Pärjääkö ilman tossuja?

Pulahdus

Onko pakko hommata jonkinlaiset tossut
kun on menossa kastautumaan avantoon?
Vai pärjääkö sukilla tai jollain muilla läpsykkäillä?

Tarkoitus olisi käydä ilman saunaa kastautumassa.

9

2072

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sammakkoleivos

      Olin eilen Nakkilan Salomonkalliolla uimassa.
      Kävin neljä kertaa avannossa. Saunan ja avannon väli on suurimmaksi osaksi betonia. Loppumatka on lämmitettäävää muovimattoa. Nyt olin ilman tossuja ja hyvin pärjäsi. Keskitalvella kovalla pakksella märät jalkapohjat joskus hiukan tarttuivat betoniin. Nyt kun on jo lämpimämpää sitä ongelmaa ei ole.

      • kovasti

        Kiitos!
        Nyt ei enää muuta kun saisi mentyä avantoon ;)


      • neiti rausku
        kovasti kirjoitti:

        Kiitos!
        Nyt ei enää muuta kun saisi mentyä avantoon ;)

        Olen kokeillut sandaaleilla, tossuilla ja paljain varpain. Pitkän laiturin käveleminen ei ole oikein miellyttävää paljain jaloin koska varpaat ja jalkapohjat jäätyvät jo kävellessä, sitten ei pysty olemaan kauan vedessä. Itsellä tossut nyt ja pystyy uimaan minuuttitolkulla. Viimeisen kastautumisen teen ilman tossuja ja hanskoja. Itse nautin eniten pitkästä uintimatkasta ilman tunnottomia sormia ja varpaita. Tietty eri jos vain kastautuu, siinä ei ehdi kangistua. Jokainen taaplaa tyylillään. =)


    • ilman kiitos

      Minä kävin juuri eilen avannossa ja eka kerran ilman saunaa. Hiukset pidän kiinni mutta eilen unohtui lenksu. Mulla ei ole koskaan ollut muita varusteita reissuillani kuin pyyhe ja lämpöiset vaatteet.

      • tossuja

        Avantoon menen ehdottomasti ilman tossuja, näin veri alkaa kiertämään kunnolla jaloissakin.

        Kävelymatkalle avannolle sen sijaan tarvitsen tossut, reitillä voi olla terävää jäätä, kiviä tms. Ja lumi tuntuu pahalle jalkapohjissa.

        Saunassa pipo on mulle tärkeä, kestän löylyjä paremmin.


      • ilman tossuja
        tossuja kirjoitti:

        Avantoon menen ehdottomasti ilman tossuja, näin veri alkaa kiertämään kunnolla jaloissakin.

        Kävelymatkalle avannolle sen sijaan tarvitsen tossut, reitillä voi olla terävää jäätä, kiviä tms. Ja lumi tuntuu pahalle jalkapohjissa.

        Saunassa pipo on mulle tärkeä, kestän löylyjä paremmin.

        Kävin eilen ensimmäistä kertaa!
        Ehdimpäs ennenkuin jäät suli ;)

        Ilman tossuja ja saunaa.
        Pukuhuoneesta on vain muutaman metrin matka
        avantoon ja sillekin matkalle on laitettu lämmitetty matto.

        Ensiviikolla uudestaan!


    • olet huomannut

      ...se on mitä suurimmassa määrin henkilökohtainen asia. Minä käytän aina tossuja (oikeat avantotossut tai urheilusukat) ja mielellään myös hanskoja, koska viivyn vedessä aika pitkään (2-3 min) ja tossut ja hanskat auttavat sormia ja varpaita pysymään notkeina. Kysymys on myös mukavuudesta, on kivampi tarttua hanskakädellä portaan kaiteisiin ja tossut jalassa ei tarvitse varoa varpaitaan. Toiset tykkäävät, että paljain varpain on "luonnollisempaa" ja saa parhaat säväykset irti. Kannattaa kokeilla eri tapoja ja löytää itselleen sopivin ja NAUTINNOLLISIN tapa. Nautinnostahan talviuinnissa on kysymys, terveys ja pirteys ovat sivutuotteita. Hauskuus ei lopu edes jäiden sulamiseen - vesí on Suomessa kylmää suurimman osan vuotta ja keväämmällä voi vedessä viettää pidempiä aikoja ja maksimoida sekä nautinto että terveysvaikutukset. Tai jälleen kerran - oman fiiliksen mukaan. Itselleni pidempi oleskelu kylmässä vedessä sopii, hoitaa lihaksia ja niveliä. Toisille taas pikapulahdus on paras vaihtoehto. Toiset käyvät avannossa monta kertaa joko saunalla tai ilman. Minä taas käyn vain kerran vähän pidemmän kaavan mukaan ja lenkkeilen itseni lämpimäksi ennen ja jälkeen. Tärkeää on, ettei vertaile itseään muihin. Toisten kokemuksista voi saada hyviä vinkkejä, mutta itse pitää kokeilla ja löytää itselleen ja omalle kropalleen sopivin tapa nauttia kylmästä vedestä.

      • Kyselisin

        noista hanskoista - en ole avantouimari, mutta uin kyllä aikaisin keväällä ja myöhään syksyllä. Juuri nyt ovat jäät lähdössä ja uintikausi alkamassa! Nyt on tullut vain ongelmakseni sellainen hirveä särky sormissa, etten syksyllä voinut järvessä olla kuin vähäsen, vaikka muuten olisin kyllä ollut. En tiedä, olisiko kyse nivelrikosta vai mistä? Jos sairastaa reumaa, kylmä on hyväksi, eli reumasta ei voi olla kyse. Ja auttaisivatkohan hanskat tässä tapauksessa?


      • neiti rausku
        Kyselisin kirjoitti:

        noista hanskoista - en ole avantouimari, mutta uin kyllä aikaisin keväällä ja myöhään syksyllä. Juuri nyt ovat jäät lähdössä ja uintikausi alkamassa! Nyt on tullut vain ongelmakseni sellainen hirveä särky sormissa, etten syksyllä voinut järvessä olla kuin vähäsen, vaikka muuten olisin kyllä ollut. En tiedä, olisiko kyse nivelrikosta vai mistä? Jos sairastaa reumaa, kylmä on hyväksi, eli reumasta ei voi olla kyse. Ja auttaisivatkohan hanskat tässä tapauksessa?

        Itsellä sormia särki kovasti keskitalvella ilman hanskoja, joten ei voinut viipyä vedessä niin kauan kuin olisi muuten pystynyt. Euforian saavuttamiseen minä ainakin tarvin hieman pulahdusta pidemmän ajan. Hanskoilla tosi miellyttävää, kun saa tukevan otteen laiturista ja kaiteista eikä särkyä tullut ollenkaan. Nyt on meillä päin vedet jo niin lämpimiä, ettei hanskoja näytä enää tarviivan ja elimistö on jo tottunut kylmään. Vesi jo viisiasteista, ja uimamatka senkun pitenee. Ei nivelrikkoa diagnostisoida kylmäuinnin perusteella. Eikä muitakaan sairauksia. Reumaatikotkin kokevat kylmäuinnin jokainen henk.kohtaisella tavallaan, toiset tykkää, toiset ei.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1565
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1214
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1127
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1046
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      995
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      977
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      892
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      880
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      734
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      680
    Aihe