Isättömyydestä

Mercuria 8

Miten isättömyys vaikuttaa ihmiseen, jos on elänyt esim. kahdestaan äidin kanssa ihan varhaislapsuudesta lähtien (1 v.)? Uskoisin että riippuu paljon enemmän siitä, millaiset kotiolot tai muut sosiaaliset suhteet henkilöllä on ollut lapsuudessa, mutta onko isättömyydellä jotain vaikutuksia lapseen, joilta ei voi välttyä, ja joita ei muilla yleensä ole, jotka ovat eläneet molempien vanhempien kanssa? Ja tarkoitan nyt mitä tahansa vaikutuksia, mitättömiäkin yksityisseikkoja eikä välttämättä "huonoja" vaikutuksia. Poikiin on varmaan erilaiset vaikutukset kuin tyttöihin; miten ne eroavat. Erityisesti haluan tietää miten se vaikuttaa "ainoisiin" lapsiin.

4

347

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lungstedt

      tiedän, että olen sairastunut 18 v. paranoidiseen skitsofreniaan, joka oppikirjojen mukaan on parhaiten parantuva skitsofrenian laji. Veljeni on "terveiden kirjoissa". Lapsuutemme oli lähes isätön isän ollessa lähes aina työmatkoilla, 2-3 kertaa lyhyesti kotona ennenkuin tuli täysi avioero. Psykologisten/iatristen tietojen mukaan isättömien ja äidittömien ja avioerolapsien riski "sairastua" jonkinlaiseen huonoon elämään on huomattavasti suurempi kuin ehjien perheiden lasten. Oletettavasti sitten ehkä ainoiden lasten riski on sitten vieläkin suurempi.

      • Lungstedt

        että tiedtään sekin, että työlle on huomattavasti tärkeämpää olla isänsä ihailema ja hyväksymä kuin pojalle, suorastaan hyvän elämän eräitä tärkempiä peruspilareita.


      • Lungstedt kirjoitti:

        että tiedtään sekin, että työlle on huomattavasti tärkeämpää olla isänsä ihailema ja hyväksymä kuin pojalle, suorastaan hyvän elämän eräitä tärkempiä peruspilareita.

        Jos ajatellaan tätäkin, päihteidenkäyttöön liittyvää juttua: Minun sisaruksistani (minä itse mukaanlukien) pojat ovat raittiita, sisko ei ole.

        Vanhemmistani taas äiti on raitis, isä ei ollut, eli sukupuolisesti päinvastoin kuin lapsissa.

        Eli se aikuismalli saattaa tulla toisesta sukupuolesta. Ainakin tuo mainitsemani päihdejuttu on minun perheessäni hyvin selvästi periytynyt äidiltä pojille, ja isältä tyttärelle.

        Periaatteessa jokainen on tietysti itse oma esikuvansa, se on ehkä se paras ratkaisu, silloin ei matki toisia missään typerissä jutuissa.


      • N-1981
        M1978 kirjoitti:

        Jos ajatellaan tätäkin, päihteidenkäyttöön liittyvää juttua: Minun sisaruksistani (minä itse mukaanlukien) pojat ovat raittiita, sisko ei ole.

        Vanhemmistani taas äiti on raitis, isä ei ollut, eli sukupuolisesti päinvastoin kuin lapsissa.

        Eli se aikuismalli saattaa tulla toisesta sukupuolesta. Ainakin tuo mainitsemani päihdejuttu on minun perheessäni hyvin selvästi periytynyt äidiltä pojille, ja isältä tyttärelle.

        Periaatteessa jokainen on tietysti itse oma esikuvansa, se on ehkä se paras ratkaisu, silloin ei matki toisia missään typerissä jutuissa.

        Sama juttu meillä: äitini oli raitis, mutta isäni ei ollut. Lapsista kumpikin veljeni olivat raittiita, mutta myönnettäköön että minä itse en sitä sorttia ole.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      129
      1313
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      99
      833
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      640
    4. 50
      567
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      11
      481
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      454
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      149
      408
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      387
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      174
      372
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      368
    Aihe