mikä se on ?
mikä repo? kettuko?
rangan tiedän.
reporanka?
19
7853
Vastaukset
- Kettuilija
Isästä ja pojasta ja pyhästä hengestä mukavia haasteleva hymypoika Mitro Repo tunnetaan nimellä Isä Mitro.
http://static.iltalehti.fi/uutiset/mitro0710SL_uu.jpg
Ihmetyttää kovastikin sikäli, että mies sanoo olevansa lapseton sinkku, poikamies.
Selkärangaton titteli. Taitaa olla miehellä ketunhäntä kainalossa?- vai_niin
Niin eli kaikki, joilla ei ole lapsia eivätkä ole parisuhteessa ovat selkärangattomia? Vanha viesti, mutta kuitenkin.
- In puncto
http://www.reporanka.fi/ sanoo olevansa koulutettu osteopaatti ja ilmoittaa yrityksensä päätoimialaksi akupunktiohoidon.
http://www.inoa.fi/Akupunktiohoitoa/Reporanka Osteopaatti Jarmo Kyllönen/OULU/yhteenveto/417090/
Käsittääkseni osteopaatin koulutuksella ei saa työnnellä neuloja ainakaan selkärankaan eli suorittaa lumbaalipunktiota. Seuraakohan sellaista yrittävälle rankkakin rankaisu?.
Sukupunktiohoitoon ei puolestaan tarvittane koulutusta eikä neuloja lainkaan? Luonto se tikapuut puuhun vetää vai kuinka sitä sanotaankaan? - kenties.
reporankana Kirjoittanut: puer86 28.5.2005 klo 16.38
Mitähän tuo otsikossa mainittu sanonta oikeastaan tarkoittaa ja mistähän se tulee?
Kuollutta näyttelevä kettu Kirjoittanut: Juro V 28.5.2005 klo 18.37
Olen kuullut "reporankana" adjektiiva käytettävän kahdessa toisiaan muistuttavassa merkityksessä: olla aivan voimattomaksi väsyneenä ja maata aivan rentona (tai nukkua yönsä niin hyvin ettei tunne hievahtaneensakaan).
Arvailen ilmauksen alkuperäksi ansaan joutuneen ketun tapaa näytellä kuollutta ja toisaalta rötköttää kuin maahan kaadettu ranka. Nämä yhdistäen "maata pitkällään aivan velttona", kuin kuollutta näyttelevä repolainen - maata reporankana.
kas Kirjoittanut: erinomainen 29.5.2005 klo 18.42
selitys, mutta lieneekö totta.
Totuudesta en tiedä Kirjoittanut: Juro V 30.5.2005 klo 08.16
Kuten totesinkin, tuo oli pelkkää arvailua. Toisaalta on tässä vähän arvausta tukevampaakin. Isoisäni, joka osittain elätti perheensä metsän viljalla, käytti ilmaisua "maata repona". Esim. kun heinäväki ruokatauon päälle lepäili pitkin ojan pientareita saattoi vaarini hätistellä porukkaa takaisin haravan varteen sanomalla jotain tähän tyyliin, että "ei eesty heinänteko jos vain repoina maataan" ja lähti nostelemaan heiniä seipäille tai haasioon. Mutta ei hänkään "reporanka" ilmausta käyttänyt. Sen taisin kuulla ensimmäisen kerran joskus 80-luvun alkuvuosina, ehkä Raahen seudulla.
Eiköhän tuo ranka viittaa ihmisen selkärankaan. Makoillaan ranka oikosenaan ja rentona. Joten ehkäpä tuo arvailuni puurankojen suuntaa oli turhan kaukaa haettu :) - Iehyh
"Reporanka" ja "maata reporankana" ilmausta on käytetty Savon maaseudulla ainakin jo ennen sotia. 1900-luvun alussa Etelä-Savossa syntynyt mummoni käytti näitä kuvaavia sanontoja päivittäin 1940-luvulla Juvan-Virtasalmen-Pieksämäen suunnalla.
Vielä 1980-luvulla, kun käytiin vanhainkodissa häntä katsomassa ja hän lepäili sängyssä selällään, hän naureskeli, että "anteeksi kun minä vieraiden aikana 'makkoon tässä ihan reporankana'".- Leporanka
Savolaiset ovat väärässä. Sana oli alkujaan muodossa leporanka, siis lepotilassa eli makuulla oleva selkäranka. Joku kieljpuolj sen L:n väänsi R:ksi.
- lepolanka
Leporanka kirjoitti:
Savolaiset ovat väärässä. Sana oli alkujaan muodossa leporanka, siis lepotilassa eli makuulla oleva selkäranka. Joku kieljpuolj sen L:n väänsi R:ksi.
Entäs jos se oli alkujaan ”lepolanka”? Maata kuin lanka levossa, lepolankana. Joku R-vikainen sorautti sen reporangaksi.
Jos ranka on kuin lanka, se on todella levossa. Lepolankana voi maata pehmeänä vyyhtinä tai kerällä kuin kissa.
- KoonnutRuotonsaTaas
Jämsän äijä on maannut reporankana koko päivän ja herännyt taas illaksi häiriköimään.
- Nznhz
Repo rankana, isä Mitro pitkällään pötköttämässä.
- Hhg
Puhumattakaan edesmenneestä radiojohtaja Revosta.
- Enmeneenää
Kävin tuolla Kyllösellä taannoin ja se pisteli niitä neulojaan eri puolille kehoani ja siitä hoidosta ei ollu kyllä mitään hyötyä. Tai siis oli hyötyä tälle ns. Osteopaatille kun se rahasti lopuksi. Kiitos
- Oululainenjee
Minäkin kävin ja sain avun, nyt pystyn taas liikkumaan! Erittäin taitava osteopaatti!
- kotieläin
Repo on tietysti koira, ellei sitten tottelevainen kettu.
- Repo, maahan! Rankana! - fthgg
Sanonta voi olla vanhaa armeijaslangiakin.
Alokas Repo makaa rankana, kun muut jynssäävät tupaa.
- Siellä se vaan makaa Repo rankana.
Yleistynyt sitten käsittämään ketä tahansa. - levossa
Selkävaivani tykkää kyttyrää. Ei parane nyt kieriskellä matamin kanssa tatamilla repo rankana.
- käpälälauta
Voi tarkoittaa käpälälautaan menehtynyttä kettua. Lauta ja kettu pystyssä muiden rankojen joukossa.
- repo.rangalla
Varsinkin jos käpälälautana on pelkkä puunranka, jossa kettu on kiinni. Eli repo on reporankana reporangassa.
- Petetyksitullut
Ei mithän hyötyä. Yksi bisnes muoto muitten joukossa. Ns hoidon jälkeen ihmiset luulee että siitä oli hyötyä. Aivan yks ja sama jos joku valkotakkinen rapsuttaa sinua kehon eri puolilta N tunnin. Rapsutuksen jälkeen sinulla on rento olo ja luulit että tämäpä oli hyvä hoito....ja olit maksanut siitä älyttömästi
Älä petä itseäsi. - Anonyymi
Olen kyllä monet kerrat saanut avun Jarmon hoidoista sekä osteopatiasta että akupunktiosta.
Osaava ammattilainen on kyllä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta384659Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä203195Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2722376Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui532247- 1652079
Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu891670Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3601661- 171653
Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1131642M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti151289