katsokaas joskus hitsaussaumoja läheltä

totuus saumoissa

Katsokaas joskus polkupyörän rungon hitsaussaumoja läheltä. Sauma kertoo aika paljon siitä miten alumiiniframe on pantu kokoon. Hyvä sauma on siisti ja puhdasrakenteinen, eikä näytä väkisin kokoon runnotulta.

Bilteman markkinoima Yosemite on hyvä esimerkki pyörästä joka on kasattu alkujaankin epäammattimaisesti. Hitsaussaumat ovat karmeaa katsottavaa. Ihan kuin putket olisi vain katkaistu liki oikean mittaiseksi ja runnottu sitten hitsipillillä kasaan. Paljon mitään muuta putkille ei sitten olekaan tehty kuin katkaistu määrämittaan ennen kasaanlaittoa.
Vilkaisu Yosemiten hitsausliitokseen kertoo sen verran paljon, että en yhtään ihmettele tarinoita alle katkenneista Yosemite-rungoista.

Tunturi Equillarissa on alumiinirunko, aivan kuten Yosemiten mtb-malleissakin. Ratkaisevaa on se, mitä alumiinille on tehty ennen rungon kasaamista. Tunturi Equillarissa on oikein ohennettu ja erittäin hyvin kokoon hitsattu runko, joka on kasattu ammattitaidolla. Yosemite on koottu jossain halpatuotantotehtaassa Intiassa tai Kiinassa halvalla ja nopeasti. Alumiiniputkea ei paljon ole käsitelty, joten lopputulos on vähän sama kuin laittaisi kirveellä veistäen rungon kasaan ja väittäisi sitä taiteeksi.

Yosemitea on paljon parjattu mm. Sfnetin fillaripalstoilla sekä myöräilypalstoilla muutenkin - syystäkin.
Voi olla, että se 230 euron hintaluokka kuulostaa houkuttelevalta, mutta mieluummin kannattaa ostaa pyörä joka pysyy myös kasassa. Osasarjatkin ovat ihan eri luokkaa oikeissa polkupyörissä kuin Yosemitessa. Shimanon 105-sarja on ihan täyttä paskaa niinkuin Alivio ja Acerakin. Myös vanteet, navat ja laakerit ovat Yosemiteissa suunnilleen sitä täyttä paskaa.

Vertaillanpa hieman:

Tunturi Equillar, hintaluokka 1000 euroa:
Malli   Equillar
Runkomateriaali   alumiini 7005 DB
Runkokoko   CT-46-51-56
Etuhaarukka   RockShox - Tora air blockage, 100 mm, SpeedLock, ilmajousto
Vaihteisto   Shimano Deore XT-27
Jarrut   hydrauliset Shimano-levyjarrut
Renkaat   26" 54-559
Vanteet   alumiini, holkitettu kaksoisseinämä
Vakiovarusteet   pikasäädettävä satulan korkeus
Värit   White
Kokonaispaino   12,4 kg
   
28" YOSEMITE "CROSSROAD" MIESTEN
• Runko: alu
• Rungon koko: 55cm
• Etuhaarukka: jäykkä, alu
• Vaihteiden määrä: 24
• Etuvaihde: Shimano C102
• Takavaihde: Shimano Alivio
• Vaihteenvalitsin:
Shimano, peukalo
• Vapaaratas: Shimano
• Kampiosa: Shimano
• Kampilaakeri: CH-52
• Ohjauslaakeri: alu
• Ohjaustanko ja -pylväs:
säädettävä, alu
• Etunapa: Shimano napadynamo
• Takanapa: Shimano
• Etujarru: V-jarrut
• Takajarru: V-jarrut
• Ketjut: KMC
• Satula: Active
• Satulapylväs: Alu
• Vanteet: Alex, kaksipohjaiset
• Renkaat: Kenda 700x38C
• Polkimet: Wellgo
• Valo: Napadynamo
• Paino: 16,2 kg
• Muuta: Tavarateline, lokasuojat
hinta 270 euroa

Yosemite crossroad on hyvä esimerkki Yosemiten mallistosta. Osasarjoissa on takavaihtaja Alivio, mutta kaikki muu sarjassa onkin sitten ihan mitä sattuu. Alexin vanteet ovat halvimmat mahdolliset, eivätkä kestä juurikaan mitään kovempaa menoa. Kampilaakeri on täysi paska, samoin kuin ketjut ovat täyttä paskaa. Yosemiten joustokeulat ovat täyttä paskaa, eivät kestä todellista maastoajoa lainkaan. Kendan renkaat ovat surkeita. Wellgon polkimet ovat vaihteeksi hyvät.

Tunturi Equillarissa on Shimano Deore XT sarjaa kauttaaltaan. Vanteet ovat Mavicin parhaasta päästä vanteet, samoin kuin laakerit ovat erittäin laadukkaita kauttaaltaan. Jarrut ovat hydrauliset levyjarrut. Rockshockin keula on huippulaadukas ilmajousto. Schwalben kumit ovat huippulaadukkaat verrattuna Yosemitemalliston kumeihin.

Kun vastakkain pannaan mikä tahansa Yosemiten malli ja Tunturin vastaava malli, niin Tunturi voittaa kaikissa pyörätyypeissä mennen tullen. Maastopeleissä Tunturi Equillar lyö kaikki Yosemiten mallit miten päin tahansa. Jopa Tunturin halpamaasturit lyövät Yosemitet ihan miten päin tahansa laadussa ja kestävyydessä. Sama juttu maantiepyörissä. Kun vastakkain asetetaan Yosemite Zion Racer ja Tunturi F600, niin F600 pesee Zionin kirkkaasti. Zion on hintaluokassa 500 euroa kun taas F600 on hintaluokassa 999 euroa.

Älkää ostako Yosemitea. Yosemite on laadullisesti surkea esitys ja osasarjoiltaan ihan mitä sattuu. Halpa hinta ei voi olla peruste polkupyörän valinnalle. Yosemite on lisäksi malli, jota yksikään pyöräliike ei suostu ottamaan huollettavaksi, koska Yosemiten huolto tulee pyörän lähtöhintaan nähden kohtuuttoman kalliiksi.

Yosemite on pitäisi kieltää EU-lainsäädännönkin vastaisena hengenvaarallisena tuotteena. Polkupyörän rungon kestävyydellekin on olemassa direktiivi joka vaatii pyörältä tiettyä rasituskestävyyttä. Yosemite ei täytä EU-direktiivejä eikä kotimaisia turvallisuusvaatimuksia. Yosemitet ovat kaikin tavoin täysiä paskoja.

16

2747

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • alkup.tuna

      mitä me ei jo tiedetä.

    • pyöräparkkeja läheltä.

      Mitä näet? Päivä toisen jälkeen, säästä riippumatta saapuvat nämä parjatut Yosemitet ja Sardat parkkiin, vaan ei näy "laatupyöriä".
      "Kalliimpaa" pyörää edustaa jokunen Crescent, Helkama tms. hybridi ja halvempaa vanhat mummikset ja teräsrunko retkipyörät.

      Nämä mainitsemasi Equillarit, saatikka Focus'et, Olmot tai edes Cuben kaltaiset puoli-ilmaiset "laatupyörät" eivät näy päivittäisajossa???
      Olisiko kestävyydellä ja luotettavuudella päivittäiskäytössä tekemistä asian kanssa, vaiko ainoastaan Suomen kelit ja varkaiden pelko syynä.

      Mitä monikaan tekee fillarilla, jonka hyötykäyttöpäivät/mahdollisuudet ovat Suomessa samat kuin moottoripyörän?

      • pyörämekaanikko

        "Nämä mainitsemasi Equillarit, saatikka Focus'et, Olmot tai edes Cuben kaltaiset puoli-ilmaiset "laatupyörät" eivät näy päivittäisajossa???
        Olisiko kestävyydellä ja luotettavuudella päivittäiskäytössä tekemistä asian kanssa, vaiko ainoastaan Suomen kelit ja varkaiden pelko syynä."

        Suomalaisista polkupyörän käyttäjistä 95 prosentilla ei ole hajuakaan mistään polkupyöriin ja pyöräilyyn liittyvästä. Suomessa jo 500 euron perusfillari on kansan mielestä jo kallis harrastajien premiumvehje, jos merkkikin sattuu vielä olemaan Helkama tai Tunturi.:)

        Toista se on vaikkapa Sveitsissä. Pyöräily on siellä ihan koko perheen harrastus, ja tietämyskin aivan toista luokkaa. Siellä näkyy ryyppypyörinäkin edellisvuoden malleja noilta mainitsemiltasi valmistajilta.
        Kumma juttu sinänsä, fillarointi olisi täällä päässä niin paljon helpompaakin kun Suomi on jokseenkin litteä valtio.


      • Tonnikeiju
        pyörämekaanikko kirjoitti:

        "Nämä mainitsemasi Equillarit, saatikka Focus'et, Olmot tai edes Cuben kaltaiset puoli-ilmaiset "laatupyörät" eivät näy päivittäisajossa???
        Olisiko kestävyydellä ja luotettavuudella päivittäiskäytössä tekemistä asian kanssa, vaiko ainoastaan Suomen kelit ja varkaiden pelko syynä."

        Suomalaisista polkupyörän käyttäjistä 95 prosentilla ei ole hajuakaan mistään polkupyöriin ja pyöräilyyn liittyvästä. Suomessa jo 500 euron perusfillari on kansan mielestä jo kallis harrastajien premiumvehje, jos merkkikin sattuu vielä olemaan Helkama tai Tunturi.:)

        Toista se on vaikkapa Sveitsissä. Pyöräily on siellä ihan koko perheen harrastus, ja tietämyskin aivan toista luokkaa. Siellä näkyy ryyppypyörinäkin edellisvuoden malleja noilta mainitsemiltasi valmistajilta.
        Kumma juttu sinänsä, fillarointi olisi täällä päässä niin paljon helpompaakin kun Suomi on jokseenkin litteä valtio.

        Siis, tietämys on yhtäkuin harrastuneisuus. Ei se mummo joka ajaa kaupasta kotiin tai nuori joka ajaa kotoa kirjastoon tai uimahallille välitä pa*kaakaan onko siinä fillarissa kunnolla hitsatut saumat, Continentalin renkaat tai peräti Shimanon osasarja.

        Keskieurooppa on keskieurooppa, se on Suomen auto (=kullinjatke) yhteiskunnan vinkkelistä täysin eri planeetalla. Siellä osataan jo autokulttuurista lähtien vaalia pyöräilyä osana kulttuuria ja osana liikennettä.


      • maantiekiitäjä
        pyörämekaanikko kirjoitti:

        "Nämä mainitsemasi Equillarit, saatikka Focus'et, Olmot tai edes Cuben kaltaiset puoli-ilmaiset "laatupyörät" eivät näy päivittäisajossa???
        Olisiko kestävyydellä ja luotettavuudella päivittäiskäytössä tekemistä asian kanssa, vaiko ainoastaan Suomen kelit ja varkaiden pelko syynä."

        Suomalaisista polkupyörän käyttäjistä 95 prosentilla ei ole hajuakaan mistään polkupyöriin ja pyöräilyyn liittyvästä. Suomessa jo 500 euron perusfillari on kansan mielestä jo kallis harrastajien premiumvehje, jos merkkikin sattuu vielä olemaan Helkama tai Tunturi.:)

        Toista se on vaikkapa Sveitsissä. Pyöräily on siellä ihan koko perheen harrastus, ja tietämyskin aivan toista luokkaa. Siellä näkyy ryyppypyörinäkin edellisvuoden malleja noilta mainitsemiltasi valmistajilta.
        Kumma juttu sinänsä, fillarointi olisi täällä päässä niin paljon helpompaakin kun Suomi on jokseenkin litteä valtio.

        Suomalaisille sana halpa on eräänlainen taikasana. Pyörähän ei saa tässä puolisosialistisessa valtiossa maksaa enempää kuin sen 500 euroa, koska naapuri voi tulla kateelliseksi ja koska pyörä on vain perustarvike, joka pitää olla että pääsee käymään töissä ja Siwassa. Lopputuloksena on maa, joka pyöräilee maailman surkeimmilla romuilla.

        Pyöräilystä jotakin tietävä kiertää ne 500 euron "polkupyörät" kaukaa, varsinkin siis harrastepeleinä. Itsekin panostan laatuun ja olen siitä myös halukas maksamaan. Hyvän pyörän hintaluokka alkaa 1000 euron kohdalta. Maastossa tarvitaan kunnon peli jos pyöräilystä aikoo nauttiakin, samoin kuin maantielle tarvitaan kunnollinen pyörä alle, jotta pitkä lenkki ei muodostu kärsimykseksi.

        Kauppamatkoille ja satunnaiseen työajoon käy hyvin se 500 euron romu, koska pyörän ei tarvitse paljon muuta tarjota kuin kulkupeli alle.

        Ostin maantieajoon viime kesänä Tunturi F600-mallisen fitness-pyörän, joka on laadultaan ihan riittävä. Maastoon menen Tunturi Equillarilla. Kaupunkiajoon jää 10-vuotias maastopyörä, joka saa uuden ulkoasun ja uutta osaa. Joustokeulan vaihdan jäykkään keulaan koska kaupungissa joustokeula on hidaste ja turhake.

        Suomalaiset ovat tosiaan pyöräostoksissaan usein harvinaisen tyhmää sakkia. Luulisi, että sen järkikin sanoo ettei Yosemite ole polkupyörä. Se ei ole edes mitään sinne päinkään. Halpapyöräkin voi olla edes suhteellisen laadukas peli, kunhan kiertää sen Yosemiten mahdollisimman kaukaa.
        Itse en ostaisi edes kaupunkipyörään Biltemasta yhtään mitään, lukuunottamatta Wellgon polkimia, joita Biltema tuo maahan. Wellgo tekee ihan laatukpolkimia. Onneksi niitäkään ei tarvitse ostaa Biltemasta.

        Kannattaa noudattaa Bilteman omaa ohjetta:

        "Osta polkupyöräsi kalliimmalla jostain muualta!"


      • oppia Amsterdamista
        Tonnikeiju kirjoitti:

        Siis, tietämys on yhtäkuin harrastuneisuus. Ei se mummo joka ajaa kaupasta kotiin tai nuori joka ajaa kotoa kirjastoon tai uimahallille välitä pa*kaakaan onko siinä fillarissa kunnolla hitsatut saumat, Continentalin renkaat tai peräti Shimanon osasarja.

        Keskieurooppa on keskieurooppa, se on Suomen auto (=kullinjatke) yhteiskunnan vinkkelistä täysin eri planeetalla. Siellä osataan jo autokulttuurista lähtien vaalia pyöräilyä osana kulttuuria ja osana liikennettä.

        Amsterdam on pyöräilyn luvattu kaupunki Euroopassa. Se kaupunki toimii pyöräilijöiden ehdoilla, eli autoilija tekee niin kuin pyöräilijä sallii. Pyöriä on Amsterdamissa todella paljon, eikä kukaan käytä kypärää koska siellä ei ole syytä käyttää kypärää. Amsterdam on panostanut pyöräilyyn todella paljon, alkaen siitä miten pyöräilijät hallitsevat katukuvaa autojen sijasta.

        Suomessahan pyöräilijä on kirous jonka pitäisi autoilijan mielestä painua helvettiin. Kukaan ei kunnioita täällä kevyttä liikennettä, eikä pyöräilijän hengellä ole mitään väliä. Pääasia, että se paskan tärkeä pomo pääsee Mersullaan ajoissa aamukahville. Risteyksissä pyöräilijä on Suomessa vastuussa itse itsestään. Keskieuroopassa autoilijan on pakko väistää ja se on osa liikennekulttuuria.

        Suomen pitäisi ottaa kaupunkiliikenteessä oppia Amsterdamista. Kaupungin liikenne pitäisi suunnitella ennen kaikkea pyöräilijän ehdoilla, niin, että asioille pääsee pyörällä helpommin kuin autolla. Se olisi jo ympäristönkin kannalta hyvä ratkaisu.

        Turku panostaa jatkossa autoliikenteen etuihin. Kaupunki rakentaa demokratian vastaisesti kansalta kysymättä toriparkin jota kukaan ei halua, ja jonka kustannukset valuvat lopuksi veronmaksajan maksettaviksi. Kevyen liikenteen kehityssuunnitelma kaatui aikanaan valtuustossa, koska toriparkki meni edelle.
        Keskikaupunki pitäisi rauhoittaa kokonaan kevyen liikenteen käyttöön. Autoilijat voivat mennä cittareihin kaupungin ulkopuolella. Valitettavasti Olavi Mänpää on ollut hiljaa silloin kun olisi pitänyt vaatia kansan parasta. Niinpä kaupunkimme saa toriparkin jota emme tarvitse.


      • maantiekiitäjä
        oppia Amsterdamista kirjoitti:

        Amsterdam on pyöräilyn luvattu kaupunki Euroopassa. Se kaupunki toimii pyöräilijöiden ehdoilla, eli autoilija tekee niin kuin pyöräilijä sallii. Pyöriä on Amsterdamissa todella paljon, eikä kukaan käytä kypärää koska siellä ei ole syytä käyttää kypärää. Amsterdam on panostanut pyöräilyyn todella paljon, alkaen siitä miten pyöräilijät hallitsevat katukuvaa autojen sijasta.

        Suomessahan pyöräilijä on kirous jonka pitäisi autoilijan mielestä painua helvettiin. Kukaan ei kunnioita täällä kevyttä liikennettä, eikä pyöräilijän hengellä ole mitään väliä. Pääasia, että se paskan tärkeä pomo pääsee Mersullaan ajoissa aamukahville. Risteyksissä pyöräilijä on Suomessa vastuussa itse itsestään. Keskieuroopassa autoilijan on pakko väistää ja se on osa liikennekulttuuria.

        Suomen pitäisi ottaa kaupunkiliikenteessä oppia Amsterdamista. Kaupungin liikenne pitäisi suunnitella ennen kaikkea pyöräilijän ehdoilla, niin, että asioille pääsee pyörällä helpommin kuin autolla. Se olisi jo ympäristönkin kannalta hyvä ratkaisu.

        Turku panostaa jatkossa autoliikenteen etuihin. Kaupunki rakentaa demokratian vastaisesti kansalta kysymättä toriparkin jota kukaan ei halua, ja jonka kustannukset valuvat lopuksi veronmaksajan maksettaviksi. Kevyen liikenteen kehityssuunnitelma kaatui aikanaan valtuustossa, koska toriparkki meni edelle.
        Keskikaupunki pitäisi rauhoittaa kokonaan kevyen liikenteen käyttöön. Autoilijat voivat mennä cittareihin kaupungin ulkopuolella. Valitettavasti Olavi Mänpää on ollut hiljaa silloin kun olisi pitänyt vaatia kansan parasta. Niinpä kaupunkimme saa toriparkin jota emme tarvitse.

        Amsterdam on pyöräilyn luvattu kaupunki Euroopassa. Se kaupunki toimii pyöräilijöiden ehdoilla, eli autoilija tekee niin kuin pyöräilijä sallii. Pyöriä on Amsterdamissa todella paljon, eikä kukaan käytä kypärää koska siellä ei ole syytä käyttää kypärää. Amsterdam on panostanut pyöräilyyn todella paljon, alkaen siitä miten pyöräilijät hallitsevat katukuvaa autojen sijasta.

        Suomessahan pyöräilijä on kirous jonka pitäisi autoilijan mielestä painua helvettiin. Kukaan ei kunnioita täällä kevyttä liikennettä, eikä pyöräilijän hengellä ole mitään väliä. Pääasia, että se paskan tärkeä pomo pääsee Mersullaan ajoissa aamukahville. Risteyksissä pyöräilijä on Suomessa vastuussa itse itsestään. Keskieuroopassa autoilijan on pakko väistää ja se on osa liikennekulttuuria.

        Suomen pitäisi ottaa kaupunkiliikenteessä oppia Amsterdamista. Kaupungin liikenne pitäisi suunnitella ennen kaikkea pyöräilijän ehdoilla, niin, että asioille pääsee pyörällä helpommin kuin autolla. Se olisi jo ympäristönkin kannalta hyvä ratkaisu.

        Turku panostaa jatkossa autoliikenteen etuihin. Kaupunki rakentaa demokratian vastaisesti kansalta kysymättä toriparkin jota kukaan ei halua, ja jonka kustannukset valuvat lopuksi veronmaksajan maksettaviksi. Kevyen liikenteen kehityssuunnitelma kaatui aikanaan valtuustossa, koska toriparkki meni edelle.
        Keskikaupunki pitäisi rauhoittaa kokonaan kevyen liikenteen käyttöön. Autoilijat voivat mennä cittareihin kaupungin ulkopuolella. Valitettavasti Olavi Mäenpää on ollut hiljaa silloin kun olisi pitänyt vaatia kansan parasta. Niinpä kaupunkimme saa toriparkin jota emme tarvitse.


      • ja yleiset telineet

        Sardat, Inserat ym. halvat pyörät ovat yleinen näky telineissä siksi että niitä on paljon. Toinen syy on se että ei kukaan hullu ns. laatupyörän omistaja uskalla jättää sellaista näkyviin parkkiin yleiselle paikalle, koska se VARASTETAAN.
        Kukaan ei halua varastaa arvotonta pyörää (jos se on lukittu).
        Missäköhän sen Tunturin "laadukas" runko on muuten oikeasti tehty. Ei ainakaan suomessa.Itse en kyllä todellakaan laske Tunturia laatupyörien joukkoon. Osat voivat tietysti olla mitävaan.Taitanee valmistua aasiassa niinkuin useimmat alurungot nykyään.Aasiassa ei sinänsä mitään pahaa. Siellä tehdään myös ERITTÄIN laadukkaita runkoja. Esim.Colnagon ,Bianchin,Olmon alurungot jne.Laadukkailla alurungoilla kilpaillaan edelleen myös korkeallakin tasolla esim. Tour de France -08.Edelläolevat valmistavat ainoastaan hiilikuiturunkonsa Italiassa. Rahalla saa ja hevosella pääsee.


      • ei mene hyvin
        maantiekiitäjä kirjoitti:

        Suomalaisille sana halpa on eräänlainen taikasana. Pyörähän ei saa tässä puolisosialistisessa valtiossa maksaa enempää kuin sen 500 euroa, koska naapuri voi tulla kateelliseksi ja koska pyörä on vain perustarvike, joka pitää olla että pääsee käymään töissä ja Siwassa. Lopputuloksena on maa, joka pyöräilee maailman surkeimmilla romuilla.

        Pyöräilystä jotakin tietävä kiertää ne 500 euron "polkupyörät" kaukaa, varsinkin siis harrastepeleinä. Itsekin panostan laatuun ja olen siitä myös halukas maksamaan. Hyvän pyörän hintaluokka alkaa 1000 euron kohdalta. Maastossa tarvitaan kunnon peli jos pyöräilystä aikoo nauttiakin, samoin kuin maantielle tarvitaan kunnollinen pyörä alle, jotta pitkä lenkki ei muodostu kärsimykseksi.

        Kauppamatkoille ja satunnaiseen työajoon käy hyvin se 500 euron romu, koska pyörän ei tarvitse paljon muuta tarjota kuin kulkupeli alle.

        Ostin maantieajoon viime kesänä Tunturi F600-mallisen fitness-pyörän, joka on laadultaan ihan riittävä. Maastoon menen Tunturi Equillarilla. Kaupunkiajoon jää 10-vuotias maastopyörä, joka saa uuden ulkoasun ja uutta osaa. Joustokeulan vaihdan jäykkään keulaan koska kaupungissa joustokeula on hidaste ja turhake.

        Suomalaiset ovat tosiaan pyöräostoksissaan usein harvinaisen tyhmää sakkia. Luulisi, että sen järkikin sanoo ettei Yosemite ole polkupyörä. Se ei ole edes mitään sinne päinkään. Halpapyöräkin voi olla edes suhteellisen laadukas peli, kunhan kiertää sen Yosemiten mahdollisimman kaukaa.
        Itse en ostaisi edes kaupunkipyörään Biltemasta yhtään mitään, lukuunottamatta Wellgon polkimia, joita Biltema tuo maahan. Wellgo tekee ihan laatukpolkimia. Onneksi niitäkään ei tarvitse ostaa Biltemasta.

        Kannattaa noudattaa Bilteman omaa ohjetta:

        "Osta polkupyöräsi kalliimmalla jostain muualta!"

        Tunturihan on ihan paska, se ei ole mikään pyörämerkki.

        Jos pitää valita halvan paskan ja kalliin paskan välillä, niin sinä valitset kalliin paskan.


      • yliarvostettua roskaa Suomesta
        ei mene hyvin kirjoitti:

        Tunturihan on ihan paska, se ei ole mikään pyörämerkki.

        Jos pitää valita halvan paskan ja kalliin paskan välillä, niin sinä valitset kalliin paskan.

        Tunturi kyllä on, sitä itteänsä. Ihan samaa shaissea mitä on Tunturi-kuntopyörät.
        Olen kommentoinut suoraan Tunturin asiakaspalautteeseen F70 kuntopyörän suunnitteluvirheestä. Ei ole vastattu....


      • ja yleiset telineet kirjoitti:

        Sardat, Inserat ym. halvat pyörät ovat yleinen näky telineissä siksi että niitä on paljon. Toinen syy on se että ei kukaan hullu ns. laatupyörän omistaja uskalla jättää sellaista näkyviin parkkiin yleiselle paikalle, koska se VARASTETAAN.
        Kukaan ei halua varastaa arvotonta pyörää (jos se on lukittu).
        Missäköhän sen Tunturin "laadukas" runko on muuten oikeasti tehty. Ei ainakaan suomessa.Itse en kyllä todellakaan laske Tunturia laatupyörien joukkoon. Osat voivat tietysti olla mitävaan.Taitanee valmistua aasiassa niinkuin useimmat alurungot nykyään.Aasiassa ei sinänsä mitään pahaa. Siellä tehdään myös ERITTÄIN laadukkaita runkoja. Esim.Colnagon ,Bianchin,Olmon alurungot jne.Laadukkailla alurungoilla kilpaillaan edelleen myös korkeallakin tasolla esim. Tour de France -08.Edelläolevat valmistavat ainoastaan hiilikuiturunkonsa Italiassa. Rahalla saa ja hevosella pääsee.

        Ihan saman teen itse, kun poljen kauppaan ja takas, käytän parempaa fillariani.
        Mikäli joudun jättämään fillarin jonnekkin useammaksi tuniksi, käytän fillaria mistä maksoin huutokoupassa parikymppiä.


    • on mopo

      Toi sun tunsesterihän on aivan paska: yli 12 kiloa painava ja keskitason osilla varustettu ylihintainen paska.

      Osta nyt oikea pyörä, jokin kunnon osilla ja rungolla varustettu alle 10 kiloinen pyörä.

      • liian kiinnostuneita!

        Itselläni on kaupunkikäytössä vanha suomessa hitsattu teräsrunkoinen Tunturi kayapo, Deoren osilla ja jäykällä keulalla, on helvetin hyvä ja laadukas käyttöpyörä hintaansa nähden.

        Tallista löytyy myös Felt ja Cube, niillä en enää kaupungissa viitsi ajella, ihan siitä syystä että varkaat ovat heti väijymässä niitä.

        Syksyllä jätin Feltin pariksi minuutiksi lukittuna kaupan eteen, niin johan sitä oltiin tunkemassa johonkin pakettiautoon, varkaiden epäonneksi harrastan muutakin kuin pyöräilyä, enkä usko että kyseiset pyörävarkaat söivät mitään kiinteää ruokaa vähään aikaan ja toiselta uhoajalta murtui "vahingossa" käsivarsi.

        Poliisia ei tarvittu paikalle, sain kiitoksia ulkopuolisilta katselijoilta varkaiden saamasta "oikeudenkäynnistä".


      • noinkohan vain?
        liian kiinnostuneita! kirjoitti:

        Itselläni on kaupunkikäytössä vanha suomessa hitsattu teräsrunkoinen Tunturi kayapo, Deoren osilla ja jäykällä keulalla, on helvetin hyvä ja laadukas käyttöpyörä hintaansa nähden.

        Tallista löytyy myös Felt ja Cube, niillä en enää kaupungissa viitsi ajella, ihan siitä syystä että varkaat ovat heti väijymässä niitä.

        Syksyllä jätin Feltin pariksi minuutiksi lukittuna kaupan eteen, niin johan sitä oltiin tunkemassa johonkin pakettiautoon, varkaiden epäonneksi harrastan muutakin kuin pyöräilyä, enkä usko että kyseiset pyörävarkaat söivät mitään kiinteää ruokaa vähään aikaan ja toiselta uhoajalta murtui "vahingossa" käsivarsi.

        Poliisia ei tarvittu paikalle, sain kiitoksia ulkopuolisilta katselijoilta varkaiden saamasta "oikeudenkäynnistä".

        Mistä tiedät että käsi oikeasti murtui? Tositilanteessa nämä "uhoajat" olisivat vieneet jutun oikeuteen ja sinä olisit joutunut maksumieheksi, siis tositilanteessa.

        Vanhat Tuntsat olivatkin vielä pyöriä, mutta nykyiset eivät ole hintansa "väärttejä".


      • hieman...
        noinkohan vain? kirjoitti:

        Mistä tiedät että käsi oikeasti murtui? Tositilanteessa nämä "uhoajat" olisivat vieneet jutun oikeuteen ja sinä olisit joutunut maksumieheksi, siis tositilanteessa.

        Vanhat Tuntsat olivatkin vielä pyöriä, mutta nykyiset eivät ole hintansa "väärttejä".

        ...varkaita pitämään päänsä kiinni, ettei tarvitse leipoa uudestaan turpaan oikein urakalla.

        Yksi paikalla ollut sivullinen sanoi kyseisten kavereiden tehneen tuota "pyöräbisnestä" jo jonkin aikaa, auto lastataan täyteen pyöriä, tuunataan ne uusiksi ja yritetään myydä eteenpäin, että saadaan rahaa huumeisiin. Ovat kuulemma olleet "rosiksessakin" muutaman kerran asian johdosta.

        Sanoi myös, ettei kukaan lähde todistajaksi oikeuteen jos tämä asia sinne asti menisi, koska kyseisistä kavereista ei ole ollut muuta kuin harmia niillä kulmilla.

        Ilmeisesti viesti meni kerralla perille, koska niillä nurkilla heppuja ei ole sen jälkeen näkynyt.

        Ja mikäli olivatkin käyneet poliisin puheilla, niin en usko poliisien muuta kuin ajatelleen, että hyvä kun "piripäät" saivat ansionsa mukaan.

        Ja sen käden murtumisen/katkeamisen kyllä kuuli vähän kauemmaskin.

        En nyt yllytä ketään käymään vastaavanlaisten tyyppien kimppuun, joita varmasti löytyy joka kaupungista, koska siinä on todella se vaara että joutuu itse maksumieheksi. Vituttaa vaan se kun joku säästää palkastaan ostaakseen itselleen hyvän polkupyörän ja sitten joku pummi varastaa sen, että saisi päivittäisen huume-/pilleriannoksensa.

        Täytyy rehellisesti sanoa, että teki hyvää kun sain tyypit rysänpäältä kiinni ja pamautin säälimättä turpaan niin paljon, että varmaan miettivät parikin kertaa seuraavaa pyörää varastaessaan, että huomasikohan kukaan ja tuleekohan uusi sairaalareissu.

        Henkilökohtaisesti minua vituttaa tuollaisten pummien suojelu jollain lakipykälillä, saunan taakse ne pitäisi viedä.

        Väkivalta ei tietenkään ole oikein, mutta näihin pummeihin ei tehoa mikään muu kuin kunnolliset turpakäräjät. Ja tietenkin se että pelottelee niiltä kerralla paskat housuun. Poliisien resurssit ovat liian pienet, kun kyseessä on "vaan" pyörävarkaus.

        Ja vaikka kuinka olisi vakuutukset kunnossa ja saisi korvauksia sieltä, niin helvetillinen vaiva siinä on saada uusi samanlainen pyörä (lue: samanarvoinen) varastetun tilalle, varsinkin jos se on vähänkin "markettipyörää" parempi ja itse vielä osia vaihtamalla paranneltu omaan käyttöön sopivaksi.

        Minulta itseltäni varastettiin uusi pyörä kesällä 2003, juuri sopivasti kesäloman alussa! Poliisit vaan levittelivät käsiään ja sanoivat etteivät yksinkertaisesti ehdi tutkimaan näitä pyörävarkauksia.

        Sen jälkeen päätin, että jos vastaisuudessa joku on fillarini kimpussa, niin siinä ei sitten poliiseja todellakaan tarvita!


      • sä heräsit
        hieman... kirjoitti:

        ...varkaita pitämään päänsä kiinni, ettei tarvitse leipoa uudestaan turpaan oikein urakalla.

        Yksi paikalla ollut sivullinen sanoi kyseisten kavereiden tehneen tuota "pyöräbisnestä" jo jonkin aikaa, auto lastataan täyteen pyöriä, tuunataan ne uusiksi ja yritetään myydä eteenpäin, että saadaan rahaa huumeisiin. Ovat kuulemma olleet "rosiksessakin" muutaman kerran asian johdosta.

        Sanoi myös, ettei kukaan lähde todistajaksi oikeuteen jos tämä asia sinne asti menisi, koska kyseisistä kavereista ei ole ollut muuta kuin harmia niillä kulmilla.

        Ilmeisesti viesti meni kerralla perille, koska niillä nurkilla heppuja ei ole sen jälkeen näkynyt.

        Ja mikäli olivatkin käyneet poliisin puheilla, niin en usko poliisien muuta kuin ajatelleen, että hyvä kun "piripäät" saivat ansionsa mukaan.

        Ja sen käden murtumisen/katkeamisen kyllä kuuli vähän kauemmaskin.

        En nyt yllytä ketään käymään vastaavanlaisten tyyppien kimppuun, joita varmasti löytyy joka kaupungista, koska siinä on todella se vaara että joutuu itse maksumieheksi. Vituttaa vaan se kun joku säästää palkastaan ostaakseen itselleen hyvän polkupyörän ja sitten joku pummi varastaa sen, että saisi päivittäisen huume-/pilleriannoksensa.

        Täytyy rehellisesti sanoa, että teki hyvää kun sain tyypit rysänpäältä kiinni ja pamautin säälimättä turpaan niin paljon, että varmaan miettivät parikin kertaa seuraavaa pyörää varastaessaan, että huomasikohan kukaan ja tuleekohan uusi sairaalareissu.

        Henkilökohtaisesti minua vituttaa tuollaisten pummien suojelu jollain lakipykälillä, saunan taakse ne pitäisi viedä.

        Väkivalta ei tietenkään ole oikein, mutta näihin pummeihin ei tehoa mikään muu kuin kunnolliset turpakäräjät. Ja tietenkin se että pelottelee niiltä kerralla paskat housuun. Poliisien resurssit ovat liian pienet, kun kyseessä on "vaan" pyörävarkaus.

        Ja vaikka kuinka olisi vakuutukset kunnossa ja saisi korvauksia sieltä, niin helvetillinen vaiva siinä on saada uusi samanlainen pyörä (lue: samanarvoinen) varastetun tilalle, varsinkin jos se on vähänkin "markettipyörää" parempi ja itse vielä osia vaihtamalla paranneltu omaan käyttöön sopivaksi.

        Minulta itseltäni varastettiin uusi pyörä kesällä 2003, juuri sopivasti kesäloman alussa! Poliisit vaan levittelivät käsiään ja sanoivat etteivät yksinkertaisesti ehdi tutkimaan näitä pyörävarkauksia.

        Sen jälkeen päätin, että jos vastaisuudessa joku on fillarini kimpussa, niin siinä ei sitten poliiseja todellakaan tarvita!

        Tämän jälkeen ratsastit "Josemitella" auringon laskua kohti...I`m poor lonesam biker...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ei se mene ohi ajan kanssa

      Näin se vaan on.
      Ikävä
      130
      2275
    2. Ajattelen sinua nyt

      Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      27
      2023
    3. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

      Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      12
      1539
    4. Yritys Kannus

      Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      12
      1397
    5. Olen huolissani

      Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      70
      1241
    6. Oletko täällä mies?

      Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      96
      1091
    7. Mies kadonnut

      Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      17
      1017
    8. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

      Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      88
      923
    9. Kuin sonnilauma

      Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon
      Kuhmo
      17
      810
    10. Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa

      Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks
      Lieksa
      115
      765
    Aihe