Mä en oikein nyt saa menemääm jakeluun korkolaskuja... Mulla on "miljoona kaavaa", mutta kun en tiedä mitä käytetään milloin. Voisko joku ystävällinen sielu vähän opettaa korkolaskua vaikka näiden esimerkkejen valossa... En päässy nimittäin luennolle ja maanantaina ois tentti.
Missä ajassa pääoma kaksinkertaistuu jatkuvassa koronkorkolaskussa, kun korkointensiteetti on 0,05. Mikä on tuota korkointensiteettiä vastaava vuotuinen korkokanta?
Taloudellinen kasvu on 2,3 % vuosittain. Kuinka monta prosenttia on kasvu kaikkiaan 40 vuoden aikana?
Missä ajassa pääoma kaksinkertaistuu 2,3 % p.s. mukaan?
Jos pääoma kolminkertaistuu 5 vuodessa, niin millä puolivuotiskorkokannalla?
Tää on iso pyyntö, mut viittiskö joku auttaa?
Korkolaskut
4
1760
Vastaukset
- tentistä lienee
kysymys? Näyttää siltä, että kyse on jostain muusta kuin esim. lukion lyhyestä kurssista. Ammatillista talousmatematiikkaa?
Esim termi korkointensiteetti ei viittaa tavanomaisiin 'arkitason' koronkorkoihin (mitä aloittamasi ylemmän ketjun vastaukset pyrkivät selventämään), vaan ns.jatkuvaan koronkorkoon. Se on jo tietynlaista teoreettista laskentaa (korkoa liitetään pääomaan joka hetki), joka johtaa matemaattisesti ns.Neperin lukuun ja e-kantaisiin logaritmeihin jne.
Esim. haluamasi taloudellinen kasvu-tehtävässä ajateltaneen kasvua tässä mielessä; ja silloin matematiikka on sen verran kiharaisempaa, että yhden päivän valmistautumisella tentti on mahdollista mennä uusiksi 8-/ Mutta.. yrittänyttähän ei laiteta, eli maininnet mistä on kysymys- pakollinen
Aika hurjilta nämä laskut tuntuvat, varsinkin kun edellisestä matematiikan opiskelusta on vierähtänyt jo tovi...
Kauppatieteellisen talous- ja finanssimatematiikasta on kyse (7 op, pakollinen myös johtamisopinnoissa) ja pää punaisena on saanut tankata integrointeja yms. mukavaa. Kävi huono tuuri ja influenssa iski viimeisen eli tämän korkolaskennan luennon kohdalla ja aikasten pulassa olen, vaikka aikuisten oikeasti olen näitä yrittänyt jo monta päivää selvitellä, joten kaikki apu otetaan kiitollisena vastaan! - preppaus
pakollinen kirjoitti:
Aika hurjilta nämä laskut tuntuvat, varsinkin kun edellisestä matematiikan opiskelusta on vierähtänyt jo tovi...
Kauppatieteellisen talous- ja finanssimatematiikasta on kyse (7 op, pakollinen myös johtamisopinnoissa) ja pää punaisena on saanut tankata integrointeja yms. mukavaa. Kävi huono tuuri ja influenssa iski viimeisen eli tämän korkolaskennan luennon kohdalla ja aikasten pulassa olen, vaikka aikuisten oikeasti olen näitä yrittänyt jo monta päivää selvitellä, joten kaikki apu otetaan kiitollisena vastaan!aiheeseen taitaa olla vähän lyhyen läntä.... mutta saapahan nähdä kysymykset ainakin.
Mikäli muistan, niin jatkuvalla korolla kertymiskaava on k * exp(it), ja jos kysytään vain milloin tuplaantuu, niin määristä ei tartte välittää, riittää kun kertoimella lasketaan. niin saadaan:
exp(it) = 2 => it = ln(2) => t = ln(2)/ 0.05 => t = 13.863 vuotta
Jos ajatellaan vuotuinen vastaava kaava on K = k* r^t, missä r = i 1, niin r^t = K/k
ja r = t:s juuri (K/k) => r = 13.863:s juuri ( 2 /1) ---> r = 1,051271 eli
vuotuinen korkokanta olisi 5.1271%. Ei näytä olevan kovin paljon eroa eri filosofioiden välillä.
Tässä kylmiltään jotakin, oikaskaa tietävämmät jos on pielessä.
Ne, ketkä vastailevat väliaikoinaan koulutehtäviin, eivät suoraa suoraa päätä pysty näihin, vaan nää vaatii perehtymistä, kuten olet huomannut :) Ja sen mukaisesti vastauksia tippuu harvemmin... - sain vahvistuksen
preppaus kirjoitti:
aiheeseen taitaa olla vähän lyhyen läntä.... mutta saapahan nähdä kysymykset ainakin.
Mikäli muistan, niin jatkuvalla korolla kertymiskaava on k * exp(it), ja jos kysytään vain milloin tuplaantuu, niin määristä ei tartte välittää, riittää kun kertoimella lasketaan. niin saadaan:
exp(it) = 2 => it = ln(2) => t = ln(2)/ 0.05 => t = 13.863 vuotta
Jos ajatellaan vuotuinen vastaava kaava on K = k* r^t, missä r = i 1, niin r^t = K/k
ja r = t:s juuri (K/k) => r = 13.863:s juuri ( 2 /1) ---> r = 1,051271 eli
vuotuinen korkokanta olisi 5.1271%. Ei näytä olevan kovin paljon eroa eri filosofioiden välillä.
Tässä kylmiltään jotakin, oikaskaa tietävämmät jos on pielessä.
Ne, ketkä vastailevat väliaikoinaan koulutehtäviin, eivät suoraa suoraa päätä pysty näihin, vaan nää vaatii perehtymistä, kuten olet huomannut :) Ja sen mukaisesti vastauksia tippuu harvemmin...Oikeasti näyttää jo paljon valoisammalta, kuin aamulla aloittaessani tämän "korkoputken".
Sain tämän melkoisen pähkäilyn jälkeen itse lasketuksi ja Sinulta vahvistuksen siihen, että olin osannut. Ainakin meillä on sama lopputulos. Lämmin kiitos avusta!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h32711Jos vedetään mutkat suoraksi?
Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar1062511Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv42239Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia
Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.441855- 321433
Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska141423- 1761155
Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1011134Persu ajoi autoa
Ajoi lapsen yli https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/597a7468-3d1d-455e-bed2-21c1efc31ac1201043Oletko tyytyväinen
Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?81938