Malediiveilta kuuluu taas kummia

Olavi Oriatsalo

Muistatteko vielä tämän uutisen?

http://www.uusisuomi.fi/ulkomaat/40690-malediivien-presidentti-etsii-kansalleen-uutta-kotimaata

Malediiveilta kuuluu jälleen kummia. Nyt on ilmeisesti maan osto aikeista luovuttu ja ryhdytään rakentamaan aurinko- ja tuulivoimaa.Malediivit aikoo nollata hiilidioksidipäästönsä kymmenessä vuodessa siirtymällä kokonaan uusiutuvien energiamuotojen käyttöön. Britanniassa ilmestyvään Observer-lehteen kirjoittamassaan artikkelissa maan presidentti Mohamed Nasheed kertoo Malediivien vaihtavan öljyn aurinkopaneeleihin ja tuulivoimaan.
Presidentti Mohamed Nasheed ei ole tyhmä mies. Tämä mies tajuaa, mistä narusta kannattaa vetää. Presidentti Nasheed saa paljon myönteistä julkisuutta ympäri läntistä maailmaa, ja Malediivit paljon turisteja ja sitä myöten matkailutuloja. Eikä kuitenkaan välttämättä tarvitse vaihtaa öljyä aurinkopaneeleihin. Riittää, kun asentaa aurinkopaneeleita hieman näytille, jotta länsimaiden tiedotusvälineillä on mitä kuvata, kun tulevat tekemään haltioituneita juttuja "uppoavasta" saariryhmästä ja sen tiedostavasta presidentistä.
Tässä yhteydessä olisi erittäin epäkorrektia esittää presidentti Nasheedille sellaisia kysymyksiä kuin että eikö kannattaisi pikemminkin käyttää ne aurinkopaneelirahat penkereiden rakentamiseen ja kaikkein alavimpien alueiden väestön siirtämiseen hieman korkeampiin paikkoihin? Vähintään yhtä epäkorrektia olisi kysyä, että onko Malediiveilla nyt luovuttu aikeista ostaa sen asukkaille uusi maa-alue Intiasta tai Sri Lankasta, kuten hiljattain uutisoitiin.
Enkä usko, että presidentti Nasheedilta udellaan myöskään sitä, että miten kauan Malediiveilla on aikaa rakenttaa noita aurinkopaneeleja ennen kuin merenpinta nousee niin ylös, ettei sitä enää ehdi aurinkopaneelit pelastamaan. Tarkoitan siis että käy niin kuin sille entiselle kurjelle, joka ehti kuolla ennen kuin suo suli. :)

6

437

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • wicy2013

"Britanniassa ilmestyvään Observer-lehteen kirjoittamassaan artikkelissa maan presidentti Mohamed Nasheed kertoo Malediivien vaihtavan öljyn aurinkopaneeleihin ja tuulivoimaan.
      Presidentti Mohamed Nasheed ei ole tyhmä mies."

Olet oikeassa, vaikket sitä ehkä itsekään ymmärrä. Kymmenen vuoden kuluttua öljystä haluavat eroon jo kaikki (tosin hieman liian myöhään).

Tässä vähän perusteita:

http://www.chrismartenson.com/crashcourse/chapter-17a-peak-oil

Suosittelen lämpimästi myös koko kurssiin tutustumista.

• mats petter

jonka huippua edustavat tietysti tietysti kalansuomuista valmistetut tyylikkäät madeliivit.

• Horst S.

Olen yllättynyt, miten samanlaiset ajatusmallit kaikilla maailman ilmastouskovilla on.
      En ole kuitenkaan saanut selville heidän koko dogmatiikkaa. Menee siis arvailuksi.
      1) Tehdään paikalliset ilmastonsuojelutemput, niin meidän maamme pelastuu, vaikka muualla ei tehtäisikään mitään.
      2) Tehdään paikalliset ilmastonsuojelutemput, niin koko maailma pelastuu, vaikka muualla ei tehtäisikään mitään.
      3) Tehdään paikalliset ilmastonsuojelutemput, niin olemme esimerkkinä muulle maailmalle. Saamme muut toimimaan samoin, niin maailma pelastuu.

Tietenkään reaalimaailmassa näistä ei onnistu mikään, mutta uskonhan sanotaan vievän vaikka läpi harmaan kiven.

• wtbwrbtwrbwr

Olen yllättynyt, miten samanlaiset ajatusmallit kaikilla maailman ilmastotieteen kieltäjillä on.

1) Ilmasto ei lämpene
        2) tai vaikka lämpenisikin, niin ei ainakaan ihmisen vaikutuksesta
        3) tai vaikka lämpenisikin ihmisen vaikutuksesta, niin sen estämiseksi ei voida tehdä mitään
        4) tai vaikka voitaisiinkin, niin itse ei kannata tehdä mitään, koska kukaan muukaan ei tee mitään
        5) tai vaikka kaikki muut tekisivät jotain, ei minun tarvi, koska yhden ihmisen tekemiset eivät merkitse mitään

Keitä muuten tarkoitat "uskovilla"? Minun käsitteistössäni uskonnot ja tiede ovat varsin vastakkaisia asioita, joten sinunlaistesi tieteenkieltäjien täytyy olla niitä uskovia.

• uskonnolliset termit
        wtbwrbtwrbwr kirjoitti:

Olen yllättynyt, miten samanlaiset ajatusmallit kaikilla maailman ilmastotieteen kieltäjillä on.

1) Ilmasto ei lämpene
        3) tai vaikka lämpenisikin ihmisen vaikutuksesta, niin sen estämiseksi ei voida tehdä mitään
        4) tai vaikka voitaisiinkin, niin itse ei kannata tehdä mitään, koska kukaan muukaan ei tee mitään
        5) tai vaikka kaikki muut tekisivät jotain, ei minun tarvi, koska yhden ihmisen tekemiset eivät merkitse mitään

Keitä muuten tarkoitat "uskovilla"? Minun käsitteistössäni uskonnot ja tiede ovat varsin vastakkaisia asioita, joten sinunlaistesi tieteenkieltäjien täytyy olla niitä uskovia.

Kyllä sana "kieltäjä" on ihan uskonnollista sanastoa vrt. "jumalankieltäjä". Samoin "syyllisyys" ja "pelastus"

Kaikki nämä ovat alarmistien vakiosanastoa. Tieteessä näitä ei käytetä.

• Horst S.
        wtbwrbtwrbwr kirjoitti:

1) Ilmasto ei lämpene

Johan sen kerroin, että uskovia olette te, jotka uskotte mahdollisiksi 1), 2) ja 3).

Uskotte että rakas isä Vihreä Jumala palkitsee teidät hyvistä teoistanne, kun suoritatte rituaalejanne. Mitä muuta merkitystä on maapallon ilmastolle vaikka biojätteiden lajittelulla, energiansäästölampuilla ja 'Earth Hour 2009'-tempauksella kuin uskoa lujittavina rituaaleina?
        Ehkä näiden suorittaminen poistaa myös niitä pelkoja, mitä ilmastouskonnon mukaan tuleva tuomiopäivä (ref. AlGoren filmatisoitu ilmestyskirja) ihmisessä aiheuttaa.

Merenpinta ei nousekaan, kun Malediiveilla ottavat aurinkopaneeleja käyttöön. Näin helppoa se on uskoville.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.

Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse
      Maailman menoa
      4
      3693
    2. SDP:n kansanedustaja Nazima Radmyar uhriutuu somessa saamistaan viesteistä.

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011854410.html Miksi Razmyar ei kestä kansan palautetta oikean kansanedustajan tavo
      Maailman menoa
      193
      3599
    3. Muistatteko kuinka Marinin hallituksen aikaan kansalaisilla oli varaa kuluttaa?

Tavallisella perheelläkin oli rahaa käydä sääännöllisesti ravintoloissa syömässä, koska vahvat ammattiliitot olivat neuv
      Maailman menoa
      128
      3340
    4. Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"

Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky
      Maailman menoa
      71
      3312
    5. Korpelanvaara

Korpelanvaaran alle tulee uusi hevosurheilu keskus monen miljoonan investoinnit
      Suomussalmi
      20
      2176
    6. Muistatteko kuinka Marinin hallituksen aikaan kansalaisilla oli varaa kuluttaa?

Tavallisella perheelläkin oli rahaa käydä sääännöllisesti ravintoloissa syömässä, koska vahvat ammattiliitot olivat neuv
      Maailman menoa
      25
      1768
    7. Osaatko arvata

Mitä ajattelin?
      Ikävä
      31
      1506
    8. Heippa nainen

Tykkään susta niin että halkeen 😘 Kivaa iltaa. t-mies
      Ikävä
      32