Että mitä tuo tarkoittaa, kun se oli sähköpostissa.
ich freu mich
6
399
Vastaukset
- Ich auch
Ich freue mich (saks.) = iloitsen, olen iloinen, minua ilahduttaa tms.
- Bedenker
Tuli työmatkoja Saksaan kollegojen kanssa 1980-luvulla. Yksi sikäläinen kvasikohtelias sanontatapa kutitti korvaa: ”Ich bedanke mich bei Ihnen.” Koulusaksan jäljiltä tuollainen ei tuntunut tutulta eikä edes kovin mielekkäältä. Olimme tekevinämme siitä muka-vitsikkään ”suoran” käännöksen: ”Minä kiitätän itseäni Teidän luonanne” (oikeampi merkitys lienee ”Olen Teille kiitollinen / kiitän Teitä / kiitos”).
Seuraava versiomme olikin ilmaista suurta iloa tai tyytyväisyyttä esimerkiksi omassa suomalaisseurassa nautitun, hyvillä juomilla ryyditetyn loistoaterian jälkeen omatekoisella väännöksellä:
”Ich freue mich sehr bei uns!”
Saksalaiskorvissakin tuo ilmaus ”ich bedanke mich” saattaa tuntua kielen- ja mielenvastaiselta:
http://www.sprache-werner.info/10-sich-bedanken.1732.html?PHPSESSID=c2c531dd4e0ad - Ahti K. Karjalainen
Bedenker kirjoitti:
Tuli työmatkoja Saksaan kollegojen kanssa 1980-luvulla. Yksi sikäläinen kvasikohtelias sanontatapa kutitti korvaa: ”Ich bedanke mich bei Ihnen.” Koulusaksan jäljiltä tuollainen ei tuntunut tutulta eikä edes kovin mielekkäältä. Olimme tekevinämme siitä muka-vitsikkään ”suoran” käännöksen: ”Minä kiitätän itseäni Teidän luonanne” (oikeampi merkitys lienee ”Olen Teille kiitollinen / kiitän Teitä / kiitos”).
Seuraava versiomme olikin ilmaista suurta iloa tai tyytyväisyyttä esimerkiksi omassa suomalaisseurassa nautitun, hyvillä juomilla ryyditetyn loistoaterian jälkeen omatekoisella väännöksellä:
”Ich freue mich sehr bei uns!”
Saksalaiskorvissakin tuo ilmaus ”ich bedanke mich” saattaa tuntua kielen- ja mielenvastaiselta:
http://www.sprache-werner.info/10-sich-bedanken.1732.html?PHPSESSID=c2c531dd4e0ad60-luvulla vieraili silloinen ulkoministerimme Englannin maalla ja piti päätöspuheen vierailun loppuessa kunnioitettavasti isäntämaan kielellä:
"Tö vinnis telekeissön tänks voomli foor ool tö hostiliti vii hääv ikspiöriönst".
Onneksi isännät eivät ymmärtäneet ääntämystä, vaan puistelivat vain päitään ihmetellen kuinka outoa kieltä suo suomi on. - Bedenker
Ahti K. Karjalainen kirjoitti:
60-luvulla vieraili silloinen ulkoministerimme Englannin maalla ja piti päätöspuheen vierailun loppuessa kunnioitettavasti isäntämaan kielellä:
"Tö vinnis telekeissön tänks voomli foor ool tö hostiliti vii hääv ikspiöriönst".
Onneksi isännät eivät ymmärtäneet ääntämystä, vaan puistelivat vain päitään ihmetellen kuinka outoa kieltä suo suomi on.Äänsikö Ahti Kalle Samuli hospitality-sanan todellakin ”hostiliti”?
Kyllähän miehen aksentti varsin mikkeliläistä oli, ei auta kieltää, mutta joidenkin tietojen mukaan Karjalainen olisi tieteellisen uransa varrella julkaissutkin jotakin englanniksi kirjoittamaansa. Ja tuohonkin maailman aikaan joutui käsittääkseni sentään lukemaan yhtä sun toista englanniksi ennen kuin oli valmis väittelehtimään tohtoriksi.
Toisin sanoakseni: en usko Ahti Karjalaisen englannin (ainakaan kirjallisella tasolla) aivan niin surkeaa olleen kuin hänen suuhunsa työnnetyt anekdootit pyrkivät osoittamaan.
Sen sijaan uskon niitä, joiden mukaan Urho Kekkonen ei ollut opiskellut koulussa lainkaan englantia. Venäjä hänen ainevalikoimaansa oli kuulunut, mutta menestys aineessa oli ollut tiettävästi heikko, ”viitosen vauhtia”.
Olen kuullut sanottavan, että Martti Ahtisaari oli Suomen presidenteistä ensimmäinen, joka ei osannut venäjää lainkaan. Koivisto hallitsi/hallitsee venäjää ymmärtääkseni ihan hyvin. - Hillibilli
Bedenker kirjoitti:
Äänsikö Ahti Kalle Samuli hospitality-sanan todellakin ”hostiliti”?
Kyllähän miehen aksentti varsin mikkeliläistä oli, ei auta kieltää, mutta joidenkin tietojen mukaan Karjalainen olisi tieteellisen uransa varrella julkaissutkin jotakin englanniksi kirjoittamaansa. Ja tuohonkin maailman aikaan joutui käsittääkseni sentään lukemaan yhtä sun toista englanniksi ennen kuin oli valmis väittelehtimään tohtoriksi.
Toisin sanoakseni: en usko Ahti Karjalaisen englannin (ainakaan kirjallisella tasolla) aivan niin surkeaa olleen kuin hänen suuhunsa työnnetyt anekdootit pyrkivät osoittamaan.
Sen sijaan uskon niitä, joiden mukaan Urho Kekkonen ei ollut opiskellut koulussa lainkaan englantia. Venäjä hänen ainevalikoimaansa oli kuulunut, mutta menestys aineessa oli ollut tiettävästi heikko, ”viitosen vauhtia”.
Olen kuullut sanottavan, että Martti Ahtisaari oli Suomen presidenteistä ensimmäinen, joka ei osannut venäjää lainkaan. Koivisto hallitsi/hallitsee venäjää ymmärtääkseni ihan hyvin.Ensimmäisiisä tankerovitseissä oli jotain huumorin ituakin, mutta sitten niitä alkoi suoltamaan jokainen pässi oman englannin ääntämistaitonsa mukaisesti.
Eihän Ahdin ääntämistaitoa todella voi kehua, mutta hän mm. suomensi osaavasti J.M. Keynesin pääteoksen "Työllisyys, korko ja pääoma". Tätä teosta tavaillaan nyt taas laman aikana innokkaasti, kun monetaristisen taloustieteen kupla on puhjennut.
- erässs
Puhutussa saksassa on tavallista jättää ensimmäisen persoonan e-pääte pois. Yleensä tuo puuttuva e ilmaistaan heittomerkillä: ”Ich freu' mich”.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 835114
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h734678Jos vedetään mutkat suoraksi?
Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar1112997Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv852924Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p232414Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia
Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.602034Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska221805- 321523
Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1131425- 1851318