ostin Mio autonavigaattorin ja huomasin että siitä saatava liikkeellä ollessa nopeusnäyttö kmh näyttää että autoni nopeusmittari näyttää 9 kmh liian vähän
kumpaa uskon kun ero on noin suuri
matematiikan opiskelijana arvioisin itse että satelliitteihin (4 yhtaikaa ohje-cd:n mukaan)
tuo Mion lukema voisi olla oikeampi.
-onko kukaan tutkinut oikeasti asiaa?!
toivon vastauksia!
navigaattorin nopeusnäyttö
15
2689
Vastaukset
- opiskelijana
laskisin itse oikean nopeuden,niin ei jäis mitään arvailujen varaan,eikä tarvitsisi täällä kysellä kumpaa uskoa
- olla oikeassa,
mutta harvinaisempaa että autosi mittari näyttää liian vähän - yleensä mittarit tapaavat näyttää liikaa. ainkin minulla navigaattori näyttää lähemmäksi oikeaa nopeutta kuin auton mittari ja auton mittari näyttää liikaa nopeutta, paitsi laite on tomtom. nopeusnäyttö olisi kaikista varmin vaihtoehto.
- ...---
tom tomin nopeusnäyttö on oikeassa. On verrattu mm. poliisin käyttämään tutkaan (pariinkin eri laitteeseen). Minä ainakin luotan siihen omassa autossani. Tietenkin on huomattava, että nopeuden muuttuessa on tuo tom tom vähän "jäljessä" mutta tasanopeutta ajaessa kertoo kivasti oikean nopeuden.
Tuo liian vähän näyttävä mittari kannattaa tutkia, vai oletko muuttanut rengas/vannekokoa radikaalisti. Onko tehty mahdollisesti vaihdelaatikkoon remonttia tai vaihdettu koko laatikko ym. mitkä saattavat muuttaa tuota nopeusmittarin näyttöä. "nopeusnäyttö olisi kaikista varmin vaihtoehto."
-mahtaako noita nopeustauluja koskea sama sääntö kuin auton mittareita, että ei saa näyttää missään tapauksessa liian vähän?
Kurikassa (VT3?) on nopeusnäyttö. Kun ajan Toyotallani KULUNEILLA vakiokokoisilla kitkarenkailla ko. tauluun 84km/h, (TomTom =80)
taulu näyttää jo 2km/h ylinopeutta.
-kumpaa palstalaiset uskotte? Minä en usko ainakaan tuohon tauluun......- sitten?
Tojo-Kölli kirjoitti:
"nopeusnäyttö olisi kaikista varmin vaihtoehto."
-mahtaako noita nopeustauluja koskea sama sääntö kuin auton mittareita, että ei saa näyttää missään tapauksessa liian vähän?
Kurikassa (VT3?) on nopeusnäyttö. Kun ajan Toyotallani KULUNEILLA vakiokokoisilla kitkarenkailla ko. tauluun 84km/h, (TomTom =80)
taulu näyttää jo 2km/h ylinopeutta.
-kumpaa palstalaiset uskotte? Minä en usko ainakaan tuohon tauluun......onko kellään tietoa, että jos nopeustaulu näyttää tuon 84 km/h, niin oletettavasti peltipoliisikin näkee saman nopeuden? lienee niiden tunnistimet melko samanlaisia?
sitten? kirjoitti:
onko kellään tietoa, että jos nopeustaulu näyttää tuon 84 km/h, niin oletettavasti peltipoliisikin näkee saman nopeuden? lienee niiden tunnistimet melko samanlaisia?
...nollatoleranssia kuin jollain tietyillä osuuksilla. Näinollen 84km/h ei taatusti laukea ainakaan Satakunnan kameroiden alueella. Sen verran paljon täällä pyörin.......
Pitäisi siis tietää kameran ylinopeusraja, että voisi mittaria testailla :-)
- Katsonut oikein
Vaikuttaa siltä, että kerrot asian väärin. Jos se onkin niinpäin, että autosi mittari näyttää liikaa, niin kuin asia usein on. Se¨nyt vaan näyttää 9 km tunnissa väärin ja sillä sipuli. Yleensä kaikki mittarit näyttävät liikaa. toiset enemmän, toiset vähemmän. Navikaattorit näyttävät oikein todellisen nopeuden.
- jepa jepa jepa
Minun piti kysyä tota samaa asiaa. Eli minun tom tom näyttää esim 100km ja auton mittari 92-93km eli kumpaa mä nyt uskon? Olen myös jostain kuullut että autoihin olisi asennettu noi mittarit siten että näyttäisivät todellista suurempaa lukua jotta ihmiset ei kaahailisi niin paljoa ? onko tuossa mitään perää?
- auton nopeusmittarin
jepa jepa jepa kirjoitti:
Minun piti kysyä tota samaa asiaa. Eli minun tom tom näyttää esim 100km ja auton mittari 92-93km eli kumpaa mä nyt uskon? Olen myös jostain kuullut että autoihin olisi asennettu noi mittarit siten että näyttäisivät todellista suurempaa lukua jotta ihmiset ei kaahailisi niin paljoa ? onko tuossa mitään perää?
pitää näyttää vähintään kuljettua nopeutta.Eli saa näyttää enemmän,muistaakseni 8%,muttei vähempää.Kai sillä varmistetaan ettei tarvitse autotehtaiden alkaa vastata kuljettajien sakoista?
- nopeusmittarin
auton nopeusmittarin kirjoitti:
pitää näyttää vähintään kuljettua nopeutta.Eli saa näyttää enemmän,muistaakseni 8%,muttei vähempää.Kai sillä varmistetaan ettei tarvitse autotehtaiden alkaa vastata kuljettajien sakoista?
näyttämään oikein ja vakionopeussäätimellä ajaessa olen huomannut, että tietyissä tilainteissa ajettaessa mäkeen, joko ylös tai alas voi tuo navikaattori valehdella noin 4km/h ja olen seurannut tarkaan myös kierroslukumittaria, ettei ole varmaan auton nopeus muuttunut...
- johtua sitten
nopeusmittarin kirjoitti:
näyttämään oikein ja vakionopeussäätimellä ajaessa olen huomannut, että tietyissä tilainteissa ajettaessa mäkeen, joko ylös tai alas voi tuo navikaattori valehdella noin 4km/h ja olen seurannut tarkaan myös kierroslukumittaria, ettei ole varmaan auton nopeus muuttunut...
siitä, kun navigaattori määrittää oman sijaintinsa suhteessa satelliitteihin, jotta se tietää missä ollaan. ehkä satelliittien asema taivaalla muuttuu eritavalla ajettaessa ala-/ylämäkeen kuin tasaisella tiellä? tämä on tosin puhdas arvaus..
johtua sitten kirjoitti:
siitä, kun navigaattori määrittää oman sijaintinsa suhteessa satelliitteihin, jotta se tietää missä ollaan. ehkä satelliittien asema taivaalla muuttuu eritavalla ajettaessa ala-/ylämäkeen kuin tasaisella tiellä? tämä on tosin puhdas arvaus..
Oma kokemukseni Garminista opetti että navi näyttää pienempää nopeutta ylä- ja alamäessä, sekä kaarteissa.
Ko. asia johtuu minunkin käsityksen mukaan sateliittien suhteen, eikä maanpinnan mukaan tapahtuvasta määrityksestä.
Huomauttaisin lisäksi että liian vähän näyttävä nopeusmittari on laiton, liikaa saa kyllä näyttää. Raskaan liikenteen ajopiirturit katsastetaan, ja suurin sallittu virhe on /- 2%. Uusien henkilöautojen mittaritkin ovat yllättävän tarkkoja, Audi A3 -08 näytti 83 kmh todellisella 80 kmh nopeudella, ja Citroen C3 -08 vstaavasti 81 kmh samaisella 80 kmh nopeudella.
- Newfaith
Kyllähän nuo taivahan satelliitit oikeammassa ovat, kuin minkään auton nopeusnäyttö !!!!
Jos navigaattorissa ei ole korkeuden vaikutusta
kuljettuun matkaan, eli näyttää ylä- ja alamäessä
aina lyhyempää kuljettua matkaa kahden position
välillä kuin todellisuudessa kuljettu matka on,
niin näyttää pienempää nopeutta kuin todellinen
nopeus on. Niin jos tätillä ois.... jne.
Se mitä auton mittarit näyttävät, tuntuu olevan
merkkikohtaista.
Suunnistuksessa käytettävissä navigaattoreissa
on kyllä tuo korkeuskin omana näyttönään maasto-
profiileineen.- HerraX
Täpinä kirjoitti:
Jos navigaattorissa ei ole korkeuden vaikutusta
kuljettuun matkaan, eli näyttää ylä- ja alamäessä
aina lyhyempää kuljettua matkaa kahden position
välillä kuin todellisuudessa kuljettu matka on,
niin näyttää pienempää nopeutta kuin todellinen
nopeus on. Niin jos tätillä ois.... jne.
Se mitä auton mittarit näyttävät, tuntuu olevan
merkkikohtaista.
Suunnistuksessa käytettävissä navigaattoreissa
on kyllä tuo korkeuskin omana näyttönään maasto-
profiileineen.No tarkennetaan. On se navigaattori oikeammassa myös elämän ylä- ja alamäissä ;)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 943792
Nainen olet minun
Olen ominut sinut itselleni, täysin itsekkäistä syistä. Haluan rakastella sinua nainen, toivottavasti sinäkin minua. Oli473175Sille ei voi enää mitään
Miten kaikki meni aiemmin. Oon aivan lukossa 🔒 Tuskin uskallat enää mitää tehdä. Ehkä pitää luovuttaa vaan.1002807- 1342457
Harmi jos ei enään nähdä
Ehkä se on parempi näin kuitenkin. Ehkä jotain uutta löytyy. Uskon ja toivon että olet onnellinen. Sinussa on kaikki572450- 612388
Miten suhtauisitte jos kaivattunne sanoisi, ettei hänestä ole seurusteluun
mutta seksi, hellyys ja yhdessäolo kelpaa kyllä??1172377Vau miten upea nainen!
Näytit todella tyrmäävältä. 🤩😍 En meinannut saada katsettani irti sinusta.212304Kunpa minä tietäisin
Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv232296- 642080