Raamatun tutkiminen luo uusia ja uusia pohdintoja. Tässä seuraaava sellainen.
APT.1:1-11
1 Edellisessä kertomuksessani kirjoitin, oi Teofilus, kaikesta, mitä Jeesus alkoi tehdä ja opettaa,
2 hamaan siihen päivään asti, jona hänet OTETTIIN YLÖS, sittenkun hän Pyhän Hengen kautta oli antanut käskynsä apostoleille, jotka hän oli valinnut,
3 ja joille hän myös kärsimisensä jälkeen moninaisten epäämättömien todistusten kautta OSOITTI ELÄVÄNSÄ, ilmestyen heille neljänkymmenen päivän aikana ja puhuen Jumalan valtakunnasta.
4 Ja kun hän oli yhdessä heidän kanssansa, käski hän heitä ja sanoi: "Älkää lähtekö Jerusalemista, vaan odottakaa Isältä sen lupauksen täyttymistä, jonka te olette minulta kuulleet.
5 Sillä Johannes kastoi vedellä, mutta teidät kastetaan Pyhällä Hengellä, ei kauan näitten päivien jälkeen."
6 Niin he ollessansa koolla kysyivät häneltä sanoen: "Herra, tälläkö ajalla sinä jälleen rakennat Israelille valtakunnan?"
7 Hän sanoi heille: "Ei ole teidän asianne tietää aikoja eikä hetkiä, jotka Isä oman valtansa voimalla on asettanut,
8 vaan, kun Pyhä Henki tulee teihin, niin te saatte voiman, ja te tulette olemaan minun todistajani sekä Jerusalemissa että koko Juudeassa ja Samariassa ja aina maan ääriin saakka".
9 Kun hän oli tämän sanonut, KOHOTETTIIN HÄNET YLÖS heidän nähtensä, ja pilvi vei hänet pois heidän näkyvistään.
10 Ja kun he katselivat taivaalle hänen mennessään, niin katso, heidän tykönänsä seisoi kaksi miestä valkeissa vaatteissa;
11 ja nämä sanoivat: "Galilean miehet, mitä te seisotte ja katsotte taivaalle? Tämä Jeesus, joka otettiin teiltä ylös taivaaseen, on tuleva SAMALLA TAVALLA, kuin te näitte hänen taivaaseen menevän."
Jeesuksella oli todistettavasti lihallinen ruumis herättyään kuolleista. Mikään ei myöskään todista, että Hän olisi muuttunut ylösnoustessaan taivaaseen. Ja kaksi miestä todisti Hänen palaavan SAMALLA TAVALLA kuin Hän nousi taivaaseen.
Nousiko Jeesus liharuumiissa taivaaseen, ja palaako Hän liharuumiissa takaisin tulemassaan?
Mikään ei todista, että Hänen ulkoinen olemus olisi muuttunut ennen ylösnousemista.
Liharuumiissa taivaaseen?
44
821
Vastaukset
seuraavien raamatunkohtien ymmärtäminen auttaa myös ylösnousemuksen ymmärtämistä:
Ef. 3:18
"niin että te, rakkauteen juurtuneina ja perustuneina, voisitte kaikkien pyhien kanssa käsittää, mikä leveys ja pituus ja korkeus ja syvyys on",
1. Piet. 3:18
"Sillä myös Kristus kärsi kerran kuoleman syntien tähden, vanhurskas vääräin puolesta, johdattaaksensa meidät Jumalan tykö; hän, joka tosin kuoletettiin lihassa, mutta TEHTIIN ELÄVÄKSI HENGESSÄ",
Ef. 4:10
"Hän, joka on astunut alas, on se, joka myös astui ylös, kaikkia taivaita ylemmäksi, täyttääkseen kaikki."
Nuo "täyttääkseen kaikki"-sanat selittävät Ilmestyskirja 5:2-12 jakeissa olevan salaisuuden, että ylösnousemuksensa jälkeen Jeesus on korotettu täyttämään koko luomakunta; taivaat, maan ja kaikki syvyydet.
Koska Jumala katsoi hänet arvolliseksi avaamaan elämän kirjan, eikä yhdelläkään maan päällä, maan alla, tai taivaissa olevalla ollut siihen valtaa, vaan ainoastaan sillä, joka täyttää yhdellä kertaa nämä kaikki!
1. Kor. 15:44
"Kylvetään ajallinen ruumis, NOUSEE HENGELLINEN RUUMIS. Jos kerran on olemassa ajallinen ruumis, on myös hengellinen."- hirvas
veli-Ekivaari. Meidän ihmisjärki on toivottoman vajavainen kaikessa. Mutta Isä Jumala ei meiltä odotakaan täydellisyyttä, koska se on tulossa niille, jotka uskovat Hänen Poikansa julistamaan puhtaaseen evankeliumiin.
Mutta niin on vajavainen myös ihmisten kirjoittama Raamattu, vajavaisten ihmisten kääntämä ja muotoilema. Minä luotan Jeesuksen todistukseen publikaanista, joka aneli armoa Jumalalta. Itsestäni en ole mitään, mutta luulen Jumalan kuitenkin ymmärtävän minua. Eikä Jeesuskaan asettanut minulle mitään teoreettista opiskelua eikä aramean hallitsemista ollakseni oikealla tiellä.
Joten uskotaan mitä Isä Jumala ehdotti.
Joh. 3:16
Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä.
Veli-Ekivaari. Minä haluan nähdä sen, joka ottaa meiltä pois sen osan, jonka olemme valinneet. Terveisiä ja siunausta sinulle ja Annalle. te hengellistätte koko elävän todellisuuden utopiaksi, kun ette ymmärrä Sanaa, vaan selitätte ihan mitä sylki suuhun tuo!
hirvas kirjoitti:
veli-Ekivaari. Meidän ihmisjärki on toivottoman vajavainen kaikessa. Mutta Isä Jumala ei meiltä odotakaan täydellisyyttä, koska se on tulossa niille, jotka uskovat Hänen Poikansa julistamaan puhtaaseen evankeliumiin.
Mutta niin on vajavainen myös ihmisten kirjoittama Raamattu, vajavaisten ihmisten kääntämä ja muotoilema. Minä luotan Jeesuksen todistukseen publikaanista, joka aneli armoa Jumalalta. Itsestäni en ole mitään, mutta luulen Jumalan kuitenkin ymmärtävän minua. Eikä Jeesuskaan asettanut minulle mitään teoreettista opiskelua eikä aramean hallitsemista ollakseni oikealla tiellä.
Joten uskotaan mitä Isä Jumala ehdotti.
Joh. 3:16
Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä.
Veli-Ekivaari. Minä haluan nähdä sen, joka ottaa meiltä pois sen osan, jonka olemme valinneet. Terveisiä ja siunausta sinulle ja Annalle.Hirvas-veli ja kaikki lukijat. Olen samaa mieltä publikaanin mielenlaadusta, että se on otollisempi Jumalalle kuin itsevarma ja dogmaattinen ulkokullattujen "oikeaoppisten" varmaksi väittämät lihalliset toiveet.
Kolminaisuusoppi vaatii enemmän kuin Jeesus ja opetuslapset opettivat. Jumalan sana ei missään vaatimalla vaadi että Jeesus on uskottava Jumalaksi, vaan ainoastaan sen, että hänet on uskottava Jumalasta lähteneeksi Jumalan pojaksi!
Mutta he kauhistelevat sitä, kun vetoamme Jeesuksen ja opetuslasten opetuksiin, että myös jokainen Jumalasta syntynyt on samasta Jumalasta alkuisin [Kol.1:16 | Hepr. 2:11].
Jeesuksen ja apostolien esillä pitämä turmeltumattoman mielen neitsyys näyttää myös muodostuneen nykykristillisyydelle kompastuskiveksi ja loukkauskallioksi sekä julkisen pilkan aiheeksi. Minä en löydä UT;sta yhtäkään kohtaa, jossa Jeesus ja apostolit olisivat lihallista neitsyyttä ylistäneet.
Päinvastoin Jeesusta näyttää kiusanneen ajatus ja puheet Marian lihallisesta neitsyydestä, koska hän käänsi sen aina hengelliseksi ja kysyi: "Kuka on minun äitini ja veljeni,?", j.n.e. sekä:
Joh. 6:63
"Henki on se, joka eläväksi tekee; ei liha mitään hyödytä. Ne sanat, jotka minä olen teille puhunut, ovat henki ja ovat elämä".
Joh. 3:6
"Mikä on syntynyt lihasta, on lihaa, mikä on syntynyt Hengestä, on henkeä." [1. Kor. 15:50; Ef. 2:3]
Paavali opetti Jumalan Voidelluksi Kristukseksi vain pyhyyden hengen puolesta syntyneen Jumalan Pojan, [Room.1:4] ei lihan mukaan syntynyttä Daavidin siementä [1:3].Mohikaani_27 kirjoitti:
te hengellistätte koko elävän todellisuuden utopiaksi, kun ette ymmärrä Sanaa, vaan selitätte ihan mitä sylki suuhun tuo!
uskomisen esteenä olevan juuri sen asian, että jos opetetaan ihmisten olevan erillään ja kuuluvan erillään olevaksi Isästä, Pojasta ja Pyhästä Hengestä!
Johannes 17
21 "Minä rukoilen, että he kaikki olisivat yhtä, niin kuin sinä, Isä, olet minussa ja minä sinussa. NIIN TULEE HEIDÄNKIN OLLA YHTÄ MEIDÄN KANSSAMME, JOTTA MAAILMA USKOISI sinun lähettäneen minut." [Ef. 4:3-6]
Areioksen tunnustama; "Jumala on tekevä Kristuksessa kaikki yhdeksi" (Ef.1:10) ei ole esteenä uskomiselle, mutta sen kieltäminen on Jeesuksen oman opetuksen mukaan uskomiselle esteenä!
- tutkijalla
Richard Carrier’illa on hyviä artikkeleita juuri tuosta aiheesta. Hän (kuten melko yleisesti - ns. liberaalit -raamatuntutkijatkin) on sitä mieltä että alkuperäinen uskomus, joka on perustellusti löydettävissä myös UT:n vanhimmista teksteistä eli Paavalin kirjeistä, oli että Jeesus nousi kuolleista ei ruumiillisesti vaan ”hengellisessä ruumiissa”; ja samanlainen ylösnousemus ”hengellisessä ruumiissa” ei ”lihallisessa” odottaisi kristittyjäkin. (Mm. essealaisilla tiettävästi oli myös samanlainen ylösnousemuskäsitys.) Paljon myöhemmin kirjoitettujen evankeliumien (erityisesti Luukas ja Johannes, 1. vs:n lopulla) ”tyhjä hauta” -teema yhdistettynä uskomukseen / ajatukseen Jeesuksen ruumiillisesta ylösnousemuksesta olisi myöhempää perua, ao. kirjoittajien taistelusta omilla tahoillaan gnostilaisuutta ja doketismia vastaan.
Esim.:
http://www.infidels.org/library/modern/richard_carrier/carrier-oconnell/
http://www.infidels.org/library/modern/richard_carrier/resurrection/
http://secweb.infidels.org/?kiosk=articles&id=125
Ja vielä Jeff Lowderin teksti aiheesta:
http://www.infidels.org/library/modern/jeff_lowder/empty.html *Jeesuksella oli kirkastettu ylönousemus ruumis. Oli silloinkin, kun käski Tuomaan panna kätensä Hänen haavoihin. Ruumis oli ja aineellinen, mutta ei lihaa eikä verta, koska liha ja veri eiperi taivaan valtakuntaa,
- Pakanainen
veli-uskovat yrittävät sinulle selittää, mutta kun et usko. Olet niin jääräpäinen uskossasi, että viuh, vauh.
Ei kai sieltä taivaasta astu alas omiaan noutamaan liha ja veri vaan HENKI. Niin kuin ylöskään mene kuin HENKI, joka on osoittanut täällä maanpäällä kelvolliseksi eli uudestisyntymään.
(jos mennään raamatun ehdoilla) Pakanainen kirjoitti:
veli-uskovat yrittävät sinulle selittää, mutta kun et usko. Olet niin jääräpäinen uskossasi, että viuh, vauh.
Ei kai sieltä taivaasta astu alas omiaan noutamaan liha ja veri vaan HENKI. Niin kuin ylöskään mene kuin HENKI, joka on osoittanut täällä maanpäällä kelvolliseksi eli uudestisyntymään.
(jos mennään raamatun ehdoilla)yrität tuossa sanoa?
Mohikaani_27 kirjoitti:
yrität tuossa sanoa?
tämän saman asian, että uskomisen esteenä on Kristuksen terveiden sanojen vastainen jumalayhteyden opetus, että jos opetetaan ihmisten olevan erillään ja kuuluvan erillään olevaksi Isästä, Pojasta ja Pyhästä Hengestä!
Johannes 17
21 "Minä rukoilen, että he kaikki olisivat yhtä, niin kuin sinä, Isä, olet minussa ja minä sinussa. NIIN TULEE HEIDÄNKIN OLLA YHTÄ MEIDÄN KANSSAMME, JOTTA MAAILMA USKOISI sinun lähettäneen minut." [Ef. 4:3-6]
Areioksen tunnustama; "Jumala on tekevä Kristuksessa kaikki yhdeksi" (Ef.1:10) ei ole esteenä uskomiselle, mutta sen kieltäminen on Jeesuksen oman opetuksen mukaan uskomiselle esteenä!
muuttui silmänräpäyksessä, kun Jumala herätti hänet kuolleista. Hän sai ylösnousemusruumiin, esikoisena kaikista kuolemaan nukkuneista. Siksi Mariakaan ei tuntenut häntä ensin vaan luuli puutarhuriksi. Ylösnousemusruumis tarkoittaa Raamatun kuvaamaa kirkastettua ruumista, joka on varattu jokaiselle Jeesukseen uskovalle taivaselämää varten.
- hirvas
Raamatun sanaan. Kun Jeesuksella oli ylösnousemusruumis, niin miksi siinä oli myös ne haavat, jotka Hän sai ristiinnaulitsemisen yhteydessä. Oletetaan, että ihminen jää junan alle ja jälki on sen mukaista.
Mikäli tuo ihminen on nukkunut Kristuksessa ja saa ylösnousemuksen, nouseeko hänenkin ruumis ylös siinä kunnossa, kuin se oli kuollessaan..??
Jeesuksella oli ylösnoustuaan liharuumis, ja Hän eli jälleen kuten muutkin ihmiset.
Luuk.24:34-43
34 Ja nämä sanoivat: "Herra on totisesti noussut ylös ja on ilmestynyt Simonille".
35 Ja itse he kertoivat, mitä oli tapahtunut tiellä ja kuinka he olivat hänet tunteneet, kun HÄN MURSI leivän.
36 Mutta heidän tätä puhuessaan Jeesus itse seisoi heidän keskellään ja sanoi heille: "Rauha teille!"
37 Niin heidät valtasi säikähdys ja pelko, ja he luulivat näkevänsä hengen.
38 Mutta hän sanoi heille: "Miksi olette hämmästyneet, ja miksi nousee sellaisia ajatuksia teidän sydämeenne?
39 Katsokaa minun käsiäni ja jalkojani ja nähkää, että MINÄ ITSE tässä olen. Kosketelkaa minua ja katsokaa, SILLÄ EI HENGELLÄ OLE LIHAA EIKÄ LUITA, NIINKUIN TE NÄETTE MINULLA OLEVAN."
40 Ja tämän sanottuaan hän näytti heille kätensä ja jalkansa.
41 Mutta kun he eivät vielä uskoneet, ilon tähden, vaan ihmettelivät, sanoi hän heille: "Onko teillä täällä jotakin syötävää?"
42 Niin he antoivat hänelle palasen paistettua kalaa.
43 Ja hän otti ja SÖI heidän nähtensä.
Eli ei Jeesus muuttunut ylösnoustuaan Hengeksi, vaan oli edellenkin liharuumiissaan, kuten Hän itse tuossa todistaa.
Onko niin, että ihmisen on lopulta itse pääteltävä, missä olomuodossa Jeesus otettiin ylös, sillä Raamattu ei kerro missään vaiheessa Hänen olomuotonsa muuttuneen ennen taivaaseen nousemista.
Mitä arvelette? - Skeptikko
hirvas kirjoitti:
Raamatun sanaan. Kun Jeesuksella oli ylösnousemusruumis, niin miksi siinä oli myös ne haavat, jotka Hän sai ristiinnaulitsemisen yhteydessä. Oletetaan, että ihminen jää junan alle ja jälki on sen mukaista.
Mikäli tuo ihminen on nukkunut Kristuksessa ja saa ylösnousemuksen, nouseeko hänenkin ruumis ylös siinä kunnossa, kuin se oli kuollessaan..??
Jeesuksella oli ylösnoustuaan liharuumis, ja Hän eli jälleen kuten muutkin ihmiset.
34 Ja nämä sanoivat: "Herra on totisesti noussut ylös ja on ilmestynyt Simonille".
35 Ja itse he kertoivat, mitä oli tapahtunut tiellä ja kuinka he olivat hänet tunteneet, kun HÄN MURSI leivän.
36 Mutta heidän tätä puhuessaan Jeesus itse seisoi heidän keskellään ja sanoi heille: "Rauha teille!"
38 Mutta hän sanoi heille: "Miksi olette hämmästyneet, ja miksi nousee sellaisia ajatuksia teidän sydämeenne?
39 Katsokaa minun käsiäni ja jalkojani ja nähkää, että MINÄ ITSE tässä olen. Kosketelkaa minua ja katsokaa, SILLÄ EI HENGELLÄ OLE LIHAA EIKÄ LUITA, NIINKUIN TE NÄETTE MINULLA OLEVAN."
41 Mutta kun he eivät vielä uskoneet, ilon tähden, vaan ihmettelivät, sanoi hän heille: "Onko teillä täällä jotakin syötävää?"
Eli ei Jeesus muuttunut ylösnoustuaan Hengeksi, vaan oli edellenkin liharuumiissaan, kuten Hän itse tuossa todistaa.
Onko niin, että ihmisen on lopulta itse pääteltävä, missä olomuodossa Jeesus otettiin ylös, sillä Raamattu ei kerro missään vaiheessa Hänen olomuotonsa muuttuneen ennen taivaaseen nousemista.
Mitä arvelette?Vai syntyikö kolminaisuusoppi vasta lähes kolmesataa vuotta kristuksen kuoleman jälkeen?
- hirvas
Skeptikko kirjoitti:
Vai syntyikö kolminaisuusoppi vasta lähes kolmesataa vuotta kristuksen kuoleman jälkeen?
syntyi 300-vuotta Jeesuksen kuoleman jälkeen.
Puhun nyt pelkästään tuosta piispojen ja kirkkoisien johtopäätöksistä johdetusta erillisestä opista tunustuksineen, en Raamatun sanasta. - Skeptikko
hirvas kirjoitti:
Puhun nyt pelkästään tuosta piispojen ja kirkkoisien johtopäätöksistä johdetusta erillisestä opista tunustuksineen, en Raamatun sanasta.Pyhä kolmiyhteys on vasta n. 1700 vuotta vanha.
Raamattu ei siitä tiennyt eikä aikaisemmin tuntenut eikä siis nimennyt kolmiyhteyttä, joten sen on joko Jumala tai ihminen merkinnyt pyhään kirjaan. Tässä tapauksessa veikkaan vahvasti ihmisen kirjanneen sen lisänä raamattuun, joten pyhä kolmiyhteys on puhtaasti papiston aikoinaan ihan itse keksimä jonninjoutava lisä aikaisempiin tarinoihin. Näinkö on? - hirvas
Skeptikko kirjoitti:
Pyhä kolmiyhteys on vasta n. 1700 vuotta vanha.
Raamattu ei siitä tiennyt eikä aikaisemmin tuntenut eikä siis nimennyt kolmiyhteyttä, joten sen on joko Jumala tai ihminen merkinnyt pyhään kirjaan. Tässä tapauksessa veikkaan vahvasti ihmisen kirjanneen sen lisänä raamattuun, joten pyhä kolmiyhteys on puhtaasti papiston aikoinaan ihan itse keksimä jonninjoutava lisä aikaisempiin tarinoihin. Näinkö on?kirkkohistoria, miten asiassa on kulloinkin toimittu, eikä se toiminta ollut kovin kaunistakaan. 50 miljoonaa ihmistä tapettiin siksi, että he eivät uskoneet tai tunnustaneet noita piispojen keksimiä uskontunnustuksia.
Ja asiaa on pohdittu kautta aikain, mutta kaikki ovat pelkästään ihmispäätelmiä, mikä Jumalan olomuoto, tai mikä Jeesuksen rooli oikeasti on.
http://matti.vaisanen.sekl.fi/esitelm/kiistj.htm
http://koti.phnet.fi/petripaavola/Jumala on yksi
http://fi.wikipedia.org/wiki/Kolminaisuusoppi
Lisäksi pitää ottaa huomioon Raamatun käännöksissä olevat virheet, jotka antavat kyseenalaista totuutta Jumalan tarkoituksista. Niitäkin löytyy melkoisen paljon.. - todé
hirvas kirjoitti:
Puhun nyt pelkästään tuosta piispojen ja kirkkoisien johtopäätöksistä johdetusta erillisestä opista tunustuksineen, en Raamatun sanasta.tuo sinunkin uskomuksesi. Milloin lienee virallisesti syntynyt, onko tietoa?
- hirvas
todé kirjoitti:
tuo sinunkin uskomuksesi. Milloin lienee virallisesti syntynyt, onko tietoa?
yksilöi, perustele, mutta älä vihjaile.
hirvas kirjoitti:
Mitä arvelette?kävele seinän läpi ja sano: Rauha teille!
- Skeptikko
hirvas kirjoitti:
Nojaa juuri tuohon pyhäin yhteyteen, pyhään kolminaisuuteen. Isään, poikaan ja pyhään henkeen, joka on yksi ainut Jumala.
Onko siis uskomme tuunustaminen virheellisellä pohjalla? - hirvas
Skeptikko kirjoitti:
Nojaa juuri tuohon pyhäin yhteyteen, pyhään kolminaisuuteen. Isään, poikaan ja pyhään henkeen, joka on yksi ainut Jumala.
Onko siis uskomme tuunustaminen virheellisellä pohjalla?se on virheellisellä pohjalla, ettei Jeesus opettanut kolmiyhteisyyttä. Sen johtopäätöksen ovat tehneet ihmiset. Tunnustukset ovat myös ihmisten tekemiä, eikä niitäkään ole Raamatussa.
Jumalan olomuotoa ei kukaan tiedä (Henki), joten sen jakaminen ja arvuuttelu ei ole tarpeellista, koska silloin mennään ihmisoppeihin. Ja ne eivät ole enää lähtöisin Jumalasta vaan ihmisistä. hirvas kirjoitti:
Mitä arvelette?on Kristuksen hengellinen ruumis ja siihenkin on mahdollisuus lyödä haavoja tai yrittää tukkia ja parantaa niitä kädellään, sillä "Panettelijain puheet tekevät haavoja":
Sananlaskut 30
13 "Voi sukua - kuinka ylpeät ovatkaan sen silmät ja kuinka korskea silmänluonti -
14 sukua, jonka hampaat ovat miekkoja ja leukaluut veitsiä syödäksensä kurjat maasta pois ja köyhät ihmisten joukosta!"
1. Kor. 8:12
"Mutta kun te näin teette syntiä veljiä vastaan ja haavoitatte heidän heikkoa omaatuntoaan, niin teette syntiä Kristusta vastaan."- hirvas
purje kirjoitti:
kävele seinän läpi ja sano: Rauha teille!
sinä et usko mitä Jeesus itse sanoi.
Luuk.24:37-40
37 Niin heidät valtasi säikähdys ja pelko, ja HE LUULIVAT NÄKEVÄNSÄ HENGEN.
38 Mutta hän sanoi heille: "Miksi olette hämmästyneet, ja miksi NOUSEE SELLAISIA AJATUKSIA teidän sydämeenne?
39 Katsokaa minun käsiäni ja jalkojani ja nähkää, että minä itse tässä olen. Kosketelkaa minua ja katsokaa, sillä EI HENGELLÄ OLE LIHAA EIKÄ LUITA, niinkuin TE NÄETTE MINULLA OLEVAN."
Tuossa Hän nimenomaan itse torjuu olevansa HENKI. Ja sen todistaakseen Hän näyttää lihaa ja luuta olevat kätensä ja jalkansa opetuslapsille.
Miksi et usko Jeesusta ja hänen sanaansa? ja hän muutti olomuotoaan aina ilmestymistensä välillä, niin että opetuslapset oppisivat hyväksymään ja huomaamaan, ettei häntä tunneta enää näön mukaan vaan hänen KÄYTTÄYTYMISENSÄ mukaan.
Käyttäytymisestämme Jumalakin tuntee meidät, kuka käyttäytyy evankeliumin arvon mukaisesti ja kuka ei:
Filippiläiskirje 1
27 "Käyttäytykää vain Kristuksen evankeliumin arvon mukaisesti, että minä, tulinpa sitten teidän tykönne ja näin teidät tai olin tulematta, saan kuulla teistä, että te pysytte samassa hengessä ja yksimielisinä taistelette minun kanssani evankeliumin uskon puolesta,
28 vastustajia missään kohden säikähtämättä; ja SE ON heille KADOTUKSEN, mutta teille PELASTUKSEN MERKKI, merkki Jumalalta."hirvas kirjoitti:
sinä et usko mitä Jeesus itse sanoi.
Luuk.24:37-40
37 Niin heidät valtasi säikähdys ja pelko, ja HE LUULIVAT NÄKEVÄNSÄ HENGEN.
38 Mutta hän sanoi heille: "Miksi olette hämmästyneet, ja miksi NOUSEE SELLAISIA AJATUKSIA teidän sydämeenne?
39 Katsokaa minun käsiäni ja jalkojani ja nähkää, että minä itse tässä olen. Kosketelkaa minua ja katsokaa, sillä EI HENGELLÄ OLE LIHAA EIKÄ LUITA, niinkuin TE NÄETTE MINULLA OLEVAN."
Tuossa Hän nimenomaan itse torjuu olevansa HENKI. Ja sen todistaakseen Hän näyttää lihaa ja luuta olevat kätensä ja jalkansa opetuslapsille.
Miksi et usko Jeesusta ja hänen sanaansa?eri asia kuin joku henkiolento.
- todé
hirvas kirjoitti:
sillä itsehän olet uskomuksiasi selostanut täällä vuositolkulla. Taitaa oppisi olla lähestulkoon jenkkiläisperäisten JDS -opin, jehovalaisuuden ja mormonismin, mukaelmaa. Ei-kristillistä siis.
- hirvas
todé kirjoitti:
sillä itsehän olet uskomuksiasi selostanut täällä vuositolkulla. Taitaa oppisi olla lähestulkoon jenkkiläisperäisten JDS -opin, jehovalaisuuden ja mormonismin, mukaelmaa. Ei-kristillistä siis.
juuri sellaista mielikuvituksen tuomaa harhaa, jossa ei ole totuuspohjaa.
Siksipä sinä elät luuloissasi, eli mitä päässäsi kulloinkin liikkuu. Tuossa tuli juuri eräs esimerkki tämänhetkisestä mielikuvastasi. - hirvas
purje kirjoitti:
eri asia kuin joku henkiolento.
ylösnousemusruumis on eri asia kuin esimerkiksi Isä Jumala, joka on näkymätön Henki.
Jeesus itse todisti oman ylösnousemusruumiinsa olevan lihaa ja luuta. Hän oli jälleen ihminen, jossa oli liha ja luut sekä Hän söi kuten opetuslapsetkin.
Kai sinä luit mitä Jeesus itse todisti itsestään? Vai? - kysymykseni
ekivaari kirjoitti:
ja hän muutti olomuotoaan aina ilmestymistensä välillä, niin että opetuslapset oppisivat hyväksymään ja huomaamaan, ettei häntä tunneta enää näön mukaan vaan hänen KÄYTTÄYTYMISENSÄ mukaan.
Käyttäytymisestämme Jumalakin tuntee meidät, kuka käyttäytyy evankeliumin arvon mukaisesti ja kuka ei:
Filippiläiskirje 1
27 "Käyttäytykää vain Kristuksen evankeliumin arvon mukaisesti, että minä, tulinpa sitten teidän tykönne ja näin teidät tai olin tulematta, saan kuulla teistä, että te pysytte samassa hengessä ja yksimielisinä taistelette minun kanssani evankeliumin uskon puolesta,
28 vastustajia missään kohden säikähtämättä; ja SE ON heille KADOTUKSEN, mutta teille PELASTUKSEN MERKKI, merkki Jumalalta."Jospa Jeesuksella oli sekä liha- että henkiruumis.
Hän käveli henkenä seinien läpi ja otti taas liharuumiin esteestä päästyään ??
1.Kor.15:
35. Mutta joku ehkä kysyy: "Millä tavoin kuolleet heräjävät, ja
millaisessa ruumiissa he tulevat?"
36. Sinä mieletön, se, minkä kylvät, ei virkoa eloon, ellei se ensin
kuole!
Voisi hyvin päätellä Raamatun perusteella, että Jeesus näyttäytyi lihan ruumissaan ensimmäisille opetuslapsilleen, joita oli Paavalin mukaan yhteensä vähintään viisisataa.
Hirvas havainnollisti näyttäytymiset Raamatun mukaisesti.
Paavali kertoo edellä samassa luvussa:
8. Mutta kaikkein viimeiseksi hän näyttäytyi minullekin, joka olen
ikäänkuin keskensyntynyt.
Paavalille Jeesus näyttäytyi varmasti taivaallisessa olomuodossaan, koska oli jo ylösnoussut. Paavali itse luonnehti näkyä valoksi, joka sokaisi hänet ja ääneksi, jonka hän kuuli.
Apt.26:16.
Mutta nouse ja seiso jaloillasi; sillä sitä varten minä olen
sinulle ILMESTYNYT, että asettaisin sinut palvelijakseni ja sen
todistajaksi, mitä varten sinä olet minut NÄHNYT, niin myös sen,
mitä varten minä sinulle VASTEDES ILMESTYN.
Onko Jeesuksella ollut siis kolme erilaista olomuotoa kuolleista ylösnoustuaan? Samaan tapaan kuin vedellä?
Yksi olomuoto ilmestyessään Marialle haudalla ja Emmauksen matkamiehille sekä muille opetuslapsille vähitellen itse kullekin ja lopulta yhtäaikaa noille yli viidellesadalle lihallisessa ruumiissaan? Söi ja antoi koetella haavojaan (liharuumis?)
Toinen olomuoto tullessaan seinien läpi opetuslasten koolla ollessa (henkiruumis?)
Kolmas ilmestyessään Paavalille Damaskon tiellä? (taivaallinen olomuoto/henki?)
**************************************************************************************
Eräs Raamatun kohta ihmetyttää minua ja kysynkin nyt teiltä muilta, miten selitätte sen.
1.Kor.15:20
Mutta nytpä Kristus on noussut kuolleista, esikoisena kuoloon
nukkuneista.
Kuitenkin jo Jeesuksen kuollessa tapahtui ylösnousemuksia.
Matt.27:
50. Niin Jeesus taas huusi suurella äänellä ja antoi henkensä.
51. Ja katso, temppelin esirippu repesi kahtia ylhäältä alas asti,
ja maa järisi, ja kalliot halkesivat,
52. ja haudat aukenivat, ja monta nukkuneiden pyhien ruumista nousi
ylös.
53. Ja he lähtivät haudoistaan ja tulivat hänen ylösnousemisensa
jälkeen pyhään kaupunkiin ja ilmestyivät monelle.
Miten Jeesus saattoi olla esikoinen (ensimmäinen) kuolleista nousemisessa, jos jo ennen häntä oli monta nukkuneiden pyhien ruumista noussut ylös?
. - hirvas
kysymykseni kirjoitti:
Jospa Jeesuksella oli sekä liha- että henkiruumis.
1.Kor.15:
kuole!
Voisi hyvin päätellä Raamatun perusteella, että Jeesus näyttäytyi lihan ruumissaan ensimmäisille opetuslapsilleen, joita oli Paavalin mukaan yhteensä vähintään viisisataa.
Paavalille Jeesus näyttäytyi varmasti taivaallisessa olomuodossaan, koska oli jo ylösnoussut. Paavali itse luonnehti näkyä valoksi, joka sokaisi hänet ja ääneksi, jonka hän kuuli.
Onko Jeesuksella ollut siis kolme erilaista olomuotoa kuolleista ylösnoustuaan? Samaan tapaan kuin vedellä?
Yksi olomuoto ilmestyessään Marialle haudalla ja Emmauksen matkamiehille sekä muille opetuslapsille vähitellen itse kullekin ja lopulta yhtäaikaa noille yli viidellesadalle lihallisessa ruumiissaan? Söi ja antoi koetella haavojaan (liharuumis?)
Toinen olomuoto tullessaan seinien läpi opetuslasten koolla ollessa (henkiruumis?)
**************************************************************************************
Eräs Raamatun kohta ihmetyttää minua ja kysynkin nyt teiltä muilta, miten selitätte sen.
nukkuneista.
Matt.27:
ylös.
Miten Jeesus saattoi olla esikoinen (ensimmäinen) kuolleista nousemisessa, jos jo ennen häntä oli monta nukkuneiden pyhien ruumista noussut ylös?
.kysymyksen. Äkkipäätä itse en osaa tuohon vastata, mutta pohditaan mitä silloin tapahtui, miksi ja kenen toimesta? Kai silläkin joku tarkoitus oli?
Minusta oikeaa keskustelua ja asioiden pohdintaa... vai.? - Skeptikko
kysymykseni kirjoitti:
Jospa Jeesuksella oli sekä liha- että henkiruumis.
1.Kor.15:
kuole!
nukkuneista.
Matt.27:
ylös.
.Tietää Jumalan ulkomuodon, sehän sanotaan jo kirjan alussa. Miksi selvää tekstiä ei voida uskoa, kun kaikkea muuta väännetään ja käännetään ja tulkitaan lukijasta riippuen vaikka mihin muotoon.
Jumala loi ihmisen omaksi kuvakseen, omaksi kuvakseen hän hänet loi! Taidatkos sen selvemmin sanoa!
Jeesuskin oli Jumala ja ei häntä ihmisen muodosta erottanut mitenkään, samankaltaiset olivat kasvot ja raajat, mikä tässä kiikastaa? - kysymykseni
Skeptikko kirjoitti:
Tietää Jumalan ulkomuodon, sehän sanotaan jo kirjan alussa. Miksi selvää tekstiä ei voida uskoa, kun kaikkea muuta väännetään ja käännetään ja tulkitaan lukijasta riippuen vaikka mihin muotoon.
Jumala loi ihmisen omaksi kuvakseen, omaksi kuvakseen hän hänet loi! Taidatkos sen selvemmin sanoa!
Jeesuskin oli Jumala ja ei häntä ihmisen muodosta erottanut mitenkään, samankaltaiset olivat kasvot ja raajat, mikä tässä kiikastaa?Kysymykseni sinulle kuuluu:
Miksi et vastaa esitettyihin kysymyksiin asiallisesti?
Jumalan ulkomuoto voi olla mikä tahansa. Hän voi esiintyä ihmishahmossa, puhua palavasta pensaasta ja variaatioita voi yhtä paljon kuin Jumalalla on mahdollisuuksia. Ne eivät kesken lopu. Sen olen päätellyt Raamattua lukemalla.
Toivon, että otat kantaa viimeiseen kysymykseeni asiallisesti. - Skeptikko
kysymykseni kirjoitti:
Kysymykseni sinulle kuuluu:
Miksi et vastaa esitettyihin kysymyksiin asiallisesti?
Jumalan ulkomuoto voi olla mikä tahansa. Hän voi esiintyä ihmishahmossa, puhua palavasta pensaasta ja variaatioita voi yhtä paljon kuin Jumalalla on mahdollisuuksia. Ne eivät kesken lopu. Sen olen päätellyt Raamattua lukemalla.
Toivon, että otat kantaa viimeiseen kysymykseeni asiallisesti.Tuo minkä esitin. Miksi ei selvät sanat jotka voit itse raamatustasi lukea saa sinua vakuuttuneeksi.
"JUMALA LOI IHMISEN OMAKSI KUVAKSEEN."
Mikä osa tuosta lauseesta ei saavuta sinun käsitystäsi?
Ihmishahmon lisäksi hän saattaa uskomusten mukaan ottaa minkä hahmon tahansa, siinä hän osoittaa olevansa jokin muu kuin ihminen. Teksti raamatussa antaa selvästi ymmärtää, että perusolemukseltaan hän on ihmisen kaltainen muodoltaan, ei pensas eikä arolla ulvova tuuli, vaan ihmisen kaltainen muodoltaan.
Mikä kumma tässä on käsittämätöntä, koska kyseessä on raamatun selkeimpiin kuuluva lause! - hirvas
Skeptikko kirjoitti:
Tietää Jumalan ulkomuodon, sehän sanotaan jo kirjan alussa. Miksi selvää tekstiä ei voida uskoa, kun kaikkea muuta väännetään ja käännetään ja tulkitaan lukijasta riippuen vaikka mihin muotoon.
Jeesuskin oli Jumala ja ei häntä ihmisen muodosta erottanut mitenkään, samankaltaiset olivat kasvot ja raajat, mikä tässä kiikastaa?kaikki näkymättömän Jumalan kuvia, kuten oli Jeesuskin, muttei kukaan meistä ole silti itse Jumala.
Mutta tuota logiikkaa käyttäen myös sinä ja minä olemme jumalia, monestakin syystä.
1. Moos. 1:27
Ja Jumala loi ihmisen omaksi kuvaksensa, Jumalan kuvaksi hän hänet loi; mieheksi ja naiseksi hän loi heidät.
1. Kor. 11:7
Miehen ei tule peittää päätänsä, koska hän on Jumalan kuva ja kunnia; mutta vaimo on miehen kunnia.
1. Kor. 15:49
Ja niinkuin meissä on ollut maallisen kuva, niin meissä on myös oleva taivaallisen kuva.
Kol.1:14-15
14 Hänessä meillä on lunastus, syntien anteeksisaaminen,
15 ja hän on näkymättömän Jumalan kuva, esikoinen ennen kaikkea luomakuntaa.
Joh. 10:35
Jos hän sanoo jumaliksi niitä, joille Jumalan sana tuli, ja Raamattu ei voi raueta tyhjiin,
eli jumalia on, ihan miten haluaa tulkita. - Skeptikko
hirvas kirjoitti:
kaikki näkymättömän Jumalan kuvia, kuten oli Jeesuskin, muttei kukaan meistä ole silti itse Jumala.
Mutta tuota logiikkaa käyttäen myös sinä ja minä olemme jumalia, monestakin syystä.
1. Moos. 1:27
Ja Jumala loi ihmisen omaksi kuvaksensa, Jumalan kuvaksi hän hänet loi; mieheksi ja naiseksi hän loi heidät.
1. Kor. 11:7
Miehen ei tule peittää päätänsä, koska hän on Jumalan kuva ja kunnia; mutta vaimo on miehen kunnia.
1. Kor. 15:49
Ja niinkuin meissä on ollut maallisen kuva, niin meissä on myös oleva taivaallisen kuva.
Kol.1:14-15
14 Hänessä meillä on lunastus, syntien anteeksisaaminen,
15 ja hän on näkymättömän Jumalan kuva, esikoinen ennen kaikkea luomakuntaa.
Joh. 10:35
Jos hän sanoo jumaliksi niitä, joille Jumalan sana tuli, ja Raamattu ei voi raueta tyhjiin,
eli jumalia on, ihan miten haluaa tulkita.Jumala sanoi myös, älkää palvelko kuvia, sillä on vain yksi jumala! ( Ei kolmiyhteydestä maininnut sanaakan).
Joten miten voitte edes kuvitella että ihminen olisi Jumala. Ihminen on vain kuva, joka muistuttaa Jumalaa.
Miksi muuten aina lainaatte raamatun jakeita, ettekö kykene itse muodostamaan itse lauseitanne. Tyhmältä vaikuttaa keskustella ihmisen kanssa joka aina vastaa kirjan sanoin! - hirvas
Skeptikko kirjoitti:
Jumala sanoi myös, älkää palvelko kuvia, sillä on vain yksi jumala! ( Ei kolmiyhteydestä maininnut sanaakan).
Joten miten voitte edes kuvitella että ihminen olisi Jumala. Ihminen on vain kuva, joka muistuttaa Jumalaa.
Miksi muuten aina lainaatte raamatun jakeita, ettekö kykene itse muodostamaan itse lauseitanne. Tyhmältä vaikuttaa keskustella ihmisen kanssa joka aina vastaa kirjan sanoin!vaikuttaa keskustella sellaisen kanssa, joka puhuu Raamatusta, muttei todista sillä mitään.
- Skeptikko
hirvas kirjoitti:
vaikuttaa keskustella sellaisen kanssa, joka puhuu Raamatusta, muttei todista sillä mitään.
Todistella jonkun kirjan tekstejä jollekin. Raamatun tapaisia kirjoja on paljonkin ja vanhempiakin kuin raamattu. En usko niihinkään, enkä ainoaankaan uskonlahkoon. Minulla on oma jumalakuvani ja oma uskoni, eikä minun tarvitse sitä muille todistella mitenkään näyttääkseni paremmalta kuin olen toisten silmissä.
Ole sinä ja kaltaisesi tapauskovaisia jos saatte siitä tyydytystä oloonne. - hirvas
Skeptikko kirjoitti:
Todistella jonkun kirjan tekstejä jollekin. Raamatun tapaisia kirjoja on paljonkin ja vanhempiakin kuin raamattu. En usko niihinkään, enkä ainoaankaan uskonlahkoon. Minulla on oma jumalakuvani ja oma uskoni, eikä minun tarvitse sitä muille todistella mitenkään näyttääkseni paremmalta kuin olen toisten silmissä.
Ole sinä ja kaltaisesi tapauskovaisia jos saatte siitä tyydytystä oloonne.on tyhmää toisaalta keskustella myös Jumalaa viisaamman kanssa asioista..
- Skeptikko
hirvas kirjoitti:
on tyhmää toisaalta keskustella myös Jumalaa viisaamman kanssa asioista..
Valitettavasti on runsain mitoin, koska tiedätte aina mitä mieltä Jumala on mistäkin asiasta.
En minä ainakaan osaa tulkita enkä tiedä mitä Jumala mistäkin asiasta on mieltä. - todé
hirvas kirjoitti:
juuri sellaista mielikuvituksen tuomaa harhaa, jossa ei ole totuuspohjaa.
Siksipä sinä elät luuloissasi, eli mitä päässäsi kulloinkin liikkuu. Tuossa tuli juuri eräs esimerkki tämänhetkisestä mielikuvastasi.tarvitse mielikuvituksesta repiä ajatuksia.
Tunnen kristinuskon perusteet melkolailla hyvin, samoin mormonismin. Jehovalaisuus on kahteen edelliseen verrattuna jäänyt heikommalle, tosin ei sekään ihan tuntematon alue ole.
Enkä ole "tuulella käypää" tyyppiä, uskonasioissakaan. Skeptikko kirjoitti:
Tuo minkä esitin. Miksi ei selvät sanat jotka voit itse raamatustasi lukea saa sinua vakuuttuneeksi.
"JUMALA LOI IHMISEN OMAKSI KUVAKSEEN."
Mikä osa tuosta lauseesta ei saavuta sinun käsitystäsi?
Ihmishahmon lisäksi hän saattaa uskomusten mukaan ottaa minkä hahmon tahansa, siinä hän osoittaa olevansa jokin muu kuin ihminen. Teksti raamatussa antaa selvästi ymmärtää, että perusolemukseltaan hän on ihmisen kaltainen muodoltaan, ei pensas eikä arolla ulvova tuuli, vaan ihmisen kaltainen muodoltaan.
Mikä kumma tässä on käsittämätöntä, koska kyseessä on raamatun selkeimpiin kuuluva lause!ja pitää oppia tuntemaan luonnekuvana, pitää tulla osalliseksi jumalallisesta luonnosta,[2.Piet.1:4] ja sillä tavalla tulla Jumalan kuvaksi:
Luuk. 6:36
"Olkaa armahtavaiset, niinkuin teidän Isänne on armahtavainen."
2. Moos. 34:6
"Ja Herra kulki hänen ohitsensa ja huusi: "Herra, Herra on laupias ja armahtavainen Jumala, pitkämielinen ja suuri armossa ja uskollisuudessa",
5. Moos. 4:15
"Ottakaa siis itsestänne tarkka vaari - sillä te ette sinä päivänä, jona Herra puhui teille tulen keskeltä Hoorebilla, nähneet hänestä minkäänkaltaista muotoa - "- Keksiä jotain omaakin
ekivaari kirjoitti:
ja pitää oppia tuntemaan luonnekuvana, pitää tulla osalliseksi jumalallisesta luonnosta,[2.Piet.1:4] ja sillä tavalla tulla Jumalan kuvaksi:
Luuk. 6:36
"Olkaa armahtavaiset, niinkuin teidän Isänne on armahtavainen."
2. Moos. 34:6
"Ja Herra kulki hänen ohitsensa ja huusi: "Herra, Herra on laupias ja armahtavainen Jumala, pitkämielinen ja suuri armossa ja uskollisuudessa",
5. Moos. 4:15
"Ottakaa siis itsestänne tarkka vaari - sillä te ette sinä päivänä, jona Herra puhui teille tulen keskeltä Hoorebilla, nähneet hänestä minkäänkaltaista muotoa - "Sanottavaa, kyllä me raamatun tunnemme ja osaamme itsekin hakea tarvittavat jakeet!
Keksiä jotain omaakin kirjoitti:
Sanottavaa, kyllä me raamatun tunnemme ja osaamme itsekin hakea tarvittavat jakeet!
tee tunnetuksi Jumalaa luonnekuvana vaan yritätte väellä ja voimalla korostaa Jumalaa ihmisen persoonamuotoisena jumalana!? (vertaa Room.1:23)!
Jos minä kerron kirjoituksista jotakin omin sanoin, niin te käytte heti kohta kiinni kuin takiaiset ja väitätte minun höpöttävän omiani, niin kuin te itsekin teette!
Sellainen olisi mielestänne hedelmällisempää kuin nostaa Raamatusta esille sellaisia jakeita, joita te yritätte salailla ja vaaditte jopa bannauksia niiden esille nostamisesta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kunpa minä tietäisin
Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv282557- 1182176
Syitä välttelyyn
En ennen ole kokenut tällaista. Miksi vältellään jos on ihastunut vai onko se aina merkki siitä ettei kiinnosta?1031861- 1231852
Yksi päävastuullinen heitti lusikan nurkkaan.
Toivottavasti omaisuuden hukkaamiskielto tulee välittömästi.101584Purrasta tehty huoli-ilmoitus
Näin lehti kertoo https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0f1cfaf0-d4e4-4a97-9568-c27b3199b0161421172Miksi kaivattunne
ei pystynyt koskaan kertomaan tunteistaan? Teitkö oikean valinnan kun lähdit etääntymään? Kuinka kauan olisi pitänyt odo901085Pelottaa kohdata hänet
En tiedä jaksanko tai kykenenkö. Tuntuu jättimäiselle vuorelle kiipeämiseltä. Pitäisikö luovuttaa. Pitäisi. En jaksa nyt891051Tiedätkö ketään toista jolla on sama kaivattu
Eli joka ikävöisi samaa henkilöä tällä palstalla? Tai muualla? Tiedätkö miten kaivattu suhtautuu tähän toiseen verrattu221042Olisin halunnu vaan tutustua
Ja kevyttä olemista... Mutta ei sitten. Ehkä mies säikähti, että haluan heti kaiken. 😅 Kävisi ihan sellainen kevyt meno35987