Savon ja Karjalan yhteenniputus!

cookos

uskokee jo hyvät immeiset,..Savo ja Karjala on kaks eri asioo.
Idässä ollaan molemmat, mutta eri paikoissa. Ja murre on ihan erilainen, luonteeltakin ollaan erilaisia.
Luoja paratkoon savolaista naista karjalaiselta mieheltä :DD

15

389

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

      Aika nurkkakuntainen mielipide sinulta.

      Kylmiä väreitä tulee tuollaisesta kategorioinnista.

      • cookos

        mutta totta se on. Ei tässä oo mitään vastakkainasettelua, vaan halusin sanoo, että savolaiset ei sano "sie"..niinkuin joku täällä veti sen savonmurteeks.
        No..huumorii oli toi suhde-juttu. Karjalaismiehet kun on niin hyvii suustaan, pistäävät naisen pään sekasin :DD


    • ......
      • cookos

        nyt ihan luotettava. En ole niin tarkkaan viralliseen kantaa tutustunut, pitäs mennä murteiden asiantuntijan juttusille.
        Savoa puhutaan Iisalmessa ja Mikkelissä, ihan erillaista savoa. Murre on erilaista jopa naapurikunnissa, kuten Leppävirralla ja Heinävedellä...jopa niin että asioilla on eri sanoja. Ja Heinävesi on ihan Karjalan rajalla, kun siirrytään Pohjois-Karjalan puolelle, heti kuntarajan takana alkaa "sie"-alue. Ei oo vissiin naitu kuntarajan yli, kun se on kestänyt niin tarkkana. Savonlinnassa taas puhutaan "sie", vaikka olaan Savossa. Sitä oon aina vähän ihmetellyt..kaupunki onkin lähellä Karjalaa.

        Pitäsin silti näitä kahta murretta eri murteena, asiantuntijalta selviis paremmin.


    • almasty

      Sie ite oot.

      • cookos

        oon iahn ite.


    • on alkaa seurustelemaan naisen kanssa joka on savolais pohjalaiset juuret omaava, siinä yhdistyy kierous ja väkivaltaisuus :)

      • cookos

        elä ota ihtees..mun jutut on niin savolaisia, että niitä ei pitäs tänne kirjottaa lainkaan. Niissä on aina puolet huumoria mukana. Se on vaan harmi kun se ei välttämättä näy tekstissä.

        Mun ex oli savo-karjalais mies, Ja edellinen samoin. Ero tuli molemmista.


      • cookos kirjoitti:

        elä ota ihtees..mun jutut on niin savolaisia, että niitä ei pitäs tänne kirjottaa lainkaan. Niissä on aina puolet huumoria mukana. Se on vaan harmi kun se ei välttämättä näy tekstissä.

        Mun ex oli savo-karjalais mies, Ja edellinen samoin. Ero tuli molemmista.

        hemmetti sillä oli vahvat kädet kun niillä löi


    • uk-ko

      mutta tuolla Jaala - Luumäki - Savitaipale -alueella... mitä murretta ne puhuu? Savoo, Karjalaa vai jotain Kymenlaaksolaista?

      • cookos

        mutta mun maantiede on retuperällä. Missä sijaitsee nää paikkakunnat..jossain aika kaukana, koska en oo tainnut käydä koskaan. Jos en sitten ohi oo ajanut?


      • uk-ko
        cookos kirjoitti:

        mutta mun maantiede on retuperällä. Missä sijaitsee nää paikkakunnat..jossain aika kaukana, koska en oo tainnut käydä koskaan. Jos en sitten ohi oo ajanut?

        jossa Etelä-Savo, Etelä-Karjala ja Kymenlaakso sekottuvat toisiinsa :-)

        Mutta minä selvitin sen jo. Jaalassa puhutaan hämäläistä, Luumäellä ja Savitaipaleella Kaakkoismurteita, joten mun kysymys on tämän Savo-Karjala -jupakan ulkopuolella...


      • cookos
        uk-ko kirjoitti:

        jossa Etelä-Savo, Etelä-Karjala ja Kymenlaakso sekottuvat toisiinsa :-)

        Mutta minä selvitin sen jo. Jaalassa puhutaan hämäläistä, Luumäellä ja Savitaipaleella Kaakkoismurteita, joten mun kysymys on tämän Savo-Karjala -jupakan ulkopuolella...

        ja tuntuikin kaukaiselta. Siellä Kaakkois-Suomessa on taas ihan oma murretyyli, joka on kivan kuulosta, samoin kuin Oulun murretta kuuntelen mielellään, kun ne on niin oulusa ;DD


      • uk-ko kirjoitti:

        jossa Etelä-Savo, Etelä-Karjala ja Kymenlaakso sekottuvat toisiinsa :-)

        Mutta minä selvitin sen jo. Jaalassa puhutaan hämäläistä, Luumäellä ja Savitaipaleella Kaakkoismurteita, joten mun kysymys on tämän Savo-Karjala -jupakan ulkopuolella...

        ja Savitaipaleesta. Onko ne karjalaa vai savoa? Vai tiedätkö sä tai kukaan? Mä olen aina ajatellut Savitaipaleen sijaitsevan karjalassa, eikös se ookkaan?


      • uk-ko
        yksinkertainen.blondi kirjoitti:

        ja Savitaipaleesta. Onko ne karjalaa vai savoa? Vai tiedätkö sä tai kukaan? Mä olen aina ajatellut Savitaipaleen sijaitsevan karjalassa, eikös se ookkaan?

        "rajaseutua" moneen suuntaan.

        Jaala on Kymenlaaksoa.
        Luumäki on Etelä-Karjalaa
        Savitaipale on myös Etelä-Karjalaa.

        Murteet on kuitenkin syntyneet ennen hallinnollisia maakuntia, joten Etelä-Karjalassa ei automaattisesti puhuta Karjalan murretta, eikä Kymenlaaksossa Kaakkoismurteita.

        Minäkin asun itäisellä Uudellamaalla ja tää pitäjä lasketaan hämäläismurteiden piiriin...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      129
      1323
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      100
      851
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      660
    4. 50
      567
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      11
      491
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      464
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      151
      427
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      397
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      174
      372
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      368
    Aihe