Vielä kerran Voi Voi!

ammattilainen

Eihän näille meidän pikku pilteille mikään kelpaa,vaikka mitä yrittäisit ja yritetäänhän me.

Itse olen vähän reilu 30v. ja mun lapsuudessa kouluruoka oli aika köyhää verrattuna nykypäivään.Alan ammattilaisena tiedän että kouluruoka on hyvää ja laadukasta,tietysti poikkeuksiakin löytyy.
Ongelman eli ainaisen valituksen ydin piilee mielestäni siinä että nykyajan lapset ja nuoret eivät edes suurin osa tiedä mitä on oikea ruoka!eli kotona kiireessä tarjotaan einestä tai haetaan kotimatkalla hampurilaista.Pahimmissa tapauksissa lapsi tai nuori saa syödä mitä kaapista löytyy jos löytyy kun ketään ei ole kotona ennen yhdeksää illalla.
Ei syy ole lapsissa vaan meissä aikuisissa.
Kouluruoan ei ole tarkoitus kattaa koko päivän tarpeita,vaan kolmannes.Vähän yritystä peliin siellä kotona...

63

9670

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vielä nuori

      olet. 30v voi kutsua itseään nuoreksi aikuiseksi.

    • kouluruokaa -50luvulla

      oli mukana omat eväät VOILEIVÄT MAITOPULLO ja koululta sai keitot,puurot,perunat kastikkeet.Sitten vielä piti syksyllä viedä puolukoita tai mustikoita 3litraa jotta keittäjä sai manna- ja kaurapuuroon keitettyä marjakeiton.Olen käynyt muutaman kerran työnitakia nykyisissä kouluissa niin sanon suoraan että kyllä teillä on hyvää ruokaa, oikein käy kateeksi kun vertaa siihen-50 lukuun.

      • myös!

        Olen itsekin vienyt kouluun repussa leivät ja maidot ja poimittu puolukoita keittäjälle, että sai marjapuuroa tai soppaa talven aikaan. Koulussa saatiin sitten lautasellinen jotain keittoruokaa, joka ei ollut mitenkään herkullista. Mutta syötiin hyvällä ruokahalulla se mitä tarjottiin.
        Nykyajan kouluruoka on tosiaan hyvää ruokaa, jos se vaan näille nykyajan "nirsonokille" kelpaa.
        On hienoa, trendikästä valittaa kaikesta esim.ruoasta. Sitten vaan ostamaan cokis-pullo ja sipsejä, KUN EI hyvin tehty RUOKA KELPAA-on huonoa! Syöjä on huono ja pilalle passattu.


      • vanhanaikanen ämmä
        myös! kirjoitti:

        Olen itsekin vienyt kouluun repussa leivät ja maidot ja poimittu puolukoita keittäjälle, että sai marjapuuroa tai soppaa talven aikaan. Koulussa saatiin sitten lautasellinen jotain keittoruokaa, joka ei ollut mitenkään herkullista. Mutta syötiin hyvällä ruokahalulla se mitä tarjottiin.
        Nykyajan kouluruoka on tosiaan hyvää ruokaa, jos se vaan näille nykyajan "nirsonokille" kelpaa.
        On hienoa, trendikästä valittaa kaikesta esim.ruoasta. Sitten vaan ostamaan cokis-pullo ja sipsejä, KUN EI hyvin tehty RUOKA KELPAA-on huonoa! Syöjä on huono ja pilalle passattu.

        Mukulat mettään loppukesästä koululle mustikat ja puolukat poimimaan. Hyvää hyötyliikuntaa, raitista ilmaa ja hyvä fiilis tarpeellisuudesta, kun tietää, että koulun marjasopat onkin itsekerätyistä antimista. Ai niin, nykyäänhän ei saa laittaa lasta edes roskapussia viemään, tulee lastensuojelijat ja ottaa huostaan, kun pikkuraukat joutuvat tekemään jotain, joka hyödyttää aikuista. Onko maailma mallillaan vai ei?


      • Nuori poika
        vanhanaikanen ämmä kirjoitti:

        Mukulat mettään loppukesästä koululle mustikat ja puolukat poimimaan. Hyvää hyötyliikuntaa, raitista ilmaa ja hyvä fiilis tarpeellisuudesta, kun tietää, että koulun marjasopat onkin itsekerätyistä antimista. Ai niin, nykyäänhän ei saa laittaa lasta edes roskapussia viemään, tulee lastensuojelijat ja ottaa huostaan, kun pikkuraukat joutuvat tekemään jotain, joka hyödyttää aikuista. Onko maailma mallillaan vai ei?

        Oli meillä ainakin marjojen poimimista kauaksi aikaa vaikka vuonna 2003 oli peruskouluni ohi. Eli paikkakunnasta kiinni, kuuluisalla stadin alueella tuskin tehdään hyödyllisiä luontomatkoja, joten yleistykset voi vetää pois ;)

        Itse olen sitä mieltä että kouluruoka on kohtuusopivaa kasvuikäiselle lapselle, muttei sitä kaikilta osin voi pitää terveysruokana joka koululla. Omat kokemukseni ainakin ovat, että vanhemmiten alettiin tarjoamaan vain valkoisia tuotteita ja siitä päädytään taas jenkkimeininkiin ilman sitä cokis ja peruna-automaattia. Paras olisi vain sokereiden vähentäminen joka paikassa ja ruoan värin lisääminen


      • meilläkin
        Nuori poika kirjoitti:

        Oli meillä ainakin marjojen poimimista kauaksi aikaa vaikka vuonna 2003 oli peruskouluni ohi. Eli paikkakunnasta kiinni, kuuluisalla stadin alueella tuskin tehdään hyödyllisiä luontomatkoja, joten yleistykset voi vetää pois ;)

        Itse olen sitä mieltä että kouluruoka on kohtuusopivaa kasvuikäiselle lapselle, muttei sitä kaikilta osin voi pitää terveysruokana joka koululla. Omat kokemukseni ainakin ovat, että vanhemmiten alettiin tarjoamaan vain valkoisia tuotteita ja siitä päädytään taas jenkkimeininkiin ilman sitä cokis ja peruna-automaattia. Paras olisi vain sokereiden vähentäminen joka paikassa ja ruoan värin lisääminen

        piti ala-asteella ja vielä yläasteellakin viedä joka syksy muistaakseni kaks litraa puolukoita.. Ala-asteella juurikin sen takia, että talvella niistä keitettiin sopat ja puurot ja tehtiin hillot. Yläasteella ne lähinnä tehtiin hilloks. Peruskoulun olen päättänyt vuonna 2004..


      • vanhanaikanen ämmä
        meilläkin kirjoitti:

        piti ala-asteella ja vielä yläasteellakin viedä joka syksy muistaakseni kaks litraa puolukoita.. Ala-asteella juurikin sen takia, että talvella niistä keitettiin sopat ja puurot ja tehtiin hillot. Yläasteella ne lähinnä tehtiin hilloks. Peruskoulun olen päättänyt vuonna 2004..

        Onpa hyvä, että näin tapahtuu ainakin jossain päin Suomea. Miksihän täällä pääkaupunkiseudulla ei ole käytäntönä, kyllä täälläkin metsiä löytyis. En nimittäin ole aikaisemmin edes kuullut tuosta, että lapset keräävät koululle marjat, vaikka olen oman peruskouluni päättänyt vuonna -84.


    • Jonttu1991

      Keittiöhenkilökunnasta. En todellakaan väheksy viestiäsi kuitenkaan, sillä onhan totta että nykyään valitetaan melkeimpä kaikesta.

    • venyvä käsite

      Kokkasin sukulaislapsille lounaaksi vokkivihanneksia, kookoskastiketta ja nuudeleita. Seuraksi vihersalaattia ja tuoreita sämpylöitä.

      Seitsemänvuotias nyrpisteli nenäänsä ja kysyi, miksei saa "oikeata ruokaa". Opasti, että "oikea ruoka" olisi ollut esim. spaghettia salaatinkastikkeella, siivu ranskanleipää ja mukillinen kaakaota. Eli kasvikset olivat liikaa ja pilasivat annoksen. Kastikeenkin olisi pitänyt tulla pullosta.

      Ymmärrän, että "asiakkaiden" olessa tottuneita vain valkoiseen vehnään höystettynä rasvalla ja sokerilla, on terveellisten ja täysipainoisten aterioiden koostaminen mahdotonta.

      • theJonttu

        Huomaatko yhden ison virheen menussa? Pelkkää kasvisruokaa! lapset eivät tunnetusti tykkää kasviksista ja jokaiseen ateriaan pitää kuulua se liha/kala eikä mikään puhdas salaatti. Varsinkin se kookoshässäkkä saattaa kuvottaa lapsia koska se on aika erikoista. Kokeileppa tarjota ihan kunnon pastaa jauhelihakastikkeella tai kylmäsavu kirjolohi kastikkeella ja katso tulosta =)


    • NKIH

      Puhut kyllä asiaa, kovin pitkälti se ruoka, mitä kotona saa, vaikuttaa siihenkin kelpaako koulun ruoka. Mutta kyllä itse rohkenen haukkua joitain kouluruokia epäterveellisiksi, liian kevyiksi, jopa epämiellyttäviksi... Kaupunki, jossa itse asun, säästetään paljon. Kaikki virkamiehet saavat oman kannettavan tietokoneen kuitenkin, kaikki säästöt menee koulujen oppikirjoista ja ruuasta. Kirjoja kierrätetään (tehtäväkirjat kumitetaan!!) ja ruoka on sitten mitä on... Olen ysillä ja voin sanoo, että pelkällä puurolla ja mehukeitolla ei pärjää puoli 4 asti koulussa, jos ei ole edes leipää sen kanssa. Kastikkeet tehdään meidän koulussa jostain tiivisteestä ja nakkeja ja makkaraa on varmasti kerran viikossa.

    • espoossa opiskeleva

      Tämä ei ole totta. Itse olen käynyt sekä lukion, että nyt amista, ja voi että ruuan laatu on erillaista. Samoilla määrärahoilla ja samoja aineksia, ruuan laatu on vain ihan eri. Lukiossa koulun keittäjättäret kypsensivät valmiina tulleen ruuan, joka oli suoraan sanottuna ala-arvoista. En ole nirso, enkä syö einesruokaa, ja pikaruokaakin vain pari kertaa vuodessa, mutta voi että lukion ruoka oli pahaa. Keitot olivat pelkkää lientä ja ylikypsää porkkanaa ja kalaa oli pari kertaa kuussa.

      Nyt olen amiksessa. Ruoka on herkullista, kokkioppilaiden tekemää, samoilla määrärahoilla ja yhtä terveellistä. Koulussamme ruuan tekevät kokki-oppilaat ja leivät leipuri-kondiittori oppilaat. Kyllä on aivan tajuttoman hyvää.

      Vika ei ole aina lapsissa, vika voi myös olla teissä keittäjissä

      • entinen kokkiopiskelija

        ... siitä että valtio maksaa jokaista kokkiopiskelijaa kohden koululle tietyn summan vuodessa joka kattaa materiaali- ym. kulut, eli tässä tapauksessa siis myös osan ruokakuluista?

        Mutta kyllä on eri meno lämmityskeittiössä ja "oikeassa" keittiössä. Lämmityskeittiössä ei välttämättä ole edes ruoka-alan ammattilaisia töissä.


      • entinen kokkiopiskelija kirjoitti:

        ... siitä että valtio maksaa jokaista kokkiopiskelijaa kohden koululle tietyn summan vuodessa joka kattaa materiaali- ym. kulut, eli tässä tapauksessa siis myös osan ruokakuluista?

        Mutta kyllä on eri meno lämmityskeittiössä ja "oikeassa" keittiössä. Lämmityskeittiössä ei välttämättä ole edes ruoka-alan ammattilaisia töissä.

        Vanhempi ipana valmistui hotelli- ja ravintolakoulusta ja mitä siellä kävin visiitillä niin ruoka oli aivan loistavaa ja
        se jopa tarjoiltiin esim. vanhempain-illassa.
        Ilmeisestikkin koulutusta samalla.
        Nuorempi opiskelee sairaanhoitoalaa ja valittaa
        että kun koulun ruoilla vaan lihoo ... :o)
        (en oo raaskinut sanoa mittään asiaan)

        Ala-ja yläasteellako on sitten ihan vaan lämmityskeittiöt nykyään ? Eli ruoka tulee
        jostain keskuskeittiöltä ja se vain sitten laitetaan tarjolle ?
        Minne on kadonneet meidän iloiset keittäjätädit ....


      • kaarinamaaria
        porkkanapää kirjoitti:

        Vanhempi ipana valmistui hotelli- ja ravintolakoulusta ja mitä siellä kävin visiitillä niin ruoka oli aivan loistavaa ja
        se jopa tarjoiltiin esim. vanhempain-illassa.
        Ilmeisestikkin koulutusta samalla.
        Nuorempi opiskelee sairaanhoitoalaa ja valittaa
        että kun koulun ruoilla vaan lihoo ... :o)
        (en oo raaskinut sanoa mittään asiaan)

        Ala-ja yläasteellako on sitten ihan vaan lämmityskeittiöt nykyään ? Eli ruoka tulee
        jostain keskuskeittiöltä ja se vain sitten laitetaan tarjolle ?
        Minne on kadonneet meidän iloiset keittäjätädit ....

        Muutama vuosi sitten vielä omat mukulat olivat koulussa.
        Silloin he valittivat ruuan rasvaisuutta ja sitä että kaikki oli jotain valmispalleroita.

        Poika kuvaili lihapullia että kun siihen haarukan työntää niin siitä purskahtaa iso läntti rasvaa ulos.

        Mitä nyt olen seurannut koulujen ruokalistaa lehdestä, pistää lähinnä silmään se että perunaa on lähes joka päivä.
        Omani saivat kouluruuista suoranaisen perunakammon lopuksi ikäänsä.

        Pienestä pitäen ovat kotona saaneet tottua tavalliseen kotiruokaan.


      • Yhy viil
        kaarinamaaria kirjoitti:

        Muutama vuosi sitten vielä omat mukulat olivat koulussa.
        Silloin he valittivat ruuan rasvaisuutta ja sitä että kaikki oli jotain valmispalleroita.

        Poika kuvaili lihapullia että kun siihen haarukan työntää niin siitä purskahtaa iso läntti rasvaa ulos.

        Mitä nyt olen seurannut koulujen ruokalistaa lehdestä, pistää lähinnä silmään se että perunaa on lähes joka päivä.
        Omani saivat kouluruuista suoranaisen perunakammon lopuksi ikäänsä.

        Pienestä pitäen ovat kotona saaneet tottua tavalliseen kotiruokaan.

        Onpa outoa. Omassa koulussani on ruuan laatu parantunut vaikka määrärahoja vähän supistettiinkin. Ennen oli enemmän rahaa mutta silti huonommat ruuat jo laadullisestikin eikä maussa ollut kehumista. Asiaan tosin vaikuttaa varmaan se että keittiöpäällikkö vaihtui ja uusi on ammattitaitoisempi...


      • :) :) :)
        kaarinamaaria kirjoitti:

        Muutama vuosi sitten vielä omat mukulat olivat koulussa.
        Silloin he valittivat ruuan rasvaisuutta ja sitä että kaikki oli jotain valmispalleroita.

        Poika kuvaili lihapullia että kun siihen haarukan työntää niin siitä purskahtaa iso läntti rasvaa ulos.

        Mitä nyt olen seurannut koulujen ruokalistaa lehdestä, pistää lähinnä silmään se että perunaa on lähes joka päivä.
        Omani saivat kouluruuista suoranaisen perunakammon lopuksi ikäänsä.

        Pienestä pitäen ovat kotona saaneet tottua tavalliseen kotiruokaan.

        Aina olen syönyt kouluruokaa (no, en kaalikäälyreitä enkä maksalaatikkoa) mutta en sitä erityisemmin arvostanut, saatoin jopaman haukkua pahaksi. Olin vuoden vaihto-oppilaana minkä jäkeen annoin suuren arvostuksen kouluruoalle! Vaikka kouluruoka on tehty säästöbudjetilla, se on terveellistä ja useimmiten maittavaakin. Vaikka maustaa saisi enemmän... Vuosi maksullisia hampurilaisia, ranskalaisia, pelkkää vehvää ja pastaa oli lopulta aika kamalaa ja teki mieli lihapullia ja pottumuussia. Myös omien eväiden teko aamulaiskalle oli aika haaste... ;)

        Mutta ruuan laaduissa on eroja! Pienissä kouluissa missä ruoka tehdään itse, kouluateriat ovat aivan mahtavia. Tiedän sen, sillä olen joutunut useamman viikon ala-asteikäisenä olemaan eräässä kainuulaisessa 16 oppilaan ala-asteella. Suurissa laitoksissa ruoka ei aina maistu. Nyt aikuisena voin sanoa että yliopistoruoka vetää vertoja ala- ja yläaste sekä lukio ruuille. Tosin siitä joutuu vähän maksamaankin. Tosin ammattikorkeissa on ruoka yleisesti yliopistoja parempaa... Eli kyllä niissä keittäjissäkin on eroa!

        Mutta kouluruoka on hyvä juttu. Eikä siitä saisi säästää! Samoin pitkinä koulupäivinä kouluissa pitäisi antaa välipala. Näkkäri ja maito käy hyvin. Niitä me ala-asteella saatiin jos koulupäivä meni yli klo 14.


      • Sitten riisiä/makaronia?
        kaarinamaaria kirjoitti:

        Muutama vuosi sitten vielä omat mukulat olivat koulussa.
        Silloin he valittivat ruuan rasvaisuutta ja sitä että kaikki oli jotain valmispalleroita.

        Poika kuvaili lihapullia että kun siihen haarukan työntää niin siitä purskahtaa iso läntti rasvaa ulos.

        Mitä nyt olen seurannut koulujen ruokalistaa lehdestä, pistää lähinnä silmään se että perunaa on lähes joka päivä.
        Omani saivat kouluruuista suoranaisen perunakammon lopuksi ikäänsä.

        Pienestä pitäen ovat kotona saaneet tottua tavalliseen kotiruokaan.

        Ihmettelen suuresti. Eikös peruna ole se parhain perusraaka-aine. Nämä nykyiset pullamössöt kehittyy tuommoisiksi vain sillä perunan unohtamisella ja vaihtamisella riisiin, pastaan, makaroniin.
        Mitä se sinun "tavallinen kotiruoka" olisi näille nuudelipennuille, jos ei perunoihin perustuvaa tavallista kotiruokaa. Sipsejä(on perunaa)Cokista(on juomaa) Irtokarkkeja(on sokeria ja energiaa)
        HÄH-kysyn vaan tyhmänä.


      • on...

        ...parempaa kuin teidän lukion.

        täytyy sanoa kyllä että ylä- ja ala-asteen ruoka oli aliarvoista. Silloin tällöin oli siedettävää ruokaa, mutta lähinnä ruokaa oli liian vähän (loppui kesken) ja se oli kylmää, vaikka olikin varmaan lämmitetty kun oli tullut keskuskeittiöltä. Kuorituissa perunoissa oli sellanen kiva kuori siinä päällä, eikä kuorimattomia perunoita saanu vaikka ois halunnukki.

        Toista on täällä lukiolla. Ruoka on tajuttoman hyvää, vaikka taitaa sekin olla jostain tiivisteestä tai keskuskeittiöltä. Salaattikin on huomattavasti laadukkaampaa. Siinä on jotain muutakin kuin a) porkkanaa b) kaalia.
        Oudointa on, että ruuan valmistaa sama yritys...

        Ilmeisesti lukiomme määrärahoja on nyt kuitenkin supistettu, sillä ruokia on alettu laimentamaan. Meidän lukion keittiötyöntekijät ovat loistavia laimentamaan ruokia vedellä. Ei ainoastaan keittoja ja kastikkeita, vaan myös salaatteja, perunoita, riisiä, lasagnea...

        Kuitenkin keittiöhenkilökunta on mukavaa, enkä koskaan ole törmännyt yrmeisiin kasvoihin.


      • kuullut
        Sitten riisiä/makaronia? kirjoitti:

        Ihmettelen suuresti. Eikös peruna ole se parhain perusraaka-aine. Nämä nykyiset pullamössöt kehittyy tuommoisiksi vain sillä perunan unohtamisella ja vaihtamisella riisiin, pastaan, makaroniin.
        Mitä se sinun "tavallinen kotiruoka" olisi näille nuudelipennuille, jos ei perunoihin perustuvaa tavallista kotiruokaa. Sipsejä(on perunaa)Cokista(on juomaa) Irtokarkkeja(on sokeria ja energiaa)
        HÄH-kysyn vaan tyhmänä.

        täysjyvä riisistä/pastasta????!!! kaikki mainitsemasi riisit ja "makaroonit" ei suinkaan ole epäterveellistä mössöä-päinvastoin. Vaihtelu virkistää- niitä "nuudelipentujakin". sitäpaitsi nuudelitkin on ihan hyviä-joskus.. =)


      • hei kaikki mukaan
        Sitten riisiä/makaronia? kirjoitti:

        Ihmettelen suuresti. Eikös peruna ole se parhain perusraaka-aine. Nämä nykyiset pullamössöt kehittyy tuommoisiksi vain sillä perunan unohtamisella ja vaihtamisella riisiin, pastaan, makaroniin.
        Mitä se sinun "tavallinen kotiruoka" olisi näille nuudelipennuille, jos ei perunoihin perustuvaa tavallista kotiruokaa. Sipsejä(on perunaa)Cokista(on juomaa) Irtokarkkeja(on sokeria ja energiaa)
        HÄH-kysyn vaan tyhmänä.

        Peruna on vain tärkkelystä, periaatteessa samaa mitä nämä karkit, mutta ilman väriaineita. Pinnassa on tärkeät vitamiinit ja muut, mutta mitä niillä tekee kun ne kuoriutuu jo tehtaalla kun perunat pussitetaan suurkeittiön ahkeraan kumiperuna käyttöön. Ah, mikä makuelämys. Ah, miten terveellistä. Perunan päivät ovat luetut, ja niin myös minun kouluruokailuni


      • tässä asiassa

        aivan näin on asian laita lukion ruuat on ihan karmeita


      • .........
        porkkanapää kirjoitti:

        Vanhempi ipana valmistui hotelli- ja ravintolakoulusta ja mitä siellä kävin visiitillä niin ruoka oli aivan loistavaa ja
        se jopa tarjoiltiin esim. vanhempain-illassa.
        Ilmeisestikkin koulutusta samalla.
        Nuorempi opiskelee sairaanhoitoalaa ja valittaa
        että kun koulun ruoilla vaan lihoo ... :o)
        (en oo raaskinut sanoa mittään asiaan)

        Ala-ja yläasteellako on sitten ihan vaan lämmityskeittiöt nykyään ? Eli ruoka tulee
        jostain keskuskeittiöltä ja se vain sitten laitetaan tarjolle ?
        Minne on kadonneet meidän iloiset keittäjätädit ....

        Monissa kunnissa on muutama keskuskeittiö jossa ruoka valmistetaan sekä kyseiseen kouluun missä keskuskeittiö on, että muutamaan pienempään kouluun ja päiväkoteihin. Se on kustannuskysymys.


    • ja saa santsata!

      Säälittävää ruikutusta, ettei muka kouluruokaa voi syödä :) Muutama vuosi sitten lukiosta pääsin, ja voin sanoa, että helevetin hyvää ruokaa oli kyl lähes poikkeuksetta. Vieläpä terveysreseptit käytössä. Tietty itse kokkailua rakastavana parempaa osaan tehdä, mutta en muutaman kymmenen sentin budjetilla.

      Aikoinani Israelissa asuneena tiedän, ettei joka paikassa moista kouluruokailua ole. Sehän on valtava etu; ilmaista hyvää ja terveellistä ruokaa niin paljon kuin jaksaa 5 kertaa viikossa. Vaan eipä lapsosten tarvitse itse kokkailla ja maksaa kauppareissuja jne jne, eivät ymmärrä ettei sitä pidä ruikuttaa jos ei joka päivä vain tuoda naaman eteen sitä parasta herkkua!

      • "ja saa santsata!"

        Nauratti se "kolmesta kalapuikosta" noussut kohu. Että nykyään kouluissa on muka niin paska ruokailu, että kolme käristettyä kalapuikkoa saat lautaselle ja jos otat yhden liikaa tulee poliisit hakemaan ^^

        Nehän ovat sellaisia kuhan kokoisia kalapuikkoja ja mukana tietty perunamuusi ja terveelliset salaatit ja juomat ja leivät.

        Hävetkää ruikuttajat.


      • Kaiken

        Näin se menee. TV M-45


    • Aikuisopiskelija _n24

      Onko sun mielestä laadukasta kouluruokaa pasta ja jauhelihakastike?! Meidän koululla sitä on joka toinenpäivä. Mihin on kadonnut kaikki perinteinen kotiruoka? Kuten jauhelihapotut, makkarapotut, rössöpotut, läskisoosi? Jopa hernekeittoa ei oo ku muutman kerran lukuvuodessa. Sen luulis ny olevan nii halpaa et sitä raskis useemmin tehä. Toinen ihmetys on et pinaattikeittoakaan ei oo ku harvoin. Mulla ainaki raivokäyrä on punasella ku aina on pastaa ja jauhelihaa. Se etoo jo ja olenkin huomannu, että ku ite käyn muualla syömässä niin siellä on muitaki meidän koululaisia. Siis noutopöydästä syömässä oikeeta ruokaa.Kalliiksi tullee koulunkäyminen nuorilla.Nuoretki haluis iha normi kotiruokaa. Olen kyselly monilta. Ei se pasta ja jauheliha aina maistu. Yök.

      Se siitä laadukkaasta kouluruuasta. Säästäminen viety kyllä liian pitkälle. Jättäsivät esim. sallaattipöydästä ne oliivit ja muut hömpät pois nii saisivat muuta ruokaa tehtyä. Riittää yks salaatti aterialle.

    • kyllä

      se varmaan on niin,että kun täytyy ruokkia monta sataa oppilasta per koulu,
      niin ei ne raaka-aineet voi todellakaan olla
      kovin kummoisia,ne on sieltä halvimmasta
      päästä.
      Kumiperunoiksi meidän koululaiset sanoo koulun perunoita, ja kotona pienikin kehuu aina ,että miten sinä äiti osaat tehdä näin hyviä perunoita.
      Syödäänhän meillä toki muutakin ja liharuokia tehdään,niin ei tarvii mussuttaa pelkkää läskiä.

    • kanssasi !

      Meillä lapset ovat kyllä syöneet aina, sen mitä ole eteen laittanut, eivätkä ole kouluruoastakaan valittaneet. Ja kyllä kotonakin pitää lapselle tarjota ruokaa, kotiruokaa. Me haetaan hampurilaiset tai pizzat n. kerran kuussa, ollaan sen verran pienituloisia, että ruoat on pakko tehdä itse. Mutta muistan hyvin, kun työskentelin päiväkodissa, siellä oli lapsia jotka eivät osanneet syödä ruokaa, leipää, varsinkin vaaleata, söivät, mutta ei ruokaa eikä edes marjakiisseleitä. Tuskin vika oli ruoassa, kun osalle maistui hyvin. Vanhemmat vaan hymyilivät väkinäisesti kun puhuttiin syömisestä.

    • hyvä ruoka

      helppo haukkua sitä puuta
      koulut ruokkii sentään monta suuta
      alkeet oikeaan ruokaan
      valmista on helppo ostaa
      jo kukkaron pohja huokaa

      ongelmat on helppo toisaalle sysätä
      yllätä...
      ja jää kiinni tekemisen rysältä
      ota perhe...ystävät mukaan
      tekemisen ilo
      pois ei saa jäädä kukaaan

      pussin pohjakaan ei paista
      sohva perunat ylös
      kukaan ei ole laiska.

      Koulu ruoka oli omasta mielestä hyvää ja monipuolista...koulun penkillä aikuis iälläkin ei valittamista...
      olisi hyvä tehdä kysely kouluissa että mikä se hyvä ruoka on jokaisen mielestä...jos se vaikka on se hampurilainen ja pizzalätky.

      T:e-t

    • theJonttu

      Voi ruojat kun verrataan koko ajan siihen mitä oli kun ei ollut mitään. Palmian ja näiden muiden tekemät valmisruoat on ihan oikeasti pahoja. Ei perunamuusin ole tarkoitus liimautua kitalakeen kiinni ja maistua liisteriltä vaan pitää olla vähän jämäkämpää ja maistuvampaa. Ei mikään ruoka houkuttele jos maistuu pahalta ja näyttää samalta. Ite toisen vuoden kokki-lukiolainen ja sitä mieltä että koulujen valmissafkat ihan sairasta kuraa. Ja jos joku kehtaa sanoa että nykyään on niin paljon mistä valita niin ei ole: kukaan ei halua porkkanraastetta mihin on sotkettu suolakurkkuja -.- nyt jos arvon ruokakulinaristit kävisitte syömässä palmian oikeita kouluruokia niin kyllä tekin juoksisitte sinne mäkkäriin ja tosi nopeasti koska 1.ruoka ON pahaa 2.siitä ei tule täyteen vaikka kuinka kauhoisi koska kaikki maku ja rasva on poistettu vääristä kohdista eli vatsa huutaa lisää jo puolen tunnin päästä mikä ei ole todellakaan hyvä juttu kun istuu koulussa vielä 3 tuntia ruokailun jälkeen.Kiitos

    • jerkku1

      Niin 37v olen ja sillon oli tosi loistavat muonat härmälän koulussa.
      Itte kuorittiin potut jne kastikettakin sai ottaa niinpaljon kuin jaksoi.. pottuja niin paljon kun tuntu että pystyy syömään.ja santsia toki sai aina..
      mahtavat muonat kaikki kohdillaan. Silloset keittiön emännät ansaittee kyllä vieläkin kiitosta varmaan monesta suusta.
      Sitten mentiinkin jo yläasteella kinder pottuihin ja ateriapalvelun antimiin :( yök yök..
      Niin miettikääs sitä että tampereen ateriapalvelun tarkotus onkin tehdä voittoa???
      Eläkeläisillä ja niillä ihmisillä jotka on jo siinä kunnossa että ei pysty itte valmistaan muonaansa. noin 7e kotiin tuotuna ja on täyttä paskaa.. kehtaavat vielä semmosta lähettää ihmisille..
      Noin 5 milj euroo voittoo tahkos vuonna 07.. no kylläs se on mukavaa..
      Koulussa pitää ruokaa olla reilusti ja kaupungin tulee huolehtia siittä!!
      tai sitten on tehtävä silleen että kaupunki rupee tilittään 7e per muksu perheeseen rahaa per päivä.. itte ovat hinnotelleet ateliat.. jälkimmäinen passais mulle..

      • Jäikö hampaankoloon

        aterian itse kykenet loihtimaan sillä seitsemällä eurolla? Taisi olla 65 senttiä kouluaterian keskihinta. Oli kumpi hyvänsä, kebabin saisit ensimmäisellä, mutta sitäkään ei kestäisi lähteä bussimatkan päähän järsimään kun olisi budjetti pakkasella.
        Tampereen ateria on oma tulosvatuullinen yksikkönsä. Jos se teki 07 viisi miljoonaa voittoa ei sillä ole mitään merkitystä tämän päivän pelissä. Saattoi tehdä viime vuonna tappiota. Jollei yritys tee plussapuolista tulosta se ei pysy hengissä. Viisi miljoonaa tuntuu äkkiseltään isolta rahalta, mutta kun jaat sen kaikkien kaupungin koulujen, päiväkotien ja muiden lafkojen, joiden kanssa ateria on tekemisissä, määrällä niin ei se summa enää niin valtaisa olekkaan. Keittiölaitteet eivät ole ikuisia nekään, niitä pitää uusia ja niihin tulee vikoja kuten kaikkiin laitteisiin. Milläs uusitaan jos ei tule tulosta?
        Jos kouluruoka ei ole kyllin laadukasta ja määrä riittävä, tarvitaan lisärahaa tason nostamiseen. Mistäs sitä saa? Veroäyrin hintaa ylemmäs, mutta sekään ei näille marisijoille varmaankaan ole käypäinen vaihtoehto.


      • jerkku1
        Jäikö hampaankoloon kirjoitti:

        aterian itse kykenet loihtimaan sillä seitsemällä eurolla? Taisi olla 65 senttiä kouluaterian keskihinta. Oli kumpi hyvänsä, kebabin saisit ensimmäisellä, mutta sitäkään ei kestäisi lähteä bussimatkan päähän järsimään kun olisi budjetti pakkasella.
        Tampereen ateria on oma tulosvatuullinen yksikkönsä. Jos se teki 07 viisi miljoonaa voittoa ei sillä ole mitään merkitystä tämän päivän pelissä. Saattoi tehdä viime vuonna tappiota. Jollei yritys tee plussapuolista tulosta se ei pysy hengissä. Viisi miljoonaa tuntuu äkkiseltään isolta rahalta, mutta kun jaat sen kaikkien kaupungin koulujen, päiväkotien ja muiden lafkojen, joiden kanssa ateria on tekemisissä, määrällä niin ei se summa enää niin valtaisa olekkaan. Keittiölaitteet eivät ole ikuisia nekään, niitä pitää uusia ja niihin tulee vikoja kuten kaikkiin laitteisiin. Milläs uusitaan jos ei tule tulosta?
        Jos kouluruoka ei ole kyllin laadukasta ja määrä riittävä, tarvitaan lisärahaa tason nostamiseen. Mistäs sitä saa? Veroäyrin hintaa ylemmäs, mutta sekään ei näille marisijoille varmaankaan ole käypäinen vaihtoehto.

        Tampereen ateriapalvelu 5 milj euroo voittoo ei liikevaihtoo... vaan putsia.
        Juu laitan aterian kyllä tossa euroon ja paskaa alle euron..
        treen ateriapalvelussa taitaa aterian valmis hinta olla noin 0.30e
        mietitääs ny.. kouluihin omat keittiöt ja keittäjä mammat. ja ja ja ja ...


    • namanam

      minusta kouluruoka oli ihan huippua. kopiksessa tosin kasvisruuat oli vettä ja porkkanaa.
      nykyajan pennut vaan valittaa.
      mutta oli niitä valittajia sillon yli 10 vuotta sitten jo.
      se voi olla että varsinkii tytöt vaan esittää että ruoka on kamalaa kun eivät uskalla syödä poikien nähden

    • kuunauta

      Ruoka on kyllä hyvää, mutta kun sitä tuodaan keskuskeittiöstä liian vähän! On se surkeaa, kun viimeisille jää peruna ja lusikallinen kastiketta, kun lihapullat on loppu säännöstelystä huolimatta. Meillä on lapsi kananmunattomalla ruualla, ja se joutuu joskus syömään pelkkää näkkileipää, kun sen ruoka onkin viety vahingossa väärään kouluun. Sillä ei täyty kyllä kolmannes päivän ruokatarpeesta!

      Jos mun lapsuudessa oli ongelmana se, että lautanen piti saada tyhjäksi, niin mun lapsilla on ihan päinvastainen pulma...

    • Nimetön

      Itse olen kouluruokalassa työskennellyt ja kyllä se on surkean vähäinen summa mikä per lapsi on käytettävissä; toista se on mm.vankilassa! Omat lapseni ovat kaikkiruokaisia mutta koulussa ruoka ei oikein maistu. Safka tulee suurina määrinä jostain muualta ja mm. perunat ovat kuivia korppuja joka kerta. Huvittavinta on ns.perinneruokien, mm.lipeäkala, listoilla pitäminen kun sitä ei juuri kukaan syö ja ruoka päätyy sioille lapsien sijaan. Että se siitä kolmanneksen kattavasta ateriasta... 30 vuotta sitten kouluissa oli omat keittiöt ja ruoka todellakin oli parempaa.

    • Heimo Korhonen H:ki

      Kuoluissa pitää olla kasvaville lapsille puoli litraa maitoa per" nuppi sekä kala puikkoja pitää olla 5 kpl koska puikoissa on jauhoja päällä puolet painosta !! kuoluissa ruokaa pitää saada santsata eli saada syödä maha täyteen. Vuonna 1973 kun olin 8 luokalla silloin se oli viimeinen luokka, silloin meillä oli 2 ruokailua päivässä ensimmäinen klo, 11,00 seuraava kello 14,30 ja ruokaa sai aina lisää ja sitä oli riittävästi ! Olin silloin puotinharjun kansalaiskoulussa ! teimme 8 tunnin koulupäiviä eikä koskaan väsyttänyt enkä koskaan ollut pois koulusta, minä tykkäsin käydä koulua !

    • ruokajuomaksi

      Miksi kouluissa juodaan vain maitoa. Sivistynyt ja terveydestään kiinnostunut koululainen valitsisi ruokajuomaksi viinin. Ei edes tarjota. Maito on epäterveellistä. Se aiheuttaa sydäntaudin ja syöpää.

    • ilmaista ei arvosteta

      Satasen lukukausi maksu ois sopiva. Euro päivässä hyvästä monipuolisesta ruuasta ei voi olla liikaa. Ei ainakaan niille, jotka lapsistaan välittävät.

      • kirjasto-gona

        ... mutta luonteeltaan sellainen että, ruuan laatu ja määärä ei muuttuisi mihinkään.
        Vaan kunnantalous paranisi.
        Aina kun palvluja muutetaan maksulliseksi niin palvelu ei parane, vaan sen palvelun tarjoaja ansaitsevat paremmin. Tässä tapauksessa varmman koulujen taloudesta vastaavat butjetoisi ruokamenoihin vähemmän ns. veronmaksajien rahaa.
        Niin se on ;(


      • maksullinen

        kyllä se on niin että kouluruoka pysyköön "maksuttomana" me vanhemmat kyllä maksalle veroina tällä hetkelläkin kouluruuasta, eikä kyse ole mistään välinpitämättömyydestä.


    • työsuhde-etuko?

      Seitsemän euron paikkeilla ja mieluumin yli yleensä maksaa ruokailu työpaikkaruokailussa.

      Paljon opettajat maksaa?

      Melkoinen etu, jos ilmaiseksi syövät!

      • todellakaan

        Eivät opet todellakaan syö ilmaiseksi! Jopa valvontavelvolliset maksavat. Moni on omin eväin joka päivä.


    • sun kanssas

      Se onko kouluruoka hyvää riippuu ihan keittäjistä. Kun olin yläasteella koulussamme oli todella hyvät ruuat, voisin sanoa että 90% ruuista oli hyviä ja syötiin hyvällä ruokahalulla.Näin myös koulumme keittäjien syövän tekemiään ruokia.

      Siirryttyäni lukioon taso laski aivan järkyttävästi. Perunat maistuvat kun olis viemärivedessä keitetty ja näyttävät siltä. Joka päivä ruokana palalihaa tai jotain seitipaloja. Harvoin salaattia ja leipävaihtoehtona pelkkä näkkileipä. Ja luulenpa että suurin osa keittäjistä ei syö edes tekemiään ruokia itse.

      Ei lapset/nuoret mitään hampurilaisia halua. Vaikka oishan sekin kiva jos parina päivänä kuussa ois jotain tollasta erikoista. Ongelma on siinä että ainakaan meillä ei ole edes ikinä kotona tehty mitään palalihaa ja kalaa jos syödään niin syömme lohta. Ja hampurilaisilla käymme kerran kuussa ja harvoin ostamme eineksiä. Ihmettelen voiko joku väittää että palaliha ja seiti sisältävät niitä samoja ravintoaineita kuin ruoka jota nuoret kotona syövät. Antakaa mun nauraa. Niin ja itse olen normaalipainoinen ja terve kuin pukki. Koputan puuta. Sairaaksi sitä tulee koulussa kun joutuu sitä ruokaa syömään, tai sitten kun ei syö ollenkaan.

      Keittäjien asenteessa on usein vikaa. Valitetaan miten nirppanokkia oppilaat ovat ja itse ei syödä niitä ruokia. Nuorten toiveita pitäisi kuunnella, koska ne toiveet eivät todellakaan ole mitään hampurilaisia. Pistäkää kouluissa joiden ruuasta valitetaan niinäänestys pystyyn mitä ruokia nuoret haluaisivat. Sinne tulee varmasti järkeviä ehdotuksia vaikka muuta luulette haha..

    • saa syövän

      Olen usein miettinyt miksi opettajilla esiintyy niin paljon syöpää. Johtopäätökseni on että he syövät liikaa sallaatteja joita kouluissa aina tarjotaan. Noissa sallaateissa on hirveästi nitraatteja jotka aiheuttaa syöpää. Keinolannoitteilla ne kasvatetaan. Myös se aina tarjottava maito on epäterveellistä.

      • Riittävän hyvää

        Uskotko itse omaan mietelmääsi, että kouluruoka aiheuttaa syövän? Äkkiä kaikki vastuuntuntoiset vanhemmat vetämään lapsensa pois koulusta. Lueskeleppas hieman syöpäjärjestöjen kirjallisuutta niin toteat, että se syöpä iskee aikas lailla isoon osaan ihmisiä jossakin elämän vaiheessa. Eivätkä he kaikki ole opettajia. Taitaa ne opettajatkin joutua syömään muuallakin kuin koulussa ollessaan, joten aasinsiltasi opettajien syöpien ja kouluruuan välillä on melko ohut.
        Seuraavaksi tuo maitoväitteesi. Missä on faktaa maidon epäterveellisyydestä? Vai perustuuko väitteesi siihen , että vasikka juo maitoa? Toki maitoa tarjotaan, tarjotaanko aina, mutta luulisi kouluilla olevan kraanavettäkin tyrkyttää vaihtoehdoksi jos pyytää ymmärtää. Kouluruoka on HELEVETIN HYVÄÄ SUOMESSA. Minkälaisen aterian itse luulet nauttivasi 65:llä sentillä? Tuota luokkaahan sen aterian hinta kai keskimäärin valtakunnassamme on. Jos kokkaat hyvät muonat tuolla summalla, kutsu minut kylään, maksan myös sinun ruokakulusi. Epäilen että jään kutsumati.


    • hzse5

      Meillä oli koulussa sellainen voinappi jokaiselle. Monikaan ei uskaltanut ottaa siitä napista kuin puolet leivänpäälle koska meitä oli opetettu jotta "voi on myrkkyä". Ainakin puolet meni roskiin.

    • SettingSun

      Itse olen asiasta hieman eri mieltä kanssasi, sillä olen vielä muutama vuosi sitten syönyt koulun ruokaa, eikä se todellakaan ole laadukasta. Ehkä erilaista kuin sinun lapsuudessasi, mutta en kyllä sanoisi siltikään sitä laadukkaaksi.

      Eikä syy ole meillä kotona, koska meillä käytetään vihanneksia, vähärasvaisia tuotteita, sekä syödään ruisleipää, puhumattakaan kunnon lihasta. Joissakin perheissä asiat toki voivat olla, ja ovatkin erilailla. Kyllä olen itsekin huomannut lasten kanssa toimiessani, että joillekin ei kelpaa kuin ne hampurilaiset ja ranskalaiset, mutta kyllä suurin osa nuorista ja lapsista, nykyään varsinkin, yrittää syödä terveellisesti. Jotkut jopa "yliterveellisesti", josta puolestaan seuraa syömishäiriöt.

      Mielestäni siis ei ole oikein, että lapsilta otetaan koulusta loputkin terveelliset ruuat pois. Jostainhan se kuitenkin on pakko tinkiä, joten helpointa on ottaa tinkiä sellaisilta, jotka eivät itse kykene/ joita ei vielä kiinnosta tuomaan omaa mielipidettään julki.

      Sellaisiltahan ei toki voi ottaa joilla jo ennestään paljon on. Niinhän se vanha sananlaskukin menee "Hyvä antaa vähästä, paha ei paljostakaan" ja se näyttää totta olevan edelleenkin, ne antavat joilla ei ole ja ne joilla on paljon eivät luovu mistään.

    • Pahoja perunoita

      Tää Isojoen koulus perunat on ''päällystetty'' Kumilla :) Perunat on niljakkaan limaisia ja sitkeä kuorisia....HYI!

    • Koululainen 15w.

      Hei. Mitä minä olen huomannut kun koulua käyn, olen sitä mieltä että, kouluruoka on mennyt paljon pahempaan suuntaan. Meinaan että, enää ainakaan meidän koulussa ei tarjoilla silloin tällöin pientä jälkiruokaa, ja enään ei saada edes sämpylää keiton kanssa. Ja kuulemmä vieläkin aiotaan kiristää kuluja. Muutama vuosi takaperin oli vielä paljon parempaa ruokaa, ja se sitten maistui, mutta nyt ei voi kyllä sanoo samaa. Ja kuten monet varmaan luulee että lapset ei syö kouluruokaa siksi, että on tottunu hampurilaisiin ja pitsaan ja muuhun pikaruokaan, mutta se ei kyllä ole totta, ei ainakaa mitä oon ite kuullu. Mutta varmaan tosi asia on se että koulussa ei ole enään paljoa mitä syödä. Se on varmaan se isoin syy. Ja ainakaan meidän koulussa ei ole enään paljoa mitä syödä.
      Kyllä monessa paikassa syödään kotona terveellisesi, ja sitä ei voi kiistää, ainakaan meillä ei syödä joka päivä, ei edes joka toinen päivä pikaruokaa. Että kysyn täs sitten, miksi ihmeessä just ruokakuluista pitää ottaa niin paljon pois? Ja että aina sanotaan että kouluruoka pitää syödä, että jaksaa, mutta yritä ny sitten syödä kun ei ole kunnon ruokaa.
      Toisaalta olen kyllä iloinen että Suomessa, kouluissa edes tarjoillaan ruokaa.

      • Mualimoo nähäny

        Viimeinen lausahduksesi oli tarinasi paras. Ei tosiaan kannata olla naama ihan norsulla sen vuoksi, ettei koulussa joka päivä ole tyrkyllä sitä lempiruokaa. Jossain päin maailmaa ihmisillä ei ole edes kouluja, ruokaa tai edes kattoa päänsä päälle, vaikka halua olisi.
        Globaali taloustilanne näkyy tietty myös koulujen ruokalistoilla, mutta kyllä siellä vielä syötävää on.


    • on ollut

      niin ruoan laatu vaihtelee hyvin paljon eri kouluissa. Vielä viime vuonna olin yläasteella ja siellä ruoka oli lähes aina erittäin syötävää ja maukasta. Nyt kun yläaste jäi taakseni ja siirryin lukioon jossa yläaste samassa oppilaita on noin 600-700. Tällä oppilasmäärällä uskoisi ruoan olevan laadukasta, mutta tänne ruoka tuodaan muualta eikä se enää maistu miltään, ruoka on siis mautonta, luulisi että voisi sinne vään mausteita laittaa.

    • vanhempana.....

      osaa arvostaa sitä ilmaista ruokaa jonka sillon joskus sai.Mutta eihän sitä sillon nuorena tajunnut miten etuoikeutettuja olimme.

      • Haistakaa paskaaaaa!

        Olen 10v lapsi, kunnioitan koulu-ruokaa ja Se on ihan ookoota mutta sitä saa ottaa vähän ja ruokakin on aika kylmää vaikka olen ekassa ruokailu-vuorossa, meidän luokkamme on eka luokka aina ruokalassa, onkohan vika palmiassa? EHKÄPÄ

        MUTTA koulussa on usein PAHAA ruokaa vaikka syön melkein Kaikkea ainoat mitä en syö on kaali-laatikko Ja Jauheliha-Risotto


    • koululainen

      Koululaisena mulle ainakin ruoka kelpaa joka päivä, harvoin valitan. Muakin ärsyttää toiset koululaiset, jotka lähtee muualle syömään koska koulussa on muka pahaa ruokaa. Ja sitten on niitä toisia jotka sanoo "kyl mä tykkään lihapullista mut en koulun lihapullista" alkaa pikku hiljaa ärsyttämään.

    • Stamina21

      Omat kokemukset kouluruuasta ovat että ylä-aste,alaaste,lukio ruuat o´vat kuin eri planeetalta kun vertaa amiksen ruokiin. Amiksessa ruuat tehdään itse. Ruoka on älyttömän hyvää, esim jauheliha pihvit maistuvat todella hyvilta kuin itse tehdyiltä, ylä asteella ne eivät maistuneelt miltään. voiko tosiaan olla kovin kallista maustaa jauheliha kunnolla? Amiksessa ihmiset syövät hyvällä ruokahalulla ja kunnon ruoka tuo tsemppiä päivään uskomattoman paljon. Ja voin sanoa että ei meillä amiksessa mitään hamppareitä syödä vaan herkullisia salaatteja ja mahtavaa koti ruokaa.

    • kouluruokana eineksiä

      Siis haloo, taas tämä vanha hokema että koulussa lapsi saa terveellistä, ravitsevaa ja laadukasta ruokaa, höpö höpö.

      Just otsikoissa ollut, kun lapsille syötettiin ylivuotisia (mätiä) porkkanoita, joista sairastuivat. Onko läskinen liha (jos sitä edes on), einesruuat, ikuinen kiinankaali, yms. lukuisat esimerkit muka terveellistä, ravitsevaa, laadukasta? Ei minun mielestä. Tässä viikon ruokalista omien lapsien koulusta:

      Mummon makkarasoosi
      Ohrasuurimopuuro ja marjakeitto
      Talon tapaan: nugetteja
      Kirjolohilaatikko/uunikala
      Juustoinen broilerikeitto

      Makkaraa,einestä, vesilientä, lohet sai kuulemma etsiä suurennuslasilla - puuro on mielestäni terveellistä, mutta ei sillä aikuisenkokoinen kasvava nuori tahdo pärjätä. Tuorevihannekseksi käsitetään nykyään kaali, kaali ja kaali. Kala on useinkin tonnikalaa suoraan purkista.

      Kaiken kaikkiaan kouluruoka on rasvaista, mautonta ja vailla proteeinin lähteitä, ei ihme että lapset eivät jaksa keskittyä, kun ruoka on pelkkää hiilihydraattia (valkoista riisiä, makaronia ja perunaa, viljaa.) Ja meillä lapset syövät koulussa ihan hyvin, mutta edelleen: ruoka ei pidä nälkää eikä taida olla edes terveellistä. Itse laitan toisen lämpöisen aterian illalla viiden aikoihin, kun on pakko. Välipalaksikin joutuu nykyään keksimään aika tuhtia tavaraa, kun kouluruuan taso on jäänyt lähinnä välipalan tasolle.

    • Nimetön

      Ei minusta lapsia voi sanoa nirsoiksi, jos kerta kaikkiaan kouluruoka vain on pahaa. Itse käyn edelleen ala-astetta, ja osa koulumme ruuista vain ovat syömäkelvottomia, ja jos en syö sitä, ei voi sanoa, että olen nirso. Ja ei meilläkään kotona tarjota jokapäivä einestä, päinvastoin. Ja kyllä itsekkin usein käyn yksin ruuat ostamassa, ja perheelleni ruokaa teen. Ja muutenkin, osa teistä ei enää käy koulua, eikä ole pitkään aikaan käynyt, joten mistä te tiedätte, että kouluruoka on hyvää ja ravitsevaa? Mietimpä tässä vaan..

    • riippuu ruuasta

      Kyllä mulle 92% koulun ruuista maistuu. Riippuu täysin ruuasta. Sun lapset pitää opettaa kunnon ruokaa syömään! Ei ne voi koko ikäänsä syödä valmis- ja roskaruokaa vaan kunnon ruokaa pakotat niiden syödä.

      Niin se kuuluu mennä.

    • Elän vieläkin ja voin hyvin.

      Totta, että nykyajan kakarat on todella nirsoja kaikesta. Meillä ennen koulussa oli vain vellejä, puuroja sekä keittoja, ei rasvaa leivän päälle ja leipäkin oli ainoastaan näkkileipää, maitoa sai 2desilitraa per lärvi. Lihakeitossa oli pikkurillin pään kokoisia läskiliha paloja noin ehkä viisi kappaletta lautasella. Pahin velli oli viruvaa ja limaista. Syödä oli pakko, mut jos kotoa sai luvan olla syömättä, niin sitten et saanut syödä koulussa ollenkaan.
      Että miten tämä sopis nyky kakaroille? hah hah haa!

      • kokemusta on

        En yhtään edes ihmettele jos ei nykyajan koululaisille kouluruoka kelpaa.ei se kelvannut itsellenikään ja olen kouluni päättänyt 2003 minkä jälkeen taso lienee tullut kulujen leikkaamisen myötä vain alaspäin,noussut se ei ainakaan ole.muistelen vieläkin kauhulla sitä aikaa kun kalakeittoakaan ei kärsinyt syödä koska aina oli ruotoista kalaa vaikka keittäjä miten vakuutteli sen olevan ruodotonta.äkkiseltään tuntui että ne saivat tungettua ruotoja pakasteseihinkin.perunat olivat perseestä ja rima muutenkin niin alhaalla että se oli ilmeisesti laskettu peruskallioon.ja nyt ei voi edes syyttää keskuskeittiötä koska ruoka tehtiin koulun omassa keittiössä.tällä verukkeellahan kyseinen koulu mainosti että niillä on paikkakunnan paras kouluruokailu,tähän loppuun voisi vielä aiheesta mainita sen verran että "ammattihenkilökunnan" lisäksi kyökin puolella näytti olevan myös tyyppejä jotka oli rötöstensä takia määrätty sinne yhdyskuntapalveluun(eikä se porukka välttämättä ymmärrä kyökkipuolen päälle sitäkään vähää mitä keittäjät).amikseen päästessäni ruokailu oli edelleen ilmainen mutta taso oli noussut ravintolatasolle ja kaikesta huomasi että sapuska on laadukasta ja ammattitaitoinen ihminen tekemässä

        eli siis teille 50-80-luvuilla koulunne käyneille nipottajille jotka kehutte nykyistä kouluruokaa,voin sanoa sen verran että vetäkää pussi päähänne ja paetkaa vuorille koska nykyaikana koululaisille syötetään ö-luokkaisista eineksistä ammattitaidottomasti tehtyä paskamuonaa.näin siitäkin huolimatta että vaikka en itse kasvanut burgeri suussa,opin kuitenkin arvostamaan ruuan tasoa ja raakaaineiden laatuseikkoja ja kun nykyään löytyy joku koululainen tai sen vanhempi joka kehtaa valittaa laatuseikoista niin joku menneessä elävä pölvästi tuomitsee samantien oppilaan nirppanokaksi ja vanhempansa huonoiksi kasvattajiksi perehtymättä taustoihin ollenkaan ja lakaistakseen maton alle sen tosiasian että kouluruokailuun tarvittaisiin lisää määrärahoja ja RUTKASTI.

        EN SYÖTTÄISI KOIRALLEKKAAN SITÄ MITÄ NYKYAIKANA SYÖTETÄÄN KOULUISSA KASVAVILLE LAPSILLE


    • pitäisi kelvata

      Samanlaisia ruikuttajia on aina ollut.Ruoka ollut
      hyvää omana kouluaikana(60-70 luvulla).Samat ruikuttajat jatkavat
      työpaikoilla valittamista,mistä milloinkin.Mikään ei ole hyvin,eikä kelpaa.Nälkä on paras mauste

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      55
      1806
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      43
      1593
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      51
      1542
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1485
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      5
      1468
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      5
      1384
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      7
      1298
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      11
      1263
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      3
      1142
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      3
      1113
    Aihe