Uusi pyörä vai vanha ?

Rento poljento

Olen miettinyt monta kertaa hankkiako uusi pyörä vai kunnostaa vanhoja. Mulla on ennestään vaihteeton 28" mummonpyörä, kolmivaihteinen 28" naistenpyörä sekä 26" 21-vaihteinen maastopyörä.
Olen miespuolinen, 185 cm pitkä ja painan liki 120 kg. En tarvitsisi noin montaa pyörää.

Tarve olisi lähinnä muutaman kilometrin kaupunkiajoa, kauppaostoksia pitäisi voida kuljettaa ja kesällä tekisi mieli tehdä pyörälenkkejä, tuollaisia 40 km mittaisia asfaltilla, mutta myös pidemmälle matkalle voisi lähteä, jolloin osa olisi hiekkateitä. Tarkoitus olisi vähin erin lisätä tuollaisia tunnin parin pyöräretkiä. Kannattaisiko mummonpyörään Helkama Matkatar asentaa kolme vaihdetta - toimiiko ne mutkaisen rungon kautta vai kannattaisiko 28" 3-vaihteiseen naistenpyörä Nopsa Picniciin asentaa paksummat renkaat. 26" Bisan Eldorado maastopyörässä on ohjaustanko liian lyhyt ja se on jumittunut kiinni.

Budjetti on tuollaiset muutama sata euroa. Vaihteissa olisi hyvä olla pieniä vaihteita, koska jyrkkiä, mutta lyhyitä mäkiä on täälläpäin.
Pyörävalinnassa painottaisin pyörän kestävyyttä, ajomukavuutta sekä edullisuutta.

15

3705

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • alkup. Maantiepyöräilijä

Selvästi taas yksi crossarin ostaja miettii tulevaisuutta. Itse en uskaltaisi ajaa noilla painoilla naisten rungolla. Ne eivät kestä. Väännöt ovat niin kovia, että naistenpyörä voi napsahtaa poikki, kun ei ole yläputkea tukemassa.

Vaihtoehtoja on muutama. Helkaman Jääkärifillari on se perinteinen ratkaisu, kun tarvitaan tukevaa pyörää. Sopivaan runkoon tehty crossari on sitten modernimpi vaihtoehto.

http://www.pyorahuolto.com/show.php?type=maantie&id=27

Kannattaa ehkä teettää pyörä pajalla, joka osaa aikuisten miesten fillarit. Minulla on parhaimmillaan ollut painoa sata kiloa ja kiekot olivat kovilla jo noilla painoilla. Hyvin tehty runko kyllä kestää.

• Sama mies

Katselin nykyistä Jääkärifillaria pikaisesti messuilla. Periaatteessa asialinen paketti, mutta pari pikku juttua kyllä kannattaisi miettiä uudelleen. Tai paremminkin palata vanhaan:
        - tanko on kaikkien tankojen äiti ja
        - satula vielä toivottomampi.

Nuo asiat on helppo korjata, joten pyörä sopii moneen menoon. Suorempi ja kapeampi tanko tilalle ja satulaksi joku reippaasti kapeampi, niin eiköhän se tuosta.

• Rento poljento
        Sama mies kirjoitti:

Katselin nykyistä Jääkärifillaria pikaisesti messuilla. Periaatteessa asialinen paketti, mutta pari pikku juttua kyllä kannattaisi miettiä uudelleen. Tai paremminkin palata vanhaan:
        - tanko on kaikkien tankojen äiti ja
        - satula vielä toivottomampi.

Nuo asiat on helppo korjata, joten pyörä sopii moneen menoon. Suorempi ja kapeampi tanko tilalle ja satulaksi joku reippaasti kapeampi, niin eiköhän se tuosta.

Kiitos asiallisesta vastauksesta! Viime kesänä vastauksiasi palstalla oli ilo lukea :)

Täytyy ihan miettiä, ryhtyisikö säästämään Helkama Jääkäriin tai crossariin. Siinä menisikin monta kuukautta.

Se naistenpyörä on tosiaan aika heiveröinen, mutta eikö mummonpyörä Helkama Matkatar (turvapyörä) ole aika vahvaa tekoa ? Kannattaisiko siihen asentaa vaihteet ?

Tosin uusi pyörä on aina uusi ja hyvässä kunnossa.
        Olisihan se hienoa ajaa uudella pyörällä, kun edellisen kerran ostin uuden pyörän yli 20 v. sitten. Sen jälkeen on ollut vain käytettyjä ja aikoja, jolloin olen ajanut enemmän autolla kuin pyörällä.

Tietty vois harkita sellaista kahden pyörän systeemiä, että toinen pyörä on sellainen, millä ajetaan huoletonta ajoa: vappukäyttöön ja yöllisille retkille, jolloin ei iske niin pahasti, jos pyörä katoaa (mummonpyörä) ja toinen pyörä yleiskäyttöön: kaupunki-,kauppa-,retki- ja kuntoiluajot (Jääkäri tai crossari).

Rento poljento kirjoitti:

Kiitos asiallisesta vastauksesta! Viime kesänä vastauksiasi palstalla oli ilo lukea :)

Täytyy ihan miettiä, ryhtyisikö säästämään Helkama Jääkäriin tai crossariin. Siinä menisikin monta kuukautta.

Se naistenpyörä on tosiaan aika heiveröinen, mutta eikö mummonpyörä Helkama Matkatar (turvapyörä) ole aika vahvaa tekoa ? Kannattaisiko siihen asentaa vaihteet ?

Olisihan se hienoa ajaa uudella pyörällä, kun edellisen kerran ostin uuden pyörän yli 20 v. sitten. Sen jälkeen on ollut vain käytettyjä ja aikoja, jolloin olen ajanut enemmän autolla kuin pyörällä.

Tietty vois harkita sellaista kahden pyörän systeemiä, että toinen pyörä on sellainen, millä ajetaan huoletonta ajoa: vappukäyttöön ja yöllisille retkille, jolloin ei iske niin pahasti, jos pyörä katoaa (mummonpyörä) ja toinen pyörä yleiskäyttöön: kaupunki-,kauppa-,retki- ja kuntoiluajot (Jääkäri tai crossari).

Olet todella vaarallisella tiellä. Kohta huomaat, että varastossasi on crossarin lisäksi maantiepyörä, maastopyörä ja tuo mummis on vaihtunut hiposinkulaan.

Minä tiedän! Tosin ensimmäinen kunnon pyöräni oli maantiepyörä, koska en alunperin ajatellut ajelevani ollenkaan rospuuttokelillä.

• näinpä se käy
        alkup. Maantiepyöräilijä kirjoitti:

Olet todella vaarallisella tiellä. Kohta huomaat, että varastossasi on crossarin lisäksi maantiepyörä, maastopyörä ja tuo mummis on vaihtunut hiposinkulaan.

Minä tiedän! Tosin ensimmäinen kunnon pyöräni oli maantiepyörä, koska en alunperin ajatellut ajelevani ollenkaan rospuuttokelillä.

Tuo on täysin totta. Pyörien määrä tallissa kasvaa armaavattomasti kun huomaa haluavansa polkea eri genreihin kuuluvaa ajelua. Ensin tulee ostettua se maantiepyörä kesäksi, mutta sitten sitä huomaakin tarvitsevansa myös täysverisen xc-maastopyörän. Ja sehän tarvitsee kaverikseen tietty täysjoustomaasturin. Sitten sitä huomaa ajelevansa sopimattomalla kalustolla dirttiä ja taas tarvitaan pyörä. Ja talven kurjiin keleihin tarvitaan tietty se crossari. Ai niin ja kaupunkiin omansa. Ja pyörähän pitää tietty vaihtaa parin kolmen vuoden välein uuteen ja edellistäkin kalliimpaan malliin...

En lähtisi virittelemään mummikseen vaihteita. Ei minusta maksa vaivaa. Muuten tuo kahden pyörän järjestelmä on järkevä. Toisena pyöränä huolletttuna paras noista vanhoista ja toisena jokin uusi.

Halvempi, eli vanha, pyörä olisi kaupunki, kauppa ja yms. ajoon. Ei harmittaisi niin paljoa, jos joku varastaa sen. Tämä olisi myös se pyörä, jolla voisi ajella huonolla kelillä.

Toinen pyörä olisi sitten lenkeille ja retkiajoon. Tiedän, että Helsingissä pyorahuolto.com on tehnyt fillareita isoille miehille ja Velosportilta löytyy myös osaamista "aikuisten" pyöristä Jos päädyt kahteen pyörään, niin mieti myös maantie- ja retkipyörävaihtoehdot. Maantiepyörää et saa suoraan pakasta, vähintään kiekot täytynee vaihtaa.

• Rento poljento

En lähtisi virittelemään mummikseen vaihteita. Ei minusta maksa vaivaa. Muuten tuo kahden pyörän järjestelmä on järkevä. Toisena pyöränä huolletttuna paras noista vanhoista ja toisena jokin uusi.

Halvempi, eli vanha, pyörä olisi kaupunki, kauppa ja yms. ajoon. Ei harmittaisi niin paljoa, jos joku varastaa sen. Tämä olisi myös se pyörä, jolla voisi ajella huonolla kelillä.

Toinen pyörä olisi sitten lenkeille ja retkiajoon. Tiedän, että Helsingissä pyorahuolto.com on tehnyt fillareita isoille miehille ja Velosportilta löytyy myös osaamista "aikuisten" pyöristä Jos päädyt kahteen pyörään, niin mieti myös maantie- ja retkipyörävaihtoehdot. Maantiepyörää et saa suoraan pakasta, vähintään kiekot täytynee vaihtaa.

Kiitoksia vinkeistä! Kaksi pyörää voisi olla sopiva määrä. Itse asiassa mulla löytyy vielä 10-vaihteinen Tunturi Retki Super vm. 1987 , mutta olen nykyisin liian painava ajamaan sillä. Renkaat ovat ohuet ja satula liian kapea. Lisäksi kippurasarvi on liian mutkainen - ei tahdo saada rentoa otetta.
        Uusi pyörä on aina hyvä, mutta kun olen opiskelijana opiskelijatalossa, niin ei ehkä kannattaisi ajatella kovin kallista pyörää. Viimeksi kun kävin pyöräliikkeessä kesällä, niin mulle esiteltiin Helkama Kulkuria. Oli se hieno pyörä! Se hiekkateillä ajo voisi loppujen lopuksi olla aika vähäistä ja pisimmät lenkit saattaisivat jäädä 50 kilometriin.

Kiitoksia vinkeistä! Kaksi pyörää voisi olla sopiva määrä. Itse asiassa mulla löytyy vielä 10-vaihteinen Tunturi Retki Super vm. 1987 , mutta olen nykyisin liian painava ajamaan sillä. Renkaat ovat ohuet ja satula liian kapea. Lisäksi kippurasarvi on liian mutkainen - ei tahdo saada rentoa otetta.
        Uusi pyörä on aina hyvä, mutta kun olen opiskelijana opiskelijatalossa, niin ei ehkä kannattaisi ajatella kovin kallista pyörää. Viimeksi kun kävin pyöräliikkeessä kesällä, niin mulle esiteltiin Helkama Kulkuria. Oli se hieno pyörä! Se hiekkateillä ajo voisi loppujen lopuksi olla aika vähäistä ja pisimmät lenkit saattaisivat jäädä 50 kilometriin.

Itse huollattaisin juuri tuon vimeksimainitun fillarin käyttöpyöräksi. Renkaiden paksuudella ei ole mitään tekemistä kestävyyden kanssa. Jopa 21mm tuubi kestää satakiloisen alla. Kapeaan renkaaseen vain laitetaan enemmän painetta.

Joku osaava huoltoliike voi ottaa vaihteet siitä pois ja tehdä muodikkaan sinkulan. Kiekot siinä voi olla niin huonot, että on syytä vaihtaa parempiin.

Kovuus taas on kiinni enemmän rungon kuin renkaan ominaisuuksista. Myös kiekko vaikuttaa ajotuntuman kovuuteen.

Aikuisen alle täytyy kuitenkin hankkia ladukkaat renkaat ja niihin oikeat paineet. Käytännössä tarvitset tornipumpun, jossa on painemittari. Oikeat painet löydät renkaan kyljestä.

Vanhat kippurasarvet olivat huonompia kuin nykyiset. Nykyyänhän jarukahvat on muotoiltu siten, että kippurasarvilla saa yläotteella "rennomman" ajoasennon kuin suoralla tangolla. Silti voi vastatuuleen tarvittaessa painaa itsensä alas, niin että kulku on kevyempää.

Satula olisi oman messunsa arvoinen. Periaate on, että kova ja kapea satula on pitkän päälle mukavampi.

Onhan tämä kirja tuttu:

http://readme.fi/product.php?&isbn=9789522201058

• Sama mies

Itse huollattaisin juuri tuon vimeksimainitun fillarin käyttöpyöräksi. Renkaiden paksuudella ei ole mitään tekemistä kestävyyden kanssa. Jopa 21mm tuubi kestää satakiloisen alla. Kapeaan renkaaseen vain laitetaan enemmän painetta.

Joku osaava huoltoliike voi ottaa vaihteet siitä pois ja tehdä muodikkaan sinkulan. Kiekot siinä voi olla niin huonot, että on syytä vaihtaa parempiin.

Kovuus taas on kiinni enemmän rungon kuin renkaan ominaisuuksista. Myös kiekko vaikuttaa ajotuntuman kovuuteen.

Aikuisen alle täytyy kuitenkin hankkia ladukkaat renkaat ja niihin oikeat paineet. Käytännössä tarvitset tornipumpun, jossa on painemittari. Oikeat painet löydät renkaan kyljestä.

Vanhat kippurasarvet olivat huonompia kuin nykyiset. Nykyyänhän jarukahvat on muotoiltu siten, että kippurasarvilla saa yläotteella "rennomman" ajoasennon kuin suoralla tangolla. Silti voi vastatuuleen tarvittaessa painaa itsensä alas, niin että kulku on kevyempää.

Satula olisi oman messunsa arvoinen. Periaate on, että kova ja kapea satula on pitkän päälle mukavampi.

Onhan tämä kirja tuttu:

Tuon Tunturin huollattamisen järkevyys on tietysti kiinni siitä, että pyörä on oikean kokoinen. Pieneen runkoon ei uskalla noilla kiloilla tehdä edes mitään viritystä pidemmillä putkilla.

• Rento poljento

Onhan tämä kirja tuttu:

Kylläpä nyt innostuin vanhasta Tunturistani! :)
        Jossain oli siitä aiemmin keskustelua - en muista olivatko 80-luvun Retki Superit enää niin hyviä kuin 70-luvun. Mutta ei sillä kovin montaa tuhatta kilometriä ole ajettu, vaihdettu ainoastaan etulokasuoja toiseen.Ei löytynyt enää alkuperäistä lokasuojamallia, harmi. Katon alla se pyörä enimmäkseen on ollut.

Niin, voisiko siihen tai kannattaisiko vaihtaa paksumpia renkaita tai sitten pitäisi ajaa kovemmilla paineilla. Käsissähän se tärinä tuntuu.
        Tornipumppu olisi tosiaan hyvä. Tarkoitatko kiekoilla rattaita, vanteita vai kokonaista etu/takapyörää ? Kyllä ne renkaat aika suorina on pysyneet - painoin silloin alle 90 kg, kun Tunturilla ajelin.

Geometria siinä on varmaan ihan hyvä - se oli muistaakseni keskikoon malli ja runko on tosiaan lyhyempi, jolloin ajoasento on pystympi. Siitä kerrottiin joissain esitteissä muistaakseni ihan harjoituskilpapyöränä?

Mulla on vähän ongelmia polvien kanssa, jolloin vaihteet olisi ehkä järkevä olla pyörässä. Ne vanhat vaihteet vaatii tarkkaa vivuttamista, että oikea vaihde napsahtaa päälle, mutta matka-ajossa se ei kai ole ongelma.

Kippurasarvet voisi siis olla hyvä vaihtaa uusiin.
        Lainasin tosiaan just tämän mainostamasi Pyöräilijän käsikirjan kirjastosta talvella ja sitä oli oikein mukava lukea :)

Liikaharjoittelu voi tosiaan olla ongelma.
        Pitäisi osata palautua oikealla tavalla. Itse kävelen, hiihdän ja jumppaan hieman, mutta se ei ole ollut systemaattista.

Itse kun olen tällainen painava mies, niin jousitetut leveät satulat ovat hyviä väljillä housuilla ajettaessa, mutta ehkä Retki Superilla ajaessa voisi käyttää tiukempia housuja tai sitten ihan oikeita pyöräilyhousuja.

• Rento poljento
        Sama mies kirjoitti:

Tuon Tunturin huollattamisen järkevyys on tietysti kiinni siitä, että pyörä on oikean kokoinen. Pieneen runkoon ei uskalla noilla kiloilla tehdä edes mitään viritystä pidemmillä putkilla.

Kyllä se oli ihan asiantuntevasta pyöräliikkeestä ostettu ja pyörän korkeus tarkistettiin, että jalka ei mene ihan suoraksi poljettaessa. Olin silloin jo kasvanut nykyiseen pituuteeni 185 cm.

Kylläpä nyt innostuin vanhasta Tunturistani! :)
        Jossain oli siitä aiemmin keskustelua - en muista olivatko 80-luvun Retki Superit enää niin hyviä kuin 70-luvun. Mutta ei sillä kovin montaa tuhatta kilometriä ole ajettu, vaihdettu ainoastaan etulokasuoja toiseen.Ei löytynyt enää alkuperäistä lokasuojamallia, harmi. Katon alla se pyörä enimmäkseen on ollut.

Niin, voisiko siihen tai kannattaisiko vaihtaa paksumpia renkaita tai sitten pitäisi ajaa kovemmilla paineilla. Käsissähän se tärinä tuntuu.
        Tornipumppu olisi tosiaan hyvä. Tarkoitatko kiekoilla rattaita, vanteita vai kokonaista etu/takapyörää ? Kyllä ne renkaat aika suorina on pysyneet - painoin silloin alle 90 kg, kun Tunturilla ajelin.

Geometria siinä on varmaan ihan hyvä - se oli muistaakseni keskikoon malli ja runko on tosiaan lyhyempi, jolloin ajoasento on pystympi. Siitä kerrottiin joissain esitteissä muistaakseni ihan harjoituskilpapyöränä?

Mulla on vähän ongelmia polvien kanssa, jolloin vaihteet olisi ehkä järkevä olla pyörässä. Ne vanhat vaihteet vaatii tarkkaa vivuttamista, että oikea vaihde napsahtaa päälle, mutta matka-ajossa se ei kai ole ongelma.

Kippurasarvet voisi siis olla hyvä vaihtaa uusiin.
        Lainasin tosiaan just tämän mainostamasi Pyöräilijän käsikirjan kirjastosta talvella ja sitä oli oikein mukava lukea :)

Liikaharjoittelu voi tosiaan olla ongelma.
        Pitäisi osata palautua oikealla tavalla. Itse kävelen, hiihdän ja jumppaan hieman, mutta se ei ole ollut systemaattista.

Itse kun olen tällainen painava mies, niin jousitetut leveät satulat ovat hyviä väljillä housuilla ajettaessa, mutta ehkä Retki Superilla ajaessa voisi käyttää tiukempia housuja tai sitten ihan oikeita pyöräilyhousuja.

"...Niin, voisiko siihen tai kannattaisiko vaihtaa paksumpia renkaita tai sitten pitäisi ajaa kovemmilla paineilla. Käsissähän se tärinä tuntuu..."

Renkaita suuremmat tekijät tärinän läpitulossa kroppaan ovat kiekon (napa pinnat vanne) ja etuhaarukan ominaisuudet. Itse olen aikoinaan rikkonut kyynärpäät ja molemmissa on ns. tenniskyynärpää. Asia on siis tuttu.

Oma valintani on:
        - Hyvin rullaava rengas. Tällä hetkellä käytän 21mm tuubia mantiepyörässä ja melkein kasin paineita. Tuubirengas on mielestäni helpompi vaihtaa työmatkalla kuin avorenkaan sisärengas.
        - Hiilikuituhaarukka, joka on paljon pehmeämpi ajettava kuin vastaava alumiinihaarukka. Myös hyvälaatuinen teräshaarukka on jämäkkä, mutta ei päästä pintatärinää läpi.
        - Maantiepyörän tanko jarrukahvoilta ajettaessa on mukavampi, kuin vaikkapa suora tanko. Käsien asento on ainakin minulle luontevampi, eikä kipu tunnu kyynärpäissä nin kuin joskus maasturilla, vaikka siinä on joustokeula.

Tuntureissa oli mitä ihmeelisempiä virityksiä välillä tankoina. Pelkän tangon vaihto, jos se on huono, ei auta. Oleellista on vaihtaa myös jarrukahvat modernimmiksi.

• Mikke

että painoindeksisi on melko korkea. jos laskin oikein, niin se on n. 35. Jos on niin, että sinulle on kertynyt keskivartalolihavuutta, niin luulisin, että ainakin kippurasarvisiin cyklocrossarehin voi olla vaikea asettua.
      Muistelen, että miestenpyörämallien yleinen painosuositus on ylärajoiltaan 115 - 120 kg. naistenpyörämalleissa se on huomattavasti pienempi, joten olen samaa mieltä aiempien kirjoittajien kanssa siitä, että ne naistenpyörämallit voivat osoittauta vaarallisksi. Toisaalta en tiedä kuinka notkea tai jäykkä olet; voi olla, että vaakatangon päälle nouseminen saattaa myös olla vaikeaa ja turvallisuusriski. helkamalla taisi olla joku malli, jossa jalan nostokorkeus on tehty matalaksi.
      Minulla on kaveri, joka painoia ensin 135 kg ja on laiduttanut sittemmin 115 kg.n tienoille. kävimme tutkailemassa pyöriä ja loppusuoralle meille jäi Helkaman Oiva ja joku Crescent Citypyörä. Hänellä oli kyllä ihan hyvä ja uudehko Tunturi, mutta siinä vaihteet renkkasivat ja vanteet vääntyilivät.
      Päädyimme Oivaan, mutta ongelmatonta ei taival senkään kanssa ollut. Ongelma on paljolti vanteiden kestävyydessä ja muistelen, että Oivankin vanteita piti rihtauttaa.
      Jos kuitenkin aiot edelleen ajella vanhoilla pyörilläsi, niin siihen Nopsaan voinee kyllä vaihtaa paksummat renkaat. Se on halvin parannus nykyiseen kalustoosi. Minunkaan mielestäni siihen Helkamaan ei kannattane laittaa vaihteita.
      Sen maastopyörän ohjaustanko kannattaisi tutkituttaa pyöräkorjaamossa, jos juuttuneen ohjaustangon saa irti, niin siihen voisi kaiketi vaihtaa mieleisensä tangon.

• Rento poljento

Joo,on tosiaan kyllä kertynyt jonkin verran keskivartalolihavuutta, mutta pyrin liikkumaan suht säännöllisesti. Hieman vierastan kippurasarvia nykyisin, sellainen rento ajoasento sopii mulle ehkä paremmin. En ole ihan notkea, mutten myöskään mitenkään jäykkä.

Vaakatanko voi olla hyvä kantaessa pyörää, mutta onko se turvallisuusriski vauhdissa ? Hieman se hankaloittaa pyörän päälle nousua varsinkin kaupungissa. Helkaman paksurunkoisesta matalan nostokorkeuden pyörästä en oikein tykännyt kuvan perusteella.

Minunkin on pitänyt oikaisuttaa Mummonpyörän vanteita. Tosin syy voi osin olla siinä, että olen ajanut joskus liian tyhjillä renkailla "palstoilla" ja takavanne on mennyt mutkalle.
        En oikein tiedä tuosta vannekoosta, saako vanhaan Nopsa Picniciin paksumpia renkaita leveämmille vanteille, mutta pitänee kysyä.

Maastopyörän paksut renkaat on pysyneet suorina, mutta se naisten satula ei ole oikein hyvä (isCaselle merkkinen). Jos on venytellyt kunnolla, niin ylettää paremmin ohjaustangolle. Mukavaa siinä on suuri vaihdemäärä,21 vaihdetta.
        Onhan se muutenkin hyvässä maalissa.

Täytyy nyt katsoa ajan ja säästämisen kanssa, mikä on viisain ratkaisu. Ehkä on hyvä kunnostella vanhoja pyöriä ja katsoa onko niillä hyvä ajaa ja sitten jos ei ole, niin myydä osa pois ja hankkia vankkarakenteinen vaihdepyörä tilalle.

• Mikke

Joo,on tosiaan kyllä kertynyt jonkin verran keskivartalolihavuutta, mutta pyrin liikkumaan suht säännöllisesti. Hieman vierastan kippurasarvia nykyisin, sellainen rento ajoasento sopii mulle ehkä paremmin. En ole ihan notkea, mutten myöskään mitenkään jäykkä.

Vaakatanko voi olla hyvä kantaessa pyörää, mutta onko se turvallisuusriski vauhdissa ? Hieman se hankaloittaa pyörän päälle nousua varsinkin kaupungissa. Helkaman paksurunkoisesta matalan nostokorkeuden pyörästä en oikein tykännyt kuvan perusteella.

Minunkin on pitänyt oikaisuttaa Mummonpyörän vanteita. Tosin syy voi osin olla siinä, että olen ajanut joskus liian tyhjillä renkailla "palstoilla" ja takavanne on mennyt mutkalle.
        En oikein tiedä tuosta vannekoosta, saako vanhaan Nopsa Picniciin paksumpia renkaita leveämmille vanteille, mutta pitänee kysyä.

Maastopyörän paksut renkaat on pysyneet suorina, mutta se naisten satula ei ole oikein hyvä (isCaselle merkkinen). Jos on venytellyt kunnolla, niin ylettää paremmin ohjaustangolle. Mukavaa siinä on suuri vaihdemäärä,21 vaihdetta.
        Onhan se muutenkin hyvässä maalissa.

Täytyy nyt katsoa ajan ja säästämisen kanssa, mikä on viisain ratkaisu. Ehkä on hyvä kunnostella vanhoja pyöriä ja katsoa onko niillä hyvä ajaa ja sitten jos ei ole, niin myydä osa pois ja hankkia vankkarakenteinen vaihdepyörä tilalle.

vaakatanko mikään turvallisuusriski ole, vaan jäykistää sitä runkoa.
        Ajattelin vaan, että kun on niitä ilman vaakatankoa olevia pyöriä, että jos olisi ollut vaikeutta nousta pyörän päälle ja sieltä pois.
        Mutta varmaan on hyvä rauhassa tunnustella niitä vanhoja pyöriä ja mitä niihin kannattaisi tehdä. Satulan vaihto on pienimpiä ja helpoimpia muutostöitä. Se maastopyörä ilmeisesti on tukevin ja sillä tapaa kenties turvallisin pyöristäsi.
        Minulla oli 70-luvulla Tunturin kippurasarvinen retkipyörä ja siihen aikaan vaihdevivut olivat vinoputkessa ja niitä oli hankala käyttää. Lisäksi niissä ei ollut pykälöiden tuntoa, että siihen nähden nykyiset lipasinvivut ovat suuri edistysaskel.
        Helkaman kulkurista on useitakin malleja. Minullakin on yksi sellainen. Sitä oli vähän aikanaan pyöräliikeessä tuunailta ja laiteltu ja olen vähän varustellut lisää. Se lienee paras pyörä, joka minulla on ollut. Tosin käyttämäni pyörähuollon omistaja uskoo minun vaihtavan sen aikanaan Focukseen ja ilkkuu Helkaman olevan Rautaruukin terästä. Mä olen pitänyt terästä positiivisena asiana ja uskon, että: "Steel is real."

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Näin Enter-napilla tehdään miljardi euroa - Helsingissä

"Ei se nyt niin kovin ihmeelliseltä näytä. Tavallinen nappi, musta muovinpala, joka kököttää parikymppiä maksavan mustan
      Maailman menoa
      20
      18184
    2. Minulla ei ole ketään muita

Enkä halua ketään muita kuin sinut.
      Ikävä
      56
      5072
    3. 4,5 promillee

Aika rajut lukemat joku eilen puhaltanut.
      Suomussalmi
      24
      4717
    4. Perussuomalaiset kirjoittaa vain positiivisista uutisista

Ei tarvitse palstaa paljon seurata, kun sen huomaa. Joka ainoa positiivinen uutinen Suomen taloudesta tai ylipäätään, ni
      Maailman menoa
      27
      4620
    5. Jätä minut rauhaan

En pidä sinusta. Lopeta seuraaminen. Älä tulkitse keskustelutaitoa tai ystävällisyyttä miksikään sellaiseksi mitä ne eiv
      Ikävä
      36
      4440
    6. Ben Z: "SDP ei ole ollut 50 vuoteen näin huolissaan velasta"

"– Olen ollut eduskunnassa noin 50 vuotta, eikä SDP ole koskaan ollut niin huolissaan velasta kuin nyt. Se on tietysti h
      Maailman menoa
      67
      4332
    7. Harmittaako sinua yhtään?

Tuntuuko pahalta ollenkaan?
      Ikävä
      62
      3903
    8. Voiku saisi sen sun

Rakkauden kokea. Tykkään susta niin paljon edelleen.
      Ikävä
      42
      3565
    9. Mitä luulet, miten Martina Aitolehti pärjää Erikoisjoukoissa?

Kohujulkkis, yrittäjä ja hyvinvointivalmentaja Martina Aitolehti on mukana Erikoisjoukot-realityssä. Erikoisjoukot on
      Suomalaiset julkkikset
      40
      2844
    10. Olitpa ikävän

Kylmä eilen. Miksi ihmeessä?
      Ikävä
      45
      2559
    Aihe