"perinteikkään" kanaviillokin ohjeen? Kouluaikoina se oli sellasta outoo keltasenvihreetä mautonta(tai oikeestaa se oli varmaan curry joka siinä maistu, tavalla tai toisella)mössöö, mutta ny tahtos tehä itse mut mistään ei tunnu ohjetta löytyvän.. Ja sit ihan simppeliä eikä liian "eksoottista" esim. mua rupee jo korpeen kun joka ikiseen ruokaan melkei tavalla tai toisella tungetaan tota kesäkurpitsaa ym.mulle "outoja" makuja. Ihan yksinkertasta ja hyvää, kiitos.
Laittaisitteko
8
1430
Vastaukset
- tekoa anopin vanhalla ohjeella
Kanaviilokki voi tarkoittaa aika monenlaista keitettyä kanaruokaa. Itse teen näin:
kokonainen broileri,
sipulia.porkkana tai muita juureksia.
suolaa
currya (voi jättää poiskin)
pippureita
4-5 rkl vehnäjauhoja
purkki smetanaa tai kuohukermaa
päivä1: laitan kokonaisen pakastebroilerin kiehumaan. Veteen karkeaa merisuolaa ruokalusikallinen. Vähän porkkananpaloja isoina lohkoina, ei tarvitse kuoria, pelkkä kunnollinen pesu riittää, pieni sipuli neljään osaan leikattuna, vahvaa currya puoli rkl. (käytän vahvaa currytahnaa, maistuu mielestäni paremmalta). Kokonaisia valko-ja mustapippureita ja laakerinlehti. Keitän broilerin kokonaisena ihan pehmeäksi. Laitan sen lautaselle jäähtymään. Siivilöin liemen (kiehuneet kasvistenrontot roskiin) ja vien sen partsille jäähtymään kannen alle. Siivoan lihat luista ja nahoista. Tarkkana, siellä on pari oikein pientä terävää luuta. Pilkon lihat ja laitan jääkaappiin kannen alle.
päivä2: liemen pinnalle tulee jäykkä kerros kananrasvaa, joka ei ole hyvää. Kuorin sen lusikalla pois. Laitan liemen kiehumaan. Suurustan keittämisen alussa ihan vehnäjauhoilla (esim 4-5 rkl desilitraan kylmää vettä ja vatkataan vaan liemeen) Keitän sitä kasaan, kunnes maku on hyvä ja vahva, joskus lisään currya jos maku vaatii. Kun sakeus ja maku on sopiva, laitan sekaan kuohukermaa tai smetanaa. Lopuksi pilkotut lihat ja vähän aikaa kiehumista.
Jos haluaa oikoa, voi homman hoitaa ihan putkeenkin, mutta silloin ne rasvat jäävät mukaan ruokaan. Ei ainakaan kersat ole huomannu, miten vaan käy heille. Itse haluan ne rasvat pois joten teen kahdessa vaiheessa. Maailma on täynnä näitä kastikereseptejä, mutta tämä on vanha ja ihan kelpo viillokki, jos sitä niin halutaan kutsua. Olin nuori tyttö, kun silloinen anoppi opetti tämän minulle, teen sitä joskus vieläkin. Varmaan saat paljon muitakin kivoja ohjeita! :)- broiler on pentu
baystreet kirjoitti:
Mista se sana broileri tulee, eiko se vain ole kana.
Kana on täysikasvuinen.
Broilerin ikä teurastettaessa on noin 5 viikkoa. Broiler on myös erityisesti jalostettu lihantuotantoa varten. Broiler ei pärjää muninnassa oikeilla munintakanakannoille. - Kissoista ja koiristakin
broiler on pentu kirjoitti:
Kana on täysikasvuinen.
Broilerin ikä teurastettaessa on noin 5 viikkoa. Broiler on myös erityisesti jalostettu lihantuotantoa varten. Broiler ei pärjää muninnassa oikeilla munintakanakannoille.Puhutaan hän-muodossa. Ennen ne olivat se.
Linnuilla on poikaset, eivät ne ole pentuja, koirilla ja kissoilla on pennut.
Isommat elukat tekevät vasoja ja sika värkkää porsaita, jne.
Hyvää viillokkikanaa tuskin tulet löytämään, se ei murene vaikka keität sitä maailman tappiin. Kyllä se viillokki tulee miltei yhtä hyvää broileristakin, käytät vain kanalientä tai fondia enemmän. - tarvita
Kissoista ja koiristakin kirjoitti:
Puhutaan hän-muodossa. Ennen ne olivat se.
Hyvää viillokkikanaa tuskin tulet löytämään, se ei murene vaikka keität sitä maailman tappiin. Kyllä se viillokki tulee miltei yhtä hyvää broileristakin, käytät vain kanalientä tai fondia enemmän.mitään kanaliemiä. Kyllä se kokonaisen broilerin keittäminen maustaa sen liemen, ja sitä lientähän keitetään vielä kasaan jonkin verran. turhia kuutioita ja fondeja ei tähän ruokaan tarvita. Vielä 80-luvulla ostin tosiaan oikein kanaa, kun se oli halpaa kuin mikä ja itse olin köyhä kuin mikä, mutta nyttemmin ei oikeita kanoja enää tavallisissa pakastealtaisssa ole näkynyt. Sitä paitsi kana oli laihempi ja siinä oli ruskeita lihanpaloja. Nykyihmiset kai sitten haluavat vaaleaa lihaa. Kyllähän sen kanan kypsäksi sai kun keitti 4 tuntia. Liemi oli hyvin maukas.
t. anopin ohje - Minä kyllä
tarvita kirjoitti:
mitään kanaliemiä. Kyllä se kokonaisen broilerin keittäminen maustaa sen liemen, ja sitä lientähän keitetään vielä kasaan jonkin verran. turhia kuutioita ja fondeja ei tähän ruokaan tarvita. Vielä 80-luvulla ostin tosiaan oikein kanaa, kun se oli halpaa kuin mikä ja itse olin köyhä kuin mikä, mutta nyttemmin ei oikeita kanoja enää tavallisissa pakastealtaisssa ole näkynyt. Sitä paitsi kana oli laihempi ja siinä oli ruskeita lihanpaloja. Nykyihmiset kai sitten haluavat vaaleaa lihaa. Kyllähän sen kanan kypsäksi sai kun keitti 4 tuntia. Liemi oli hyvin maukas.
t. anopin ohjeKäytän lisänä kanalientä, sillä broilerista ei irtoa riittävää makua.
Ne kanat sitten, neljän tunnin keittämisen jälkeen on aivan sama onko liha kanaa vai broileria, yhtä kuivaa molemmat, kana vielä senkin jälkeen joskus sitkasta.
En tarvitse anoppien ohjeita, mulle riittää mummin ohje! - tavallaan
Minä kyllä kirjoitti:
Käytän lisänä kanalientä, sillä broilerista ei irtoa riittävää makua.
Ne kanat sitten, neljän tunnin keittämisen jälkeen on aivan sama onko liha kanaa vai broileria, yhtä kuivaa molemmat, kana vielä senkin jälkeen joskus sitkasta.
En tarvitse anoppien ohjeita, mulle riittää mummin ohje!Niin, ei tuo anoppini vanha resepti mikään mediaseksikäs ole ilman kuutioita ja kaikkia nykyajan mausteita ja lisukkeita. Kun kersat oli pieniä, en minä niitä kuutioita joka paikkaan lisännyt, kun ajattelin että niissä on kaikkia säilöntäaineita. Mun puolesta saa maustella miten haluaa, Ja laita omakin reseptisi tänne, niin alkuperäinen kysyjä voi tehdä mieleistään kanakastiketta. Enkä minä siis tosiaan puhu niiden sitkeiden kanojen puolesta. Totesinpahan vaan että silloin ne oli halpoja ja minä köyhä, niin syötiin sitten niitäkin. En muista olivatko sitkeitä tai mureita mutta kaipa mahamme tuli täyteen kuitenkin. Ajatkin muuttuvat, laitoinpahan reseptin kun kysyttiin helppoa perusruokaa. Sellaista se ainakin on. :)
mummit ja anopit rulez! - ja painekattilaan
Kissoista ja koiristakin kirjoitti:
Puhutaan hän-muodossa. Ennen ne olivat se.
Hyvää viillokkikanaa tuskin tulet löytämään, se ei murene vaikka keität sitä maailman tappiin. Kyllä se viillokki tulee miltei yhtä hyvää broileristakin, käytät vain kanalientä tai fondia enemmän.sulata vuorokausi ja nakkkaa painekattilaan mauste-vihannes mielesi mukaan. 25 -30 min.
"Ruodi" kun sormet kestää ja siivilöi liemi.
Tai keitä roippeet lisäten vettä , vielä hetken. Anna liemen olla viileässä että saat rasvan pois pinnalta.
ja siitä alkaa viillokin teko. http://www.ruokacentria.com/ruokacentria.php?page=kana#kanaviillokki
http://juliet.vuodatus.net/blog/447423
Muuten paras lentrusuoka on kanaliemi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 663215
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai272273Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä681849Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa
Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t281735Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian161401- 281371
Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni61266Mitä, kuka, hä .....
Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja291251Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik101177Noh joko sä nainen oot lopettanut sen
miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu631167