Sopimussakon maksaminen

meikämanne

Moi.

Tein ostotarjouksen yhdestä asunnosta kaksi viikkoa sitten. Tarjous oli 110000 euroa ja sopimukseen merkittiin seuraavanlainen ehto: "kaupan edellytyksenä on lainan saanti 26.2. mennessä". Päivämäärä oli siis kolme päivää kirjallisen ostotarjouksen tekemisen jälkeen.

Menin pankkiin, missä minulle luvattiin 83 tuhatta lainaa. Loput minun piti saada lainaksi tuttavaltani, mutta vasta maaliskuun lopussa. Kerroin asunnon välittäjälle 26.2, että laina järjestyy, mutta saan osan rahoituksesta vasta maaliskuussa. En siis ollut saanut lainaa 26.2. mennessä.

Tuttavani ilmoitti heti seuraavana päivänä 27.2, että hänelle oli tullut odottamaton este, minkä takia hän ei voikaan lainata minulle kyseistä rahasummaa. Soitin heti välittäjälle ja kerroin tilanteesta, että minusta riippumattomasta syystä en saakaan lainaa.

Nyt myyjä vaatii minua maksamaan sopimussakon. Mielestäni sopimus ei ole täyttynyt, koska en saanut lainaa sovittuun päivämäärään mennessä. Täytyykö minun maksaa sakko?

9

3544

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ile hki

      Käytännössä myyjän tai välitysliikkeen edustajan on mahdotonta näyttää toteen sitä että onko ostaja saanut lainaa kaupan toteuttamiseksi.

      Pääsääntöisesti jos ostaja ilmoittaa että ei saa lainaa niin kauppa raukeaa.

      Jos ilmoitat että lainan saanti ei onnistu ja ostotarjouksen ehtona on lainan saanti kaupan toteuttamiseksi niin tuskin joudut mitään maksamaan.

      Ostotarjouksessahan lukee että lainan saanti joka ei siis onnistunut.

      Ilmoita välitysliikkeen edustajalle että kauppa ei toteudu ja et ole velvollinen maksamaan vakiokorvausta, sopimussakko oli aiemmin käytössä, nykyään asuntokauppalaissa on vakiokorvaus eikä sopimussakko. Ilmeisesti välitysliike on joku pikkufirma joka ei ole muuttanut ostotarjouskaavakkeita ajanmukaisiksi.

      Kannattaa mainita että viet asian kuluttajavirastoon ja Etelä-Suomen lääninhallitukseen tarvittaessa jos asia ei ratkea.

      Todennäköisesti välitysliikkeen edustaja on mennyt ilmoittamaan myyjälle että kauppa voidaan toteuttaa ja yrittää nyt tällä "sopimussakolla" korjata virhettä.

      Tilanne on tietysti toinen jos olet selkeästi sanonut että loppurahoitus etkä ilmoittanut että mahdollista on vielä että rahoitus ei kokonaan onnistu.

      Välitysliikkeen edustaja ilmoittaa heti tilanteesta myyjälle.

      t. ile LKV

    • kerroit että

      laina tulee niin olet ainakin moraalisesti maksumiehen paikalla. Käytännössä näyttö vaikeaa.

      • meikämanne

        Kiitokset näistä. Olen itsekin tätä pähkäillyt kaikilta kanteilta ja yritin vielä saada pankista rahoituksen koko lainasummalle, mutta se ei onnistunut.

        Välittäjä sanoi, että sopimuksen ehdon "katsotaan toteutuneen" siinä vaiheessa, kun olen ilmoittanut lainan onnistumisesta. Mielestäni näitä sopimuksia kuitenkin luetaan pilkuntarkasti, eikä ehtona olevaa lainan saantia voida tulkita niin kuin sitä halutaan tulkittavan, vrt. "sen katsotaan toteutuvan siinä vaiheessa..."

        Sanoin, etten tule maksamaan sakkoa. Katsotaan sitten vaikka oikeudessa, joudunko maksamaan rahan.


      • ile hki
        meikämanne kirjoitti:

        Kiitokset näistä. Olen itsekin tätä pähkäillyt kaikilta kanteilta ja yritin vielä saada pankista rahoituksen koko lainasummalle, mutta se ei onnistunut.

        Välittäjä sanoi, että sopimuksen ehdon "katsotaan toteutuneen" siinä vaiheessa, kun olen ilmoittanut lainan onnistumisesta. Mielestäni näitä sopimuksia kuitenkin luetaan pilkuntarkasti, eikä ehtona olevaa lainan saantia voida tulkita niin kuin sitä halutaan tulkittavan, vrt. "sen katsotaan toteutuvan siinä vaiheessa..."

        Sanoin, etten tule maksamaan sakkoa. Katsotaan sitten vaikka oikeudessa, joudunko maksamaan rahan.

        Tuskin myyjä lähtee oikeuteen hakemaan korvauksia.

        Myyjän pitää pyytää välitysliikkeen edustaja todistamaan ostajan sanomiset ja näyttää se toteen eli varsin vaikea tilanne.

        Kannattaa pysyä vaan siinä kannassa että ei saanut rahoitusta.

        Itse alalla toimineena voin sanoa että joskus välitysliikkeen edustaja liian nopeasti toimii tarjouskäsittelyssä ja virheitä tulee, tämä on malliesimerkki siitä kun luvataan myyjälle että kauppa syntyy ja sitten ei onnistukaan ja sitten myyjä on ihmeissään ja vaatii korvauksia. Välitysliike joutuu sen jälkeen painostamaan ostajaa väärin perustein.

        Hyvin tyypillinen tapaus.

        t. ile LKV


      • Voittanut
        meikämanne kirjoitti:

        Kiitokset näistä. Olen itsekin tätä pähkäillyt kaikilta kanteilta ja yritin vielä saada pankista rahoituksen koko lainasummalle, mutta se ei onnistunut.

        Välittäjä sanoi, että sopimuksen ehdon "katsotaan toteutuneen" siinä vaiheessa, kun olen ilmoittanut lainan onnistumisesta. Mielestäni näitä sopimuksia kuitenkin luetaan pilkuntarkasti, eikä ehtona olevaa lainan saantia voida tulkita niin kuin sitä halutaan tulkittavan, vrt. "sen katsotaan toteutuvan siinä vaiheessa..."

        Sanoin, etten tule maksamaan sakkoa. Katsotaan sitten vaikka oikeudessa, joudunko maksamaan rahan.

        Jos haluat asian oikeudessa käsiteltävän joudut maksumieheksi eikä asia vaadi tuomarilta edes varsinaista asian tutkimista koska sopimus on päivän selvä.Tottakai asianajajat palvelevat ja ottavat palkkansa kuin heille rahaa tarjotaan.


      • meikämanne
        Voittanut kirjoitti:

        Jos haluat asian oikeudessa käsiteltävän joudut maksumieheksi eikä asia vaadi tuomarilta edes varsinaista asian tutkimista koska sopimus on päivän selvä.Tottakai asianajajat palvelevat ja ottavat palkkansa kuin heille rahaa tarjotaan.

        Kuinka niin joudun maksumieheksi? Eikä sopimus todellakaan ole mielestäni päivänselvä. En saanut rahoitusta määräpäivään mennessä.

        Kiitokset Ilelle asiallisesta vastauksesta. Katsotaan, kuinka tilanne etenee. Harmittaa, varsinkin, kun olisin halunnut asunnon, ja nyt käy vielä näin.


    • Lainaa saa?

      Mikä on syy ettei lainaa saa koko summalle? Oletko kysynyt useammasta pankista, ainakin itselläni on kokemuksia että kyllä vakuutta löytyy 100% rahoitukseen asti käyttämällä pankin maksullisia vakuus "palveluja"

    • ohje

      "kaupan edellytyksenä on lainan saanti 26.2. mennessä".
      Tämä ehto ei toteutunut, lainaa ei saatu. Sopimussakkoa ei voi vaatia. Lainaehdollinen tarjous pelasti sinut.

      "Kerroin asunnon välittäjälle 26.2, että laina järjestyy, mutta saan osan rahoituksesta vasta maaliskuussa." Tämä on uusi tarjous uusilla ehdoilla ja maksuaikatauluilla. Mutta SUULLISENA!!!!!! Suullinen sopimus on yhtä pätevä, mutta kun välittäjällä on näyttövelvollisuus, ei sitä voida näyttää toteen. Jos on sana sanaa vastaa, ammattilainen versus kuluttaja, välittäjä häviää AINA.
      Välittäjän olisi pitänyt ottaa tarjous uudestaan KIRJALLISENA uusilla maksuehdoilla ja uudella vakikorvaussanktioillá ilman mitään ehtoja.
      Kun tämä tarjous jäi pelkän puheiden varaan, sitä ei ole olemassa, vakiokorvauksesta puhumattakaan.

      Välittäjä on TODENNÄKÖISESTI puhunut innoissaan läpiäpäänsä ja ilmoittanut virheellisesti asunnon omistajalle lainasta. Myyjä on hyvässä uskossa hyväksynyt kirjallisen, jo vanhentuneen tarjouksen. Ja kun kauppa ei toteudu, myyjällä on oikeus vaatia korvaus. Joko ostajalta tai välitysliikkeltä. Tässä tapauksessa selvästi välittäjän virhe, ei ostajaehdokkaan.

      Jos tilanne äityy hankalaksi, ota yhteys Kuluttajariitalautakuntaan. Se ei maksa mitään, kaikki kolme tekevät selonteon tapahtuneesta ja aikanaan tulee SUOSITUS. Se ei ole lainvoimainen päätös, pelkkä suositus, jota käränjänoikeus useinmiten myötäilee. (Riitalautakunnassa istuu ammatilaiset, jotka päivät pitkät käsittelevät vastaavia, käräjänoikeudessa istuu lautamiehet joilla ei ole minkään valtakunnan käsitystä asiasta.)
      Kukaan ei lähde oikeuteen, vakiokorvaus on noissa kauppasummissa niin pieni, että kulut kasvaisimat isommaksi.
      Eli artisti maksaa....tässä tapauksessa välitysliike myyjälle. (Jos hän vaan älyää vaatia)

      • meikämanne

        Kiitokset. Näin olen itsekin ajatellut, ettei ole mitään järkeä lähteä käräjille. No, vielä ei ole mitään kuulunut siltä suunnalta, odotellaan...

        Ja edelliselle vastaajalle; minulla on sen verran vanhaa lainaa, ettei pankki suostunut sen takia antamaan enempää. Katsoivat jostain järjestelmistään, minkä verran minulle maksimissaan voidaan myöntää, eivätkä suostuneet enempään.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      78
      1805
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1689
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1514
    4. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1194
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1193
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1182
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1136
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1131
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      6
      1119
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1114
    Aihe