uskokee jo hyvät immeiset,..Savo ja Karjala on kaks eri asioo.
Idässä ollaan molemmat, mutta eri paikoissa. Ja murre on ihan erilainen, luonteeltakin ollaan erilaisia.
Luoja paratkoon savolaista naista karjalaiselta mieheltä :DD
Savon ja Karjalan yhteenniputus!
15
344
Vastaukset
- ...
Aika nurkkakuntainen mielipide sinulta.
Kylmiä väreitä tulee tuollaisesta kategorioinnista.- cookos
mutta totta se on. Ei tässä oo mitään vastakkainasettelua, vaan halusin sanoo, että savolaiset ei sano "sie"..niinkuin joku täällä veti sen savonmurteeks.
No..huumorii oli toi suhde-juttu. Karjalaismiehet kun on niin hyvii suustaan, pistäävät naisen pään sekasin :DD
- ......
mutta tämä hankaloittaa sitä:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Savolaismurteet- cookos
nyt ihan luotettava. En ole niin tarkkaan viralliseen kantaa tutustunut, pitäs mennä murteiden asiantuntijan juttusille.
Savoa puhutaan Iisalmessa ja Mikkelissä, ihan erillaista savoa. Murre on erilaista jopa naapurikunnissa, kuten Leppävirralla ja Heinävedellä...jopa niin että asioilla on eri sanoja. Ja Heinävesi on ihan Karjalan rajalla, kun siirrytään Pohjois-Karjalan puolelle, heti kuntarajan takana alkaa "sie"-alue. Ei oo vissiin naitu kuntarajan yli, kun se on kestänyt niin tarkkana. Savonlinnassa taas puhutaan "sie", vaikka olaan Savossa. Sitä oon aina vähän ihmetellyt..kaupunki onkin lähellä Karjalaa.
Pitäsin silti näitä kahta murretta eri murteena, asiantuntijalta selviis paremmin.
- almasty
Sie ite oot.
- cookos
oon iahn ite.
on alkaa seurustelemaan naisen kanssa joka on savolais pohjalaiset juuret omaava, siinä yhdistyy kierous ja väkivaltaisuus :)
- cookos
elä ota ihtees..mun jutut on niin savolaisia, että niitä ei pitäs tänne kirjottaa lainkaan. Niissä on aina puolet huumoria mukana. Se on vaan harmi kun se ei välttämättä näy tekstissä.
Mun ex oli savo-karjalais mies, Ja edellinen samoin. Ero tuli molemmista. cookos kirjoitti:
elä ota ihtees..mun jutut on niin savolaisia, että niitä ei pitäs tänne kirjottaa lainkaan. Niissä on aina puolet huumoria mukana. Se on vaan harmi kun se ei välttämättä näy tekstissä.
Mun ex oli savo-karjalais mies, Ja edellinen samoin. Ero tuli molemmista.hemmetti sillä oli vahvat kädet kun niillä löi
- uk-ko
mutta tuolla Jaala - Luumäki - Savitaipale -alueella... mitä murretta ne puhuu? Savoo, Karjalaa vai jotain Kymenlaaksolaista?
- cookos
mutta mun maantiede on retuperällä. Missä sijaitsee nää paikkakunnat..jossain aika kaukana, koska en oo tainnut käydä koskaan. Jos en sitten ohi oo ajanut?
- uk-ko
cookos kirjoitti:
mutta mun maantiede on retuperällä. Missä sijaitsee nää paikkakunnat..jossain aika kaukana, koska en oo tainnut käydä koskaan. Jos en sitten ohi oo ajanut?
jossa Etelä-Savo, Etelä-Karjala ja Kymenlaakso sekottuvat toisiinsa :-)
Mutta minä selvitin sen jo. Jaalassa puhutaan hämäläistä, Luumäellä ja Savitaipaleella Kaakkoismurteita, joten mun kysymys on tämän Savo-Karjala -jupakan ulkopuolella... - cookos
uk-ko kirjoitti:
Mutta minä selvitin sen jo. Jaalassa puhutaan hämäläistä, Luumäellä ja Savitaipaleella Kaakkoismurteita, joten mun kysymys on tämän Savo-Karjala -jupakan ulkopuolella...ja tuntuikin kaukaiselta. Siellä Kaakkois-Suomessa on taas ihan oma murretyyli, joka on kivan kuulosta, samoin kuin Oulun murretta kuuntelen mielellään, kun ne on niin oulusa ;DD
uk-ko kirjoitti:
Mutta minä selvitin sen jo. Jaalassa puhutaan hämäläistä, Luumäellä ja Savitaipaleella Kaakkoismurteita, joten mun kysymys on tämän Savo-Karjala -jupakan ulkopuolella...ja Savitaipaleesta. Onko ne karjalaa vai savoa? Vai tiedätkö sä tai kukaan? Mä olen aina ajatellut Savitaipaleen sijaitsevan karjalassa, eikös se ookkaan?
- uk-ko
yksinkertainen.blondi kirjoitti:
ja Savitaipaleesta. Onko ne karjalaa vai savoa? Vai tiedätkö sä tai kukaan? Mä olen aina ajatellut Savitaipaleen sijaitsevan karjalassa, eikös se ookkaan?
"rajaseutua" moneen suuntaan.
Jaala on Kymenlaaksoa.
Luumäki on Etelä-Karjalaa
Savitaipale on myös Etelä-Karjalaa.
Murteet on kuitenkin syntyneet ennen hallinnollisia maakuntia, joten Etelä-Karjalassa ei automaattisesti puhuta Karjalan murretta, eikä Kymenlaaksossa Kaakkoismurteita.
Minäkin asun itäisellä Uudellamaalla ja tää pitäjä lasketaan hämäläismurteiden piiriin...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 226766
Jouluinen bonus VB:ltä 250 ilmaiskierrosta 0x kierrätys min 20e talletuksella
No nyt pätkähti! Ainutlaatuinen tarjous VB:ltä. 250 ilmaiskierrosta peliin Blue Fortune, 0x kierrätys ja minimitalletus04697- 613786
Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin2292958Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi
En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon362763Onko muita oman polkunsa kulkijoita
Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella452546Sydän karrella
Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme262445- 401813
Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja731777- 251745