikärajan määritys Raamatusta, niin katsotaan sitten mitä eteenpäin.
Muuten kirjoittelet tänne ihan omiasi.tarkkoja ikärajoja joka asiaan.
Jumala ei sellaisia laita, vaan antaa yleiset pe-
riaatteet, jotka tuossa edelläkin on esitetty!
-tutkistelee itseänsä
-tuomitsee itsensä
-ei syö kelvottomasti jne
Lapsethan kehittyvät eri tahtia, joten jokainen voi
mielessään ratkaista itse, milloin on tarpeeksi kehittynyt, jotta voi valita hyvän ja hyljätä
pahan, Jes 7:15.
Mutta kun Tapio ja kumppanit eivät voi myöntää sitä, että alkuseurakunnassa ei kastettu vauvoja
eivätkä he osallistuneet ehtoolliselle, niin siksi
hän vekuttelee tällä asialla.
Se on hänelle tyypillistä käytöstä! taipumus laittaa kirjoitti:
tarkkoja ikärajoja joka asiaan.
Jumala ei sellaisia laita, vaan antaa yleiset pe-
riaatteet, jotka tuossa edelläkin on esitetty!
-tutkistelee itseänsä
-tuomitsee itsensä
-ei syö kelvottomasti jne
Lapsethan kehittyvät eri tahtia, joten jokainen voi
mielessään ratkaista itse, milloin on tarpeeksi kehittynyt, jotta voi valita hyvän ja hyljätä
pahan, Jes 7:15.
Mutta kun Tapio ja kumppanit eivät voi myöntää sitä, että alkuseurakunnassa ei kastettu vauvoja
eivätkä he osallistuneet ehtoolliselle, niin siksi
hän vekuttelee tällä asialla.
Se on hänelle tyypillistä käytöstä!"Lapsethan kehittyvät eri tahtia, joten jokainen voi mielessään ratkaista itse, milloin on tarpeeksi kehittynyt, jotta voi valita hyvän ja hyljätä pahan, Jes 7:15.
-------------
Jumalalle on kaikki mahdollista (Luuk. 1:37). Usko syntyy, kun ihminen kuulee Sanaa ja ottaa sen vastaan.
Koska Jeesus opettaa, että juuri pieni lapsi on vastaanottavainen (Mark. 10:15), niin minun on vain tukeuduttava Hänen sanoihin.
En voi tehdä niitä tyhjiksi omilla järjenpäätelmilläni ja selittää pois psykologisilla laeilla.
"Ihmisille se on mahdotonta, mutta Jumalalle on KAIKKI mahdollista" (Matt. 19:26). Usko ja pelastus ovat ihmisille mahdottomia, mutta Jumalalle mahdollisia.
Viestistäsi voi tehdä sen johtopäätöksen, että Jumalalla ei siten ole mitään mahdollisuuksia vaikuttaa "ymmärtämättömään" ja "kypsymättömään" lapseen.
Itse en halua uskoa näin pieneen jumalaan.
Kun Jeesus sanoi, että "SALLIKAA LASTEN TULLA MINUN TYKÖNI" (Mark. 10:14), niin hän tarkoittiko hän vain "ymmärtäväisiä" lapsia.
Kun Jeesuksen luokse tuotiin sylilapsia (kuten tuotiinkin, Mark. 10:13), niin Jeesuksen olisi sanottava tuojille: "En salli, että ymmärtämättömiä lapsia tuodaan luokseni. Eivät he voi ottaa vastaan Jumalan valtakuntaa enkä minä voi heitä siunata, kun he eivät ymmärrä siitä mitään eivätkä ole tarpeeksi kypsiä vastaanottamaan siunausta".
Tällaiseen jeesukseen en halua uskoa.- frihet
Tapio522 kirjoitti:
"Osallistuivatko mielestäsi vauvat ehtoolliselle?
Tämä on tärkeä asia, vai etkö uskalla ottaa kantaa"?
--
Jeesus puhui pienten lasten uskosta (Mark.9:42).
---Kieltäisitkö ehtoollisen näiltä pieniltä?
---Löydätkö esim. Apt. Teoista kohtaa, jossa puhuttaisiin erikseen pienten lasten osallistumisesta ehtoolliselle?
Itse en näkisi mitään esteitä pienten lasten ehtoolliselle osallistumiseen vanhempiensa mukana.
---
Lainaat 1. Kor 11:28
"Koetelkoon siis ihminen itseänsä ja niin syököön tätä leipää ja juokoon tästä maljasta."
Ja kysyt: Pystyvätkö vauvat tuollaiseen?
Itsensä koetteleminen koskee niitä, jotka väärin nauttivat ehtoollista erottamatta Herran ruumista muusta syömisestä ja juomisesta (29).
Tuskin pienellä lapsella on tarvetta tällaiseen koettelemiseen.
Korinttossahan jotkut olivat juovuksissa (11:21).
En usko, että tänään ehtoolliselle osallistuvalla pienellä lapsella olisi tällaista vaaraa- jos on, niin se olisi kyllä jo poikkeustapaus!
Missä iässä uskovan lapsen on tarpeen ja kuinka usein osallistua ehtoolliselle- tähän en osaa vastata.
Onko sinulla tietoa, missä iässä uskova lapsi voisi osallistua ehtoolliselle?
Löytyykö tähän vastausta Raamatusta?Eikö Suomessa luterilaiset enää toimi, kuten minun nuoruudessa, että kun oli käynyt rippiksen, niin sai käydä ehtoollisella?
- frihet
taipumus laittaa kirjoitti:
tarkkoja ikärajoja joka asiaan.
Jumala ei sellaisia laita, vaan antaa yleiset pe-
riaatteet, jotka tuossa edelläkin on esitetty!
-tutkistelee itseänsä
-tuomitsee itsensä
-ei syö kelvottomasti jne
Lapsethan kehittyvät eri tahtia, joten jokainen voi
mielessään ratkaista itse, milloin on tarpeeksi kehittynyt, jotta voi valita hyvän ja hyljätä
pahan, Jes 7:15.
Mutta kun Tapio ja kumppanit eivät voi myöntää sitä, että alkuseurakunnassa ei kastettu vauvoja
eivätkä he osallistuneet ehtoolliselle, niin siksi
hän vekuttelee tällä asialla.
Se on hänelle tyypillistä käytöstä!Asia ei kaikille näköjään selkene, vaikka kuinka selviö olisi opetus.
Voi tosin olla, ettei ole rohkeutta nöyrtyä tunnustamaan olleensa väärässä, vai onko luterilaisuus niin jäytänyt aivoja, ettei itse enää osaa päätellä Jumalan tahtoa. - hirvas
taipumus laittaa kirjoitti:
tarkkoja ikärajoja joka asiaan.
Jumala ei sellaisia laita, vaan antaa yleiset pe-
riaatteet, jotka tuossa edelläkin on esitetty!
-tutkistelee itseänsä
-tuomitsee itsensä
-ei syö kelvottomasti jne
Lapsethan kehittyvät eri tahtia, joten jokainen voi
mielessään ratkaista itse, milloin on tarpeeksi kehittynyt, jotta voi valita hyvän ja hyljätä
pahan, Jes 7:15.
Mutta kun Tapio ja kumppanit eivät voi myöntää sitä, että alkuseurakunnassa ei kastettu vauvoja
eivätkä he osallistuneet ehtoolliselle, niin siksi
hän vekuttelee tällä asialla.
Se on hänelle tyypillistä käytöstä!kaikkien ystävä, publikaanien, syntisen viininjuojien, huorien mutta myös lasten ystävä.
Siksipä on aivan turhaa tulla selittämään, että lapsia olisi kohdeltu eri tavalla, jos koko perhekunta kastettiin.
Hellareilla on pakkomielteinen pakko vääntää asiat aivan muualle. frihet kirjoitti:
Eikö Suomessa luterilaiset enää toimi, kuten minun nuoruudessa, että kun oli käynyt rippiksen, niin sai käydä ehtoollisella?
Vanhempien mukana pienet lapsetkin saavat nykyään osallistua ehtoolliselle.
Näin olen asian ymmärtänyt.- jonkunlainen tulppa
taipumus laittaa kirjoitti:
tarkkoja ikärajoja joka asiaan.
Jumala ei sellaisia laita, vaan antaa yleiset pe-
riaatteet, jotka tuossa edelläkin on esitetty!
-tutkistelee itseänsä
-tuomitsee itsensä
-ei syö kelvottomasti jne
Lapsethan kehittyvät eri tahtia, joten jokainen voi
mielessään ratkaista itse, milloin on tarpeeksi kehittynyt, jotta voi valita hyvän ja hyljätä
pahan, Jes 7:15.
Mutta kun Tapio ja kumppanit eivät voi myöntää sitä, että alkuseurakunnassa ei kastettu vauvoja
eivätkä he osallistuneet ehtoolliselle, niin siksi
hän vekuttelee tällä asialla.
Se on hänelle tyypillistä käytöstä!aivoissaan, kun ei ymmärrä selvää asiaa?
Hän kiertää asiaa niinkuin kissa kuumaa puuroa!
Esim!
"Kun Jeesuksen luokse tuotiin sylilapsia (kuten tuotiinkin, Mark. 10:13), niin Jeesuksen olisi sanottava tuojille: "En salli, että ymmärtämättömiä lapsia tuodaan luokseni. Eivät he voi ottaa vastaan Jumalan valtakuntaa enkä minä voi heitä siunata, kun he eivät ymmärrä siitä mitään eivätkä ole tarpeeksi kypsiä vastaanottamaan siunausta".
TUOHAN JUURI TODISTAA SEN, ETTÄ LAPSET KELPAAVAT
JEESUKSELLE SELLAISENAAN, ILMAN VAUVAKASTETTAKIN!!!
Miten et tajua näin selvää asiaa?
Miksi olet vaatimassa näille pienille kastetta??
Yrität tyhmällä jaarittelullasi mitätöidä UT:n ope
tuksen lasten taivaskelpoisuudesta ILMAN KASTETTAKIN!
Sanot, että Jumalalle on kaikki mahdollista!
Oikein!
Mutta miksi vauva pitää kastaa, jos Jumala voi pelastaa hänet kaikkivaltiudellaan????
Logiikkasi heittää häränpyllyä pahasti.
Miksi aikuisen pitää tehdä parannus, vaikka Juma-
lalla olisi valta pelastaa hänet ilman parannuksen
tekoakin????
Onko sinulle todella mahdottomuus myöntää se raa-
matullinen tosiasia, ETTÄ alkuseurakunnassa EI
KASTETTU VAUVOJA EIVÄTKÄ NÄMÄ OSALLISTUNEET EHTOOLLISELLE!!!!!!!
"Jotka nyt ottivat hänen sanansa vastaan, ne kastettiin, ja HE pysyivät apostolien opetuksessa, leivän murtamisesa ja rukouksessa".
Ap 2:41
Lueppas tuo edelläoleva rukouksella harkiten! - tuo perustuu,
Tapio522 kirjoitti:
Vanhempien mukana pienet lapsetkin saavat nykyään osallistua ehtoolliselle.
Näin olen asian ymmärtänyt.että pitää olla vanhemmat mukana??????
Taas sitä kirkollista sekahedelmäsoppaa, kun muu-
tetaan Jumalan sanaa.
UT:ssä kaikki kastetut saivat tulla ehtoolliselle
ilman vanhempiaan!
Kannetaanko ne vauvat ehtoolliselle? - kaikki kirjeensä
hirvas kirjoitti:
korostetaan normaalin syömisen ja ehtoollisen eroa, eikä tuossa tarkoiteta sanallakaan ikää.
Ei tuollaisia johtopäätöksiä saa eikä pidä vetää Jumalan sanasta. Olet edelleenkin harhassa.aikuisille tai ymmärtävässä iässä oleville!
Niitä ei siis saa soveltaa aikuisiin uskoviin????
Miksei Paavali kirjoittanut vauvoille, jos nämä
kerran uskoivat?
Onkohan hirvas täysin hereillä? - Sam Andreevitsh
Se, että esimerkiksi Ananiaksen ja Safiran tapauksessa JUMALA toimi niinkuin toimi, kertoo ensisijaisesti siitä, että JUMALA halusi seurakuntansa pysyvän pyhänä ja puhtaana. JUMALA vaikutti siinä voimakkaasti siihen, mihin suuntaan HÄNEN seurakuntansa lähtisi "kehittymään". Siksi ei ollut ensisijaisesti kyse siitä, mitä PIETARI teki ja sanoi, vaan siitä, mitä JUMALA teki.
tuo perustuu, kirjoitti:
että pitää olla vanhemmat mukana??????
Taas sitä kirkollista sekahedelmäsoppaa, kun muu-
tetaan Jumalan sanaa.
UT:ssä kaikki kastetut saivat tulla ehtoolliselle
ilman vanhempiaan!
Kannetaanko ne vauvat ehtoolliselle?Eikö vanhemmilla olekkaan mitään vastuuta lapsistaan ja perhekunnastaan?
- Sam Andreevitsh
Sam Andreevitsh kirjoitti:
Se, että esimerkiksi Ananiaksen ja Safiran tapauksessa JUMALA toimi niinkuin toimi, kertoo ensisijaisesti siitä, että JUMALA halusi seurakuntansa pysyvän pyhänä ja puhtaana. JUMALA vaikutti siinä voimakkaasti siihen, mihin suuntaan HÄNEN seurakuntansa lähtisi "kehittymään". Siksi ei ollut ensisijaisesti kyse siitä, mitä PIETARI teki ja sanoi, vaan siitä, mitä JUMALA teki.
...jatkoa
Ananiaksen ja Safiran tapauksessa... Ensinhän tuli paikalle Ananias.
Suurimmat tuomion sanat, jotka Pietari sanoi Ananiakselle, olivat: "Et sinä ole valehdellut ihmisille, vaan Jumalalle." Ja näiden sanojen SEURAUKSENA/jälkeen Ananias "kaatui kuolleena maahan".
Pietari ei siis antanut Ananiakselle kuolemantuomiota. Yllättyikö Pietari siitä, mitä tapahtui, sitä on mahdotonta sanoa. Voi olla, että hän tiesi, mitä Jumala tulisi tekemään.
Safiran tapauksessa vähän myöhemmin samana päivänä Pietari sitten jo sanoi, että Safira tulisi kuolemaan. Miltä pohjalta Pietari tämän sitten sanoi? Täydellistä analysointia on mahdotonta tehdä; ehkäpä sitä voi kysyä Pietarilta taivaassa. Mahdollisesti Pietarin sanat oli sanottu tietoisena siitä, mitä Jumala tulisi tekemään.
Sitten on kokonaan toinen asia, mikä on / tulee olemaan Ananiaksen ja Safiran asema tämän maanpäällisen elämän jälkeen. VÄLTTÄMÄTTÄHÄN tämä Jumalan seurakuntaa puhdistanut tapahtuma ei tarkoita sitä, etteikö heillä olisi kuitenkin parempi osa ylösnousemuksessa. Mutta ei siitä tässä sen enempää. Jumala on oikeudenmukainen, ja hän osaa tuomita oikein. - heittää häränpyllyä
taipumus laittaa kirjoitti:
tarkkoja ikärajoja joka asiaan.
Jumala ei sellaisia laita, vaan antaa yleiset pe-
riaatteet, jotka tuossa edelläkin on esitetty!
-tutkistelee itseänsä
-tuomitsee itsensä
-ei syö kelvottomasti jne
Lapsethan kehittyvät eri tahtia, joten jokainen voi
mielessään ratkaista itse, milloin on tarpeeksi kehittynyt, jotta voi valita hyvän ja hyljätä
pahan, Jes 7:15.
Mutta kun Tapio ja kumppanit eivät voi myöntää sitä, että alkuseurakunnassa ei kastettu vauvoja
eivätkä he osallistuneet ehtoolliselle, niin siksi
hän vekuttelee tällä asialla.
Se on hänelle tyypillistä käytöstä!nuo häneen tulkintansa Raamatusta:
"Jeesus oli
kaikkien ystävä, publikaanien, syntisen viininjuojien, huorien mutta myös lasten ystävä."
Missähän kohtaa sanotaan, että huorat, juopot ja
syntiset saavat tulla ehtoollispöytään!!!!!!!
"Tutkikoon ihminen itsensä, ja niin syököön....!
Miksi Jeesuksen piti kuolla, jos kaikki kelpaavat
sellaisenaan???????? - keskusteluaihetta!!!
Tapio522 kirjoitti:
Eikö vanhemmilla olekkaan mitään vastuuta lapsistaan ja perhekunnastaan?
Yritä tuota samaa kikkaa taas. Koeta pysyä aiheessa! Missä kohtaa sanotaan, että vauvat saavat tulla ehtoolliselle vain vanhempiensa kanssa?
Tapio522 kirjoitti:
Kysyin:
"Onko sinulla tietoa, missä iässä uskova lapsi voisi osallistua ehtoolliselle"?
--
Vastasit:
Silloin, kun vauva osaa eroittaa Herran ruumiin
muusta syömisestä, niin hän on kelvollinen ehtoolliselle!!!
Miten sinun päähäsi ei mene se, että vauva EI KYKENE SIIHEN?????
--
Kun Jeesus puhui pienen lapsen uskosta, niin hän siis tarkoitti "ymmärtäväisessä" iässä olevaa lasta.
Elikkä, vasta, kun lapsi tulee tiettyyn "ymmärtäväiseen" ikään, niin sitten Jumala voi vasta vaikuttaa hänessä uskon ja hän voi sen jälkeen osallistua ehtoolliselle.
Tulkitsinko vastauksesi oikein?
Voisitko vielä antaa jonkun esimerkin Raamatusta, jossa mainitaan, että tällainen lapsi osallistui ehtoolliselle?Väität: "TUOHAN JUURI TODISTAA SEN, ETTÄ LAPSET KELPAAVAT JEESUKSELLE SELLAISENAAN,...".
---
Mitä Raamattu opettaa?
Tässä vain muutama sanan paikka:
Ps 58:4:
”Luopuneita ovat jumalattomat äidin kohdusta asti, eksyneitä valhettelijat hamasta äidin helmasta”.
Room. 5:12: ” Sentähden, niinkuin yhden ihmisen kautta synti tuli maailmaan, ja synnin kautta kuolema, niin kuolema on tullut kaikkien ihmisten osaksi, koska KAIKKI OVAT SYNTIÄ TEHNEET".
"Mikä lihasta on syntynyt, on liha" (Joh.3:6)
--
Lue vielä vaikkapa Room. 3:9-20keskusteluaihetta!!! kirjoitti:
Yritä tuota samaa kikkaa taas. Koeta pysyä aiheessa! Missä kohtaa sanotaan, että vauvat saavat tulla ehtoolliselle vain vanhempiensa kanssa?
Ef. 6:1
"Lapset, olkaa vanhemmillenne kuuliaiset Herrassa, sillä se on oikein".
Kol. 3:20
"Lapset, olkaa vanhemmillenne kuuliaiset KAIKESSA, sillä se on otollista Herrassa".
1.Tim. 5:4
"Mutta jos jollakin leskellä on lapsia tai lapsenlapsia, oppikoot nämä ensin hurskaasti hoitamaan omaa perhekuntaansa ja maksamaan, mitä ovat velkaa vanhemmilleen, sillä se on otollista Jumalan edessä".Sam Andreevitsh kirjoitti:
...jatkoa
Ananiaksen ja Safiran tapauksessa... Ensinhän tuli paikalle Ananias.
Suurimmat tuomion sanat, jotka Pietari sanoi Ananiakselle, olivat: "Et sinä ole valehdellut ihmisille, vaan Jumalalle." Ja näiden sanojen SEURAUKSENA/jälkeen Ananias "kaatui kuolleena maahan".
Pietari ei siis antanut Ananiakselle kuolemantuomiota. Yllättyikö Pietari siitä, mitä tapahtui, sitä on mahdotonta sanoa. Voi olla, että hän tiesi, mitä Jumala tulisi tekemään.
Safiran tapauksessa vähän myöhemmin samana päivänä Pietari sitten jo sanoi, että Safira tulisi kuolemaan. Miltä pohjalta Pietari tämän sitten sanoi? Täydellistä analysointia on mahdotonta tehdä; ehkäpä sitä voi kysyä Pietarilta taivaassa. Mahdollisesti Pietarin sanat oli sanottu tietoisena siitä, mitä Jumala tulisi tekemään.
Sitten on kokonaan toinen asia, mikä on / tulee olemaan Ananiaksen ja Safiran asema tämän maanpäällisen elämän jälkeen. VÄLTTÄMÄTTÄHÄN tämä Jumalan seurakuntaa puhdistanut tapahtuma ei tarkoita sitä, etteikö heillä olisi kuitenkin parempi osa ylösnousemuksessa. Mutta ei siitä tässä sen enempää. Jumala on oikeudenmukainen, ja hän osaa tuomita oikein.kuin Pietari opetti Nooan aikalaisista:
1. Piet. 4:6
"Sillä sitä varten kuolleillekin on julistettu evankeliumi, että he tosin olisivat tuomitut lihassa niin kuin ihmiset, mutta että heillä hengessä olisi elämä, niin kuin Jumala elää."- puhu mitään
Tapio522 kirjoitti:
Ef. 6:1
"Lapset, olkaa vanhemmillenne kuuliaiset Herrassa, sillä se on oikein".
Kol. 3:20
"Lapset, olkaa vanhemmillenne kuuliaiset KAIKESSA, sillä se on otollista Herrassa".
1.Tim. 5:4
"Mutta jos jollakin leskellä on lapsia tai lapsenlapsia, oppikoot nämä ensin hurskaasti hoitamaan omaa perhekuntaansa ja maksamaan, mitä ovat velkaa vanhemmilleen, sillä se on otollista Jumalan edessä".vauvojen osallistumisesta ehtoolliselle!
Sinulla on liian vilkas mielikuvitus!
Noilla perusteilla voisi puolustaa vaikka vauvojen
tervaamista! Sam Andreevitsh kirjoitti:
...jatkoa
Ananiaksen ja Safiran tapauksessa... Ensinhän tuli paikalle Ananias.
Suurimmat tuomion sanat, jotka Pietari sanoi Ananiakselle, olivat: "Et sinä ole valehdellut ihmisille, vaan Jumalalle." Ja näiden sanojen SEURAUKSENA/jälkeen Ananias "kaatui kuolleena maahan".
Pietari ei siis antanut Ananiakselle kuolemantuomiota. Yllättyikö Pietari siitä, mitä tapahtui, sitä on mahdotonta sanoa. Voi olla, että hän tiesi, mitä Jumala tulisi tekemään.
Safiran tapauksessa vähän myöhemmin samana päivänä Pietari sitten jo sanoi, että Safira tulisi kuolemaan. Miltä pohjalta Pietari tämän sitten sanoi? Täydellistä analysointia on mahdotonta tehdä; ehkäpä sitä voi kysyä Pietarilta taivaassa. Mahdollisesti Pietarin sanat oli sanottu tietoisena siitä, mitä Jumala tulisi tekemään.
Sitten on kokonaan toinen asia, mikä on / tulee olemaan Ananiaksen ja Safiran asema tämän maanpäällisen elämän jälkeen. VÄLTTÄMÄTTÄHÄN tämä Jumalan seurakuntaa puhdistanut tapahtuma ei tarkoita sitä, etteikö heillä olisi kuitenkin parempi osa ylösnousemuksessa. Mutta ei siitä tässä sen enempää. Jumala on oikeudenmukainen, ja hän osaa tuomita oikein.Sam Andreevitsh: "... mikä on / tulee olemaan Ananiaksen ja Safiran asema tämän maanpäällisen elämän jälkeen".
--
Ananias ja Safiira koettivat pettää Pyhää Henkeä (3).
He olivat, kuten Hebrealaiskirje sanoo "taivaallista lahjaa maistaneet ja Pyhästä Hengestä osallisiksi tulleet".
He olivat "maistaneet Jumalan hyvää sanaa ja tulevan maailmanajan voimia ja sitten luopuneet" (Hebr.6:4).
Heitä oli "mahdotonta uudistaa parannukseen".
Milloin tämä raja ylitetään?
Jumala yksin tietää sen.
Ananiaksen ja Safiiran kohdalla Jumala itse osoitti, miten asianlaita oli.- 1. Tim 5:4:ssä
Tapio522 kirjoitti:
Ef. 6:1
"Lapset, olkaa vanhemmillenne kuuliaiset Herrassa, sillä se on oikein".
Kol. 3:20
"Lapset, olkaa vanhemmillenne kuuliaiset KAIKESSA, sillä se on otollista Herrassa".
1.Tim. 5:4
"Mutta jos jollakin leskellä on lapsia tai lapsenlapsia, oppikoot nämä ensin hurskaasti hoitamaan omaa perhekuntaansa ja maksamaan, mitä ovat velkaa vanhemmilleen, sillä se on otollista Jumalan edessä".ei noita leskiä kehoiteta viemään lapsia kastettavaksi tai ehtoolliselle?????
- hirvas
Tapio522 kirjoitti:
Sam Andreevitsh: "... mikä on / tulee olemaan Ananiaksen ja Safiran asema tämän maanpäällisen elämän jälkeen".
--
Ananias ja Safiira koettivat pettää Pyhää Henkeä (3).
He olivat, kuten Hebrealaiskirje sanoo "taivaallista lahjaa maistaneet ja Pyhästä Hengestä osallisiksi tulleet".
He olivat "maistaneet Jumalan hyvää sanaa ja tulevan maailmanajan voimia ja sitten luopuneet" (Hebr.6:4).
Heitä oli "mahdotonta uudistaa parannukseen".
Milloin tämä raja ylitetään?
Jumala yksin tietää sen.
Ananiaksen ja Safiiran kohdalla Jumala itse osoitti, miten asianlaita oli.kysymykseksi se, eikö Jumala antanut heille mitään mahdollisuutta pelastua? Onhan Jumala rakkaus, miksi Hän itse toimisi noin rakkaudettomasti?
Hänen oma tahto kaikille ihmisille on se, ettei yksikään huku. Miksi Hän itse hukuttaisi ihmisen antamatta edes mahdollisuutta katua ja pelastua?
Ei Jumala toimi tuolla tavalla! - ihastunut tuohon
hirvas kirjoitti:
kysymykseksi se, eikö Jumala antanut heille mitään mahdollisuutta pelastua? Onhan Jumala rakkaus, miksi Hän itse toimisi noin rakkaudettomasti?
Hänen oma tahto kaikille ihmisille on se, ettei yksikään huku. Miksi Hän itse hukuttaisi ihmisen antamatta edes mahdollisuutta katua ja pelastua?
Ei Jumala toimi tuolla tavalla!kirkkoisä Origeneen harhaoppiin, että lopuksi kaikki
ihmiset pelastuvat , jopa viimein itse saatana????
Joten hukkaan meni Jeesuksen ristinkuolema! - hirvas
ihastunut tuohon kirjoitti:
kirkkoisä Origeneen harhaoppiin, että lopuksi kaikki
ihmiset pelastuvat , jopa viimein itse saatana????
Joten hukkaan meni Jeesuksen ristinkuolema!Matt. 7:21
Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.
Siinä on totuus. - hirvas
tuo perustuu, kirjoitti:
että pitää olla vanhemmat mukana??????
Taas sitä kirkollista sekahedelmäsoppaa, kun muu-
tetaan Jumalan sanaa.
UT:ssä kaikki kastetut saivat tulla ehtoolliselle
ilman vanhempiaan!
Kannetaanko ne vauvat ehtoolliselle?olla LÄSNÄ ehtoollisella. Ei sitä ainakaan helluntailaiset voi estää. Hehän eivät jaa ehtoollista edes Jeesuksen seuraajille.
- jo herätä!!!
hirvas kirjoitti:
olla LÄSNÄ ehtoollisella. Ei sitä ainakaan helluntailaiset voi estää. Hehän eivät jaa ehtoollista edes Jeesuksen seuraajille.
Ei kukaan ole kiistänyt sitä, etteivätkö vauvat voisi olla LÄSNÄ ehtoollsella!!!!
Tajuatko heti näin aamulla mikä ero on sanoilla
"olla läsnä- tai ottaa osaa ehtoolliseen"???? - Joko oppisi taas
hirvas kirjoitti:
Matt. 7:21
Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.
Siinä on totuus.muuttui?
Äsken sanoit, että Jumala on kaikkivaltias ja voimal-
linen tekemään, mitä tahtoo!!!!!!
Nytkö ihmisenkin pitää tehdä jotain??????
En jummarra...... - Sam Andreevitsh
ekivaari kirjoitti:
kuin Pietari opetti Nooan aikalaisista:
1. Piet. 4:6
"Sillä sitä varten kuolleillekin on julistettu evankeliumi, että he tosin olisivat tuomitut lihassa niin kuin ihmiset, mutta että heillä hengessä olisi elämä, niin kuin Jumala elää."No, en aio siirtyä puhumaan tästä aiheesta. Tämän keskustelun aihe kun oli aivan muu. Jää kenties jotain tärkeämpää käsittelemättä, jos siirrymme sivupoluille.
- Sam Andreevitsh
Tapio522 kirjoitti:
Sam Andreevitsh: "... mikä on / tulee olemaan Ananiaksen ja Safiran asema tämän maanpäällisen elämän jälkeen".
--
Ananias ja Safiira koettivat pettää Pyhää Henkeä (3).
He olivat, kuten Hebrealaiskirje sanoo "taivaallista lahjaa maistaneet ja Pyhästä Hengestä osallisiksi tulleet".
He olivat "maistaneet Jumalan hyvää sanaa ja tulevan maailmanajan voimia ja sitten luopuneet" (Hebr.6:4).
Heitä oli "mahdotonta uudistaa parannukseen".
Milloin tämä raja ylitetään?
Jumala yksin tietää sen.
Ananiaksen ja Safiiran kohdalla Jumala itse osoitti, miten asianlaita oli.Joo, en kyllä uskaltaisi myöskään sanoa, että kyllähän Ananias ja Safira silti taivaaseen pääsevät. Jumala sen sitten lopulta päättää.
Joka tapauksessa; se mikä tapahtui Ananiakselle ja Safiralle, on varoituksena myös meille. Meidän ei sovi koetella Jumalan kärsivällisyyttä.
Ja kun mietin omaa elämääni, niin... koettelinkohan Jumalan kärsivällisyyttä eräässä asiassa aikanaan liian pitkään? Kävikö minulle eräässä asiassa tämän takia niinkuin kävi? Jos olisin toiminut toisin, olisivatko asiat menneet aivan toiseen suuntaan? Armoaan Jumala EI ottanut pois. Mutta jotain muuta otti. Kenties taivaassa vasta saan tietää. - uskovien kasteelle
Sam Andreevitsh kirjoitti:
Joo, en kyllä uskaltaisi myöskään sanoa, että kyllähän Ananias ja Safira silti taivaaseen pääsevät. Jumala sen sitten lopulta päättää.
Joka tapauksessa; se mikä tapahtui Ananiakselle ja Safiralle, on varoituksena myös meille. Meidän ei sovi koetella Jumalan kärsivällisyyttä.
Ja kun mietin omaa elämääni, niin... koettelinkohan Jumalan kärsivällisyyttä eräässä asiassa aikanaan liian pitkään? Kävikö minulle eräässä asiassa tämän takia niinkuin kävi? Jos olisin toiminut toisin, olisivatko asiat menneet aivan toiseen suuntaan? Armoaan Jumala EI ottanut pois. Mutta jotain muuta otti. Kenties taivaassa vasta saan tietää.menoa?
Sen viivyttäminen on muodostunut monelle esteeksi Jumalan voiman
kokemiselle! - Sam Andreevitsh
uskovien kasteelle kirjoitti:
menoa?
Sen viivyttäminen on muodostunut monelle esteeksi Jumalan voiman
kokemiselle!Se mitä tarkoitin, on aika yksityisasia. En viitsi siitä tarkemmin tälle pastalle kirjoittaa. Jotain kuitenkin menetin. Mutta en tosiaan tiedä, johtuiko se siitä, että koettelin Jumalan kärsivällisyyttä. Vai oliko muuten vain Jumalan tahto, että menetin sen, mitä menetin.
"Uskovien kasteella" olen käynyt. Ja koska myös vanhempani ovat helluntaiseurakuntaan kuuluvia uskovia, minulle ei ole lapsena tehty mitään sellaista, mitä mikään kirkkokunta tunnustaisi kristilliseksi kasteeksi. Mutta... ei kasteesta enempää tässä keskusteluketjussa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta
Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi423196Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!
https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!3352026Lubondaksentiellä taitaa huomenna tyssätä!
Nyt TAX-1 hakee kolmatta kertaa poikkeuslupaa venevajan muuttamiseksi kesäasuntoon! Sari Paljakka ehdottaa lautakunnalle41931- 1311809
Kiitos rakastamani,
tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan91459Nainen, olen huolissani sinusta
Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!721444Kun satutin sinua
Niin vihasin itseäni. Kaikki paha minkä sinulle suuntasin oli pahuutta itseäni kohtaan. Puhuttelit sieluani. Tunsin rakk401279- 751249
"Elokapina": "Olemme tyhjentäneet renkaan autostasi
älä ota henkilökohtaisesti." Asialla on ilmastonmuutoksen takia autojen renkaita tyhjentävä Tyre Extinguishers -aktivis1431232- 761218