"synnyin kakskymmentä yksipäivä kahdetta"

On Se NiiN Viärin

" HYVÄT OPPILAAT, AVATKAA BIOLOGIAN KIRJAN YKSTOISTAS SIVU.
SITTEN AVATKAA KAKSIKYMMNESTÄ YKSI SIVU JA LOPUKSI MUISTAKAA LUKEA NÄMÄ SIVUT NIIN ETTÄ OSAATTE NE SITTEN MAALISKUUN KAKSIKYMMENES VIISi PÄIVÄ." !!!

TÄLLAISTA kieltä kuulee nykyään joka paikassa. TÖKSÄHTELEVÄÄ , rumaa, vääriä taivutuksia.

7

610

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minuutilla

Urheilukanavalla maaleja tehdään minuutilla: "Hän teki maalin kuudellakymmenelläviidellä minuutilla." Moni katsoja sai sen vaikutelman, että maali tehtiin jalalla.

• Murre ratkaisee (?)

"Hän on syntynyt seitkyt-luvulla"

vai "Hän on syntynyt seiskyt-luvulla"

vai "Hän on syntynyt seitsenkeet-luvulla".

• oikein:

"Hän on syntynyt seitsemänkymmentäluvulla".

Eli kaikki ehdotuksesi ovat väärin, tuplastikin - ellei peräti triplasti.

• on se niin
        oikein: kirjoitti:

seiska on lempinimi n:o 7:lle.
        siis oikein on myös seiskytluvulla mutta se on slangia.

Seitsemän on oikea muoto joten seitkytluvulla on vielä parempi vaihtoehto.

• Vha karvakorva
        oikein: kirjoitti:

En suinkaan tuomitse oikeaksi väittämääsi ilmausta ”seitsemänkymmentäluvulla” vääräksi, mutta itse suosin paljon sujuvampaa muotoa ”seitsenkymmenluvulla”.

Muutenkin olen ikäväkseni havainnut, että yhdyssanoissa käytettävät lukusanojen rinnakkaismuodot alkavat monilta unohtua ja hämärtyä: ei osata sanoa enää ”kolmi-, neli-, seitsen- tai kymmenvuotias”, vaan käytetään huomattavasti kömpelömpiä muotoja ”kolme-, neljä-, seitsemän- ja kymmenenvuotias”. Niistä varsinkin tuo viimeinen viiltää korvaani pahasti.

• Hakro
        Vha karvakorva kirjoitti:

En suinkaan tuomitse oikeaksi väittämääsi ilmausta ”seitsemänkymmentäluvulla” vääräksi, mutta itse suosin paljon sujuvampaa muotoa ”seitsenkymmenluvulla”.

Muutenkin olen ikäväkseni havainnut, että yhdyssanoissa käytettävät lukusanojen rinnakkaismuodot alkavat monilta unohtua ja hämärtyä: ei osata sanoa enää ”kolmi-, neli-, seitsen- tai kymmenvuotias”, vaan käytetään huomattavasti kömpelömpiä muotoja ”kolme-, neljä-, seitsemän- ja kymmenenvuotias”. Niistä varsinkin tuo viimeinen viiltää korvaani pahasti.

Olen täsmälleen samaa mieltä Vhan karvakorvan kanssa.

• aaapeeeseee

kuullut, mutta pomollani on tapana lukea järjestyslukuja esim. näin: "seuraava kokous pidetään sitten kakskët kuudes päivä"

E-kirjaimen päällä pisteet siksi, että hän lausuu e:n jotenkin e:n ja ö:n väliltä. En osaa sanoa, kumpi kirjain lausutaan!

Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko kertonut jo muille tunteistasi?

Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.
      Ikävä
      74
      4036
    2. Kesä, kesä!

Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k
      Tunteet
      9
      2151
    3. Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.

Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes
      Maailman menoa
      237
      1406
    4. Olisin ottanut sinusta akan itselleni

Mutta olitkin aika itsepäinen ja hankala luonne.
      Ikävä
      153
      1380
    5. Ei sua pysty unohtamaan

Ei vaan yksinkertaisesti pysty
      Ikävä
      116
      1207
    6. Pitikö mennä rakastumaan

Oi kyllä, kyllä piti. Kiitos vaan sulle mies! Todella kiitän..
      Ikävä
      112
      1178
    7. Miksi nuori ottaa hatkat? Rajut seuraukset: seksuaalinen hyväksikäyttö, väkivalta, huumeet...

Lastensuojelu on kriisissä ja nuorten ongelmat kasvussa Suomessa. Hatkaaminen tarkoittaa nuoren luvatta poistumista omil
      Maailman menoa
      72
      1089
    8. Shokki! Suuri seikkailu -kisassa todellinen jättiyllätys - Tämä muutos järkyttää varmasti monia!

No nyt on kyllä aikamoinen ylläri, peli todellakin kovenee…! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/shokki-suuri-seik
      Viihde ja kulttuuri
      7
      1056
    9. Mitä tai ketä kaivattusi

muistuttaa?
      Ikävä
      60
      994
    10. Hei, huomenta komistus

Yllättääkö, että olet heti mielessä. Mukavaa päivää upea ❤️
      Ikävä
      35