Voiko kaiken vaan

antaa anteeksi

Tässä muutamia päiviä takaperin,tulipas sanasota kihlatuni kanssa. Mies oli humalassa, minä en. Herra ilmoitti, ettei seksi voisi vähempää kiinnostaa kanssani, panisi vaikka mielluimmin miepuolista kaveriaan perseeseen:)Sain kuulla olevani velkainen huora ym. sulosanoja.

Nyt sitten pyytelee anteeksi ja peruu sanojaan. Ei hän tarkoittanut mitään, hän vaan halusi loukata.
Toisialta nehän on vaan sanoja, ei haukku haavaa tee. Mutta vaikka antaisin anteeksi, sanoja en voi unohtaa. Tällä hetkellä tuntuu, että seksi on todellakin kortilla meidän perheessä, en voi rakastella miehen kanssa, jos ajatukset ovat tuollaiset.
Ymmärrän kyllä että riitatilanteissa tulee sanottua kaikenlaista, olenhan itsekin antanut joskus tulla tuutin täydeltä, mutta en koskaa viitannut miehuuteen, henkilökohtaisiin ominaisuuksiin, seksuaalisuuteen tai mahdollisiin puutteisiin.

Voihan se olla tottakin hänen mielipiteensä,mistä sen voi tietää, mutta väkisinkin tulee tälläinekin vaihtoehto mieleen. Hän asuu asunnossani, ajelee autollani,ei omista muuta kuin vaatteensa. Itseasiassa ei nyt juuri ole edes töissä. Yrittääkö se nyt keplotella itsensä vaan kuiville, ettei jäisi kokonaan taivas alle.

Mitäs mieltä olette kanssasisaret? Pitääkö kaikki vaan antaa anteeksi ja olla niin kuin mitään pahaa ei koskaa olisi sanottukaan. En ole vielä tähän ikään menessä kuullut moita kaunopuheisuutta kenenkään exäni suusta, joten en nyt tiedä vihellänkö pelin vaan poikki,(olis tosi vaikea päätös,rakastan kaikesta huolimatta )vai unohtuuko ne loukkavat sanat vaan ajan kanssa?
Ja kanssa veljet? Onko mies vaan sellainen, että sa vihapäissään päästää suustaan mitä vaan, eikä sitten tarkoitakaan mitään.

Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että totuus tulee humalaisten ja lasten suusta.

36

2589

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Voi, voi, voi

      Kyllä kannattaa aina yrittää antaa anteeksi. Jos sinä annat sydämestäsi anteeksi ja hän käyttäytyy huonosti, on se hänen omatuntonsa ongelma, ei sinun. Mutta toki pitäisi puhua tapahtuneesta ja muutenkin miehen tekemisisistä, jos se sinua vaivaa. Pihtaamislinjalle ei minusta koskaan saa ruveta, vaikka olis mimmoisisa riitoja, jos toinen on kumminkin uskollinen. Joittenkin sanojen voi antaa mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.

    • taitaa...

      käyttää sinua hyväksi. Nyt pelkää, että heität ulos ja edut jää saamatta: asunto, auto jne...
      Hänen sanomansa sanat olivat syvästi loukkaavia, niitä ei unohda. Vaikeaa varmasti on, mutta jätä mies eli vaihda lukko/avaimet.

      • lastu

        pellolle vaan jos kunnioitusta oisi. ei sanoisi törkeästi kokemusta on tämän sortin miehistä.


    • Nainen -73

      Vaikuttaa siltä, etyä ei hän ainakaan sun kanssasi rakkaudesta ja kunnioituksesta elä. Pellolle vaan.

    • ja äkkiä....

      Laita ukko pihalle mahdollisimman nopeesti, ennen kuin vie sinulta kaikki rahat.

      Olen itsekin mies ja jos mies naistaan rakastaa ja hänestä välittää, niin ei suustaan tuollaisia sammakoita päästä. Viina on viisasten juoma, mutta kaikkihan sitä tuppaa maistamaan. Ukkosi kun sai hiukan viinaa, niin samalla hävisivät kaikki estot ja sanoi juuri sen mitä halusikin sanoa......

      Aivan selkeästi käyttää sinua vain taloudellisesti hyväksi, mutta sinä sinisilmäisyyttäsi sitä et vain huomaa!

    • Ol Playa

      Tietysti sinun tulee antaa anteeksi. Olet itsekin saanut elämässäsi paljon anteeksi ja vieläpä asioita, joita et ole edes ymmärtänyt pyytää anteeksi.

      Miehesi pyysi jo anteeksi, joten kerro hänelle, että yrität antaa anteeksi, mutta että se vie aikaa. Anteeksiantaminen on pitkä prosessi, mitä syvemmin on tullut loukatuksi.

      Rakkauden kouluja käymätön ihminen on sellainen, että se loukkaa kaikkein rakkainta ihmistä kaikkein pahiten. Kyllä meilläkin heitetään hiprakassa riidan tullen ties mitä puukkoa. Joskus seuraa loukkaantuminen, ja asiaa puidaan sitten seuraavat päivät yhdessä.

      Ei niissä miehesi sanoissa totuutta ollut. Mutta joku turhautuminen voi olla taustalla. Jos hän esim rakastelee kanssasi ja halut on tallella niin se jo todistaa asian. Miehelle kuitenkin se vaimon antama hellyys rakastelussa on usein sitä kaikista parasta, mitä voi saada. Ai niin mutta tehän olettekin vasta kihlapari...

      Teillä ilmeisesti on riitoja talousasioissa ja juomisenkin kanssa on ongelmia. Näihin pitäisi nyt alkaa puuttumaan. Mutta mieskin on ihminen eikä häntä saa ahdistaa nurkkaan kuin rottaa. Jos nyt ei suurempaa alkoholiongelmaa ole niin hellyys, hiljainen puhe tärkeistä asioista ja rauhassa ottaminen olisivat sellaisia hyviä aseita tuossa tilanteessa suhteenne sisäisiä uhkia vastaan.

      Jos totuus tuli humalaisen suusta niin se totuus kuului, että haluan nyt loukata sinua.

      Tottakai loukkaaminen on väärin. Mutta miksi kantaisit kaunaa, sillä kauna ei syö miestä vaan sinua itseäsi. Jos jätät miehesi, ennen pitkää hän unohtaa sinut, mutta sinä et unohda kaunaa jos et anna anteeksi.

      • Nutturatäti

        Uskomatonta soopaa. Kärsi, kärsi, kirkkaamman kruunun saat -- niinkö se jeesuslogiikka menee?

        Aloittajalle: ukko pihalle heti. Ei kukaan päästele tuollaista suustaan jos vähänkin arvostaa toista. Vai vielä puolustelee "ei haukku haavaa tee" -- OKSETTAVAA! Ei jää tähän yhteen kertaan jos nyt annat mennä läpi. Ei todellakaan voi tuollaista antaa anteeksi.

        Kaunaakaan ei tietysti kannata kantaa, se syö itseäsi. Unohda koko jätkä äläkä ole missään tekemisissä. Voi tuntua kipeältä aluksi, mutta paljon enemmän sinua sattuu jos jatkat tuollaisen kanssa. Ei ole rakastamisen arvoinen.


      • Ol Playa
        Nutturatäti kirjoitti:

        Uskomatonta soopaa. Kärsi, kärsi, kirkkaamman kruunun saat -- niinkö se jeesuslogiikka menee?

        Aloittajalle: ukko pihalle heti. Ei kukaan päästele tuollaista suustaan jos vähänkin arvostaa toista. Vai vielä puolustelee "ei haukku haavaa tee" -- OKSETTAVAA! Ei jää tähän yhteen kertaan jos nyt annat mennä läpi. Ei todellakaan voi tuollaista antaa anteeksi.

        Kaunaakaan ei tietysti kannata kantaa, se syö itseäsi. Unohda koko jätkä äläkä ole missään tekemisissä. Voi tuntua kipeältä aluksi, mutta paljon enemmän sinua sattuu jos jatkat tuollaisen kanssa. Ei ole rakastamisen arvoinen.

        Lue viestini uudelleen ja erityisesti viides kappale vaikkapa ääneen.


      • vaan
        Nutturatäti kirjoitti:

        Uskomatonta soopaa. Kärsi, kärsi, kirkkaamman kruunun saat -- niinkö se jeesuslogiikka menee?

        Aloittajalle: ukko pihalle heti. Ei kukaan päästele tuollaista suustaan jos vähänkin arvostaa toista. Vai vielä puolustelee "ei haukku haavaa tee" -- OKSETTAVAA! Ei jää tähän yhteen kertaan jos nyt annat mennä läpi. Ei todellakaan voi tuollaista antaa anteeksi.

        Kaunaakaan ei tietysti kannata kantaa, se syö itseäsi. Unohda koko jätkä äläkä ole missään tekemisissä. Voi tuntua kipeältä aluksi, mutta paljon enemmän sinua sattuu jos jatkat tuollaisen kanssa. Ei ole rakastamisen arvoinen.

        seuraavaan....hohhoijjjaaaa!Olisiko parempi opetella ihmisistä jotain eikä vaan aina mennä matalimmasta kohdasta?Ainakin asian perusteellinen selvittäminen yleensä opettaa jotain mitä osaa varoa seuraavan kerran.


      • Nutturatäti
        Ol Playa kirjoitti:

        Lue viestini uudelleen ja erityisesti viides kappale vaikkapa ääneen.

        Kärsimystähän se on, jos väkisin yrittää jatkaa suhdetta kumppaniin, joka HALUAA tahallaan loukata toista.

        Viides kappaleesi kuului näin:

        >>>Teillä ilmeisesti on riitoja talousasioissa ja juomisenkin kanssa on ongelmia. Näihin pitäisi nyt alkaa puuttumaan. Mutta mieskin on ihminen eikä häntä saa ahdistaa nurkkaan kuin rottaa. Jos nyt ei suurempaa alkoholiongelmaa ole niin hellyys, hiljainen puhe tärkeistä asioista ja rauhassa ottaminen olisivat sellaisia hyviä aseita tuossa tilanteessa suhteenne sisäisiä uhkia vastaan. >>>

        Mitä ihmeen viisautta tässä on? Pelkkää tyhjää lätinää, joka ei edes liity varsinaiseen asiaan: aloittajan mieheke haukkui tätä velkaiseksi huoraksi, jota ei mieli edes panna.
        Miksi ihmeessä tuollaisen jälkeen pitäisi yrittää jatkaa yhteiselämää? Ei noin sanova oikeasti rakasta eikä edes kunnioita toista.


      • Ol Playa
        Nutturatäti kirjoitti:

        Kärsimystähän se on, jos väkisin yrittää jatkaa suhdetta kumppaniin, joka HALUAA tahallaan loukata toista.

        Viides kappaleesi kuului näin:

        >>>Teillä ilmeisesti on riitoja talousasioissa ja juomisenkin kanssa on ongelmia. Näihin pitäisi nyt alkaa puuttumaan. Mutta mieskin on ihminen eikä häntä saa ahdistaa nurkkaan kuin rottaa. Jos nyt ei suurempaa alkoholiongelmaa ole niin hellyys, hiljainen puhe tärkeistä asioista ja rauhassa ottaminen olisivat sellaisia hyviä aseita tuossa tilanteessa suhteenne sisäisiä uhkia vastaan. >>>

        Mitä ihmeen viisautta tässä on? Pelkkää tyhjää lätinää, joka ei edes liity varsinaiseen asiaan: aloittajan mieheke haukkui tätä velkaiseksi huoraksi, jota ei mieli edes panna.
        Miksi ihmeessä tuollaisen jälkeen pitäisi yrittää jatkaa yhteiselämää? Ei noin sanova oikeasti rakasta eikä edes kunnioita toista.

        Onko sinun mielestäsi siis niin, että rakkaus on kauppatavaraa ja vaihtokauppaa? Tämän vaimon ei siis pitäisi nyt rakastavasti antaa anteeksi tai yrittää puuttua asioihin, koska sai rakkaudetonta kohtelua.

        Aika moni rakastava ihminen tekee rakkailleen rakkaudettomia ja itsekkäitä tekoja aina välillä. Aina välillä tarkoittaa eri asiaa kuin tuon tuostakin. Kännipäissään lauotut jutut, eivät todellakaan tarkoita totuutta. Jos rakkausnatsiksi alijat, niin poikkihan sitä pitäisi pistää jokaisesta itsekkäästä teosta ja pahasta sanasta.

        Jos mainitsemani ohjeet, jotka ovat toimineet lukemattomissa liitoissa, ovat sinun mielestäsi lätinää, niin enpä ennusta sinullekaan kovin auvoista avioelämää. Ilman anteeksiantoa liitto kuin liitto kariutuu varmasti. Kyse on siitä, että sinä pidät oikeuden toteutumista tärkeämpänä. Minun näkökulmani on se, että pelastetaan liitot vaikka armahtamaan joutuisikin välillä. Eri asia on sitten toistuvat vahingonteot, jos ei muutosta tule.

        Niin... et sitten tajunnut tuota viidettä kappalettani vieläkään. Joten mennäänpä lause lauseelta..

        "Teillä ilmeisesti on riitoja talousasioissa ja juomisenkin kanssa on ongelmia"

        Aina sillon tällöin on hyvä huomata, että riidat ovat vain jäävuoden huippu ja taustalla on syvempiä ongelmia.

        "Näihin pitäisi nyt alkaa puuttumaan. "

        Mainitsemasi kärsiminen vähenee huomattavasti, jos ongelmiin puututaan. Jos ei puututa, ja pannaan vaan kantapäät vastakkain niin chances are, että ongelmat vaan uusiutuvat seuraavassa suhteessa.

        "Mutta mieskin on ihminen eikä häntä saa ahdistaa nurkkaan kuin rottaa."

        Tässä tarkoitin eritoten tuota työttömyystilannetta ja juomista. Toki asiat on osoitettava, mutta liikaa ahdistamalla mies vain vetäytyy eikä ongelmat korjaannu.

        " Jos nyt ei suurempaa alkoholiongelmaa ole niin hellyys, hiljainen puhe tärkeistä asioista ja rauhassa ottaminen olisivat sellaisia hyviä aseita tuossa tilanteessa suhteenne sisäisiä uhkia vastaan."

        En tiedä onko tuossakaan ihmeempää viisautta, mutta kumma kyllä ainakin tuo tieto, jos ei nyt viisaus, tuntuu puuttuvan yli puolelta aviopuolisoista. Eli se, miten asioista pitä puhua ja se käsitys, että mitä ne sisäiset uhkat ovat ja miten niitä vastaan tapellaan. Sen sijaan tapellaankin sitten puolison persoonaa vastaan tai ollaan itsetuhoisia.

        Eroaminen on aivan yhtä itsekäs teko, ja aivan samalla tavalla ahdistavasta tilanteesta pois pyristelyä, kuin toisen huoraksi haukkuminenkin siinä vaiheessa, kun kommunikointitaidot riidellessä loppuvat. Sekavat tunteet ja niiden jyllätessä tehdyt ratkaisut eivät nekään paljoa kännissä tehdyistä repäisyistä eroa. No ehkä se eroaminen sinusta on sitten oikeutettua. Minä en vaan kannata murha murhasta -ajattelutapaa ja siinä kannassani pysyn.


      • Ol Playa
        Nutturatäti kirjoitti:

        Kärsimystähän se on, jos väkisin yrittää jatkaa suhdetta kumppaniin, joka HALUAA tahallaan loukata toista.

        Viides kappaleesi kuului näin:

        >>>Teillä ilmeisesti on riitoja talousasioissa ja juomisenkin kanssa on ongelmia. Näihin pitäisi nyt alkaa puuttumaan. Mutta mieskin on ihminen eikä häntä saa ahdistaa nurkkaan kuin rottaa. Jos nyt ei suurempaa alkoholiongelmaa ole niin hellyys, hiljainen puhe tärkeistä asioista ja rauhassa ottaminen olisivat sellaisia hyviä aseita tuossa tilanteessa suhteenne sisäisiä uhkia vastaan. >>>

        Mitä ihmeen viisautta tässä on? Pelkkää tyhjää lätinää, joka ei edes liity varsinaiseen asiaan: aloittajan mieheke haukkui tätä velkaiseksi huoraksi, jota ei mieli edes panna.
        Miksi ihmeessä tuollaisen jälkeen pitäisi yrittää jatkaa yhteiselämää? Ei noin sanova oikeasti rakasta eikä edes kunnioita toista.

        "Kärsimystähän se on, jos väkisin yrittää jatkaa suhdetta kumppaniin, joka HALUAA tahallaan loukata toista."

        Haluanpa vielä ruotia tätä virkettäsi. Tällä virkkeellä väität tietäväsi alkuperäisen kirjoittajan suhteesta enemmän, kuin hän on antanut sinulle tietoa.

        Lainaus alkuperäiseltä:
        "Nyt sitten pyytelee anteeksi ja peruu sanojaan. Ei hän tarkoittanut mitään, hän vaan halusi loukata."

        Alkuperäisen kirjoittajan haluta-verbi on imperfektissä. Sinulla se on preesensissä. Oikea virkkeesi siis pitäisi kuulua:

        "Kärsimystähän se on, jos väkisin yrittää jatkaa suhdetta kumppaniin, joka HALUSI tahallaan loukata toista, muttei tarkoittanut mitään ja nyt pyytelee anteeksi."

        Mainitsit myös virheellisesti, että mies olisi sanonut, ettei haukku haavaa tee. Nämä olivat kuitenkin alkuperäisen kirjoittajan omaa pohdintaa eikä lainausta miehen sanoista!

        "Toisialta nehän on vaan sanoja, ei haukku haavaa tee."

        Tämän naisen kysymys otsikossa oli, että voiko kaiken antaa anteeksi ja vastaus siihen on, että kyllä voi.

        Sitä paitsi sinun mukaasi tuon miehenkin olisi pitänyt jo ajat sitten jättää naisensa:

        "olenhan itsekin antanut joskus tulla tuutin täydeltä, mutta en koskaa viitannut miehuuteen, henkilökohtaisiin ominaisuuksiin, seksuaalisuuteen tai mahdollisiin puutteisiin."

        Tällaisella argumentoinnilla on tarkoitus sanoa "käytöstavoista saa naljailla minkä kerkiää ja epäkunnioittavaa kieltä ja kiroilua saa käyttää, kunhan ei puutu toisen persoonaan". Ei ole muuta kuin poliittista kieroilua.

        Rauhoitu nyt vaan Nutturatäti. Kännissä ihmiset tekee ihmeellisiä asioita. Känni pitää saada pois ja juominen, eikä mies, jos kerran mies haluaa todistaa, että asiat voi muuttua ja kunnioitustakin tulla. Mutta jos ei sitä ala tulla, niin sitten asiahan on ihan toinen.

        "Miksi ihmeessä tuollaisen jälkeen pitäisi yrittää jatkaa yhteiselämää? Ei noin sanova oikeasti rakasta eikä edes kunnioita toista. "

        Siksi, että menneet on menneitä ja jo ala-asteella opetettiin pyytämään ja antamaan anteeksi :). Kun tappelupukarit saatiin helvetillisen sanasodan ja äpäräksi ja ties miksi haukkumisen jälkeen ja nyrkkitappelun jälkeen rauhoittumaan, pantiin heidät paiskaamaan kättä ja jatkamaan eloa sovussa. Asia oli sillä selvä, eli riita poikki ja voita väliin. Eipä ole se ohje vanhentunut. Ainoastaan anteeksiantamisesta on tullut vähän monimutkaisempaa. Harmi, ettei kaikki pysty henkiseen prosessointiin.


      • aivan oikeassa
        Ol Playa kirjoitti:

        "Kärsimystähän se on, jos väkisin yrittää jatkaa suhdetta kumppaniin, joka HALUAA tahallaan loukata toista."

        Haluanpa vielä ruotia tätä virkettäsi. Tällä virkkeellä väität tietäväsi alkuperäisen kirjoittajan suhteesta enemmän, kuin hän on antanut sinulle tietoa.

        Lainaus alkuperäiseltä:
        "Nyt sitten pyytelee anteeksi ja peruu sanojaan. Ei hän tarkoittanut mitään, hän vaan halusi loukata."

        Alkuperäisen kirjoittajan haluta-verbi on imperfektissä. Sinulla se on preesensissä. Oikea virkkeesi siis pitäisi kuulua:

        "Kärsimystähän se on, jos väkisin yrittää jatkaa suhdetta kumppaniin, joka HALUSI tahallaan loukata toista, muttei tarkoittanut mitään ja nyt pyytelee anteeksi."

        Mainitsit myös virheellisesti, että mies olisi sanonut, ettei haukku haavaa tee. Nämä olivat kuitenkin alkuperäisen kirjoittajan omaa pohdintaa eikä lainausta miehen sanoista!

        "Toisialta nehän on vaan sanoja, ei haukku haavaa tee."

        Tämän naisen kysymys otsikossa oli, että voiko kaiken antaa anteeksi ja vastaus siihen on, että kyllä voi.

        Sitä paitsi sinun mukaasi tuon miehenkin olisi pitänyt jo ajat sitten jättää naisensa:

        "olenhan itsekin antanut joskus tulla tuutin täydeltä, mutta en koskaa viitannut miehuuteen, henkilökohtaisiin ominaisuuksiin, seksuaalisuuteen tai mahdollisiin puutteisiin."

        Tällaisella argumentoinnilla on tarkoitus sanoa "käytöstavoista saa naljailla minkä kerkiää ja epäkunnioittavaa kieltä ja kiroilua saa käyttää, kunhan ei puutu toisen persoonaan". Ei ole muuta kuin poliittista kieroilua.

        Rauhoitu nyt vaan Nutturatäti. Kännissä ihmiset tekee ihmeellisiä asioita. Känni pitää saada pois ja juominen, eikä mies, jos kerran mies haluaa todistaa, että asiat voi muuttua ja kunnioitustakin tulla. Mutta jos ei sitä ala tulla, niin sitten asiahan on ihan toinen.

        "Miksi ihmeessä tuollaisen jälkeen pitäisi yrittää jatkaa yhteiselämää? Ei noin sanova oikeasti rakasta eikä edes kunnioita toista. "

        Siksi, että menneet on menneitä ja jo ala-asteella opetettiin pyytämään ja antamaan anteeksi :). Kun tappelupukarit saatiin helvetillisen sanasodan ja äpäräksi ja ties miksi haukkumisen jälkeen ja nyrkkitappelun jälkeen rauhoittumaan, pantiin heidät paiskaamaan kättä ja jatkamaan eloa sovussa. Asia oli sillä selvä, eli riita poikki ja voita väliin. Eipä ole se ohje vanhentunut. Ainoastaan anteeksiantamisesta on tullut vähän monimutkaisempaa. Harmi, ettei kaikki pysty henkiseen prosessointiin.

        Ol Playa, voi antaa anteeksi ja jos useammin annettaisiin anteeksi esim kerran tapahtunut syvä loukkaaminen vähenisi avo- ja avioerot huomattavasti!! fyysistä loukkaamista ei tietysti pidä katsella jos alkaa olemaan toistuvaa eikä sitä jos tosiaan joka humalan tai riidan päätteeksi haukutaan julmasti. joten alkuperäinen kirjoittaja aikaa se vie mutta suosittelen kokeilemaan anteeksiantoa jos vain suinkin siihen olet itse valmis, jos tuollaiset jutut toistuvat on tietysti asia erikseen, itse kuuntelin huorittelua ja katselin raivoamista jolloin jopa huonekalut saivat kyytiä mutta sitten päädyin eroon ihan itseni takia, jossain vaiheessa on hyvä rakastaa myös itseään jos alkaa meno liian kovaksi pääsemään.


    • ukko...

      koetukselle! No okei, jos töitä ei näinä aikoina ole, monella alalla ne ovat todella kiven alla. Mutta silti mies saisi kyllä jotenkin sinut vakuuttaa "tunteidensa aitoudesta"! Ei täyspäinen ihminen päästele noin tasotonta tekstiä suustaan edes kännissä, ei edes loukkaamistarkoituksessa...
      Eli mies koetukselle: sano, että siitä vaan sitten alat hoitaa osuutesi leiviskästä eli kertakaikkiaan pistät stopin siipeilylle ; jollei kanna ropojaan yhteisen asumisen hyväksi, pihalle. Menköön bussilla tai kävelköön, jos kyytiä tarvitsee. Siinä herralle pientä testiä, joka kyllä suht nopeasti kertoo sinulle, mikä on miehiään. Jossei suostu "koeajalle", pihalle sitten.

    • anteeksi vaan

      että: Kun kerran sanoo pahasti niin toisen kerran sanoo pahemmin! Myöhemmin tahtoo mennä käsirysyksi ja sinä olet se nyrkkeilysäkki. Kaikkea ei voi vaan antaa anteeksi. Eihän kukaan ole anteeksiantoautomaatti.

    • jänis jänks

      On tosiaankin 2 ERI asiaa päästellä suustaan haukkumisia toisen ärsyttävistä tavoista ja teoista kuin se että käydään haukkumaan ihminen, ts. MITÄTÖIDÄÄN huorittelemalla ja seksuaalisesti halventamalla.

      Kuinkahan moni mies antaisi mielellään seksiä naiselle joka on haukkunut miehen katkarapukyrpäiseksi, mitättömäksi rakastajaksi-?

      Ei kaikkea voi kuitata viinanjuonnilla että 'oho ku tuli sanottua pikkasen rumasti, sorry vaan mutta mä oon aina vähän täömmönen kännissä...'

      Jos mies vain pakenee vastuutaan selittelyihin niin lopeta suhde. Tilanne ei voi kuin pahentua jos mies ei KUNNIOITA persoonaasi.

      Sanoilla voi haavoittaa pahemmin kuin nyrkeillä. Henkinen väkivalta on vakava varoitus siitä että olet todella vaarassa miehen taholta.

      Varpaillaanko sinun pitäisi hänen seurassaan kulkea? Varoa jokaista sanaasikin
      joka voi (muka) kännissä taas laukaista huorittelun yms.

      Jos mies näkee tahallisen loukkaamisesi vain harmittomana niin kuinka turvallinen hänen kanssaan on olla?

      Itseasiassa miehen katumus vaikuttaa syyllistävältä ja tarkoitushakuiselta; hän ikäänkuin etsii oikeutta saada loukata sua halutessaan miten pahasti tahansa.

      Usko huviksesi että ellet vedä selkeää rajaa nyt niin se ei onnistu enää koskaan. Aito katumus muuttaa ihmistä, eikä siihen katumukseen kuulu selittely tai tekojensa vähättely.

      Vaikka mies itkisi niin ei se tarkoita automaattisesti että hän muuttuisi. Itkulla mies hakee sympatiaa ja jatkaa sitten samaa rataa kuin ennenkin. Pettäjät ja hakkaajat ovat mestari-itkijöitä, jotka manipuloivat naisen tunteita mm. syyllistämällä naista omista teoistaan.

      • totta kuin...

        kuin mikä. Itse koettua. Ymmärsin ja annoin anteeksi, yritin unohtaa ja jatkaa elämää "normaalisti". Lopulta homma levisi tuuleen; mies muutti toisen luo, ei ole koskaan rakastanut, halunnut, eikä kunnioittanutkaan minua (miten tuollaista voi kunnioittaa, kun uskoo kaikken, kehtasi vielä kysyä.)
        Kantapään kautta piti tämäkin oppia, ennen kuin uskoin, että naista kunnioittava mies ei edes humalassa tai unissaan puhu tuollaisia. Ihminen, joka on oppinut väheksymään toista, näyttää sen jossakin suhteessa väistämättä. Itseään ei voi alituiseen peittää. Sieltä se jostakin pilkahtaa, kun sen vain osaisi ottaa todesta, kun se sieltä jostain rakosesta purskahtaa.

        Neuvon sinua ottamaan etäisyyttä, koska tuo mies on todellakin alitajuisesti tuota mieltä, vaikka nyt syyttää alkoholia sanomisistaan. Hänellä voi olla jotain antipatioita kaikkia naisia kohtaan, tai vain sinua kohtaan. Kun sen on kerran tuonut ilmi, se tulee sieltä joskus toisenkin kerran paljon helpommin.


      • REM!

        Häh?Jalkapuussa...miten?


      • pohtia pittää
        REM! kirjoitti:

        Häh?Jalkapuussa...miten?

        Mies on menettänyt itsekunnioituksensa työttömänä
        siipeilijänä.Turhautuneena haukkuu sinua.Ota selvää
        mistä kenkä puristaa.Kyllähän nyt jotakin tilapäis-
        hommia löytyy vaikka kauempaakin.Muuten kenenkään
        ei tarvitse tuollaista soopaa kuunnella aikuiselta
        mieheltä.Toisaalta tuo kertoo kipeästä mielestä.
        Kyseleppä vähän kaverilta mikä mättää elämässä.


      • Ol Playa
        totta kuin... kirjoitti:

        kuin mikä. Itse koettua. Ymmärsin ja annoin anteeksi, yritin unohtaa ja jatkaa elämää "normaalisti". Lopulta homma levisi tuuleen; mies muutti toisen luo, ei ole koskaan rakastanut, halunnut, eikä kunnioittanutkaan minua (miten tuollaista voi kunnioittaa, kun uskoo kaikken, kehtasi vielä kysyä.)
        Kantapään kautta piti tämäkin oppia, ennen kuin uskoin, että naista kunnioittava mies ei edes humalassa tai unissaan puhu tuollaisia. Ihminen, joka on oppinut väheksymään toista, näyttää sen jossakin suhteessa väistämättä. Itseään ei voi alituiseen peittää. Sieltä se jostakin pilkahtaa, kun sen vain osaisi ottaa todesta, kun se sieltä jostain rakosesta purskahtaa.

        Neuvon sinua ottamaan etäisyyttä, koska tuo mies on todellakin alitajuisesti tuota mieltä, vaikka nyt syyttää alkoholia sanomisistaan. Hänellä voi olla jotain antipatioita kaikkia naisia kohtaan, tai vain sinua kohtaan. Kun sen on kerran tuonut ilmi, se tulee sieltä joskus toisenkin kerran paljon helpommin.

        Siis miten sinä voit yhden oman kokemuksesi perusteella tietää, mitä joku mies ajattelee alitajunnassaan? Käsittääkseni tieteellinen käsitys tällä hetkellä on se, että alitajuntaa ei kukaan ole vielä pystynyt noin tarkasti selittämään kuin sinä.

        Jos psykologisoimaan nyt aletaan, niin mielestäni miehellä on vaan vähän turhan primitiiviset defenssit päällä silloin, kun akka alkaa nalkuttaa siitä, ettei huomiota tule :D

        On todella ikävää, että sinulle kävi noin ja pienempiinkin asioihin liittoja kaatuu. En ollenkaan vähättele kokemustasi ja tietoasi, mutta ei pidä heti suorilta käsin sanoa mikä mättää, kun ei tarkemmin tunne kyseessäolevia ihmisiä.

        Tässä tapauksessa on loukattu todella syvästi, ja on erittäin hyvä oivallus, että on arvosteltu toisen persoonaa. Mutta kun se mies sanoo, että ei tarkoittanut asiaa, mitä sanoi.

        Toki ihminen VOI ajatella mielessään että "huora" mutta haloo, MIKSI tämä mies niin ajattelisi tästä naisesta? Yhtä hyvin tämä mies voisi olla vaan kuullut tai lukenut tällaisen loukkauksen jostain ja todennut, että sitä voi käyttää sitten, kun oikein ahdistaa ja pitää päästä tilanteesta pois. Paskamaisestihan se on tehty, en minä sitä kiellä.


        Olisi mielenkiintoista tietää, että mitä tuon sanaharkan tiimellyksessä on tapahtunut ja mitä sanottu, mitä kaikkea vaimo on suustaan päästänyt niin pahasti, että mies on kokenut olevansa ahdistettu nurkkaan, ja mitä kaikkea mies oli tehnyt, että tuo sanaharkka yleensä alkoi.


        Minusta se nyt ei ole mikään yllätys, että ihmisestä löytyy pahuutta, että kykenee sanomaan pahoja asioita humalassa. Itsensähillitsemisessä toki olisi reippaasti parantamisen varaa tuossa tapauksessa.


      • Nutturatäti
        Ol Playa kirjoitti:

        Siis miten sinä voit yhden oman kokemuksesi perusteella tietää, mitä joku mies ajattelee alitajunnassaan? Käsittääkseni tieteellinen käsitys tällä hetkellä on se, että alitajuntaa ei kukaan ole vielä pystynyt noin tarkasti selittämään kuin sinä.

        Jos psykologisoimaan nyt aletaan, niin mielestäni miehellä on vaan vähän turhan primitiiviset defenssit päällä silloin, kun akka alkaa nalkuttaa siitä, ettei huomiota tule :D

        On todella ikävää, että sinulle kävi noin ja pienempiinkin asioihin liittoja kaatuu. En ollenkaan vähättele kokemustasi ja tietoasi, mutta ei pidä heti suorilta käsin sanoa mikä mättää, kun ei tarkemmin tunne kyseessäolevia ihmisiä.

        Tässä tapauksessa on loukattu todella syvästi, ja on erittäin hyvä oivallus, että on arvosteltu toisen persoonaa. Mutta kun se mies sanoo, että ei tarkoittanut asiaa, mitä sanoi.

        Toki ihminen VOI ajatella mielessään että "huora" mutta haloo, MIKSI tämä mies niin ajattelisi tästä naisesta? Yhtä hyvin tämä mies voisi olla vaan kuullut tai lukenut tällaisen loukkauksen jostain ja todennut, että sitä voi käyttää sitten, kun oikein ahdistaa ja pitää päästä tilanteesta pois. Paskamaisestihan se on tehty, en minä sitä kiellä.


        Olisi mielenkiintoista tietää, että mitä tuon sanaharkan tiimellyksessä on tapahtunut ja mitä sanottu, mitä kaikkea vaimo on suustaan päästänyt niin pahasti, että mies on kokenut olevansa ahdistettu nurkkaan, ja mitä kaikkea mies oli tehnyt, että tuo sanaharkka yleensä alkoi.


        Minusta se nyt ei ole mikään yllätys, että ihmisestä löytyy pahuutta, että kykenee sanomaan pahoja asioita humalassa. Itsensähillitsemisessä toki olisi reippaasti parantamisen varaa tuossa tapauksessa.

        >Mutta kun se mies sanoo, että ei tarkoittanut >asiaa, mitä sanoi.

        Ja juuri tähän lausuntoonko pitäisi nyt sitten luottaa -- vaikka mies kerran muutenkin päästelee suustaan mitä sattuu tarkoittamatta mitään?


        >>Toki ihminen VOI ajatella mielessään että "huora" mutta haloo, MIKSI tämä mies niin ajattelisi tästä naisesta? Yhtä hyvin tämä mies voisi olla vaan kuullut tai lukenut tällaisen loukkauksen jostain >>


        Minusta on suhteen tulevaisuuden kannalta ihan sama ajatteleeko hän oikeasti noin vai sanoiko vain loukkaamistarkoituksessa. Kummassakin tapauksessa kunnioitus puuttuu, ja ymmärrän täysin aloittajaa, ellei hän pysty enää nauttimaan seksistä kyseisen miehenkuvatuksen kanssa. Jänis Jänks sanoi asian niin osuvasti ettei siihen ole lisättävää.


        Ja tuolla toisaalla kun vertasit pariskunnan luottamuksen menetystä pikkulasten tappeluun ja aikuisten patistamaan kättäpäälleollaantaaskavereita-sopuun, niin se vasta typerä rinnastus oli.

        En tiedä, Ol Playa, oletko mies vai nainen ja oletko koskaan ollut parisuhteessa, mutta jos sinä pystyt onnellisena rakastelemaan ihmisen kanssa joka on haukkunut sinut seksuaalisesti vastenmieliseksi, vaikka kuinka kännissä, ja vaikka kuinka itkisi anteeksi, niin onneksi olkoon. Me tavalliset kuolevaiset emme pysty.
        Luottamus kertakaikkiaan loppuu kokonaan.

        Minulla oli joskus nuorena avokki joka mitätöi minua monella tavalla, komenteli ja uhkaili ja painosti, kerran oli fyysisesti väkivaltainenkin, ja joskus hänen seksialoitteensa olivat tyyliä "mua naitattaa, annatko vai runkkaanko?" (yleensä kyllä asiallisempia) mutta hänkään ei koskaan sanonut mitään noin kamalaa kuin tuon aloittajan mieheke.


      • susionsusi
        Nutturatäti kirjoitti:

        >Mutta kun se mies sanoo, että ei tarkoittanut >asiaa, mitä sanoi.

        Ja juuri tähän lausuntoonko pitäisi nyt sitten luottaa -- vaikka mies kerran muutenkin päästelee suustaan mitä sattuu tarkoittamatta mitään?


        >>Toki ihminen VOI ajatella mielessään että "huora" mutta haloo, MIKSI tämä mies niin ajattelisi tästä naisesta? Yhtä hyvin tämä mies voisi olla vaan kuullut tai lukenut tällaisen loukkauksen jostain >>


        Minusta on suhteen tulevaisuuden kannalta ihan sama ajatteleeko hän oikeasti noin vai sanoiko vain loukkaamistarkoituksessa. Kummassakin tapauksessa kunnioitus puuttuu, ja ymmärrän täysin aloittajaa, ellei hän pysty enää nauttimaan seksistä kyseisen miehenkuvatuksen kanssa. Jänis Jänks sanoi asian niin osuvasti ettei siihen ole lisättävää.


        Ja tuolla toisaalla kun vertasit pariskunnan luottamuksen menetystä pikkulasten tappeluun ja aikuisten patistamaan kättäpäälleollaantaaskavereita-sopuun, niin se vasta typerä rinnastus oli.

        En tiedä, Ol Playa, oletko mies vai nainen ja oletko koskaan ollut parisuhteessa, mutta jos sinä pystyt onnellisena rakastelemaan ihmisen kanssa joka on haukkunut sinut seksuaalisesti vastenmieliseksi, vaikka kuinka kännissä, ja vaikka kuinka itkisi anteeksi, niin onneksi olkoon. Me tavalliset kuolevaiset emme pysty.
        Luottamus kertakaikkiaan loppuu kokonaan.

        Minulla oli joskus nuorena avokki joka mitätöi minua monella tavalla, komenteli ja uhkaili ja painosti, kerran oli fyysisesti väkivaltainenkin, ja joskus hänen seksialoitteensa olivat tyyliä "mua naitattaa, annatko vai runkkaanko?" (yleensä kyllä asiallisempia) mutta hänkään ei koskaan sanonut mitään noin kamalaa kuin tuon aloittajan mieheke.

        "En tiedä, Ol Playa, oletko mies vai nainen ja oletko koskaan ollut parisuhteessa, mutta jos sinä pystyt onnellisena rakastelemaan ihmisen kanssa joka on haukkunut sinut seksuaalisesti vastenmieliseksi, vaikka kuinka kännissä, ja vaikka kuinka itkisi anteeksi, niin onneksi olkoon. Me tavalliset kuolevaiset emme pysty."

        Minulla ei ole kerta kaikkiaan aikaa kohta kohdalta käydä läpi täällä kirjoitettuja juttuja, mutta tässä komppaan Nutturatätiä. Anteeksiantaminen teoriassa on niin paljon helpompaa kuin käytännössä - se on hyve, siihen kannattaa pyrkiä - mutta jos omakohtaista kokemusta ei ole todella karkeasta sanallisesta loukkaamisesta, ei voi vaatia toista antamaan anteeksi.

        Minäkin olen riidellyt humalassa. Sanonut rumia asioita. Niin on puolisonikin. Mutta koska me pohjimmiltamme todella kunnioitamme toisiamme, pahimmassa riidassakaan juovuspäissämme, emme ole koskaan yltäneet lähestulkoonkaan alkuperäisen kirjoittajan kokemaan sanalliseen solvaukseen. Ei tosiaan ole helppo tuosta nousta; antaa anteeksi ja mennä "kullan" kainaloon.

        Ol Playa, tämän ketjun kirjoituksissa käytät ilmaisuja "väität tietäväsi alkuperäisen kirjoittajan suhteesta...", "mistä sinä voit tietää" jne. Olen lukenut näitä avioliitto- ja avioeropalstoja, koska oma liittoni on ajautunut kriisiin, ja olen lukenut aika monia kirjoituksiasi. Puhut hyvistä asioista, mutta sinun tyylisi on myös hyvin kaikkitietäväinen. Mistä SINÄ voit tietää? Väännät rautalangasta (sitä oikeaa tietoa ja tulkintaa tyhmemmille lukijoille), käytät ilmaisuja kuten "olet oikeassa" (kukas sinä olet sen määrittämään), komentelet "tietysti sinun tulee antaa anteeksi" jne. Jos saat joskus kärkkäitä vastauksia, ei ole ihme, ei. Niin metsä vastaa kuin sinne huutaa, tai jotain muuta vastaavaa soopaa.


      • Ol Playa
        susionsusi kirjoitti:

        "En tiedä, Ol Playa, oletko mies vai nainen ja oletko koskaan ollut parisuhteessa, mutta jos sinä pystyt onnellisena rakastelemaan ihmisen kanssa joka on haukkunut sinut seksuaalisesti vastenmieliseksi, vaikka kuinka kännissä, ja vaikka kuinka itkisi anteeksi, niin onneksi olkoon. Me tavalliset kuolevaiset emme pysty."

        Minulla ei ole kerta kaikkiaan aikaa kohta kohdalta käydä läpi täällä kirjoitettuja juttuja, mutta tässä komppaan Nutturatätiä. Anteeksiantaminen teoriassa on niin paljon helpompaa kuin käytännössä - se on hyve, siihen kannattaa pyrkiä - mutta jos omakohtaista kokemusta ei ole todella karkeasta sanallisesta loukkaamisesta, ei voi vaatia toista antamaan anteeksi.

        Minäkin olen riidellyt humalassa. Sanonut rumia asioita. Niin on puolisonikin. Mutta koska me pohjimmiltamme todella kunnioitamme toisiamme, pahimmassa riidassakaan juovuspäissämme, emme ole koskaan yltäneet lähestulkoonkaan alkuperäisen kirjoittajan kokemaan sanalliseen solvaukseen. Ei tosiaan ole helppo tuosta nousta; antaa anteeksi ja mennä "kullan" kainaloon.

        Ol Playa, tämän ketjun kirjoituksissa käytät ilmaisuja "väität tietäväsi alkuperäisen kirjoittajan suhteesta...", "mistä sinä voit tietää" jne. Olen lukenut näitä avioliitto- ja avioeropalstoja, koska oma liittoni on ajautunut kriisiin, ja olen lukenut aika monia kirjoituksiasi. Puhut hyvistä asioista, mutta sinun tyylisi on myös hyvin kaikkitietäväinen. Mistä SINÄ voit tietää? Väännät rautalangasta (sitä oikeaa tietoa ja tulkintaa tyhmemmille lukijoille), käytät ilmaisuja kuten "olet oikeassa" (kukas sinä olet sen määrittämään), komentelet "tietysti sinun tulee antaa anteeksi" jne. Jos saat joskus kärkkäitä vastauksia, ei ole ihme, ei. Niin metsä vastaa kuin sinne huutaa, tai jotain muuta vastaavaa soopaa.

        Jälleen kerran sanon: olet oikeassa.

        Minun ääneni on tietenkin vain ääni muiden joukossa. En yritäkään olla itse kaikkitietävä, mutta heitän eri näkökulmasta juttuja kehiin siinä toivossa, että joku niistä osuu maaliin. Kun ihmisten asioista ei tarkasti tiedä, niin ei voi muuta kuin hakuammunnalla paukuttaa menemään. Kirjoituksiani ei kuulu ottaa absoluuttisena totuutena, vaan katsoa, josko sieltä löytyisi jotakin, mikä soveltuisi siihen omaan tilanteeseen. Yritän aina kuitenkin antaa neuvoni sellaisena, että niistä olisi jotakin apua tai ainakin ajateltavaa. Ehkä enemmän jälkimmäistä.

        Kärkkäät vastaukset eivät minua yllätä eivätkä haittaa. Tiedän olevani asian ytimessä, jos niitä tulee.

        Totta on, ettei minullakaan niin paljoa elämänkokemusta ole, että voisin aina antaa juuri sen oikean neuvon juuri siihen tiettyyn tilanteeseen. Mutta idealisteja aina tarvitaan ja tiedän, että moni on saanut apuakin tai ajateltavaa mun läpistäni.


        Henkilökohtaisesta kokemuksestani sanoisin, että minulla on kyllä omakohtaista kokemusta todella karkeasta sanallisesta ja henkisestä loukkaamisesta - nimittäin koulumaailmasta ja myöhemmin omasta läheisestä ystäväpiiristä. Persoonaani on mollattu ja seksuaalisuuttakin jopa. Nämä todellakin jättävät haavoja - tiedän kokemuksesta. Ei se anteeksianto ilmaiseksi tule ja sitä voi joutua käsittelemään vuosia. minullakin on aikoja jolloin en edes halua käsitellä ja ajattelen vihan olevan oikeutettua. on kaikenlaisia ajatuksia, mutta lopulta ymmärtää, ettei ne ajatukset syö ketään muuta kuin minua itseäni.

        Kiitos palautteesta. Eritoten tuo havainto siitä, että tyylini antaa ymmärtää, että olisin jotenkin yläpuolella ja luulisin olevani kaikkitietäväinen, oli hyvää kritiikkiä. Valitettavasti arkikiireiden keskellä ei aina ehdi hiomaan tekstejään, mutta koitanpa kiinnittää tuohon tyyliseikkaan jatkossa huomiota.


      • nöyrää
        Ol Playa kirjoitti:

        Jälleen kerran sanon: olet oikeassa.

        Minun ääneni on tietenkin vain ääni muiden joukossa. En yritäkään olla itse kaikkitietävä, mutta heitän eri näkökulmasta juttuja kehiin siinä toivossa, että joku niistä osuu maaliin. Kun ihmisten asioista ei tarkasti tiedä, niin ei voi muuta kuin hakuammunnalla paukuttaa menemään. Kirjoituksiani ei kuulu ottaa absoluuttisena totuutena, vaan katsoa, josko sieltä löytyisi jotakin, mikä soveltuisi siihen omaan tilanteeseen. Yritän aina kuitenkin antaa neuvoni sellaisena, että niistä olisi jotakin apua tai ainakin ajateltavaa. Ehkä enemmän jälkimmäistä.

        Kärkkäät vastaukset eivät minua yllätä eivätkä haittaa. Tiedän olevani asian ytimessä, jos niitä tulee.

        Totta on, ettei minullakaan niin paljoa elämänkokemusta ole, että voisin aina antaa juuri sen oikean neuvon juuri siihen tiettyyn tilanteeseen. Mutta idealisteja aina tarvitaan ja tiedän, että moni on saanut apuakin tai ajateltavaa mun läpistäni.


        Henkilökohtaisesta kokemuksestani sanoisin, että minulla on kyllä omakohtaista kokemusta todella karkeasta sanallisesta ja henkisestä loukkaamisesta - nimittäin koulumaailmasta ja myöhemmin omasta läheisestä ystäväpiiristä. Persoonaani on mollattu ja seksuaalisuuttakin jopa. Nämä todellakin jättävät haavoja - tiedän kokemuksesta. Ei se anteeksianto ilmaiseksi tule ja sitä voi joutua käsittelemään vuosia. minullakin on aikoja jolloin en edes halua käsitellä ja ajattelen vihan olevan oikeutettua. on kaikenlaisia ajatuksia, mutta lopulta ymmärtää, ettei ne ajatukset syö ketään muuta kuin minua itseäni.

        Kiitos palautteesta. Eritoten tuo havainto siitä, että tyylini antaa ymmärtää, että olisin jotenkin yläpuolella ja luulisin olevani kaikkitietäväinen, oli hyvää kritiikkiä. Valitettavasti arkikiireiden keskellä ei aina ehdi hiomaan tekstejään, mutta koitanpa kiinnittää tuohon tyyliseikkaan jatkossa huomiota.

        jeesus rakastaa


      • susionsusi
        Ol Playa kirjoitti:

        Jälleen kerran sanon: olet oikeassa.

        Minun ääneni on tietenkin vain ääni muiden joukossa. En yritäkään olla itse kaikkitietävä, mutta heitän eri näkökulmasta juttuja kehiin siinä toivossa, että joku niistä osuu maaliin. Kun ihmisten asioista ei tarkasti tiedä, niin ei voi muuta kuin hakuammunnalla paukuttaa menemään. Kirjoituksiani ei kuulu ottaa absoluuttisena totuutena, vaan katsoa, josko sieltä löytyisi jotakin, mikä soveltuisi siihen omaan tilanteeseen. Yritän aina kuitenkin antaa neuvoni sellaisena, että niistä olisi jotakin apua tai ainakin ajateltavaa. Ehkä enemmän jälkimmäistä.

        Kärkkäät vastaukset eivät minua yllätä eivätkä haittaa. Tiedän olevani asian ytimessä, jos niitä tulee.

        Totta on, ettei minullakaan niin paljoa elämänkokemusta ole, että voisin aina antaa juuri sen oikean neuvon juuri siihen tiettyyn tilanteeseen. Mutta idealisteja aina tarvitaan ja tiedän, että moni on saanut apuakin tai ajateltavaa mun läpistäni.


        Henkilökohtaisesta kokemuksestani sanoisin, että minulla on kyllä omakohtaista kokemusta todella karkeasta sanallisesta ja henkisestä loukkaamisesta - nimittäin koulumaailmasta ja myöhemmin omasta läheisestä ystäväpiiristä. Persoonaani on mollattu ja seksuaalisuuttakin jopa. Nämä todellakin jättävät haavoja - tiedän kokemuksesta. Ei se anteeksianto ilmaiseksi tule ja sitä voi joutua käsittelemään vuosia. minullakin on aikoja jolloin en edes halua käsitellä ja ajattelen vihan olevan oikeutettua. on kaikenlaisia ajatuksia, mutta lopulta ymmärtää, ettei ne ajatukset syö ketään muuta kuin minua itseäni.

        Kiitos palautteesta. Eritoten tuo havainto siitä, että tyylini antaa ymmärtää, että olisin jotenkin yläpuolella ja luulisin olevani kaikkitietäväinen, oli hyvää kritiikkiä. Valitettavasti arkikiireiden keskellä ei aina ehdi hiomaan tekstejään, mutta koitanpa kiinnittää tuohon tyyliseikkaan jatkossa huomiota.

        "Jälleen kerran sanon: olet oikeassa."
        Tällä kertaa se onkin ok; puhutaanhan sinusta :) Siinä sinä lienet paras asiantuntija.

        "Kun ihmisten asioista ei tarkasti tiedä, niin ei voi muuta kuin hakuammunnalla paukuttaa menemään."
        Tämäkin on ihan ok, ja muistathan, että samoin tekevät muutkin vastaajat - viittaan tässä edellä mainittuihin "mistä sinä voit tietää"- ja "väität tietäväsi" -kommentteihisi. Muutkin arvailevat ja paukuttavat menemään; tässä me kaikki lukijat ja kirjoittajat olemme samassa asemassa; emme voi tietää, mitä todella on tapahtunut - kunhan reagoimme jonkun ihmisen näkökulmaan, jonkun tulkintaan tapahtuneesta.
        Ja herra paratkoon, en missään tapauksessa ota kirjoituksiasi absoluuttisena totuutena! Tuskin sentään muutkaan!


    • antaa anteeksi

      Anteeksi voi tietenkin antaa ja niin tuleekin tehdä, kaunan kantaminen on voimia kysyvää puuhaa.

      Mutta, jos tarinaasi muuten lähtisi arviomaan, silloin suurin ongelma ei ole anteeksi anto, vaan se että olet suhteessa, jossa sinua käytetään hyväksi ja manipuloidaan. Jos toinen elää "loisena" ja samaan aikaan pyrkii henkisesti alistamaan, silloin tulisi nopeasti havahtua miettimään, missä mennään.

      Toisen kustannuksella eläminen syö itsetuntoa ja se on varsin hankala olotila. Kuitenkin, jos pahaa oloaan ja omanarvontunnon haavoja pyrkii hoitamaan läheistään loukaten, silloin on kyseessä jo patologinen toiminta. Itsetunto voi olla heikko, se on aivan normaalia ja siihen vaikuttavat hyvin monet asiat mm. kyvyttömyys itsensä elättämiseen. Mutta, kuinka narsistisia haavojaan hoitaa, se on ihmissuhteiden kannalta oleellinen.

      Henkinen väkivalta on eräs aggressioin ilmenemismuoto ja varsin paha sellainen. Aina kannattaa varoa ihmisiä, jotka purkavat omia ongelmiaan, suuntaamalla aggressioitaan lähimmäisiin, siitä harvoin hyvää seuraa.

      Neuvoisin, antamaan anteeksi itsesi vuoksi ja samasta syystä, nopeasti pyrkimään eroon tuon tyyppisestä ihmisestä. Ihminen joka pyytää anteeksi "vain" haluaan loukata, ei kadu tekemisiään.

    • xboxi

      Eräs fiksu sukulaiseni- jo nyt edesmennyt- laukoi 50-vuotispäivillään juuri näitä huora-virityksiä aivan kenelle tahansa ilman järjen häivää. En ottaisi tätä kohtaa liian tosissaan.
      Olen itse terveydenhuollossa ja hoidan kännikaloja solkenaan ensiavussa enkä vielä ole järjen häivää totuudesta puhumattakaan kuullut niistä juoppolärveistä, joten unohda filosofia kännikalan totuuksista. Ei se perustu mihinkään. Alkoholi on aivotoksinen eli myrkky eikä mikään totuusseerumi.
      Arvioi tilanne muulta pohjalta.

      • xboxi

        Siis sukulainen oli umpitunnelissa ja kohde jotain 70-vuotias!


    • hiihtolomalla

      Tahollani yli 20 vuotta kestin nimittelyä ja haukkumista .Paheni ajan saatossa . Ei kunnioita ja arvosta silloin sinua ja teidän parisuhdettanne mies kun täytyy loukata tieten tahtoen . ja ehkä omia ongelmiaan purkaa nyt sinuun , väärään kohteeseen ja väärällä tavalla. Tämä vain omasta kokemuksesta.

    • kiittää!

      Suur kiitos kaikille vastaajille! Kaikki olette omalla tavallanne varmaankin oikeassa. "Älä tee niin kuin minä teen, tee niin kuin minä sanon" pitää paikkaansa. Pitäisi jättää koko mies, mutta toisialta kuitenkin antaa anteeksi ja yrittää jatkaa. En vaan pysy unohtamaan. Samassa sängyssä nukutaan, mutta en voi mennä miestäni lähelle, en vaikka kuinka yrittäisin. Seksistä on turha edes puhua. Sanoi, että ajan kanssa mennään ja aika näyttää mitä tuleman pitää. En potkaise häntä kadulle tyhjänpäälle. Se työpaikka on kaiken A ja O,suhde ei toimi ilman töitä, eikä uutta asuntoa löydy ilman töitä.

      Kirjoitus osui alkujaan väärälle palstalle, eihän me avioliitossa olla, luojan kiitos. Kihloissa oltu vuoden päivät ja koko suhteen pituuskin on vasta reilu parivuotta. Yhteisasumistakin vasta kesäkuusta asti,sitä ennen elettiin kaukosuhteessa.Voihan nämä riidat olla kasvukipujakin, uusi kaupunki, uusi työpaikka, jossa määräaikainen työsuhde päättyi projektin valmistumiseen. Hänen alallaan työtilanne on aika epätoivoinen, mutta mielestäni tekevälle löytyy aina töitä,jos ei lähde nirsoilemaan. Asutaan kuitenkin pääkaupunkiseudulla. Eli ei tässä suhteessa ole vielä mitään radikaaleja siirtoja tai sitoumuksia toista kohtaan tehty, se mahdollinen ero ei vie keneltäkään lapselta isää,eikä mene mikään omaisuus jakoon. Ainoa mikä hajoaa on mun sydän.

      Olen aikaisemmin nähnyt mieheni katuvaisena, häntä ns. koipien välissä ja nyt en näe hänessä mitään katumusta. Vähän niin kuin nakkelisi niskojaa ja ansaitsin sen mitä tilasinkin. Hän erehtyi jopa sanomaan, että totuus sattuu, mutta korjasi heti taas puheensa.

      Se yksi ja ainoa anteeksi pyyntökin tuli tekstarilla. Heti seuraavana päivänä, joilloin hän oli ylistänyt minut näillä sulosanoillaan, herra hävisi kaverinsa mökille viikonlopuksi. Siellä kuulemma on ollut paha olo ja katunut sanojaan, kaverit jopa säälitellytkin häntä. Mutta suoranaisesti minulle ei osoita ainakaan käytöksellään katumusta. En vaadi mitään nöyristelyä, mutta jotakin rotia sentään.

      Joku lohdutteli, että humalassa sanotaan mitä sylki suuhun tuo, mutta jos se sanoja on oma kulta, veitsi uppoaa syvemmälle, kuin joku muu esim. sukulainen, johon tämä kirjoittaja vertasi.

      Joku myös kommentoi alkoholista ja huonosta taloudellisesta tilanteesta. Osui naulan kantaan. Nimen omaan tämän mieheni osalta. Ei mullakaan rahaa likaa ole, mutta olen sanonut että niin pitkään, kun hänellä ei ole rahaa, mun rahoilla selvitään ja tiukennetaan sitten vaikka vyötä. Tosin uskoi hänen saavan töitä suht nopeasti.....Ja niin kuin joku epäili, että herra veisi mun rahat, ei ole mitään viemistä. Kyllä se palkka menee joka kuukausi ilman viemistäkin. Ja pienet säästöt mitä on, on sellaisessa paikassa, ettei niihin kukaan pääse käsiksi, en edes itsekään.

      Hän saa pelkkää peruspäivärahaa, puhutaan siis muutamista satasista kuussa. Ei sillä paljoa juhlita. Ja silloin kun ei ole rahaa, ei pitäisi juhlia ollenkaan. Hän itsekkin myöntää,että viinan kanssa läträäminen on mennyt vähän överiksi. En ymmärrä! Kun on muutenkin asiat huonosti, ei se viina ainakaa paranna asioita, päin vastoin. Ymmärrän, että työttömyys tympii ja turhauttaa, mutta ei sitä viinalla paikata. Eli ilmiselvästi jonkin asteisesta ongelmaa...

      En ole luvannut herralle mitään, kerroin ajan näyttävän jatkon. Minussa ei valitettavasti ei ole nappia, josta vaan voisi painaa ja nollata tilanteen. Ajatus seksistä hänen kanssaan tökkii,ei vaan tee mieli. Tuskin hänenkään....ainakaan minun kanssa.
      Tätä ennen ihan normaali, nautittava seksielämä. Yllätäen nopeasti ne tilanteet muuttuu näemmä.

      Summa summarum... saman katon alla ollaan. Kotona on aika hiljaista. Ja aika ahdistavaakin.
      Mieli heittelehtii laidasta laitaa. Toisena päivä olen valmis eroon, toisena päivänä eroajatuskin ahdistaa. Olen jopa tuntenut sääliäkin häntä kohtaan. Kaikki asiat ihan persiillään. Ei työtä, ei rahaa, ja minustahan se riippuu onko kohta kotiakaan.

      Yritän selitellä itselleni miehen käytöstä kokemattomuudella rakkaudesta ja suhteesta (olen 1. vakavampi) rikkinäisestä lapsuudesta (avioero lapsi, toisen vanhemman alkoholiongelma)
      nuori ikä (33v,pitäisi olla aikuinen kuitenkin)
      Tosin samassa venessä ollaan, olen jonkun vuoden vanhempi, naimaton, lapseton eikä mullakaan niitä edellisiä suhteita liiemmin ole ollut. Eli molemmat suht kokemattomia näissä ihmissuhde kiemuroissa. Pelottaa, että luovutanko liian helposti, ja kadun päätöstäni. Kaikillahan on joskus jonkinmoisia ongelmia. Silloin kun kaikki menee hyvin, meneekin sitten tosi hyvin ja viihdymme erinomaisesti toistemme seurassa. Nyt tämä työttymyys ja viina tuntuu pilaavan kaiken. Vai onko se sittenkin totuus, joka on vaan ajan myötä on paljastunut ja mies on näyttänytkin kyntensä.

      Toinen minä sanoo, että ansaitsen paremman miehen joka arvostaa naistansa. Maailma on täynnä miehiä, mutta kokemuksesta tiedän että ei niitä just mulle sopivia joka oksalla istu.

      Mutta sinkkuna ollessa, ei olisi ainakaan tömmöisiä murheita........

      Kaunis kiitos,kun jaksoit lukea!

      • Nutturatäti

        >>>Vai onko se sittenkin totuus, joka on vaan ajan myötä on paljastunut ja mies on näyttänytkin kyntensä.>>>

        Kyllä se noin taitaa olla.

        Vaikeahan se ero on jos on toista rakastanut, mutta usko pois, ei tuo mitä olet kertonut kuulosta siltä, että teillä olisi mitään toivoa saada suhdetta kuntoon. Anteeksipyyntökin vain tekstarilla! Mitä pitempään pitkitätte tilannetta sen pahemmaksi se menee.

        Ei sinulla ole mitään velvollisuutta pitää häntä kodissasi asumassa ja kustantaa hänen viinareissujaan. Sanoit että pieni palkkasi menee viemättäkin, mutta voisithan sinä silläkin ostaa itsellesi jotain kivaa tai panna säästöön sen sijaan että elätät ukkoa joka ei arvosta sinua pennin vertaa. Kyllä hän jostain katon päänsä päälle löytää, aikuinen mies. Et sinä ole mikään sosiaalitoimisto.

        >>>Toinen minä sanoo, että ansaitsen paremman miehen joka arvostaa naistansa. Maailma on täynnä miehiä, mutta kokemuksesta tiedän että ei niitä just mulle sopivia joka oksalla istu. >>>


        Ehkä ei, mutta ainakaan tuo nykyinen kumppanisi ei selvästikään ole sinulle sopiva.


    • Skeema

      Miehesi kaipaa läheisyyttä, hoivaa ja hellimistä, mutta ei osaa tai uskalla sitä pyytää ja sortuu sitten ylikompensoimaan kipeäksi kokemiaan haavoittuvuuden tunteitaan ottamalla päinvastaisen position, joka sitten heikkona hetkenä murtuu esiin estojen heiketessä alkoholin vaukutuksesta. Teidän pitäisi oppia ilmaisemaan aitoja heikkouden tuntojenne toisillenne ja kohdata toisenne aitoina ihimisinä. Ei tarvitse unohtaa, sillä mies rakastaa sinua, mutta hänen vain on vaikea ilmaista tarvitsevuuttaan. Oletteko harkinneet ulkopuolista keskusteluapua?

      • tsiiisus

        Voi v***u mitä jeesustelua.

        Aloittaja: joko heitit sen kelvottoman retkusi pihalle?

        Tuossa joku väitti, ettei ihminen ole kännissä oma itsensä. Kyllä on. Humalassa ihminen on rehellisimmillään. Jos ero selväpäiseen versioon on suuri, niin pitää kysyä miten paljon ihminen normaalisti teeskentelee.


    • kokenut mies

      Meilläkin tuli riitaa yksi päivä vaimon kanssa. Molemmat oltiin humalassa. En loukannut hänen seksuaalisuuttaan verbaalisesti, mutta sain kuulla sulosanoja.

      Ensiksi minulle sanottiin, että olen niin itsekäs paska ja täysi kusipää (osa totta mutten täysi). Ajattelin, että parempi antaa nyt vaimon olla rauhassa ja lähdin makuuhuoneesta pois. Sain kuulla vielä, että "lähde vaan karkuun, lapsellinen paska. vitsi sussa ei oo kyllä yhtään miestä, sussa ei oo yhtään munaa. Mene nussimaan tietokonetta". Ennen naimisiinmenoamme erään kerran humalssa vaimoni tokaisi ihan ilman syytä, että "Vittu, sä oot niin idiootti, saatanan selfish bastard. Meille ei tuu mitään häitä." Silloin sattui ja olin ihan paniikissa, mutta kun aamulla vaimo ei edes muistanut sanomisiaan, niin tuon viimekertaisen jälkeen en edes ottanut asiaa todesta.

      Ei se minun rakasteluhalua vähentänyt enää, vaikka minut leimattiin cyber-seksuaaliksi ja sanottiin, että minulla ei ole lainkaan munaa (kaluni on oikeastikin tosi pieni ja minulla on siitä kompleksi). Ne ovat vaan kännistä lätinää. Ihminen ei ole oma itsensä kännissä. Ei ainakaan vaimoni. Ei hän kyllä vaikuta minua mitenkään hirveän kiihkeästi haluavan kovinkaan usein, mutta antaa kyllä ihanaa rakastelua ja alettuamme nauttii silloin, kun sitä on eli useita kertoja viikossa.

      Mutta bottom line, ei pidä antaa noiden asioiden häiritä, jos puoliso on muuten hyvä ja ihana. Minun vaimoni ainakin on ja vakuuttaa, ettei tarkoita noita kännissä sanomiaan asioita, eikä niitä sitä paitsi tapahdu kovin usein ja vaimo puhuu aina todella kauniisti selvinpäin minulle. En mistään hinnasta heittäisi häntä pihalle moisen lätinän takia.

    • sinua rakastava nainen!

      Vaikutat rakastavaiselta ja sinisilmäiseltä naiselta, sellaiselta kuin minäkin olin ennen.....kaikki se kärsii, kaikki se antaa anteeksi ja kaiken se selittää parhain päin ja psykologisoi miehen käyttäytymistä ja aivopesee itseään hyväksymään miehen puolelta pahimmatkin loukkaukset ja mitätöinnit.

      Nyt olen onnistunut ohjelmoimaan itseni uudelleen ja sitä suosittelen sinullekin.

      Mieti:
      -Mitä teet miehellä, joka ei tarkoita mitä sanoo? Voiko häneen ylipäätään luottaa?
      - Eikö psyykkiset vammat ole yhtä vakavia kuin fyysiset? (Väitän että HAUKKU SATTUU ja oman rakkaan aiheuttamia sielun vammoja EI pidä sivuuttaa noin vain.)

      En minäkään valitettavasti näe mitään toivoa suhteellenne. Ellei nyt sitten mies saa jotain ihmeherätystä ja tee täyskäännöstä suhtautumisessaan sinuun. Siinä tapauksessa huomaisit muutoksen hänen käytöksessään. Huomaisit todella vilpittömän halun kunnioittaa sinua ja korvata sinulle jotenkin kärsimäsi tuska. (Sillä tuskaahan se tuottaa, jos vaikka oma seksuaalisuus mitätöidään ajattelemattomilla tai ilkeillä sanoilla. Se on TODELLA herkkä kohta ihmisessä. Kyllä miehesikin pitäisi se tietää, eikä selitellä!)

    • todellakin

      ole aika lähettää tällainen mies "miespuolisen kaverinsa perseeseen" jos mieluummin sinne kerta menee kuin sinun kanssa seurustelee? Varmaan jollain niistä on jopa tarjota sänky ja ruokaakin, kun ei itse saa hankituksi. OLISITTE KAIKKI 3 TYYTYVÄISIÄ!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      129
      1333
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      100
      861
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      683
    4. 50
      577
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      12
      493
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      464
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      441
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      407
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      381
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      174
      372
    Aihe